جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3030- تاریخ : 1393/01/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)

وزير آموزش و پرورش:
کارشناسان آموزش و پرورش سرمايه هاي اصلي وزارتخانه هستند

معاون مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان :
مرحله دوم المپيادهاي علمي دانش‌آموزي 9 تا 12 ارديبهشت برگزار مي‌شود


اعلام شرايط جديد ساماندهي معلمان


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 وزير آموزش و پرورش:
 کارشناسان آموزش و پرورش سرمايه هاي اصلي وزارتخانه هستند 

 
وزير آموزش و پرورش با کارشناسان مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان گفت : کارشناسان مرکز از سرمايه هاي اين وزارتخانه محسوب مي شوند.به گزارش مهر، علي اصغر فاني در نشست صميمي با رئيس و کارشناسان مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان ودانش پژوهان جوان با اشاره به پيام نوروزي رهبر معظم انقلاب اسلامي در سال 93،گفت: مخاطب اصلي اين پيام، مرکز ملي استعدادهاي درخشان است ولي بايد تمام قسمت‌هاي مختلف آموزش وپرورش به سهم خود در تحقق آن فعال باشند.وي تدبير در امور را توصيه انبياء معرفي کرد و افزود: در دولتي که با تدبير و اميد همراه است توانستيم بخشي از مشکلات را حل و براي اولين بار احکام کارگزيني را در ايام نوروز صادر کنيم و از منابع محدود استفاده‌ي بهينه داشته باشيم.

طرح شهاب مکمل مدارس سمپاد است

همچنين در اين ديدار حسين شجاعي رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به بحث کيفيت بخشي آموزش در مدارس سمپاد توضيح داد: طرح شهاب تکميل‌کننده‌ اين مدارس است و با اجراي درست آن هيچ دانش آموزي از استعداد يابي جا نمي ماند.وي ادامه داد: با اضافه شدن المپيادزمين شناسي و در آينده المپياد جغرافي به مجموعه المپيادهاي کشور، تقريبا در تمام زمينه ها دانش آموزان استعداديابي مي شوند.

به گفته شجاعي برگزاري جشنواره هاي خوارزمي از نقاط برجسته مرکز استعدادهاي درخشان است و دانش آموزان با ارايه‌ طرح‌هاي با کيفيت دانشگاهي، انتخاب و داوري را براي ما بسيار دشوار ساخته اند.رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان، يکسان سازي کيفيت آموزش در مدارس سمپاد را اصلي مهم و اساسي خواند و اظهار داشت: بايد شرايط را براي پذيرش اين دانش‌آموزان در سطوح مختلف دانشگاهي هموار سازيم تا آسيب فرارمغزها به حداقل برسد.


 معاون مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان :
 مرحله دوم المپيادهاي علمي دانش‌آموزي 9 تا 12 ارديبهشت برگزار مي‌شود 

معاون مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان گفت:‌مرحله دوم المپيادهاي علمي دانش‌آموزي با رقابت بيش از هشت هزار نفر از نهم تا دوازدهم ارديبهشت برگزار مي‌شود.حسن ساعي دهقان در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت:‌مرحله دوم آزمون المپيادهاي علمي دانش‌آموزان از تاريخ 9 تا 12 ارديبهشت در سراسر کشور در 7 رشته رياضي، فيزيک، شيمي، نجوم و اخترفيزيک، ادبيات، زيست شناسي و کامپيوتر برگزار مي‌شود.وي با اشاره به اينکه مرحله نخست آزمون المپيادهاي علمي با حضور 154 هزار و 774 دانش‌آموز علاقه‌مند از سراسر کشور برگزار شد، افزود: بيش از هشت هزار نفر در مرحله نخست پذيرفته شده و براي رقابت به مرحله دوم راه يافتند که نتايج مرحله دوم المپيادهاي علمي در دهه آخر خرداد اعلام مي‌شود.معاون مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان گفت:‌ساعت شروع مرحله دوم المپيادهاي علمي صبح‌ها راس ساعت هشت و سي دقيقه و در نوبت بعدازظهر از ساعت 14 است که سوال هاي آزمون المپيادهاي رياضي، فيزيک، زيست شناسي، نجوم و اختر فيزيک به صورت تشريحي و آزمون المپياد ادبيات به صورت چهارگزينه اي خواهد بود همچنين آزمون المپيادهاي شيمي و کامپيوتر به دو صورت تشريحي و چند گزينه اي خواهد بود.ساعي دهقان بيان کرد:‌بعد از اعلام نتايج مرحله دوم آزمون المپيادهاي علمي، همانند سال گذشته، اوايل تيرماه، مدرسه تابستاني با حضور منتخبين مرحله دوم برگزار مي‌شود.


 اعلام شرايط جديد ساماندهي معلمان 

 
معاون دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش با تشريح ساماندهي معلمان در سال جديد گفت: در طرح جامع ساماندهي نيروي انساني آموزش و پرورش پيشنهاد شده معلمان براساس تجربه و صلاحيت حرفه اي ساماندهي شوند و زمان حضورشان در مدرسه به غير از موارد خاص پزشکي و يا تبعيت از همسر حداقل براي يک دوره تحصيلي پيش بيني شده است.احمد عابديني در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب گفت: براي ساماندهي معلمان بايد جايگاه آنها تثبت شود که بهترين راه براي اين تثبيت استفاده از تجارب آنها حداقل براي يک دوره تحصيلي و كاهش جابجايي فرهنگيان است.

وي با بيان اينکه ساماندهي معلمان يکي از راههاي کيفيت بخشي آموزشي است، افزود: براي ساماندهي معلمان بايد برنامه ريزي ها بگونه اي باشد که معلم حداقل در يک دوره تحصيلي در همان مدرسه حضور داشته باشد تا هم دانش آموزان را بخوبي شناسايي کند و هم برنامه هاي آموزشي به دانش آموزان بدهد.به گفته عابديني، اگر هر سال امکان جابه جايي و نقل و انتقال براي معلمان ايجاد شود، مشکل فعلي آموزش و پرورش که ازدياد نيرو در برخي از شهرها و استانها و کمبود در برخي از مناطق محروم است ادامه مي يابد.وي ادامه داد:اگر امکان جابجايي هرساله براي معلمان ايجاد شود، قطعا برخي از معلمان بخوبي نمي توانند به وظايف خود به نحو شايسته عمل کنند و آموزش دانش آموزان گاه ممکن است ناقص انجام شود که قطعا نتيجه آن به ضرر سيستم آموزشي و دانش اموز باشد.معاون دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش توضيحات خود را اينگونه تکميل کرد:ساماندهي بيش از يک ميليون نيروي تحصيلکرده آموزش و پرورش کار مشکلي است اما بايد اين کار انجام شود تا ديگر هر سال با مشکل جابه جايي نيروها در وزارتخانه بزرگي همچون آموزش و پرورش مواجه نشويم.


 كاغذ اخبـار 

کنکور پايان زندگي نيست

امروزه متناسب با پيشرفت همه جانبه جهان، بويژه پيشرفت هاي علمي، تکنولوژي، فرهنگي و اجتماعي راه يابي به دانشگاه و آشنايي با يکي از علوم و فنون روز نيازي مبرم براي جوانان است.

جوانان ودانش آموزان ايراني به علت پيشينه علمي و فرهنگي ايران زمين که مهد بزرگترين دانشمندان بوده است ميل زيادي براي ورود به دانشگاه دارند.

اما مشکلي که در اين راه وجود دارد کلمه اضطراب آور کلمه و واژه آشنا به نام« کنکور» است.

به علت زياد بودن متقاضيان و ظرفيت مشخص و محدود دانشگاه ها، آزمون ورودي به نام کنکور بوجود آمده است.

با اين شرايط بسياري از دانش آموزان کنکور را، مانعي بزرگ براي رسيدن به دانشگاه مي دانند که عبور از آن کاري بس دشوار جلوه مي کند.

اما با تغيير نگرش به کنکور و جايگزين کردن علم محوري و دانش پژوهي، به جاي مدرک گرايي و تغيير نگاه برخي از خانواده ها به دانشگاه، مي توان موانع و اضطراب هاي مربوط به کنکور را کاهش داد.

بايد دانست که عبور از سد کنکور و ورود به دانشگاه نقطه کمال و اوج سعادت نيست و از طرفي عدم پذيرش در اين آزمون، به معناي پايان زندگي و پايان آرزوهاي زيبا نيست. هر چند تحصيل در دانشگاه بسيار مفيد و سازنده است اما مي توان به دانشگاه نرفت و دانش پژوه بود،مي توان به دانشگاه نرفت و مخترع و مبتکر بودو در پايان مي توان به دانشگاه نرفت و خوشبخت بود.اما اين دليل بر نفي جايگاه مثبت و والاي دانشگاه به عنوان شريان اصلي علم مداري در کشور نيست.

ما بايد در ابتدا تمام تلاشمان را براي ورود به دانشگاه به کار بگيريم. اما در غير اين صورت نبايد برخود خرده گرفت و زانوي غم بغل گرفت.

فراموش نکنيد که دانشمندان ايراني چون خوارزمي و ابن سينا هيچ يك به دانشگاه نرفتند.

منبع : آكا ايران

مديرکل دفتر متوسطه آموزش‌هاي فني‌و‌حرفه‌اي آموزش و پرورش :

80 درصد فارغ‌التحصيلان هنرستاني جذب بازار کار مي‌شوند

مديرکل دفتر متوسطه آموزش‌هاي فني‌‌وحرفه‌اي وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق پژوهش‌هاي انجام‌شده، بيش از 80 درصد فارغ‌التحصيلان هنرستاني جذب بازار کار مي‌شوند.محمد شريف‌زاده، مديرکل دفتر متوسطه آموزش‌هاي فني‌‌وحرفه‌اي وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در خصوص برنامه‌هاي اين دفتر اظهار داشت: برنامه‌هايي که در آموزش و پرورش داريم در دو بخش است و توسعه کمي و کيفي را در اين خصوص پيگيري مي‌کنيم که در توسعه کمي اسناد بالادستي را داريم و در تمامي آنها از وزارت آموزش و پرورش خواسته است که به فکر توسعه آموزش‌هاي فني‌‌وحرفه‌اي باشد.

وي ادامه داد:از نظر تجربيات جهاني هم همين‌گونه است؛ يعني هر کجا حضور پيدا کرديم يا مطالعات تطبيقي را مشاهده کرديم، ديديم که کشورهاي موفق جهان بر روي توسعه کمي آموزش فني و حرفه‌اي حرکت کردند.

شريف‌زاده افزود:يکي از اسنادي که از سوي مقام معظم رهبري به دستگاه‌ها ابلاغ شد، در خصوص سياست‌هاي کلي اشتغال است که در اين سياست‌ها به وضوح اعلام فرمودند آموزش و پرورش يکي از سه دستگاهي است که بايد براي آينده دانش‌آموزان در فکر باشد و دو دستگاه ديگر وزارت علوم و کار است.

‌در هنرستان‌ها آموزش همراه با توليد را اجرا مي‌کنيم

مديرکل دفتر متوسطه آموزش‌هاي فني‌حرفه‌اي به برنامه‌هاي ديگر اشاره کرد و ادامه داد: در هنرستان‌ها آموزش همراه با توليد را اجرا مي‌کنيم؛ يعني دانش‌آموز در کنار آموزش، براي اينکه با سبک کسب و کار آشنا شود بايد توليد هم انجام دهد و آن را به بيرون انتقال داده و در معرض فروش قرار دهد.

وي افزود: از محل فروش و درآمد آن هم به دانش‌آموز حقوق مي‌دهيم و اين کار در هنرستان کشاورزي 3 سال است که عملياتي شده است؛ يعني در قبال آموزشي که مي‌دهيم توليدي انجام مي‌شود و توليد را در بازار به فروش مي‌رسانند و اين کار را قصد داريم در هنرستان‌ها فراگيرتر کنيم.شريف‌زاده گفت: در خصوص کارآموزي و کارورزي، درسي در هنرستان‌هاي فني‌حرفه‌اي و کاردانش به نام کارآموزي و کارورزي داريم که آن را پل ارتباطي بين آن چيز که دانش‌آموز مي‌خواند با بازار کار مي‌دانيم.وي ادامه داد: از 2، 3 سال پيش کارورزي را ساماندهي کرده و از برنامه هفتگي خارج کرديم و به تابستان انتقال داديم و به صورت تراکمي ارائه مي‌دهيم که خيلي تأثيرگذار بوده است. مدير کل دفتر متوسطه آموزش هاي فني وحرفه‌اي در خصوص برنامه‌هاي درسي افزود: با اجراي نظام 3ـ3ـ6 يک سال به سنوات تحصيلي هنرستان‌هاي فني‌حرفه‌اي اضافه مي‌شود؛ يعني معادل 1480 ساعت در سال، به دانش‌آموز هنرستاني آموزش دهيم و در مجموع 4500 ساعت در سه سال مي‌تواند آنچه مدنظر بازار کار است را فرا گيرد.



 از گوشه و كنار 

معرفي بسته‌هاي آموزشي در كتاب‌هاي درسي از سال تحصيلي آينده

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي و آموزشي خبر داد: اجزاي مناسب بسته‌هاي آموزشي(كتاب راهنماي معلم، كتاب كار دانش‌آموز، فيلم آموزشي، ويژه‌نامه رشد، محتواي الكترونيك، نرم‌افزار آموزشي و كتاب‌هاي مناسب آموزشي، تربيتي، فرهنگي)، در پايان يكي از كتاب‌هاي درسي هر پايه تحصيلي معرفي خواهد شد.

به گزارش مهر، محي الدين بهرام محمديان معاون وزير آموزش و پرورش، در نشست هم‌انديشي ناشران آموزشي سراسر كشور كه ظهر چهارشنبه در باشگاه فرهنگيان تهران برگزار شد، تأكيد كرد: ناشريني كه در مسير اهداف آموزش و پرورش قدم برمي‌دارند، شايستة تقدير و احترام هستند. آنها با وجود امكان انتخاب‌هاي پر سود ديگر، براي موفقيت دانش‌آموزان اين سرزمين، سرمايه‌ها و توانمندي‌هاي خود را به‌كار گرفته‌اند.

وي با اشاره به اينكه كتاب‌هاي آموزشي با روح و جان و سلامت آيندة فرزندان اين مرز و بوم، سركار دارند و حساسيت و اهميت آن اگر بيشتر از موضوعات جسماني نباشد، كمتر نيست، تأكيد كرد: با راه‌اندازي "پخش مدرسه" و مشاركت نمايندگان آن در استان‌ها و شهرستان‌ها، توزيع مناسب منابع آموزشي و تربيتي استاندارد به‌ سهولت انجام خواهد شد.محمديان با تأكيد بر اينكه وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران ـ جزو معدود كشورهاي منطقه است كه ـ داراي سند تعليم و تربيت است، خاطرنشان كرد: در سند برنامه درسي ملي پنج عنصر تعقل، ايمان، علم، عمل و اخلاق در چهار عرصة ارتباط با خود، ارتباط با خدا، ارتباط با خلق و خلقت، در 11 حوزه يادگيري به‌صورت به‌هم پيوسته و با محوريت ارتباط با خدا تبيين و تدوين شده است.معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش هدف دستگاه تعليم و تربيت را شكوفايي فطرت و دستيابي به مراحلي از حيات طيبه دانست و افزود: وظيفه آموزش و پرورش در اين مسير مداخله براي تسريع، تعميق، تسهيل و دقت در شكوفايي استعدادهاي دروني است.رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، از آشفتگي بازار نشر آموزشي و ايجاد اختلال در امر آموزش شكايت كرد و گفت: در پايان كتاب‌هاي درسي جديدالتأليف، 4 صفحه به معرفي كتاب‌هاي برگزيدة آموزشي و كمك آموزشي، جهت استفاده دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها تخصيص يافته است.


معاون سازمان آموزش و پرورش استثنايي خبر داد:

توسعه مدارس و مراکز توانبخشي غيردولتي ويژه دانش‌آموزان استثنايي

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور با اشاره به توسعه مشارکت در بخش استثنايي گفت: توسعه مراکز غيردولتي استثنايي نيز مدنظر است که اين موضوع در دو حوزه مدارس غيردولتي و مراکز توان بخشي غيردولتي پيگيري مي‌شود.

اسماعيل برقي در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به اولويت‌هاي سال 93 در حوزه آموزش کودکان استثنايي اظهار داشت:‌ يکي از سياست‌هاي مديريتي وزير آموزش و پرورش توسعه مشارکت است به گونه‌اي که موانعي که در مسير توسعه مراکز غيردولتي است بايد به سرعت برطرف شود.وي افزود: البته اين مشارکت ابعاد مختلفي دارد مثلاً مشارکت معلمان در اداره مدرسه ، مشارکت اولياء ودانش آموزان و مشارکت در تأسيس و اداره مراکز غيردولتي. طبيعتاً توسعه مراکز غيردولتي استثنايي نيز مدنظر است و ما از ايجاد و گسترش مراکز غيردولتي استثنايي استقبال مي‌کنيم البته اين مراکز در آموزش و پرورش استثنايي در دو حوزه پيگيري مي‌شود يکي مدرسه غير دولتي استثنايي و ديگر مرکز غير دولتي آموزش و توان بخشي مشکلات ويژه يادگيري که سازمان براي توسعه اين مراکز با همکاري سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت هاي مردمي برنامه‌هايي را در دست اجرا دارد.معاون برنامه ريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي درخصوص مناسب سازي براي دانش‌آموزان استثنايي در3 محور سازگاري، انطباق و اصلاح و اقدامات انجام شده در اين زمينه گفت:‌ مناسب سازي در سه محوري که به آن اشاره شد در ارتباط با مواد و محتواي درسي در سازمان آموزش و پرورش استثنايي پيگيري مي‌شود و هر سال محتوا مبتني بر معلوليت دانش آموزان مناسب سازي مي‌شود.


  قلم معلم 

كيوسك

سعيد بيابانكي

قسمت ششم

آقاي رئيس در حالي كه كلي عصباني بود گفت:

آخه پسره يه الف بچه، تو به عشق اينكه اسمت را توي مجله چاپ كنند حيثيت بيست سال خدمت صادقانه منو به باد دادي.

از صبح امروز كه اين مطلب چاپ شده از وزير بگير تا استاندار و فرماندار با من تماس گرفتن كه مردم از دستت راضي نيستند.

مي خوان منو دادگاهي كنن.

آخه عزيزم اگه خيابان شما به كيوسك نياز داشت يه توك پا تشريف مي آوردي به من مي گفتي من هم دستور مي دادم رسيدگي كنن.

نه اينكه توي روزنامه چاپ كني و حيثيت منو ببري تازه اين مطلب براي شهر ما هم خوب نيست.

من هم كه كلي انرژي گرفته بودم گفتم:

شما بهتره كارتون رو درست انجام بدين و سر من هم داد نكشيد تا مردم از شما راضي باشند.

رئيس كه جرات نداشت به من چيزي بگويد گفت:

حق با توست پسرم! ولي ما كه از همه مشكلات شهر با خبر نيستيم. حالا هم برو.

منبع : رشد معلم

ادامه دارد...

من دستور دادم تا پيش از غروب كيوسك نصب بشه. از اين به بعد هر امري داشتي مستقيم بيا پيش خودم من در خدمت گذاري حاضرم.

از دفتر رئيس زدم بيرون به خانم منشي كه داشت چپ چپ به من نگاه مي كرد گفتم:

دماغ سوخته مي خريم!

بلافاصله رفتم سراغ كيوسك روزنامه فروشي آن طرف خيابان كه صاحبش تازه داشت روزنامه ها و مجله هاي جديد را از توي گوني درآوردم. به او گفتم:

آقا ببخشيد چند تا مجله جوانان امروز داريد؟

گفت:

25 تا براي چي مي پرسي؟

گفتم: همه شو مي خرم.

125 تومان دادم به روزنامه فروشي و با خوشحالي در حالي


 


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون