جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3148- تاریخ : 1393/06/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)


بگو ببخشيد و خلاص!


دعوت 20 بازيکن به اردوي تيم ملي فوتسال زنان ايران


مشاهير


كوتاه از ورزش جوانان


آموزشي


آيينه شهر


 بگو ببخشيد و خلاص!  

روش صحيح عذرخواهي کردن

يک عذرخواهي صادقانه مي‌تواند در بهبود جراحات يک مشاجره يا اختلاف معجزه کند و شما را به دوران خوش قبل از مشاجره برگرداند.............

استغفار و عذرخواهي

استغفار و عذرخواهي در دين و فرهنگ ما ‌شأن و جايگاه والايي دارد به‌طوري که حضرت محمد(ص) مي‌فرمودند روزي 70بار استغفرالله مي‏گويم.

پس وقتي رسول گرامي اسلام(ص) از کوتاهي خودش در برابر خدا عذر مي‏خواهد پيداست که اين يک امر مهمي است.

عذر‌خواهي در آيات قرآن و روايات، نقش پررنگي دارد و بارها به مسلمانان تأکيد شده است که درصورت بروز رفتار نادرست، معذرت خواهي شود. عذرخواهي افزون بر آنکه موجب حفظ حرمت‌ها مي‌شود، مي‌تواند از ارزش‌هاي انساني هم پاسداري کند. حال اين عذرخواهي مي‌تواند بين دو نفر، چندين نفر، اعضاي خانواده، ميان زوجين و يا حتي بين همسايه ها و ... باشد. ‌

به نظر مي رسد فرهنگ عذرخواهي يک امر فطري و وجداني است و در بين همه اقوام و ملل پذيرفته شده است، عذرخواهي نکردن باعث سلب اعتماد مردم به آن فرد مي‌شود و اين سلب اعتماد کم کم ميان افراد خانواده، دوستان و همسايه ها و .. فراگير مي شود.

بعضي‌ها فکر مي‌کنند اگر به اشتباهشان اقرار کنند، چيزي از شان و منزلت شان کم مي‌شود و کوچک مي‌شوند. براي همين همه‌ي سعي‌شان را مي‌کنند که اشتباهشان را توجيه کنند، به اين اميد که اشتباهشان ديده نشود. اما اين‌کار تنها موجب مي‌شود که کار غلطشان بيش‌تر به چشم بيايد و اشتباهشان را «اشتباه»تر مي‌کند. به‌جاي همه‌ي اين‌ها يک‌کلام بگو «ببخشيد» و خلاص!

حال با اين مقدمه کوتاه، خود شما آيا تاکنون کار اشتباهي کرده‌ايد که بعدا پشيمان شده باشيد؟

تاکنون به خاطر اشتباهي که کرده ايد از کسي عذرخواهي نموده‌ايد؟ يادتان هست که اين کار (عذرخواهي ) چقدر کار سخت و دشواري است؟ چطور مطمئن مي‌شويد که طرف مقابل عذرخواهي‌تان را پذيرفته است؟ يک عذرخواهي صادقانه مي‌تواند در بهبود جراحات يک مشاجره يا اختلاف معجزه کند و شما را به دوران خوش قبل از مشاجره برگرداند.

به کمک مراحل زير روش صحيح عذرخواهي را ياد مي‌گيريد:

*درباره آنچه بابت آن قصد عذرخواهي داريد، دقيق و ريزبين باشيد. به اين طريق مي‌توانيد از سوء تفاهم‌هاي احتمالي که از عذرخواهي‌تان مي‌تواند به وجود آيد جلوگيري کنيد.

*عذر‌خواهي‌تان از روي صداقت و خالصانه باشد. مطمئن شويد که ديگران مي‌توانند اين موضوع را دريابند.

*پشيماني‌تان را نشان دهيد. سعي کنيد هنگام عذرخواهي کردن فقط از عباراتي مانند متاسفم يا عذر مي‌خواهم استفاده نکنيد. نشان دهيد که واقعا خواهان انجام کاري براي آنچه اتفاق افتاده هستيد. داشتن يک برنامه محکم و استوار نشان مي‌دهد که اولا چقدر در عذرخواهي‌تان صادق هستيد و ثانيا چقدر متاسف و پشيمان هستيد.

و بالاخره،اطمينان حاصل کنيد که طرف مقابل متوجه نيت شما شده است و عذرخواهي‌تان را پذيرفته است. اگر نمي‌توانيد به روش درستي عذرخواهي کنيد به طرف مقابل فشار نياوريد، اين کار بهتر است. سعي کنيد با برنامه‌ريزي روشهاي درست را زودتر ياد بگيريد.

*ضمنا توصيه مي شود که به طور خصوصي و شخصا از طرف مقابل عذرخواهي کنيد. وقتي که شما عذرخواهي‌تان را شخصا و به طور خصوصي ابراز مي‌کنيد آن فرد مي‌تواند حالات چهره شما را نيز ببيند و از عمق صداقت و پشيماني شما مطلع شود. در صورت امکان از عذرخواهي غيرحضوري مانند تلفني يا از طريق ايميل خودداري کنيد.

ضمنا توجه داشته باشيد که هدف از عذرخواهي کردن برنده شدن در مشاجره نيست، بلکه ايجاد و احياي مجدد دوستي‌هاست. از هرگونه استدلال که به منظور توجيه رفتار خودتان باشد خودداري کنيد.

*براي شنيدن صحبت هاي طرف مقابل بعد از اتمام عذرخواهي‌تان وقت بگذاريد. اگر دوستتان مي‌خواهد در اين باره بيشتر بحث کند بدون اينکه قضاوت خاصي بکنيد که شرايط را بدتر کند، فقط گوش دهيد.

سعي کنيد هنگام عذرخواهي کردن فقط از عباراتي مانند متاسفم يا عذر مي‌خواهم استفاده نکنيد. نشان دهيد که واقعا خواهان انجام کاري براي آنچه اتفاق افتاده هستيد

*هنگام بيان عذرخواهي‌تان، تماس چشمي‌تان را با طرف مقابل قطع نکنيد. چشم‌هايتان را به زمين ندوزيد، دست‌هايتان را به هم قفل نکنيد (دست به سينه). از هر کاري که بيانگر عدم صداقت در گفتار و يا بي‌تفاوتي باشد پرهيز کنيد.

*آمادگي شنيدن سرزنش را داشته باشيد. تنها يک عذرخواهي جزيي که خودش را به شکل رفتاري رياکارانه نشان دهد کافي نيست بلکه سعي کنيد نقش خودتان را در سوء تفاهم پيدا شده به خوبي فهم و درک کنيد.

*براي بعد از عذرخواهي برنامه‌ريزي داشته باشيد. مثلا مي‌توانيد همسر، دوست يا فاميل يا حتي همسايه دلگير را به نهار دعوت کنيد، يک نوشيدني با هم بخوريد، به سينما برويد و ... تا بدين طريق دوستي‌ها و خاطرات گذشته زنده شود.

*اگر طرف مقابل تان در همان لحظه حاضر به پذيرفتن عذرخواهي‌تان نشد، کمي به او وقت بدهيد. او را مجبور نکنيد و تحت فشار قرار ندهيد. بگذاريد کمي درباره حرف‌هايتان فکر کند و تصميم بگيرد.

آكا ايران


 دعوت 20 بازيکن به اردوي تيم ملي فوتسال زنان ايران 

 
به گزارش ايرنا از فدراسيون فوتبال؛ اردوي تدارکاتي تيم ملي فوتسال زنان از 22 شهريورماه در آکادمي ملي فوتبال آغازمي شود.براين اساس از سوي شهناز ياري 20 بازيکن به شرح زير دعوت شدند:

فرزانه توسلي، طاهره مهدي پور، فهيمه زارعي، سهيلا ملمولي، نسيمه غلامي، اعظم آخوندي و زهره ميثمي از خوزستان، ياسمن سلطاني، نغمه مرادي، يگانه خليلي، شيما کريمي، نارميلا فتحي و سپيده زرين راد از تهران،

فاطمه اعتدادي از قزوين، سارا شيربيگي، مهسا نظري و مرضيه توفيقي نسب از کهگيلويه و بويراحمد، سوسن رضا پور از سمنان، فاطمه شريف از خراسان رضوي و حديث قروه بيگ لو از قم.


 مشاهير  

ملا محسن فيض کاشاني

قسمت اول

ملامحمد محسن فيض کاشاني (زاده‌ 1007 در کاشان –درگذشته‌ 1090 هجري قمري در کاشان)(977-1058 هجري شمسي)، حکيم فيلسوف، محدث و عارف دوره صفوي و از دانشمندان شيعه‌است.نام او محمدمحسن بن مرتضي مشهور به ملا محسن و تخلصش فيض بوده‌است.

ملا محمد محسن شاگرد ملاصدراي شيرازي و داماد بزرگ او بوده‌است.در فقه و اصول و فلسفه و کلام و حديث و تفسير و شعر و ادب توانا و در تمامي اين‌ها و رشته‌هاي ديگر آثاري از خود به يادگار گذارده‌است.

زندگي

فيض کاشاني در شهر کاشان زاده شد.خاندان او عموماً از علماء و دانشمندان خوشنام کاشان بودند، بويژه جدش شاه محمود، پدرش شاه مرتضي و برادرانش مولي محمد معروف به نورالدين و مولي عبدالغفور و فرزندان آنها محمد هادي بن نورالدين و محمد مومن عبدالغفور و فرزند خود فيض مولي محمد ملقب به علم الهدي همگي داراي مقام عالي ديني بودند که تاليفات و تصنيفات نفيسي داشته‌اند.

وي از دوستان صميمي علامه آقا حسين خوانساري بوده و در شکل گيري و علاقه فرزند علامه (جمال الدين محمد خوانساري)به علم و دانش نقش بسزايي داشته است.

وفات فيض به سال 1090 هجري قمري اتفاق افتاده و مدفن او در کاشان در مقبراي‌ بنام کرامت يا کرامات واقع است.

شاگردان فيض

فيض در طول زندگي خود شاگردان متعددي داشته که گروهي از آنان، خود از علما و دانشمندان بزرگ محسوب مي‌شوند و از آن دست مي‌توان مولي ابوالحسن شريف فتوني عاملي اصفهاني مولف تفسير مرات الانوار و علامه مجلسي صاحب بحارالانوار و سيد نعمت الله جزايري مولف انوارالنعمانيه را نامبرد که از او اجازه‌ روايت داشته‌اند.

آثار فيض

سراج السالکين

سراج السالکين، منتخب مثنوي معنوي

صافي

صافي در تفسير

احياء الاحياء

اين اثر در واقع تهذيب احيا علوم الدين غزالي است و حذف احاديث جعلي و خلاف مذهب اماميه.نام کتاب را احياء الاحياءو يا تهذيب الاحيا هم مي گويند.

شوق مهدي

شوق مهدي اثري منظوم از فيض کاشاني است که در اقتباس از ديوان حافظ و در خطاب به امام زمان است.خود مي گويد:«چنين گويد مولف اين کلمات و ناظم اين ابيات محسن بن مرتضي الملقب به فيض که مرا در عنفوان شباب، شور محبت امام زمان و بقيه ي خلفاي رحمان، قائم عترت و مهدي امت سلام الله عليه و علي آبائه در سر افتاد و شوقي عظيم به لقاي کريم او در دل پديد امد.نه تن را به مقصود راهي و نه جان را از صبر پناهي.به خاطر رسيد که کاش کلمه اي چند موزون در وصف اشتياق بودي و مضموني چند منظوم در شرح فراق رو نمودي تا گاهي به انشاد{=خواندن}آن زنگ غبار از دل زدودي.»او در ادامه ميگويد که اشعار بسي از شعرا را ديدم و هيچ شعري را همچون اشعار مرحوم حافظ شيرازي-قدس الله سره و رحمة الله عليه- شايسته اقتباس و متابعت نديدم.لذا فيض کاشاني با توجه به اشعار حافظ دفتر شعري ترتيب مي دهد و نام آن را "شوق مهدي"مي نهد.چون هدف فيض يافتن اشعار جانسوز در وصف محبوب است هيچ ابائي ندارد که در يک غزل اکثر اشعار يک غزل مرحوم حافظ شيرازي را بياورد. البته اين به معني سرقت ادبي نيست از باب توارد هم نيست.از جهت اقتباس و تضمين و بعضاً جواب است.

ويكي پديا

ادامه دارد...


 كوتاه از ورزش جوانان 

فاطمه چالاکي مسافر بازيهاي آسيايي شد

فاطمه چالاکي به عنوان آخرين نماينده کاراته ايران براي حضور در بازيهاي آسيايي 2014 اينچئون انتخاب شد.عشرت شاه محمدي با تاييد اين خبر در گفت وگويي کوتاه با ايرنا اظهار داشت:چالاکي نماينده وزن منهاي 61 کيلوگرم تيم کاراته زنان ايران در بازيهاي آسيايي اينچئون خواهد بود.

وي افزود:عملکرد رزيتا عليپور و فاطمه چالاکي را در ليگ جهاني ژاپن مورد بررسي قرار داديم و در نهايت تصميم بر اين شد تا چالاکي راهي اينچئون شود.با اين وجود عليپور تيم ملي کاراته ايران را در مسابقات ترکيه همراهي خواهد کرد.

به گفته شاه محمدي، نسرين دوستي در منهاي 50 کيلوگرم، فاطمه چالاکي در منهاي 61، پگاه زنگنه در منهاي 68 و حميده عباسعلي در به اضافه 68 کيلوگرم کوميته کاهاي ايران در بازيهاي آسيايي 2014 اينچئون خواهند بود.


فاطمه زارع شريف مقام اول مسابقات شمشير بازي را كسب كرد

فاطمه زارع شريف بازيکن تيم فلوره شمشيربازي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:در مسابقات قهرماني کشور شمشيربازي به عنوان کوچکترين شرکت کننده در اين رقابتها توانستيم عنوان نخست اين مسابقات را کسب کنم.در اين رقابتها شمشيربازاني از 9 استان کشور حضور داشتند که اين نشان دهنده سطح بالاي اين دوره از رقابتهاست ما در تيمي در جايگاه سوم ايستاديم و توانستيم عملکرد مثبتي در اين دوره از مسابقات قهرماني کشور داشته باشيم.بازيکن تيم فلوره عنوان کرد:اميدوارم بتوانم به تيم ملي دعوت شوم و براي کشورم مدال‌آوري کنم چرا که اين مسابقات پايه‌ريزي براي آينده ورزش ما خواهد بود.ما اکنون در ورزشگاه آکادمي به تمريناتمان ادامه مي‌دهيم تا براي مسابقات آمادگي خاص داشته باشيم.


 آموزشي 

از متن تا بي نهايت

افسانه حجتي طباطبايي

رشد آموزش متوسطه

قسمت هفتم

پس در اينجا براي ايجاد ارتباط درست با مخاطب بايد جمله را تصحيح كنيم:حسن را در خيابان ديدم و با او درباره كارش حرف زدم.»البته گاهي انحرافاتي در گفته يا نوشته وجود دارد كه بايد آن ها را معني دار تلقي كرد اين گونه انحرافات در شرايط معمول ممكن است مانع درك مفهموم پيام شوند اما در بستر يك ارتباط زباني خاص،طبق اصل همكاري،مخاطب معني آن ها را به خوبي مي فهمد.مثلا وقتي شما مي گوييد:«توي يخچال ميوه نداريم»و همسرتان درجواب مي گويد:«فردا حقوق مي گيرم»به ظاهر گفته شما و پاسخ همسرتان بي تناسب و نا مربوط به نظر مي رسد اما براي شما و او كه در يك بستر ارتباطي خاص قرار داريد و حتي براي كسي كه اين گفت و گو را مي شنود،اين جمله ها مفهوم روشني دارند؛يعني در واقع،شيوه بيانشان صحيح است با ادامه نوشته «الف» اين سلسله گفتار را به پايان مي بريم.«به صف وارد راهرو مدرسه شديم ناظم با دست به طرف يكي از كلاس ها اشاره كرد و گفت:«سي نفر اول برويد توي همين كلاس!»زير فشار بچه ها من آخرين نفري بودم كه وارد كلاس شدم و در رديف چهارم و روي نيمكت چوبي اي كه پيش از من سه نفر ديگر آنجا نشسته بودند،آرام گرفتم.خانم ناظم كه همراه ما وارد كلاس شده بود،گفت:«ساكت...ساكت بچه ها...»بچه ها كه دو به دو و سه به سه در حال گفت و گو بودند،ساكت شدند.من كه حالا ديگر تا حدودي آرامش پيدا كرده بودم،از جايم بلند شدم كه خانم ناظم فرياد زد:«بنشين سرجايت...چرا هميشه يك نفر بايد بالاي سر شما باشد؟ناسلامتي حالا ديگر دبيرستاني هستيد!»

ادامه دارد...


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون