جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3079- تاریخ : 1393/03/22 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


فکر مي کنم، پس هستم!


راهيابي دو زن تيرانداز ايران به مرحله مقدماتي مسابقات جهاني مونيخ


مشاهير


آموزشي


كوتاه از ورزش جوانان


آيينه شهر


 فکر مي کنم، پس هستم! 

 
فکر، يک مفهوم ساده دم دستي نيست! فکر ابعاد پيچيده دارد، روش هاي مختلف دارد، اقسام گوناگون دارد؛ تفکر را دست کم نگيريد!

در دسته‌بندي تفكر، روان‌شناسان بر چهار ديدگاه كلي تأكيد دارند:

1.فكر كردن، بيان جمله‌هايي است كه به ظاهر «در ذهن خود مي‌شنويم»، به اين نوع زبان، فكرگزاره‌اي مي‌گويند؛ زيرا بيان يك قضيه يا گزاره يا اظهار نظر است.

2.شكل ديگري از فكر، شامل تصور است، به ويژه تصورهاي بصري كه ممكن است در ذهن خود «ببينيم» و به آن تفكر تصويري مي‌گويند.

3.شكل ديگر فكر، فكر حركتي است كه شامل زنجيره‌هايي از «حركت ذهني» است.

4.تفكر عملي يا مسئله گشا، نوعي ديگر از تفكر است. در اين نوع تفكر، براي دست‌يابي به هدفي مي‌كوشيم كه هيچ وسيله‌ و امكاناتي براي رسيدن به آن در دست نداريم و بايد آن هدف را به اهداف فرعي و كوچك‌تر تجزيه كنيم تا سرانجام به وسايل لازم براي حل آن دست يابيم.

5.نوع پنجمي از تفكر نيز وجود دارد كه به آن تفكر انتقادي مي‌گويند.

ديويي تفكر انتقادي را تفكر منطقي مي‌داند كه شامل بررسي فعال، پايدار و دقيق هر عقيده يا دانش است.‌ با توجه به پيچيدگي‌هاي ذهني و شخصيتي انسان و نيز آثار شرايط محيطي و اجتماعي، بحث درباره اينكه تفكر انتقادي از چه سنيني در انسان شكل مي‌گيرد، شايد هيچ‌گاه به نتيجه نرسد. دانشمندان متعددي مانند اريكسون و پياژه، مشاهده‌ها و نظرهاي متنوعي را درباره رشد ذهني انسان بيان كرده‌اند. ليكن همه‌ نظريه‌هاي بيان شده، با كودكي انسان ارتباط دارند و نشان مي‌دهند كه تفكر در انسان، از همان بدو تولد شروع شده و تا سنين بلوغ و پس از آن ادامه مي‌يابد و نمي‌توان براي آن پاياني در نظر گرفت.

رسانه‌ها امروزه از قوي‌ترين و اثرگذارترين ابزارها بر ذهن و فكر انسان شناخته شده‌اند. رسانه‌هايي كه برخوردهاي روياروي انسان را متحول كرده و نياز انسان به تعاملات مستقيم را تحت تأثير قرار داده‌اند. انسان امروزي، با كمك كليدهاي متعددي كه پيرامونش را فرا گرفته‌اند، مي‌تواند در دهكده جهاني جابه‌جا شود و با اقصا نقاط، ارتباط برقرار كند. اين‌كه اين پيشرفت، تا چه اندازه نوع تفكر انسان را تحت تأثير قرار داده، مسئله‌اي توجه‌برانگيز است.

از آنجا كه سنين كودكي، آغاز مراحل تجربه‌اندوزي بشر براي زندگي آينده‌ است، در اين زمينه، بايد به اين مسئله نيز انديشيد كه وجود تفكر انتقادي در كودكان، چه تأثيري بر استفاده آنان از رسانه‌ها خواهد داشت.

ليندا الد (2002) در اظهار نظري درباره استفاده از تفكر انتقادي براي كودكان خردسال مي‌گويد: «ذهن كودكان، يك منبع با ارزش است. با اين حال، اغلب اوقات، ذهن‌هاي پژوهنده (از من بپرسيد، از من بپرسيد، از من بپرسيد) به ذهن‌هاي منفعل با درجه 4 يا 5، غير جست‌وجوگر تبديل مي‌شوند (شما چرا از من مي‌پرسيد؟ آيا اين يك آزمون است؟).»

ليزا مد براي زدودن تأكيد آموزش رسمي بر حفظ كردن مطالب درسي و ارايه‌ آنها در چارچوب آزمون‌هاي چهار جوابي، معتقد است، كه آثار عقلايي، بر پايه عناصري استوارند كه خود شامل پنج مفهوم خواندن، نوشتن، شنيدن، گفتن و اجرا كردن است. اين پنج مفهوم كمك مي‌كنند كودكان، مطلب را به طور دروني درك كرده و ياد بگيرند. به اين ترتيب، كودك مي‌تواند از خود بپرسد: مفهوم حقيقي آن (مطلب مورد نظر) چيست؟ آيا مي‌توانم آن را براي فرد ديگري شرح دهم؟ آيا مي‌توانم آن را با مثالي، با تجربه‌هاي خود مربوط كنم؟ اگر اين درست است، چه چيز ديگري ممكن است درست يا حقيقي باشد؟

با توجه به اين مطلب، آموزش تفكر انتقادي از راه واداشتن كودك (دانش‌آموز) به پرسيدن و آنگاه به جست‌وجوي پاسخ و مقايسه پاسخ‌ها با تجربه‌هاي پيشين و يافتن وجوه اشتراك و تفاوت و سپس استفاده عملي از يافته‌ها امكان‌پذير است.بر اين اساس، كودكان امروز به بزرگ‌سالاني تبديل خواهند شد كه مي‌توانيم آنان را متفكر انتقادي بدانيم؛ متفكراني كه با ديدي شكاك به نقد بنشينند و با بررسي، مقايسه و تحليل داده‌ها و ايده‌‌هاي گوناگون، به مناسب‌ترين نتيجه دست يابند.اصل مهم ديگر در دنياي فراصنعتي امروز كه سبب مي‌شود نقش تفكر انتقادي در زندگي انسان مدرن و پست‌مدرن افزايش يابد و توسعه و رشد آن را الزامي مي‌كند، سيل عظيم اطلاعات درست و نادرستي است كه از راه انواع رسانه‌هاي اطلاعاتي و خبري به سوي وي روان است و تشخيص سره از ناسره را دشوار مي‌سازد. اين امر فقط شامل بزرگ‌سالان نمي‌شود و كودكان را كه گاه حتي بيش از والدين خود در معرض هجوم فرآورده‌هاي رسانه‌اي هستند، دربرمي‌گيرد. چه بسيار برنامه‌هاي خبري، آموزشي و تفريحي كه از راه رسانه‌ها براي القاي و تحميل ايده(هاي) خاص و طرز تفكري مشخص به كودكان و نوجوانان مي‌كوشند.

كودكان از مظلوم‌ترين اقشاري هستند كه به طور بي‌رويه در معرض اين رسانه‌ها قرار دارند. تفكر انتقادي با توجه به تعاريف و مهارت‌هاي بيان شده، مي‌تواند از مهم‌ترين عوامل كمك‌كننده به كودكان، براي ايستادگي در برابر سيل عظيم اطلاعات عرضه شده رسانه‌ها باشد.

كودكان با مجهز شدن به مهارت‌هاي تفكر انتقادي، اين توانايي را كسب مي‌كنند كه در غياب فرد راهنما (والدين و مربيان) و مستقل از آنان، به تجزيه، تحليل و ارزيابي اطلاعات و برنامه‌هاي رسانه‌ها بپردازند و با نتيجه‌گيري‌هاي مستدل و صحيح، درباره استفاده از برنامه‌اي خاص تصميم‌گيري كنند و حتي پس از ديدن يا شنيدن يا مطالعه مطالب مورد نظر درباره آنها به نقد و تفسير بپردازند. براي رسيدن به اين هدف، آموزش رسمي و غير رسمي كودكان و نوجوانان با همت والدين و مربيان اهميتي ويژه دارد.

بيتوته


 راهيابي دو زن تيرانداز ايران به مرحله مقدماتي مسابقات جهاني مونيخ 

 
دو تن از تيراندازان زن کشورمان موفق شدند در مسابقات جهاني تيراندازي مونيخ آلمان به مرحله مقدماتي مسابقات گروهي رشته تفنگ 50 متر سه وضعيت زنان اين ماده راه يابند.

به گزارش ايرنا اين مسابقات در دو گروه انجام شد و مه لقا جام بزرگ در گروه اول با امتياز 582 ضمن قرار گرفتن در رده هشتم اين گروه، به مرحله مقدماتي اين رشته راه يافت.در گروه دوم اين رشته نيز، دينا فرزادخواه و نجمه خدمتي از کشورمان با 54 ورزشکار ديگر به رقابت پرداختند که در پايان کار فرزادخواه با کسب امتياز 573 و ايستادن در رده بيست و هفتم، به مرحله مقدماتي صعود کرد و نجمه خدمتي با کسب 561 امتياز و قرار گرفتن در رده چهل و سوم قرار گرفت.مسابقات جهاني تيراندازي، از 14تا 23 خرداد با حضور کشورهاي مطرح جهان، در مونيخ آلمان برگزار مي شود و تيم ملي کشورمان با 16 ورزشکار در اين مسابقات حضور دارد.


 مشاهير  

ويليام شکسپير

نمايشنامه نويس انگليسي (1564- 1616 )

قسمت اول

در اوايل قرن شانزدهم ميلادي در دهکده اي نزديک شهر «استرتفورد» در ايالت واريک انگلستان، زارعي به نام ريچارد شکسپير زندگي مي کرد. يکي از پسران او «جان» در حدود سال 1551 در شهر استرتفورد به شغل پوست فروشي مشغول شد و «ماري آردن» دختر يک کشاورز ثروتمند را به همسري برگزيد. ماري در 26 آوريل 1564 پسري به دنيا آورد و نامش را «ويليام» گذاشت. اين کودک به تدريج پسري فعال ، شوخ و شيطان شد ، به مدرسه رفت و زبان لاتين و يوناني را فرا گرفت. ولي به علت کسادي شغل پدرش ناچار شد براي امرار معاش، مدرسه را ترک کند و شغلي براي خود برگزيند. برخي مي گويند كه او ابتدا شاگرد يك قصاب شد و چون از دوران نوجواني دلبستگي شديدي به ادبيات داشت، در موقع کشتن گوساله خطابه مي سرود و شعر مي گفت.

در سال 1582 موقعي که هجده ساله بود، دلباخته دختري بيست و پنج ساله به نام «آن هثوي» از دهکده مجاور شد و با يکديگر عروسي کردند و به زودي صاحب سه فرزند شدند. از آن زمان، زندگي پر حادثه شکسپير آغاز شد و به قدري تحت تأثير هنرپيشگان و هنر نمايي آنان قرار گرفت که تنها به لندن رفت تا موفقيت بيشتري کسب کند و بعداً بتواند زندگي مرفه تري براي خانواده خود فراهم نمايد.

پس از ورود به لندن، به سراغ تماشاخانه هاي مختلف رفت و در آنجا به حفاظت از اسبهاي مشتريان مشغول شد، ولي کم کم به درون تماشاخانه راه يافت و به تصحيح نمايشنامه هاي ناتمام پرداخت و کمي بعد روي صحنه تئاتر آمد و به ايفاي نقش پرداخت. بعداً وظايف ديگر پشت صحنه را به عهده گرفت. اين تجارب گرانبها براي او بسيار مورد استفاده واقع شد و چنان با مهارت کارهايش را پيگيري کرد که حسادت هم قطاران را برانگيخت.

در آن دوره هنرپيشگي و نمايشنامه نويسي حرفه اي محترم و محبوب تلقي نمي شد و طبقه متوسط که تحت تأثير تلقينات مذهبي قرار داشتند ، آن را مخالف شئون خويش مي دانستند. تنها طبقه اعيان و طبقات فقير بودند که به نمايش و تماشاخانه علاقه نشان مي دادند. در آن زمان بود که شکسپير قطعات منظومي سرود که باعث شهرت او شد و در سال 1594 دو نمايش کمدي در حضور ملکه اليزابت اول در قصر گوينويچ بازي کرد و در 1597 اولين کمدي خود را به نام «تقلاي بي فايده عشق» در حضور ملکه نمايش داد و از آن به بعد، نمايشنامه هاي او مرتباً تحت حمايت ملکه به صحنه تئاتر مي آمد.

اليزابت در سال 1603 زندگي را بدرود گفت، ولي تغيير خاندان سلطنتي باعث تغيير رويه اي نسبت به شکسپير نشد . جيمز اول به شکسپير و بازيگرانش اجازه رسمي براي نمايش اعطا کرد .

نمايشنامه هاي او در تماشاخانه «گلوب» که در ساحل جنوبي رود تيمز قرار داشت ، بازي مي شد. بهترين نمايشنامه هاي شکسپير درهمين تماشاخانه گلوب به اجرا درآمد.

هرشب شمار زيادي از زنان و مردان آن روزگار به اين تماشاخانه مي آمدند تا شاهد اجراي آثار شکسپير توسط گروه پر آوازه «لرد چيمبرلين» باشند. اهتزاز پرچمي بر بام اين تماشاخانه نشان آن بود که تا لحظاتي ديگر اجراي نمايش آغاز خواهد شد . در تمام اين سالها خود شکسپير با تلاشي خستگي ناپذير - چه در مقام نويسنده و چه به عنوان بازيگر- کار مي کرد . اين گروه، علاوه بر آثار شکسپير، نمايشنامه هايي از ساير نويسندگان و از جمله آثار «کريستوفر مارلو» و نويسنده نو پاي ديگر به نام «جن جانسن» را نيز به اجرا در مي آورند ، اما آثار «ويليام شکسپير» بيشترين تعداد تماشاگران را به آن تماشاخانه مي کشيد.

ره پو

ادامه دارد...


 آموزشي 

سلامت ....

سرماخوردگي روان

رشد جوان

قسمت سوم - پاياني

شايد برايتان جالب باشد بدانيد حتي افسردگي فصلي وجود دارد؛يعني در فصولي كه هوا ابري است يا طول روز كوتاه است و همين طور در كشورهايي كه تاريكي را زمان بيشتري از سال تجربه مي كنند اين اختلال شايع است.بنابراين براي اين نوع افسردگي در معرض نور خورشيد قرار گرفتن،ورزش كردن و خارج شدن از منطقه اي كه بارندگي و ابري بودن هوا زياد است،درمان محسوب مي شود.يكي از مواردي كه جزو علائم افسردگي در نظر گرفته مي شود و حتي مي توان از آن براي درمان استفاده كرد،افكار و تفسيرهاي منفي است.اين توصيفات را زياد شنيده ايد،من چقدر بدشانسم،همه با من بد هستند،هيچ كس مرا دوست ندارد و موارد ديگر.در نوعي روش روان درماني اين تفسيرهاي منفي كه به آن ها خطاهاي فكري گفته مي شود،درمان مي شوند توجه داشته باشيد در تمام بيماري ها هميشه متخصص بايد راهكار پيشنهاد دهد.


 كوتاه از ورزش جوانان 

اعزام دانش آموزان دوقلوي دونده ايلامي به مسابقات دو وميداني جهاني در کشور چين تايپه

دانش آموزان جليل و خليل ناصري برادران ورزشکار دوقلوي ايلامي جهت شرکت در مسابقات دو وميداني در کشور چين تايپه دو هفته پيش به تمرينات اردوي تيم ملي دعوت ودر مسابقات مذکور در ماده 3000 متر با مانع و5000 متر شرکت خواهند نمود.به گزارش روابط عمومي معاونت تربيت بدني وسلامت به نقل از اداره کل آموزش و پرورش استان ايلام ، جليل و خليل ناصري دانش آموزان دوقلوي دونده ايلامي جهت اعزام به مسابقات دو وميداني جوانان جهان در کشور چين تايپه در حال سپري کردن تمرينات دو هفته اي در اردوي تيم ملي مي باشند.


کسب مدال قهرماني مسابقات شنا توسط دانش آموزان دخترابتدايي ناحيه 4 مشهد

به گزارش روابط عمومي معاونت تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش استان خراسان رضوي ، در چارچوب مسابقات ورزشي دانش آموزان آموزشگاههاي استان دانش آموزان دختر مقطع ابتدايي ناحيه 4 مشهد سکوي قهرماني مسابقات شناي استان را از آن خود کردند .مير سيستاني معاون تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوي در اين خصوص گفت در اين رقابت ها که در تاريخ 93/3/18پايان يافت تيم دختران شناگر ناحيه 4 مشهد توانستند با استفاده از مهارتهاي خود بر سکوي قهرماني قرار گيرد .وي افزود مقام دوم اين رقابت ها به تيم شناي ناحيه 7 تعلق گرفت و تيم ناحيه 6 مشهد جايگاه سوم اين رقابت ها را از آن خود کردند.


ايران در گروه ازبکستان، هند،سريلانکا، اردن، فلسطين و لبنان

مراسم قرعه کشي رقابتهاي قهرماني آسيا در رده سني زير 19 سال بانوان در حالي 23 خرداد ماه برگزار ميشود که تيم ها در دو منطقه شرق و غرب به رقابت با يکديگر مي پردازند.به گزارش باشگاه خبرنگاران، مرحله مقدماتي رقابتهاي قهرماني آسيا در رده سني زير 19 سال از 12 تا 18 آبانماه برگزار مي شود که اردن و فلسطين آمادگي خود را براي ميزباني اين دوره از مسابقات را اعلام کرده اند اما هنوز کنفدراسيون فوتبال آسيا تصميم نهايي براي ميزباني را اعلام نکرده است.گفتني است، در منطقه غرب آسيا تيم هاي ايران –ازبکستان-هند-سريلانکا-اردن-فلسطين و لبنان در يک گروه سه تيمي و يک گروه چهار تيمي بر اساس قرعه کشي که جمعه برگزار مي شود در گروه هاي خود قرارمي گيرند و به رقابت با يکديگر مي پردازند که در نهايت از هر گروه يک تيم به فنيال را ه ميابد.درمنطقه شرق نيز تيم هاي استراليا-ميانمار-تايلند-ويتنام-سنگاپور-هنگ کنگ-چين تايپه حضور دارند.


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون