جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3148- تاریخ : 1393/06/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

مديرعامل کانون تاکيد کرد:
جشنواره رضوي فرصتي براي نمايش توانمندي‌هاي کودکان و نوجوانان


انتصاب شعبان قاسملو به عنوان مشاور مالي مديرعامل کانون


گرامي‌داشت روز صنعت چاپ در مراکز ساوه و اراک


اردوي تابستانه اعضاي دختر کرمان برگزار شد

اظهار نظر پژوهش‌گر حوزه تعليم و تربيت:
قصه‌گويي بهترين شيوه براي ارايه محتواي فلسفي به کودکان است


 مديرعامل کانون تاکيد کرد:
 جشنواره رضوي فرصتي براي نمايش توانمندي‌هاي کودکان و نوجوانان 

جشنواره رضوي عرصه مناسبي براي ظهور و بروز و نمايش توانمندي‌هاي هنري و ادبي کودکان و نوجوانان به افکار عمومي است. به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، اين بخشي از سخنان مديرعامل کانون و رييس کارگروه کودک و نوجوان جشنواره رضوي در مراسم اهداي جوايز به برگزيدگان اين جشنواره است که صبح روز 12 مرداد در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري کانون برگزار شد. عليرضا حاجيان‌زاده خاطرنشان کرد: استفاده از قالب‌هاي متنوع ادبي و هنري و ورود به عرصه‌هاي نوين ارايه پيام در فعاليت‌ها و برنامه‌ها، مبناي ورود به اين‌گونه جشنواره‌هاست و مراکز فرهنگي و هنري کانون بايد به عنوان محلي براي فرايند اصلي برگزاري جشنواره‌ها در نظر گرفته شود و با فعاليت‌هاي کتاب‌خانه‌اي ما هماهنگ باشند.مديرعامل کانون افزود: جشنواره رضوي که امروز مرکزيت بحث ماست، يکي از نمادسازي‌هاي ما در جهت ارايه اهداف، سياست‌ها و برنامه‌هاي مان در خصوص دست‌يابي به روش‌هاي تربيتي ماست.

به گفته اين مقام مسوول، توجه به اين روش تربيتي که خداوند ما را به سوي آن هدايت کرده که محبت بهترين روش براي ورود به حوزه‌هاي تربيتي کودک و نوجوان است ضروري است و ما بايد در برنامه‌هاي مذهبي کانون و در خلق آثار ادبي و هنري مذهبي به اين موضوع توجه کنيم. البته ما معتقديم بصيرت زاييده تفکر است و احساساتي مورد نظرمان است که بن مايه آن آگاهي باشد.

رييس کارگروه کودک و نوجوان جشنواره رضوي افزود: جهان امروز، برهه‌اي سرنوشت‌ساز از تاريخ بشريست. در حقيقت جوامع انساني در حال باز تعريف هويت خود براي ورود به فصل نويني از حيات انساني هستند. اين باز تعريف حاصل تحولات شگرفي است که چهره جهان و زندگي انسان را در 50 سال اخير بارها دگرگون کرده است.

حاجيان‌زاده معتقد است: نسل آينده بشري يعني کودکان و نوجوانان امروز در شرايطي در حال بالندگي هستند که جهان عرصه ارايه نگرش‌ها و عقايد متعدد و هم‌چنين لبريز از فرصت‌ها ، تهديدها و چالش‌هاست.

مديرعامل کانون در عين حال گفت: امروز فرصتي گرانبها براي رهبري فکري جهان فردا در اختيار ماست. وي در ادامه تصريح کرد: امروز ما به عنوان کشور و ملتي که تفکر شيعه را در جهان نمايندگي مي‌کند بايد وظيفه تربيت نسل آينده را به عهده بگيريم.

رييس کارگروه کودک و نوجوان جشنواره رضوي هم‌چنين اضافه کرد: اما اين که ما در برنامه‌هاي تربيتي و ارايه اين تعاليم مذهبي به کودکان و نوجوانان کدام روش را برگزينيم جاي بحث دارد. اصولا دو نگرش در اين خصوص وجود دارد نخست نگرش فلسفي و استدلالي است. به اين معنا که ما براي تعليم و تبليغ مفاهيم مذهبي کودکانمان شيوه‌هاي استدلالي و چيستي را به کار بريم و به اقامه دليل و برهان بپردازيم. و نگرش ديگر، که به ديدگاه عرفاني ما نزديک است و مبتني بر روانشناسي تبليغ است، اين که بايد به تجربه‌هاي ديني توجه کنيم و در جهت گسترش و بسط اين ديدگاه حرکت کنيم. که تجربه‌هاي ديني با زندگي انسان سازگار است يعني گسترش اين باور که احساس مذهبي ريشه در نهاد انسان دارد و احساس دينداري ما با احساس‌هاي شخصي و دنيوي ما در يک جهت حرکت مي‌کند و تعارضي در آن نيست. وي يادآور شد: اين نگرش که پرورش فطرت انساني است و ريشه آن، وجود باور در فهم مذهب است بسيار مهم است و مي‌تواند ما را در جهت ارتقا شخصيت مذهبي کودکان کمک کند.

حاجيان‌زاده اظهار اميدواري کرد که وجود مبارک امام رضا(ع) و عنايت آن حضرت به ارادتمندان و پيروان اهل بيت عصمت و طهارت، گام‌هاي ما را در اين مسير مستحکم تر کند و هرسال شاهد گسترش بيشتر و تاثير افزون تر اين فعاليت‌ها در جامعه کودک و نوجوان کشور باشيم.

برگزيدگان رضوي معرفي شدند

در اين روز، برگزيدگان کودک و نوجوان جشنواره رضوي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در مراسمي مورد تجليل قرار گرفتند.بر اساس اين گزارش محسن فضلي دبير کارگروه کودک و نوجوان جشنواره ملي رضوي در اين مراسم گفت: از سال 1389 کانون جشنواره کودک و نوجوان رضوي را با هدف پيوند معارف اسلامي و فرهنگ رضوي و گسترش اين فرهنگ بين جوانان و کودکان برگزار کرده است.

فضلي يادآور شد: جشنواره رضوي در سال 1389 با 2 موضوع قصه‌گويي و نشريه‌نگاري رضوي در کانون آغاز به کار کرد و ابتدا با شور و اشتياق فراوان برگزار شد و مورد استقبال آحاد کانوني قرار گرفت و در سال دوم يعني سال 1390 نيز به 8 جشنواره و در سال 91 به 16 جشنواره رضوي ارتقا يافت.

وي تصريح کرد: با افزوده شدن جشنواره‌ها کيفيت اين جشنواره افت کرد در نتيجه تصميم بر آن شد که جشنواره به پايه اصلي يعني يک جشنواره با 8 موضوع برسد و اين اجبار از کتاب‌خانه‌هاي کانون برداشته شد تا روند کار آرام و با کيفيت انجام شود.

فضلي گفت: بازنگري در اين جشنواره با تغيير تيم مديريتي در کانون مصادف شد و اين شائبه را ايجاد کرد که اين ويرايش، ناشي از نگاه جديد مديريتي در کانون است در صورتي که اين تغيير براساس يک کار پژوهشي و جامعه آماري مناسب در بين مربيان مراکز و مسوولان کانون انجام گرفت.

وي ادامه داد: شيوه برگزاري جشنواره را تا جايي که مقدور بود اصلاح کرديم و روند کار را بررسي کرده تا به کيفيت و منش کار لطمه‌اي نزند.

فضلي تصريح کرد: در فعاليت‌هاي کانون آمار مهم نيست بلکه عملکردها و کيفيت کار براي ما مهم است. در سال 93 اين جشنواره 51 هزار شرکت‌کننده داشت و 43 هزار اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شد.

در اين مراسم از صاحبان 12 اثر که از سوي داوران موفق به کسب رتبه اول شده بودند با اهداي جوايزي شامل تنديس جشنواره، لوح تقدير، نشان ويژه رضوي و کمک‌هزينه سفر زيارتي مشهد مقدس قدرداني شد.


 انتصاب شعبان قاسملو به عنوان مشاور مالي مديرعامل کانون 

 
مدير امورمالي و ذيحساب باسابقه کانون در سال‌هاي گذشته، به عنوان مشاور مالي مديرعامل منصوب شد. شعبان قاسملو همکار پيشکسوت کانون، در سه دهه گذشته مسووليت‌هاي مختلفي در معاونت اداري مالي مانند مدير مالي، ذيحساب و مدير بازرگاني بر عهده داشت و اکنون عليرضا حاجيان‌زاده مديرعامل کانون با صدور حکمي وي را به عنوان مشاور مالي خود برگزيده است.

مديرعامل در اين حکم به سوابق ارزشمند قاسملو اشاره و اظهار اميدواري کرده است که با مشارکت و حضور فعال وي در شوراي سياست‌گذاري اقتصادي و هم‌فکري با حوزه‌هاي مرتبط، در جهت بهبود امور اقتصادي، مالي و حل مشکلات نيروي انساني کانون در چارچوب قوانين و مقررات گام‌هاي مؤثرتري برداشته شود.

در همين حال مديرعامل کانون در جلسه اخير شوراي معاونان اين حکم را به وي اعطا و از وي به عنوان يکي از پيشکسوتان کانون که بر گردش مالي سازمان تسلط دارد، ياد کرد.

حاجيان‌زاده گفت حوزه مشاوران به عنوان بخش فکري، کاملا در حوزه مديرعامل قرار دارد و سعي کرديم به دليل گستردگي و تنوع فعاليت‌هاي کانون در زمينه‌هاي مختلف از حضور مشاوران استفاده کنيم چرا که مديرعامل به فعاليت فکري ويژه‌تري نياز دارد.

مديرعامل کانون در پايان خاطرنشان کرد که حوزه مشاوران به فعاليت‌هاي اجرايي نمي‌پردازند و تمامي معاونان و مديران اجرايي هم در واقع مشاور محسوب مي‌شوند.


 گرامي‌داشت روز صنعت چاپ در مراکز ساوه و اراک 

هم‌زمان با روز صنعت چاپ، مربيان مرکز فرهنگي هنري شماره 2 ساوه 18 نفر از اعضاي پسر مرکز را به يکي از چاپ‌خانه‌هاي شهر ساوه بردند تا از نزديک با اين صنعت آشنا شوند. در اين بازديد اعضا با مراحل مختلف چاپ از قبيل برش، صحافي و مرمت کتاب، انواع کاغذ و چگونگي چاپ رنگي و سياه و سفيد و دستگاه‌هاي مختلف چاپ آشنا شدند. هم‌چنين اعضاي مرکز فرهنگي‌هنري شماره 5 اراک نيز به همين مناسبت پس از تحقيق و مطالعه درخصوص صنعت چاپ در ايران و آشنايي با مراحل چاپ در برنامه تلويزيوني صداوسيماي استان جهت مصاحبه حضور پيدا کردند.


 اردوي تابستانه اعضاي دختر کرمان برگزار شد 

 مديرکل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان کرمان فعاليت‌هاي کانون را مبتني بر تعاليم ديني و اسلامي برشمرد و گفت: اردوها فرصتي مناسب براي کسب تجربه‌هاي جديد بر اساس سبک زندگي ايراني و اسلامي است. به گزارش روابط‌عمومي اداره کل کانون کرمان، محمدرضا عليزاده مديرکل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان اين استان در آيين گشايش اردوي استاني اعضاي نوجوان دختر مراکز فرهنگي هنري با بيان اين مطلب گفت: اردوهاي کانون با برنامه‌ريزي مشخص به صورت کاربردي، مهارتي و با فضايي معنوي برگزار مي‌شود تا کودکان و نوجوانان در فضايي خارج از فضاي عاطفي خانوادگي، زندگي مستقل و مشارکت در فعاليت هاي گروهي را تجربه کنند.

عليزاده با اشاره به اين‌که زندگي ايراني، اسلامي با تکيه بر سيره رضوي به عنوان محوريت برنامه‌هاي محتوايي اردوي استاني در سال جاري انتخاب شده است تصريح کرد: تلاش ما بر اين است تا از اين موقعيت ايجاد شده به بهترين نحو براي آشنايي نوجوانان با مفاهيم و مباني عملي و اخلاقي اسلامي بهره ببريم به گونه‌اي که بتوانند با الگوبرداري از رفتار و خصايص معصومين (ع)، اين مفاهيم را به صورت کاربردي در زندگي خود به کارگيرند.

مديرکل کانون کرمان هم‌چنين ضمن قدرداني از تعامل و همکاري امام جمعه، بخشداري و آموزش و پرورش راين در برگزاري هرچه مطلوب‌تر اردوي اعضاي مراکز کانون اظهار اميدواري کرد: اجراي چنين برنامه‌هاي فرهنگي در شهرستان‌ها باعث شناخت بيشتر کانون در بين خانواده‌ها شود.

در اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين اسماعيل‌پور امام جمعه شهرستان راين نيز در سخناني با بيان اين‌که خداوند هم گرايش‌هاي مثبت و هم گرايش‌هاي منفي را در وجود انسان قرار داده است گفت: زمينه گرايش به هر دو سو در هر انساني وجود دارد اما مي‌توان با شناخت و پرورش خوبي‌ها، راه درست را در پيش گرفت.

اسماعيل‌پور با بيان اين‌که نام کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان بيان‌گر رشد و پرورش ظرفيت‌هاي فردي است، خاطرنشان کرد: در کانون بنا نيست فکر ايجاد شود بلکه بايستي آن‌چه در وجود فرد هست کشف، رشد و پرورش داده شود و زمينه تعالي فراهم شود.امام جمعه راين کار کانون را کاري دقيق و کارشناسانه برشمرد و با بيان ويژگي‌هاي اين مجموعه گفت: ويژگي مهم کانون اين است که با مخاطب کودک و نوجوان سر و کار دارد و هر آن‌چه را در اين سن به کودک بياموزيم مانند نقش بر سنگ ماندگار است؛ دوم اين‌که مربيان کانون اين فرصت و توانايي را دارند تا مفاهيم ديني، معرفتي، ايراني و اسلامي را به شيوه‌اي هنرمندانه و جذاب به آن‌ها منتقل کنند.

وي در بخش ديگري از سخنانش به بيان کرامات حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله عليها) پرداخت و گفت: اگرچه فاطمه معصومه (سلام‌الله عليها) از معصومين نبودند اما اين معصوميت را به صورت اکتسابي به دست آوردند و مي‌توان اين درس را از زندگي حضرت گرفت که اگر تبعيت محض خداوند در زندگي باشد مي‌توانيم پيرو خوبي باشيم و نتيجه آن رسيدن به معصوميت است.

حجت‌الاسلام و المسلمين اسماعيل‌پور در ادامه اذعان داشت: در کانون زمينه‌هاي مناسبي براي پرورش وجود دارد و مربيان اين مجموعه بايستي با استفاده از توان و تخصص خود با شيوه‌اي نو زواياي پنهان زندگي اهل بيت (عليهما السلام) را به کودکان و نوجوانان بشناسانند.بر اساس اين گزارش، حمل قرآن توسط اعضاي کانون شماره 4 کرمان، قرائت آياتي از کلام الله مجيد، پخش سرود ملي و صلوات خاصه امام رضا (ع)، قصه‌گويي رضوي توسط زهرا عمويي عضو کانون پاريز، شعرخواني هانيه جعفري عضو کانون راين، پخش نماهنگ معرفي شهر راين و اجراي برنامه‌هاي شاد و متنوع، از برنامه‌هاي اجرايي در مراسم افتتاحيه اردوي استاني اعضاي مراکز فرهنگي هنري کانون در کرمان بود. اين مراسم با حضورمدير کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان کرمان، امام جمعه، رييس آموزش و پرورش، جمعي از مسوولان شهرستان راين و با حضور 100 نفر از اعضاي فعال نوجوان دختر از مراکز فرهنگي هنري کانون کرمان در سالن خاتم الانبياء آموزش و پرورش برگزار شد.


 اظهار نظر پژوهش‌گر حوزه تعليم و تربيت:
 قصه‌گويي بهترين شيوه براي ارايه محتواي فلسفي به کودکان است 

 پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه در نشست علمي‌ترويجي يافته‌هاي پژوهشي، قصه‌گويي را يکي از بهترين شيوه‌هاي تشويق و تقويت قدرت پرسش‌گري در کودکان و طرح مباحث محتوايي فلسفي عنوان کرد. به گزارش اداره‌کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، نرگس سجاديه که به عنوان سخن‌ران اين نشست دعوت شده بود با بيان اين مطلب گفت: قصه‌هايي که هنري‌تر، چالش برانگيز، نزديک به موقعيت‌هاي زندگي و داراي پايان باز‌ باشد موجب شکسته ‌شدن فضاي خشک ميان مربي و کودک شده و بهترين فضا براي طرح مباحث فلسفي کودکان را ايجاد و حس پرسش‌گري آن‌ها را فعال‌تر مي‌کند. اين پژوهش‌گر، مراکز فرهنگي‌هنري کانون پروش فکري کودکان و نوجوانان را محلي دانست که از فرصت‌هاي بيشتري نسبت به نظام رسمي آموزشي کشور براي طرح مباحث فلسفي کودکان برخوردار است. وي که در زمينه «فلسفه براي کودکان در تربيت نيمه‌رسمي و افق‌هاي پيش‌رو و چالش‌هاي پيش پا» صحبت مي‌کرد، افزود: بايد تلاش کنيم نگاه‌مان به کودکان مانند نگاه به ظرف خالي نباشد و با استفاده از شيوه‌هاي علمي مناسب آن‌ها را به کاوش‌گري و کنجکاوي تشويق کنيم تا به دنبال راه حل شخصي خود باشند.

سجاديه در مورد افق‌هايي که مي‌تواند در اين زمينه پيش روي کانون قرار گيرد يادآور شد: بهبود توانايي تعقل، پرورش خلاقيت، رشد فکري، پرورش درک اخلاقي و توانايي مفهوم‌يابي در تجربه را مي‌توان از اهداف مباحث فلسفي عنوان کرد.

وي هم‌چنين تصريح کرد اگر بخواهيم «منش تفکري» در جامعه داشته باشيم بايد کودکان را از سنين پايين به سمتي سوق دهيم که با تفکر و تعقل به پرسش‌هايي برسند و براي يافتن پاسخ آن تلاش کنند و ازحرکت به سمت القاي مباحث به آن‌ها پرهيز کنيم.

مدرس دانشگاه هم‌چنين خاطر نشان کرد: با استفاده از فعاليت‌هاي هنري مانند: نمايش خلاق، بازي‌هاي مختلف، نمايش عروسکي و... مي‌توان ميزان کنجکاوي را در کودکان و نوجوانان افزايش داد.

وي با بيان اين‌که شناساندن قواعد ساده گفت‌وگو مثل گوش کردن و ارتباط در فضاي شاد و صميمي مي‌تواند به تقويت مشارکت در فعاليت‌هاي گروهي کمک کند، افزود: پرورش درک اخلاقي از قواعد اخلاقي جداست و گاهي برخي قواعد در پيچ و خم‌هاي زندگي کارآمد نيست و با تمرين کاوش‌گري و شناسايي فضاي موجود مي‌توان تا حدودي به آن دست پيدا کرد.

سجاديه پرورش توانايي مفهوم‌يابي در تجربه را يکي از معضلات در جامعه مدرن عنوان کرد و اظهار داشت حس پوچي و بي‌معنايي زندگي، بحراني است که در ميان جوانان گسترش پيدا کرده و بايد تلاش کنيم با شناسايي ارتباط‌ها، فضا‌هاي موجود را معنادار کنيم.

وي در ادامه گفت فلسفه براي کودکان، تلاش مي‌کند آن‌ها را به معنايابي و معناسازي تشويق کند و يکي از ويژگي‌هاي کانون اين است که با استفاده از فعاليت‌هاي فرهنگي‌، هنري و ادبي مي‌توان به طرح مباحث فلسفي ورود پيدا کرد. اين پژوهش‌گر فعال در حوزه تعليم و تربيت، ارتباط دوستانه ميان مربيان و بچه‌ها و حضور تعداد کمتر کودکان نسبت به کلاس‌هاي درس مدرسه را از ديگر ويژگي‌هاي مراکز کانون دانست که فضا را براي طرح بحث‌هاي فلسفي مناسب‌تر مي‌کند.

وي در مورد چالش‌هاي پيش‌پا در اين زمينه نيز گفت، اطمينان نداشتن از حضور دايمي اعضا در نشست‌هاي فلسفي، شناخت کم‌تر کودکان و نوجوانان از شرايط و موقعيت يک‌ديگر‌ و نداشتن آشنايي‌هاي لازم مربيان با بينش‌ها و روش‌هاي بحث فلسفي از چالش‌هاي اجراي اين برنامه در کانون است. سجاديه گسترش فعاليت‌هاي گروهي، طرح مباحث مناقشه‌برانگيز، حيرت‌افزايي در کودکان، استفاده از پاسخ‌هاي شرطي و باز به جاي پاسخ قطعي و بسته به پرسش‌هاي بچه‌ها و فراهم کردن زمينه بحث و گفت‌گو با توجه به ظرفيت‌هاي موجود را روزنه‌هايي براي ورود به مباحث فلسفي کودکان دانست. بخش دوم پانزدهمين نشست علمي‌ترويجي يافته‌هاي پژوهشي ارايه گزارش پايان‌نامه دکتري مهدي وارث با موضوع «طراحي و اعتبارسنجي الگوي مطلوب برنامه درسي آموزش فلسفه به کودکان در دوره ابتدايي به منظور پرورش تفکر فلسفي در آن‌ها» بود. در اين پايان‌نامه وارث با نگاهي تازه به شيوه‌هاي پيدا کردن راه حل مناسب براي مسايل از سوي افراد، پرداخته و مباني روانشناختي، اجتماعي و فلسفي اين موضوع را مورد تحقيق و پژوهش قرار داده است.

در اين پژوهش، دوره دبستان براي شکل‌گيري قوه تفکر و روحيه کاوش‌گري در کودکان از نگاه پژوهش‌گر به عنوان مهم‌ترين مقطع سني معرفي شد که امروزه در نظام آموزشي کشور مورد غفلت واقع شده است.

به گفته وي لازمه داشتن شهرونداني آگاه و جامعه‌اي رشد يافته وجود نيروي انساني متفکر، ژرف‌نگر، انديش‌مند و داراي روحيه پرسش‌گري است.

وارث در پژوهش خود يک برنامه درسي را تشکيل شده از 5 عنصر هدف، محتوا، فعاليت‌هاي ياد‌گيري و ياددهي، راهبرد تدريس و شيوه ارزش‌يابي عنوان کرد و افزود: آمادگي ذهني، پيوستگي و تجربه‌هاي يادگيري، کنترل اجتماعي، آزادي يادگيري، هدف‌داري و سازمان مناسب و مواد درسي مي‌تواند به عنوان مباني فلسفي تلقي شود.

وي هم‌چنين مباني اجتماعي را شامل: همکاري، سازگاري، رقابت، قدرت، رهبري، صميميت و روابط غير رسمي عنوان و فعال بودن، هدف‌مندي، توجه به رغبت، فهم در يادگيري، تعلق به گروه و احتياج به محبت را از مباني روان‌شناختي برنامه درسي فلسفه براي کودکان دانست.

اين پژوهش‌گر، برگزاري دوره آموزشي مباحث فلسفي به مربيان و معلمان را پيش از پرداختن به موضوع فلسفه براي کودکان، ضروري دانست و اظهار اميدواري کرد در پژوهش‌هاي بعدي شاخص‌ها و معيارهاي بومي و متناسب با فرهنگ کشور در مقاطع مختلف سني مورد توجه قرار گيرد تا فلسفه حاکم بر جامعه در کنار مباني فلسفي، اجتماعي و روانشناختي دنبال شود. پانزدهمين نشست علمي‌ترويجي يافته‌هاي پژوهشي از سوي اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون روز 11 شهريور در سالن مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب تهران برگزار شد.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون