جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3134- تاریخ : 1393/05/29 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)


عكاسخانه
كاروانسراي شاه عباسي –سبزوار

به بهانه روز جهاني عکاسي


اخبـــــــــار


قصار اما...


نگاه


خبر


دنياي عكس
تابلوي موج نهم - اثر: ايوان آيوازوفسكي 1850 - محل نگهداري: موزه دولتي روسيه، سن پترزبورگ

 عكاسخانه 
 كاروانسراي شاه عباسي –سبزوار


 به بهانه روز جهاني عکاسي 

 در دنيايي که همه چيز خيلي زود فراموش مي‌شود، عکس‌ها سندي هستند که با ثبت يک لحظه، راوي تاريخ مي‌شوند. لحظه کوتاهي که در قاب کوچک عکاس‌ها ثبت مي‌شود، آن‌قدر قدرتمند است که مي‌تواند خشم، زيبايي، ظلم، مهر، اميد و اندوه نهفته در درون خود را به چشم‌هايي که نظاره‌گر آن هستند، منتقل کند و حتي گاه به مرگ خالق خود منجر شود.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ايران روز «عکاس» يا «عکاسي» نداريم، اما در تقويم بسياري از کشورهاي دنيا روز 19 اگست (28 مرداد) روز عکاسي نامگذاري شده است.

لوئي داگر و عکسي که ثبت کرد

وقتي لوئي داگر، عکاس فرانسوي، در سال 1837 ميلادي موفق شد به فناوري ثبت تصوير بر روي صفحه نقره‌اي دست پيدا کند، دولت فرانسه روز 19 اگست 1839 يک گردهمايي در پاريس به راه انداخت و عکاسي را به عنوان هديه‌اي رايگان براي همه مردم دنيا معرفي کرد. حالا 175 سال از آن روز مي‌گذرد و عکاسي نه تنها يک فن و هنر است، بلکه به رسانه‌اي قوي در دنياي سرعت و خبر تبديل شده است.

از آن دوره به بعد عکس ابزار قدرتمندي شد براي تاثيرگذاري و رساندن پيام. عکاسي ديگر فقط ثبت يک تصوير نبود، بلکه دنيايي بود که سال‌ها به حيات خود ادامه مي‌داد. برخي از عکس‌ها معروف شدند، روي سرنوشت آدم‌ها و اتفاقات تاثير گذاشتند و زندگي عکاسان‌شان را دگرگون کردند.

استيو مک کري عکاس دختر افغان

دختري که تصويرش روي مجله نشنال جئوگرافيک چاپ شد، دنيا را با چشم‌هايش جادو کرد. اين عکس را استيو مک کري از يک دختربچه افغان در يکي از اردوگاه‌هاي پناهندگان بمباران افغانستان در زمان حمله نيروهاي شوروي سابق گرفت. او با اين عکس مدال طلاي مسابقه «روبرت کاپا» را گرفت.

بازتاب‌ها و تاثيرگذاري اين عکس به حدي بود که مک‌ کري تصميم گرفت سوژه عکاسي‌اش را پس از سال‌ها دوباره پيدا کند و از سرنوشت او آگاهي پيدا کند. 15 سال بعد از گرفتن عکس اول، وقتي دخترک به زني 30 ساله تبديل شده بود، مک کري او را در يکي از مناطق دورافتاده افغانستان پيدا کرد و دوباره از او عکس گرفت. صورت دختر شکسته شده بود، اما چشم‌ها همان چشم‌ها بود.

ثبت لحظه مرگ بدون نگاه

رابرت کاپا يکي از عکس‌هاي جنجالي قرن بيستم را گرفت

عکسي که رابرت کاپا، عکاس، فتوژورناليست و يکي از مؤسسان آژانس بين‌المللي عکس «مگنوم»، در سال 1936 از لحظه کشته شدن يک سرباز در جنگ داخلي اسپانيا گرفت، يکي از جنجالي‌ترين عکس‌هاي قرن بيستم است. عکسي که هم براي کاپا شهرت و آبرو خريد و هم به دليل انتشار شايعه‌هايي مبني بر ساختگي بودن عکس، او را در مظان اتهام قرار داد و بازتاب‌هاي مختلفي را در پي داشت.

نکته جالب در مورد عکس اين است که کاپا آن را بدون نگاه کردن به سوژه و در حالي که دوربين را بالاي سرش گرفته، انداخته است. رابرت کاپا در 40 سالگي در حالي که هنوز دوربينش را در دست داشت، در ويتنام بر اثر انفجار مين کشته شد.

عکسي که عکاسش را کشت

کوين کارتر با عکسي که گرفت افسرده شد و خودکشي کرد

دنياي عکس و عکاسي پر از اتفاقات پيش‌بيني نشده است. شايد وقتي عکاس يک لحظه را ثبت مي‌کند، نمي‌داند همين تصوير ثبت شده چه تاثيري بر خودش، آدم‌ها و دنيا خواهد گذاشت. پيش آمده است که يک عکس و تبعات آن به حدي تاثيرگذار بوده که عکاسش را مجبور به خودکشي کرده است.

«کودک و لاشخور» عکسي است که در سال 1993 توسط کوين کاتر ثبت شد و با انتشار در نيويورک تايمز، دنيا را تکان داد. دختربچه گرسنه‌اي که راه زيادي تا مرگ ندارد و لاشخوري که در انتظار دريدن اوست. اين عکس برنده جايزه پوليتزر عکاسي شد و نام کارتر را بر سر زبان‌ها انداخت، اما او که از حاشيه‌ها و انتقادات مربوط به اين عکس به تنگ آمده بود خودکشي کرد و در يادداشتي که به جا گذاشته، نوشته بود:

«من افسرده و نااميد بودم... بدون تلفن... بدون پول براي پرداخت اجاره... بدون پول براي حمايت از کودکان... بدون پول براي پرداخت بدهي... بدون پول!!... ذهن من با خاطرات زنده‌اي از خشم و درد و کشتار و اجساد روي هم تلنبار شده و خانه‌هاي خالي از سکنه و کودکان گرسنه و رنجور انباشته شده‌ است....»

عکسي که نادار از ناصرالدين شاه گرفت

ايران هم پس از اختراع عکاسي از اين تحفه فرنگ بي‌نصيب نماند. اولين دستگاه‌هاي عکسبرداري به دستور محمدشاه از روسيه و انگلستان وارد ايران شد. در همان دوران پاي عکاسان خارجي هم به ايران باز شد و زندگي، پوشش و روابط اجتماعي مردم و حتي تفريحات آن‌ها در قاب دوربين آن‌ها به ثبت رسيد.

با اين همه در دوران ناصرالدين شاه بود که هنر عکاسي شکوفا شد. شاه قاجار عکاس‌باشي مخصوص داشت که از سفرها و مراسم‌هايش عکس مي‌گرفت. ناصرالدين شاه شيفته عکاسي بود. خودش دوربين برمي‌داشت و از خانواده و اطرافيانش عکس مي‌گرفت. در حياط کاخ گلستان، تالار آينه و پله‌هاي تخت طاووس مي‌ايستاد و عکاس‌ها از او عکس مي‌گرفتند. يک بار هم جلوي دوربين نادار فرانسوي، عکاس معروف پرتره، نشست و يکي از معروف‌ترين پرتره‌هايش به ثبت رسيد.


 اخبـــــــــار 

زلزله ايلام ترک به جان قلعه شوش انداخت

زلزله سبب وقوع زلزله‌اي با بزرگي 6.1 دهم ريشتر شد. گفته مي‌شود مقياس اين زلزله به‌‌قدري بزرگ بود که بسياري از ساختمان‌هاي شوش و اهواز نيز لرزيده است. فعالان ميراث‌فرهنگي خبر مي‌دهد که زلزله ايلام سبب ترک برداشتن قلعه شوش شده است.

خبرگزاري ميراث‌فرهنگي ـ گروه ميراث‌فرهنگي ـ 27 مرداد ماه) زلزله‌اي با بزرگي 6.1 دهم ريشتر درحالي مورموري ايلام را لرزاند که زلزله بامداد دوشنبه در مرز استانهاي ايلام و خوزستان در سه کيلومتري مورموري و 40 کيلومتري دهلران رخ داده است.

اين درحالي است که پيش لرزه‌اي با بزرگي 4.8 در ساعت 19و17 دقيقه شامگاه يکشنبه موجب شده بود که بسياري از مردم شب گذشته را بيرون از خانه‌هاي خود بگذرانند.

فعالان ميراث‌فرهنگي در شهرستان اما شوش مي‌گويند، وقوع زلزله در ايلام سبب خسارت و ايجاد دو ترک بزرگ در بدنه قلعه شوش شده است.

آن‌ها معتقدند، حوالي ساعت 10 صبح شهرستان شوش طي دو مرحله دچار لرزش شد که اين اتفاق سبب تخليه کارمندان و گردشگران حاضر در قلعه شوش شد. چنانچه يک گردشگر حاضر در محوطه شوش خبر مي‌دهد که پس از وقوع زلزله، دو ترک بزرگ در بدنه قلعه شوش ايجاد شد.

آنطور که منابع آگاه خبر مي‌دهند، هم‌اکنون گردشگران به بيرون از محوطه قلعه هدايت شده‌اند و در اين قلعه براي تعميرات آسيب‌هاي زلزله بسته شده است.

وقوع زلزله در منطقه مورموري باعث خسارات زيادي به مناطق مسکوني اين بخش شده است به‌گونه‌اي که خسارت اين زلزله 70 درصدي گزارش شده و تعداد زخمي‌ها نيز تا اين لحظه به 50 نفر رسيده است. به‌گفته مسئولان و معاون فرماندار شهرستان آبدانان هم اکنون نيروهاي هلال احمر و تمام دستگاه هاي اجرايي در حالت آماده باش هستند.

پروفسور "اولبريخت" شيوه زندگي اشکانيان را بررسي مي‌کند

استان سمنان و شهرستان تاريخي دامغان به منظور تحقيق و پژوهش درمورد شيوه زندگي اشکانيان ميزبان پرفسور مارک‌يان اولبريخت پژوهشگر تمدن شناس برجسته‌ي شرق است.

محمد تقي اعرابي مدير روابط عمومي ميراث استان سمنان درخصوص دلايل حضور پرفسور مارک يان اولبريخت در اين استان در گفتگو با خبرنگار ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: پرفسور مارک‌يان اولبريخت رئيس بخش تاريخ شرق و تمدن‌هاي شرق از دانشگاه کراکف لهستان و متخصص دوره‌هاي تاريخي پارت و هلنيسم؛ ايران و استان سمنان آمده است.

وي ادامه داد: ايران و فرهنگ و تاريخ ايران برهمگان و جهانيان آشناست. و فرهنگ و تاريخ ايران آنقدر مهم و پر اهميت است که در دانشگاه‌هاي معتبر دنيا ايران شناسي تدريس مي‌شود.

اعرابي تصريح کرد: پرفسور به منظور پژوهش و تحقيق در مورد زندگي اشکانيان و جمع‌آوري اطلاعات در اين زمينه به ايران سفر کرده است.

اعرابي خاطر نشان کرد: پرفسور اولبريخت در حال حاضر در مرکز سمنان نيست و دسترسي نزديکي به وي نداريم و در حال حاضر و طي اين مدت در شهرستان دامغان از توابع سمنان به فعاليت پژوهشي خود ادامه مي‌دهد.

وي افزود: دامغان به شهر صد دروازه که مرکز ايالت قومس از دوره اشکاني بوده مصروف است که اکنون شاهد حضور پژوهشگران و پرفسوران برجسته دنيا در اين شهر تاريخي هستيم.

اعرابي عنوان کرد: پيامد اين سفر براي جهانيان آشنايي بيشتر مورخان علاقمندان و پژوهشگران و گردشگران به ايران خواهد شد. و پرفسور اولبريخت مدير گروه دانشگاه کراکف لهستان در رشته‌ي تاريخ و تمدن شرق سفيدي براي اين دانشگاه و دنيا به منظور معرفي بهتر ايران است.

وي در پايان اظهار داشت: البته پرفسور تاکنون نتايجي از تحقيقات و پژوهش‌هاي انجام شده‌ي خود را اعلام نکرده است. و اين امر معمولا يک شيوه رايج در بين همه پژوهشگران در اين زمينه است.

کشف شواهد جديدي از تاريخ موميايي کردن مردگان

دانشمندان معتقدند، موميايي کردن مردگان حدود 1500 سال پيش‌تر از آنچه اکنون تصور مي‌شود انجام مي‌شده است.

به گزارش (ايسنا)، براساس تحقيقي که از سوي پژوهشگران و باستان‌شناسان در مجله «پلاس وان» منتشر شده، پيش از اين تصور مي‌شد موميايي کردن اجساد از حدود سال 2800 سال قبل از ميلاد آغاز شده است، اما تحقيقات جديد نشان مي‌دهد، تلاش‌هاي اوليه براي حفظ اجساد مردگان حدود سال 4300 سال قبل از ميلاد هم انجام مي‌شده است.

به گزارش اسکاي نيوز، دانشمندان موفق به کشف موادي در بافت پارچه‌هاي کتانِ استفاده شده براي موميايي مرده‌ها شده‌اند که دال بر اين موضوع است.

ترکيباتي که براي افزايش مقاومت پارچه‌ها در برابر باکتري استفاده مي‌شده، همان ترکيبي است که هزاران سال بعد در دوره اقتدار و شکوه تمدن مصر باستان استفاده مي‌شده است.

«جانا جونز»، مصرشناس دانشگاه «مک کواري» استراليا و يکي از اعضاي تيم پژوهشگران گفت: بسيار غافلگير شدم وقتي فهميدم مصريان باستان که در جامعه قبيله‌اي مي‌زيسته‌اند، (حدود هزار سال قبل از اختراع خط) به طرزي تحسين برانگيز علوم تجربي را در زندگي خود به کار مي‌برده‌اند.

آزمايش‌هاي شيميايي نشان مي‌دهد، مواد مورد استفاده در موميايي‌هاي به دست آمده از دهه‌هاي 20 و 30 قرن گذشته شامل يک روغن گياهي،‌ يک نوع روغن حيواني و مقدار کمي ماده «رزين»، عطر، صمغ گياهي و نفت بوده است.


 قصار اما... 

 از بزرگان تنها رنجهاست که باقي مي ماند .

فردوسي خردمند

منبع : http://yekpand.persianblog.ir


 نگاه 

آئينه کاري در هنر قاجاريه

نرگس عبدي فر

آيينه کاري از هنرهاي تزييني وابسته به معماري است که در آذين بندي قسمتها يي ازديوار و سقف با تکه هاي برش خورده آيينه ساده يا رنگي براي ايجاد طرح هاي هندسي وآرايه هايي در سطوح داخلي بنا به کار مي رود.

در دوره قاجار براي تزيينات بناهاي سلطنتي از آيينه کاري به فراواني استفاده شده است و به همين دليل اين هنر در دوران قاجار روز به روز رونق گرفته و آثار شگرفي از متن بنديها و رسمي بندي ها، آونگ آويز (مقرنس ) و انواع کارهاي گروه و اسليمي سازي و همچنين نقاشي و خطاطي بر پشت آئينه به وجود آمد.

ديگر اين که با اين آثار شگفت تحول و دگرگوني محسوس در هنر آيينه کاري به وجود آمد بخصوص از دهه ي اول سده ي پيش که گل و بوته و بته جقه سازي در هنر آيينه کاري 38 هنر و معماري در دوره قاجاريه راه يافت.

رايج ترين طراحي و تکنيک به کار رفته در آئينه کاري شيوه گره سازي است که از کنار هم قرار دادن نقوش منظم هندسي گره به وجود مي آيد.

به اعتقاد استادکاران ايراني در دل هر گره گره ديگري نقش بسته است. بگونه اي که از گره 24 به گروه 12 ، و گره 6مي رسيم که 3 شمسه 3 ستاره 24 پر 12 پر و 6پر دارد. گره 10 الگوي همه گره ها مي باشد . از جمله تکنيک هاي آيينه کاري به کار گرفته در معماري اين دوره مي توان به تکنيک هاي ذيل اشاره داشت:-1 آيينه کاري و نقاشي رو گچ که طرح کلي اسليمي است 2- آيينه روي گچ طرح - اسليمي توام با برجسته گچ بري که روي آن آيينه به صورت هندسي تزئين شده است . 3 آيينه کاري روي درز (آيينه روي آئينه) که حاشيه (قاب) طرح، نقش رومي است و تکنيک طرح وسط گل و بوته روي گچ و نقش وسط حاشيه شامل گل و بوته گلداني مي باشد که با تکنيک آيينه کاري روي درز انجام شده و در بقيه قسمت ها از گچ و آيينه به صورت هم سطح کار شده است.


 خبر 

سلطاني فر: گام اساسي در جذب گردشگر سلامت برداشته مي شود

معاون رييس جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي گفت: تا يک سال آينده تصميمات اساسي براي جذب گردشگر سلامت اتخاذ و گام هاي اساسي در اين زمينه برداشته مي شود.به گزارش ايرنا،مسعود سلطاني فر روز دوشنبه در حاشيه آيين افتتاح نخستين کنفرانس بين المللي گردشگري سلامت کشورهاي عضو اکو در رامسر در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: کيفيت خدمات درماني در کشور بهبود قابل توجهي يافته و وضعيت خوبي دارد.معاون رييس جمهوري گفت: با توجه به کيفيت بالاي خدمات بهداشتي و درماني در کشور شاهد تقاضاهاي بسيار براي گرفتن رواديد درماني از کشورهاي مختلف هستيم.

سلطاني فر با اشاره به تصميم دولت براي گسترش گردشگري بويژه گردشگري سلامت، افزود: از حدود هفت ماه پيش کارگروهي در اين زمينه با شرکت سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي ، وزارت امور خارجه ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي و نظام پزشکي کشور تشکيل شده است.

وي ادامه داد: اين کارگروه جلسات خود را تشکيل داده و دستور العمل هاي متعددي را به بخش هاي زيرمجموعه ابلاغ مي کند.

سلطاني فر درباره وضعيت موجود گردشگري سلامت در کشور نيز گفت: اکنون مراحل ساماندهي جهت خدمات دهي مطلوب تر را مي گذرانيم و کارگروه مشترک چهارجانبه نيز دستور العمل هايي براي بخش هاي ذيربط صادر کرده است و اميدواريم تا يک سال آينده تصميمات قابل توجهي در اين حوزه اتخاذ شود.

نخستين کنفرانس گردشگري سلامت کشورهاي عضو اکو صبح امروز با شرکت 70 ميهمان خارجي و دهها ميهمان داخلي در رامسر گشايش يافت.اين کنفرانس با برگزاري دو نشست علمي و سخنراني حدود 40 نفر از کارشناسان، استادان دانشگاه و صاحب نظران حوزه گردشگري سلامت به مدت سه روز ادامه مي يابد.


 دنياي عكس 
 تابلوي موج نهم - اثر: ايوان آيوازوفسكي 1850 - محل نگهداري: موزه دولتي روسيه، سن پترزبورگ


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي