جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3141- تاریخ : 1393/06/06 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


سومين جشنواره كشوري نوجوان سالم

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي خبر داد
راه اندازي ايميل دانش آموزي با همکاري وزارت ارتباطات

کتاب‌هاي درسي چه زماني به دست دانش‌آموزان مي‌رسد؟
زمان توزيع کتب درسي پايه‌هاي مختلف اعلام شد

مديرکل مشاوره و امور تربيتي آموزش و پرورش خبر داد
يک ساعت مشاوره در ازاي هر 12 دانش آموز طي سال تحصيلي آينده


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 سومين جشنواره كشوري نوجوان سالم 

سومين جشنواره كشوري نوجوان سالم با ميزباني آموزش و پررورش شهر تهران شهريور ماه 93برگزار خواهد شد.به گزارش پانا، رئيس اداره مراقبت در برابر آسيب هاي اجتماعي اداره كل شهر تهران در پاسخ به سوال برگزاري سومين جشنواره كشوري نوجوان سالم گفت : امسال برگزاري سومين جشنواره كشوري نوجوان سالم با رويكرد شناسايي و كشف پرورش و رشد و شكوفايي استعدادها ي هنري و افزايش مهارت و سطح آگاهي دانش آموزان به منظور ترويج شيوه هاي زندگي سالم و پيشگيري از گرايش به رفتارهاي پر خطر ، سوء مصرف مواد و آسيب هاي اجتماعي به اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران واگذار شده است .

وي در ادامه گفت: كه با تشكيل دبيرخانه اقدام به جمع آوري و ثبت آثار ارسالي دانش آموزان از استانها نمود كه تا امروز 603 اثر به دست دبيرخانه رسيده است كه اين آثار شامل 27 اثر روزنامه ديواري ، 129 اثر عكس، 120 اثر فيلم كوتاه ،141 اثر مقاله و تعداد 86 اثر نقاشي است.

همچنين در ادامه اذعان داشت كه اين آثار با حضور داوران متخصص در هر زمينه مورد ارزيابي قرار گرفت و كه از اين تعداد 10 اثر عكس ،7 اثر نقاشي ،8 اثر نشريه ديواري و 23 اثر فيلم كوتاه به عنوان آثار برگزيده منتخب شده است و آثار مقاله نويسي نيز در دست داوري است كه تعداد و اسامي منتخبين به زودي اعلام خواهد شد .رئيس اداره مراقبت در برابر آسيب هاي اجتماعي اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران تاريخ برگزاري جشنواره كشوري نوجوان سالم را 17 الي 19 شهريور ماه در اردوگاه كشوري شهيد باهنر تهران خواهد بود .


  رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي خبر داد
 راه اندازي ايميل دانش آموزي با همکاري وزارت ارتباطات 

 
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش گفت:وزارت ارتباطات، شوراي عالي فضاي مجازي و دستگاه‌هاي مأمور اين مهم، بايد آموزش و پرورش را مددکار و همراه باشند و البته تا اينجا وزارت ارتباطات، همراه اول دستگاه تعليم و تربيت بوده است و امسال با مشارکت آنان ايميل دانش‌آموزي مرتبط با درس کار و فناوري به‌صورت انبوه ايجاد خواهد شد.

به گزارش پانا، محمديان اظهار داشت:معتقدم علاوه بر نظارت دستگاههاي نظارتي و فرادستي نظارت نخبگاني، که از جمله آنها معلمان هستند، برفرايند تحول امر ضروري است.

وي يادآوري کرد:لازمه ايجاد تحول در آموزش و پرورش تغيير نگرش در آحاد معلمان و تربيت معلمان حرفه‌اي، آشنا و معتقد به مباني نظام تعليم و تربيت اسلامي و نظام سياسي جمهوري اسلامي است.معاون پژوهشي وزير افزود:دانشگاه فرهنگيان يکي از دستاوردها و راهکارهاي سند تحول بنيادين است.اين دانشگاه تنها مرکز آموزش عالي نيست بلکه مرکز تربيت معلمان حرفه‌اي، باسواد، انقلابي و متعهد براي ايفاي مسئوليت تربيت نسلي در ترازجمهوري اسلامي در چشم‌انداز 1404 است، لذا ضرورت دارد اعضاي هيأت علمي اين دانشگاه علاوه بر داشتن نصاب‌ها و مدارج بالاي علمي و تخصصي، حائز آمادگي و مهارت‌هاي لازم براي تربيت معلم و شايستگي‌هاي بايسته الگويي و اسوه بودن براي دانشجو معلمان باشند.

حجت الاسلام محمديان در ادامه با توجه به توليد برنامه درسي بر پايه فناوري بيان داشت:بهره‌برداري از فناوري‌هاي نوين اطلاعات و ارتباطات آموزشي (فاوا) در آموزش و پرورش يک ضرورت است و بايد با برنامه جامع و فراگير به آن پرداخت و سپردن آن به دست قضا و قدر و يا به تعويق انداختن آن به مصلحت نظام تربيتي نيست.

وي بيان کرد:آنچه در آموزش و پرورش در زمينه فناوري‌هاي آموزشي و هوشمندسازي اتفاق افتاده است، حرکت پيشتازانه بوده است و براي حفظ اين موقعيت، برنامه فراگير و جامع، پشتيباني‌هاي سخت‌افزاري و تکميل زيرساخت، ارائه آموزش جامع به کاربران و آموزش‌دهندگان و ايجاد فضاي امن و با امنيت ارتباطي و اطلاعاتي و توليد انبوه محتوا به زبان فارسي امري ضروري است.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در پايان يادآور شد:وزارت ارتباطات، شوراي عالي فضاي مجازي و دستگاه‌هاي مأمور اين مهم، بايد آموزش و پرورش را مددکار و همراه باشند و البته تا اينجا وزارت ارتباطات، همراه اول دستگاه تعليم و تربيت بوده است و امسال با مشارکت آنان ايميل دانش‌آموزي مرتبط با درس کار و فناوري به‌صورت انبوه ايجاد خواهد شد.


 کتاب‌هاي درسي چه زماني به دست دانش‌آموزان مي‌رسد؟
 زمان توزيع کتب درسي پايه‌هاي مختلف اعلام شد 

 مديرکل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش به اعلام جزئيات توزيع کتب درسي پايه‌هاي مختلف پرداخت.سيد احمد حسيني در گفت‌وگو با (ايسنا)، در پاسخ به اين پرسش که کتاب‌هاي درسي چه زماني به دست دانش‌آموزان مي‌رسد؟ اظهار کرد:کتب مقطع ابتدايي اکنون در استان‌هاست و از 10 شهريورماه در اختيار واحدهاي آموزشي قرار مي‌گيرد.

وي افزود:کتب دوره پيش‌دانشگاهي نيز ميان استان‌ها توزيع شده است.با توجه به تقويم آموزشي اين دوره، هر منطقه يا واحد آموزشي که کتب را بخواهند، مي‌توانند به دانش‌آموز تحويل بدهند.مديرکل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش درباره توزيع کتاب‌هاي شاخه فني و حرفه‌اي و کارودانش نيز گفت:کتب شاخه فني‌و حرفه‌اي نيز به استان‌ها ارسال شده است و امسال حتي به اندازه يک جلد کتاب هم با مشکل و کمبود روبرو نيستيم.

حسيني افزود:کتب درسي دوره دبيرستان نيز از دهه آخر شهريورماه توزيع مي‌شود.


  مديرکل مشاوره و امور تربيتي آموزش و پرورش خبر داد
 يک ساعت مشاوره در ازاي هر 12 دانش آموز طي سال تحصيلي آينده 

 مديرکل مشاوره و امور تربيتي آموزش و پرورش گفت:براي هر 12 دانش آموز يک ساعت مشاوره در نظر گرفته شده و به تصويب رسيده که در سال تحصيلي جديد اجرايي خواهد شد.ابوالقاسم عيسي مراد در گفت و گو با پانا، افزود:طبق قانون بايد هر 15 نفر دانش آموز يک ساعت مشاوره داشته باشند، اما بر حسب استاندارهاي بين المللي براي هر 6 نفر دانش آموزي يک ساعت مشاوره، فاصله داريم.

وي در خصوص آموزش ضمن خدمت نيروهاي جديد براي سال تحصيلي جديد، نيز گفت:طبق معمول براي مشاوران در طي سال آموزش هاي مرتبط طراحي مي شود که زمان برگزاري دوره هاي آموزشي به اطلاع مشاوران مدارس مي رسد.عيسي مراد اضافه کرد:به تناسب نياز در يک موضوع با برنامه ريزي براي مشاوران در طي سال آموزش ها برگزار مي شود آموزش در سال تحصيلي جديد از موضوعاتي است که با برنامه ريزي دنبال خواهد شد.

وي ادامه داد:با توجه به اينکه سند تحول بنيادين و کارگروه هاي اجرايي در سازمان پژوهش هر هفته برگزار مي شوند، برنامه هايي را که قرار است در سال تحصيلي آينده به اجرا در بياوريم متناسب با برخي از آموزش ها دنبال خواهيم کرد.مديرکل مشاوره و امور تربيتي آموزش و پرورش اظهار کرد: هدايت تحصيلي و ارتقاي انتخاب شغلي و برنامه جامعي براي دانش آموزان در نظر گرفته مي شود، به تناسب آن نيز مشاوران آموزش مي بينند تا بتوانند در استان و در سطح کشور سرويس هاي مشاوره اي به دانش آموزان و خانواده ها ارائه دهند.

‌ دوره هاي آموزشي 4 تا 16 ساعته ويژه سال تحصيلي جديد

عيسي مراد درباره سرفصل ها و تعداد ساعات اين آموزش ها تصريح کرد: به طور معمول آموزش ها به صورت يک روزه و 4 تا 16 ساعت با سرفصل هايي مربوط به حوزه هاي آسيب شناسي، بهداشت روان، مهارت هاي زندگي، مهارت هاي انتخاب شغل و حوزه هاي مربوط به رفتارهاي پيشگيرانه آسيب هاي اجتماعي داده مي شود.

وي تصريح کرد:آموزش ها يا به خوددانش آموزان داده مي شود و يا ستاد به افرادي که با دانش آموزان در ارتباط هستند، آموزش‌هايي را مي دهد.وي در خصوص ارائه برنامه اي براي آموزش مشاوران خارج از نيروهاي آموزش و پرورش، عنوان کرد: بهترين پتانسيل موجود در نيروها و مشاوران آموزش و پرورش وجود دارد حتي آن ها مي توانند به بيرون از اين وزارتخانه سرويس هايي را ارائه دهند. اما گاهي به جهت ضرورت و نياز از افرادي که تخصص دارند، بهره گرفته مي شود.


 كاغذ اخبـار 

مدير کل دفتر متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش خبر داد

ايجاد کميته‌هاي علمي پژوهشي در مدارس کشور

مديرکل دفتر متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش گفت: کميته‌هاي علمي پژوهشي در رشته‌هاي نجوم، رياضي، فيزيک، شعر و ادب و معارف اسلامي از سال تحصيلي جديد در مدارس کشور ايجاد مي‌شود.قربانعلي افشاني، مديرکل دفتر متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، در خصوص مهمترين برنامه‌هاي اين دفتر در سال تحصيلي جديد اظهار داشت:بر اساس اسناد بالادستي و سياست‌هاي پنج‌گانه وزير آموزش و پرورش 6 برنامه را براي سال تحصيلي 94-93 به کل استانها اعلام کرده‌ايم.

وي ادامه داد:وزير آموزش و پرورش با دستورالعمل توسعه سنواتي که به کل کشور ابلاغ کرد، تأکيد دارد بحث توافق‌نامه‌هايي که در 22 شاخص معاونت متوسطه با استانها در متوسطه نظري تنظيم شده است، اجرايي شود.افشاني با اشاره به تشکيل انجمن‌هاي علمي پژوهشي در مدارس افزود:بر اساس تبصره 2 ماده 20 آيين‌نامه اجرايي، کميته‌هاي علمي پژوهشي دانش‌آموزي را در مدارس تشکيل مي‌دهيم.مديرکل دفتر متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش يادآور شد:در سال تحصيلي جديد جمعاً 400 پژوهش‌سرا فعاليت مي‌کند؛ اما در همه مناطق پژوهش‌سرا وجود ندارد و به جاي آن، کميته‌هاي علمي پژوهشي در مدارس تشکيل مي‌شود که هر کميته با 5 دانش‌آموز در رشته‌هاي نجوم، رياضي، شعر و ادب، فيزيک و معارف اسلامي در کل مدارس کشور فعاليت مي‌کند.


معاون سابق وزارت آموزش و پرورش :

تمام معلمان پايه ششم دوره ضمن خدمت را طي کردند

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه هيچ معلمي بدون گذراندن دوره ضمن خدمت به پايه ششم دبستان نرفته است، گفت: هيچ معلمي را به اجبار از دوره‌هاي ديگر به ابتدايي منتقل نکرديم.

ابراهيم سحرخيز، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس و با اشاره به ماجراي تشکيل نظام آموزشي جديد و 6.3.3 و همچنين افزايش پايه ابتدايي به 6 پايه، اظهار داشت: آن زمان در سال تحصيلي 92-91 به 48 هزار معلم براي پايه ششم ابتدايي نياز داشتيم.وي با اشاره به چگونگي تأمين اين 48 هزار نيرو در آن سال‌ها براي پايه ششم ابتدايي، خاطرنشان کرد:نخست اينکه اکثر آنها آموزگاران پايه پنجم بودند، زيرا هر کسي نمي‌توانست در پايه ششم تدريس کند.سحرخيز افزود: بخشنامه داده بوديم و جلسات توجيهي برگزار کرديم و استان به استان و شهرستان به شهرستان بررسي انجام شد تا از اين معلمان ابتدا ثبت نام به عمل آيد؛ در بخشنامه نوشته بوديم اين افراد «ترجيحاً معلمان پايه پنجم باشند» چرا پايه پنجم؛ زيرا اين پايه با پايه ششم قرابت بيشتري دارد و کسي که در پايه پنجم درس داده است توانمندي بيشتري در پايه ششم دارد.

‌يک معلم هم بدون دوره ضمن خدمت اجازه تدريس در ششم نداشت

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه اغلب افرادي که در پايه ششم تدريس کردند معلمان مجرب پايه پنجم بودند، تصريح کرد: در بعضي مناطق دور دست ممکن بود از معلمان پايه چهارم استفاده شود، اما تمام اين معلمان را در تابستان مکلف کرديم تا در دوره ضمن خدمت شرکت کنند.

وي ادامه داد:يعني حتي به يک معلم بدون گذراندن دوره ضمن خدمت در تابستان، اجازه تدريس در پايه ششم نداديم؛ حال يک وقتي در سطح کشور ممکن است يک نفر را پيدا کنيد که در يک روستايي سرباز معلم بوده است که اين را نمي‌توان گفت ناقض اين اصل کلي است.سحرخيز تأکيد کرد:تمام آنها در درجه اول معلمان پايه پنجم ابتدايي بودند که در پايه ششم از آنها استفاده شد و نکته بعد اينکه دوره ضمن خدمت را طي کرده‌اند.وي با اشاره به تأمين قسمتي ديگر از کمبود معلمان دوره ابتدايي در آن زمان، گفت: افرادي که در ابتدايي قبلاً حق التدريس، قرارداد کار معين و آموزشيار نهضت سوادآموزي بودند به شرطي که مدرک دانشگاهي داشتند يعني از فوق ديپلم به بالا بودند را در دوره ابتدايي و به جز پايه ششم استفاده کرديم.وي افزود:اين افراد را به مناطق محروم فرستاديم اما در قبال آن امتيازي به آنها داديم که بر اساس مصوبه مجلس و دولت اين حق‌ التدريس‌ها، آموزشياران نهضت سوادآموزي و حق التدريس‌هاي داراي مدرک دانشگاهي را به پيماني تبديل وضعيت کرديم و در پايه‌هاي غير از ششم ابتدايي مشغول تدريس شدند.

‌کسي را اجباراً به ابتدايي نفرستاديم

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکيد کرد:در آن زمان کسي را اجباراً به ابتدايي نفرستاديم و بر اساس يک توافق دو جانبه اين کار را انجام داديم، يعني يک امتياز داديم و پيماني شدند و از طرفي هم به مناطق محروم رفتند و تدريس کردند.

وي ادامه داد:در طول اين سال‌ها افرادي بودند که در دوره‌هاي متوسطه تدريس مي‌کردند؛ مثلاً طرف در منطقه دور افتاده‌اي در يک استان بود که گفتيم اگر خودتان راضي هستيد و مي‌خواهيد به مناطق نزديک‌تر بياييد ما در دوره ابتدايي به شما نياز داريم.

سحرخيز با بيان اينکه اگر اين امتياز را نمي‌داديم آنها سال‌ها در صف انتقال بودند و اصلاً نمي‌توانستند منتقل شود، عنوان کرد: مثلاً فردي با 6 يا 10 سال سابقه بايد صبر مي‌کرد و 20 تا 25 سال سابقه پيدا مي‌کرد تا شرايط انتقال داشته باشد؛ گفتيم چون فعلاً در دوره ابتدايي نيرو نياز داريم و به شرطي که در ابتدايي بياييد با انتقال شما به مناطق محروم نزديک تر موافق هستيم.

‌هيچ معلمي بدون گذراندن دوره ضمن خدمت به پايه ششم دبستان نرفته است

وي در واکنش به برخي شايعات مبني بر اينکه در دوره گذشته مستخدمان را به کلاس درس فرستاده‌اند، گفت: مستخدم که سر کلاس درس نمي‌رود؛ آنها فوق ديپلم داشته‌اند؛ يک زماني طرف از صفر شروع کرده و دانشگاه رفته و ليسانس گرفته است، ضمن اينکه در برخي از نيروهاي نهضتي فوق ليسانس داشتيم.وي افزود: به آنها گفتيم اگر بخواهيد پيماني شويد ما شما را فقط به مناطق روستايي مي‌فرستيم آن هم بر اساس مصوبه دولت وقت است که مجلس هم تأييد کرده است؛ آنها را از قرارداد کارمعين به پيماني تبديل وضعيت کرديم؛ وقتي پيماني شدند آنها را فرستاديم تا در پايه‌هاي دوم و سوم ابتدايي و مناطق محروم تدريس کنند.



 از گوشه و كنار 

صدورمجوز تاسيس مدرسه غيرانتفاعي براي ارگانها و سازمانها

اورژانس و بيمه پيش قدم شدند

رييس سازمان مدارس غيردولتي از امکان تاسيس مدارس غيردولتي توسط وزارتخانه‌ها، سازمانها و ارگانها خبر داد و گفت: آموزش و پرورش با بررسي شرايط و تطبيق اين مدارس با قوانين و مقررات مجوز صادر مي کند.مرضيه گرد در گفتگو با مهر از امکان تاسيس مدارس غيردولتي درون سازماني توسط سازمانها و ارگان هاي مختلف در کشور خبر داد و گفت: ارگان ها و سازمانهايي که از عهده اداره مدرسه غيرانتفاعي براي فرزندان کارکنان مجموعه خودشان برآيند بطوريکه خروجي مدرسه با کيفيت و قابل دفاعي باشد، مي توانند با ارائه درخواست به سازمان مدارس غيردولتي اين مدارس را تاسيس کنند.به گفته رييس سازمان مدارس غير دولتي، مشارکت مردمي و امور خانواده، در حال حاضر دستورالعملي با عنوان مدارس جوار وجود دارد که براساس آن تمامي وزارتخانه ها، نهادها، حوزه هاي علميه، مساجد، کارخانه ها مي توانند تقاضاي مدرسه غيرانتفاعي متناسب با اهداف سازماني خودشان و البته هماهنگ با قوانين و مقررات آموزش و پرورش ارائه بدهند.وي با اشاره به اينکه دستورالعمل تاسيس اين مدارس را به سازمانها اعلام کرده ايم، گفت: تاکنون درخواست هايي از سوي اورژانس، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و بيمه براي ما ارسال شده که در حال بررسي است. اين مدارس بايد بر اساس شرايط و ضوابط آموزش و پرورش فعاليت کنند و در ادامه بررسيهاي لازم و بازرسيها در مورد آنها انجام مي شود.


مزاياي دانشگاه فرهنگيان اعلام شد

معاون پژوهش، برنامه ريزي و نيروي انساني آموزش و پرورش شهر تهران مزاياي تحصيل دردانشگاه فرهنگيان را اعلام کرد.

به گزارش پانا، حدادي طي بخشنامه اي براي مراكز انتخاب رشته ي كنكور ، مزاياي تحصيل در دانشگاه فرهنگيان را اعلام کرد.

بر اساس اين گزارش مزاياي تحصيل در دانشگاه فرهنگيان بدين شرح است:

1.امكان تحصيل تا سطح دكترا در دانشگاه فرهنگيان همزمان با شغل مورد تصدي

2.معافيت از خدمت سربازي براي پذيرفته شدگان پسر در دانشگاه فرهنگيان

3.استخدام در آموزش و پرورش از بدو ورود به دانشگاه و برقراري حقوق و مزاياي ماهيانه و به تبع آن منظور شدن سابقه كار در پرونده استخدامي.


  قلم معلم 

مامان مسواك يادت نره!

‌كبري محمودي

قسمت چهارم - پاياني

بنابراين بايد آخرين نقش نمايش دندان درد را بازي مي كردم.نقطه ي اوج نمايش هم همين جا بود اين بود كه به بچه ها گفتم: بچه ها براي اينكه پدر و مادرهايتان سالم تر بمانند و ديرتر دندان هايشان خراب شود هرشب قبل از اينكه مسواك خودتان را برداريد، مسواك مادرتان را برداريد و مادرهايتان را مجبور كنيد كه حتما همراه شما مسواك بزنند.

مي دانستم كه بچه هايم انتظار هر حرفي را دارند به جز اينكه من به آن ها بگويم كه مادرهايتان را مجبور كنيد كه مسواك بزنند.شورو شوقي در كلاس ايجاد شد كه حتما بايد خودتان ببينيد تا لذت اين تجربه را درك كنيد.

پس از آن روز تلفن پشت تلفن بود كه مادرها به مدرسه مي زدند و از ترفند من براي مجبور كردن بچه ها به مسواك زدن تعريف مي كردند.



 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون