جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2967- تاریخ : 1392/10/21 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

وزير آموزش و پرورش خبرداد:
بازنشستگي پيش از موعد در لايحه بودجه1393

با حضور دكتر علي اصغر فاني برگزار شد:
جلسه هيات امناي دانشگاه شهيد رجايي

باشگاه دانش‌پژوهان جوان اعلام کرد؛
شرايط داوطلبين و تاريخ برگزاري آزمون المپيادهاي علمي کشور


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 وزير آموزش و پرورش خبرداد:
 بازنشستگي پيش از موعد در لايحه بودجه1393 

 
وزير آموزش و پرورش، از بازنشستگي پيش از موعد در لايحه بودجه1393خبر داد.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، دكتر علي اصغر فاني با اشاره به اينكه در سال هاي اخير استخدام هايي بر آموزش و پرورش تحميل شده است، افزود:اين استخدام ها تعادل نيروي انساني و كيفيت بخشي آموزشي را بر هم زد و مشكلات متعددي براي مديريت برمنابع نيروي انساني ايجاد كرد .وزير آموزش و پرورش، با تاكيد بر اينكه بدون برنامه ريزي كاري صورت نمي گيرد، اظهار داشت: با برنامه ريزي مي توان از معلمان مازاد دوره راهنمايي تحصيلي و دبيرستان براي تدريس در دوره ابتدايي استفاده كرد.وي، ايجاد انگيزه در بين معلمان ابتدايي را ضروري دانست و تصريح كرد:پيشنهاد فوق العاده شغل براي معلمان دوره ابتدايي به معاونت برنامه ريزي رئيس جمهور ارائه گرديد و موضوع در حال پيگيري است.

دكترفاني در ادامه خاطر نشان كرد: تا آخر اسفند ماه، سعي خواهيم كرد ساماندهي نيروي انساني براي سال آينده روي كاغذ انجام و نقل و انتقالات سال آينده تحت تاثير اين ساماندهي قرار مي گيرد.وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه بازنشستگي پيش از موعد در لايحه بودجه دولت آمده است، افزود:در صورت تصويب اين لايحه، نيروهاي مازاد با تشويق و امتياز و البته با انتخاب و اختيارخود از سيستم آموزش و پروش خارج خواهند شد و اميدواريم طي دو سال آينده عدم توازن نيروي انساني را ساماندهي كنيم.

وي به افزايش 26 درصدي بودجه آموزش و پرورش در سال 1393 اشاره كرد و يادآور شد:در بودجه سال 1393 رديفي با عنوان كيفيت بخشي ديده شده است كه در صورت تامين اعتبار، وضعيت آموزشي مخصوصا هنرستان ها تقويت خواهد شد.

 


 با حضور دكتر علي اصغر فاني برگزار شد:
 جلسه هيات امناي دانشگاه شهيد رجايي 

 اولين جلسه هيات امناي دانشگاه شهيد رجايي به رياست دكتر علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش برگزار گرديد.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، اولين جلسه هيات امناي دانشگاه شهيد رجايي بعد از ظهر روز چهارشنبه 18 دي ماه با حضور اعضاي جديد در سالن جلسات اين دانشگاه برگزار گرديد. در اين جلسه دكتر علي اصغر فاني ضمن تاكيد بر بومي گزيني، براي حل مشكلات مناطق مختلف، به ويژه مناطق محروم افزود: تامين نيروي انساني مناطق، با پذيرش هاي بدون ضابطه امكان پذير نيست و بايد با بررسي دقيق و نيازسنجي، نيازهاي واقعي هر منطقه مشخص گردد و از بين بوميان همان مناطق افراد جذب شوند تا بعدها گرفتار درخواست انتقال نشويم.

رئيس هيات امناي دانشگاه شهيد رجايي با تاكيد بر ضرورت شفافيت امور مالي افزود: بايد با نظر كارشناسي افراد زبده و توانمند، قيمت تمام شده اقدامات و فعاليت ها در يك بازه زماني مشخص، محاسبه و اعلام شود و اگر شركتي توان لازم براي اين كار را ندارد، شركت هاي توانمند ديگري جايگزين گردد.

وي در خصوص تمديد ماموريت اعضاي هيات علمي و مدرسين تصريح كرد، بايد ترتيبي اتخاذ شودكه ماموريت ها در مدت زمان مشخص شده به انجام برسد و بي جهت چند سال پياپي تمديد نشود.دكتر فاني با تاكيد بر لزوم افزايش بودجه و اعتبار بخش تحقيق و پژوهش دانشگاه، اين سئوال را مطرح نمود كه؛ دانشگاه اگر تحقيق نكند پس چه مي كند و به چه درد مي خورد؟؟

در ادامه اعضاء در خصوص دستور جلسه از جمله؛ ارتقاء كيفيت خدمات آموزشي و پرورشي، تعيين وتصويب بودجه سال 92، چگونگي محاسبه قيمت تمام شده اقدامات و فعاليت ها، بومي گزيني، افزايش ضريب حقوقي اعضاء هيات علمي، نحوه تامين كسري بودجه، پياده سازي و جايگزيني نظام مديريت تعهدي، بازبيني اسناد و مدارك سال هاي 90 و 91، تمديد ماموريت ها، نحوه پذيرش دانشجويان پژوهش محور و تبديل بورسيه خارج از كشور به داخل و هزينه شخصي، ضرورت همگامي و هماهنگي با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، نحوه تشويق دانشجويان ممتاز و نخبه شبانه، نحوه محاسبه سنوات مديريت افراد مامور، تسريع حراست در پاسخ به استعلام هاي دانشگاه، نحوه تامين پاداش اعضاي هيات علمي و مدرساني كه بازنشسته شده اند، نحوه فروش خودروهاي فرسوده و از رده خارج شده و لزوم تجميع خوابگاه هاي دانشجويي كه پراكندگي آن سبب اتلاف وقت و انرژي فراوان مي شود مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.


  باشگاه دانش‌پژوهان جوان اعلام کرد؛
 شرايط داوطلبين و تاريخ برگزاري آزمون المپيادهاي علمي کشور 

 باشگاه دانش‌پژوهان جوان، شرايط داوطلبين، زمان، نحوه ثبت‌نام و تاريخ برگزاري آزمون المپيادهاي علمي کشور در سال تحصيلي 93ـ92 را اعلام کرد.به گزارش پانا، ثبت‌نام سال جاري در آزمون المپيادهاي علمي کشور که هر ساله با همکاري ادارات آموزش و پرورش استان‌ها برگزار مي‌شد، در سال‌جاري به صورت اينترنتي است.

دانش‌آموزان پايه‌هاي اول تا سوم دبيرستان به شرط دارا بودن شرايط مندرج در بخشنامه مي‌توانند از امروز شنبه 21 دي ماه تا پايان وقت اداري روز شنبه 5 بهمن امسال با مراجعه به سامانه نام‌نويسي الکترونيک دانش‌آموزان به نشانيwww.sanaad.medu.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

مديران مدارس نيز با مراجعه به همين پايگاه اطلاع رساني، امکان ثبت‌نام گروهي دانش‌آموزان و اطلاع از آخرين آمار
ثبت‌نام کنندگان واحد آموزشي خود را دارند؛ بديهي است ثبت‌نام دانش‌آموزان به هردو صورت انفرادي و گروهي تنها پس از تأييد اطلاعات ثبت شده در سيستم توسط مدير واحد آموزشي نهايي خواهد شد.


 كاغذ اخبـار 

اهميت و ضرورت کاربرد بازي هاي رايانه اي در آموزش و يادگيري دانش آموزان کم توان ذهني

الهام زماني ،کارشناس ارشد علوم تربيتي،مدير مرکز آموزشي استثنايي ارمغان شاهرود


قسمت سوم - پاياني

همچنين دانش اموزان کم توان ذهني معمولا با کمبود انگيزه شناخته شده اند ،چنين به نظر مي رسد که آن ها تمايل يا توانايي انجام تکاليف و مسئوليت ها را ندارند، دانش آموزان کم توان ذهني ممکن است تاريخچه اي از شکست به ويژه در مدرسه داشته باشند ،معمولا پيامد شکست، در ماندگي خود آموخته شده است .اين دانش آموز با خود مي گويد "فرق نمي کند که چه کاري انجام دهم ،يا چقدر سخت تلاش کنم به هر حال موفق نخواهم شد ".براي غلبه بر درماندگي خود آموخته شده تاکيد متخصصان برآن است که تجربه هايي که احتمال موفقيت در آن ها بالاتر است را براي اين دانش آموزان فراهم آوريم. دانش آموزان کم توان ذهني نسبت به ساير دانش آموزان براي در يافت خدمات و برنامه هاي آموزشي پيشرفته از اولويت بيشتري برخوردارند . دانش آموزان عادي در صورت عدم يادگيري در محيط کلاس به هر حال مي توانند از طرق کتاب هاي خود آموز ،کمک بزرگترها،و...جبران نمايند.اما دانش آموزان کم توان ذهني ،تنها در صورتي ياد مي گيرند و به موفقيت نائل مي شوند که براي آموزش آنها از روش ها ،تجهيزات و فناوري هاي مناسبي استفاده شده باشد .

ورود تبلت به مدارس بدون سيم کارت

مدير کميسيون اساسنامه‌هاي شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به تشکيل جلسات کارشناسي با جامعه شناسان و رواشناسان براي بررسي ورود موبايل به مدارس گفت:‌ در اين زمينه اگر قرار است تبلتي نيز به مدارس وارد شود بايد فاقد سيم کارت باشد.

شاپور محمد زاده در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به جلسات کارشناسي براي بررسي ورود تلف همراه به مدارس اظهار داشت: در يک سال اخير با تمام استان‌ها مکاتبه کرديم و نظرات اصلاحي کارشناسان را احصا کرده‌ايم يعني از يک سو پژوهش‌ها و از سوي ديگر نظرات کارشناسان را احصا کرده‌ايم و نظرسنجي از متخصصان، معلمان، خانواده‌ها و دانش آموزان در رابطه با ورود تلفن همراه به مدارس انجام داده‌ايم؛ در حال برگزاري نشست‌هاي علمي با صاحب نظران از جمله جامعه شناسان، روان‌شناسان و متخصصان علوم تربيتي در رابطه با ورود تلفن همراه به مدارس هستيم و اميدواريم با جمع‌بندي پژوهش‌ها، نظرسنجي‌ها و نظرات کارشناسان بتوانيم يک تصميم جامع گرفته و اعلام کنيم که ورود تلفن همراه به مدارس آزاد است يا خير؟

وي افزود: در حال حاضر بند 9 ماده 68 آئين‌نامه اجرايي مدارس بر خودداري از به کاربردن و سايل تجملي و آرايشي، پرهيز از آوردن اشياي گرانبها و وسايل غيرمرتبط با امور تحصيلي به مدرسه تأکيد دارد و کارشناسان تلفن همراه را مصداق بند 9 مي‌دانند.

جلسات با کارشناسان و جامعه شناسان براي ورود تلفن همراه به مدارس

مدير کميسيون اساسنامه‌هاي شوراي عالي آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش که آيا در نشست با کارشناسان به اين نتيجه رسيده‌ايد که ورود تلفن همراه به مدارس آزاد اعلام شود، افزود: در اين زمينه بحث‌هايي صورت گرفته است عده‌اي از کارشناسان مي‌گويند بردن موبايل به مدرسه ايرادي ندارد اما استفاده از تلفن همراه در کلاس درس بايد ممنوع باشد اما عده ديگري از کارشناسان معتقدند بردن موبايل به مدرسه مي‌تواند تبعات منفي داشته باشد و ورود تلفن همراه بايد به مدرسه ممنوع باشد اما هنوز به اجماع لازم نرسيده‌ايم.

‌بررسي ورود تبلت به مدارس در کنار ورود تلفن همراه

محمد زاده ادامه داد: در اين نشست‌ها صرفا بحث بردن تلفن همراه به مدرسه مطرح نيست بلکه در کنار آن به بحث استفاده از تبلت و ساير فناوري‌هايي که ممکن است طي سال‌هاي آينده وارد بازار شده و به مدارس ورود پيدا کند مي‌پردازيم، در حقيقت تبلت نيز کار تلفن همراه را انجام مي‌دهد و داراي سيم کارت، بلوتوث و دوربين است بنابراين بايد آئين‌نامه اجرايي مدارس به گونه‌اي نوشته شود که ساير مواردي را که ممکن است که در آينده به مدارس وارد شود را نيز شامل شود.

‌ ورود تبلت دانش‌آموزي به مدارس به شرط‌ها و شروط‌ها

وي در پاسخ به اين پرسش که هم اکنون بحث ممنوعيت ورود تلفن همراه به مدارس در حالي مطرح مي‌شود که در آموزش و پرورش طرح‌هايي همچون ورود تبلت دانش‌آموزي در حال پيگيري است، خاطرنشان کرد: به دوستان در بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات اعلام کرده‌ايم که اگر قرار است تبلتي به مدارس وارد شود بايد فاقد سيم کارت باشد و حداقل امکانات را داشته باشد تا با مسائل سوء اخلاقي مواجه نشويم در حقيقت بايد به گونه‌اي تصميم گيري شود که ورود تبلت به مدارس مشکلات ديگري براي ما ايجاد نکند چرا که در غير اين صورت ورود تبلت مغاير با مباحثي است که در رابطه با ممنوعيت ورود تلفن همراه به مدارس اعلام مي‌شود.


 از گوشه و كنار 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش:

مديران مدارس ، زنگ هنر را جدي بگيرند

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ،از مديران مدارس خواست درس هنر را جدي بگيرند.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، علي زرافشان گفت: درس هنر يكي از آن درس هايي است كه زمان خاصي را به خود اختصاص داده و آموزش هنر در دوره اول متوسطه برنامه خاصي دارد. همچنين كتاب راهنماي معلم براي آموزش معلمان اين درس تنظيم شده است. بنابراين آموزش اين درس يك برنامه جدي است كه بايد در مدارس اجرا شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش، در خصوص احياي زنگ هنر در دوره متوسطه اوّل اظهارداشت:بنابر برنامه مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش، هر كدام از مواد درسي يك مصوب دارند و مدارس موظف هستند در برنامه هفتگي اين مصوب را رعايت كنند.

وي افزود: درس هنر يكي از آن درس هايي است كه زمان خاصي را به خود اختصاص داده و آموزش هنر در دوره اول متوسطه برنامه خاصي دارد. همچنين كتاب راهنماي معلم براي آموزش معلمان اين درس تنظيم شده است. بنابراين آموزش اين درس يك برنامه جدي است كه بايد در مدارس اجرا شود.

زرافشان ادامه داد: برخي از دروس نيز با توجه به تاثيرشان در شكل گيري شخصيت دانش آموزان و بروز استعدادهاي آن ها از جايگاه ويژه اي برخوردار هستند كه يكي از اين درس ها درس هنر بوده و بايد مديران مدارس عنايتي نموده تا بتوان از معلماني براي آموزش اين درس استفاده كنند.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بيان كرد: قبلا نيز در دوره راهنمايي كتاب هنر داشتيم و در پايه هشتم هم به شكل ويژه اي به موضوع احياي درس هنر پرداخته شده است. تنها اجراي آن مانده كه به اميد خدا مديران مدارس عنايت نموده و آن را به شكل مطلوب اجرا خواهند كرد.


وزارت بهداشت اعلام کرد

آغاز درمان دانش آموزان شين آبادي

وزارت بهداشت از آغاز درمان گروه دوم دانش آموزان شين آبادي توسط تيم فوق تخصصي مجرب جراحي ترميمي در بيمارستان حضرت فاطمه (س) خبر داد.به گزارش تسنيم، حسن آقاجاني معاون درمان وزارت بهداشت با حضور در بيمارستان حضرت فاطمه (س ) ضمن نظارت‌هاي درماني لازم از روند انجام مراحل درماني، با خانواده‌هاي کودکان شين آبادي ملاقات و گفت‌وگو کرد.آقاجاني در حاشيه اين بازديد عنوان کرد: تمام هزينه‌هاي درماني کودکان شين آبادي پرداخت شده است و برنامه ريزي‌هاي لازم توسط تيم فوق تخصصي مجرب جراحي پلاستيک و ترميمي براي انجام عمل جراحي با کمترين عوارض صورت گرفته است.

وي گفت: هر يک از اعضاي تيم جراحي مسوليت ترميم يکي از اعضاي بدن دانش آموزان را بر عهده دارند.معاون درمان وزارت بهداشت با بيان اين که در حال حاضر 3 نفر از کودکان شين آبادي در اتاق عمل هستند، خاطرنشان کرد: 12 نفر از اين کودکان نياز به انجام جراحي‌هاي ترميمي دارند که هفته گذشته نيز 3 نفر از آنان توسط تيم پزشکي فوق تخصصي مورد عمل جراحي قرار گرفتند.


  قلم معلم 

تكنيك هاي يك معلم تازه كار

آقا معلم

نويسنده: فرانك مك كورت

مترجم: محمدعلي قرباني

قسمت پاياني

تازه هنوز از وقت صبحانه چيزي نگذشته است. همين طوري هم با بچه هايي كه يواشكي سر كلاس خوراكي مي خورند مسئله داريم.

تكه هايي كه به زمين مي ريزد كلي سوسك و حشره جمع مي كند، موش ها هم كه از همه بدتر.

ما اگر فكري براي شاگردان بي انضباط و بعضي از معلم ها نكنيم كه مدرسه مي شود كافه تريا!!

مدير ادامه داد كه قصد او فقط كمك است و چه خوب موقعي آمده، چون من به كمك زيادي نياز خواهم داشت.

البته از آرامش كلاس من راضي بود، فقط مي گفت بايد از روش هاي معقول تري براي كنترل كلاس استفاده كنم و بايد حواسم به درس دادن هم باشد.بعد هم تذكر داد كه اصلا وظيفه معلم همين است و دست آخر هم گفت: « سر كلاس هيچ كس چيزي نمي خورد؛ نه معلم، نه شاگردان.»

گفتم: بله قربان حق با شماست.

او هم با اشاره دست مرا به كلاس راهنمايي كرد.

ارتباط صميمي

وارد كه شدم بچه ها پرسيدند: آقا چي گفت؟

گفت كه نبايد ساعت نه صبح ناهارم را جلوي بچه هاي كلاس بخورم.اما شما كه ناهار نخورديد؟

مي دانم اما او مرا در حال خوردن ديده بود و تذكر داد كه ديگر تكرار نشود.

اما آقا اينكه نامردي است!

پيتي گفت: من به مادرم مي گويم كه شما از ساندويچش خوشتان آمد و به خاطر خوردنش چقدر توي دردسر افتاديد.

باشه پيتي بگو. فقط به او نگويي كه اين ساندويچ را پرت كرده بودي!نه بابا مگر ديوانه ام؟ مادرم اهل سيسيل است اگر چنين حرفي به گوشش برسد مرا مي كشد سيسيلي ها خيلي زود جوش مي آورند.پيتي به او بگو اين لذيذترين ساندويچي بود كه تا امروز خورده بودم.

باشه آقا معلم.


منبع : رشد معلم

ادامه دارد...


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون