جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3148- تاریخ : 1393/06/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)


عكاسخانه
كاروانسراي كمالي –روباط كريم

پل قلعه جوق باراندوز ريزش کرد


برگزيدگان سومين «دوسالانه خوشنويسي» معرفي شدند


اخبـــــــــار


قصار اما...


نگاه


خبر


دنياي عكس
ظروف قلمزني

 عكاسخانه 
 كاروانسراي كمالي –روباط كريم


 پل قلعه جوق باراندوز ريزش کرد 

 بخشي از پل قلعه جوق باراندوز آذربايجان غربي تخريب شد. درحال‌حاضر مرمت اين پل قاجاري که در جاده اروميه ـ اشنويه قرار گرفته به‌دليل نبود بودجه متوقف مانده است. معاون ميراث‌فرهنگي استان آذربايجان غربي مي‌گويد: « به‌محض‌ تخصيص اعتبار اين پل مورد مرمت و حفاظت اضطراري قرار مي‌گيرد».

خبرگزاري ميراث‌فرهنگي ـ بخشي از پل قلعه جوق باراندوز در استان آذربايجان غربي تخريب شد. فعالان ميراث‌فرهنگي مي‌گويند، با اينکه روي اين پل قاجاري مرمت‌هاي متعددي صورت گرفته اما به‌دليل نبود رسيدگي‌هاي لازم دو دهنه از آن تخريب شده است. آنطور که کارشناسان مرمت مي‌گويند، اگر حفاظت اضطراري از اين بنا صورت نگيرد احتمال ريزش دو دهنه ديگر نيز وجود دارد.«محمد قرباني» معاون ميراث‌فرهنگي آذربايجان غربي اما با تاييد ريزش پل قلعه جوق و تخريب بخشي از اين پل به نبود اعتبارات اشاره مي‌کند. او به خبرگزاري ميراث‌فرهنگي مي‌گويد: « پل قلعه جوق يکي از آثار مربوط به دوره قاجاريه است که چندي پيش به‌دليل سيلاب در رودخانه باراندوز تخريب شد».

او مي‌گويد:« درحال‌حاضر برنامه براي مرمت و حفاظت پل قعله جوق وجود دارد اما اعتبار کافي در اداره ميراث‌فرهنگي استان آذربايجان غربي موجود نيست. اما اگر بودجه‌اي تخصيص پيدا کند اين اثر قاجاري دوباره بازسازي و مرمت مي‌شود».

کارشناسان اما معتقدند، مشکلي که در پل قلعه جوق آذربايجان غربي ديده مي‌شود معضل بسياري از پل‌هاي تاريخي کشور است. به‌طوري‌که در وهله اول لازم است بررسي و مطالعات بستر و هيدروليک آب انجام بگيرد و پس از آن طرح مرمت نهايي تهيه و انجام شود.

به‌گزارش CHN، در جاده اروميه ـ اشنويه رودخانه بسيار زيبايي به نام باراندوز به چشم مي‌خورد که روي آن پلي مربوط به دوره قاجار ساخته شده است. پل باراندوز شش چشمه بزرگ با قوس جناغي و پنج چشمه طاق کوچک با طاق رومي دارد. اين پل پنج پايه دارد که ديوار پايه‌ها با تخته سنگ‌هاي بزرگ مکعبي شکل با ملاط آهک ساخته شده‌است.


 برگزيدگان سومين «دوسالانه خوشنويسي» معرفي شدند 

 برگزيدگان سومين «دوسالانه خوشنويسي ايران» با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پنجشنبه 13 شهريورماه در قزوين معرفي مي‌شوند. به گزارش مهر، مراسم تقدير از خوشنويسان و اهداي جوايز برگزيدگان سومين «دوسالانه خوشنويسي ايران» با حضور استادان و هنرمندان خوشنويسي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امور هنري وزارت ارشاد، مديركل هنرهاي تجسمي و مديران استان قزوين ساعت 20 روز پنجشنبه 13 شهريورماه در سراي سعدالسلطنه قزوين ‌شد.

سومين «دوسالانه خوشنويسي ايران» در گرايش هاي نستعليق ، شكسته نستعليق و نسخ و ثلث از 6 شهريورماه در سراي سعدالسلطنه قزوين آغاز شده است كه بيش از 70 اثر از استادان و هنرمندان خوشنويسي و در بخش غيررقابتي و 280 اثر پذيرفته شده در بخش رقابتي خوشنويسي به نمايش گذاشته شده است.

نمايشگاه سومين «دوسالانه خوشنويسي ايران» در سراي سعدالسلطنه قزوين تا 26 شهريورماه ادامه دارد.سومين «دوسالانه خوشنويسي ايران» از سوي دفتر هنرهاي تجسمي با همكاري اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين و موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر با بزرگداشت مقام هنري احمد‌بن سهرورد معروف به ياقوت ثاني برگزار شده است.


 اخبـــــــــار 

موميايي هاي مصر باستان

قسمت ششم

اين کار خوبي بود زيرا مومياگران مصري افراد با دقتي نبودند و لذا مثلا اگر انگشت يا گوشي ،در طي مراحل دراز موميايي ،به جاي مي ماند معمولا همراه با اضافات نمک و تکه هاي لفاف باقي مانده جمع آوري مي شد و در کوزه ها قرار مي گرفت .اما موميايي کردن جسد ،تمام اعمالي را که در طول دوره هفتاد روزه انجام مي شد در بر نمي گرفت . هنرمنداني که تعداد آن ها به يک صد نفر مي رسيد نيز در تمام فعاليت هاي ضروري در عمل کفن و دفن شرکت مي کردند .

ساخت و تزيين آرامگاه اگر قبلا به وسيله خود شخص مرده در طول عمرش انجام نشده بود کار بسيار بزرگي را مي طلبيد . تجارها تابوت يا مجموعه اي از تابوت ها را مي ساختند که هر کدام به طرز خاصي در داخل ديگري قرار گرفت .

هنرمندان مشغول تزئين تابوت مي شدند به ندرت پيش مي آمد که يک نقاشي بر روي چوب تابوت منبت کاري شود بلکه به جاي آن ،نقاشي به وسيله گچ نرم انجام مي شد و با رنگ هاي زيبايي از مواد رنگي که در مصر يافت مي شد آن را جلا مي دادند . بنابراين افراد بسيار در ساختن و آماده کردن ملزوماتي که به همراه شخص موميايي در تابوت قرار مي گرفت همکاري مي کردند .


تجليل از 6 مردم شناس در ميراث فرهنگي

شش تن از مردم شناسان کشور در مراسمي که به مناسبت زادروز ابوريحان بيروني مردم شناس و دانشمند ايراني برگزار شد مورد تجليل قرار گرفتند.

به گزارش ايرنا، در اين نشست که همزمان با روز مردم شناسي برگزار شد از مردم شناسان نامدار ايران علي بلوک باشي، محمد حسين باجلان فرخي، محمد ميرشکرايي، امليا نرسيسيان، مهرداد عربستاني و عباس تحويلدار تقدير شد.

همچنين از سليم سليمي مويد مديرگروه اجتماعي پژوهشکده مردم شناسي به خاطر چاپ کتابي در اين باره تقدير به عمل آمد.

سيد محمد بهشتي رييس پژوهشگاه مردم شناسي کشور در اين مراسم گفت: در حوزه مردم شناسي دو سوال از اهميت فراواني برخوردار است. سوال نخست اين است که ايران کجاست؟ و سوال دوم اين که ايران چه مردمي دارد و مطمئن باشيد اگر به اين دو سوال پاسخ دهيم جواب بسياري از معضلات خود در بخش هاي مختلف را خواهيم گرفت.

وي ادامه داد: به طور مثال جامعه ما امروز با مشکل کمبود آب روبه رو شده اما مطمئن باشيد اگر پاسخ اين دو سوال را گرفته بوديم امروز مشکل کمبود آب نداشتيم زيرا دليل اصلي اين مساله نپرداختن به مسائل فرهنگي بوده است.

رييس پژوهشگاه مردم شناسي گفت: اهميت مردم شناسي به خاطر پاسخ به اين دو سوال است که مي تواند بسياري از مشکلات جامعه را برطرف کند.


يک اشکفت و گور تاريخي کشف شد

يکي از فعالان ميراث فرهنگي در استان فارس موفق به کشف يک اشکفت و يک گور تاريخي شد.

سياوش آريا با اعلام اين مطلب به خبرنگار مهر گفت: از مدتها پيش به بررسي و شناسايي آثار تاريخي موجود در استان فارس پرداخته ام و قصد دارم تا تصاوير آثار موجود که نام آنها در کتاب هاي تاريخي نيز آمده، را در قالب يک آرشيو کامل ثبت و ضبط کنم. در جريان همين کار ضمن بازديد از آثار تاريخي شهرستان سپيدان به يک اشکفت شبيه به اشکفت هاي غار سنگ تراشان جهرم و يک گور برخورد کردم.

وي ادامه داد: تصوير اين آثار را گرفته و براي کسب اطلاعات بيشتر به اداره کل ميراث فرهنگي استان فارس مراجعه کردم ولي آنها پس از بررسي پرونده ها و تصاوير موجود اعلام کردند که تا کنون اين آثار شناسايي و به ثبت نرسيده است.

آريا گفت: متوليان قول داده اند که کارشناسان خود را براي بررسي اين آثار تاريخي به منطقه اعزام کنند تا متوجه شوند که اين آثار قابليت ثبت در فهرست ميراث ملي را دارد يا خير با اين حال برخي از باستان شناسان حاذق در استان فارس در واکنش به درخواستم براي بررسي اين آثار اعلام کردند که حدس مي زنند متعلق به دوران اواخر ساساني و يا اوايل اسلامي باشد. در هر حال قابليت ثبت شدن و يا ارزش آن بستگي به نظر کارشناسان سازمان ميراث فرهنگي دارد.

اين دوستدار ميراث فرهنگي بيان کرد: گور موجود داراي ابعاد 145 در 85 و مرتفع ترين بخش آن نيز 35 سانت است. درباره داخل اشکفت نيز به علت تاريکي و مسدود بودن برخي از راهها نتوانستم اطلاعات دقيقي را به دست بياورم.


اثر ديگري از استاد "فرشچيان" به موزه امام رضا(ع) اهدا مي‌شود

استاد فرشچيان گفت: اثر "معراج پيامبر" را بدون رونمايي به موزه امام رضا(ع) اهدا مي‌کنم.

محمود فرشچيان، پدر نگارگري ايران، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: تنها چند روز است که به ايران برگشتم و در حال حاضر بر روي تابلو معراج پيامبر کار مي کنم البته اصلاحاتي را بر روي آن انجام خواهم داد.

وي اظهار داشت: تابلو معراج پيامبر را نيز پس از پايان به موزه آستان قدس رضوي اهدا خواهم کرد.

پدر نگارگري ايران در ادامه درباره اهداي اثر تابلو حضرت ابوالفضل (ع) نيز گفت: تابلو حضرت ابوالفضل(ع) را نيز به موزه امام رضا (ع) اهدا خواهم کرد.

وي درباره رونمايي اثر معراج پيامبر گفت: احتمالا اين اثر را رونمايي نخواهم کرد.


 قصار اما... 

 آنچنان رفتار كن كه رفتار تو بتواند به صورت قانون كلي درآيد. ايمانوئل كانت

منبع : http://jomalatziba.blogfa.com


 نگاه 

چاپ نخستين روزنامه در ايران

نخستين روزنامه در ايران در زمان محمد شاه قاجار به وسيله ميرزا صالح شيرازي در تهران منتشر شد .ميرزا صالح شيرازي که خود چاپخانه به ايران آورد و با کار چاپ اشنا بود ،در زمان محمد شاه ،در پايتخت و احتمالا در پست وزارت تهران خدمت مي کرد . ميرزا صالح فرزند حاج باقر سردار عباس ميرزا و اصلا کازروني بود . وي خود بعدها به خدمت و ليعهد در آمد و چون افسران انگليس براي تعليم سپاهيان عباس ميرزا به آذربايجان وارد شدند . ميرزا صالح به سمت منشي افسران انگليسي منصوب شد که چند تن از جوانان را به همراه دارسي به انگلستان بفرستند ،ميرزا صالح شيرازي نيز به پيشنهاد دارسي و ديگران انتخاب شد .و براي تحصيل به انگلستان رفت .ميرزا صالح در انگلستان علاوه بر تحصيل ،حکمت طبيعي و تاريخ و زبان لاتين و فرانسه و صنعت چاپ را نيز فرا گرفت و دستگاه نيز با خود به تهران آورد . ميرزا صالح نسبت به رفقاي هم گروهش آزموده تر و با مسائل سياسي و اجتماعي اروپا آشنا تر بود . در نتيجه پس از بازگشت از انگلستان ،وارد زندگي سياسي شد و به عنوان مهندس به کارهاي سياسي پرداخت و به سبب دانستن چند زبان و آشنا بودن به فنون مختلفه و آداب بين المللي ،از يک سو مامور تعليم عده اي شاگرد شد و از سوي ديگر به ترجمه و امور سياسي پرداخت . و ي در زمان محمد شاه ،ملقب به مستوفي نظام شد . علاوه بر وارد ساختن دستگاه چاپ به ايران و چاپ نخستين روزنامه در تهران ،سفرنامه معروف ميرزا صالح نيز از ديگر يادگارهاي اوست .در دهه آخر ماه رمضان سال 1252(ه.ق)اعلام نامه اي جهت استحضار ساکنين ممالک محروسه ايران از چاپ روزنامه صادر نمود که :

(به حسب حکم شاهنشاهي کاغذ اخباري مشتمل بر اخبار شرقيه و غريبه در دارالطباعبه ،ثبت و به اطراف و اکناف فرستاده خواهد شد . به اين ترتيب که :هر آنچه طرفه بوده و تازگي داشته و استماع آنه مور ث آگاهي و دانش و عبرت اهالي اين مملکت خواهد بود .ماهي يک مرتبه در دارالطباعه ثبت و به همه ممالک انتشار خواهد نمود )چهار ماه طول کشيد تا اين فکر به مرحله اجرا رسيد و اولين روزنامه ايران انتشار يافت . اين روزنامه نام بخصوصي نداشت و روي دو ورق بزرگ که يک روي آن سفيد بود چاپ مي شد . علاوه بر قيد تاريخ ماه و سال ، عبارت :در داراالخلافه طهران انطباع يافته را نيز در روزنامه چاپ مي کردند .

در پايين صفحه اول روزنامه نيز علامت رسمي ايران ديده مي شد .

اين روزنامه بعدها ،پس از تغييراتي به روزنامه رسمي تهران ،وقايع اتفاقيه ،تبديل شد .

تهيه وتنظيم :نرگس عبدي فر برگرفته از كتاب سر گذشت تهران


 خبر 

مدير ميراث قزوين و عکاسان شکايت خود را پس گرفتند

براساس اعلام معاونت حقوقي سازمان ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري، عکاسان مطبوعاتي و مديرکل ميراث‌ فرهنگي و گردشگري قزوين شکايت خود را پس گرفته‌اند و حکميت اين دعوي به انجمن صنفي عکاسان مطبوعاتي کشور سپرده شده است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اسدالله درويش‌اميري - معاون امور مجلس، حقوقي و استان‌هاي سازمان ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري - در اين‌باره گفت: با توجه به مواضع دولت «تدبير و اميد» مبني بر اعتدال و تعامل در همه‌ي سطوح و روحيه‌ي نقدپذيري و همچنين سياست‌هاي اين سازمان در جهت همکاري با رسانه‌ها و مطبوعات که نقش موثري در روشنگري جامعه دارند، مدير کل ميراث‌ فرهنگي استان قزوين از شکايت خود صرف نظر کرده است.او ادامه داد: براساس تأکيد معاونت امور حقوقي سازمان و بنا بر پيشنهاد انجمن صنفي عکاسان مطبوعاتي کشور مقرر شد، طرفين دعوي خود را از دادگستري پس بگيرند و حکميت انجمن را با اين قيد که موضوعي صنفي و درون‌گروهي است و ارتباطي با سازمان ميراث‌ فرهنگي ندارد، بپذيرند.

درويش‌اميري اظهار کرد: زمان شکايت محمدعلي حضرتي‌ها - مديرکل ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري قزوين - عليه دو نفر از عکاسان استان با موضوع توهين و نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي که به محکوميت اين افراد منجر شد، مربوط به پيش از انتصاب او به اين سمت بوده است.به گزارش ايسنا، «خليل امامي» و «عباس عليپور» دو عکاسي هستند که 18 مردادماه امسال با شکايت مديرکل ميراث فرهنگي قزوين به ترتيب به 25 و 50 ضربه شلاق محکوم شده‌اند.محمدعلي حضرتي‌ها - مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قزوين - کتابي را شامل تصاوير جاذبه‌هاي ديدني قزوين منتشر کرد و دو عکاس آن را نقد کردند؛ اما چندماه بعد، ردوبدل شدن چند نقد مکتوب به شکايت حضرتي‌ها از عکاسان و در نهايت صدور حکم شلاق براي آن‌ها منجر شد.


 دنياي عكس 
 ظروف قلمزني


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون