جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3148- تاریخ : 1393/06/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

فاني خبر داد:
افزايش 150 هزار نفري دانش آموز اول ابتدايي و بازنشستگي 25 هزار فرهنگي

وزير آموزش و پرورش:
تربيت اجتماعي اولين هدف سازمان دانش آموزي است

مديرکل نشر و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش خبر داد
افزايش قيمت کتاب‌هاي درسي


كاغذ اخبـار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 فاني خبر داد:
 افزايش 150 هزار نفري دانش آموز اول ابتدايي و بازنشستگي 25 هزار فرهنگي 

 
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه امسال 25 هزار فرهنگي بازنشسته مي‌شوند، گفت: 150 هزار دانش‌آموز اول ابتدايي در سال جاري اضافه مي‌شوند.به گزارش فارس، علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش در برنامه شب آفتابي شبکه پنج سيما در سخناني اظهار داشت: آموزش و پرورش در کل کشور بايد به کيفيت قابل قبولي دست يابد که ما با آن کيفيت فاصله داريم.

فاني در خصوص نظام رتبه‌بندي معلمان يادآور شد: اين لايحه در کميسيون اجتماعي دولت مطرح است و در اجلاس روساي آموزش و پرورش کشور نيز بحث رتبه‌بندي معلمان را از رئيس جمهور خواستار شديم چرا که در سند تحول نظام آموزشي رتبه‌بندي معلمان آمده است.وي اضافه کرد: حدود 700 هزار معلمي که الان در کلاس تدريس فعاليت مي‌کنند معلماني داريم که به روش سنتي تدريس مي‌کنند و معلماني نيز هستند که به جاي نوشتن فرمول در همان ابتداي کار از دانش‌آموزان مي‌خواهند خودشان به فرمول دست پيدا کنند.

فاني در خصوص روش مهندسي معکوس در موسسات کنکور گفت: روش مهندسي معکوس در موسسات کنکور چند سال پيش در تبليغات کنکور وجود داشت اما ديگر با سوالات عميق کنکور اين روش جواب نمي‌دهد.

وزير آموزش و پرورش مهمترين مسئله در شش ماه گذشته را که توسط وزارت آموزش و پرورش دنبال شده 5 سياست اين وزارتخانه برشمرد و گفت:‌ بهسازي و ساماندهي نيروي انساني از جمله آنهاست که امسال حدود 25 هزار فرهنگي بازنشسته مي‌شوند و 150 هزار دانش‌آموز اول ابتدايي نيز امسال اضافه مي‌شود که اگر اين تعداد به هر کلاس 30 نفري تقسيم کنيم 5 هزار نيروي انساني که با مجموع 25 هزار نيروي بالا جمعا 30 هزار نيروي انساني مي‌شود.فاني ادامه داد: در کنار آن نيز تعدادي درخواست بازنشستگي پيش از موعد کردند که آن را نيز از طريق معاونت رياست جمهوري پيگيري مي‌کنيم که حدودا تعداد تا 3 هزار نفر است که بايد در مجموع 32 هزار نيرو وارد سيستم کنيم که به ما يک نفر نيرو هم وارد سيستم نکرديم و از ساماندهي نيروي انساني استفاده کرديم و بهره‌وري نيروي انساني را افزايش داديم و از همکاران فرهنگي به نحو درست استفاده کرده‌ايم يعني همکاري که در سال گذشته شاغل بود اما کاري نداشت و در سال گذشته 30 هزار نيروي بيکار داشتيم يا شايد هم بيشتر از اين تعداد باشد.

80‌ مدرسه تک‌دانش‌آموزي داريم

وزير آموزش و پرورش يادآور شد: امسال تلاش کرديم همه دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهيم و مدرسه‌اي را بازگشايي مي‌کنيم که يک دانش‌آموز دارد و براي آن يک نفر نيز معلم مي‌گذاريم و 4 هزار و 600 مدرسه داريم که فقط يک تا 5 دانش‌آموز دارد و حدود 70 تا 80 مدرسه تک دانش‌آموزي داريم که براي نمونه در آذربايجان شرقي 19 کلاس تک دانش‌آموزي وجود دارد.وي اضافه کرد: امسال مصمم هستيم بي‌سواد توليد نکنيم و تمام مدارس يک دانش‌آموزي داشته باشند و مدارسمان را به خاطر 32 هزار کسري معلم تعطيل نمي‌کنيم و 32 هزار کسري معلممان را به وسيله برنامه‌ريزي و مديريت صحيح نيروي انساني دنبال مي‌کنيم و مدارس را بازگشايي کرده و براي بازگشايي مدارس هيچ مشکلي نداريم.

وزير آموزش و پرورش به طرح شهاب اشاره کرد و افزود: دو رويکرد براي شناخت هدايت و رشد استعدادها وجود دارد، اول اين که دانش‌آموزان را جدا کنيم و با گرفتن آزمون آنها در مدارس استعدادهاي درخشان درس بخوانند و روش دوم آن است که دانش‌آموزان را جدا نکنيم و آنها در داخل مدرسه استعداديابي شوند و رشد کنند.

فاني اضافه کرد:‌ خوبي روش اول آن است که اين روش ساده است اما ضعف آن جدايي دانش‌آموزان از بدنه ساير دانش‌آموزان است و اين که آنها خود را تافته جدا بافته مي‌دانند و وقتي دانش‌آموز جدا شود ديگر رقابتي وجود ندارد و ما امسال هم مدرسه تيزهوشان داريم و آزمون امسال نيز غير از سال‌هاي گذشته بود و سوالات فني و حساب شده طراحي شد.


 وزير آموزش و پرورش:
 تربيت اجتماعي اولين هدف سازمان دانش آموزي است 

 وزير آموزش و پرورش گفت:تربيت اجتماعي اولين هدف سازمان دانش آموزي است و اردو ها بايد هدف مند شود و خلاء هاي تربيتي ورفتاري را پوشش دهند.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، علي اصغر فاني در ديدار از اردوي ملي مربيان منتخب پيشتازان و فرزانگان کشور در اردوگاه شهيد باهنر تهران، مسئوليت پذيري و تعهد به اسلام، ايران، شهيدان و ارزش ها را از مهمترين اهداف سازمان دانش آموزي برشمرد و اظهارکرد:انتظار دارم که اين ارزش ها در دانش آموزان تقويت شود .

وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر انتظارات خود از مربيان پيشتازان و فرزانگان تصريح کرد:اميد وارم اردو هاي دانش آموزي آينده بر گرفته از آموزش هايي باشد که شما در اينجا مي بينيد وهمانطور که بارها گفته ام، تربيت يعني ايجاد رفتار مطلوب پايدار در متربي و اين يعني که بچه ها ياد بگيرند تادررفتارشان متجلّي شود.

وي خاطر نشان کرد:سازمان دانش آموزي يک سازمان عمومي و غير دولتي است ومي تواند در خدمت دولت و نظام تعليم وتربيت جامعه باشد لذا انتظار است اين سازمان بتواند دررفتار سازي و تربيت اجتماعي و فرهنگي دانش آموزان موثر باشد.فاني با تاکيد بر اين که براي حمايت از سازمان دانش آموزي و فعاليت هاي پرورشي هر کاري که بتوانيم انجام مي دهيم خاطرنشان کرد: کارکرد مهم سازمان دانش آموزي جامعه پذيري و تربيت اجتماعي است .

وي بودجه سال گذشته بخش پرورشي آموزش و پرورش را 3 ميليارد تومان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در بودجه سال جاري اين رقم به چهل ميليارد تومان رسيده است که افزايشي هزار و دويست درصدي را نشان مي دهد و اين به معناي آن است که دولت تدبير و اميد نسبت به فعاليت هاي پرورشي عنايت ويژه دارد .


 مديرکل نشر و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش خبر داد
 افزايش قيمت کتاب‌هاي درسي 

مديرکل نشر و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش درباره افزايش قيمت کتاب‌هاي درسي گفت: با توجه به مسائلي نظير افزايش قيمت نرخ ارز، امسال ميزاني از افزايش قيمت کتاب‌ها را خواهيم داشت.

سيد احمد حسيني در گفت‌وگو با (ايسنا)، درباره کيفيت صحافي کتب درسي اظهار کرد: سال گذشته به علت تحريم‌ها، با مشکلاتي مواجه بوديم. به عنوان مثال جلد شوميز بايد يک رويه گلاسه باشد که به علت مشکلات فني ناچار شديم جلد دو رويه گلاسه خريداري کنيم و به همين دليل جلد کتاب به خوبي به صفحات نچسبيد و برگه‌هاي کتاب‌ در دست بچه‌ها از هم جدا مي‌شد.

وي با بيان اينکه امسال روند توليد کتاب‌ها متفاوت بود و به چاپخانه‌اي هم که کتاب توليد مي‌کرد، تاکيد کرديم بايد کيفيت صحافي قابل دفاع باشد، گفت: امسال با مشکلاتي نظير جدا شدن برگه‌هاي کتاب‌درسي به علت کيفيت مناسب صحافي روبه‌رو نمي‌شويم.حسيني درباره قيمت کتاب‌هاي درسي گفت:امسال افزايش نرخ ارز را داشتيم. اواخر دولت دهم ارز مرجع کنار رفت و ارز مبادله‌اي در اختيار ما قرار گرفت. به همين خاطرميزاني از افزايش قيمت کتاب‌ها را خواهيم داشت.وي افزود:تمام تلاش ما اين است اول مهر دانش‌آموزان مشکلي براي کتب درسي نداشته باشند و طبق آمار اعلام شده از سوي هر استان کتاب‌ها را توزيع کرده‌ايم.

مديرکل نشر و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش افزود:براي کتب هيچ پولي به آموزش و پرورش نمي‌آيد و همه 120 ميليون کتاب درسي در بخش خصوصي توليد مي‌شود و پول آن هم به همين بخش مي‌رود، بنابراين هزينه قيمت تمام شده کتاب در بخش خصوصي مشخص مي‌شود.


 كاغذ اخبـار 

معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش :

نبايد حتي يک غلط هم در کتاب‌هاي درسي باشد

معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه سال گذشته در يکي دو کتاب غلط املايي وجود داشت، گفت: اميدواريم با فرصتي که داريم با توجه به بازنگري کتابها به يک غلط هم نرسيم.

حجت‌الاسلام و المسلمين محي‌الدين بهرام محمديان، معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به اين پرسش که «هرساله مقداري مشکلات در کتب درسي وجود دارد اعم از غلط هاي املايي و موارد ديگر، آيا براي سال تحصيلي جديد اين مشکلات مرتفع شده است؟»، اظهار داشت: اميدواريم که امسال نباشد.حجت‌الاسلام و المسلمين محمديان افزود: امسال تلاش زيادي براي اين موضوع کرده‌ايم و اين موضوع هميشه نبوده است؛ در سال قبل غلط املايي در يکي دو کتاب بود اما امسال اميدواريم با فرصتي که داريم و کتابها را تأليف کرديم و بازنگري شده است، به يک غلط هم نرسيم.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش تأکيد کرد: معتقد هستيم که حتي يک غلط هم در کتاب‌هاي درسي نبايد نباشد.


مشاور وزير آموزش و پرورش خبر داد:

استفاده از 300 مدرس "آموزش خانواده" جهت آموزش اوليا دانش آموزان

مشاور وزير و مديرکل دفتر برنامه ريزي انجمن‌هاي مدارس، آموزش خانواده و مشاوره اوليا گفت:در مرحله نخست 300 نفر مدرس «آموزش خانواده» جهت آموزش اوليا دانش آموزان در سراسر کشور به کار گرفته خواهد شد.به گزارش شاپرك به نقل از وزارت آموزش و پرورش ، علي اصغر احمدي، اظهارکرد:پس از برگزاري آزمون مدرسين «آموزش خانواده» در سراسر کشور، 900 نفر از از افراد حائز شرايط در اين آزمون پذيرفته شدند.مشاور وزير آموزش و پرورش تصريح کرد:در مرحله نخست 300 نفر از پذيرفته شدگان براي تدريس در دوره هاي «آموزش خانواده» ويژه اوليا دانش آموزان در سراسر کشور انتخاب شده اند و بقيه پذيرفته شدگان در مراحل بعدي به کارگيري خواهند شد.وي افزود:دوره آموزشي افراد پذيرفته شده در آزمون، با حضور اساتيد برجسته کشور فردا 16 شهريور در تهران برگزار مي شود.

مشاور وزير آموزش و پرورش در امور خانواده با بيان اينکه اصلي ترين هدف ما فعال شدن واقعي انجمن هاي اوليا و مربيان در سطح مدارس کشور است؛ خاطر نشان کرد:بايد کليه موانع فعاليت انجمن اوليا و مربيان در مدارس برداشته شود.وي اذعان کرد:ميزان استفاده از توانمندي هاي انجمن اوليا و مربيان يکي از ملاک هاي ارزيابي مديران مدارس است.احمدي با بيان اينکه صرف تشکيل جلسات انجمن اوليا و مربيان در مدارس کارساز نيست؛ ادامه داد: اوليا دانش آموزان بايد در مدرسه حضور سيستمي و نظام مند داشته باشند.

وي در پايان با اشاره به اينکه بيش از 80 درصد مدارس کشور داري انجمن اوليا و مربيان مي باشند؛ گفت:اوليا نبايد خود را از مدرسه دور کنند چراکه وظيفه اصلي تربيت فرزندان برعهده والدين است.


معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش وپرورش:

سازمان دانش آموزي به سرعت بخش بين الملل خود را فعال کند

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش وپرورش گفت:سازمان دانش آموزي بايد بخش بين الملل خود را فعال کند تا بتواند از تجربيات ديگر کشورها براي پيشرفت و اعتلاي خود استفاده نمايد.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، حميدرضا کفاش در اختتاميه هفتمين اردوي ملي مربيان پيشتازان و فرزانگان که در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار شد اظهارکرد:امور تربيتي همواره سمبل مقاومت و ايثار بوده و هرکجا که لازم بوده است انقلاب را ياري رسانده است.

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اين که اميدواريم در آينده اي نزديک چنين اردوهايي را در مراکز استان ها و شهرستان ها شاهد باشيم، تصريح کرد:اردو باعث انتقال تجربيات نسل فعلي به نسل آينده کشور است واردو موجب توسعه فکر در انسان مي شود

وي ادامه داد:يکي از مطالبي که امروز مي خواهم به آن اشاره کنم اين است که همکاران را در سازمان دانش آموزي به سرعت امور بين الملل سازمان را فعال کنند و مطالعات تطبيقي خود را نسبت به تجربيات ديگر کشورها به روز نمايند.

کفاش با بيان اينکه حضور دانش آموزان پيشتاز و فرزانه ايران بايد در عرصه بين الملل پررنگ شود، افزود:آموزش هاي جديد جهاني را شکار کنيد و با بومي کردن آنها را در برنامه هاي خود اجرا کنيد.

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش وپرورش ادامه داد:همواره بين معاونت پرورشي و فرهنگي و معاونت تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش هماهنگي بوده و اين دو بخش بايد با يکديگر حرکت کنند و به هيچ وجه نبايد در سطح استان ها فاصله اي احساس شود.وي با تاکيد بر اين که مهرماه امسال شاهد حرکت بزرگي به نام المپياد ورزشي درون مدرسه اي هستيم، افزود: اين المپياد به منظور ايجاد شور و نشاط در مدارس اجرا خواهد شد که اميداوريم با همکاري شما اين مراسم به خوبي اجرا شود.

مدير کل دفتر آموزش متوسطه دوره دوم کار دانش وزارت آموزش وپرورش:

پرداخت 100درصدي اعتبار تجهيز هنرستان ها

مدير کل دفتر آموزش متوسطه دوره دوم کار دانش وزارت آموزش وپرورش گفت:اعتبارات هنرستان هاي فني و حرفه اي و کار دانش پيش ازشروع سال تحصيلي بصورت يکجا و به صورت 100 درصد واريزشد. به گزارش شاپرك به نقل از معاونت متوسطه، سيد مصطفي آذرکيش اظهارکرد:مبلغ 25 ميليارد و 450 ميليون تومان اعتبار براي تجهيز هنرستان هاي فني حرفه اي و کاردانش به حساب استان ها واريز شد.مدير کل دفتر آموزش متوسطه دوره دوم کار دانش وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اين موضوع که واريز اعتبار به صورت يکجا پيش از شروع سال تحصيلي براي اولين بار صورت مي گيرد،تصريح کرد:تخصيص 100 درصدي اعتبار تجهيز هنرستان ها درسال تحصيلي جديد در راستاي کيفيت بخشي به امر آموزش در زمينه کاردانش و فني وحرفه اي صورت مي گيرد.

وي در جمع مديران هنرستان هاي چهارمحال بختياري درشهر کرد سخن مي گفت اظهار داشت: قبلا نيز مبالغي در راستاي کيفيت بخشي به فعاليتهاي آموزشي به منظور برگزاري مسابقات علمي و عملي هنرستان هاي فني وحرفه اي و مسابقات علمي و کاربردي هنرستان هاي کاردانش سراسر کشور واريز شده است.

مدير کل دفتر آموزش متوسطه دوره دوم کار دانش وزارت آموزش وپرورش ، استراتژي اصلي وزارت آموزش و پروش را کيفيت بخشي به فعاليت ها و ارتقا مديريت آموزشي و نگاه ويژه مسئولان به آموزشهاي فني همراه با اجراي نظام آراستگي محيط کارگاهي و آموزشي عنوان کرد.آذرکيش تعداد هنرستان هاي فني و حرفه اي و کار دانش سراسر کشور را 7 هزار و 100 واحد عنوان کرد و افزود: در راستاي افزايش طرح تعامل با ساير دستگاه ها و سازمان هاي دولتي به طور جدي به دنبال عملياتي کردن مفاد تفاهم نامه هاي منعقد شده ميان آموزش وپرورش با وزارتخانه هايي چون صنعت و معدن ، جهاد کشاورزي ، سازمان آموزش فني وحرفه اي ، وزارت راه و شهرسازي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هستيم.


  قلم معلم 

بي سوادي پنهان

زري آقاجاني

قسمت هفتم

همان موقع به دكان مرد عطار رفت و در حالي كه صورتش را پوشانده بود سلام كرد و داخل شد.

پس از لحظه اي رو به مرد عطار كرد و گفت: من تاجري غريب هستم حدود سي هزار اشرفي و مقداري جواهر دارم مي خواستم آن ها را نزد شما به امانت بگذارم، آخر از مردم شنيده ام كه شما فرد قابل اعتمادي هستيد.

مرد عطار كه طمع پولدار شدن داشت گفت: كاملا درست آمده ايد حالا امانتي شما كجاست؟

بهلول گفت: فردا صبح آن را مي آورم؟

فردا صبح مرد غريبه با بهلول به بازار آمد.

بهلول به مرد گفت: من اول به دكان مي روم تو هم چند لحظه بعد از من بيا.

بهلول به دكان عطار رفت و پس از احوال پرسي مرد غريبه هم وارد شد.

غريبه به عطار گفت: آمده ام امانتي خود را پس بگيرم عطار با خود گفت: چند سكه ي او در مقابل اين همه اشرفي و جواهر ارزشي ندارد.

ادامه دارد...


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون