جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3141- تاریخ : 1393/06/06 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


عكاسخانه
مسجد قبا –مدينه –عربستان –

رازگشايي از کشف مهمات 79 ساله


قصار اما...


نگاه


خبر


اخبـــــــــار


دنياي عكس
«موزه نقاشي پشت شيشه» -خيابان سعدي –تهران

 عكاسخانه 
 مسجد قبا –مدينه –عربستان –


 رازگشايي از کشف مهمات 79 ساله 

 هر روز خبر جديدي از کشف گل محمد کارگر افغان که در حال حفر چاهي در خيابان فاطمي بود به گوش مي‌رسد. کشفي که منجر به پيدا شدن يک زاغه مهمات متعلق به 79 سال پيش بود. کارشناسان تاريخ هر کدام با توجه به مطالعاتشان نظراتي ارايه مي‌دهند. در اين ميان واکنش اداره ميراث فرهنگي تهران بسيار جالب است. با اينکه حراست اين اداره گزارش اين کشف را داده حتي يک کارشناس ناظر به محل اعزام نشده است. براستي وقتي چنين کشف مهم تاريخي رخ مي‌دهد چه سازمان و نهادي بايد کارشناسي اين امور را به عهده بگيرد؟

خبرگزاري ميراث فرهنگي –30 مرداد سال جاري مأموران پليس 110 از کشف مهمات در يک ساختمان نيمه کاره واقع در خيابان فاطمي باخبر شدند. مأموران پليس با اطلاع يافتن از اين ماجراي عجيب بلافاصله خود را به خيابان شهيد فکوري رساندند و با يک کارگر افغان روبه‌رو شدند که در هنگام حفر چاه با زاغه عجيبي پر از مهمات رو به رو شده بود.

حالا سه روز از آن کشف مي‌گذرد. خيابان فاطمي با وضعيتي امنيتي رو به رو شده است، ساکنان خيابان ديدار که سال‌ها روي مهمات زندگي مي‌کردند، خانه‌هاي خود را ترک کرده و در هتل مستقر شده‌اند. کارشناسان تاريخي همچون خسرو معتضد، احمد محيط طباطبايي و...در برابر پرسش رسانه‌ها نظراتي در مورد اين کشف ارايه کرده‌اند.

مسئله اينجاست که تا کنون اين پرسش به ذهن مسئولان سازمان ميراث فرهنگي تهران چرا خطور نکرده است. با اينکه حراست اداره ميراث فرهنگي تهران گزارشي مبني بر کشف اين مهمات به اداره ميراث فرهنگي ارايه داده اما با توجه به گفته‌هاي مسئولان ميراث تهران تا کنون هيچ کارشناسي براي بررسي به اين محل اعزام نشده است.

با اين وجود اين مهمات همچون بسياري از اشياء تاريخي مي‌تواند گوياي بخش مهمي از تاريخ ايران باشد و رازهايي از زندگي مردم در 79 سال پيش را افشا کند.

مختاري مي‌گويد که براي اثبات اينکه اين منطقه محدوده نظامي بوده هيچ گونه سندي وجود ندارد و تنها با ارجاع به متون تاريخي مي‌توان نظراتي در مورد اين کشف داد و احتمالاتي را عنوان کرد.

به گفته او، اين نظرات تاريخي به دليل اينکه اين کشفيات در تونلي زير زمين بوده و سازه معماري ندارد بايد تنها با خواندن متون تاريخي در موردشان اظهار نظر کرد. از طرف ديگر حتما بايد از نزديک اين مهمات مشاهده و بررسي شود.اين در حالي است که تا کنون تنها مي‌توان به اطلاعات سردار «ساجدي‌نيا» رئيس پليس پايتخت در تشريخ خبر مربوط به کشف گلوله‌هاي مستهلک اکتفا کرد: بررسي‌هاي کارشناسان نشان مي‌دهد که اين مهمات متعلق به سال 1935 يعني 79?سال پيش است. از اين ساختمان نيمه‌کاره 20 گلوله مرمي و 44 گلوله توپ کشف شده است. با توجه به بررسي‌هاي صورت گرفته احتمال مي‌رود اين منطقه زاغه مهمات در جنگ جهاني دوم بوده است و تحقيقات پليسي براي کشف چرايي و يافتن گلوله‌هاي احتمالي ديگر ادامه دارد.

خسرو معتضد، کارشناس و محقق تاريخ اما در گفت و گو با رسانه‌ها عنوان کرده که توليد آين مهمات در خط مونتاژ امريکايي‌ها در زمان جنگ جهاني دوم را گزينه‌اي نزديک به واقعيت دانست.

اين کارشناس تاريخ با اشاره به سابقه تاريخي محل کشف اين گلوله‌‌هاي توپ، ساخت اين گلوله‌ها را به نخستين روزهاي وارد شدن امريکا به عرصه جنگ جهاني دوم مربوط دانسته: در منطقه فاطمي و اميرآباد، در زمان قاجاريه يک ميدان اسب‌سواري بزرگ قرار داشت که به نام «اسپيريس جلاليه» مشهور بود. احتمال اين وجود دارد که زاغه مهماتي هم در اعماق خاک پيش‌بيني شده باشد و بخشي از مهمات ذخيره ارتش، در آن مکان باشد.

به گفته او، پس از ورود امريکا به جنگ جهاني دوم، بنا به درخواست بريتانيا، امريکا 30 هزار سرباز را به ايران روانه مي‌کند؛ سربازهايي که البته نظامي نبودند و در واقع فقط وظيفه مونتاژ کردن سلاح و مهمات را به عهده داشتند. آن‌ها توپ و تانک و ساير سلاحها و مهمات را مونتاژ مي‌کردند و از طريق راه‌آهن و جاده به شوروي مي‌رساندند. امريکايي‌ها شرکتي به نام «UKCC» را تأسيس کردند و با استفاده از خطوط ريلي و اجاره کردن 4 هزار کاميون، حمل سلاح را از اين طريق انجام دادند. در همان سال‌ها بود که امريکايي‌ها به تهران هم آمدند. حدود 5 هزار امريکايي در تهران ساکن بودند چرا که در طرح ستاد کل ارتش آلمان، حمله به ايران هم پيش‌بيني شده بود و امريکايي‌ها در تهران حالت نظامي داشتند. امريکايي‌ها و ارتش ايران در شمال تهران زاغه مهمات داشتند و يکي از اين زاغه‌ها در همين ميدان اسب‌دواني جلاليه بود.

خسرو معتضد به يک احتمال تاريخي ديگر نيز اشاره کرده است: در آن سال‌ها، ارتش ايران از آلمان، سوئد و اشکودا (چک و اسلواکي) هم سلاح و مهمات خريداري مي‌کرد. اين احتمال وجود دارد که اين گلوله‌هاي توپ کشف شده، مربوط به خريد‌هاي ارتش از آن کشورها بوده باشد.


 قصار اما... 

 نشان دوست نيکو آن است که خطاي تو را بپوشاند ، تو را پند دهد و رازت را آشکار نسازد.

ابوعلي سينا

منبع : http://nabsokhan.blogfa.com


 نگاه 

مفرغ لرستان هنر برگزيده در جهان

نرگس عبدي فر

قسمت دوم - پاياني

در برسي هاي به دست آمده اين گونه مستفاد مي شود که مفرغ کاران از فلز ريختگي و روش قالب گيري در داخل ماسه ،يا به احتمال بيشتر در داخل سفال آگاهي داشتند .

به غير ريخته گري ،اين صنعتگران با فن چکش کاري روي فلز آشنا بوده اند . در حفريات به عمل آمد ه در اين منطقه در گورهاي فردي ودسته جمعي اين قوم ،سوارکاران را با اسب و لگام هاي و آلات فلزي زين وبرگ دفن مي کردند .و اشياء کشف شده از اين گورها ي خارج از شهر شامل انواع سلاح و لوازم شکار چون خود ،پيکان سپر خنجر ،شمشير ، تبر ،سر تبر ،سر نيزه ،دهنه اسب ،روکش تيردان ،بخوردان ، مجسمه جانوران و اقسام بت هاي مفرغي بوده است .

در گور زنان زيورالات به ويژه اشياء مفرغي سيمين و سنجاق ها سر شبيه جانوران ،دست بند ،گوشواره ،تزيينات سر وسينه ،انگشتر ،گل کمر ،خلخال ها و النگوها را همراه مردگان دفن مي کردند .ويژگي هنر مفرغ لرستان ،که به همين نام هم در دنيا شهرت يافته ،در باورهاي مذهبي مفرغ کاران اين زمان بود که تحول و رونقي در اين هنر عالي و ارزنده به وجود آوردند که وسايل زندگي انساني در اين جهان در دنياي ديگر هم مورد نياز او خواهد بود .

اصولا در اين عصر ،مفرغ کاران لرستان ،با الهام از نسل هاي پيشين در تجسم اشکال خدايان اساطيري ،غالب بت ها ومجسمه ها هاي کوچک و بزرگ مذهبي و همچنين اشکال و صور گوناگون را بر روي ظرف فلزي به دستور کاهنان ومتوليان دين مي ساختند .

بيشتر محققين عقيده دارند که مفرغ مشکوفه در لرستان مربوط به کاسي ها مي باشد .

گردآورنده :نرگس عبدي فر برگرفته از کتاب (هفت هزار سال هنر فلزکاري در ايران ،محمدتقي احسان –فلزکاري، حسين ياور –مباني هنرها ،فايق توحيدي


 خبر 

«حضرت بابا»؛ بنايي 2500 ساله در خجند

در شهر قديمي خجند مرکز ولايت سغد تاجيکستان، بنايي تاريخي با قدمت بيش از 2500 سال وجود دارد که پس از ورود اسلام به محلي براي عبادت مسلمانان تبديل شده است.

به گزارش فارس ، حضرت بابا، نام قديمي‌ترين بناي شهر تاريخي خجند تاجيکستان است که پس از ورود و معرفي اسلام براي مردمان اين منطقه به محلي براي عبادت مسلمانان تبديل شد.

تاريخ ساخت اين بنا که از جمله آثار بازگو کننده جايگاه فرهنگ اسلامي اين منطقه است، به 2500 سال پيش باز مي‌گردد.

بناي حضرت بابا از جمله 144 بناي فعال در اين منطقه است که بخشي عمده‌اي از آن، طي 100 سال اخير ساخته شده است.

بر اساس آثار «ايوان ايفرون» نويسنده مشهور روس که در مورد تاريخ ساختمان‌هاي قديمي آسياي مرکزي و از جمله خجند تاجيکستان تحقيق کرده‌، اين بناي تاريخي در گذشته شامل 4 مدرسه بوده و حدود يک هزار دانش‌آموز داشته‌ است.

اين تاريخ‌نگار روس مي‌گويد: خجند قديم با توجه به اينکه در مسير رفت و آمد کاروان‌هاي تجاري بين تاشکند، خجند، بلخ و بخارا بوده، به مرکز تجارت، علم و فرهنگ تبديل و از جايگاه ويژه‌اي در تمدن اسلامي منطقه برخوردار بوده است.

خجند تاجيکستان در ساحل رود «سيردريا» يا «جيحون» واقع بوده و تاريخ آن به 300 سال قبل باز مي‌گردد.

خجند در قرون وسطي يک منطقه خود مختار در ميان امارت بخارا و در مسير جاده ابريشم بوده‌ است.

خجند در سال 1866 بخشي از روسيه شد و از سال 1929 ميلادي بعنوان مرکز ولايت سغد معرفي گرديد.

در حال حاضر، خجند به يک مرکز عمده صنعتي و فرهنگي در تاجيکستان تبديل شده و گردشگران بسياري از سراسر جهان از اين شهر تاريخي ديدن مي‌کنند.


 اخبـــــــــار 

محقق برجسته اروپايي: فرش دستباف ايران دو هزار سال قدمت دارد

محقق برجسته و جهاني فرش با اشاره به شهرت جهاني فرش دستباف کاشان، قدمت اين هنر ايراني را بيش از دو هزار سال عنوان کرد.به گزارش روابط عمومي دانشگاه کاشان پيتر رابرت جان فورد مشهور به جيم فورد در جمع اعضاي هيات علمي و دانشجويان گروه فرش دانشکده معماري و هنر دانشگاه کاشان، گفت: طرح و نقش فرش دستباف ايراني بسيار جذاب است.

وي اظهار کرد: طراحان فرش تا قرن 15 ميلادي در طراحي اين هنر دستي از شکل هاي هندسي و مربع و تکرار آن استفاده مي کردند.اين محقق برجسته اروپايي مقيم آمريکا با بيان اينکه در آن دوران برخي از طرح هاي فرش کشورها بخصوص در عراق و ترکيه از فرش ايراني الگو گرفته بود، افزود: در قرن 14 طراحان فرش ايران در دوره تيموريان به نقش هاي چيني از جمله يقه ابري و رئال گرايش پيدا کردند.

رييس انجمن علمي فرش ايران نيز در اين نشست با اشاره به تاريخ فرش کاشان گفت: قدمت فرش کاشان را براساس شواهد مي توان به دوره تمدن سيلک در هفت هزار سال قبل دانست.اميرحسين چيت سازيان افزود: فرش کاشان شهرت جهاني دارد و محققان بسياري از ساير کشورها براي آشنايي نزديک با آن به اين شهر سفر مي کنند.وي بيان کرد: قدمت فرش دستباف کاشان به پيش از اسلام مي رسد و در برخي بافته هاي دستي ابريشمي به جا مانده دوره ساساني که در کتاب ها نيز به آن اشاره شده، شهرت نساجي اين شهر مشهود است.به گفته چيت سازيان در دوره ايلخانيان نيز پارچه زربفت و فرش طبق نوشته مارکوپولو ايتاليايي وجود داشته و در دوره تيموريان، کاشان در زمينه فرش دستباف، مهد هنر بوده است.وي افزود: بيشتر فرش هاي ابريشمي دوره صفويه که يکي از دوران شکوفايي هنر فرش کاشان بشمار مي رود، مربوط به کاشان است.


فراخوان دريافت مقالات انگليسي

فصلنامة علمي- پژوهشي «کيمياي‌هنر» پژوهشكدة فرهنگستان هنر، شمارة فصل پاييز خود را به مقالات انگليسي در حوزة هنر اختصاص داده است.

به گزارش شاپرك وبه نقل از روابط عمومي پژوهشکدة هنر، فصلنامة علمي-پژوهشي «کيمياي‌هنر» به مدير مسئولي «سيدکمال حاج‌سيدجوادي» و سردبيري «سيدغلامرضا اسلامي» که در خردادماه سال جاري براساس مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري موفق به دريافت رتبة علمي- پژوهشي شد شمارة فصل پاييز خود را به مقالات پژوهشي به زبان انگليسي اختصاص داده است. اين مجله به انتشار مقالات تأليفي پژوهشگران و صاحب‌نظران در موضوعات نقد و نظرية هنر، حکمت و فلسفة هنر، مباني نظري تاريخ هنر و مطالعات ميان‌رشته‌اي در حوزة هنر مي‌پردازد. همچنين مقالات منتشر شده در اين نشريه در پايگاه‌هاي استنادي جهان اسلام (ISC)، اطلاعات نشريات علمي کشور و پايگاه مجلات تخصصي مرکز تحقيقات علوم اسلامي نمايه مي‌شود. گفتني است مقالات اين فصلنامه به صورت متن کامل (full-text) در وب‌سايت اين فصلنامه به آدرس www.kimiahonar.ir قابل مشاهده و دريافت است.براين‌اساس از پژوهشگران و صاحب‌نظران دعوت مي‌شود تا مقالات و پژوهش‌هاي تأليفي خود را در موضوعات فوق‌الذکر به زبان انگليسي حداکثر تا سي‌ام مهرماه 1393 به دفتر اين نشريه ارسال نمايند .


«از خاک تا افلاک» در گالري شکوه

نمايشگاه نقش برجسته هاي جلال حبيبي با عنوان «از خاک تا افلاک» عصر جمعه هفتم شهريور ماه 93 در گالري شکوه آغاز به کار مي کند.به گزارش شاپرك جلال حبيبي در اين نمايشگاه 17 اثر نقش برجسته ارائه داده است، اين آثار دربرگيرنده خوشنويسي هاي بزرگان و اساتيد از آيات قرآني است که با خط نستعليق، ثلث، نسخ و کوفي بر روي گچ، خاک و چوب تراشيده شده است.

«از خاک تا افلاک» اولين نمايشگاه انفرادي حبيبي است، او در اين نمايشگاه خشت هاي گچي که خود آنها را ساخته، تراش داده است. بعضي آثار به رنگ گچ مي باشند و در بعضي ديگر متريال گچ با رنگ هاي خاکي ترکيب شده است و رنگ ها از ابتدا با متريال آثار مخلوط شده و در بطن کار وجود دارد.

در اين نمايشگاه دو اثر با عنوان «آفرينش» و «خاطره» بر روي چوب به نمايش گذاشته مي شود ، که روايت ها ، داستان ها و مفاهيم قرآني را با نمايي از خطوط در هم تنيده شده انعکاس مي دهد.

جلال حبيبي متولد 1357 است.او مدرک کارشناسي نقاشي از دانشگاه آزاد اسلامي دارد و حدود 20 سال است که در زمينه هاي مختلف هنري از جمله عکاسي، نقاشي، طراحي و حجم فعاليت دارد. وي تاکنون در نمايشگاه هاي متعدد گروهي شرکت داشته و نمايشگاه نقش برجسته هاي «از خاک تا افلاک» اولين نمايشگاه انفراديش محسوب مي شود. حبيبي در يک دوره هنرهاي اسلامي مقام اول را کسب کرده و برنده سيمرغ بلورين از اولين دوره جشنواره دانشجويي تهران شرق شده است.

نمايشگاه نقش برجسته هاي جلال حبيبي تا چهارشنبه دوازدهم شهريورماه 93 در گالري شکوه داير خواهد بود و علاقمندان مي توانند همه روزه از ساعت 17 الي 21 از اين آثار در گالري شکوه واقع در سه راه فرمانيه، بلوار اندرزگو، خيابان شهيد سليمي شمالي، کوچه امير نوري، شماره 19 بازديد بعمل آورند.

5.


 دنياي عكس 
 «موزه نقاشي پشت شيشه» -خيابان سعدي –تهران


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون