جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3079- تاریخ : 1393/03/22 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

وزير آموزش و پرورش :
«مدرسه محوري» بايد گفتمان رايج در آموزش و پرورش شود

رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران:
ثبت‌نام جهش تحصيلي دانش‌آموزان شهر تهران آغاز شد

رئيس مرکز سنجش آموزش و پرورش مطرح کرد
امتحانات دانش‌آموزان کشور پايان يافت


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 وزير آموزش و پرورش :
 «مدرسه محوري» بايد گفتمان رايج در آموزش و پرورش شود 

 
وزير آموزش و پرورش با اشاره به سابقه طرح «مدرسه محوري» از سال 1377 تاکنون، گفت: بايد در سال جديد فعاليت ها را به گونه اي برنامه ريزي کنيم که «مدرسه محوري» عملياتي و به گفتمان رايج در تمام بخش هاي آموزش و پرورش تبديل شود.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، علي اصغر فاني در سومين گردهمايي شوراي معاونين و مديران کل استان ها که در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار مي شود، با بيان اين که «مدرسه محوري» نوعي قدرت بخشيدن به مدارس است، اظهار کرد: رويکرد «مدرسه محوري» موجب مي شود که ساختارهاي مديريتي در خدمت مدرسه باشد.

وي «مدرسه» را اصلي ترين بخش نظام تعليم و تربيت خواند و افزود: «اختيار غيرمتمرکز مدرسه»، «تصميم گيري مبتني بر مدرسه»، «مديريت محلي مدرسه» و «استدلال مسئولان» مي تواند باعث قوام بيشتر ارتقاي کيفيت مدارس باشد.فاني «تمرکز گرايي» را يکي از مشکلات عدم تحقق «مدرسه محوري» معرفي و تاکيد کرد: با آسيب شناسي وضع موجود برنامه ريزي ها به گونه اي باشد که ساختار مديريتي به سمت واگذاري بخشي از «تصدي‌گري ها» به مديران مدارس باشد تا مديران مدارس بتوان ضمن خدمت رساني بيشتر به مردم براي ارتقاي کيفيت آموزشي در مدارس هم انديشي کنند.وزير آموزش و پرورش، «عدم تمرکز اداري و ساختاري»، «مشارکت همه جانبه»، «رقابت بين عناصر تاثيرگذار آموزشي» و «پژوهش» را از استراتژي هاي اساسي در مديريت «مدرسه محور» برشمرد و تصريح کرد: با عملياتي کردن اين برنامه مي‌توان به «تعهد کارکنان و والدين در اتخاذ تصميمات»، «تحصيل منابع اثربخش»، «رهبري آموزشي قوي»، «رشد و بهبود اهداف پيش بيني شده» و «ايجاد رفتار مثبت کارکنان و اثربخشي تصميمات مدرسه در تامين اهداف» دست يافت .فاني «تفويض اختيار و قدرت»، «دانش ومهارت»، «اطلاعات» و «ارزيابي عملکرد و پاداش» را از الزامات دستيابي به تحقق مديريت «مدرسه محور» عنوان و خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش بايد فقط نقش «سکانداري و هدايت» را برعهده داشته باشد تا «تصدي گري بر امور حاکميتي» .


 رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران:
 ثبت‌نام جهش تحصيلي دانش‌آموزان شهر تهران آغاز شد 

 رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران از ثبت‌نام دانش‌آموزان متقاضي جهش تحصيلي از پايه «دوم به چهارم» و «سوم به پنجم» جهت ارزيابي ذهني به منظور شرکت در آزمون پيشرفت تحصيلي شهريور 93 در دوره ابتدايي خبر داد.به گزارش فارس، وجيه‌الله پرويزي اظهار داشت: دانش‌آموز حائز شرايط، بعد از معرفي از طرف مدرسه به اداره آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کرده و پس از تأييد و دريافت معرفي‌نامه جهت ارزيابي ذهني به اداره آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران معرفي مي‌‌شود.

وي ادامه داد: اداره آموزش و پرورش استثنايي نسبت به اجراي ارزيابي و تست تخصصي هوش اقدام لازم را انجام مي‌دهد و در صورت موفقيت، دانش‌آموز مي‌تواند در امتحانات پايه بالاتر در شهريور ماه شرکت کند.پرويزي افزود: در صورت قبولي دانش‌آموز در امتحانات شهريور ماه، وي موفق به انجام جهش تحصيلي مي‌شود و بدون گذراندن يک سال تحصيلي به پايه بالاتر مي‌رود.وي اضافه کرد: جهش تحصيلي تنها مختص دانش‌آموزان سال «دوم به چهارم» و «سوم به پنجم» دبستان است و دانش‌آموزان بايد در کارنامه خود سطح خيلي خوب را در تمام دروس کسب کرده باشد.رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران در خصوص مدارک لازم جهت ارزيابي ذهني متقاضيان جهش تحصيلي سال 94-93 گفت: «معرفي‌نامه عکس‌دار دانش‌آموز متقاضي جهت جهش تحصيلي که توسط مدير آموزشگاه تکميل و ممهور به مُهر آموزشگاه شده و همچنين به تأييد معاونت آموزش ابتدايي منطقه مربوطه رسيده باشد»، «اصل شناسنامه دانش‌آموز متقاضي جهش تحصيلي و يک برگ تصوير آن» و «کارنامه سال جاري و اصل کارنامه سال گذشته به همراه تصوير آن»، مدارک مورد نياز براي جهش تحصيلي است.پرويزي در پايان عنوان کرد: دانش‌آموزان شهر تهران سالانه بيشترين ميزان جهش تحصيلي را در کشور به خود اختصاص مي‌دهند.

به گزارش فارس، اولياي دانش‌آموزان جهت دريافت خدمات فوق در ساعات اداري مي‌توانند حضوري به فلکه دوم صادقيه، خيابان آيت‌الله کاشاني خيابان سليمي جهرمي، آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران (واحد تشخيص، توانبخشي و بهداشت)، تلفن تماس: 44099207، تلفن گويا: 44076003 داخلي 205 مراجعه کنند.


 رئيس مرکز سنجش آموزش و پرورش مطرح کرد
 امتحانات دانش‌آموزان کشور پايان يافت 

رئيس مرکز سنجش وزارت‌ آموزش و پرورش با بيان اينکه امتحانات دانش‌آموزان پايان يافت، گفت: ديروز آخرين روز برگزاري امتحانات دانش‌آموزان سراسر کشور بود.عبدالرسول عمادي، رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت:ديروزآخرين روز برگزاري امتحانات دانش‌آموزان کشور بود.عمادي افزود:امتحانات داخلي و نهايي دانش‌آموزان از تاريخ 27 ارديبهشت‌‌ماه آغاز شد و ديروز به پايان رسيد.رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تأکيد کرد: نتايج امتحانات خردادماه دانش‌آموزان تا اواخر خرداد و اوايل تيرماه اعلام خواهد شد.


 كاغذ اخبـار 

تنبيه‌ در مدارس‌ به‌ تاريخ‌ پيوست‌

قسمت سوم

حميد رضايي‌ پدر بزرگي‌ که‌ خاطرات‌ دوران‌ مدرسه‌اش‌ را به‌ خاطر مي‌آورد، مي‌گويد: آن‌ روزها من‌ و ساير شاگردان‌ آنقدر از دست‌ معلمان‌ کتک‌ مي‌خورديم‌ که‌ بعضا شب‌ها از بدن‌ درد نمي‌توانستيم‌ بخوابيم‌. با تمام‌ اين‌ موارد همين‌ معلمان‌ بودند که‌ دانش‌آموزان‌ سرکش‌ آن‌ روز را هدايت‌ کردند و من‌ به‌ بسياري‌ از آنان‌ که‌ ديگر در ميان‌ ما نيستند، مديونم‌.

احسان‌ صفارزاده‌ دانشجوي‌ سال‌ آخر علوم‌ تربيتي‌ نيز در اين‌ باره‌ مي‌گويد: اگر نگاهي‌ به‌ وضعيت‌ کنوني‌ نظام‌ آموزشي‌ در ايران‌ بيندازيم‌ متوجه‌ ايرادات‌ فراواني‌ در اين‌ زمينه‌ مي‌شويم‌. مسئولان‌ نظام‌ آموزشي‌ در چند سال‌ اخير به‌ اين‌ موضوع‌ پي‌ برده‌اند که‌ تغييرات‌ گسترده‌ در نظام‌ آموزشي‌ دبيرستان‌ها و مدارس‌ راهنمايي‌ و برپايي‌ نظام‌ آموزشي‌ سالي‌ واحدي‌ از جمله‌ اين‌ تغييرات‌ بوده‌ است‌. تغيير رفتار معلمان‌ با دانش‌آموزان‌ هم‌ از جمله‌ اين‌ تغييرات‌ محسوب‌ مي‌شود. در گذشته‌ معلمان‌ براي‌ سوق‌ دادن‌ دانش‌آموزان‌ به‌ درس‌ خواندن‌ و مطالعه‌ از تنبيه‌ بدني‌ استفاده‌ مي‌کردند. در واقع‌ تنبيه‌ بدني‌ جزيي‌ از نظام‌ تعليم‌ و تربيت‌ در ايران‌ محسوب‌ مي‌شد اما بتازگي‌ کارشناسان‌ تربيتي‌ به‌ اين‌ نتيجه‌ رسيده‌اند که‌ تنبيه‌ بدني‌ اثرات‌ منفي‌ بر روي‌ دانش‌آموزان‌ مي‌گذارد و نمي‌تواند راهگشا باشد. گرچه‌ برچيده‌ شدن‌ تنبيه‌ از مدارس‌ در نزد برخي‌ از عوام‌ بخصوص‌ افراد سنتي‌ و قديمي‌ قابل‌ قبول‌ نيست‌ اما مسئولان‌ آموزشي‌ به‌ اين‌ نتيجه‌ رسيده‌اند که‌ ديگر تنبيه‌ بدني‌ نمي‌تواند اهداف‌ نظام‌ آموزشي‌ را محقق‌ کند.

منبع : آكا ايران

ادامه دارد...


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد:

«پروژه مهر» انسجام بخش برنامه هاي تابستان است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بيان اين که «پروژه مهر» انسجام بخش برنامه هاي تابستان است، گفت: برگزاري جشن شروع سال تحصيلي يک رخداد بزرگ فرهنگي است که پايان بخش فعاليت ستاد «پروژه مهر» خواهد بود.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، علي زرافشان طول اجراي «پروژه مهر» را سه ماهه تابستان عنوان و اظهار کرد: ارزيابي عملکرد استان ها در سال قبل و بررسي نقاط ضعف آن مبناي تدوين دستورالعمل « پروژه مهر» در سال جديد است که به تمام بخش هاي آموزش و پرورش ارسال شده است.

وي متولي اجراي «پروژه مهر» را در سال قبل معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش معرفي و خاطرنشان کرد: به لحاظ اهميت و سياست گذاري متناظر با کميته هاي ستاد با همکاري ساير بخش هاي آموزش و پرورش تشکيل شده است که «دستور العمل ثبت نام» و «کميته سامان دهي نيروي انساني»، «سيستم سناد» بخشي از زير نظام‌هاي اين پروژه است.زرافشان با بيان اين که «مدارس غيردولتي» و «تربيت بدني و بهداشت» دو بخش اضافه شده به « پرورژه مهر» هستند،‌ تصريح کرد: هدف اين ارتقاي بهدشت و سلامت کودکان و آمادگي فضا،‌ تجهيزات، امکانات و منابع انساني در مدارس است.وي از تدوين «سند جامع نماز» براي اولين بار در تاريخ آموزش و پرورش خبر داد و افزود: شرح وظايف نمايندگان استان براي اجرايي کردن اين سند در حال نهايي شدن است و به عنوان يکي از زير نظام هاي «پروژه مهر» در نظر گرفته شده است.


بر اساس اعلام سازمان پژوهش آموزش و پرورش

‌کتاب آداب و مهارت‌هاي زندگي پايه هشتم آماده چاپ شد

سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش از آماده چاپ شدن کتاب آداب و مهارت‌هاي زندگي پايه هشتم خبر داد.به گزارش فارس، سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش از آماده چاپ بودن کتاب آداب و مهارت‌هاي زندگي مربوط به پايه هشتم (پايه دوم دوره اول متوسطه) خبر داد.

محتواي کتاب مهارت‌هاي زندگي با هدف تقويت مهارت‌هاي اساسي از جمله خود آگاهي، همدلي، ارتباط مؤثر، روابط بين فردي، تصميم‌گيري، حل مسئله، تفکر خلاق، تفکر انتقادي، شناخت محيط، مهارت نه گفتن و کنترل خشم در دانش‌آموزان تدوين شده است.

کتاب آداب و مهارت‌هاي زندگي که سال گذشته وارد حوزه آموزش و پرورش رسمي کشور شده، در راستاي تحقق اهداف اسناد تحول بنيادين و برنامه درسي ملي و به منظور تقويت اعتماد به نفس و ايجاد مهارت‌هاي مورد نياز زندگي در دانش‌آموزان تدوين شده و همچنين کتاب مهارت‌هاي زندگي پايه هفتم نيز با توجه به بازخوردها و نظرات کارشناسي دريافت شده، مورد تجديد نظر قرارگرفته است که پس از اعمال اصلاحات لازم تجديد چاپ خواهد شد.


چهاردهمين دوره آزمون واترلو کانادا به نمايندگي انجمن رياضي دانان جوان

به گزارش شاپرك به نقل از امور بين الملل :چهاردهمين دوره آزمون واترلو کانادا 2014 درگريد 7 و 8 به نمايندگي انجمن رياضي دانان جوان در دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.آزمون فردا جمعه 23 خرداد ماه از ساعت 9 صبح در دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران برگزار مي شود.لازم به ذکر است دانش آموزان پذيرفته شده در مرحله دوم آزمون انجمن رياضي دانان جوان مي توانند در اين آزمون شرکت نمايند. نتايج اين آزمون متعاقبا از طريق سايت انجمن www.anjoman.irاعلام مي شود و به پذيرفته شدگان اين آزمون گواهينامه از سوي دانشگاه واترلو اعطاء خواهد شد.ضمناٌ علاقمندان مي توانند براي کسب اطلاعات بيشتر انجمن به سايت
www.anjoman.ir مراجعه نمايند .


 از گوشه و كنار 

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد:

کتابخانه هاي کلاسي در کلاس هاي ابتدايي

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش از تجميع فعاليت هاي پرورشي به صورت طرح جامع و در قالب کتابچه خبر داد و گفت: اين کتابچه که در شهريورماه توزيع مي شود در جهت جلوگيري از فعاليت هاي پراکنده معاونين پرورشي مدارس تهيه شده است.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، حميدرضا کفاش در سومين گردهمايي شوراي معاونين و مديران کل استان ها که در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل غني سازي اوقات فراغت به استان ها درارديبهشت ماه، اظهار کرد: استان ها، ستادهايي رادر جهت برنامه ريزي و ساماندهي اوقاغت فراغت تشکيل داده اند.

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش «انعطاف» و«انتخاب» را از ويژگي هاي بارز اوقات فراغت خواند ويادآور شد: نبايد فقط از آموزش و پرورش براي غني سازي اوقات فراغت انتظار داشت و بايد از امکانات و ظرفيت‌هاي تمام نهاد هاي مرتبط با اين طرح استفاده کرد.وي از آمادگي بيست هزار پايگاه براي ارايه خدمات در جهت غني سازي اوقات فراغت خبر داد و عنوان کرد: مقرر شده هراستاني که بيشترين جذب دانش آموز را داشته باشد بودجه دولتي بيشتري هم دريافت خواهد کرد.

کفاش «فرهنگ کتاب‌خواني» را از توقعات رئيس جمهور از آموزش و پرورش عنوان و خاطرنشان کرد: با همکاري وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي کتابخانه هاي کلاسي را در دوره ابتدايي با کتاب هاي جذاب مربوط به کودکان تجهيز کرديم .

وي از برگزاري ملي کنگره «پرسش مهر» در شهريور ماه خبر داد و اظهار کرد: در اين کنگره از برگزيدگان و بهترين‌هاي «پرسش مهر» تقدير به عمل مي آيد.


مدير کل مدارس غير دولتي وزارت آموزش و پرورش:

دستورالعمل جامع پرورشي مدارس غير دولتي در حال تدوين است

مدير کل مدارس غير دولتي وزارت آموزش و پرورش با تاکيد بر تقويت کيفيت بخشي مدارس غيردولتي گفت: بررسي آيين نامه ها و دستورالعمل ها متناسب سازي با سياست هاي راهبردي وزارت آموزش و پرورش از اهم فعاليت هاي اين حوزه محسوب مي شود.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، مجتبي زيني وند در سومين گردهمايي مشترک اعضاي شوراي معاونين وزارت و مديران کل استان ها الگوي تعيين شهريه را اقدامي موثر در برقراري عدالت آموزشي مدارس غير دولتي عنوان واظهار کرد: هزينه و قيمت تمام شده، دو ويژگي اصلي تهيه اين الگو مي باشد که موجب ساماندهي هزينه ها و آرامش در ميان مردم شده است.وي "فضا"، "امکانات"، "نيروي انساني" و " موقعيت جغرافيايي محل مدرسه" و " تورم" را از سرفصل ها، کارگروه هايي تشکيل شده است که در آن ها با احصاي نظرات کارشناسي منجر به تهيه شيوه نامه مورد نظر در الگوي تعيين شهريه شده است.

زيني وند به شناسايي چهل چالش و مانع در توسعه مدارس غير دولتي اشاره و تصريح کرد: با استفاده از نظرات کارشناسي آموزش و پرورش و نهادهاي مسئول ديگر، در قالب يک کارگروه قوانين و آيين نامه هاي تاسيس مدارس غير دولتي را متناسب با سياست هاي کلان و راهبردي وزارت آموزش و پرورش متناسب سازي کرديم.

وي از تشکيل کارگروهي براي تعيين "استانداردهاي آموزشي و پرورشي" در جهت ارتقاي کيفيت آموزشي خبر داد وافزود: نتيجه برگزاري جلسات متعدد کارگروه ها به طرح "دستورالعمل جامع پرورشي مدارس غير دولتي" است که کليات آن در آينده نزديک به اطلاع خواهد رسيد.مدير کل مدارس غير دولتي وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از عدم حمايت دولت در سال هاي گذشته در تاسيس مدارس غير دولتي، اذعان کرد: اين عامل سبب شد که مدارس غير دولتي به دو دسته " گروه خوب علمي" و "گروه ضعيف علمي" تقسيم شوند که بايد با سياست هاي جديد کيفيت آموزشي هر دو گروه را تا حدي ارتقا دهيم که رضايت بيشتر مردم را در پي داشته باشد.


  قلم معلم 

انشاي شفاهي

طيبه مرادي فريسا

قسمت اول

يكي از روش هاي تدريس انشا كه در طول خدمتم آن را اجرا كردم و با موفقيت زيادي رو به رو شدم روش انشاي شفاهي است.

اين روش را اولين بار براي تمرين جمله سازي امتحان كردم.

به دليل استقبال بالاي دانش آموزان در هر سال تحصيلي، اين روش را ارتقا بخشيدم تا در سال تحصيلي 84-83 در جلسه گروه هاي آموزشي ناحيه يك بين همكاران گروه ادبيات اجرا كردم و با استقبال زيادي رو به رو شدم.همكاراني كه اين روش را در كلاس اجرا كردند شاهد اثر مثبت آن در كلاس درس خود بودند.

روش اجراي طرح

مرحله اول

ابتدا يك دانش آموز براي نوشتن كلمات دانش آموزان ديگر به جلوي كلاس مي آيد.هر دانش آموز يك كلمه براي گفتن انتخاب مي كند. ( به دانش آموزان تذكر مي دهيم كلمه انتخابي با توجه به علاقه شان باشد. پس هر نفر سه كلمه را در ذهن خود انتخاب مي كند تا اگر نفر قبلي كلمه او را گفت، او كلمه دوم يا سوم خود را بگويد).

دليل اينكه دانش آموز بايد از قبل كلمه اش را انتخاب كند، اين است كه مي خواهيم تحت تاثير كلمه انتخابي دوستش قرار نگيرد؛ در اين صورت مجموعه اي از كلمات يكسان خواهيم داشت.

براي مثال، پاييز، زمستان و بهار. به دانش آموزان مي گوييم كلمه اي را انتخاب كنيد كه يا به آن علاقه داريد يا براي آن ارزش قائليد.

ادامه دارد...


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون