جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2991- تاریخ : 1392/11/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


عكاسخانه
كاروانسراي شاه عباسي كرج

بقا يا فناي کارخانه ريسباف شهرضا در ابهام

با پايان مرحله داوري آثار؛
آثار حجمي طرح استقبال از بهار معرفي شدند


اخبـــــــــار


خبر


قصار اما...


نگاه


دنياي عكس
مجسمه مسيح در زير آبهاي فلوريدا

 عكاسخانه 
 كاروانسراي شاه عباسي كرج


 بقا يا فناي کارخانه ريسباف شهرضا در ابهام  

بقا يا فناي کارخانه‌ي ريسباف شهرستان شهرضا همچنان در گرو اعلام نظر دادگاه است. به گزارش خبرنگار (ايسنا)، کارخانه‌ي ريسباف شهرضا، يکي از بناهاي تاريخي و ارزشمند در استان اصفهان است که هفتم مهرماه 1381 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد؛ اما با شکايت مالکان اين کارخانه، در 18 خردادماه 1390 اين بنا با حکم ديوان عدالت اداري از فهرست آثار ملي خارج شد. پس از آن، نگراني‌ها نسبت به تخريب اين کارخانه‌ي قديمي که يکي از نمونه کارخانه‌هاي باقي‌مانده از دوران ورود صنعت مدرن به ايران است، افزايش يافت. نخستين قدم در اين زمينه، از اوايل مهرماه امسال و درپي شکايت يکي از مالکان کارخانه‌ي تاريخي «ريسباف» برداشته شد که حکم برگزاري مزايده براي فروش آهن‌آلات يکي از سالن‌هاي کارخانه را داد، تا 400 ميليون تومان قرض مالک کارخانه، از طريق اين روش پرداخت شود. از سوي ديگر، با توجه به اين‌که بيشتر سهم اين کارخانه متعلق به شهرداري شهرضاست، مديريت شهري و مسوولان ميراث فرهنگي شهرضا براي حفظ اين کارخانه اميد زيادي دارند، تا شهرداري شهرضا بتواند با خريد ديگر سهم‌ها از مالکان، از تخريب اين بنا جلوگيري کند. اين کارخانه از يکي دو ماه پيش، يک شانس ديگر هم براي زنده ماندن پيدا کرده، آن‌ هم در دست مالک جديدي است که با ارائه‌ي اسنادي ادعاي داشتن سهمي از اين کارخانه را مطرح کرده و در صورت تأييد شدن مدارک او، شايد بازي به‌گونه‌اي ديگر ورق بخورد. به گزارش ايسنا، مدير نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري شهرستان شهرضا در اين‌باره به ايسنا گفت: هنوز رأي نهايي دادگاه پس از درخواست تجديد نظر اعلام نشده است؛ اما ما در اين‌باره بسيار اميدوار هستيم تا شهرداري در صورت تأمين اعتبار، بتواند ديگر سهم‌هاي اين بناي تاريخي را از مالکان بخرد. با اين وجود، بايد به اقدامات مسوولان شهري شهرضا در دو سال گذشته نيز توجه کرد که با مذاکره‌ي اداره‌ي ميراث فرهنگي استان با شهرداري و فرمانداري شهرضا، شهرداري چهار دانگ از کارخانه را خريد و حتي بخش‌هايي از اين بناي تاريخي را مرمت ‌کرد. همچنين اداره کل ميراث فرهنگي استان با حفظ کالبد اصلي بنا، طرح‌هايي را براي دادن کاربري فرهنگي و تجاري به اين بنا تهيه کرد و قصد اجرايي کردن اين طرح را داشت؛ اما بعد از آن، دادگاه سهم يکي از مالکان را توقيف کرد و رأي به فروش قطعات و آهن‌آلات کارخانه داد‌ تا بدهي مالک پرداخت شود. اکنون نيز تنها اقدامي که براي نجات کارخانه موفق به انجام آن شده‌اند، به تعويق انداختن اجراي رأي دادگاه بوده است، تا شايد بتوانند کاري در اين زمينه انجام دهند.


 با پايان مرحله داوري آثار؛
 آثار حجمي طرح استقبال از بهار معرفي شدند 

 اسامي منتخبين آثار حجمي طرح استقبال از بهار93، پس از پايان داوري، اعلام شدند.

به گزارش شاپرك و به نقل از روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران، 30 اثر حجمي با موضوعات بهار از آثار ارسال شده به دبيرخانه طرح استقبال از بهار 93 براي اکران در سطح شهر انتخاب شدند.

ايرج محمدي، سعيد شهلاپور، سهند حساميان، رضا قره باغي و کيوان پورنصري نژاد پس از بررسي و داوري 726 اثر رسيده از 247 هنرمند، 30 اثر حجمي را شايسته اکران در سطح شهر دانسته و براي اکران در شهر معرفي کردند.

بر اين اساس آثار عرفان شهياد، سمانه ميرزاحسيني، پرستو سنماري، فاطمه حسيني، ياسر حسيني، اقبال جودي، عباس مجيدي، نگار تاج گردان، علي موسوي خلخالي، سارا تقوي، حسنا تيزمغز، آزاده باقري، سعيد رزاقي بهار، کوروش نقدي پور، بهار اربابي، مرتضي شعباني، محمد زحمتکش، فاطمه مجيدي، اعظم اسکندري، امير وفايي، آرش غنچه پور، صفورا فدايي، بيژن غنچه پور، ياشار محمودي رحماني، سولماز رحمانپور، محمدرضا خلجي و امين طباطبايي صدرايي، در بخش آثار حجمي طرح استقبال از بهار اکران شهري مي‌شوند.

اين آثار به زودي پيش از پايان سال 92 در ميادين، پارك ها، حاشيه بزرگراه‌ها، تقاطع خيابان ها و محورهاي مهم به عنوان فضاهاي زنده شهري اکران مي شوند.


 اخبـــــــــار 

بازگشايي موزه بغداد ونمايش آثار مسروقه

موزه غارت شده عراق،احتمالا پس از ده سال خاموشي و نابودي صدها اثر بي نظير فرهنگي و تاريخي، باز گشايي مي‌شود.

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ بين‌الملل ـ موزه ملي بغداد پس از ده سال خاموشي و ازدست رفتن هزاران اثر گرانبهاي فرهنگي، به زودي کار خود را با نمايش آثاري از تمدن ميان رودان( بين النهرين)از سر مي‌گيرد.

به گزارش رويترز يک دهه پس از حمله نيروهاي ائتلاف به عراق که به برکناري ومرگ صدام حسين و سونامي بزرگي از دزدي و غارت در موزه ملي بغداد منجر شد، اکنون اين موزه خود را آماده نمايش گنجينه‌هاي تمدن و فرهنگ ميان رودان مي‌کند، هرچند که هزاران اثراز اين مجموعه را از دست داده است.

غارت موزه بغداد درپيش چشم نيروهاي ارتش امريکا گاه با حمله مغولان به کتابخانه بزرگ بغداد در سال 1258 مقايسه مي‌شود که بابي تفاوتي وزير دفاع وقت امريکا،"دونالد رامسفلد" مواجه شد. اما اگر بسياري از عراقي‌ها هنوز حادثه غارت موزه خود را به عنوان نمادي از بي توجهي اسب‌سوار دروقت حمله به اطراف خود تلقي مي‌کنند، از آن روست که وضعيت کنوني عراق همچنان آميزه‌اي از خونريزي و اختلال عملکرد اداري و سياسي است.

با اين حال کارکنان موزه بغداد اکنون اميدوارند روزي به اميدهايشان دراين کشور نفت خيز که هزاران سال مهد تمدن بشر بوده، دست يابند.

عبدالقادر شيما" يک راهنماي گردشگري در موزه بغداد مي‌گويد:«موزه بغداد اکنون بخشي از آثار باستاني دزيده شده را بازپس گرفته و تاحدي بازسازي شده است. از نظر مرمت نيز در وضعيت خوبي است و آماده ارائه خدمات معمول خود شده است.

به گفته او موزه از اوايل فوريه يا مارچ آينده به روي عموم مردم باز مي‌شود درحالي که تا کنون تنها دانشجويان ،مقامات خارجي و پژوهشگراني که داراي مجوز ويژه بازديد باشند، حق ديدار ازاين موزه را داشته‌اند.

غارت موزه بغداد که گنجينه‌اي از آثار هنري وفرهنگي 5000 سال پيش از تاريخ ميان رودان بود بلافاصله پس از حمله نيروهاي امريکايي به عراق، از حساس ترين مناطق کشور اعلام شد.

سالن وويترين‌ها همه از مجسمه‌هاي گرانبها و انواع سکه و کتيبه و مجموعه‌هاي مختلف تاريخي تهي شدند وحتي امروز نيز تنها هفت در از مجموع 23 ورودي اين موزه باز است.در برخي بخش‌ها بوي ماندگي و کپک به مشام مي‌رسد و چراغ هاي فلورسنت کم سو تنها منبع نور دراين موزه است. بسيار از نشان‌هاي راهنمايي پر از انواع غلط‌هاي املايي برروي کاغذ چاپ شده و با پوشش‌هاي پلاستيکي بر در وديوار نصب شده است.

بر ديوارهاي خارجي آن آثار تيراندازي و بمب گذاري اتومبيل‌هاي انتحاري نيروهاي حامي القاعده و نيروهاي ارتش در غرب بيابان انبار برجاي مانده است.

به گفته عبدالقادر درمجموع 15000 قطعه تاريخي از موزه بغداد به سرقت رفته بود برخي از آنها حدود 8000 تا 9000 قطعه باز پس گرفته شده است.با اين حال عدم تخصص کافي در مراقبت از آثار و نبود منابع مالي کافي و نبود امکانات براي سرکوب و کنترل شبکه‌هاي قاچاق آثار فرهنگي از مهم‌ترين مشکلات و موانع برسر راه باز سازي و بهبود شرايط موزه بغداد است. شرايطي که با آشوب‌هاي داخلي در کشور همسايه سوريه تشديد نيز شده است.

کشف بقاياي يک کليساي رومي در ترکيه

بقاياي کليساي رومي متعلق به قرن پنجم ميلادي در ترکيه شناسايي شد. به گزارش (ايسنا)، بقاياي اين کليسا در فاصله 20 متري کرانه درياچه «ايزنيک» در شهر «بورسا» ترکيه کشف شد. به گزارش روزنامه حريت، اين کليسا که با استفاده از قطعات بزرگ سنگ ساخته شده، از دو بخش تشکيل شده که شامل سالن اصلي و سه اتاق کوچک است. باستان‌شناسان بر اين باورند که کليساي رومي که پي آن در عمق 2 متري قرار دارد، به وضوح از سطح آب قابل مشاهده است. در جريان زلزله مرگ‌بار سال 740 ميلادي که بخش‌هاي وسيعي از ترکيه فعلي را لزراند بشدت صدمه ديده و پس از آن ديگر بازسازي نشده است. تا کنون در بقاياي اين کليسا ظرف‌هاي سفالي، اجاق و ديگر آثار تاريخي که در فاصله سال‌هاي 550 تا 740 ميلادي ساخته شده، کشف شده‌اند.

حسن بلخاري و سيدمحمد بهشتي نامزدهاي رياست فرهنگستان هنر

حسن بلخاري و سيدمحمد بهشتي دو نامزد رياست فرهنگستان هنر هستند که بايد ديد، رياست جمهوري و شوراي انقلاب فرهنگي کدام يک را براي اين مسند برمي‌گزينند.‌حسن بلخاري پژوهشگر فلسفه هنر اسلامي و رئيس سابق پژوهشکده فرهنگستان هنر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس با اعلام اين خبر گفت: صحبت‌هايي به منظور پذيرفتن رياست فرهنگستان هنر با من انجام شده است که بايد ببينيم نظر رياست جمهوري و شوراي انقلاب فرهنگي در اين زمينه چه خواهد بود و چه تصميمي مي گيرند.

به گفته بلخاري، از مدت‌ها پيش،‌ او به همراه سيدمحمد بهشتي به عنوان نامزدهاي پست رياست فرهنگستان هنر مطرح هستند و هنوز اين موضوع به نتيجه نهايي نرسيده است.به گزارش فارس، حسن بلخاري متولد سال 1341 در اصفهان است. او عضو هيات علمي دانشگاه تهران و دانشيار گروه مطالعات عالي هنر در پرديس هنرهاي زيبا است.بلخاري داراي دکتراي فلسفه هنر است و بيش از 25 کتاب در باب مباني نظري هنر و به ويژه فلسفه هنر تاليف و ترجمه کرده است.سيدمحمد بهشتي نيز متولد 1330 در تهران است. او داراي مدرک کارشناسي ارشد معماري از دانشکده معماري و شهرسازي دانشگاه ملي ايران است و در تشکل‌هاي مختلفي عضويت دارد.


 خبر 

افزايش تعاملات ايران و ژاپن با برپايي نمايشگاه‌هايي از هنر معاصر دو کشور

افزايش تعاملات ايران و ژاپن با برپايي نمايشگاه‌هايي از هنر معاصر دو کشورسفير و مدير بخش فرهنگي سفارت ژاپن ضمن ديدار با مدير موزه هنرهاي معاصر تهران در مورد تعاملات فرهنگي و برپايي نمايشگاه‌هايي از هنرمندان معاصر دو کشور گفتگو کردند.

به گزارش مهر، «کوجي هانه دا» سفير و «گنکي فوجي» مدير بخش فرهنگي سفارت ژاپن در تهران از موزه هنرهاي معاصر تهران بازديد و با احسان آقايي رئيس موزه هنرهاي معاصر تهران ديدار وگفت وگو کردند.در اين ديدار احسان آقايي ضمن خوش آمد گويي به سفير ژاپن با ذکر پيشينه خوب همکاري موزه هنرهاي معاصر تهران با موزه هاي ژاپن، ابراز اميدواري کرد اين همکاري ها با کمک سفير استمرار يافته و وارد ابعاد جديد و گسترده تري شود.آقايي شرايط جديد ايجاد شده درتعاملات بين‌المللي را فرصتي دانست، که حوزه فرهنگ و هنر بيشترين بهره مندي را از آن حاصل کند.وي ابراز اميدواري کرد نمايشگاهي از هنر معاصر ژاپن در تهران و نمايشگاهي از هنر معاصر ايران در توکيو برگزار شود.آقايي در ادامه گفت: اگر سفير ژاپن برنامه اي براي نمايشگاه هاي مشترک مد نظر داشته باشد و پيشنهاد بدهند با کمال ميل و در اولين فرصت مورد بررسي قرار خواهد گرفت و زمينه هاي همکاري مشخص خواهد شد.احسان آقايي در پايان اين ديدار گفت: ما طرحي براي برپايي نمايشگاه هاي مشترک داريم که بزودي تقديم سفير خواهيم کرد و اگر ايشان هم طرحي داشته باشند ما مي توانيم روي آن بحث کنيم و به نتيجه مطلوب برسيم.سفير ژاپن در ارتباط با برگزاري آثار هنرمندان ژاپني در ايران اظهار داشت: ما سال گذشته نمايشگاهي در موزه ملي و همچنين خانه هنرمندان داشتيم که در اين نمايشگاه آثار ظروف زرين فام به نمايش در آمد. تمايل داريم نمايشگاهي از هنر معاصر ژاپن نيز در موزه شما داشته باشيم.وي در پايان اين ديدار ضمن بازديد از آثار ايراني و خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران ابراز اميدواري کرد که با توجه به تغييرات اخير و نگاه مثبت جامعه جهاني به ايران، امکان فعاليت هاي فرهنگي و هنري دو کشور بيش از پيش فراهم شود.


 قصار اما... 

 تغيير دهندگان اثر گذار در جهان کساني هستند که بر خلاف جريان شنا مي‌کنند.

(والترنيس)

منبع : http://www.beytoote.com

 


 نگاه 

چهار طاقي خير آباد

نرگس عبدي فر

خيرآباد يا فروزك ناحيه‌اي گرمسيري با سابقه طولاني در تاريخ، براي رسيدن با اين بنا مي‌بايد حدود 25 کيلومتر در راه بهبهان به دوگنبدان (گچساران) پيش رفت و آنگاه به راهي فرعي در سمت چپ جاده پيچيد که بسوي روستاي خيرآباد عليا مي‌رود. پس از پشت سر نهادن حدود 10 کيلومتر از اين راه، چهارطاقي در کنار چپ جاده ديده مي‌شود و رودخانه زلال و خروشان خيرآباد به همراه بازمانده‌هاي پلي ساساني ، در مجاورت آن قرار دارند. در مورد کاربرد اين بنا روايات مختلفي وجود دارد. اردشير بابکان در آخرين جنگ خود با اردوان پنجم وي را در دشت رامهرمز شکست مي‌دهد و به‌همين مناسبت بناهاي يادماني در طول اين مسير مي‌سازد. عده‌اي بر اين باورند که چهارطاقي خيرآباد نيز از جمله بناهاي يادماني اردشير است. بنا به پژوهش‌هاي ِ آندره گدار، اين چارتاقي در مسير جاده تاريخي و باستاني ِ فارس به خوزستان قرار دارد. گدار اين راه را که چارتاقي مشرف بر آن است را جاده شاهي مي‌داند. مشخصه‌هاي خورشيدي طراحي شده براي اين چهارطاقي جالب و استثنايي است. طرح چهارطاقي خيرآباد با ديگر چهارطاقي‌هاي ايران متفاوت است و محور اصلي آن رو به جايگاه طلوع خورشيد در انقلاب زمستاني دارد. در نتيجه پرتوهاي خورشيد بامدادي در آغاز فصل زمستان در امتداد محور بنا مي‌تابند و امتداد خطوط همگي سايه‌ها در بيرون و درون بنا با يکديگر موازي هستند. براي تشخيص اعتدالين (آغاز بهار و پاييز) و نيز انقلاب تابستاني، پديدهاي سه‌گانه‌اي طراحي و بکار بسته شده که تنها در همين بنا ديده‌ شده است. مصالح اصلي به‌کار رفته در ساخت اين بنا، سنگ، گچ و لاشه است که گنبد بزرگ و حجيم بنا را حفظ کرده‌است. چهارطاقي خيرآباد با چهار فيل‌گوش پوشيده و طاق روي آن احيا شده است علاوه براين بنا،. در بررسي‌هاي باستان‌شناسي بر روي تپه‌هاي اطراف، در عمق حدود 50 تا 60 سانتي‌متري تپه‌ها سوخته‌هايي بدست آمده که به نظر مي‌رسد علاوه بر آتشکدهچهارطاقي و انجام مراسم مذهبي در آن، بر فراز تپه‌ها نيز گودال‌هايي براي افروختن آتش تعبيه شده است. طول اضلاع بيروني چهار طاقي 11.07 متر، ابعاد دروني زير گنبد 6.26 متر، ارتفاع طاق‌ها تا زير قوس 4.5 متر، ارتفاع تا منشوري از کف 6.70 متر و از کف تا آخرين نقطه باقي‌مانده به گنبد 9.20 متر است. طول هر ستون يا پايه طاق 3.60 متر است. گنبد اين بنا به‌شکل گردچين ساخته شده‌است. پايه‌هاي آن با سنگ‌هاي چکش‌کاري‌شده و فضاي زير گنبد با خطوط هندسي ساده تزيين شده‌اند.



 دنياي عكس 
 مجسمه مسيح در زير آبهاي فلوريدا


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون