جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2981- تاریخ : 1392/11/08 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

وزير آموزش وپرورش در ديدار با نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي :
اولويت مهم آموزش و پرورش کيفيت بخشي است


مطالبات روحاني موضوع «پيک نوروزي» دانش‌آموزان شد


بررسي تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس در مجلس


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 وزير آموزش وپرورش در ديدار با نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي :
 اولويت مهم آموزش و پرورش کيفيت بخشي است 

 
وزير آموزش وپرورش در ديدار با نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي، اولويت مهم آموزش وپرورش در دولت تدبير واميد را کيفيت بخشي عنوان کرد.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش دکتر علي اصغر فاني شامگاه يکشنبه ششم بهمن در ديدار با نمايندگان ادوار مجلس که باشگاه فرهنگيان برگزار شد، با بيان اين که ادوار مجلس شوراي اسلامي يک برکت، نعمت، و تجربه اي فشرده براي انقلاب اسلامي مي باشد به بيان گزارشي از روند امور وفعاليت هاي انجام گرفته در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: وزارت آموزش با دارا بودن بيش از 12ميليون دانش آموز و يک ميليون معلم وکارمند در يکصد و پنج هزارمدرسه و هفصد منطقه آموزش و پرورش بزرگترين دستگاه دولتي مي باشد و به دليل اينکه بزرگترين فصل مشترک حاکميت و ملت مي باشد از اهميت بسزايي برخوردار است.

فاني با اشاره به اين که درجوامع، سه سرمايه فيزيکي، طبيعي، انساني وجود دارد و کشوري توسعه يافته تلقي مي شود که سهم سرمايه انساني آن بيشتر باشد، افزود : اگر کشوري مي خواهد توسعه يافته تلقي شود بايد بر توسعه سرمايه انساني همت گمارد پس از اين حيث هم آموزش و پرورش زير ساخت سرمايه انساني کشور ها محسوب مي شود .

وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه بيش از هفتصد چالش و مشکل نظام آموزشي شناسايي شده است اظهار داشت: با توجه به محدوديت منابع و زمان، براي حل اين مشکلات وزارت آموزش و پرورش چهار سياست کلي را در نظر گرفته ايم وتلاش مي کنيم ساماندهي نيروي انساني، توسعه مشارکت در آموزش و پرروش، ارتقا کيفيت وتقويت مديريت آموزشگاهي و سرانه اي و عملياتي کردن بودجه را در آموزش و پرورش اجرايي کنيم .

دکتر فاني با اشاره به حضور رئيس جمهور محترم در جمع معاونين ومديران کل وزارت آموزش و پرورش گفت :

خوشبختانه دولت تدبير واميد به آموزش وپرورش نگاه ويژه اي دارد وبا رشد 26 درصدي بودجه اين وزارت اهتمام خود را به دستگاه تعليم وتربيت نشان داده است.

در پايان اين ديدار نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي به بيان ديدگاه هاي خود پرداختند و وزيرآموزش و پرورش به پرسشهاي حاضرين پاسخ داد .


 مطالبات روحاني موضوع «پيک نوروزي» دانش‌آموزان شد 

 به گفته معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش، «پيک نوروزي» امسال در سراسر استان‌ها با موضوع مطالبات رئيس‌جمهور از دانش‌آموزان که اول مهر مطرح شد، ارائه مي‌شود.محمد ديمه‌ور در گفت‌وگو با (ايسنا)، درباره تغييراتي که در پيک‌هاي دانش‌آموزان ابتدايي ايجاد شده، افزود: براي نوروز 93 سياست‌گذاري پيک‌هاي نوروزي از طريق وزارتخانه انجام شده و بخشنامه آن نيز به استان‌ها اعلام شده است.

وي افزود: با توجه به اين که رئيس‌جمهور در روز بازگشايي مدارس سه محور مهم مهارت مطالعه، گفت‌وگو و انشاء را مورد تاکيد قرار دادند، بر اساس سياست‌گذاري وزارت آموزش و پرورش مقرر شده استان‌ها اين سه موضوع را به عنوان موضوعات مطرح شده در پيک نوروزي به دانش‌آموزان ارائه دهند.معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اين که توزيع پيک‌هاي نوروزي توسط استانها "اختياري" است، گفت: استان‌ها موظف شده‌اند اين سه محور اصلي يعني فرهنگ گفت و گو، مهارت مطالعه و نگارش يا همان انشاء را در پيک‌هاي نوروزي ارائه دهند. ضمن آنکه تاکيد شده از ارائه مطالب سنگين و حجيم درسي در پيک‌هاي نوروزي پرهيز کنند.ديمه‌ور خاطرنشان کرد: در پيک‌هاي نوروزي امسال برخي از صفحات به خاطره‌نويسي دانش‌آموزان اختصاص يافته، اين امر در جهت تقويت نگارش و انشاء دانش‌آموزان صورت گرفته و اين موضوع يکي از مطالبات رئيس‌جمهور نيز محسوب مي‌شود.وي ارائه پيک‌هاي نوروزي را فرصت مناسبي براي تقويت سه مهارت گفت‌وگو، مطالعه و نگارش عنوان کرد و گفت: اين موضوعات نه تنها مطالبه رئيس‌جمهور از آموزش و پرورش و دانش‌آموزان است بلکه کمک مي‌کند تا دانش‌آموزان بتوانند در ايام تعطيلات نوروز از اين فرصت در جهت تقويت اين مهارت‌ها استفاده کنند.

معاون وزير آموزش و پرورش تاکيد کرد: در پيک‌هاي نوروزي امسال تقويت مهارت‌هاي دانش‌آموزان مورد توجه ويژه قرار گرفته و از حالت صرف موضوعات درسي خارج شده است.


 بررسي تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس در مجلس 

 رئيس فراکسيون فرهنگيان مجلس، ايجاد فضاي همکاري در حوزه آموزش و پرورش را از جمله موارد مطرح شده در جلسه فراکسيون نمايندگان ادوار با فاني خواند و گفت: در اين جلسه بحث تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس نيز مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش مهر، سيد حسين نقوي‌حسيني درباره جزييات ديدار مجمع نمايندگان ادوار با وزير آموزش و پرورش با بيان اين مطلب افزود:مباحث مربوط به آموزش و پرورش و حوزه‌هاي اداري مالي آن از جمله مواردي بود که دکتر فاني به آن پرداخت همچنين وي به سوالات مطرح شده پيرامون مسايل آموزشي در کشور پاسخ گفتند.

وي، با تاکيد بر اينکه يکي از سوالات مطرح شده در جلسه مذکور درباره تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس بود، افزود: وزير آموزش و پرورش اذعان داشتند که قرار نيست از سال آينده پنج‌شنبه‌هاي مدارس روز کاري باشد بلکه تاکيد ما برآن است تا روزي بدون کيف و کتاب را براي دانش‌آموزان پيش‌بيني کنيم.

نقوي‌حسيني يادآور شد:همچنين وزير آموزش و پرورش اعلام کرد که در حال حاضر طرح پنج‌شنبه‌هاي بدون کيف و کتاب، از سوي مدارس داوطلب انجام شد و به طور حتم اگر اين طرح موفقيت‌آميز باشد آن را به ساير مدارس بسط خواهيم داد.


 كاغذ اخبـار 

پيشنهاد معاون حقوقي رئيس‌جمهور؛

حقوق شهروندي در قالب داستان، شعر و طنز در مدارس تدريس شود

معاون حقوقي رئيس جمهور در ديداري که اخيرا با وزير آموزش و پرورش داشته، پيشنهاد کرده است که مبحث حقوق شهروندي در قالب هاي مختلف به کتاب هاي درسي دانش آموزان اضافه و اين بحث در مدارس تدريس شود.

به گزارش مهر، در پي برگزاري نشستي با عنوان «آموزش حقوق شهروندي براي دانش آموزان کشور» الهام امين زاده به علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش پيشنهاد کرده است که مباحث حقوق شهروندي در کتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان در قالب داستان، طنز و شعر گنجانده شود.

وي ابراز اميدواري کرده است که با اضافه شدن مبحث حقوق شهروندي به کتاب هاي درسي، دانش‌آموزان سراسر کشور و معلمان با ارتباط دوسويه بتوانند به حقوق شهروندي خود دست يابند.

معاون حقوقي رئيس جمهور يادآور شده است که موضوع حقوقي در کتاب هاي درسي بايد با ظرافت خاصي ارائه شود که هم براي دانش‌آموزان و هم براي معلمان جذاب باشد؛ چرا که هر چه قدر آموزگاران اطلاعات حقوقي بيشتري داشته باشند، بهتر مي‌توانند با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند.

علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش نيز با استقبال از پيشنهاد معاون حقوقي رئيس جمهور براي گنجاندن مباحث مربوط به حقوق شهروندي در کتاب هاي درسي دانش آموزان، خواستار انعقاد تفاهم نامه اي براي افزايش همکاري هاي في مابين در اين زمينه شده است.به گزارش مهر، پيشتر رئيس‌جمهور نيز با اشاره به تهيه پيش‌نويس حقوق شهروندي از سوي دولت پيشنهاد کرده بود که مسائل مرتبط با حقوق شهروندي در مدارس کشور تدريس شود.حسن روحاني در تشريح پيشنهاد خود براي تدريس مسائل مرتبط با حقوق شهروندي در مدارس کشور تاکيد کرده بود که دانش‌آموزان بايد حقوق سياسي و نقش‌شان در اداره، مالکيت و آينده کشور را بشناسند و نحوه مناسبات ميان دولت و مردم را کاملاً لمس و درک کنند و معلمان عزيز ما وظيفه‌ سنگيني در محقق شدن اين هدف بر عهده دارند.

اين در حالي است که روز گذشته مهلت ارائه پيشنهادها در خصوص منشور حقوق شهروندي به پايان رسيد. در همين زمينه الهام امين زاده، معاون حقوقي رئيس جمهور با اشاره به پايان مهلت فرصت ارائه پيشنهادات براي انجام اصلاحات در تدوين حقوق شهروندي، گفت: تاکنون نزديک به 200 مقاله علمي از خبرگان علمي، نمايندگان مجلس، علما و دانشگاهيان به دست ما رسيده است که در حال اعمال اصلاحات در اين سند هستيم.

معاون حقوقي رئيس جمهور افزود:پس از تدوين سند نهايي، رئيس‌جمهور شاکله آن را بررسي کرده و در نهايت تصميم‌گيري مي‌شود که سند حقوق شهروندي به صورت لايحه به مجلس برود يا به عنوان بخشنامه‌اي به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شود يا اينکه به عنوان يک سند فراقوه‌اي اعلام شود.


توصيه‌هاي آموزش‌وپرورش تهران به مدارسي که در جوار گودبرداري قرار دارند

مشاور مدير کل آموزش و پرورش شهر تهران خطاب به مديران مدارس گفت: در صورت آغاز عمليات گودبرداري در جوار مدرسه چنانچه کوچکترين علائمي ناشي از عدم رعايت اصول ايمني مشاهده شود، مدير مدرسه موظف است مراتب را به مراجع ذيصلاح گزارش کند.به گزارش تسنيم، مسعود ثقفي مشاور مديرکل و رئيس اداره روابط عمومي آموزش و پرورش شهرتهران ضمن حضور در يکي از واحدهاي آموزشي شهرتهران که به علت گودبرداري ساختمان مجاور باعث بروز نگراني‌هايي شده بود از نزديک در جريان اقدامات انجام شده براي حفظ امنيت دانش آموزان عزيز قرار گرفت.

وي در اين بازديد با اشاره به لزوم اهميت حفظ سلامت دانش آموزان و رفع نگراني‌هايي که در اين زمينه وجود دارد اعلام کرد: در صورت آغاز عمليات گودبرداري در جوار مدرسه چنانچه کوچکترين علائمي ناشي از عدم رعايت اصول ايمني مشاهده شود، مدير مدرسه موظف است مراتب را به مراجع ذيصلاح گزارش کند و پيگيري لازم جهت توقف عمليات ساختماني صورت گرفته و در صورت لزوم نسبت به جابجايي مدرسه با هماهنگي اداره منطقه اقدام شود.

مشاور مديرکل و رئيس اداره روابط عمومي آموزش و پرورش شهرتهران خاطر نشان کرد:کمترين خطرپذيري در خصوص تهديد سلامت دانش آموزان قابل قبول نيست.


آموزش و پرورش استثنايي;

برگزاري دومين جشنواره توان يابان و فضاي مجازي

دومين جشنواره «توان يابان و فضاي مجازي»به همت مجتمع آموزشي نيكوكاري رعد با شعار ? فناوري اطلاعات و ارتباطات بستري مناسب براي ايجاد فرصت هاي شغلي? برگزار مي‌شود.

به گزارش پانا، در بخش اصلي اين جشنواره توان يابان داراي سايت يا وبلاگ و مديران سايت ها و وبلاگ ها با موضوع معلوليت به رقابت خواهند پرداخت.

همچنين در بخش جانبي از سايت هاي فعال انجمن هاي حوزه معلولان، سايت هاي برتر اطلاع رساني حوزه معلولان، خبرگزاري برتر اطلاع رساني حوزه معلولان، طرح پروانه ها شركت يكتاوب (ساماندهي وبگاه هاي افراد معلول)و فعالان داراي معلوليت در حوزه خبر تقدير خواهد شد.

علاقمندان به شركت در دومين جشنواره توان يابان و فضاي مجازي جهت تكميل فرم ثبت نام مي توانند تا تاريخ 12 بهمن ماه سالجاري به پايگاه اينترنتي مجتمع آموزشي نيكوكاري رعد به نشاني www.raad-charity.org مراجعه نمايند.


 از گوشه و كنار 

تجديد ميثاق وزير آموزش و پرورش با آرمان هاي امام خميني (ره)

وزير آموزش و پرورش، مديران ارشد، معاونين، فرهنگيان ادارات آموزش و پرورش در آستانه فرارسيدن سي و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي روز يکشنبه با حضور در حرم مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي نسبت به آرمان هاي امام خميني (ره) اداي احترام کردند.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، دکتر علي اصغر فاني به همراه جمعي از مديران ارشد آموزش و پرورش با نثار تاج گل و قرائت زيارتنامه امام راحل ياد و خاطر بنيانگذار انقلاب اسلامي را گرامي داشتند.

همچنين وزير آموزش و پرورش به همراه شرکت کنندگان با حضور بر سر مزار شهداي 72 تن و شهيدان رجايي، باهنر و بهشتي ياد و خاطره آنان را گرامي داشتند و مزار اين شهيدان و شهداي هشت سال دفاع مقدس را غبار روبي و عطر افشاني کردند.


کميسيون آموزش مجلس:

عامل جاده اي حمل و نقل و نيروي انساني سه عاملي هستند كه حوادث به بار مي آورند

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با انتقاد از ضعف نظارت بر عملکرد سرويس مدارس از سوي وزارت آموزش و پرورش ‌‌گفت: تصادفات مرگ بار و وقوع حوادث دلخراش نتيجه نظارت‌هاي مقطعي بر عملکرد سرويس‌هاي مدارس است که آينده‌سازان کشور را به کام مرگ مي‌کشاند.

به گزارش مهر به نقل از خانه ملت، قاسم جعفري، با يادآوري مرگ يک دانش‌آموز پسر در شهرستان بابل و يک دانش‌آموز دختر در قم در اثر تصادف سرويس مدرسه افزود:متاسفانه بي دقتي در انتخاب فردي معتمد براي انتقال دانش‌آموزان به محيط تحصيل و خانه، حادثه دلخراش مرگ دو دانش‌آموز که آينده‌ساز کشور بودند را رقم زد.

نماينده مردم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه نظارت‌هاي مقطعي بر عملکرد سرويس‌هاي مدارس معضلي است که تاکنون حوادث ناخوشايندي را به بار آورده است گفت:غفلت مسئولان در رسيدگي و نظارت بر عملکرد سرويس مدارس که به مرگ يا مصدوميت دانش‌آموزان منجر مي‌شود‌ قابل توجيه و بخشش نيست.

وي با تاکيد بر اينکه پس از وقوع حادثه‌اي دلخراش ابراز تاسف و همدردي مسئولان با خانواده‌هاي دانش‌آموزان سودي ندارد‌ افزود: پيشگيري از وقوع حوادثي که جبران‌ناپذير است بايد در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار بگيرد.

اين نماينده مردم در مجلس نهم، در تشريح عوامل بروز حوادث رانندگي‌ تصريح کرد: عامل جاده‌اي‌حمل و نقل و نيروي انساني سه عاملي هستند که حوادث دلخراشي را مي‌توانند به بار بياورند اين در حالي است که مي‌توان با انتخاب فردي مطمئن و نيز استفاده از معاينه فني خودروها تصادفات جاده‌اي به ويژه در سرويس مدارس را به نحو چشمگيري کاهش داد.

جعفري با بيان اينکه در انتخاب افرادي که مسئوليت انتقال دانش آموزان را در قالب سرويس مدرسه بر عهده خواهند داشت بايد دقت نظر ويژه‌اي لحاظ شود‌ افزود: بايد افرادي مطمئن و جاافتاده از نظر اخلاقي براي سرويس مدارس دانش‌آموزان برگزيده شود.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي‌يادآور شد:افرادي که مسئوليت سرويس مدارس را بر عهده دارند بايد عملکردشان هر ماه از سوي مسئولان وزارت آموزش و پرورش ارزيابي شده و در صورت مشاهده هر نوع تخلفي از سوي آنان برخورد جدي صورت بگيرد.


  قلم معلم 

نشاط، واجب تر از درس است

آشنايي با ميرزا جليلي، معلم شيفته و مولف كتاب هاي درسي

اسفنديار معتمدي

ميرزا جليلي علاوه بر پشتكار در يادگيري و ياددهي، به معلمي و رفتن به كلاس درس هم عشق داشت او واقعا عاشق درس و كلاس و دانش آموز بود.آقاي ميرزا جليلي، مرحوم عبدالكريم سعادت- موسس و بنيان گذار دبيرستان سعادت بوشهر- را الگو و راهنماي خود در شغل معلمي مي داند.

سعادت مي گويد: معلمي چشم و ابروي قشنگ نمي خواهد، قد و قامت رشيد هم لازم ندارد. به زيبايي و قشنگي نيز نيازي نيست.

شيك پوشي هم نمي خواهد بلكه احتياج به صبر و حوصله، تحمل و بردباري، طاقت و شكيبايي، علاقه و فداكاري، سعي و كوشش و ايثار و از خودگذشتگي دارد.معلم به منزله باغباني است كه بايد دائم مراقب نهال هاي خود باشد و آن ها را سم زدايي كند تا دچار آفت نشوند و به موقع نيازشان را رفع كند تا بعدا خود و ديگران از ثمرات آن ها بهره مند شوند.در سازمان كتاب هاي درسي ايران، 15 سال پس از پايان دوره ليسانس در دانش سراي عالي، به تهران و سازمان كتاب هاي درسي منتقل شدم.آنجا آقاي ميرزا جليلي را ديدم ايشان كارشناس رياضي بودند و با آقايان عبدالحسين مصحفي، غلامرضا عسجدي و حسين محجوب، استادان و مولفان بنام رياضي كارمي كردند.دوستي ديرين را تجديد كردم و متوجه شدم ميرزا جليلي با همان علاقه مندي پيشين، اما با آگاهي و تسلط بيشتر بر مفاهيم رياضي، به ويژه رياضيات جديد به كار مشغول است.

منبع : رشد معلم

ادامه دارد...


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون