جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3135- تاریخ : 1393/05/30 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


افزايش 20 درصدي فوق‌العاده شغل معلمان ابتدايي تا مهر

وزير آموزش و پرورش خبر داد
تفاهم نامه همكاري شهرداري با آموزش و پرورش در مورد پرداخت 5 درصد از درآمد و كمكهاي ديگر به زودي امضاء مي شود

وزير آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش نيازمند ابداع روش هاي نوين تامين منابع است

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
500 سالن سينمايي آموزش و پرورش تجهيز مي شود


كاغذ اخبـار


قلم معلم


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 افزايش 20 درصدي فوق‌العاده شغل معلمان ابتدايي تا مهر 

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش از افزايش 20 درصدي فوق‌العاده شغل معلمان ابتدايي تا مهر ماه امسال خبر داد. به گزارش ‌ ايسنا، محمد ديمه‌ور با بيان اينکه معلمان دوره ابتدايي قبل از اعمال قانون مديريت خدمات کشوري 20 درصد بيش از معلمان ديگر فوق العاده شغل دريافت مي‌کردند گفت:با تأييد نهايي معاونت نظارت راهبردي رياست جمهوري، فوق‌العاده حقوق معلمان ابتدايي تا مهر ماه امسال افزايش مي‌يابد.ديمه‌ور همچنين کمبود نيروي انساني در مقطع ابتدايي را يکي از مشکلات وزارت آموزش و پرورش دانست.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش تعداد دانش آموزان مقطع ابتدايي را دو ميليون و 200 هزار نفر در سال 93 عنوان کرد و گفت: کار سازماندهي مدارس در کل کشور انجام شده و پيش‌بيني مي‌کنيم تا شروع سال تحصيلي مشکلي نداشته باشيم.ديمه‌ور در پاسخ به انتقاد معلمان مبني بر تراکم کلاس‌ها در دوره ابتدايي تصريح کرد: متاسفانه به دليل اضافه شدن دوره ششم به ابتدايي، محدوديت فضاي آموزشي و نيروي انساني و کيفي-توصيفي شدن ارزشيابي‌ها، تراکم کلاس‌ها افزايش يافت.

وي در همين راستا نسبت به حل اين مشکل تا سه سال آينده ابراز اميدواري کرد.

سياست آموزش و پرورش در خصوص کلاسهاي چند پايه روستايي و مناطق محروم

وي در ادامه با اشاره به چند پايه بودن کلاس‌ها در مناطق محروم، مرزي و روستايي گفت: برنامه آموزش و پرورش در اين مورد توجه ويژه براي کيفيت بخشي کلاس‌هاي چند پايه، پرداخت مبلغ حق التدريس به معلمان اين کلاس‌ها و عرضه دوره پيش دبستاني به صورت رايگان و دولتي در اين مناطق است.

ديمه‌ور در مورد جشنواره دانش آموزي جابر ابن حيان که روز سه شنبه (28 مرداد ماه) در ارودگاه شهيد باهنر تهران برگزار شد گفت: اين جشنواره سومين سالي است که در سطح ملي برگزار و شامل مجموعه پروژه‌هاي علمي دانش آموزان دوره ابتدايي، مبتني بر خلاقيت، يادگيري و پژوهش محوري مي‌شود.

وي که در يک برنامه تلوزيوني صحبت مي کرد، اهداف اين جشنواره را لذت بخش کردن يادگيري براي دانش آموزان در جهت توسعه علمي کشور و ايجاد احساس نشاط در آنها عنوان کرد و گفت: براي توسعه فعاليتهاي اين جشنواره، آثار برگزيده مي‌توانند به جشنواره خوارزمي و بعد از آن به مسابقات جهاني راه يابند.


 وزير آموزش و پرورش خبر داد
 تفاهم نامه همكاري شهرداري با آموزش و پرورش در مورد پرداخت 5 درصد از درآمد و كمكهاي ديگر به زودي امضاء مي شود 

وزير آموزش و پرورش از امضاي تفاهم نامه همکاري با شهرداري تهران در آينده نزديک خبر داد و گفت: موضوع دريافت 5درصد از عوارض شهرداري و پرداخت آن به آموزش و پرورش در تفاهم‌نامه پيش‌بيني شده است.

علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به اين پرسش که «شهرداري‌ها بر اساس قانون بايد 5 درصد از عوارض دريافتي را به آموزش و پرورش اختصاص دهند؛ آيا تا به حال مشخص شده است که شهرداري اين سهم را پرداخت کرده است يا خير؟»، اظهار داشت: جلسه‌اي را با قاليباف شهردار تهران داشتيم و قرار شد تفاهم‌نامه‌اي بين آموزش و پرورش و شهرداري تهران امضا شود.وي افزود:آخرين جلسه قطعي و نهايي شدن تفاهم‌نامه مذکور هم انجام شد و در آنجا هم بحث 5 درصد را آورده‌ايم که آموزش و پرورش اين درصد را کامل دريافت کند.

فاني در پاسخ به اين پرسش که «صحبت‌هاي انجام شده حاکي از آن است که آموزش و پرورش اين 5 درصد را به طور کامل دريافت کند؟»، خاطرنشان کرد: بله، صحبت‌هايي انجام شد و شهردار تهران هم استقبال کرد که پرداخت شود، اما در قالب آن تفاهم‌نامه که امضا مي‌شود.

وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: بر اساس اين تفاهم‌نامه، آموزش و پرورش نه تنها حق و حقوق خود را مي‌گيرد، بلکه شهرداري تهران هم با حسن نيتي که دارند قرار شد خدماتي را علاوه بر آن 5 درصد در اختيار آموزش و پرورش بگذارند.

فاني با اشاره به اينکه شهرداري علاوه بر آن 5 درصد خدمات ديگري مانند تجهيز مدارس را انجام مي‌دهد، تصريح کرد: وسايل بازي که در پارک‌ها وجود دارد در خيلي از مدارس توسط شهرداري تهران نصب شده است بدون اينکه هزينه‌اي از آموزش و پرورش دريافت شود.

وي گفت:يک تعداد از مدارس تهران هم قرار است به صورت آزمايشي کل هزينه‌هاي آن را شهرداري پرداخت کند و اينها در متن تفاهم‌نامه‌اي که پيش بيني شده، گنجانده شده است.


 وزير آموزش و پرورش:
 آموزش و پرورش نيازمند ابداع روش هاي نوين تامين منابع است 

 وزير آموزش و پرورش با بيان اين‌که در 35 سال گذشته فکر جديد و خلاق در توسعه منابع مالي درآموزش و پرورش نداشته‌ايم، گفت: مقدمه هر نوآوري شک کردن به وضع موجود و آموزش و پرورش بيش از هر چيز به دنبال روش هاي جديد تامين منابع مالي مي‌باشد.

به گزاش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، پيش از ظهرديروزعلي اصغر فاني در سومين جلسه هم‌انديشي معاونان توسعه مديريت و پشتيباني ادارات کل استان‌ها اظهار کرد: بيش از 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزينه هاي جاري مي‌شود از اين رو ساماندهي نيروي انساني در استان‌ها الويت جدي ماست.

وي با اشاره به اين‌که در سال تحصيلي جاري 24 هزار معلم بازنشسته و 15 هزار دانش آموز به مقطع ابتدايي اضافه مي‌شود، خاطرنشان کرد: کمبود نيروي انساني و کاهش 10 درصدي ميزان حق‌التدريس آموزش و پرورش را در شرايط خاصي قرار مي‌دهد که تدبير و مديريت مي‌تواند بخش بزرگي از مشکلات را حل کند.

فاني اولويت بندي در مسائل و چالش‌ها را از شاخصه‌هاي يک مدير خوب ارزيابي کرد و افزود: خدمت در آموزش و پرورش بزرگترين فرصتي است که مي‌توانيم در آن با شناسايي، احصا و اولويت‌بندي مشکلات اين شرايط خاص را مديريت کنيم.

وزيرآموزش و پرورش نسبت به تعداد دانش‌آموزان شاغل در مدارس دولتي به پرسنل آموزش و پرورش را 5/11 عنوان و تصريح کرد: اين نسبت در مقايسه با کشورهاي توسعه‌يافته بسيار پايين است و نشان از بهره‌وري پايين نظام تعليم و تربيت مي‌باشد.

وي توزيع نامناسب نيروي انساني را از نتايج آموزش و پرورش دولتي خواند و تاکيد کرد: در بعضي از مناطق و استان‌ها بسته به جنسيت و رشته تحصيلي کمبود يا تورم نيرو داريم که اين سبب مي‌گردد بخشي از هزينه‌هاي آموزش و پرورش بدون هيچ عايدي هرز رود.


 معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
 500 سالن سينمايي آموزش و پرورش تجهيز مي شود 

 معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش گفت: با همکاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 500 سالن سينماي آموزش پرورش تجهيز مي شود.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، حميدرضا کفاش با اشاره به تجهيز 500 سينماي وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق تفاهم نامه اي که با معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داشتيم قرار است 500 سالن سينمايي وزارت آموزش و پرورش که قابليت تبديل شدن به سينماي ديجيتالي دارد را شناسايي کنيم .

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش افزود: پس از شناسايي اين 500 سالن و معرفي آن ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طبق تفاهم نامه اين سالن هاي سينمايي توسط اين وزارتخانه به سالن هاي دو منظوره براي استفاده دانش آموزان و خانواده ها تبديل خواهند شد.وي ادامه داد: با دو منظوره شدن اين سالن هاي سينمايي مي توان آنها را در ساعت مقرر در اختياردانش آموزان و معلمان قرار گيرد و در سانس هاي ديگر به خصوص در مناطقي که سينما ندارند در اختيار عموم باشد .

کفاش خاطر نشان کرد: اميدواريم بتوانيم اين بند از تفاهم نامه را با توجه به ضرورتي که در کشور وجود دارد تا پايان سال عملياتي کنيم .وي يادآورشد: آموزش و پرورش مي تواند نقش ويژه اي در رونق بخشيدن دوباره سالن هاي سينمايي ايفا کند و بايد به اين امر به طور جدي توجه کرد.


 كاغذ اخبـار 

رئيس انجمن اوليا مربيان آموزش و پرورش شهر تهران: نصب برچسب سرويس مدارس قبل از آغاز سال تحصيلي

رئيس انجمن اوليا و مربيان شهر تهران گفت: انتظار مي رود با توجه به مشخص شدن نرخ کرايه سرويس مدارس پيش از آغاز سال تحصيلي جديد برچسب سرويس ها نيز آماده و بر روي خودروها نصب شوند.به گزارش پانا، احمد رضا ايماني در اولين جلسه ستاد استقبال از مهرماه اظهار داشت: خوشبختانه در بحث آموزش رانندگان سرويس مدارس اقدامات خوبي صورت گرفته است.

وي ادامه داد:سال گذشته 5 هزار راننده تحت آموزش قرار گرفتند و امسال نيز قرار شده تا تمامي راننده هاي سرويس مدارس تحت آموزش قرار گيرند.رئيس انجمن اوليا و مربيان شهر تهران تصريح کرد: آموزش راننده هاي سرويس مدارس در چندين زمينه از جمله اخلاق حرفه اي، آرامش و نشاط راننده، کنترل خشم، مسئوليت پذيري در مقابل سلامتي و جان دانش آموزان و مديريت زمان صورت مي گيرد.

وي خاطر نشان کرد:انتظار مي رود نظارت بر نحوه عملکرد سرويس مدارس در طول سال تحصيلي به خوبي صورت گيرد و تنها محدود به مهرماه نباشد تا بتوانيم خدمات رساني مناسبي را به دانش آموزان و خانواده هايشان داشته باشيم.


مسئول مرکز مطالعات تيمز و پرلز ايران :

تلاش مي کنيم در آزمون ?تيمز و پرلز? رتبه نخست را به دست آوريم

مسئول مرکز مطالعات تيمز و پرلز ايران گفت: براي مقايسه نظام آموزشي خود با منطقه بايد شاخصي داشته باشيم و مطالعات تيمز و پرلز تنها شاخص استانداردي است که مي تواند جايگاه ما را در کشورهاي جهان نشان دهد. به تناسب هدف بايد خود را به شاخص رتبه نخست نزديک کنيم.عبدالعظيم کريمي در گفت و گو با پانا درباره تفاوت مطالعه تيمز و پرلز گفت: تمام اين اطلاعات در سايتي به نام مرکز ملي مطالعات بين المللي تيمز و پرلز ايران مکتوب است.

وي افزود: آزمون، يکي از مراحل مطالعه تيمز و پرلز است و تصور مي شود مانند مسابقات المپياد و آزمون هاي رايج ديگر باشد اما يک مطالعه جهاني است که ارزشيابي تطبيقي پيشرفت تحصيلي کشورها را در موضوعات مختلف انجام مي دهد.وي ادامه داد:2 مطالعه در اين مجموعه وجود دارد. تيمز که ترجمه واژه هاي مطالعه بين المللي روند علوم و رياضيات است و در 2 پايه تحصيلي چهارم و هشتم انجام مي گيرد.اين مطالعه هر 4 سال يک بار براي سنجيدن روند تکرارمي شود.مسئول مرکز مطالعات تيمز و پرلز ايران بيان کرد: از سال 1995 تاکنون در اين مطالعه يعني در 6 دوره شرکت کرديم. اين مطالعه تحت نظر انجمن بين المللي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي IEA انجام مي گيرد. اين انجمن قريب به نيم قرن است که مطالعات تطبيقي در سراسر جهان را انجام ميدهد.به گفته وي مشهورترين و موثرترين اين مطالعات، آزمون هاي تيمز و پرلز است.کريمي با اشاره به اينکه پرلز مطالعه بين المللي پيشرفت سواد خواندن است، افزود: موضوع آزمون پرلز توانايي درک مطلب دانش آموزان از خواندن است که اين در پايه چهارم ابتدايي انجام مي گيرد و ما از سال 2001 در 3 دوره در اين مطالعه شرکت کرديم.



  قلم معلم 

آموزش و پرورش كانادا با تاكيد بر آموزش ابتدايي

محرم طاهرخاني

قمست دوم

در طول دهه هاي 1840 و 1850 سيستم همگاني آموزش در كبك توسعه پيدا كرد و انتاريو،نيوبرونزيك، نواسكاتيا و جزيره ي پرنس ادوارد نيز به ترتيب يك سيستم عمومي را برقرار كردند.

طبق گزارش سازمان توسعه و همكاري اقتصادي، كانادا تا اواخر دهه ي 1940 يكي از دموكراسي هاي بزرگ بود كه از نظر آموزش كمتر توسعه يافته بود.

نظام آموزش و پروش

مي توان گفت نظام هاي آموزشي كانادا از يك دوره ي پيش دبستاني با مدت زماني يك تا دو سال و دوره ي ابتدايي به مدت پنج تا هشت سال و دوره ي آموزش متوسطه، تا پايان پايه ي 12 تشكيل شده است.

كودكان در چهار يا پنج سالگي، قبل از آن كه تحصيلات دوره ي ابتدايي را در 6 سالگي آغاز كنند مي توانند وارد كودكستان شوند. هم اكنون در دبستان درس هاي زبان، رياضيات، علوم اجتماعي، هنر و علوم مقدماتي تدريس مي شود.

ادامه دارد...


 از گوشه و كنار 

تقدير از 172 دانش آموز برگزيده سومين جشنواره جابر ابن حيان

حمايت بنياد نخبگان از پروژه‌ها

سومين جشنواره کشوري جابر ابن حيان با حضور علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش روز سه شنبه در اردوگاه شهيد باهنر تهران آغاز به کار کرد.به گزارش مهر، مرتضي شکوهي دبير جشنواره جابر ابن حيان گفت: 172 دانش آموز ابتدايي از سراسر کشور به نمايندگي از 525 دانش آموزي که به مرحله کشوري راه پيدا کردند در اين جشنواره تقدير مي شوند.

وي افزود:اين 172 دانش آموز برگزيده از 32 استان شرکت کردند و 170 پروژه به اين جشنواره ارائه کردند.شکوهي با اشاره به اينکه در سطح مدرسه، منطقه و استان پروژه هاي پژوهشي، آزمايشي، طراحي و ساخت جمع آوري شده است اظهار داشت: اضافه شدن بخش پروژه طراحي و ساخت وجه تمايز اين جشنواره با جشنواره سالهاي قبل است.وي ادامه داد:موضوعات جشنواره جابر ابن حيان در حوزه هاي علوم تجربي، آي تي و فناوري، حوزه شيمي و فيزيک است که در 32 غرفه آثار برگزيده دانش آموزان در اردوگاه شهيد باهنر به نمايش گذاشته شده است.دبير جشنواره جابر ابن حيان با بيان اينکه در پايان اين جشنواره قرار است کتابچه اي از برترين آثار دانش آموزان تهيه شود تا آثار بچه ها به صورت مستند به چاپ برسد گفت: از معاونت فناوري رياست جمهوري و بنياد ملي نخبگان در اين مراسم دعوت کرديم تا دانش آموزياني که از استعداد خوبي برخوردار هستند شناسايي و پروژه هاي آنها تحت حمايت قرار گيرد.

همچنين محمد ديمه ور معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در اين مراسم گفت: پروژه جابر ابن حيان درصدد تقويت يادگيري چگونه ياد گرفتن است. همچنين چگونه با هم زيستن و تحمل در عين اختلاف و پرورش تفکر فلسفي و علمي از ديگر ويژگيهاي اين جشنواره براي دانش آموزان است.

وي ادامه داد:با توجه با وضعيت ساماندهي نيروي انساني در وزارت آموزش و پرورش، يادگيري تلفيقي دانش آموزان و توجه به معلمان چند مهارتي از ضرورت هاي نظام تعليم و تربيت است.


معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش :

افتتاح طرح شبکه‌هاي اجتماعي دانش‌آموزي از مهر

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش گفت: از اول مهرماه، بخش اول طرح شبکه‌هاي اجتماعي دانش‌آموزي افتتاح مي‌شود.حميدرضا کفاش، معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، در خصوص شبکه‌هاي اجتماعي دانش‌آموزي اظهار داشت:‌ از اول مهر ماه با شروع سال تحصيلي جديد، بخش اول طرح شبکه‌هاي دانش‌آموزي‌ افتتاح خواهد شد.

وي ادامه داد:دانش‌آموزاني که رتبه‌هاي ممتاز حوزه قرآني اعم از قرائت، حفظ، مفاهيم، اذان، احکام و انشاء نماز را به دست آورده‌اند و در حوزه فرهنگي و هنري، دانش‌آموزاني که در زمينه‌هاي شعر و داستان، مسابقات وبلاگ‌نويسي، نشريه ديواري الکترونيکي و بازي‌هاي رايانه‌اي رتبه‌هاي ممتاز دارند، از گروه‌هاي اولي هستند که به شبکه مجازي مي‌پيوندند.کفاش، گروه‌هاي هنري تئاتر و توليد فيلم را دانش‌آموزان ديگري برشمرد که به گروه شبکه اجتماعي خواهند پيوست و گفت: مجموعه اين دانش‌آموزان که در کشور حائز رتبه مي‌شوند، جزو گروه اولي هستند که به اين شبکه خواهند پيوست.وي خاطرنشان کرد:اين دانش‌آموزان با دريافت کد، داشته‌هاي خود را به مرحله عرضه مي‌گذارند تا دانش‌آموزان داخل و خارج از کشور از آن استفاده کنند.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون