جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3076- تاریخ : 1393/03/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)


عكاسخانه
کليساي کانتور قزوين

«قصبه‌ي گناباد» به سال‌يابي دقيق نياز دارد


قصار اما...


اخبـــــــــار


خبر


نگاه


دنياي عكس
نقاشي اثر مرتضي کاتوزيان

 عكاسخانه 
 کليساي کانتور قزوين


 «قصبه‌ي گناباد» به سال‌يابي دقيق نياز دارد  

 شهريار عدل تأکيد کرد: قنات «قصبه‌ي گناباد» براي ثبت در فهرست ميراث جهاني به بررسي بيشتر براي سال‌يابي دقيق نياز دارد. اين عضو ايکوموس ايران در گفت‌وگو با (ايسنا)، با يادآوري اين‌که اين قنات در سال 1386 در فهرست موقت ميراث جهاني يونسکو به ثبت رسيد، اين اثر را يکي از مهم‌ترين بناهاي آبي در ايران دانست و اظهار کرد: گفته مي‌شود اين قنات، قديمي‌ترين سازه‌ي آبي است و قدمتش به دوران هخامنشي يا هزار سال قبل آن مي‌رسد؛ با توجه به اين‌که بحث قدمت در اين بنا يک مورد علمي و رياضي است و احساساتي نيست، بايد ثابت شود که قدمت آن به چه دوره‌اي بازمي‌گردد.

او با تأکيد بر درست بودن داده‌هاي علمي درباره‌ي اين قنات واقع در استان خراسان رضوي، گفت: درباره‌ي دقت باستان‌شناسان در بحث‌هاي علمي اين پروژه حرفي نيست؛ اما آيا داده‌هاي علمي کنوني براي اين ادعا کافي است؟ به نظر من که کافي نيست. اگر بگويند عمر اين قنات به دوره‌ي هخامنشي يا هزار سال قبل آن مي‌رسد، داده‌هاي علمي درباره‌ي قنات، اين ادعا را ثابت نمي‌کند. وي ادعاي مطرح‌شده درباره‌ي قدمت قنات قصبه‌ي گناباد را مانند بحث مطرح‌شده درباره‌ي «بم» دانست که از آن به‌عنوان «بزرگ‌ترين سازه خشتي جهان» نام برده مي‌شود و افزود:‌ اين حرف درباره‌ي بم بي‌پايه است، چه کسي همه‌ي سازه‌هاي خشتي را متر کرده که بم بزرگ‌ترين سازه شناخته شده است؟

عدل با تأکيد بر لزوم وجود دقت در پرونده‌ي قنات «قصبه‌ي گناباد» به‌دليل راهيابي آن به فهرست موقت يونسکو، افزود: به‌دليل اهميت اين قنات بايد تحقيقات بيشتر درباره‌ي قدمت آن انجام شود.

اين در حالي است که سرپرست کاوش قنات قصبه‌ي گناباد معتقد است: آخرين سال‌يابي که مي‌توان براي قنات «قصبه‌ي گناباد» داشت، دوران هخامنشي يا هزار سال قبل از آن است.

محمد بختياري شهري در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: با توجه به اين‌که تا کنون روشي براي مطالعه و تعيين سال‌يابي قنات‌ها در دسترس نداشته‌ايم و حدود هشت سال پيش، نخستين قنات (قصبه‌ي گناباد) را به‌عنوان يک پديده‌ي بشري در فهرست آثار ملي به ثبت رسانديم، بحث‌هاي مختلفي درباره‌ي قدمت آن مطرح شد.

وي ‌قنات‌ها را در تاريخ بشر بسيار با اهميت دانست و تأکيد کرد: با توجه به اين‌که قنات‌ها جايگاهي در فرآيند تکاملي در تاريخ و فرهنگ کشور دارند، مي‌توان اين ادعا را داشت که يک قدم بسيار بزرگ در اين زمينه به جلو برداشته شده‌ايم. به همين دليل، بايد دقيقا مشخص شود که فناوري استحصال آب‌هاي زيرزميني از چه زماني وجود داشته است؟

وي با تأکيد بر لزوم تدوين فرآيند ايجاد قنات در زمين توسط مردم گذشته، تأکيد کرد: با توجه به مطالعات انجام‌شده و سال‌يابي‌هايي که تا کنون روي رسوبات آب‌ريز‌ها صورت گرفته، قدمت 2500 سالگي آن قطعي است و مي‌توان گفت، قنات قصبه‌ي گناباد حتما از دوره‌ي هخامنشي به‌صورت بسيار پيشرفته و با چاه‌هاي عميق وجود داشته است. سند آن نيز بيان خاطره‌اي در کتاب ناصرخسرو است که داستان بالا کشيدن يک نفر را از چاه قنات گناباد بيان مي‌کند که به طناب 300 متري نياز داشته است.

او گفت: با توجه به اين داستان و عمق 300 متري چاه در دروه‌ي سلجوقي و نياز به گذشتن دست‌ کم 500 سال براي تبديل شدن يک چاه به فرآيند چاهي 300 متري، قنات قصبه‌ي گناباد بي‌شک بسيار غني است.

وي ادامه داد: در حال حاضر با کهن‌ترين تمدن کاريزي روبه‌رو هستيم و حفظ قنات گناباد، بخشي از اين تمدن کاريزي است که دست‌ کم بخشي از دوره‌ي هخامنشي را شامل مي‌شود.


 قصار اما... 

 دو برادر يکي خد مت سلطان کردي و ديگري بزور و بازو نان خوردي باري توانکر گفت درويش را که چرا خدمت نکني تا از مشقت کار کردن بر هي گفت تو چرا کار نکني تا از مذلت رهايي يابي که خردمندان گفته اند نان خود خور و نشستن به که کمر زرين بخدمت بستن...

سعدي

منبع:http://jomalatziba.blogfa.com


 اخبـــــــــار 

توافق تهران - مادريد براي توسعه گردشگري

معاون رييس جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و وزير صنعت، انرژي، گردشگري و ارتباطات اسپانيا در خصوص ارتقاء همکاري هاي دو جانبه با هدف توسعه گردشگري به توافق رسيدند.

به گزارش مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، مسعود سلطاني فر که براي شرکت در نود و هشتمين اجلاس شوراي اجرايي سازمان جهاني جهانگردي به اسپانيا سفر کرده است همچنين درباره تبادل نظر ايران و اسپانيا در زمينه چگونگي انتقال تجربيات در بخش گردشگري توافق کردند.در اين ديدار مقرر شد اسپانيا تجارت خود را در زمينه استفاده از ظرفيت هاي گردشگري در بخش هاي احداث هتل ها و مجموعه هاي اقامتي، استفاده از بناهاي تاريخي براي ايجاد امکانات اقامتي و توسعه زيرساخت ها در اختيار کشورمان قرار دهد و سرمايه گذاران اسپانيايي را براي سرمايه گذاري در بخش احداث هتل در ايران ترغيب و تشويق کند.در اين ديدار رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از همتاي اسپانيايي خود براي سفر به ايران دعوت به عمل آورد که خوزه مانوئل سوريا وزير صنعت، انرژي، گردشگري و ارتباطات اسپانيا از انجام اين سفر استقبال کرد.خوزه مانوئل سوريا در اين ديدار افزود: با توجه به تجارب و سوابق شرکت هاي اسپانيائي در اجراي پروژه هاي مختلف در بخش هاي انرژي، حمل و نقل و ساخت هتل، دو کشور مي توانند همکاري هاي خوبي با يکديگر داشته باشند.

حضور 7 کشور در نمايشگاه بين المللي صنايع دستي ايران

خارجي ها حق فروش ندارند

معاون صنايع دستي کشور از برگزاري نمايشگاه بين المللي صنايع دستي با حضور بزرگترين واردکنندگان و صادر کنندگان صنايع دستي دنيا خبر داد و گفت: همان طور که هنرمندان ايراني در کشورهاي خارجي امکان فروش محصولاتشان را ندارد 7 کشور حاضر در اين نمايشگاه ماندن چين، عراق و افغانستان نيز اجازه فروش محصولاتشان را نگرفته اند و تنها مي توانند به نمايش محصولاتشان بپردازند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن نامور مطلق در نشست خبري روز جهاني صنايع دستي و نمايشگاه بين المللي صنايع دستي که قرار است 20 خرداد در محل دايمي نمايشگاههاي تهران برگزار شود، گفت: اين نمايشگاه بيست و چهارمين نمايشگاه داخلي و چهارمين نمايشگاه بين المللي است که در محل دايمي نمايشگاه هاي تهران از روز 20 تا 25 خردادماه برگزار مي شود.

وي ادامه داد: فعاليتهاي هفته صنايع دستي حول 4 محور کلي است. يکي از آنها برگزاري نمايشگاه خواهد بود. همچنين فعاليتهاي استاني نيز از 17 خردادماه شروع شده و تا 30 خرداد ادامه دارد.

نامور مطلق ادامه داد: صبح روز 20 خرداد در سالن اجلاس سران هنرمندان و دست اندرکاران صنايع دستي و معاون اول رئيس جمهور حضور دارند و از 4 نفر هنرمند با اهداي لوح فيروزه هنر تقدير مي شود.

در مجموعه 450 غرفه داريم که 400 غرفه آن به بخش فروش، 50 غرفه به مجامع، اتحاديه، نهادهاي همکار و تشکلهاي مردمي اختصاص دارد. همچنين 7 کشور خارجي نيز به همراه 15 انجمن دوستي ايران و ساير کشورهاي ديگر در اين نمايشگاه غرفه دارند.

معاون صنايع دستي کشور ادامه داد: بزرگترين صادر کنندگان صنايع دستي مانند چين، هند و پاکستان و بزرگترين واردکنندگان از جمله عراق، افغانستان، ترکيه و ازبکستان در اين نمايشگاه غرفه نمايش آثار دارند و هان طور که ايرانيان در نمايشگاههاي صنايع دستي کشورها اجازه فروش کالا ندارند ما هم همان رفتار را انجام داده و به آنها اجازه فروش محصولاتشان را نداده ايم. در بخش ديگري از نمايشگاه چادرهاي عشاير براي معرفي تنوع اقوام و انسجام ملي برپا خواهند شد. ما مي خواهيم که اين نمايشگاه را به عنوان نمايشگاه بزرگ و برند مطرح کنيم منتهي اگر از ما حمايت شود.

کشف يک مجسمه فنيقي 8000 ساله در لبنان

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ بين الملل ‌ـ‌ يک مجسمه فنيقي 8000 ساله که به عنوان يک اثر هنري در دوران روم نيز اهميت بسيارداشته، درلبنان کشف شد.

به گزارش ديلي استار لبنان اين مجسمه که تاريخ آن به قرن 6 پيش از ميلاد بازميگردد در سايت کالج "فرس"در جنوب لبنان بدست آمده است.

اين مجسمه دراصل اثري از يک کاهن است که جامه اي چين دار با انواع آويز برتن دارد. دست چپ مرد نيز با چيزي شبيه به دستمال يا مچ بند بسته شده است.

"داميت سرهال"مدير تيم کاوش هاي باستاني موزه بريتانيا درهمين زمينه گفت:«چيزي مشابه و يا قابل مقايسه با اين مجسمه از سال 1960 تا کنون در لبنان کشف نشده است. تنها به سه نمونه اصلي ديگر از اين دست مي‌توان اشاره کرد که درمنطقه "صيدون"،"ام ال احمد" و "تري" کشف شده‌اند و اکنون در موزه ملي بيروت نگاهداري مي‌شوند.

اين مجسمه فنيقي بعدها توسط روميان به عنوان يک اثر تزييني يا هنري مورد استفاده قرار گرفته شده و در محوطه‌اي زير يک مسير پياده رو با روکش مرمر کشف شده است.


 خبر 

معاون مديرکل ميراث فرهنگي گيلان:تالش 49 اثر ملي ثبت شده دارد

معاون ميراث فرهنگي مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان به وجود 60 اثر تاريخي در تالش اشاره کرد و گفت: تالش 49 اثر ملي ثبت شده دارد. به گزارش خبرگزاري فارس از تالش، مجيد اخوان بعد از ظهر امروز در مراسم جشنواره دشت شقايق‌ها اظهار کرد: هفت منطقه نمونه گردشگري در تالش واقع شده است. وي مناطق نمونه گردشگري تالش را بسيار زيبا توصيف کرد و افزود: يک‌دهم مناطق نمونه گردشگري گيلان در تالش است. اخوان با اشاره به وجود 60 اثر تاريخي در تالش، بيان کرد: تالش 49 اثر ملي ثبت شده دارد. معاون ميراث فرهنگي مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان شهرستان تالش را داراي بيشترين تعداد اقوام دانست و تصريح کرد: بيش از يک ‌هزار هنرمند در حوزه صنايع دستي در تالش فعاليت مي‌کنند. وي با بيان اينکه صنايع دستي توليد شده در تالش در تمام مناطق استان و کشور ارائه مي‌شود، خاطرنشان کرد: هنرمندان با توليد صنايع دستي فرهنگ اقوام منطقه را اشاعه مي‌دهند. اخوان ميراث فرهنگي را حوزه فرابخشي خواند و يادآور شد: تمام موضوع‌هايي که از گذشتگان بايد به نسل کنوني انتقال پيدا کرده و به آيندگان منتقل شود در ميراث فرهنگي موجود است. معاون ميراث فرهنگي مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان با اشاره به منطقه بکر «کرمون» تالش، اظهار کرد: ميراث فرهنگي متعلق به تمام جامعه است و همه بايد در حفظ و نگه‌داري آن تلاش کنند. وي با بيان اينکه امکان ايجاد پيست اسکي در منطقه گردشگري تالش وجود دارد، تصريح کرد: پيست اسکي روي چمن در بهار و تابستان را مي‌توان در منطقه مذکور ايجاد کرد.

نمايش گنجينه‌اي از کمال‌الدين بهزاد

اميرحسين خاکپور، مدير نگارخانه کمال‌الدين بهزاد در گفتگو با خبرنگار تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت: از 17 خرداد نمايشگاهي از آثار گنجينه نگارخانه کمال‌الدين بهزاد در دو سالن آن به نمايش گذاشته مي‌شود.

وي تصريح کرد: در اين نمايشگاه بيش از 80 اثر از آثار هنرهاي تجسمي در رشته‌هاي مختلف از جمله نقاشي، عکس، حجم و... به نمايش گذاشته مي‌شود و آثار براي فروش خواهند بود.

وي خاطرنشان کرد: نمايشگاه گنجينه نگارخانه کمال‌الدين بهزاد تا 22 خرداد ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود.


 نگاه 

حمام گنجعلي خان را بيشتر بشناسيد

نرگس عبدي فر

قسمت دوم - پاياني

نقاشي روي سردر ورودي حمام، تصوير شيطان است که عمــل استاد "محمد معماريــــزدي" است. ورودي حمام در ضلع شمالي بنا و پس از چند پله به يک هشتي گنبد دار منتهي مي شود. اين هشتي نيز به رختکن راه مي يابد.فضاي سربينه يا رختکن از ديگر قسمت هاي حمام متمايز و شامل ايوان ها، ايوانچه ها و ستون هاي سنگي مي گردد. رختکن حمام از 6 غرفه مجزا که متعلق به اقشار مختلف جامعه روزگار خود بودندهمچنين رختکن مشتمل بر صفه ها و سکوهايي جهت نشستن و صرف چاي مي باشد. فضاي رختکن در راس گنبد داراي نورگيرهاي شيشه داري است که گلجام خوانده مي شوند. بعد از رختکن و در دو جهت جنوب از طريق راهرويي به هشتي رسيده و سپس با پيچ و خمهاي حساب شده که مانع از خروج هواي گرم و نيز مانع از ديد عموم باشد، به گرمخانه راه مي يابد که مشتمل بر فضاي مرکزي گنبددار، خزينه هاي آب گرم و سرد و ولرم، خلوتي ها و گرمخانه اختصاصي حاکم و بزرگان مي باشد. . در قسمت شرق و غرب گرمخانه دو سنگ يکپارچه مرمر سرخ رنگ به شکل محراب نصب گرديده که علاوه بر تامين نور و فضا، طلوع و غروب آفتاب و زمان تقريبي را نشان مي دهد.

گرمخانه شامل يک حوض آب سرد نيز مي باشد که هشت ستون سنگي گرداگرد آن قرار گرفته اند.سيستم کانال کشي آب و فواره اين حمام نيز در خور توجه هستند..از ديگر بخش هاي حمام سيستم گرمايش آن شامل آتشدان يا تون، انبار سوخت، گودال جمع آوري خاکستر، دودکش ها و کانال هاي انتقال گرما به زير گرمخانه است. اين حمام تا حدود 60 سال پيش داير بوده اما در حال حاضر کاربري گردشگري پيدا کرده ودر اين حمام مجسمه هاي مومي ملبس به لباس هاي سنتي مردم کرمان، صحنه هايي از استحمام به شيوه سنتي را به نمايش گذاشته اند.در کنار اين مجسمه ها وسايل مختلف حمام نيز نمايش داده مي شود. اين مجسمه ها در سال 1352 در دانشکده هنرهاي زيباي تهران، طراحي و به اين محل منتقل شدند


 دنياي عكس 
 نقاشي اثر مرتضي کاتوزيان


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون