جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3062- تاریخ : 1393/02/30 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


"جمال مير صادقي" نويسنده اي که هميشه مشغول خواندن است


خبر ادبي


تازه‌هاي نشر


ادبيات


نغمه


 "جمال مير صادقي" نويسنده اي که هميشه مشغول خواندن است 

مهدي طوسي

جمال مير صادقي در 19 ارديبهشت سال 1312 در تهران به دنيا امد. او مشاغل گوناگوني داشته است : کارگر ، معلم ، کتابدار ، کارشناس ادبي ، مسئول اسناد قديمي و در دوره ي دراز کار نويسندگي ،داستانهاي کوتاه و بلند بسيار و 5 رمان نوشته است که بسياري از آنها به زبانهاي آلماني ، ايتاليايي ، انگليسي ، ارمني ، روسي ، عبري ، رومانيايي ، عربي ، هندو ، مجاري و اردو ترجمه شده اند . اما شهرت و تبحرش مديون سالها کار وي در عرصه ي ترجمه ، شرح ، تفسير ، نقد و کنکاش جهان داستان است. خودش ميگويد: دوران جواني ام سال 1320 تا 30 بود و در آن زمان ها هر كتاب تازه اي كه منتشر مي شد، سعي مي كردم بخوانمش. كتاب ها آن موقع بيش تر ترجمه بود. اما كتاب هاي فارسي چون «يكي بود، يكي نبود» و «دارالمجانين» جمالزاده را هم مي خواندم. ولي در دبيرستان بود كه هدايت را كشف كردم. پيش از او، كتاب هاي حجازي و شهيدي را مي خواندم. اما كسي به من گفت اين ها چيست كه مي خواني؛ هدايت نويسنده است. ولي بعضي از كتاب هايي كه مي خواندم، واقعيت گريز و تفريحي و يك بار مصرف بودند. آثار پاورقي نويس هاي مجلات مثل جواد فاضل و حسينقلي مستعان را هم كه آثار رمانتيكي مي نوشتند، مي خواندم. در سال هاي 1321 بود كه مجلاتي منتشر مي شد كه رمان هاي رمانتيك آبكي مثل «فرحناز» و اسم هايي مانند آن را به صورت پاورقي منتشر مي كرد. بعدها هدايت يكي از اين رمان ها را جدي نقد كرده بود. اين آثار نوعي از رمان هاي رمان ـ مقاله بودند كه مسائلي را مطرح مي كردند كه مورد توجه عام بودند و واقعيت هايي را كه اساسي نيستند و پايان خوشي داشتند، مطرح مي كردند. داستان هاي معناگراي جدي مثلا آثار هدايت يا بزرگ علوي، ديكنز و بالزاك هنوز به دست ما نرسيده بود و من دردوره ي دهم دبيرستان رمان هاي معناگرا را خواندم. او در ادامه به دوستي خود با بيژن مفيد در سال هاي نوجواني اشاره و بيان كرد: در دبيرستان از كلاس نهم با بيژن مفيد آشنا شدم كه خانواده ي بافرهنگي داشت. من به خواهرش درس مي دادم و بعد دوستي ما با بيژن عميق شد و من مانند پسر دوم آن خانواده شدم. با هم شروع كرديم داستان بنويسيم، او از من جلوتر بود و داستان هايش را چاپ مي كرد. اما من داستان هايم را پاره مي كردم. بيژن بعدها نمايشنامه نويسي مي كرد و آهنگ هم مي نوشت. «شهر قصه» يك از شاهكارهاي اوست. من در دوره ي دبيرستانم اثري چاپ نمي كردم. در دبيرستان ادبيات خواندم. سال دوم و سوم دانشگاه بود كه اولين آثارم را نوشتم كه آن را به دختري كه به او علاقه مند بودم، هديه كردم. رمان «رهايي» ماجراي مردي است که براي انجام عمل جراحي قلب به انگليس مي‌رود، در آستانه‌ي انقلاب برمي‌گردد و اتفاق‌هايي برايش رخ مي‌دهد. به نوعي بخش‌هايي از زندگي جمال ميرصادقي در اين کتاب بازتاب ‌دارد. ديگر اثر اين نويسنده، کتاب «زاويه ديد در داستان» است. به گفته‌ي او، اين اثر در داخل و خارج از ايران مانند ندارد و نخستين‌باري است که چنين کتابي و صرفا با رويکرد زاويه‌ي ديد تأليف مي‌شود. تجربه‌ي يک عمر داستان‌نويسي و همچنين بهره‌گيري از منابع انگليسي درباره‌ي داستان و زاويه‌ي ديد از جمله منابع مير‌صادقي در نگارش اين کتاب است. نويسنده در اين کتاب انواع زاويه‌هاي ديد را با آوردن مثال‌هايي شرح داده‌ تا از رهگذر آن، مخاطب علاقه‌مند به داستان‌نويسي بتواند با زاويه‌هاي ديد‌ گوناگون در داستان آشنا شود.

*

نقل قول و خاطرات:

اين داستان نويس پيشكسوت با اشاره به تابستان هاي سال هاي نوجواني اش گفت: در نوجواني،من هميشه مشغول خواندن كتاب بودم. اول كتاب هايي را مي خواندم كه پر از حادثه بودند؛ مانند كتاب هاي الكساندر دوما؛ «كنت مونت كريستو» و «سه تفنگدار». يكي از كتاب هايي هم كه خيلي روي من اثر گذاشت ، كتاب «تارزان» بود. اين كتاب آن قدر روي ما اثر گذاشته بود كه با دوستم فكر كرده بوديم طناب بخريم و برويم جنگل مورد علاقه مان. بعدها در روزنامه اي هم خوانديم كه كسي خواسته بود اين كار را بكند و برود در جنگل هاي مازندران كه خانواده اش فهميده بودند و مانعش شده بودند. بعد از آن كتاب هاي پليسي را مانند كتاب هاي آگاتا كريستي و شرلوك هلمز را مي خواندم. «بينوايان» را هم در كلاس ششم ابتدايي خواندم. او درباره ي كرايه كتاب در نوجواني اش گفت: آن موقع كتاب ها را از كتاب فروشي ها كرايه مي كرديم؛ چون آن قدرها پول دستمان نبود. من تهراني ام و در جنوب شهر زندگي مي كردم و در بازارچه سيد ابراهيم ري چند كتاب فروشي بود كه يك قران مي داديم و كتابي را براي يك هفته كرايه مي كرديم و من آن قدر علاقه مند بودم كه حتي كتاب را مي بردم مدرسه و سر كلاس جغرافي و تاريخ، زير ميز آن ها را مي خواندم. شب ها هم كتاب مي خواندم. يك بار يكي از هم كلاسي هايم كتابم را پاره كرد و من جلد آن را را پيدا كردم و خودم چسب زدم و كتاب فروش هم نفهميد.

با نگاهي به ويکي پديا


 خبر ادبي 

هديه‌ براي شاعري که يک حفره در ماه دارد

بهزاد شيشه‌گران براي روز بزرگداشت خيام، يک پوستر طراحي کرد.

به گزارش ايسنا، اين گرافيست و نقاش در يادداشتي که در توضيح پوسترش نوشته، آورده‌ است: «28 ارديبهشت روزبزرگ‌داشت حکيم عمر خيام است. خيام به واسطه‌ي نگارش رباعياتش به شاعر رياضي‌دان و اخترشناس معروف است.

شهرت خيام مرهون ادوارد فيترزجرالد انگليسي است که با ترجمه‌ي رباعيات وي به زبان انگليسي، خيام را به جهان شناساند. به گونه‌اي که يکي از حفره‌هاي کره ماه به افتخار خيام «عمرخيام» ناميده شده است يا سيارکي در سال 1980 به نام وي نام‌گذاري شد.

من نيز به پاس امروز و تقدير از آفرينش‌هاي ستودني اين شاعر سترگ، پوستري از سيماي او که در سال 1380 طراحي شده و از مجموعه مشاهير ايران و جهان است را با نگاهي ديگر در سال »93 اجرا کرده‌ام و پيشکش مي‌کنم به خيام بزرگ. شايد اداي ديني نسبت به مسائل فرهنگي و اجتماعي جامعه‌ام باشد.»


جمال ميرصادقي از سيمين دانشور مي‌گويد

نشست بررسي آثار سيمين دانشور با حضور جمال ميرصادقي در خانه هنرمندان ايران برگزار مي‌شود.

به گزارش مهر، نشست بررسي آثار سيمين دانشور با عنوان «تأثير آيين‏‌هاي هندي بر آثار سيمين دانشور» پنج شنبه 1 خرداد در خانه هنرمندان ايران برگزار مي‌شود.

در اين نشست علمي که با همکاري خانه‏ هنرمندان ايران و مرکز فرهنگي سفارت هند در ايران برگزار مي‏‌شود، جمال ميرصادقي درباره جايگاه ويژه سيمين دانشور در داستان‏‌نويسي ايران؛ زهره نامدار درباره ترجمه «طوطي نامه» و الهام باقري درباره تأثير آيين‏‌هاي هندي بر آثار سيمين دانشور به سخنراني خواهند پرداخت.

در اين نشست که ساعت 17 پنجشنبه هفته جاري در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ايران برگزار مي‌شود، همچنين فيلم کوتاهي از زندگي سيمين دانشور ساخته سيدجواد ميرهاشمي نمايش داده خواهد شد.


بنياد فردوسي خواستار راه اندازي خانه نقالي شد

در «آيين گرامي‌داشت هنر نقالي» استاد شهرام ناظري، از کوشش هاي بنياد فردوسي و ديگر نهادهاي کارگزار فرهنگي براي ثبت جهاني هنر نقالي سپاسگزاري کرد و از بايستگي پرداختن به هنرهاي موسيقايي و نمايشي دوشادوش يک ديگر و برپايه کتاب سترگ شاهنامه فردوسي سخن گفت.

به گزارش ايلنا در «آيين گرامي‌داشت هنر نقالي» استاد شهرام ناظري، از کوشش هاي بنياد فردوسي و ديگر نهادهاي کارگزار فرهنگي براي ثبت جهاني هنر نقالي سپاسگزاري کرد و از بايستگي پرداختن به هنرهاي موسيقايي و نمايشي دوشادوش يک ديگر و برپايه کتاب سترگ شاهنامه فردوسي سخن گفت.

وي همچنين پشتيباني جدي نهادهاي دولتي از برنامه‌هاي فرهنگي هنري مرتبط با شاهنامه را وظيفه ملي دانست.

در اين آيين،محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از چگونگي فرآيند ثبت جهاني نقالي گفت و بر حمايت از يکايک ميراث ناملموس ثبت شده در يونسکو تاکيد کرد. هم‌چنين وي از خانه تاتر، مرکز نمايشي و بنياد فردوسي به عنوان نهادهاي پشتيبان ثبت جهاني نقالي در فهرست ميراث فرهنگي ناملموس يونسکو در سال 2011 ميلادي تقدير کرد و نسخه‌اي از سند ثبت جهاني هنر نقالي را به گونه رسمي به نهادهاي پشتيبان اعطا نمود.حسين طاهري، مديرکل هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از ديگر سخنرانان «آيين گرامي‌داشت هنر نقالي» بود که در سخناني کوتاه از آمادگي براي احياي هنر نقالي در سراسر کشور سخن گفت و آموزش 40 تن از هنرمندان جوان در دو دوره‌ آموزشي هنر نقالي در کانون آييني سنتي را نشانه عزم جدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در زنده نگاه داشتن اين هنر يگانه ايراني دانست.ميثم موحدفرد، دبيرآيين گرامي‌داشت هنر نقالي نيز به اهميت آموزش و پژوهش در حوزه هنر نقالي اشاره کرد و پشتيباني از هنرمندان پيشکسوت و جوان اين هنر در معرض خطر را شايسته دانست.


 تازه‌هاي نشر 

کتابي درباره ايران در عصر آل بويه منتشر شد

کتاب «تاريخ، تمدن و فرهنگ ايران در عصر آل بويه» تاليف صادق حجتي از مجموعه پژوهشهاي نوين تاريخي بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد.

به گزارش مهر، حکومت آل بويه را ميان پرده ايراني حکومت‌هاي بعد از اسلام دانسته‌اند؛ چرا که آنها توانستند براي اولين بار در ميان حکومتهاي عرب‌نژاد اموي و عباسي و ترکان سلجوقي و مغولان که خاستگاهي خارج از ايران داشتند، سلسله‌اي را بنيان گذاردند که از ايران برخاسته بود و بر امور بغداد و بين‌النهرين مسلط شد.

اگرچه برخي محققان، حکومت بويهيان را درحد يک امپراتوري نديده و آن را به اتحاديه نامنظم از حکومتها تشبيه کرده‌اند، اما تسلط آنها بر بغداد که مرکز جهان اسلام تلقي مي‌شد - و دست کم اقدام‌هاي در خور توجه عضدالدوله - در احياي استقلال سياسي و فرهنگي ايران در دوره اسلامي سهم درخور توجهي داشت.

در اين دوره کتابخانه‌ها، محافل و مجالس علمي و حکمي پُرشمار از سوي حکمرانان و کارگزاران حمايت شد و انديشمندان و علماي بسياري پر و بال گرفتند. اينطور که صادق حجتي (دانش آموخته دکتراي تاريخ علم) در روايت روان و پرجزئيات خود شرح داده، پيدايي و افول آل بويه يکي از مهمترين و پرافت و خيزترين ادوار تاريخ ايران بوده است.


 ادبيات 

افتتاحيه جشنواره شعر فجر؛

هشتمين جشنواره شعر فجر آغاز بکار کرد

شعر خواني 13 شاعر داخلي و خارجي در اولين روزهشتمين جشنواره بين المللي شعر فجر با شعرخواني 13 شاعر داخلي و خارجي رسما فعاليت خود را آغاز کرد.

به گزارش مهر هشتمين جشنواره بين المللي شعر فجر با حضور شاعران داخلي و خارجي بابرگزاري آئين افتتاحيه در محل فرهنگسراي ارسباران در تهران آغاز بکار کرد.

اين برنامه شامل دو بخش شعرخواني بود. در بخش نخست که اجراي آن را سعيد يوسف نيا، شاعر برعهده داشت سيد علي موسوي گرمارودي، خسرو احتشامي، افشين علا، فاضل نظري، بهزاد زرين پور، حشمت منصوري و راتي ساکسنا از هند شعرخواني کردند.

موسوي گرمارودي چکامه اي را که مرتضي اميري اسفندقه در وصف او سروده بود، خواند و سپس قصيده خود را در پاسخ به اين چکامه قرائت کرد. همچنين خسرو احتشامي دو غزل براي حاضران خواند و آنها را تقديم به خانواده شهدا کرد.

در اين مراسم همچنين افشين علا شعري را که در سوگ مادر سروده بود براي حاضران قرائت کرد.

در اين بخش بهزاد زرين پور شاعر خرمشهري هم شعري که براي بهروز زرين پور برادر شهيدش در خرمشهر سرود بود، براي حاضران بازخواني کرد.

در اين برنامه همچنين فاضل نظري دو شعر قرائت کرد. حشمت منصوري شاعر کرد زبان هم در افتتاحيه جشنواره شعر فجر شعرهاي «پرتو جمال» و« شعله درخشان» را به گويش لکي خواند پايان بخش شعرخواني هاي قسمت نخست، شعر راتي ساکسنا شاعر، مترجم و ويراستار و متخصص ترجمه متون کهن سانسکريت بود.

در قسمت دوم برنامه افتتاحيه جشنواره شعر فجر که اجراي آن را شاهرخ تندرو صالح برعهده داشت: ابتدا محمد علي بهمني چند غزل خواند. سپس برکت حوت، شاعر بلوچ و متخلص به «برجان» به اجراي شعرش پرداخت.

در اين قسمت همچنين مشفق کاشاني شاعر پيشکسوت انقلاب دو شعر خواند. در ادامه محمد باقر کلاهي اهري شعر خواني کرد و سپس نوبت به علي الشلاه شاعر عراقي و دبير همايش بين المللي شعر بابل و نيز همايش بين المللي شعر متنبي رسيد که او نيز دو قطعه شعر خواند.

در پايان اين بخش هم مرتضي آل کثير شاعر جوان عرب زبان و اهل خطه خوزستان دو شعر يکي به عربي و يکي به فارسي خواند.

اين دوره از جشنواره شعر فجر در حالي با حضور شاعران داخلي و خارجي کار خود را در فرهنگسراي ارسباران آغاز مي‌کند که مسئولان برگزاري جشنواره به علت دعوت از يدالله رويايي شاعر ضدانقلاب مورد اعتراض اهالي فرهنگ قرار گرفتع و مجبور شدند دعوت خود را اين شاعر پس بگيرند. شعار چندصدايي شاخص اصلي اين دوره از جشنواره است که از سوي عبدالجبار کاکايي دبير جشنواره بارها بر آن تاکيد شده است.

هشتمين دوره جشنواره شعر فجر در حالي آغاز به کار کرد که به واسطه دعوت از يدالله رويايي شاعر ضدانقلاب مورد اعتراض اصحاب فرهنگ قرار گرفت و مجبور شد که دعوت خود را اين شاعر پس بگيرد. عبدالجبار کاکايي دبير جشنواره نيز از آغاز تصدي اين سمت شعار چندصدايي را شاخص اين دوره از جشنواره مي‌داند.


 نغمه 

ستاره شب

محمد قهرمان

همچون ستاره شب چشم به راهم نشانده اند

مانند شب به روز سياهم نشانده اند

گرد خبر نمي رسد از كاروان راز

شد روزها كه بر سر راهم نشانده اند

در مرگ آرزو نفس سرد مي زنم

چون باد در شكنجه ي آهم نشانده اند

غافل گذشت قافله ي شادي از سرم

آن يوسفم كه در دل چاهم نشانده اند

هر روز شيوني ست ز غمخانه ام بلند

در خون صد اميد تباهم نشانده اند

از پستي و بلندي طالع چو گردباد

گاهم به اوج برده و گاهم نشانده اند

از بيم خوي نازك تو دم نمي زنم

آيينه در برابر آهم نشانده اند

شرمم زند به بزم تو راه نظر هنوز

صد دزد در كمين نگاهم نشانده اند

در ماتم دو روزه ي هستي به باغ دهر

تنها بنفشه نيست مرا هم نشانده اند


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون