جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2981- تاریخ : 1392/11/08 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


عكاسخانه
مقبره باباطاهر - همدان

بررسي گسترش همکاري هاي گردشگري بين ايران و ايتاليا


اخبـــــــــار


قصار اما...


نگاه


خبر


دنياي عكس
جشنواره تولد عيسي مسيح در فيليپين

 عكاسخانه 
 مقبره باباطاهر - همدان


 بررسي گسترش همکاري هاي گردشگري بين ايران و ايتاليا 

 تهران - ايرنا - معاون رييس جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و وزير ميراث، فعاليت هاي فرهنگي و جهانگردي ايتاليا در تهران درباره گسترش همکاري هاي گردشگري، صنايع دستي و ميراث فرهنگي بين دو کشور تبادل نظر کردند.

به گزارش ايرنا محمد علي نجفي و ماکسيمو بِراي در اين ديدار همچنين درمورد مسايل مورد علاقه تهران - رم بحث و گفت و گو کردند.

معاون رييس جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ادامه اين نشست خطاب به وزير جهانگردي ايتاليا گفت: اميدوارم سفر شما به ايران نقطه آغاز همکاري ها و فعاليت هاي گسترده دوکشور باشد.

وي گفت: اين سازمان سه ماموريت درخصوص ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برعهده دارد که در حوزه ميراث فرهنگي با مراکز دانشگاهي همکاري مي کند.

نجفي افزود: ايران در بخش صنايع دستي يکي از بزرگترين توليدکنندگان صنايع دستي در جهان است و هم اکنون 350 نوع صنايع دستي در کشور توليد مي شود.

وي در خصوص صنعت گردشگري در ايران گفت: ايران از نظر گردشگري در شاخه هاي مختلف از جمله فرهنگي بسيار غني است اما ما بخوبي نتوانستيم از اين ظرفيت ها استفاده کنيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري گفت: ايتاليا جزو کشورهاي پيشرفته و موفق در زمينه گردشگري است و علاقه منديم از علم و تجربيات اين کشور در صنعت گردشگري بهره گيريم.

نجفي در ادامه در جمع خبرنگاران درباره نشست امروز با وزيرجهانگردي ايتاليا گفت: دوکشور از گذشته در زمينه هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي روابط خوبي باهم داشته اند.وي افزود: سوابق همکاري هاي ايران و ايتاليا به سالهاي متمادي بر مي گردد که همکاري در بازسازي بخشي از آثار بم از جمله اين موارد است.نجفي گفت: دوکشور مي توانند همکاري هاي فرهنگي خود را افزايش دهند و هم اکنون نيز کارگروهي در اين زمينه فعال است.

وي افزود: ايتاليا سالانه 75 ميليون گردشگر جذب مي کند که ايران مي تواند از تجربيات اين کشور در اين زمينه استفاده کند.

وزير جهانگردي نيز دراين نشست گفت: دو کشور از قبل با يکديگر روابط فرهنگي
داشته اند.

وي گفت: براي نخستين بار به ايران سفر مي کنم و از کشور شما براي تدارک اين سفر سپاسگزارم.

اين وزير ايتاليايي افزود: در اين سفر احساس کردم مسئولان کشور شما علاقه زيادي به امور فرهنگي دارند و به همين دليل قرابت زيادي بين دوکشور مي بينيم.

وي گفت: ايران و ايتاليا باتوجه به قرابت هاي فرهنگي مي توانند نقش زيادي در جامعه بين الملل ايفا کنند.

اين مقام ايتاليايي افزود: فرهنگ به ما آموخته که بايد به فرهنگ و تاريخ ديگران احترام بگذاريم.

وي به تمدن و تاريخ کهن ايران اشاره کرد و گفت: در مباحث درسي کشور ايتاليا به تاريخ ايران پرداخته شده است و اين مباحثه همراه تمدن يونان و روم باستان در مدارس تدريس مي شود.

وزير جهانگردي ايتاليا افزود: ايران، يونان و روم از تمدن هاي بزرگ بشري بوده و بايد با تبادل ديدگاه به هم نزديک شويم تا روابط گسترش يابد.

وي همچنين در جمع خبرنگاران گفت: ايران و ايتاليا داراي تمدن بزرگ هستند و روابط دو کشور مي تواند الگويي براي ساير کشورها باشد.

محمد علي نجفي در اين ديداربه رسم يادبود يک اثر صنايع دستي به وزير جهانگردي ايتاليا اهد کرد. ماکسيمو بِراي نيز تصويري از شهر رم که مربوط به 200 سال قبل بود به نجفي اعطا کرد.

وزير جهانگردي ايتاليا همچنين از کارگاه هاي مختلف صنايع دستي که در محل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برپا است ديدار کرد و از نزديک با فعاليت هاي هنرمندان هر بخش آشنا شد.

وي که از سوي مهدي حجت قائم مقام و معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همراهي مي شد، با ابراز شگفتي از فعاليت هاي هنرمندان اين بخش، ايران را سرزميني با صنايع دستي زييا و متنوع عنوان کرد.


 اخبـــــــــار 

الگوهاي پايدار در معماري سنتي ايران

قسمت دوم

ايران و ذخاير انرژي

ترجمه : فرزان حاجي رضايي

ايران داراي منابع عظيمي از نفت و گاز طبيعي و يكي از مهم‌ترين مراكز اين ذخاير انرژي در جهان است اما به دليل استفاده‌ي بيش از اندازه، بسيار مشكل خواهد بود كه در سال‌هاي آينده بتوانيم اين منابع را صادر كنيم. نه تنهادر ايران بلكه در سراسر جهان كمبود منابع انرژي مسئله‌ي اساسي مي‌باشد.بنابراين ما مجبوريم به فكر منابع جديد تأمين انرژي باشيم. در نتيجه بهتر است به فكر محيط زيست و منابع انرژي باشيم و رابطه‌ي تخريب شده ميان انسان و طبيعت را بازسازي كنيم، اين همان چيزي است كه معماران سنتي ايران در زمان‌هاي دور به آن فكر مي‌‌كردند.امروزه، ما رفاه را به ساختمان‌هايمان مي‌آوريم، ازاين طريق كه منابع گران قيمت انرژي را صرف مي‌كنيم و از وسايل مكانيكي و الكترونيكي استفاده مي‌كنيم. و چنانچه اين منابع قطع شوند، زنگي در اين ساختمان‌ها سخت مي‌شود و زماني كه هزينه‌ي مصرف اين وسايل و انرژي‌ها بالا مي‌رود، جهان به سوي ذخاير جديد مثل انرژي خورشيدي، بادي، گرمايشي و آبي گرايش پيدا مي‌كند.در ايران، طراحان سنتي مجبور بودند از عناصر زيست محيطي به عنوان سازه‌هايشان(ساختمان هايشان) استفاده كنند چون ساختمان‌هايشان در زمستان در برخي مناطق بسيار سرد و در مناطق ديگر در تابستان بسيار گرم مي‌شد. بنابراين، شيوه‌ي طراحي آنها بر پايه‌ي منطقه‌اي كه در آن بودند، بنا شده بود و با توجه به اين مسئله، ما درمورد ناحيه و سيستم‌هايي كه در هر منطقه از آن استفاده مي‌شد بيشتر صحبت مي‌كنيم.


عاقبت حمام سَرِجوي بهشت‌آباد جهنم شد!

حمام تاريخي سر جوي بهشت‌آباد تنها بناي شهرستان اسلاميه به‌شمار مي‌رود که بدون آنکه در فهرست آثار تاريخي قرار بگيرد شهرداري پايان جهمني به‌ آن بخشيد. اين بنا که متعلق به دوره قاجار بود سال 90 به‌طور کامل تخريب و نابود شد.خبرگزاري ميراث‌فرهنگي ـ مي‌گويند حمام سر جوي بهشت‌آباد تنها بناي تاريخي شهر اسلاميه است. بنايي که روزگاري کنار شاه‌ جو آب بلده برو بيايي داشت حالا ديگر تبديل به زميني صاف و هموار شده است. بنايي که مي‌توانست در فهرست آثار تاريخي کشور ثبت شود و با کاربري‌ مناسب تبديل به نگين شهر شود به‌راحتي از شهرستان اسلاميه پاک شد.آن‌ها مي‌گويند، اگر چه تاريخ رسمي اسلاميه به گذشته‌هاي دور نمي‌رسد اما به دليل آنکه از قديم الايام ييلاق اهالي شهر تاريخي تون(فردوس کنوني) بوده خالي از يادگارهاي با ارزش نيست. در واقع حمام تاريخي سَرِجويِ‌ بهشت‌آباد تنها اثر تاريخي اين شهر بود که بدون ثبت در فهرست آثار تاريخي با خاک يکسان شد. يکي از محلي‌ها مي‌گويد: اين حمام در کنار جوي‌هاي آبِ‌بلده(موسوم به شاه‌جو)و در محدوده غربي شهر کنوني اسلاميه ساخته شده بود و قدمت آن به دوره قاجار مي‌رسيد.تصاوير به جا مانده از بنا نشان مي‌دهد که حمام سر جوي بهشت براي به حداقل رساندن مصرف انرژي و استفاده از قابليت‌هاي زمين براي مديريت دماي فضاها، در عمق زمين ساخته شده بود. همچنين سيستم گرمايش اين حمام همانند حمام‌هاي تاريخي ديگر از طريق تون و مسير گربه‌روها که از کف حمام مي‌گذشته، تأمين مي‌شد.محلي‌ها مي‌گويند، سقف‌هاي اين بنا با طاق‌هايي پوشيده بود که نوع هندسه و نحوه پوشش آنها حکايت از اصالت و قدمت اين بناي ارزشمند داشت.يکي از کارشناسان ميراث‌فرهنگي با مشاهده تصاوير به قدمت و تحولات تاريخي اين حمام اشاره مي‌کند و مي‌گويد: نکته‌اي که در تصاوير به‌چشم مي‌خورد و بسيار جالب است، اضافه کردن سيستم دوش‌خانه به اين حمام است که به احتمال زياد همراه با ديگر حمام‌هاي شهر فردوس(تون) در سالهاي دهه1330 اتفاق افتاده است. اين کارشناس مي‌افزايد: سيستم دوش‌خانه براي جلوگيري از آلودگي آب خزينه‌ي حمام‌هاي تاريخي و در دوره‌اي که آب لوله‌کشي وجود نداشته در اين حمام و سايرحمام هاي فردوس به ساختار حمام اضافه شده است و آب گرم و سرد به ترتيب از خزينه و حوض‌انبار(آب سرد)، توسط لوله‌هايي به دوشخانه منتقل مي‌شده، به‌اين ترتيب براي جريان آب، فضاي دوشخانه را از کف خزينه و حوض‌انبار، حمام را پايين تر ساخته بودند.اين حمام اما ازجوي‌‌‌هاي آب بلده (مجموعه قنواتي تاريخي که پس از به هم پيوستن به يکديگر، با حجم قابل توجهي آب جاري، دشت فردوس را توسط دو جوي مشروب مي‌سازد) آب‌گيري مي‌شد و جزو سازه‌هاي آبي در حوزه مديريت آب، به حساب مي آيد. مستندات نشانگر آن است که ديوار بيروني اين حمام که همجوار با جوي‌هاي آب بلده است، با قاب‌هاي آجري و اندود کاهگل تزئين و نماکاري شده، که نشان از اهميت و توجه عمومي نسبت به اين بناي عام‌المنفعه داشت.


در اين نمايشگاه خود را ببينيد

مهدي نبوي با پياده کردن آينه‌کاري سنتي ايران روي ايده‌هاي نو، نمايشگاه متفاوتي را با موضوع صلح برپا کرده است.

اين هنرمند در گفت‌وگو با (ايسنا)، درباره‌ي سومين نمايشگاه انفرادي خود با عنوان «اِ اين که منم!»، اظهار کرد: در اين نمايشگاه 20 کار حجمي به صورت آينه‌کاري روي چوب به نمايش گذاشته شده است. کارها بر اساس اصول آينه‌کاري سنتي ايران انجام شده و تنها ايده‌ي آن متفاوت است. او افزود: موضوع کارها صلح است. عنوان نمايشگاه هم به دليل مواجهه‌ي مخاطب با خود هنگام ديدن کارها انتخاب شده است. به عنوان مثال يکي از کارها تانک است که مخاطب وقتي به آن نگاه مي‌کند، اول خودش را در آينه‌هاي اين ابزار جنگي مي‌بيند. در واقع انسان، فارغ از ايراني بودن يا نبودن، با ديدن خودش متوجه خشونت‌طلبي وجودش مي‌شود، همان خصلتي که باعث بروز جنگ مي‌شود. نبوي ادامه داد:‌مثلا يکي از کارها دو سرباز روبروي هم هستند که با افتادن عکس هر يک در آينه‌هاي کار روبرو، انگار تشخيص آن‌ها غيرممکن مي‌شود و هر يک به ديگري تبديل مي‌شود.

نمايشگاه «اِ اين که منم!» از چهارم تا 16 بهمن ماه از ساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها از ساعت 16 در گالري آن واقع در ونک، خيابان سئول، شماره 40 ميزبان علاقه‌مندان است. گالري آن شنبه‌ها تعطيل است.


 قصار اما... 

 انسان تنها موجود طبيعت است که از مرگ خود آگاه است. با اين که مي دانيم همه چيز به پايان مي رسد، زندگي خود را به نبردي تبديل کنيم که سزاوار موجودي با زندگي ابدي است.

پائولو كوئليو

منبع :nabsokhan.blogfa.com


 نگاه 

گنبد علويان ياد ماني از دوره سلجوقي

نرگس عبدي فر

قسمت اول

گنبد علويان در چهار باغ علويان در نزديکي ميدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد.اين گنبد از سمت شمال در خياباني که ميدان عين القضات را به ميدان امامزاده عبدالله ختم مي کندقرار گرفته است و ازسمت جنوب با خيابان باباطاهر و از شرق با خيابان اکباتان محصور شده است.

گنبد علويان يکي از يادمان هاي متعلق به اواخر دوره سلجوقيان در قرن ششم هجري است، که توسط خاندان علويان ابتدا به عنوان مسجد احداث شد و سپس در دوره هاي بعد با ايجاد سردابي در زير زمين، به مقبره آن خاندان تبديل شده است.علت نامگذاري اين بنا به گنبد علويان اين بوده است که در گذشته هاي دور داراي گنبد بوده، گر چه در اثر گذشت زمان، گنبد آن فرو ريخته است. از سوي ديگر، علاقه شديد مردم به سادات و دوستداران علي (ع) و مدفون بودن دو تن از خاندان علويان در اين بنا، از دلايل ديگر آن بوده است.

گنبد علويان به اعتبار تحقيقات باستان شناسان بنايي مغولي يا به عبارتي سلجوقي تکامل يافته است.اين گنبد به دلايلي چند واز جمله ويژگي هاي منحصر به فرد کالبدي وظرافت تزيينات استثنايي آن همواره مورد توجه ويژه محققان قرار داشته .«نقشه بنا چهار ضلعي و گوشه هاي آن داراي لبه هاي ستاره اي شکل است ديوار هاي اين مقبره مکعب شکل بوده تا خط آغاز گنبد باقي مانده ولي خود گنبد فروريخته و از بين رفته است اين مقبره با اجرساخته شده و از کف زمين بلند تر است مانند ديگر مقبره ها چهار ضلعي بر روي سکو هايي قرار گرفته که داخل سکو را طبقه زيرين مقبره شامل مي شود در محوطه جلو خان مقبره پله هاي سنگي که تعداد انها به نه رديف مي رسد به چشم مي خورد در ورودي نسبتاً بزرگ مقبره که در وسط درگاه زيبا با طاق نوک تيز و حاشيه مستطيلي در داخل لوح طاقدار ديگري که آن هم قسمتهاي در گاه با تزئينات هندسي پر کار همراه با ملاط يا آجر هاي کوچک در طرحهاي هندسي و اسليمي پوشيده شده است در اين تزئينات از گچبري بر جسته و کنده کاري شده استفاده شده است و وجود کتيبه کوفي و نيم ستون هاي مدور تزئين شده اعتبار خاصي به اين درگاه بخشيده است به گونه اي که مي توان گفت تزئينات هندسي و نباتي ، گچبري ، خطوط کوفي ، حاشيه زيباي قاب در گاه اين مقبره در نوع خود کم نظير است همچنين ستونهاي آجري لبه دار گوشه ها ، خوداز ويژگي خاصي بر خوردارند اين ستونها در بالا به طاقهاي نوک تيز منتهي مي شوند. وجود اين ستونها در گوشه ها و درگاه بلند آن در وسط بنا قلعه اي را به تصوير مي کشد که تاج زيباي بر فراز خود حمل مي کند.

ادامه دارد...


 خبر 

سنگ نگاره هاي تيمره پنج هزار سال کهن تر از سنگ نگاره هاي جهان است

محمد ناصري فرد در گفت و گو با ايرناگفت : باستان شناسان آغاز سنت سنگ نگاره ها را پايان دوران پارينه سنگي وکوچ انسان از غارها به دشت ها و شروع نوسنگي مي دانند به اين ترتيب قدمت آنها را حداکثر 12هزار سال مي دانند و اوج ظهور اين آثار بسته به سرزمين هاي مختلف بين پنج تا 10هزار پيش تخمين زده مي شود.

وي اظهارکرد: اما سنگ نگاره ها تيمره پيشينه متفاوتي از اين آثار نشان مي دهد که تا پنج هزار سال کهن تر از قديمي ترين سنگ نگاره ها شناخته شده در جهان است.

وي ادامه داد:پيشينه برخي از نقشهاي تيمره به 17هزار سال پيش بر مي گرداند و جديدترين نقشها نيز به هزاره دوم پيش از ميلاد بر مي گردند.

وي گفت: اين پيشينه بر اساس تحقيق گروهي از باستان شناسان و ديرين شناسان اروپايي به تيمره با استفاده از دستگاه طيف سنج شتاب دهنده با ذره اي ماده ارگانيک حاصل شده است.


 دنياي عكس 
 جشنواره تولد عيسي مسيح در فيليپين


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون