جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3126- تاریخ : 1393/05/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

وزير آموزش و پرورش در مراسم امضاي تفاهم‌‌نامه با وزارت صنعت:
مشکل آموزش فني و حرفه‌‌اي با رويکرد تقاضامحور حل شدني است

فاني پيشنهاد داد:
تشکيل کارگروه تخصصي تعليم و تربيت با حضور وزير آموزش و پرورش و خبرنگاران


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)
اعلام جزئيات توزيع کتاب هاي درسي
مدارس ابتدايي از دهم شهريور کتاب دريافت مي کنند


 وزير آموزش و پرورش در مراسم امضاي تفاهم‌‌نامه با وزارت صنعت:
 مشکل آموزش فني و حرفه‌‌اي با رويکرد تقاضامحور حل شدني است 

 
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه تا زماني که آموزش فني و حرفه‌اي عرضه‌محور باشد، مشکلي از کشور حل نمي‌شود؛ گفت: رويکرد اصلي اين تفاهمنامه تقاضامحوري است.به گزارش فارس، مراسم امضاي تفاهمنامه همکاري ميان وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت و علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش در ساختمان مرکزي وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

علي‌اصغر فاني وزير آموزش و پرورش در سخناني بيان داشت:‌همکاري بين دستگاهي، از مصاديق تدبير است که رئيس جمهور به آن اشاره کردند و در شرايطي که دولت در مورد مسائل مالي با مشکل روبه‌رو است، اين همکاري بسيار خوب و مفيد است.وي ادامه داد: مشارکت آموزش و پرورش با دانش‌آموزان در مدرسه، مؤسسات دولتي و عمومي مثل شهرداري‌ها و دستگاه‌ها از موارد توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است و به هم‌افزايي کار اضافه مي‌کند و در حال حاضر با وزارت ورزش و جوانان، کشور، شهرداري، محيط زيست، جهاد کشاورزي و فرهنگ وارشاد اسلامي ، تفاهم‌نامه داريم.فاني افزود: وزارت ورزش در بخش ورزشي امکانات خوبي دارد که صبح‌ها خالي است و دانش‌آموزان مي‌توانند از آن استفاده کنند و با تعاملات با دستگاه‌هاي ديگر در انتظار آينده بهتر در آموزش و پرورش هستيم و با معاونت سينمايي ، هنري و مطبوعاتي وزارت فرهنگ ارشاد اسلامي تفاهم‌نامه داريم.

وي اضافه کرد: تا وقتي که آموزش فني و حرفه‌اي عرضه محور باشد، مشکلي از کشور حل نمي‌شود و بايد اين روند تغيير کند و تقاضامحور شود و آموزش‌ها براساس نيازها شکل گيرد و اگر همين کار را بکنيم بزرگترين خدمت را کرده‌ايم.

وزير آموزش و پرورش بيان داشت:‌تا پايان برنامه پنجم 48.2 درصد دانش‌آموزان بايد به هنرستان بروند و 80 درصد هنرجويان نيز در پنج رشته درس مي‌خوانند که اين نياز به بازسازي جدي دارد و شورايي شش نفره از هر دو وزارتخانه اين تفاهم‌نامه را عملياتي مي‌کنند.


 فاني پيشنهاد داد:
 تشکيل کارگروه تخصصي تعليم و تربيت با حضور وزير آموزش و پرورش و خبرنگاران 

 وزير آموزش و پرورش با درخواست از رسانه‌ها به منظور اجرايي‌شدن پيوست رسانه‌اي برنامه‌هاي آموزش و پرورش خواستار تشکيل کارگروه تخصصي تعليم و تربيت با حضور خود و خبرنگاران شد.به گزارش تسنيم، علي‌اصغر فاني با بيان اين‌که وزارت آموزش و پرورش بيش‌ترين مخاطب را در کشور دارد، اظهار داشت:12.5 ميليون دانش‌آموز در کشور داريم که با احتساب پدر و مادر و اقوام آن‌ها شايد بتوان گفت همه ايران مخاطب ما هستند. لذا هر تصميمي که در آموزش و پرورش گرفته مي‌شود از تعطيلي پنج‌شنبه‌ها تا بيمه طلايي و معوقه معلمان روي ملت ايران اثرگذار است.

وي افزود:احساس مي‌کنم ما نه تنها سانسور خبري نداريم بلکه بيشترين ارتباط با رسانه‌ها را داريم از طرفي عصر اطلاعات را عميقا حس مي‌کنيم و در عين حال مشکلات موجود در ارتباط کمرنگ با رسانه‌ها را تا حدودي تأييد مي‌کنم. چرا که در برخي موارد ممکن است ضعف رسانه‌اي داشته باشند و توقع داشته باشند رسانه‌ها فقط نقاط قوت آن‌ها را منتقل کند.

وزير آموزش و پرورش اضافه کرد:در مرکز روابط عمومي وزارت اعلام کردم که به دنبال اين نيستم که نشريه نگاه تبديل به وزيرنامه شود و همين طور هم شد از طرفي از مشکلاتي که براي خبرنگاران وجود دارد که در اين دوره به تدريج در حال برطرف شدن است و موضوع امنيت خبري و شغلي خبرنگاران است که اميدواريم دولت يازدهم به سرعت حل شود.

وزير آموزش و پرورش گفت: خواهش ما از رسانه‌ها اين است که به ما کمک کنند تا پيوست رسانه‌اي فعاليت هاي آموزش و پرورش به نحو احسن اجرايي شود.

فاني با بيان اينکه در دولت يازدهم، آرامش در آموزش و پرورش ايجاد شده است ادامه داد: رديف‌هاي استخدامي که امروز بايد توسط دولت يازدهم پرشود متأسفانه در دولت قبلي استخدام شده است که خيلي از آنها بي ضابطه و بدون آزمون بوده است. اين درحالي است که رديف استخدامي در دست ما نيست و براي حل اين موضوع جلسه‌اي با معاونت سرمايه رياست جمهوري داشتيم که اين موضوع را حل کنيم.

وي يادآور شد: به يک باره حجم نيروي آموزش و پرورش در دولت گذشته 100 هزار نفر اضافه شد حال ما بايد جوابگوي آن باشيم. مثال ديگر اينکه اجراي شتابزده طرح 6.3.3 چه اشکالاتي ايجاد کرد يا اينکه پاداش بازنشستگي 24 هزار معلم مربوط به دولت قبل را دولت يازدهم داده است.به دنبال بدنام کردن ديگران نيستيم ولي وقتي تحت فشار قرارنمي‌گيريم بايد حداقل از خود دفاع کنيم که کار ما نبوده است.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: ادعا مي‌کنيم در اين دولت تخصصي ترين برنامه‌ها در آموزش و پرورش طرح ريزي مي‌شود ما 750 مشکل آموزش و پرورش را احصا کرديم و بر آن اساس 4 تا 5 سياست کلي را درآورديم که به عنوان مثال يکي از سياست‌هاي ما عملياتي کردن بودجه آموزش و پرورش است.

فاني خاطرنشان کرد: بودجه اين وزارتخانه امسال 21 هزار ميليارد تومان است که حدود99 درصد آن به پرداخت حقوق معلمان اختصاص دارد يعني آنجه براي ساير فعاليت‌ها مي‌ماند حدود 420 ميليارد تومان براي 105 هزار مدرسه و فعاليت‌هاي ديگر است.بعد سوال مي‌کنند که چرا سرانه‌ها واريز نمي‌شود.

وي افزود:برخي فکر مي‌کنند ما پول داريم و نمي‌خواهيم انجام دهيم درحالي که واقعا اينگونه نيست. لذا به نظر مي‌رسد نياز به تغيير نگرش‌ها داريم تا حرف‌هاي هم را بشنويم و به نقطه تقريب برسيم. وگرنه انتقاد رسانه‌ها و پاسخ ما مشکلي را حل نخواهد کرد.

وزير آموزش و پرورش گفت: بحث نيروي انساني و عدم توزيع صحيح آن مشکل آموزش و پرورش است و در بسياري شهرها معلم اضافه داريم و در برخي‌شهرها برعکس. لذا براي حل اين مشکل استخدام بوم براي بوم را اجرا کرديم که 4 سال بعد نتيجه مي‌دهد.

فاني تصريح کرد: درحال حاضر ميانگين سابقه خدمت در مناطق محروم زير سه سال است يعني ضد عدالت آموزشي.که رسانه بايد در اين حوزه فعاليت کند. از طرفي بايد انجمن تخصصي خبرنگاري در حوزه آموزش و پرورش تشکيل شود.


 كاغذ اخبـار 

تجهيز مدارس ابتدايي به کتابخانه‌هاي کلاسي

معاون فرهنگي و پرورشي وزارت آموزش و پرورش از اختصاص 10 ميليارد تومان اعتبار جهت توسعه کتابخانه‌هاي مدارس از مهر 93 خبر داد. به گزارش (ايسنا) ، دکتر محمدرضا کفاش در پاسخ به خبرنگار ايسنا مبني بر برنامه‌هاي وزارت آموزش و پرورش در راستاي توسعه کتابخواني اظهار کرد: خوشبختانه اعتبار 10 ميليارد توماني جهت توسعه کتابخواني در مدارس در نظر گرفته شده است که بر اساس تفاهم‌نامه‌اي که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منعقد کرده‌ايم، مبلغ پنج ميليارد تومان از اين اعتبار توسط اين وزارخانه تامين مي‌شود و پنج ميليارد تومان ديگر نيز از اعتبارات خود آموزش و پرورش تامين خواهد شد.وي ادامه داد: همچنين در راستاي توسعه فرهنگ کتابخواني در حال حاضر برخي از کلاس‌هاي دبستان از کتابخانه‌هاي کلاس برخوردارند اما خوشبختانه امسال تمام کلاس‌هاي مقطع ابتدايي به کتابخانه کلاسي مجهز خواهند شد.

برنامه‌ريزي جهت حفظ قرآن توسط 10 ميليون دانش‌آموز

معاون فرهنگي و پرورشي وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستاي توجه به فرهنگ ديني و قرآني در نظر داريم که 10 ميليون دانش‌آموز را به سوي حفظ قرآن کريم هدايت کنيم.

کفاش افزود:تاکنون تعدادي از دانش‌آموزان در اين طرح ثبت نام کرده‌اند و در نظر داريم در برنامه پنج ساله بعدي دولت به اين سقف برسيم ولي تحقق اين امر نيازمند سرعت بيشتر است.

وي فعاليت‌هاي آموزش و پرورش در بحث قرآن را شامل دو دسته‌ مسابقات و آموزش دانست و گفت: با برگزاري مسابقات هم به بحث آموزشي پرداخته‌ايم و هم باعث افزايش تمايل دانش‌آموزان به فعاليت‌هاي قرآني مي‌شويم.

تصويب سند توسعه نماز در شوراي عالي آموزش و پرورش

معاون فرهنگي و پرورشي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه سند توسعه اقامه‌ نماز مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده است، عنوان کرد: در اين سند بر حضور تمامي مسوولان از وزير تا معلم در مراسم نمازجماعت تاکيد شده است تا از اين طريق اهميت نماز در جامعه آموزش و پرورش گنجانده شود.


وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد:

لزوم تاليف کتاب هاي آموزش صنعتي به زبان دانش آموزان

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: بايد در زمينه هاي صنعتي ديدگاهي نوآورانه داشت و کتاب هاي اين رشته ها را به زبان دانش آموزان تاليف و تدوين کرد.به گزارش پانا، محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضاي تفاهم‌نامه همکاري ميان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش که در ساختمان مرکزي وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهارداشت: ضرورت آموزش‌هاي هدفمند و پرورش استعدادهاي خدادادي جوانان بر همگان روشن است زيرا هرچقدر آموزش‌ها را با کيفي تر و منطبق بر تقاضا محوري باشد به طور قطع نفع بيشتري از وقت و هزينه خواهيم داشت.وي افزود:اگر در اين بخش با تعلق بيشتري فعاليت کنيم و نقش خود را به خوبي ايفا کنيم توفيق بيشتري در زمينه آموزش داريم و کمک مي کند تا نيروي انساني کارآمدي در آينده داشته باشيم .وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بايد در خصوص آموزش هاي فني حرفه اي از نظام هاي آموزشي کشورهايي مانند آلمان و سوئيس استفاده کنيم زيرا آنها به همراه آموزش تئوري
دانش آموزانشان را در فضاي کار نيز محک مي زنند .

وي خاطر نشان کرد:مشکل سيستم آموزشي کشور تنها در بحث صنعت، کشاورزي و توليد نيست حتي در علوم انساني نيز از نظر مهارت مشکلاتي داريم، براي اينکه فارغ‌التحصيلان در رشته خود کار نکرده‌اند و مهارت نياموخته‌اند تا پخته‌تر شوند.

نعمت زاده تصريح کرد:وقتي خواستيم پتروشيمي را توسعه بدهيم ديديم نيروي متخصص در اين خصوص نداريم و گفتيم بايد نيروهاي ديپلمه را جذب و آموزش دهيم با بيش از 200 نفر در ماهشهر شروع کرديم و 90 هزار نفر در کشور طي دوره‌هاي 3 تا 6 ماهه با هزينه‌اي برابر يک ميليون تومان در آن زمان آموزش ديدند و آنها با پيمانکاران خصوصي کار مي‌کردند.وي يادآورشد:بعد از آن خواستيم اين روند را در رشته مهندسي انجام دهيم و با دادن آگهي تعدادي آمدند و چند شرکت را مأمور آموزش 450 نفر در دوره آزمايشي کرديم اما اين روند متأسفانه بعدها ادامه پيدا نکرد و با اين حال همه اينها استخدام شدند و اين تجربه خوبي بود که خود ديده‌ام و بسيار علاقه‌مند هستم تا در اين شرايط کار کنيم.وزير صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: بايد با يک ديدگاه‌هاي نوآورانه در زمينه آموزش هاي فني و حرفه اي الگو سازي کنيم و حتي از کلاس اول ابتدايي شروع کرد و دانش‌آموزان از واحدهاي توليدي ديدن کنند و در دوره‌هاي مختلف گروه‌هايي مانند صنعتگران، دانشجويان، دانش‌آموزان و حتي گروه‌هاي مختلف از اين واحدها ديدن کنند که اين بازديدها بسيار موثر است.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

دريافت وجه در مدارس تيزهوشان قانوني است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ مدارس تيزهوشان در همه پايه‌هاي تحصيلي از خانواده‌ها وجه دريافت مي‌کنند و اين بر اساس قانون تأسيس مدارس تيزهوشان است.

به گزارش شاپرك به نقل از معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش متوسطه و رئيس ستادثبت نام وزارت آموزش و پرورش گفت: دريافت وجه در مدارس تيزهوشان قانوني است.معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت:‌ مدارس تيزهوشان در همه پايه‌هاي تحصيلي از خانواده‌ها وجه دريافت مي‌کنند و اين بر اساس قانون تأسيس مدارس تيزهوشان است.علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در خصوص «دريافت وجه در مقطع پيش دانشگاهي مدارس تيزهوشان»، اظهار داشت: مدارس تيزهوشان در همه پايه‌هاي تحصيلي از خانواده‌ها وجه دريافت مي‌کند و اين بر اساس قانون تأسيس مدارس تيزهوشان است.

وي ادامه داد: بنا بر مصوبه قانوني که اين مدارس دارند بايد 50 درصد شهريه مدارس غيردولتي را براي ارائه خدمات آموزشي دريافت کنند که اين در دستورالعمل ثبت‌نام اين مدارس آماده و ابلاغ شده است و مصوبه قانوني براي اداره مدارس تيزهوشان است.


 از گوشه و كنار 

آب پاکي وزير روي دست مربيان پيش دبستاني

مربيان پيش دبستاني و خريد خدماتي درحالي با حضور مقابل مجلس به وضعيت استخدام خود اعتراض کردند که وزير آموزش و پرورش اعلام کرد ظرفيتي براي جذب نيروي جديد نداريم.

به گزارش مهر، مربيان پيش دبستاني ظهر ديروز يکشنبه در اعتراض به وضعيت استخدامي در آموزش و پرورش مقابل مجلس تجمع کردند. آنها از نمايندگان مجلس خواستند با اعمال فشار به آموزش و پرورش و دولت زمينه هاي لازم براي برگزاري آزمون را فراهم و زمان دقيق آن را اعلام کنند.

لازم به ذکر است براساس گفته هاي مسئولان آموزش و پرورش 43 هزار نيرو (مربي پيش دبستاني و خريد خدماتي) در انتظار برگزاري آزمون استخدامي در اين وزارتخانه هستند.

گفتني است علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش روز گذشته اعلام کرد: آموزش و پرورش سالهاي گذشته بيش از ظرفيت حقيقي خود جذب نيرو کرده و ديگر ظرفيتي براي ورود نيروي جديد نداريم.



  قلم معلم 

داستان كوتاهي از پاكستان

روياي مدرسه

نوشته ي: جمال ملك و بشري اقبال

منبع: نشر انستيتو گوته

قسمت هجدهم

مولانا در جمع همكاران به مجله ي ماهانه كه به مناسبت ماه رمضان آينده تازه از زير چاپ در آمده بود، نگاه مي كرد.

خيرات و صدقاتي كه همسايگان و بازرگانان مي دادند در حال ركود بود.

ولي انتظار مي رفت كه معاودين متعدد از منطقه ي خليج فارس بزودي زكات خود را بدهند.

مدارس ديني همچنين از سال 1980 از منابع دولتي نيز زكات دريافت مي كردند. اين گونه كمك هاي مالي تقريبا يك سوم در آمد سالانه ي آنها بود.

سالك با شنيدن اين سخنان به ياد بناهاي باشكوه مدارس افتاد ولي با چندش غذاي يكنواخت روزانه را نيز به خاطر آورد.

بعد عيد قربان به ذهنش خطور كرد كه هنوز مدتي به فرا رسيدن آن مانده بود ولي اين فكر كافي بود كه بوي خون پوست قرباني ها را كه طلاب مدرسه بايد در كنار خيابانها جمع مي كردند احساس كند.

به مناسبت عيد قربان گوشت زيادي براي غذا نصيبشان مي شد.

شكمش به قارو قور افتاد.

ادامه دارد...


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 اعلام جزئيات توزيع کتاب هاي درسي
 مدارس ابتدايي از دهم شهريور کتاب دريافت مي کنند 

مديرکل دفتر چاپ و توزيع کتب درسي وزارت آموزش و پرورش گفت: توزيع کتاب هاي درسي دوره ابتدايي از دهم شهريور ماه آغاز خواهد شد.سيد احمد حسيني در گفت و گو با پانا اظهار داشت: مسئولان توزيع کتاب هاي دوره ابتدايي مي توانند از دهم شهريورماه کتاب هاي مربوطه را به مدارس تحويل دهند.

وي ادامه داد: کتب درسي فني و حرفه اي و کاردانش نيز همراه با کتاب هاي پيش دانشگاهي از 15 شهريور در فروشگاه هاي مربوطه قابل عرضه به دانش آموزان خواهد بود.

حسيني اضافه کرد: دانش آموزان دبيرستاني از دهه سوم شهريورماه مي توانند کتاب هاي درسي خود را تهيه کنند.

مدير کل دفتر چاپ و توزيع کتاب هاي درسي با بيان اينکه چاپ کتاب هاي به پايان رسيده است، کتاب را جزو جدا نشدني آموزش در تمام دنيا دانست و گفت: در هيچ جاي دنيا کتاب را از سيستم آموزش و پرورش حذف نکرده اند و امسال حدود 90 عنوان کتب درسي به صورت بسته اموزشي شامل سي دي، دي وي دي و يا فيلم به اضافه راهنماي معلم که محور آموزش است، در مدارس ويژه معلمان هر پايه توزيع مي شود.وي افزود: از جمله آسيب هايي که ممکن است حذف کتاب در سيستم آموزشي داشته باشد فراموش شدن رسم الخط هاي نوشتاري است که اين امر بسيار خطرناک خواهد بود.

مديرکل دفتر چاپ و توزيع کتب درسي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته مي توان از ابزار هاي روز دنيا در نظام تعليم و تربيت استفاده کرد که اين خود در بروز استعدادهاي دانش آموزان نقش ويژه اي دارد.وي تصريح کرد:استفاده از بسته هاي آموزشي در نظام آموزشي جديد نيز به همين منظور است تا دانش آموزان بتوانند از تمام ابزار موجود بهره کافي ببرند.

حسيني افزود:رويکرد آموزشي بايد در دوره ابتدايي معلم محور باشد والدين داراي تحصيلات دانشگاهي و مدارج تحصيلي عالي نبايد در شيوه هاي آموزشي معلم خلل ايجاد کنند.

وي گفت:بنابراين يکي از وسيله هايي که در بسته هاي آموزشي دروس همچنان وجود دارد کتاب است و هدف، استفاده از ابزار ديگر به همراه کتاب خواهد بود.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون