جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3072- تاریخ : 1393/03/12 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

وزير آموزش و پرورش:
مطالب جديد مرتبط با دفاع مقدس در کتاب هاي درسي گنجانده مي شود

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران :
شرايط ثبت نام در مدارس مختلف


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

  وزير آموزش و پرورش:
 مطالب جديد مرتبط با دفاع مقدس در کتاب هاي درسي گنجانده مي شود 

 
وزير آموزش و پرورش گفت: اکنون گروهي از کارشناسان در حال بررسي ميزان مطالب مرتبط با دفاع مقدس و ايثارگري رزمندگان هستند تا در صورت نياز به لحاظ کمي و کيفي در کتاب هاي درسي مطالب جديد گنجانده شود.به گزارش شاپرك به نقل از وزارت آموزش و پرورش، علي اصغر فاني به مناسبت روز جانباز با حضور در منزل محمد حسام آقا طاهري معلم جانباز، بر انتقال ارزش هاي دفاع مقدس و آموزش پاسداشت اسوه هاي دفاع از ميهن به نسل جديد تاکيد کرد.وي از ايثارگري و ازخودگذشتگي هاي جانبازان انقلاب اسلامي و دفاع مقدس تجليل کرد و بيان داشت: رزمندگان، ايثارگران و جانبازان سرافراز مايه مباهات و افتخار ايران و ايراني هستند و تجليل و تکريم از جانبازان کمترين کاري است که ما مي توانيم انجام دهيم.وزير آموزش و پرورش در اين ديدار با اشاره به ايثارگري و مجاهدت رزمندگان و جانبازان انقلاب اسلامي و دفاع مقدس گفت: بدون شک همسران و خانواده جانبازان هم به پاس همراهي و همياري و پرستاري از اين عزيزان در پيشگاه الهي از منزلت و جايگاه شايسته اي برخوردار هستند و مقام و پاداش خداوند به آنها بزرگ و باشکوه است.در اين ديدار وزير آموزش و پرورش با تبريک روز جانباز از همسر و جانباز فرهنگي محمد حسام آقا طاهري با اهدا يک جلد کلام الله مجيد و لوح سپاس تقدير به عمل آورد.

محمد حسام آقا طاهري که از ناحيه هر دو چشم و هر دو دست جانباز است نيز در اين ديدار در خصوص آموزش و پرورش و برخي مشکلات جانبازان فرهنگي و مدارس شاهد با وزير آموزش و پرورش به گفت و گو پرداخت.


  مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران :
 شرايط ثبت نام در مدارس مختلف 

 
به گزارش تسنيم، اسفنديار چهاربند مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: در آستانه اتمام فعاليت هاي رسمي آموزشي درسال تحصيلي 92-93 هستيم و تلاش داريم تا با آسيب شناسي از برنامه‌ها و فرصت تابستان برخي از ضعف‌ها را تأمين کرده و در مهر 93 با آمادگي بيشتري به سمت بازگشايي مدارس برسيم.

وي افزود: در قالب پروژه مهر با 28 برنامه طراحي شده تا پايان شهريور مقدمات بازگشايي مدارس را فراهم مي‌کنيم که عمده ترين فعاليت ما بهسازي و ساماندهي نيروي انساني، بهسازي فضاي آموزشي، تأمين ملزومات و برنامه ريزي براي فعاليت هاي سال اينده است.

‌تنوع مدارس والدين را براي ثبت نام با مشکل مواجه مي‌کند

وي با اشاره به مسئله ثبت نام دانش آموزان عنوان کرد: براي خانواده ها بسيار مهم است که در يک مدرسه با کيفيت ثبت نام کنند نکته‌اي که در اينجا قابل بيان است بحث تنوع مدارس است که در برخي موارد خانواده‌ها را براي انتخاب با مشکل مواجه مي‌کند؛ مدارس به 5 دسته مدارس دولتي عادي، مدارس نمونه دولتي، شاهد، هيئت امنايي، و استعدادهاي درخشان يا سمپاد تقسيم مي‌شوند که هر کدام از اين مدارس شرايط پذيرش و ثبت نام خاص خود را دارند.

‌شرايط ثبت نام در مدارس مختلف

چهاربند بيان کرد: در مدارس سمپاد و نمونه دولتي ثبت نام دانش آموزان منوط به موفقيت در آزمون ورودي است، در مدارس شاهد ثبت نام بدون آزمون و براساس ملاک‌ها و معيارهاي خاصي است که افراد واجد شرايط با توجه به ظرفيت مدرسه ثبت نام مي‌شوند، در مدارس دولتي عادي غير از محدوده محل زندگي شرط ديگري براي ثبت نام وجود ندارد و در مدارس هيئت امنايي که هم اکنون صد واحد آموزشي در شهر تهران به صورت هيئت امنايي فعاليت مي‌کنند تا سال گذشته ثبت نام از طريق محدوده محل زندگي و معدل و آزمون ورودي بود.

‌ايجاد شرايط دوقطبي در مدارس هيئت امنايي با اعمال شرط معدل و آزمون ورودي

وي بيان کرد: تا سال گذشته در مدارس هيئت امنايي به اين صورت عمل مي‌شد که در مرحله نخست از دانش آموزان براساس محدوده محل زندگي ثبت بعمل مي‌امد و اگر ظرفيت تکميل نمي‌شد براساس معدل و آزمون ورودي اقدام مي‌شد که اين موضوع را امسال محدود کرديم چرا که وقتي دو ملاک براي ثبت نام دانش آموزان در نظر گرفته مي‌شود اين باعث مي‌شود تا مدرسه دو قطبي شود يعني يک تعدادي از دانش آموزان بدون هيچ شرطي ثبت نام مي‌شوند اما عده‌اي ديگر براساس شرط معدل يا آزمون ورودي در مدرسه پذيرفته مي‌شوند که ممکن است عملکرد تحصيلي بالاتري داشته باشند و نتيجه اين مي‌شود که مدارس هيئت امنايي در داخل خود دو قطبي شده و دو گانگي فرصت‌ها و عدم برابري در دسترسي به فرصت هاي آموزشي ايجاد مي‌شود.

‌آزمون ورودي توسط مدارس هيئت امنايي حذف شد

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد: براي حذف اين شرايط دو قطبي در مدارس هيئت امنايي آن قسمت از اساس نامه را که اجازه مي‌داد تا شرط آزمون يا معدل را محدود کرد تغيير داديم و براين اساس امسال به مدارس هيئت امنايي اجازه برگزاري آزمون نداديم و اين مدارس مي‌توانند با مجوز منطقه اقدام به برگزاري کلاس‌هاي فوق برنامه کنند البته تعدادي از
دانش آموزان که توان پرداخت هزينه را ندارند مي‌توانند از تخفيف بهره مند شود.

‌دريافت شهريه مدارس غيردولتي براساس الگوي شهريه

وي در خصوص مدارس غيردولتي عنوان کرد: 18 درصد جمعيت دانش آموزي شهر تهران در 500 مدرسه غيردولتي تحصيل مي‌کنند که شهريه مدارس غيردولتي ابلاغ شده است؛ در طول دوره تإأسيس مدارس غير دولتي شهريه اين مدارس به اين گونه تعيين مي‌شد که سهم مولفه‌ها و عوامل مختلف در هزينه تمام شده حساب مي‌شد و هرسال درصدي به شهريه سال گذشته اضافه مي‌شد اما امسال مدارس غيردولتي براساس الگوي شهريه اقدام به تعيين شهريه مي‌کنند که براين اساس فضا، تجهيزات، عوامل انساني و تمام مولفه‌هايي که براي يک ساعت آموزش در مدرسه هزينه به همراه دارد در تعيين شهريه در نظر گرفته مي‌شود.


 كاغذ اخبـار 

به بچه‌ها کمک کنيم تا خودشان فکر کنند و تصميم بگيرند

قسمت پنجم - پاياني

براي امتحان هم که شده از دانش آموزان بخواهيد يک برگه ارزيابي را به عنوان راهنماي نوشتن يا ابزار "خود ارزيابي" استفاده کنند. مثلاً يک چنين برگه اي در درس رياضيات شامل اين سوالات است:

ـ آيا راه حل درست است؟

ـ آيا به سوال مطرح شده به روشني و تکميل پاسخ داده شده است؟

ـ آيا از اصطلاحات رياضي مناسب استفاده شده است؟

ـ آيا راه حل، قدم به قدم توضيح داده شده است؟

ـ آيا درستي پاسخ با استفاده از "کنترل محاسباتي"، تخمين يا استدلال منطقي امتحان شده است؟

با استفاده از برگه ارزشيابي، بچه‌ها بهتر مي‌فهمند که جواب خوب چه اجزايي دارد و بهتر مي‌توانند به هنگام امتحان از اين دانش استفاده کنند.

‌ در برابر اصرار به کمک مقاومت کنيد

گاهي اوقات وقتي دانش آموزي دفترچه به دست ميزتان مي‌آيد، مقاومت در برابر اصرارش به حل کردن يا درست کردن جواب بسيار مشکل است. اغلب اوقات ما بار مسئوليت خودمان، يادگيري بچه‌ها را به دوش مي‌کشيم. به اين ترتيب آنها در مهارتهايشان خود را به ما متکي و بي اطمينان به نفس مي‌يابند. اما وقتي به آنها کمک مي‌کنند استفاده از دانش خود و منابع موجود را ياد بگيرند، به آنها فرصت به خود باليدن در کارشان اهدا مي‌کنيم.

هر چه کلاستان ياد بگيرد بيشتر به خود متکي باشد، مي‌بينييد که بيشتر بچه‌ها را به سوي منابع و ديوار لغات مي‌فرستيد، کمتر به آنها مي‌گوييد با مسأله چه کار کنند و از شنيدن ايده هايشان شادتر مي‌شويد. به زودي آنها اعتماد به نفس بهتري مي‌يابند و حتي در امتحانات سخت توانايي و جرات لازم براي کسب بهترين نتيجه‌ها را دارند.

منبع : آكا ايران

ادامه دارد...


مدير کل آموزش و پرورش تهران خبر داد

معلمان ابتدايي بايد حداکثر 12 روز از خرداد در مدارس باشند

مدير کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: معلمان ابتدايي بايد حداکثر حدود 10 تا 12 روز از خرداد ماه را در مدارس باشند.

اسفنديار چهاربند، مدير کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به اين پرسش که «به چه دليل معلمان ابتدايي با توجه به اتمام امتحانات بايد تا پايان خردادماه در مدارس حضور داشته باشند؟»، اظهار داشت: 11 راهنماي آموزشي براي دوره ابتدايي ارسال شده است که فعاليت‌ها به جاي اينکه در منطقه و اداره کل باشد، در مدرسه طراحي شود و به اين معني است که مشارکت معلمان در برنامه‌ريزي مد نظر است.

وي افزود: هم‌اکنون سال تحصيلي تمام شده است و دانش‌آموزان امتحان داده‌اند و به منزل رفته‌اند؛ حالا معلمان مي‌آيند قبل از اينکه سال تحصيلي جديد شروع شود، سال تحصيلي جاري را نقد مي‌کنند و نقاط قوت و ضعف را شناسايي و بعد طراحي‌هاي لازم را براي مهر سال آينده انجام مي‌دهند.چهاربند در پاسخ به اين پرسش که «آيا معلمان ابتدايي بايد در مدارس حضور داشته باشند؟»، خاطرنشان کرد: ما 32 ساعت گواهي ضمن خدمت به اين معلمان مي‌دهيم و قرار نيست همينطور بيايند و براي آنها مزيت نداشته باشد؛ اين 32 ساعت ضمن خدمت به اندازه حداقل 10 روز است و روزي 3 يا 4 ساعت در مدارس حضور دارند.مدير کل آموزش و پرورش شهر تهران تصريح کرد: از آموزگاران تشکر مي‌کنم و 32 ساعت گواهي ضمن خدمت هم به آنها مي‌دهيم و ضمن اينکه تلاش مي‌کنيم اين خدمات را به نحوي جبران کنيم.چهاربند در پاسخ به اين پرسش که «آيا معلمان ابتدايي بايد تا پايان خردادماه در مدارس حضور داشته باشند؟»، گفت: تا پايان خردادماه خير؛ حداکثر حدود 10 تا 12 روز از خرداد بايد در مدارس باشند.


معاون امور اجتماعي بهزيستي:

مهدهاي کودک در 6 ماهه نخست سال، حق افزايش شهريه ندارند

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي گفت: مهدهاي کودک در 6 ماهه نخست سال، حق افزايش شهريه ندارند.

محمد نفريه در گفت‌وگو با تسنيم، در پاسخ به پرسشي درباره تخلف مهدهاي کودک در افزايش شهريه همزمان با ابتداي سال، اظهار داشت: افزايش شهريه مهدهاي کودک فقط در ابتداي مهر هر سال قانوني است و والدين مي‌توانند هرگونه تخلف، اعم از افزايش غيرقانوني شهريه يا موارد ديگر را از طريق ارسال پيامک به شماره 30008530 گزارش دهند.وي ادامه داد:در صورت دريافت گزارش، بازرسان سازمان به مهدهاي کودک مربوطه سرکشي کرده و اقدامات لازم از تذکر شفاهي تا تعطيلي موقت 6 ماهه درباره آن‌ها انجام خواهد شد.معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي همچنين گفت: افزايش شهريه مهدهاي کودک براي سال جاري هنوز مشخص نشده و اين روند اقدامي مشترک بين سازمان بهزيستي و سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان است و با تشکيل جلسات استاني، حداکثر به اندازه تورم سال قبل خواهد بود.

نفريه افزود:امسال براي سومين سال متوالي است که افزايش شهريه مهدهاي کودک، به صورت منظم قبل از مهرماه اعلام مي‌شود و به صورت اهرم فشاري در دست سازمان بهزيستي بوده و مجوز تعطيلي مهدکودک متخلف به هر استان داده شده است؛ لذا اگر مجموعه‌اي بعد از تذکرات متعدد همچنان به تخلفات خود ادامه دهد ممکن است به صورت کلي لغو مجوز و تعطيل شود.



 از گوشه و كنار 

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش خبر داد:

جزييات شهريه مدارس هيئت امنايي

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: شهريه مدارس هيئت امنايي در مناطق مختلف متفاوت است.

به گزارش شاپرك به نقل از وزارت آموزش و پرورش، مهدي نويد ادهم اظهار کرد: طبق مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش برخي از مدارس توسط هيئت امنا اداره مي شود.

وي افزود: اعضاي هيئت امنا جمعي از صاحب نظران تعليم و تربيت و افراد خير و نيکوکار که علاقه مند به ارتقاي کيفيت در آموزش و پرورش هستند و تعدادي از اوليا دانش آموزان به همراه مدير و معاونان در چارچوب قوانين و مقرارت براي ارتقاي کيفيت تعليم و تربيت و آموزش در مدارس تصميم گيري مي کنند .

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش افزود: يکي از موادي که قانون گذار در اختيار هيئت امنا قرار داده اتخاذ تصيم در مورد
برنامه ريزي و برگزاري کلاس هاي فوق برنامه ،جبراني ،تکميلي و نظير آن است که مي توانند در زماني غير از زمان ثبت دانش آموزان از اوليا آنها وجه دريافت کنند .وي تصريح کرد: مقدار وجه دريافتي از اوليا بر اساس تعيين هيئت امناء و هماهنگي با شوراي عالي مناطق است بنابراين بايد به طور حتم مورد تاييد شوراي عالي مناطق قرار گيرد .نويد ادهم خاطر نشان کرد: وجه تعيين شده در مناطق مختلف متفاوت است و بر اساس اقتضائات منطقه در نظر گرفته مي شود و پرداخت آن براي دانش آموزان اختياري است و مانند مدارس غير انتفاعي افزايش چشمگيري نخواهد داشت .

وي گفت: استراژي افزايش مدارس هيئت امنايي از راهبرد هاي مديريتي وزارت آموزش و پرورش است که در جهت کيفيت بخشي به نظام تعليم و تربيت و بهبود کيفيت آموزش در مدارس صورت مي گيرد .


عضوکميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي خبرداد:

موافقت مجلس با اجراي طرح "يک روز با نشاط در مدارس"

عضوکميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: اين کميسيون با طرح روز بدون کيف و کتاب " يک روز بانشاط در مدارس " که وزير آموزش و پرورش مطرح کرده است موافق است.به گزارش شاپرك به نقل از وزارت آموزش وپرورش،ابوالقاسم خسروي سهل آبادي اظهار کرد: اينکه در آموزش و پرورش فقط به بحث مسائل آموزشي پرداخته شود و از مسائل فرهنگي و پرورشي دور بيافتيم کار صحيحي نيست.وي تاکيد کرد: بايد در کنار کلاس درس و آموزش هايي که در مدرسه داده مي شود فرصتي هم براي فعاليت هاي پرورشي و اوقات فراغت فراهم کنيم.عضوکميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي افزود: فرصت پنجشنبه ها راکه چند سالي است در مدارس تعطيل شده است مي توان مقداري فعال کرد و از آن براي آموزش مهارت هاي زندگي ، اردو هاي علمي ، بازديد از مراکز علمي و پژو هشي و فعاليت هاي ورزشي استفاده کرد.وي تصريح کرد: بنده به عنوان عضوي از کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با طرح روز بدون کيف و کتاب " يک روز بانشاط در مدارس " که وزير آموزش و پرورش مطرح کرده است موافق هستم و اين کمک مي کند تا بتوانيم مهارتهاي زندگي را به دانش آموزان آموزش دهيم.

وي خاطر نشان کرد: از فرصت پنجشنبه ها مي توان در پرورش استعداد ها و تمايلات دانش آموزان به خوبي استفاده کرد و مي توان مهارت هاي خوبي را در اين روز به دانش آموزان براي زندگي بهتر در آينده آموزش داد.



  قلم معلم 

ارتباط؛ خياباني دو طرفه

محمد صالحي سواد كوه كمرودي

قسمت اول

مقدمه

بديهي است هركس يا هر موجودي، اگر علاقه اي به كسي يا چيزي نداشته باشد و او را نپسندد نمي تواند با او گفت و گو كند، راه برود، بگويد، بخندد، يا ارتباط برقرار كند.

در طبيعت نيز چنين قاعده اي مشاهده مي شود.

درختي كه سرسبز است و ميوه خوب مي دهد، شادابي اش به اين دليل است كه با محيط سازگار شده است.

آب، هوا و خاك آنجا را مي پسندد و با محيط ارتباط خوبي برقرار كرده است، اگر نهال درخت پرتقال را كه در مازندران محصول خوبي مي دهد، به سمنان كه سرزميني كويري است انتقال دهند و در آنجا كشت كنند، چون درخت پرتقال نمي تواند با خاك، هوا و محيط كويري ارتباط خوبي برقرار كند و سازگار شود، پژمرده مي شود و ثمر نمي دهد.

همچنين است اگر نهال پسته اي را كه در استان سمنان محصول خوبي مي دهد، به مازندران انتقال دهند.

در مدرسه هم بين معلم و دانش آموز چنين قاعده اي وجود دارد. زماني استعداد دانش آموز شكوفا و بارور مي شود كه معلم بتواند هنرمندانه و با خلق موقعيت جديد، با او ارتباط برقرار كند ودانش آموز معلم را بپذيرد.

ادامه دارد...


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون