جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3012- تاریخ : 1392/12/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(پنجشنبه)


چشم و همچشمي با عينک خوشبيني


4 ايراني قهرمان برتر مسابقات بين المللي اسکواش قطر


مشاهير


آموزشي


كوتاه از ورزش جوانان


آيينه شهر


 چشم و همچشمي با عينک خوشبيني 

 
شايد تعجب کنيد از اينکه چشم و هم چشمي مي‌تواند جنبه‌هاي مثبتي داشته باشد.فرض کنيد چشم و همچشمي به جاي رقابت در امور مادي، نيازهاي کاذب و غيرضروري جاي خود را به رقابت در ويژگي‌هاي مثبت و معنوي يا رقابت براي رسيدن به يکسري اهداف مثبت و پذيرفته شده دهد.

با شنيدن واژه چشم و هم چشمي احتمالا در وهله اول ذهن ما به سمت نوعي رفتار بيمارگونه در رقابتي منفي با ديگران و موفقيت‌هاي آنها مي‌رود.

روان‌شناسان و کارشناسان هم اغلب توصيه مي‌کنند از اين خصلت منفي اخلاقي دوري کنيم.بدون ترديد همه ما نمونه آدم‌هايي را که گرفتار چشم و همچشمي هستند، ديده‌ايم.

شايد بدون تعارف خودمان هم در مواقعي به بازي آن گرفتار شده‌ايم و بدون اين‌که دقت کنيم انرژي زيادي را صرف آن کرده‌ايم.

اگرچه اصل اين ويژگي همچنان به عنوان صفتي منفي شناخته مي‌شود اما شايد بد نباشد در کنار همه جنبه‌هاي منفي آن، نگاهي هم بر جنبه‌هاي مثبت اين ويژگي داشته باشيم. مثل وقتي چشم و همچشمي در امور معنوي يا کسب تحصيلات و رقابت علمي است.

در اين حالت است که اين خصلت نه‌تنها چندان نتايج منفي به دنبال ندارد بلکه مي‌تواند سکوي پرتابي براي رسيدن به موقعيت‌هاي بهتر باشد.شايد تعجب کنيد از اينکه چشم و همچشمي مي‌تواند جنبه‌هاي مثبتي داشته باشد. فرض کنيد چشم و همچشمي به جاي رقابت در امور مادي، نيازهاي کاذب و غيرضروري جاي خود را به رقابت در ويژگي‌هاي مثبت و معنوي يا رقابت براي رسيدن به يکسري اهداف مثبت و پذيرفته شده دهد.

يعني به جاي اين‌که در خريد وسايل لوکس، انواع مدل لباس، آرايش، ماشين و خانه با همسايه و دوست و آشنا رقابت کنيم، الگوي خود را آن دسته از دوستان و آشناياني قرار مي‌دهيم که اصل اساسي زندگي‌شان، ساده‌زيستي، صميميت و بي‌آلايشي است.

در اين حالت به جاي اين‌که در بازي ناتمام و بي‌سرانجام رقابت در خريد و چشم و همچشمي بيفتيم، به ساده و بي‌آلايش بودن هر چه بيشتر خود را نزديک مي‌کنيم.

مثلا در مهماني‌هاي فاميلي و خانوادگي ساده‌ترين مهماني‌ها و پذيرايي‌ها را سرلوحه خودمان قرار دهيم و سعي کنيم حتي از آن هم ساده‌تر باشيم. به عبارتي در اين وضع، چشم و همچشمي و رقابت، در سادگي و صميميت بيشتر باشد.

در اين صورت افرادي که توانايي رقابت با مهماني‌ها و چشم و همچشمي‌هاي پرخرج را ندارند، از چرخه رفت و آمدهاي دوستانه و خانوادگي حذف نمي‌شوند يا براي گرفتن يک مهماني چند نفره تا مدت‌ها زير بار قرض و استرس نمي‌روند.

اين چشم و همچشمي‌هاي مثبت مي‌تواند الگويي شود براي بچه‌هايي که ناخودآگاه و در هر لحظه در حال الگوبرداري از رفتار والدين هستند

روان‌شناسان معتقدند در اين صورت زندگي با آرامش بيشتري دنبال مي‌شود، استرس‌ها و فشارهاي عصبي کمتر مي‌شود و کارها خيلي راحت‌تر از زماني که چشم و همچشمي‌هاي منفي وجود دارد، حل مي‌شود.

تصور کنيد عقد و عروسي‌هاي ساده اسباب چشم و همچشمي فاميل، دوست و آشنا شود. در آن صورت براي گرفتن فلان خانه، جهيزيه و مهريه آنچناني يا رفتن به فلان آرايشگاه و فلان اتومبيل، هر دو خانواده زير بار قرض و فشار رواني نخواهند رفت البته اين رفتار وقتي از سوي کساني که توانايي مالي دارند و به اصطلاح عاميانه دست‌شان به دهن‌شان مي‌رسد، صورت گيرد، به مراتب تاثير بيشتري دارد.

چون در آن صورت خانواده‌هاي نسبتا مرفه، الگوي ساده‌زيستي مي‌شوند و اين فرهنگ از خانواده‌اي به خانواده ديگر منتقل مي‌شود، حتي اگر اين رفتار، الگوي يک نفر در زندگي شود باز هم ارزش دارد.

پيشي گرفتن براي رسيدن به موفقيت

رقابت در کسب علم و دانش هم از ديگر زمينه‌هاي مثبت چشم و همچشمي است. به عنوان نمونه دو دانش‌آموزي که براي به دست آوردن رتبه بهتر در کنکور يا مثلا گرفتن مدال المپياد علمي در درس خواندن و برنامه‌ريزي بهتر داشتن، با هم رقابت دارند، دانشجوياني که در ارائه پايان‌نامه جامع‌تر و علمي‌تر با هم رقابت مي‌کنند يا دو استادي که در به روز کردن اطلاعات و پربار کردن کلاس‌ها و جذب دانشجويان با هم رقابت دارند.

در اين صورت بعيد است اين رقابت نتايج منفي و خانمان‌سوز داشته باشد.

رقابت

نهايتا تلاش و بازده علمي دو استاد را بيشتر کرده و به تعدادي دانشجوي مستعد هم انگيزه تلاش و کوشش بيشتر داده است.

بار مثبت اين موضوع را مي‌توانيم در خيلي زمينه‌هاي ديگر هم تصور کنيم. مثلا دو کارمندي که در داشتن راندمان بالاي کاري رقابت دارند يا راننده‌هاي تاکسي‌ که در برخورد خوب داشتن با مسافران با يکديگر چشم و همچشمي مي‌کنند. در اين حالت است که رقابت در اخلاقيات و امور معنوي مي‌تواند جايگزين رقابت بر سر ظواهر و ويژگي‌هاي منفي شود.

کارشناسان چه مي‌گويند؟

چشم و همچشمي ممکن است در فردي به صورت موقتي بروز کند و فرد را براي اين‌که به اصطلاح جلوي ديگران کم نياورد ترغيب به الگوبرداري از ديگران کند هرچند در اين مورد هم ناشي از ضعف شخصيتي و کمبودي است که در فرد وجود دارد اما اين رفتار وقتي حالتي بيمارگونه پيدا ‌کند و فرد هميشه و در همه حال دچار چنين ضعف شخصيتي و خلائي باشد با هيچ چيز جز چشم و همچشمي نمي‌تواند آرامش درون يابد.

شايد اين واژه در نگاه اول ذهن را به سمت رقابت‌طلبي منفي و به نوعي واکنش در مقابل پيروزي‌ها و موفقيت‌هاي ديگران بکشاند اما در واقع چشم و همچشمي در امور معنوي شايد يک جهش مثبت در زندگي انسان‌ها به وجود آورد، مثلارقابت در کسب تحصيلات عاليه خود امري است که مي‌تواند منجر به رشد و ترقي افراد شود.

در واقع مي‌توان گفت، شايد اگر به چشم و همچشمي با ديد مثبت نگاه کنيم و جنبه‌هاي منفي آن را دور بيندازيم خواهيم ديد که اين مقوله مي‌تواند موتور محرک براي حرکت انسان و ايستادگي در مقابل سکون و بي‌حرکتي بسياري از انسان‌ها باشد.

کارشناسان معتقدند چشم و همچشمي به اين معناست که فرد به بلوغ فکري کامل نرسيده است. در واقع چنين فردي ضعف دروني خود را با ظواهر بيروني جبران مي‌کند، اما در نهايت هيچ گاه راضي نمي‌شود

به هر صورت چشم و همچشمي به عنوان يک پديده رفتاري و ناهنجاري اخلاقي در رفتارها آشکار مي‌شود و در نتيجه موجب رنج‌هاي بي‌شماري خواهد شد که بسياري از آنان قابل درمان نيست. با وجود اين کارشناسان به نتايج و جنبه‌هاي مثبت اين ويژگي هم اشاره کرده‌اند.

آكا ايران


 4 ايراني قهرمان برتر مسابقات بين المللي اسکواش قطر 

 
چهار اسکواش باز کشورمان موفق شدند به جمع چهار بازيکن برتر مسابقات بين المللي اسکواش قطر صعود کنند.به گزارش باشگاه خبرنگاران، فرزاد شکوهي، عليرضا شاملي، محمد دانيال قاروني، پويا شفيعي فرد با پيروزي مقابل حريفان قدر خود در روز سوم اين رقابت ها به جمع چهار قهرمان اين رويداد صعود کردند و براي نخستين بار در تاريخ اسکواش ايران اين تعداد صعود با حضور کشورهايي چون پاکستان، کويت، هندوستان، مالزي و هنگ کنگ يک رکورد بي سابقه محسوب مي شود.بازيکنان جوان ايراني توانستند با پيروزي مقابل حريفاني از کشورهاي کويت، قطر و هندوستان به اين موفقيت دست يابند.

نتايج مسابقات اسکواش بازان ايراني به شرح زير مي باشد.

زير 11 سال :پويا شفيعي فرد 3–0 يوسف الملکي از قطر

زير 13 سال :محمد دانيال قاروني 3–0 يوسف النجار از کويت

زير 15 سال :عليرضا شاملي 3–0 آرمان جيندال از هند/فربد کيوانفر 1–3 علي القلاف از کويت

امير حسين فيض پور1-3 احمد الحوميدي از قطرزير 17 سال :معين نحيب مولايي 3-0 امير حسين طاهري پور/محمد علي فرهت 3-0 سعد عبداله از پاکستان

زير 19 سال :فرزاد شکوهي 3–1 صدام مه وش از قطر


 مشاهير  

افلاطون

فيلسوف يوناني (428 – 348 ق.م)

قسمت اول

افلاطون در سال 428 ق. م در يك خانواده اشرافي و اصيل آتني متولد شد. نام اصلي او«آريستوكلس» بود و نام افلاطون، بعد ها به خاطر پيكر تنومندش به او داده شد. وي يكي از بزرگترين فلاسفه جهان به شمار مي رود. دوره جواني او با دوره درخشندگي فرهنگ آتني همراه بود و در همان دوران، يعني در سن بيست سالگي با سقراط ملاقات كرد و شاگرد او شد. بستگانش اصرار داشتند كه او به حرفه خانوادگي خود يعني سياست بپردازد، اما وقتي محاكمه و مرگ استادش را به دست سياستمداران مشاهده نمود، سياست را رها كرد. او در محاكمه سقراط حاضر بود و اتفاقات آن را در آثار خود ثبت كرد. پس از مرگ استاد، افلاطون آتن را ترك نموده و به مناطق مختلفي نظير مگارا و سيسيل سفر كرد كه خطرات بزرگي هم برايش در برداشت؛ تا جايي كه اسير شد و حتي در معرض مرگ قرار گرفت؛ اما سرانجام آزاد شد و به آتن بازگشت.

افلاطون پس از بازگشت به آتن در سال 388 ق.م ، « آكاد مي » خود را با هدف ترويج و تشويق بي طرفانه علم، در اين شهر بنا نمود. آكادمي افلاطون را به حق مي توان نخستين دانشگاه اروپايي ناميد، زيرا در آنجا مطالعات و تحقيقات محدود به فلسفه محض نبود، بلكه رشته هاي وسيعي از علوم مانند رياضيات، نجوم و علوم طبيعي را نيز در بر مي گرفت. جوانان از شهرهاي دور و نزديك به آن جا مي آمدند و علوم مختلف را فرا مي گرفتند. يكي از همين جوانان، ارسطو بود كه بعدها در زمره بزرگ ترين فلاسفه جهان قرار گرفت. افلاطون علاوه بر سرپرستي آكادمي و رهبري مطالعات، به تدريس هم مي پرداخت و شاگردانش از درس هاي او يادداشت برمي داشتند. بسياري از آثاري كه از او باقي مانده، حاصل اين يادداشت هاست.

در روانشناسي افلاطون، رفتارهاي انسان از سه منبع ميل، اراده و عقل سرچشمه مي گيرد. ميل انسان شامل مواردي نظير تملك شهوت و غرايز مي شود. هيجان هم مواردي مانند شجاعت، قدرت طلبي و جاه طلبي را در برمي گيرد. عقل نيز مسئول مواردي نظير انديشه، دانش و هوش است. منابع ذكر شده در افراد مختلف داراي درجات متفاوتي است. مثلا در بازاريان، كسبه و عموم مردم،«ميل» نقش اصلي را در زندگي بازي مي كند و در جنگجويان و لشگريان، «هيجان» نقش اصلي را بر عهده دارد. عقل نيز پايه رفتار حكماست.

بعد از اين مقدمات، افلاطون شروع به ترسيم جامعه آرمانيش مي كند و براي ايجاد آن، راهكاري هم ارائه مي دهد. آرمانشهر او جامعه اي است كه درآن هر كس با توجه به ذاتش، يعني همان منابع رفتاري كه ذكر شدند، در جاي خودش قرار گرفته باشد. مثلا كسي كه ميل بالايي دارد، فقط مشغول كسب و كار خود شود و در كار سياست دخالت نكند، يا كسي كه از شجاعت و هيجان بالايي برخوردار است، شغل اش در جامعه نظامي باشد. در آرمانشهر افلاطون، سزاوارترين گروه براي حكومت، فلاسفه هستند كه در آنها عنصر عقل در درجه بالايي قرار دارد (نوعي از نخبه گرايي).

اينجاست كه افلاطون نيز مانند سقراط تمايلش را به آريستوكراسي (حكومت اشراف) نشان داده و به عناد با دموكراسي بر مي خيزد. البته بايد توجه داشت كه اشراف يا شريفترين مردم براي حكومت الزاماً كساني نيستند كه داراي قدرت و ثروت اند؛ بلكه اين افراد بايد داراي حكمت باشند تا از شايستگي لازم براي حكومت برخوردار گردند.

ره پو

ادامه دارد....


 آموزشي 

مشورت و مشارکت از ديدگاه قرآن و روايات

مرضيه گيوريان

كارشناسي ارشد فلسفه و كلام

دبيرستان فرزانگان 9

منطقه 14

قسمت بيست و يكم

در نبرد احد نيز پيامبر با اصحاب خود به مشورت پرداخت . يعنى پس از آنكه نيروهاى اطلاعاتى پيامبربه آن حضرت گزارش دادند كه قريش در تدارك حمله به مدينه است‏، آن حضرت در نحوه مقابله با لشكر قريش، يك شوراى نظامى تشكيل داد و فرمود: «أشيروا علىّ!» (نظر مشورتى خود را بيان كنيد) . عبداللّه بن ابىّ، سر كرده منافقان مدينه پيشنهاد كرد كه در شهر بمانند و با دشمن روبه‏رو شوند وگفت : «اى رسول خدا، ما در جاهليت داخل شهر مى جنگيديم و زنان و كودكان را در اين حصارها جاى
مى داديم و با ايشان مقدارى سنگ قرار مى‏داديم به طورى كه به خدا سوگند، گاهى يك ماه بچه‏ها مى توانستند ما را با آوردن سنگ در مبارزه با دشمن يارى كنند و خانه‏هاى مدينه را به گونه‏اى به هم متصل مى‏كرديم كه از هر سو چون دژى بود كه زنها و بچه‏ها از بالاى حصارها سنگ مى‏زدند و ما در كوچه‏ها با شمشيرهايمان نبرد مى‏كرديم » . اما نوجوانانى كه در بدر حضور نداشتند خواهان بيرون رفتن ورويارويى با دشمن بودند. برخى ازمردان كامل و خيرخواه و خبير چون حمزة بن عبدالمطلب، سعد بن عباده، نعمان بن ثعلبه و برخى ديگر از اوس و خزرج هم نظرشان بر پيكار روياروى در خارج از شهر بود آنها گفتند: «اى رسول خدا ، مى‏ترسيم دشمن گمان كند كه ما از ترس مقابله با آنها از شهر خارج نشده‏ايم و اين امر موجب گستاخى و جرأت آنها نسبت به ما شود» آن گاه نبرد بدر را يادآور شدند وخود را خواهان يكى از دو نيكوترين (احدى الحسنيين): شهادت يا پيروزى معرفى كردند. پيامبر اكرم (ص) پس از شنيدن سخنان هر دو گروه، نظر اكثريت مبنى بر خروج از شهر و مقابله روياروى با دشمن را پذيرفت ؛ به خانه رفت و لباس رزم پوشيد.

مشاهده مى‏شود كه چگونه پيامبر خدا (ص) با ياران خود به مشورت مى‏نشيند و از استبداد رأى سخت پرهيز مى‏كند اين گونه مشورت كردن شيوه عمل آن حضرت بود، چنانكه در نبرد احزاب يا خندق نيز با اصحاب خود مشورت كرد. و نيز در پيكارهاى
بنى قريظه و بنى نضير در برخورد با يهود مدينه چنين كرد. همچنين در روز حديبيه ، در فتح مكه زمانى كه شنيد ابوسفيان مى آيد، در غزوه طائف پس از محاصره آنها، و در غزوه تبوك با اصحاب خود مشورت كرد.

ادامه دارد...


 كوتاه از ورزش جوانان 

فارس قهرمان مسابقات فوتبال نابينايان کشور شد

ششمين دوره مسابقات فوتبال نابينايان قهرماني کشور که در شهرستان بابلسر برگزار شد با قهرماني تيم فارس به پايان رسيد.به گزارش مهر به نقل از روابط عمومي فدراسيون نابينايان وکم بينايان، تيم فارس با نتيجه سه بر يک در ديدار پاياني مقابل آذربايجان شرقي به برتري رسيد و عنوان قهرماني اين دوره از مسابقات را از آن خود کرد.

محمد رضا مظلومي، رئيس فدراسيون نابينايان وکم بينايان از نزديک شاهد اين رقابتها بود و مدال تيم قهرمان را اهدا کرد.

در مراسم پاياني نيز که با حضور رئيس اداره کل ورزش و جوانان استان و رئيس هيات استان آقاي ابوطالب باقري، قهرمانان ملي و پيشکسوتان ورزش برگزار شد، به نفرات و تيم هاي برتر کاپ قهرماني و جوايز اهدا شد.در ادامه مازندران به عنوان تيم اخلاق شناخته شد و احمد رضا شاه حسيني از استان فارس به عنوان آقاي گل مسابقات دست يافت.


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون