جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3093- تاریخ : 1393/04/08 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

پرونده امتحانات خرداد دانش‌آموزان بسته شد
امتحانات امسال تفاوت معناداري با سال گذشته نداشت

مديرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش خبر داد
اجراي طرح «مشارکت دانش‌آموزان در اداره مدرسه» از ابتداي مهر در مدارس متوسطه اول


فعاليت پايگاه‌هاي هدايت تحصيلي آموزش و پرورش تهران از تاريخ 25 خرداد آغاز و تا 31 AQتير ماه ادامه خواهد داشت

سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي خبر داد:
پيش‌بيني 500 ميليارد تومان اعتبار در بودجه آموزش و پرورش


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح


 پرونده امتحانات خرداد دانش‌آموزان بسته شد
 امتحانات امسال تفاوت معناداري با سال گذشته نداشت 

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اعلام نتايج امتحانات و رسيدگي به اعتراضات دانش‌آموزان گفت: پرونده امتحانات خردادماه 1393 به طور کامل بسته شد.
عبدالرسول عمادي، رئيس مرکز سنجش وزارت‌ آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به اين پرسش که «آخرين وضعيت ارائه کارنامه دانش‌آموزان و اعتراض آنها به نتايج چگونه دنبال مي‌شود؟»، اظهار داشت: نتايج تمام امتحانات اعلام شد و اعتراضات نيز به حوزه تصحيح برده شد، نتايج اعتراضات نيز اعلام شد.وي افزود: پرونده امتحانات خرداد ماه 1393 دانش‌آموزان سراسر کشور به طور کامل بسته شد.عمادي با ارزيابي کلي از شرايط و چگونگي برگزاري امتحانات نهايي دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: امتحانات امسال تفاوت معناداري با سال گذشته نداشت و در مجموع حدود 80 درصد قبولي در کل کشور داشتيم.
رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: اين آمار هر سال همينطور است و کمي بيشتر و کمي کمتر مي‌شود؛ اين مسئله نشان مي‌داد که سؤالات سختي معناداري نسبت به سال گذشته نداشت، البته در حال تحليل سؤالات نهايي نيز هستيم.
وي تأکيد کرد: به طور کلي تفاوت معناداري در امتحانات امسال با امتحانات سال گذشته شاهد نبوديم.

 


 مديرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش خبر داد
 اجراي طرح «مشارکت دانش‌آموزان در اداره مدرسه» از ابتداي مهر در مدارس متوسطه اول 

 مديرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح مشارکت دانش‌آموزان در اداره مدارس (مدام) از اول مهر در مدارس مقطع متوسطه اول کشور اجرا مي‌شود.عظيم محبي، مديرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در خصوص «طرح مدام يا مشارکت دانش‌آموزان در اداره مدارس، اظهار داشت: در اين طرح هر دانش‌آموز در يکي از فعاليت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و پژوهشي مدرسه نقش ايفا مي‌کند و يک روز تمام دانش‌آموزان، مدرسه را اداره

مي‌کنند و همچنين ايامي که شوراي معلمان مدرسه برگزار مي‌شود نيز مدرسه تعطيل نخواهد شد و دانش‌آموزان، مدرسه را اداره مي‌کنند.

وي ادامه داد: اين طرح براي مقطع متوسطه اول است و امسال از اول مهر، طرح مدام (مشارکت دانش‌اموزان در اداره مدارس) در سراسر کشور برگزار مي‌شود تا مشارکت دانش‌آموزان در مدرسه جدي گرفته شده و دانش‌آموزان شيوه مديريت مدرسه و معلمي را تمرين کنند.

محبي به «طرح تعالي مديريت مدرسه» اشاره کرد و گفت: اين طرح قبلاً در مقطع متوسطه اول در 600 مدرسه به مدت دو سال انجام شده بود اما امسال اين طرح کامل‌تر شده و به تصويب شوراي معاونين وزارت آموزش و پرورش رسيده است و مقرر شده در 10 درصد تمام مقاطع تحصيلي کشور انجام شود.وي خاطرنشان کرد: براي اين طرح ابتدا در استان‌ها، مدرسان را دعوت کرده‌ و به آنها آموزش مي‌دهيم و آنها نيز به مديران مدارس نمونه آموزش مي‌دهند.

مديرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در اول مهر، مديران برنامه اصلاحي خود را تهيه کرده و آن را در طول سال اصلاح مي‌کنند و دوباره اين طرح ارزيابي مي‌شود، البته قرار است دانشگاه فرهنگيان نيز در ارزيابي با ما مشارکت کند.


 فعاليت پايگاه‌هاي هدايت تحصيلي آموزش و پرورش تهران از تاريخ 25 خرداد آغاز و تا 31 AQتير ماه ادامه خواهد داشت 

فعاليت پايگاه‌هاي هدايت تحصيلي مناطق آموزش و پرورش تهران از تاريخ 25 خرداد آغاز شده و 31 تير ماه ادامه خواهد داشت.به گزارش فارس، با توجه به اهميت انتخاب رشته براي دانش‌آموزان دوره متوسطه، يکي از برنامه‌هاي اداره مشاوره تربيتي تحصيلي شهر تهران، راه‌اندازي 38 پايگاه راهنمايي و مشاوره هدايت تحصيلي دانش‌آموزان در مناطق نوزده گانه شهر تهران است.در هر منطقه، دو پايگاه تفکيکي ويژه دانش‌آموزان دختر و دانش‌آموزان پسر در نظر گرفته شده و پوستر معرفي مشخصات پايگاه‌هاي مناطق شهر تهران توزيع شده است.فعاليت پايگاه‌هاي هدايت تحصيلي مناطق از تاريخ 25 خرداد آغاز شده و 31 تير ماه ادامه خواهد داشت که روزهاي دوشنبه و چهارشنبه داير هستند.


 سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي خبر داد:
 پيش‌بيني 500 ميليارد تومان اعتبار در بودجه آموزش و پرورش 

 عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: در بودجه 93 آموزش و پرورش علاوه بر رديف‌هاي اعتباري مبلغ 500 ميليارد تومان با عنوان ساير براي رفع مشکلات مدارس پيش‌بيني شده است.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، عبدالوحيد فياضي در جلسه شوراي آموزش و پرورش شهرستان نور اظهارکرد:همه دستگاه‌ها به نوعي با آموزش و پرورش همکاري دارند و تجلي اين مشارکت در ترکيب شوراي آموزش و پرورش است.

وي خاطرنشان کرد:آموزش و پرورش نهادي است که جاي کار بسيار دارد و بايد تلاش کرد تا فرزندان ما که سرمايه‌هاي اين کشور و خانواده‌ها هستند از آن بهره ببرند.


 كاغذ اخبـار 

سخنگوي آموزش و پرورش تهران:

گزارشي از تخلف ثبت‌نام در مدارس نداشتيم

سخنگوي آموزش و پرورش تهران با بيان اينکه اکنون پروسه ثبت‌نام در مدارس ادامه دارد گفت: تاکنون شکايت خاصي از اوليا مبني بر تخلف مدارس در زمان ثبت‌نام گزارش نشده است.

مسعود ثقفي در گفت‌وگو با (ايسنا)، با اشاره به اينکه پروژه مهر از مدتي پيش در آموزش و پرورش تهران کليد خورده است، اظهار کرد: در قالب اين پروژه بهسازي فضاهاي آموزشي،‌ ساماندهي نيروي انساني، توزيع دانش‌آموزان متناسب با انواع مدارس در شهر تهران، تسهيل دستيابي دانش‌آموزان و اولياي آنها به فرصت‌هاي آموزشي در انواع مدارس به گونه‌اي که حق انتخاب براي خانواده‌ها وجود داشته باشد، دنبال مي‌شود.

وي افزود: در همين راستا بخشنامه ساماندهي و ثبت‌نام به مدارس ابلاغ و فرآيند ثبت نام در مقاطع متوسطه از چند روز پيش آغاز شده است.

مشاور مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بيان اينکه اکنون پروسه ثبت‌نام در مدارس ادامه دارد گفت: تاکنون شکايت خاصي از اوليا مبني بر تخلف مدارس در زمان ثبت‌نام گزارش نشده است.

ثقفي افزود: ستادهاي ثبت نام ما آمادگي دارند که اگر اوليا شکايتي در اين خصوص داشتند، به ستادهاي ثبت نام مستقر در هر منطقه مراجعه و يا به پايگاه اينترنتي آموزش و پرورش تهران رفته، شکايت خود را ثبت و پيگيري کنند. به شکايت‌ها ظرف 72 ساعت پاسخ داده مي‌شود.


معاون وزير آموزش و پرورش:

تغييرات اساسي در سه کتاب پايه چهارم ابتدايي

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت:سه کتاب پايه چهارم هديه هاي آسماني، رياضي و مطالعات اجتماعي تغييرات اساسي داشته است.

به گزارش ايرنا ، محمد ديمه ور با بيان اينکه حدود يک ميليون و 13 هزار دانش آموز در پايه چهارم ابتدايي در سال تحصيلي جديد در کشور وجود دارند، اظهار داشت: از آنجا که اين سه کتاب تغييرات بسياري داشته در حال برنامه ريزي هستيم تا کلاس هاي ضمن خدمت آن پس از ماه مبارک رمضان براي معلمان برگزار شود.

براساس گزارش وزارت آموزش و پرورش ، معاون آموزش ابتدايي اين وزارتخانه تصريح کرد 41 هزار معلم در پايه چهارم ابتدايي تدريس مي کنند که بايد کلاس هاي ضمن خدمت را با توجه به آنها برنامه ريزي کنيم. ديمه ور با اشاره به اينکه درس هديه هاي آسماني نيازي به برگزاري کلاس ضمن خدمت ندارد، افزود: براي درس رياضي 40 ساعت و درس مطالعات اجتماعي حدود 32 ساعت کلاس ضمن خدمت در نظر گرفته شده است.

نماينده مقام‌ معظم‌ رهبري در اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان خبر داد

برگزاري اعتکاف دانش‌آموزي در ماه مبارک رمضان

نماينده مقام‌ معظم‌ رهبري در اتحاديه انجمن‌هاي دانش‌آموزان در آستانه ماه مبارک رمضان‌ گفت: در اين ماه فعاليت‌ها و اقدامات مثبتي از جمله اعتکاف رمضانيه در اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان صورت مي‌گيرد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام و المسلمين محمد جواد حاج‌ علي‌اکبري، نماينده مقام‌ معظم‌ رهبري در اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان يک ماه سرنوشت‌ساز براي همه‌ ما محسوب مي‌شود؛ بنابراين سعي کنيم در اين ماه قلبهاي‌مان را روزه نگاه داريم، به تعبيري ديگر بتوانيم قلب‌ها را از غير خدا شست‌وشو دهيم و يک فرد با چنين مشخصاتي مي‌تواند ياريگر دين خدا باشد.

وي در اجلاس سراسري مسئولان استان‌ها بيان کرد: در روز‌هاي پاياني ماه شعبان به سر مي‌بريم و کم کم عطر ماه مبارک رمضان استشمام مي‌شود و در روز‌هاي آخر شعبان با اشتياقي وصف ناپذير به سراغ ماه خوبي‌ها مي‌رويم و اين ماه مي‌تواند براي افرادي که وظايف تربيتي و فرهنگي خاصي بر عهده دارند مانند انجمن اسلامي ماه سرنوشت سازي باشد زيرا در اين ماه فعاليت‌ها و اقدامات مثبتي از جمله اعتکاف رمضانيه در اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان صورت مي‌گيرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين حاج‌ علي اکبري در ادامه گفت: يکي از مواهبي که در ماه مبارک رمضان وجود دارد، تمرين صبر و مقاومت است و ظرفيت شخصي افراد در اين ماه مبارک افزايش مي‌يابد.


 از گوشه و كنار 

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشوراعلام کرد:
تسهيلات ويژه براي معلمان آموزشي تلفيقي فراگير
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور گفت: براي معلمي که دانش‌آموز با نيازهاي ويژه استثنايي را پذيرفته است و آموزش تلفيقي فراگير انجام مي‌دهد، حمايت‌هاي خوبي داريم و تسهيلات ويژه‌اي در بخشنامه ديده‌ايم. به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش،نامدار عبداللهيان در خصوص آگاهي بخشي دانش‌آموزان معلول در جامعه اظهار کرد: اگر به تاريخ رجوع کنيم مي‌توان نوع نگاه به آموزش و پرورش استثنايي و معلوليت‌ها را در سه بُعد زماني تقسيم‌بندي کرد.وي خاطرنشان کرد: کم کم با پيشرفت هاي انجام شده جامعه بشري به اين سمت و سو رفت که اين دسته از افراد جزو سرمايه‌هاي آن جامعه محسوب مي‌شوند و پس از آن، بيش از اندازه با نگاه ترحم‌آميز به اين دانش‌آموزان نگاه شد که يک آسيب جدي به آنها وارد کرد.
برگزاري نمايشگاه دائمي از توانمندي‌هاي دانش‌آموزان استثنايي
معاون وزير آموزش و پرورش به فعاليت خود در سازمان
آموزش و پرورش استثنايي براي تغيير نگاه نسبت به دانش آموزان با نيازهاي ويژه اشاره کرد و ادامه داد: نخستين چيزي که به ذهن رسيد اين بود که نمايشگاهي دائمي از توانمندي اين دانش‌آموزان در مدارس خودمان داير کنيم؛ در مدارس متوسطه حرفه‌اي استثنايي، آثاري از اين دانش‌آموزان مي‌بينيد که هيچ گاه باور نمي‌کنيد اين آثار زايده افکار اين دانش‌آموزان است.وي تصريح کرد: براي دانش‌آموزان کم توان ذهني در طول سال 18 رشته را تعريف کرده‌ايم تا در گروه‌هاي مختلف مهارت‌هايي را کسب کنند؛ قالي‌بافي، کشت گياهان آپارتماني، خياطي و غيره را ياد مي‌گيرند و اين موضوع در قالب کارورزي و مهارتهاي حرفه‌اي آنها آموزش داده مي‌شود.
وي با بيان اينکه يک دوره را براي دانش‌آموزان استثنايي تعريف کرديم، بيان کرد: دراين دوره، دانش‌آموزان اگر هر مرحله‌اي از مهارت را ياد بگيرند، به آنها گواهينامه مي‌دهيم؛ اين گواهينامه را با سازمان فني و حرفه‌اي هماهنگ کرده‌ايم و معتبر است و مي‌توانند در کارگاه‌ها هم فعاليت کنند.
پذيرش 80 دانش‌آموز استثنايي در کنکور با رتبه کمتر از هزار
عبداللهيان با اشاره به پذيرش دانش‌آموزان استثنايي در کنکور، اظهار کرد: خيلي از دانش‌آموزان استثنايي در کنکور پذيرفته شده‌اند و براي نخستين بار براي آنها جشن گرفتيم؛ آنهايي که رتبه‌هاي خوبي داشتند بالغ بر 80 نفر در سطح کشور بودند که رتبه‌هاي زير هزار بودند و رتبه‌هاي تک رقمي هم داريم؛ اينها افرادي بودند که در رقابت با دانش‌آموزان عادي اين رتبه را کسب کردند.
تحصيل 35 هزار دانش‌آموز استثنايي در آموزش تلفيقي فراگير
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور با اشاره به موضوع بحث تلفيقي فراگير براي دانش‌آموزان استثنايي، خاطرنشان کرد: کار را با دانش‌آموزاني که مرزي هستند، دانش‌آموزاني که بهره هوشي تقريباً قابل قبولي دارند و مي‌توانند در کلاس دانش‌آموزان عادي تحصيل کنند، شروع کرديم؛ امروزه 35 هزار نفر از دانش‌آموزان ما در بحث تلفيقي و فراگير مشغول تحصيل هستند و اين در تغيير ديدگاه‌ها بسيار موثر بوده است.
تسهيلات ويژه براي معلمان آموزشي تلفيقي فراگير
عبداللهيان با اشاره به دانش‌آموزان تلفيقي فراگير استثنايي خاطرنشان کرد: براي اين دانش‌آموزان بايد يک رابط تلفيقي در نظر گرفت و يک مدرسه پشتيبان داشته باشند که اين مدرسه قطعاً بايد از مدارس استثنايي باشد که بتواند از لحاظ علمي و مهارت‌هاي معلمي و ارتباط با دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه به آن معلمي که اين دانش‌آموز استثنايي را پذيرفته است حمايت‌هاي خوبي انجام شود که براي اين معلمان تسهيلات ويژه‌اي در بخشنامه ديده‌ايم که قطعاً از اول مهر اجرايي مي‌شود.



  قلم معلم 

بازي هاي آموزشي و تاثير آن بر يادگيري
دانش آموزان

«« علي باوي

قسمت پنجم

بازي آموزشي خوب، تفكر و برنامه ريزي را در دانش آموزان تشويق مي كند.براساس نظريات پيا‍‍زه و ويگوتسكي، بازي
اصلي ترين عامل رشد شناختي كودك و يكي از روش هاي فكري قابل دسترس براي خردسالان است. كودكان در قالب بازي با درك واقعيت ها و كنترل مهارت هاي شخصي به تعادل دست مي يابند.

تاثير بازي هاي آموزشي بر مغز

پژوهش ها درباره مغز، به چگونگي تاثير يادگيري بر مغز و مهم تر اينكه كدام نوع يادگيري مغز را تغيير مي دهد، پرداخته اند.

تجربه هاي جديد بر رشد دارينه ها ( دندريت ها) تاثير مي گذارند.

ريشه دارينه ها در پاسخ به تمايلات كه يادگيرنده با آن مواجه
مي شود، رشد و شكل آن را تغيير مي دهد.تعامل با محيط ممكن است موجب جوانه زدن شاخه هاي دندريتي جديد در سراسر مغز شود.

رشد مغزي پس از تولد به شاخه شاخه شدن و جوانه زدن
دارينه ها اسناد داده مي شود كه در پاسخ به تجربه اتفاق مي افتد.

بازي هاي آموزشي مي توانند شيوه اي فعال و برانگيزاننده براي دانش آموزان باشند تا به مرور آنچه ياد گرفته اند، بپردازند.

بازي هاي آموزشي مي توانند عامل اساسي براي افزايش اندازه پي ياخته (نورون) و ارتباطات سيناپسي در مغز باشند.

اين رشد به ويژه تحت تاثير تحريك جنبشي، تفكر انتقادي و حل مسئله قرار دارد.

ادامه دارد...

 


 زنگ تفريح 
نويسنده : عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون