جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2982- تاریخ : 1392/11/09 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)


عكاسخانه
کاخ صاحبقرانيه

رازهاي زيستگاه هشت‌هزار ساله ارجان فاش مي‌شود


اخبـــــــــار


خبر


قصار اما...


نگاه


دنياي عكس
كاخ سليمانيه - كرج

 عكاسخانه 
 کاخ صاحبقرانيه


 رازهاي زيستگاه هشت‌هزار ساله ارجان فاش مي‌شود  

 به گزارش (ايسنا)، شرکت نفت مناطق نفت‌خيز جنوب در سال‌هاي 1384 و 1385 در عرصه‌ي محوطه‌ي هفت‌هزار ساله‌ي «ارجان» که آن را موقعيت «منصورآباد 5» مي‌ناميد، چا‌ه‌هايي را حفر کرد. اين شرکت نخست چند چاه نفت را نشانه‌گذاري کرد که در ميان آن‌ها، يک چاه در عرصه‌ي باستاني «ارجان» حفاري شد؛ اما اين اقدام با واکنش مراقبان آثار تاريخي و انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي بهبهان روبه‌رو شد و سرانجام پس از اطلاع اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان، کار به‌صورت نيمه‌تمام متوقف شد.

از آن پس تا اوايل امسال، اقدامي براي بررسي و ارزيابي اين محدوده انجام نشد؛ سرانجام در بهار امسال، پژوهشکده‌ي باستان‌شناسي با يافتن موقعيتي مناسب به فکر بررسي اقداماتي افتاد که شرکت نفت‌خيز جنوب در اين محوطه انجام داد. بر اين اساس، اسماعيل يغمايي - باستان‌شناس - و عباس مقدم - رييس وقت پژوهشکده‌ي باستان‌شناسي - مأمور بررسي محوطه‌ي «ارجان» در بهبهان شدند تا ‌موقعيت چاه نفت ارجان و تخريب‌هايي که با عمليات حفاري شرکت نفت در آنجا ايجاد شده است، بررسي شود. حالا عباس مقدم درباره‌ي اقدامات انجام‌شده در اين محدوده به خبرنگار ايسنا گفت: در مطالعات اوليه در موقعيت چاه نيمه‌تمام «منصورآباد 5» يکي ديگر از نمونه‌هاي بارز مشکلات باستان‌شناسي که «دشت‌هاي رسوبي جنوب غربي ايران» را شامل مي‌شود، برملا شد؛ دفن بقاياي زيستگاهي در زير نهشته‌هايي که براثر شرايط اقليمي خاص مناطق رسوبي شکل مي‌گيرند، يکي از مشکلاتي است که به‌طور دائم زيستگاه‌هاي اوليه را از ديد باستان‌شناسان دور مي‌کند.

سرپرست کاوش «موقعيت منصورآباد 5» در عرصه‌ي محوطه‌ي «ارجان» ادامه داد: در دشت‌هاي رسوبي جنوب غربي ايران باقي‌مانده از دوره‌ي روستانشيني آغازين، تعداد بسيار کمي از زيستگاه‌ها شناسايي و ثبت شده‌اند. در دشت وسيع مرکزي خوزستان، اين زيستگاه‌ها به تعداد انگشتان يک دست است و جالب اين‌که همه‌ي اين نوع زيستگاه‌ها به‌طور تصادفي شناسايي شده‌اند..او که کارهاي مطالعاتي اين محدوده را انجام داده، با اشاره به اين‌که مقاطع ايجادشده توسط شرکت نفت باعث نمايان‌ شدن لايه‌اي مربوط به دوران روستانشيني آغازين يا هزاره‌ي ششم پيش از ميلاد در حدود شش سال پيش در زير حدود دو متر رسوبات طبيعي در محوطه‌ي «ارجان» شده است، گفت: پيش از اين، در بررسي‌هاي مختلف باستان‌شناسي، شواهدي از زيستگاه‌هاي دوران روستانشيني آغازين در مناطق جنوبي ارجان مشخص شد؛ اما هيچ‌ کسي نمي‌دانست در بخش‌هاي شمالي دشت بهبهان که به رودخانه‌ي «مارون» نزديک است، زيستگاهي با قدمت هشت‌هزار سال وجود دارد.

اين باستان‌شناس اظهار کرد: پس از انجام اين بررسي‌ها طرحي به پژوهشکده‌ي باستان‌شناسي با هدف مستندسازي اين محوطه ارائه و با صدور مجوز کاوش، به مدت 45 روز، سه کارگاه کاوش در آن محدوده ايجاد شد. سپس با ايجاد گمانه‌ها پس از گذشتن از دو متر لايه‌ي رسوبي طبيعي، يک لايه‌ي فرهنگي به‌دست آمد که به‌طور نسبي و براساس شواهدي مانند سفال و دست‌افزارهاي سنگي، تاريخي برابر با هزاره‌ي‌ ششم قبل از ميلاد را مي‌توان براي آن در نظر گرفت.

وي بيان کرد: براساس شواهد موجود، اين زيستگاه در ابتدا براثر آب‌گرفتگي، غرقاب شده و پس از ترک منطقه توسط ساکنان، به مرور زمان، رسوبات طبيعي آن را براي مدت زماني بسيار طولاني از ديد پنهان کرده است.

او با اشاره به کشف تعدادي استخوان حيواني‌، دست‌افزارهاي سنگي و يافته‌هاي ديگر مانند قطعات سفال و بخش‌هايي از يک کف سنگ‌فرش‌شده در اين محوطه، اظهار کرد: هر کدام از اين يافته‌ها بر آگاهي ما نسبت به ماهيت اين زيستگاه مي‌افزايد؛ اما به‌دليل محدود بودن کارگاه‌هاي کاوش در اين فصل، بهتر است از ارائه‌ي نظر قطعي درباره‌ي ماهيت اين زيستگاه که آيا به يک‌جانشينان متعلق بوده يا کوچ‌نشينان خودداري شود.

سرپرست کاوش «موقعيت منصورآباد 5» ادامه داد: اکنون مرحله‌ي نخست مطالعه در اين محدوده انجام شده و قرار است با موافقت پژوهشکده‌ي باستان‌شناسي و همکاري شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب، در آينده‌ي نزديک کاوش گسترده‌اي براي تکميل مطالعات اوليه انجام شود، چون به اطلاعاتي نياز داريم تا بدانيم کارکرد دقيق اين محوطه چه بوده و مهم‌تر اين‌که با ثبت داده‌هايي مانند بقاياي جانوري، دانه‌هاي سوخته‌ي گياهان و مطالعات زمين‌باستان‌شناسي پي ببريم که معيشت ساکنان اين زيستگاه چه بوده و کيفيت متروک شدن اين محوطه چگونه بوده است.

به گزارش ايسنا، بخش عيلامي محوطه‌ي هشت‌هزار ساله‌ي «ارجان» يا به قول اهالي منطقه «ارگون» در پاييز 1361 هنگام خاکبرداري به‌منظور عمليات سدسازي روي رودخانه‌ي «مارون» کشف شد. در آن عمليات، حفره‌اي در زمين ايجاد و آرامگاهي از دوره‌ي عيلامي به‌دست آمد که باعث شد، ابتدا گروهي از باستان‌شناسان به سرپرستي مرحوم علي‌محمد خليليان و فائق توحيدي و سپس احسان يغمايي به اين منطقه اعزام شوند. مطالعات آن‌ها نشان داد که اين آرامگاه به «کيتين هوتران»، پادشاه دوره‌ي عيلام نو متعلق است که در اواخر هزاره‌ي دوم پيش از ميلاد بر اين منطقه حکمراني مي‌کرد. او همراه خود، گنجينه‌اي باشکوه داشت که امروزه از آن با نام «گنجينه‌ي ارجان» ياد مي‌شود و در موزه‌ي ملي ايران نگهداري مي‌شود.


 اخبـــــــــار 

الگوهاي مقاوم(پايدار) در معماري سنتي ايران

فرزان حاجي رضايي

قسمت سوم

ناحيه اول: ناحيه‌ي گرم و خشك، بخش‌هاي مركزي فلات ايران

اين ناحيه تقريباً دست كم شش ماه سال هيچ باراني دريافت نمي‌كند، بنابراين بسيار گرم و خشك است.

بنابراين برودت هوا، ايجاد خنگي هدف اصلي طراحي در اين نوع منطقه است. معماران سنتي در ايران تلاش مي‌كردند شيوه‌ي سنتي و عنصر تبخير آب را در طراحيشان لحاظ كنند و مطمئناً باد و آب، نقش‌هاي اصلي را در اين نوع طراحي بازي مي‌كردند و به اين شكل، برخي سيستم‌ها و وسايل حافظ منابع طبيعي انرژي مثل wind catcherشناخته شده با نام «بادگير» و آبگيرهايي كه درون ساختمان‌ها با نام «حوض‌خانه» ساخته مي‌شد در كار معماران ارزشمند ايراني ديده مي‌شد.

بادگير، يك سيستم حفظ كننده انرژي در مناطق گرم و خشك

چون معماري حافظ منابع انرژي پيشنهاد مي‌كند راه‌حل‌هاي گوناگوني وجود دارند كه با پتانسيل‌هاي زيست محيطي، تهويه‌ي طبيعي، به عنوان يك معيار مطمئن براي سرمايش و حس آرامش هماهنگي دارند، اين راه‌حل‌ها نقش كليدي در طراحي رسمي معماري بازي مي‌كند اين راه حل ساخت بادگير يا برج بادي مي‌باشد.

سيستم بادگير با قدرت بادي كه از داخل حفره‌هاي طراحي شده در سيستم عبور مي‌كند، كار مي‌كند. چرخش هوا در نقاط مختلف ساختمان توسط باز و بسته كردن دريچه‌هاي تعبيه شده زير بادگير تنظيم مي‌شود. بادگير با توجه به شرايط با دو تابش خورشيدي در منطقه عمل مي‌كند. ديوارهاي داخلي و بيروني مقدار زيادي دما در طول روز جذب مي‌كنند. در نتيجه آنها موجب تعادل دما در شب مي‌شوند و گرماي جمع شده را در هواي سرد شب پخش مي‌كنند. در نتيجه آنها موجب تعادل دما در شب مي‌شوند و گرماي جمع شده را در هواي سرد شب پخش مي‌كنند. ضخامت ديوارهاي بادگير و ابعاد حفره‌هاي داخلي درون ديوارها به شيوه‌اي طراحي شده است كه گرماي كافي را جذب كند. هواي گرم معتدل داخل بادگير بالا مي‌رود و توسط ارتفاعات بالاتر كشيده مي‌شود. در نتيجه هواي سرد از پنجره‌ها و درها جريان مي‌يابد و به داخل خانه مي‌يابد و اين چرخه در سراسر شب اتفاق مي افتد. توسط اين سيستم، ساختمان انرژي طبيعي را مصرف مي‌كند و مانند كولرهاي امروزي كار مي‌كند تا اين كه بدون استفاده از ذخاير گران انرژي هوا را خنك كند.


بازار صنايع دستي ايران حياط خلوت چشم بادامي ها

تهران - ايرنا - بازار صنايع دستي ايران روزهاي خوبي ندارد؛ سکوت و کسادي در جاي جاي اين بازار ديده مي شود اما در اين بازار کاروبار چشم بادامي ها حسابي پر رونق است.

چيني ها با کپي برداري از صنايع دستي ايران اين محصولات تقلبي را به قيمت ارزان وارد کشور مي کنند و صدالبته خريداران داخلي با نگاهي ظاهري به اين اجناس مشتري آن مي شوند.

اين محصولات تقلبي هر چند در ظاهر فريبنده است اما عمر چنداني ندارد و پس از مدتي همه ظواهر خود را از دست مي دهد.

اکنون بازار و فروشگاه هاي صنايع دستي کشور مملو کالاهاي تقلبي چيني است و دراين آشفته بازار هنرمندان چيره دست صنايع دستي خانه نشين شده اند.

برخي آمارها مي گويد که 70 درصد بازار صنايع دستي در دست چيني ها است.

‌ همه بازار در دست چيني ها است

يک فروشنده بازار صنايع دستي در تهران به خبرنگار ايرنا مي گويد همه بازار صنايع دستي را کالاهاي تقلبي چيني فراگرفته و اجازه نفس کشيدن به کالاهاي داخلي نمي دهد.

داريوش شجاعي گفت: اين کالاها پس از مدتي ظواهر خود را از دست مي دهد درحالي که صنايع دستي داخلي باکيفيت توليد مي شود و عمر طولاني نيز دارد.

‌ بازار پر از ساخته هاي بي کيفيت چيني است

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هم از وضعيت کنوني صنايع دستي گلايه مي کند و مي گويد ساخته هاي تقلبي جاي صنايع دستي را گرفته است. بازار پر از ساخته هاي بي کيفيت چيني است. ما دغدغه بازارهاي بين المللي را داريم، اما رقابت را در بازارهاي داخلي را واگذار کرده ايم.

محمدعلي نجفي مي افزايد: صنايع دستي هم با ميراث فرهنگي ارتباط تنگاتنگ دارد و هم با گردشگري. هم مي تواند يکي از جاذبه هاي گردشگري باشد و هم رونق گردشگري مي تواند به رونق صنايع دستي کمک کند. از طرف ديگر صنايع دستي از يک سو با هنر در ارتباط است از سوي ديگر با صنعت و مسايل مربوط به اقتصاد و اشتغال. به گفته نجفي، مردم از بازارهاي مهم صنايع دستي ما مثل اصفهان و شيراز و همدان ساخته هاي چيني مي خرند. ما در بازارهاي داخل کشور هم مشتري داخلي داريم و هم مشتري خارجي. با فضاي جديدي که شکل گرفته است، اميدواريم با ورود گردشگران خارجي صنايع دستي خودش يکي از جاذبه هاي گردشگري ما باشد.

کارگاه هاي صنايع دستي يکي پس ازديگري تعطيل مي شود

حسين ياوري از فعالان عرضه صنايع دستي خواستار ممانعت از تعطيلي کارگاه ها شد و گفت: بسياري از کارگاه هاي رشته هاي مختلف صنايع دستي به دليل مشکلات مالي و نبود حمايت تعطيل شده و يا در حال تعطيل شدن هستند.

اين هنرمند گفت: بسياري از کارگاهها با مشکلات مختلف از جمله تهيه مواد اوليه، آب، گاز و برق مواجه هستند و به همين دليل تعطيل و يا در معرض تعطيل شدن قرار دارند و لازم است در برنامه کوتاه مدت اين مسايل رفع شود. ياوري رشد توليد، توسعه صادرات، کاهش عوارض اجتماعي و مهاجرت و همچنين ايجاد اشتغال را از جمله نقش هاي صنايع دستي دانست و گفت: هنر زبان گويايي براي شناسايي فرهنگ و تمدن به جهانيان است. اين فعال عرضه صنايع دستي هنرمندان کشور را پرمايه اما کم توقع دانست و افزود: براي رفع مشکلات اين قشر بايد سه برنامه ضربتي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت تدوين و اجرا کنيم که راه اندازي نگارستان هنرهاي سنتي و ارايه آموزش از جمله اين نيازها است.


 خبر 

بيمه آتش‌سوزي کاخ گلستان و موزه ملي ايران براي اولين بار

معاون توسعه مديريت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از بيمه آتش‌سوزي کاخ گلستان و موزه ملي ايران براي نخستين بار توسط اين سازمان خبر داد.

به گزارش مهر، سميع‌الله حسيني مکارم گفت: با توجه به ظرفيت و تکليف قانوني براي بيمه کردن اماکن و دارايي‌هاي سازمان، براي اولين بار نسبت به بيمه آتش سوزي ساختمان هاي کاخ گلستان، موزه ملي ايران، موزه ايران باستان، ساختمان ستاد مرکزي و تاسيسات کاخ گلستان و موزه ملي ايران اقدام شد.

معاون توسعه مديريت ادامه داد: به دليل بالا بودن حجم تعهدات در اين اماکن، کنسرسيومي متشکل از بيمه مرکزي، شرکت‌هاي ايرانيان، پاسارگاد، پارسيان، البرز، سينا، اتکايي امين، ملت و معلم با تاييد بيمه مرکزي عهده دار اين بيمه شدند.

وي در ادامه با اشاره به اينکه بيمه بناها و موزه‌هاي کشور يکي از الزامات قانوني است، يادآور شد: با توجه به وظيفه اصلي سازمان که عهده دار حفاظت و حراست از ميراث فرهنگي و تاريخي کشور است، بيمه اين اماکن در دستور کار معاونت توسعه مديريت قرار گرفت.

حسيني مکارم همچنين بيمه بناها و اماکن تاريخي را به لحاظ قانوني داراي شکل متفاوت و خاصي دانست و افزود: اين مواريث داراي هزينه فرهنگي هستند و نمي توان رقم مشخصي براي آنها درنظر گرفت، حفاظت از اين مواريث هم ظرافت‌هاي خاصي دارد که نيازمند کار تخصصي و حرفه‌اي است.معاون توسعه مديريت اظهار داشت: براي انجام اين ماموريت سنگين، 3 ماه فعاليت گسترده کارشناسي و تخصصي با حضور کارشناسان و متخصصان فني انجام شد و در نهايت کارشناسان زبده بيمه مرکزي براي جمع‌بندي و تصميم‌گيري مناسب وارد عمل شدند.وي تصريح کرد: بيمه آتش سوزي ساختمان هاي کاخ گلستان، موزه ملي ايران، موزه ايران باستان، ساختمان ستاد مرکزي و تاسيسات کاخ گلستان و موزه ملي ايران براي نخستين بار در کشور انجام شده است.


 قصار اما... 

 اشخاص بزرگ و با همت به كوه مانند، هر چه به ايشان نزديك شوي عظمت و ابهت آنان بر تو معلوم شود و مردم پست و دون همانند سراب مانند كه چون كمي به آنان نزديك شوي به زودي پستي و ناچيزي خود را بر تو آشكار سازند.

گوته

منبع :http://nabsokhan.blogfa.com


 نگاه 

گنبد علويان ياد ماني از دوره سلجوقي

نرگس عبدي فر

قسمت دوم - پاياني

ديوار هاي کناري هر کدام از دو نغول تشکيل شده اند که داراي طاق نوک تيز و حاشيه مستطيلي هستند و با آجر هاي راسته و خفته و طرحهاي هندسي بسيار متنوعي نمايش داده شده اند در قسمت فوقاني اين ديوار ها کتيبه هايي کوفي که حروف آنها از سفال است جاي گرفته اند در قسمت بالاي بدنه مقبره دريچه هايي به چشم مي خورد که نور گير هاي حاشيه گنبد را شامل مي شوند با تعميراتي که در خارج مقبره صورت گرفته خسارات وارده به گنبد به خوبي ديده مي شود گنبد اصلي بنا فرو ريخته و ارتفاع فعلي مقبره حدود 12متر است .

«نقشه داخلي اتاق مقبره مربع شکل و کف آن در حال حاضر با آجر مفروش است تمام سطوح ديوار به جز محراب و در گاه ورودي ، نغول سه قسمت دارد که داراي طاق نوک تيز و حاشيه مستطيل است نغولها به وسيله تعدادي نيم ستون از هم جدا شده هشت جفت از اين نيم ستون ها تا طاق سه گوشه اي بالابرده شده است ديوار ها در بالا و در زير قبه به هشت ضلعي تبديل و مقرنسهاي گوشه هاي سه طبقه ساخته شده اند در گوشه شمال و در زير قبه به هشت ضلعي تبديل و مقرنسهاي گوشه ها سه طبقه ساخته شده اند . در گوشه شمال شرقي يعني سمت راست مدخل مقبره دريچه اي جاي دارد که به پلکاني باز مي شود و بالاي مقبره راه دارد ضلع مقابل ورودي شامل محراب بسيار زيبا مقبره است بعضي از دانشمندان اين محراب را متعلق به دوره بعد مي دانند ولي مرحوم پوپ و پرفسور و. مينورسکي معتقدند که متعلق به زمان سلجوقيان است در وصف اين محراب و تزئين ان پوپ مي گويد « از جهت نماياندن مهارت در عمل و قشنگي نقشه و نفاست و زيبايي در جزئيات ، اين گچبري داخل مقبره با نفيس ترين نقشه قاليها شرقي برابري مي کند در اينجا بايد حاشيه مزين به خط کوفي دور طاقي که محراب در آن قرار دارد را نيز ذکر کرد اين کتيبه زيبا در اغلب مساجد ديده مي شود .


 دنياي عكس 
 كاخ سليمانيه - كرج


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون