جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3060- تاریخ : 1393/02/28 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


ابلاغ دستورالعمل ثبت نام نوآموزان و دانش آموزان استثنايي


از گوشه و كنار


قلم معلم


كاغذ اخبـار

در ديدار وزير آموزش و پرورش با مديران سازمان دانش آموزي مطرح شد:
وظيفه سازمان دانش آموزي، تقويت مدرسه محوري آموزش و پرورش است

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد
الزام حضور تمام معلمان تهراني تا پايان خرداد در مدارس

سرپرست دانشگاه فرهنگيان خبر داد:
راه اندازي دوره هاي تحصيلات تکميلي در دانشگاه فرهنگيان


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 ابلاغ دستورالعمل ثبت نام نوآموزان و دانش آموزان استثنايي  

رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي دستورالعمل اجرايي ثبت نام نوآموزان و دانش آموزان استثنايي را در سال تحصيلي
94-93در بخشنامه اي به ادارات کل آموزش و پرورش استان هاي کشور ابلاغ کرد.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي، در اين بخشنامه آمده است: به منظور نظارت و برطرف کردن مشکلات احتمالي در زمينه ثبت نام دانش آموزان استثنايي در استان، ستاد ثبت نام با برنامه ريزي دقيق بر حسن اجراي ثبت نام و جايدهي دانش آموزان استثنايي نظارت کامل خواهد داشت.

بر اساس اين گزارش، در اين دستورالعمل بر مشخص شدن و ساماندهي وضع مدارس استثنايي از نظر پذيرش جنسيت، نوع مرکز و دوره تحصيلي و يک نوبته بودن مدارس قبل از شروع ثبت نام تاکيد شده است.

نوآموزان و دانش آموزان استثنايي که براي نخستين بار براي ثبت نام به مدارس خاص مراجعه مي کنند ارائه مدارک عمومي مورد نياز شامل پرونده سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي، اصل شناسنامه،کارت ملي و کاربرگ هاي تشخيصي ضروري است.

در خصوص کاربرگ هاي تشخيصي نيز قيد شده است که ارائه کاربرگ هاي تکميل شده سنجش هوش، شنوايي، بينايي، جسمي-حرکتي، چندمعلوليتي و طيف اتيسم براي دانش آموزان گروه هاي مختلف استثنايي با توجه به نوع معلوليت، الزاميست.

بر اساس مفاد اين بخشنامه، ضمن تاکيد بر ثبت نام دانش آموزان از طريق سامانه الکترونيکي آمده است: ثبت نام در دوره اول متوسطه يا متوسطه پيش حرفه اي با ارائه کارنامه پايان دوره ابتدايي و معرفي نامه مبني بر عدم توانايي ادامه تحصيل دانش آموز در آموزش و پرورش عادي يا دوره اول متوسطه مدارس استثنايي انجام مي شود و ثبت نام در دوره دوم متوسطه يا متوسطه حرفه اي بر اساس ضوابط و آيين نامه آموزشي دوره سه ساله متوسطه روزانه آموزش و پرورش عادي انجام خواهد شد.

بر اساس اين گزارش، در اين بخشنامه بر جاي دهي نوآموزان و دانش آموزان استثنايي (به جز دانش آموزان گروه هايي با کم تواني ذهني) با رعايت مفاد شيوه نامه آموزش تلفيقي - فراگير در مدارس عادي تاکيد شده و در ادامه آمده است: دانش آموزان با هوش بهر عادي گروه هاي آسيب ديده شنوايي، بينايي، معلول جسمي-حرکتي، اختلال رفتاري - هيجاني (خفيف تا متوسط) و ديرآموز مي توانند در تمامي دوره هاي تحصيلي ثبت نام کنند و از خدمات مربوطه برخوردار شوند.

اين گزارش مي افزايد: فقط نوآموزان و دانش آموزان طيف اتيسم در مدارس استثنايي ثبت نام مي شوند که از نظر آموزشي در گروه آموزش پذير و بالاتر هستند ضمن اينکه خدمات آموزشي و توان بخشي براي نوآموزان زير شش سال طيف اتيسم به صورت انفرادي ارائه مي شود.

گفتني است در مدارس دولتي، دريافت هرگونه وجه نقد، به جز حق بيمه و بهاي کتاب هاي درسي در هنگام ثبت نام ممنوع است.

در ادامه اين گزارش آمده است: درخصوص مواردي که در اين شيوه نامه ذکر نشده باشد، مفاد شيوه نامه ثبت نام آموزش و پرورش عادي، آيين نامه مدارس و ديگر شيوه نامه هاي گروه هاي مختلف استثنايي ملاک خواهد بود.


 از گوشه و كنار 

معاون سلامت وزير آموزش و پرورش خبر داد

تشکيل کميته برنامه درسي بهداشت مدارس

معاون تربيت بدني و سلامت وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه با وزارت بهداشت کميته‌اي تشکيل داديم تا برنامه درسي ويژه بهداشت مدارس را داشته باشيم، گفت: قريب 100 پايگاه رصد ناهنجاري‌هاي قامتي دانش‌آموزان در کشور فعاليت مي‌کند.

مهرزاد حميدي، معاون تربيت بدني و سلامت وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، در خصوص برنامه‌هاي اين معاونت براي رفع کمبود مراقبين بهداشت مدارس، اظهار داشت: با کمبود مراقبين بهداشت مدارس روبه‌رو هستيم و تلاش کرديم که در دانشگاه فرهنگيان برنامه درسي آن شکل گيرد و با وزارت بهداشت نيز کميته‌اي تشکيل داديم تا برنامه درسي ويژه بهداشت مدارس را داشته باشيم.حميدي در خصوص برنامه‌هاي مربوط به ناهنجاري‌هاي قامتي دانش‌آموزان، يادآور شد: قريب 100 پايگاه رصد ناهنجاري‌هاي قامتي در کشور داريم و براي معلمان تربيت بدني مدارس نيز دوره‌هاي آموزشي گذاشته‌ايم که اين معلمان با حرکات اصلاحي آشنا هستند و اگر دانش‌آموزاني را مشاهده کردند که دچار ناهنجاري قامتي است به اين پايگاه‌ها ارجاع دهند تا مورد حمايت و راهنمايي قرار گيرند.


دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش خبر داد

افزايش مدارس هيات امنايي در دستور کار

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: افزايش مدارس هيات امنايي در دستور کار قرار دارد زيرا اين مدارس کمک مي کند تا اولياء و صاحب نظران بيشتر در برنامه ريزي مدارس مشارکت کنند.مهدي نويد ادهم در گفت و گو با پانا اظهار داشت: چهار سياست توسط وزير آموزش و پرورش مبتني بر سند تحول بنيادين مطرح که آن چهار سياست برنامه هاي اجرايشان فراهم شده که در سال گذشته مقدمات اجرايي به اين صورت آماده نبود و اميدواريم براي سال تحصيلي آينده بيش از پيش به اين امر پرداخته شود.

وي افزود :به عنوان مثال کيفيت مديريت آموزشگاهي يکي از سياست ها است که به همين منظور طرحي تحت عنوان تعالي مديريت آموزشگاهي آماده شده و تدابيري اتخاذ شده با شاخص هايي تعدادي از مدارس انتخاب شدند و مديران اين مدارس آموزش هاي لازم را ببيند و بيش از گذشته بتوانند زمينه ارتقاي فعاليت هاي آموزشي و پرورشي را فراهم کنند .دبير شوراي عالي آموزش و پرورش ياد آورشد : يکي ديگر از برنامه ها، عملياتي کردن بودجه نيم درصد از مدارس است که در سال آينده اجرايي خواهد شد يعني مدارس با توجه به تعداد دانش آموزان خود بودجه دريافت مي کنند و مدير مدرسه بايد هزينه هاي مدرسه خود را به نحو احسن مديريت کند.

وي خاطر نشان کرد:يکي ديگر از برنامه هاي که در سال تحصيلي جديد دنبال مي کنيم توسعه مشارکت هاي مردمي است که دو تجلي در آموزش و پرورش دارد يعني تقويت مدارس غير دولتي و هيات امنايي و مدارس هيات امنايي از اولويت هاي وزارت آموزش و پرورش است و اميدواريم در آينده تعداد بيشتري از مدارس تحت پوشش اين طرح قرار بگيرند .


کاهش تعداد مدارس خاص در سال تحصيلي آينده

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: تعداد مدارس خاص در سال تحصيلي آينده کاهش مي‌يابد.علي زرافشان در مصاحبه با واحد مرکزي خبر افزود: در سال تحصيلي آينده برخلاف افزايش سالانه برخي مدارس خاص، تعدادي از مدارس خاص از جمله نمونه دولتي و تيزهوشان که نتوانستند استانداردهاي لازم را کسب کنند به مدارس دولتي تبديل مي‌شوند.

وي از ابطال مجوز تعدادي از مدارس نمونه دولتي و تيزهوشان خبر داد و گفت: اين مدارس حق ثبت نام دانش آموز با عنوان نمونه دولتي و تيز هوشان ندارند و بايد به عنوان مدرسه دولتي فعاليت کنند.زرافشان تاکيد کرد: اين اقدام در جهت کيفي سازي مدارس خاص و حذف مدارس بي‌کيفيت انجام شده است.

وي به زمان ثبت نام مدارس نيز اشاره کرد و گفت: ثبت نام دانش‌آموزان پايه اول دبستان از اول خرداد آغاز مي‌شود و ثبت نام دانش آموزان ساير پايه هاي تحصيلي بعد از گذراندن امتحانات پايان سال خواهد بود.معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش افزود:ثبت نام دانش آموزان پايه هاي هفتم (اول راهنمايي قديم) و پايه دهم (اول متوسطه قديم) از پانزدهم خرداد تا پايان تير انجام خواهد شد.زرافشان از ابلاغ دستور العمل جديد نيروي انساني به مدارس نيز خبر داد و گفت: بر اساس اين دستور العمل ميانگين تعداد دانش آموزان در مدارس شهري 24 نفر و مدارس روستايي 15 نفر خواهد بود.


  قلم معلم 

طراحي تكاليف درسي در دوره ابتدايي

منبع : رشد آموزش ابتدايي

قسمت سوم - پاياني

5. طراحي گرافيكي تمرين ها را خود به عهده بگيريد؛ ارائه ي تكاليف در قالب نوشته ها و جدول هاي ساده و بدون طرح هاي كودكانه و جذاب خستگي و كسالت را در حين انجام تكاليف به دنبال خواهد داشت. بنابراين مي توان از نقاشي هاي ساده، گنجاندن يك داستان كوتاه در قالب تصاوير و... استفاده كرد.

از طرفي استفاده از فونت هاي مختلف هم يكي از راه هاي جذاب تر كردن تكاليف آدينه است.

6. خود ارزيابي و ارزيابي والدين را از دست ندهيد؛ اين مي بايست با نشان دادن دقيق اهداف انجام شود و بدين معنا نيست كه فرصت بيان نظرها به صورت توصيفي از آن ها گرفته شود.


 كاغذ اخبـار 

‌بازگشايي مدارس و زياده‌روي در بازي‌هاي رايانه‌اي

قسمت پنجم

‌راه‌کارهاي پيشنهادي:

1- کامپيوتر را از اتاق فرزند خود خارج کنيد.

2- کامپيوتر را در محلي که رفت‌وآمد در حول و حوش آن زياد است قرار دهيد.

3- فاصله چشم کودک و صفحه نمايش نبايد کمتر از 45 تا 70 سانتي‌متر باشد.

4- صفحه مانيتور کوچک باشد.

5- نور صفحه نمايش کم باشد.

6- چشم‌ها مسلط به صفحه باشد.

7- نور اتاق بايد در حدي باشد که زنندگي نور صفحه را به حداقل برساند.

8- از پوشش براي صفحه نمايش استفاده شود.

9- زاويه بين ساق پا و ران نبايد بيش از 90 درجه باشد.

10- صفحه نمايش نبايد طوري باشد که مدام گردن به عقب و جلو خم شود.

11- براي استفاده از کامپيوتر برنامه‌ريزي کنيد.

12- طرز کار با کامپيوتر را ياد بگيريد.

13- با بازي‌ها آشنا شويد و بدانيد اينکه هر بازي براي چه سني است، در اين مورد مي‌توان از کارشناسان راهنمايي گرفت.

14- فرزند خود را در خريد بازي کامپيوتري راهنمايي کنيد.

منبع : آكا ايران

ادامه دارد...


 در ديدار وزير آموزش و پرورش با مديران سازمان دانش آموزي مطرح شد:
 وظيفه سازمان دانش آموزي، تقويت مدرسه محوري آموزش و پرورش است 

 
وزير آموزش و پرورش کاهش تمرکز زدايي، توسعه مشارکت جويي و حاکميت اخلاق و روابط انساني را از ارکان اصلي مدرسه محوري برشمرد و گفت: وظيفه سازمان دانش آموزي علاوه بر تقويت مدرسه محوري تلاش براي استقرار و نهادينه کرن آن در قسمت هاي مختلف آموزش و پرورش است.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، علي اصغر فاني در ديدار صميمي با رئيس و مديران سازمان دانش آموزي در دفتر خود، فلسفه وجودي سازمان دانش آموزي را « تربيت اجتماعي دانش آموزان» دانست و تصريح کرد: دو رکن« آموختن براي زيستن» و « آموختن با ديگران زيستن» بر مهارت هاي زندگي جمعي استوار است و دانش آموزان بايد سبک زندگي ايراني – اسلامي در پرتوي همين شعار بياموزند و از اين رو نقش سازمان بسيار موثر خواهد بود.

وي تربيت و رشد اجتماعي فارغ التحصيلان در آغاز ورود به جامعه را از نيازهاي فطري آموزش و پرورش عنوان وخاطرنشان کرد: فرآيند آموختن نبايد در وضعيت «دانستن و آگاهي» باقي بماند بلکه بايد در رفتار و کردار شخصيت دانش آموزان طوري نهادينه شود که خروجي اصلاح رفتارهاي نامناسب، تحمل نظرات ديگران، تعاون و رفتارهاي گروهي باشد.

فاني « تربيت اجتماعي» را توقعي مهم از سازمان دانش آموزي خواند و تصريح کرد: با بررسي آسيب شناسانه در سيستم آموزشي و شناخت نقاط قوت و ضعف مي توانيم در تحليل درست پديده اجتماعي فائق آييم.

وي با اشاره به سخن مقام معظم رهبري در ديدار با معلمان نمونه مبني بر اين که « همه بايد به آموزش و پرورش کمک کنند»گفت: با تکيه صرف بر بودجه هاي دولتي، تمامي اهداف آموزش و پرورش به خوبي محقق نمي شود.

وي تشکيل مجلس هفتم دانش آموزي کشوري را در فضاي اعتدال دولت يازدهم به فال نيک گرفت و افزود: بايد به دانش آموزان باورپذيري، تحمل انتقاد و روحيه پرسشگري را آموزش دهيم تا بتوانند با تحليل درست در کميسيون هاي مختلف مجلس دانش آموزي و نقد منصفانه عملکرد، مديران عالي نظام در سطوح مختلف شوند.


 مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد
 الزام حضور تمام معلمان تهراني تا پايان خرداد در مدارس 

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران از الزام حضور تمام معلمان تا پايان خرداد در مدارس خبر داد.اسفنديار چهاربند، مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با فارس با بيان اينکه تمام معلمان تهراني بايد تا پايان خرداد در مدارس حضور داشته باشند، اظهار داشت:حضور معلمان را در خرداد، براي برنامه‌ريزي سال تحصيلي آينده نياز داريم.وي با بيان اينکه حضور معلمان در مدارس شامل معلمان مقطع ابتدايي دولتي نيز مي‌شود، گفت: در تلاش هستيم تا سال تحصيلي جديد را با مشارکت و همفکري معلمان و مديران مدارس شروع کنيم.


  سرپرست دانشگاه فرهنگيان خبر داد:
 راه اندازي دوره هاي تحصيلات تکميلي در دانشگاه فرهنگيان 

 سرپرست دانشگاه فرهنگيان گفت: سال 93 با توجه به برنامه هايي که داريم به ياري خداوند در رشته هاي محدودي تحصيلات تکميلي راه اندازي خواهد شد .محمود مهر محمدي در گفت و گو با پانا اظهار داشت : دانشگاه فرهنگيان درسال 93 برنامه خود يعني تامين نيروي انساني براي آموزش و پرورش مبادرت به پذيرش دانشجو خواهد کرد و اميدواريم بتوانيم مجوز پرديس هاي 64 گانه که به صورت موقت صادر شده بود به مجوز دائم تبديل کنيم .وي افزود: در همين زمينه مذاکرات لازم را با همکاران خود در وزارت علوم‌تحقيقات و فن آوري داشتيم بنابراين پرديس هاي دانشگاه فرهنگيان تثبيت خواهد شد و اعتبار آنها نيز مورد تاييد قرار مي گيرد و به ياري خداوند 10 الي 12 هزار دانشجوي جديد جذب دانشگاه فرهنگيان خواهند شد .

سرپرست دانشگاه فرهنگيان ادامه داد: به ياري خداوند دوره هاي تحصيلات تکميلي را در رشته هاي محدودي از سال تحصيلي جديد آغاز خواهيم کرد و به لحاظ مديريتي تحولي را در تشکيلات دانشگاه فرهنگيان ايجاد خواهيم کرد .

وي ياد آور شد: مجتمع هاي استاني دانشگاه فرهنگيان نيز تاسيس خواهد شد و با تاسيس اين مجتمع ها به سمتي حرکت مي کنيم که از مديريت متمرکز فعلي به سمت مديريت نيمه متمرکز وارد شويم و با تفويض اختيار به مديران مجتمع هاي استاني بتوانيم چابکي لازم را در فرآيندهاي تصميم گيري ايجاد کنيم و اميدوار باشيم که به شکل موثر تري اهداف دانشگاه را محقق کنيم .

مهر محمدي با اشاره به بودجه دانشگاه فرهنگيان خاطر نشان کرد: به هر حال بودجه يکي از محدوديت هاي دستگاه ها است و نيز از اين قاعده مستثني نيستيم اما از آنچه در مجلس شوراي اسلامي براي بودجه سال 93 اتفاق افتاد رضايت نسبي داريم .وي اضافه کرد :اما مطمئن هستيم که به منابع تکميلي نيز نياز داريم که تلاش مي کنيم از طريق مختلف منابع تکميلي را هم به دست بياوريم تا بتوانيم بهتر به برنامه هاي خود جامه عمل بپوشانيم .


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون