جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2966- تاریخ : 1392/10/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


"اجتماعي" و "رياضي" چهارم ابتدايي بازنگري مي‌شود

تصويب کليات چگونگي تشکيل کلاس‌هاي چندپايه
لزوم تفاوت دستمزد معلمان چندپايه

در سالگرد تشكيل گزينش صورت گرفت:
تجديد ميثاق گزينشگران وزارت آموزش و پرورش با آرمانهاي امام راحل(ره)


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


انتصابات در آموزش و پرورش


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 "اجتماعي" و "رياضي" چهارم ابتدايي بازنگري مي‌شود 

 
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش از وجود 39 هزار دانش‌آموز ترک تحصيل کرده در کشور خبر داد.به گزارش (ايسنا) منطقه سمنان، محمد ديمه‌ور در مراسم توديع و معارفه مديرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: هم اکنون 39 هزار نفر ترک از تحصيل در کشور وجود دارد که بخش عمده آنها مربوط به پايان دوره ابتدايي است.اين مقام مسوول اظهار کرد: در حال حاضر ميانگين پوشش تحصيلي دوره ابتدايي در کشور 98.7 درصد است.ديمه‌ور افزود: طرح ملي مبارزه با بيسوادي قرار است با مشارکت بخش‌هاي غيردولتي بويژه خيرين مدرسه ساز و خيرين فرهنگي و آموزشي با مسئوليت استانداران در کشور اجرايي شود.

وي در مورد اصلاحات نظام آموزشي در کشور نيز گفت: نظام آموزشي "6.3.3" به همين ترتيب ادامه پيدا مي‌کند و اصلاحات محتواي آموزش با شيب ملايم انجام مي‌شود.ديمه ور با اشاره به برخي اصلاحات در کتب درسي، تصريح کرد: بازنگري‌هايي در کتابهاي اجتماعي و رياضي چهارم ابتدايي انجام مي‌شود.معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش، گفت: ايجاد دوره‌هاي آموزشي براي معلمان و تأمين فضا به منظور پايين آوردن تراکم آموزشي از جمله اصلاحات مد نظر اين وزارتخانه است.ديمه‌ور با بيان اينکه بهبود مديريت يکي از سياستهاي دولت است افزود: فعاليتهاي آموزش و پرورش بايد به سمت کيفي سازي پيش رود.

وي با بيان اينکه آموزش و پرورش مبدأ توسعه پايدار است افزود: سرمايه گذاري در بخشهاي مختلف صنعت و خدمات کشاورزي بدون توجه به زير ساختهاي آموزشي، هدر رفتن سرمايه‌هاي کشور است.


 تصويب کليات چگونگي تشکيل کلاس‌هاي چندپايه
 لزوم تفاوت دستمزد معلمان چندپايه 

 
مدير کميسيون برنامه‌هاي توسعه و منابع انساني شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به تصويب کليات چگونگي تشکيل کلاس‌هاي چند پايه گفت: تفاوت دستمزد معلمان ابتدايي چندپايه و نحوه تدوين کتب در اين کميسيون در دست بحث و بررسي است.

احمد عابديني مدير کميسيون برنامه‌هاي توسعه و منابع انساني شوراي عالي آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت:در جلسه اخير اين کميسيون که با حضور دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش و ساير اعضاي آن برگزار شد، ماده واحده پيشنهادي چگونگي تشکيل کلاس‌هاي چندپايه، مورد بحث و بررسي اعضاي کميسيون قرار گرفته و کليات آن به تصويب رسيد.

وي افزود:در اين جلسه مقرر شد در زمان بررسي«طرح جامع منابع انساني در شوراي عالي» اعضاي اين کميسيون هم در جلسات شوراي عالي آموزش و پرورش حضور داشته باشند. همچنين گزارش توجيهي شامل تاريخچه،آمار،تحقيقات داخلي و خارجي،نتايج مطالعات تيمز و پرلز، محاسن و مشکلات، مقايسه تقويم زماني اين کلاس ها با مدارس عادي ارائه شد.

عابديني اظهار داشت:در خصوص ماده واحده پيشنهادي چگونگي تشکيل کلاس هاي چند پايه کلياتي مطرح شد و مواردي از قبيل توجه به تفاوت دستمزد معلمان ابتدايي چندپايه، روستايي و شهري،لزوم بررسي ظرفيت قوانين به نفع مدارس چندپايه توسط معاونت توسعه مديريت،تعيين حداقل پايه‌ها،حداقل ماده درسي و تراکم کلاس‌ها،نحوه تدوين کتب درسي براي اين کلاس‌ها، تعيين ميزان بار مالي احتمالي در تصميم گيري ها،تعيين آثار و پيامدهاي مثبت و منفي، لزوم جمع بندي کلي پژوهش هاي داخلي و خارجي، ورود به موارد مرتبط با شرح وظايف کميسيون و بررسي تعريف مدارس چندپايه مطالبي ارائه شد.عابديني افزود:در اين جلسه مصوب شد معاونت آموزش ابتدايي با استفاده از ظرفيت هاي وزارت آموزش و پرورش طرح جامع آموزش روستايي را ظرف مدت 6 ماه آينده جهت بررسي به کميسيون توسعه و منابع انساني ارايه کند.


 در سالگرد تشكيل گزينش صورت گرفت:
 تجديد ميثاق گزينشگران وزارت آموزش و پرورش با آرمانهاي امام راحل(ره) 

 گزينشگران وزارت آموزش و پرورش ، در سالگرد تشكيل گزينش با آرمان هاي امام راحل(ره) تجديد ميثاق كردند.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، گزينشگران وزارت آموزش و پرورش روز يكشنبه15 دي ماه همزمان با سالگرد تشكيل گزينش طي مراسمي با حضور خانم فيروزي ، مدير كل دبيرخانه هيأت مركزي گزينش، معاونين و كاركنان دبيرخانه هيأت مركزي و همچنين گزينشگران هسته هاي گزينش آموزش و پرورش شهر تهران، شهرستان هاي استان تهران واستان البرز در مرقد حضرت امام (ره) حضور يافتند و با آرمان هاي آن امام همام تجديد بيعت كردند.در اين مراسم پيام وزير آموزش و پرورش و ميثاق نامه قرائت شد و بر پيروي از آرمان هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران تاكيد شد.


 كاغذ اخبـار 

اهميت و ضرورت کاربرد بازي هاي رايانه اي در آموزش و يادگيري دانش آموزان کم توان ذهني

الهام زماني ،کارشناس ارشد علوم تربيتي،مدير مرکز آموزشي استثنايي ارمغان شاهرود


قسمت دوم

در آموزش و پرورش و توانمندسازي اين دانش اموزان بايد بيش از هر چيز ديگر به اين امر مهم توجه نمود چرا که ظرفيت واقعي ذهني و رفتار هوشمندانه ي قابل انتظار از ايشان فقط زماني مي تواند متبلور گردد که اين دانش آموزان از بيشترين آمادگي رواني و بالاترين انگيزه برخوردار باشند. بديهي است که استفاده از بازي ها به خصوص بازي هاي آموزشي از عوامل مهم در برانگيختگي رواني و انگيزه اي اين دانش آموزان است. طبيعي است که دانش آموزان کم توان ذهني که به تدريج وارد برنامه ي آموزشي رسمي مدرسه مي شوند، نسبت به ساير همسالان خود در امر يادگيري و کسب مهارتهاي لازم کندتر باشند، نه تنها خيلي دير ياد مي گيرند بلکه برخي از اين دانش آموزان دير آموز هستند از اين رو معلم نياز به زمان و صبر بيشتري خواهد داشت تا بخش ساده اي از برنامه ي آموزشي مورد نظر را آموزش دهد.معلم اين دانش آموزان در برنامه ريزي و روش هاي آموزشي خود بايد به اصولي چون فراهم آوري تجربيات متنوع آموزشي متناسب با سن ذهني دانش آموز، کمک به وي در انتخاب فعاليتهاي جالب و خوشايند ،سعي در استفاده از موضوعات آموزشي ملموس و عيني، بهره گيري از بازي هاي مختلف براي ارائه برنامه اموزشي جالب و متنوع و...توجه داشته باشد.

بر طبق مطالعات نظري انجام شده در حوزه ي دانش آموزان استثنايي رابطه ي منسجمي بين بازي و جلب توجه دانش آموزان داراي نيازهاي آموزشي ويژه وجود دارد از آن جا که دانش آموزان داراي نيازهاي ويژه ي آموزشي به خصوص دانش آموزان کم توان ذهني نمي توانند توجه خود را بر روي مطلب درسي متمرکز کنند و از اين نظر مشکل دارند ارائه ي آن نوع آموزشي که توجه اين دانش آموزان را جلب مي کند از اهميت برخوردار است .


رئيس‌مر‌كز‌اطلاع‌رساني‌و‌روابط‌عمومي وزارت‌آموزش‌و‌پرورش در مورد نحوه انتخاب مديران :

افزايش 150 درصدي ايثارگري وكاهش 10 درصدي ميانگين سني مديران آموزش و پرورش

رئيس‌مر‌كز‌اطلاع‌رساني‌ و‌ روابط‌عمومي ‌وزارت‌آموزش‌ و ‌پرورش، ازافزايش150درصدي ايثارگري وكاهش 10درصدي ميانگين سني مديران آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش،عليرضا جدايي با انتقاد از هجمه ها به وزارت آموزش و پرورش گفت: بررسي سوابق مديران منصوب شده و همتايان پيشين نشان مي دهد، برخلاف برخي اظهار نظرها كه با رويكرد هاي سياسي و حب و بغض هاي فردي صورت مي گيرد، مديران آموزش و پرورش از نيروهاي انقلابي، ‌متعهد،‌ تحصيل‌ كرده ‌و با‌تجربه ‌انتخاب شده اند، بگونه اي كه در انتصابات جديد بهره‌گيري از حضور مديران جانباز150درصد افزايش نشان مي دهد و تعداد مديران رزمنده نيز در مقايسه با گذشته افزايش چشمگيري دارد .

جدايي‌ در ‌بخش‌ديگري ازسخنان خود ‌افزود: شايان ذكر است در بخش ستادي، معاونان جديدالانتصاب داراي سوابق ارزنده ارزشي و انقلابي هستند كه‌دركمتردوره‌اي ‌تكرار شده است. به عنوان نمونه عمده معاونان وزير و روساي مراكز، از خانواده معظم‌ شهدا و جانبازان هستند و از 4 ماه تا 27 ماه سابقه حضور در جبهه هاي حق عليه باطل را در پرونده خويش به ثبت رسانده اند .

جدايي ‌با بيان اين‌كه‌گستردگي ‌تشكيلات ‌اداري ‌و‌كثرت ‌مسئوليت ها دراين وزارتخانه ايجاب مي‌كندكه‌ در مقايسه ‌با‌ ساير وزارتخانه ها تغييرات آموزش و پرورش بيشتر به چشم‌ بيايدگفت: اين يك امرطبيعي و حق وزير است كه براي بهبود امور و بر اساس بينش، نگرش تخصصي ‌و حرفه‌اي، افرادي را جايگزين مسئولان سابق‌كند وهدف ‌از اين جابجايي‌ها قطعا بهبود فرآيندها‌ و عملكرد و كارآيي سيستم و با نگاه ترميمي‌ و تكميلي مي‌باشد.

وي افزود: خوشبختانه بررسي انتصاب هاي استاني در آموزش و پرورش نشان مي دهد علاوه بر سوابق درخشان ايثارگري، در بعد تحصيلات و مدارج علمي نيزدر انتصابات جديد 40 درصد ارتقاء مدرك تحصيلي داشته ايم ‌به‌ نحوي‌كه 5 نفر از آنان داراي مدرك دكتري هستند. تجربه و سوابق مديريتي مديران فعلي نيز5 درصد بيشتر از مديران قبلي مي باشد.

‌رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش با انتقاد از ذهنيت پراكني هاي ناصحيح در خصوص سن مديران جديد آموزش و پرورش گفت:اتفاقاً بر اساس بررسي هاي دقيق صورت گرفته مشخص شده است كه ميانگين سني مديران كل انتصاب يافته در استانها در مقايسه با مديران كل قبلي ده درصد كاهش را نشان مي دهد.

جدايي با بيان اين‌كه‌آگاهان‌ مي‌دانند بيشترين ‌تغييرات مديريتي‌آموزش‌وپرورش‌ در سالهاي اخير رخ داده است و حتي ساختار اين وزارتخانه هم از تغييرات غير كارشناسي پي در پي و عجولانه در امان نمانده ‌است، افزود: اگر اين ‌اظهار نظر و مخالفت هاي كنوني در زمان مناسب خود صورت مي گرفت، آموزش و پرورش امروز بسياري از مشكلات موجود را نداشت و البته نيازي هم به اين ترميم و تكميل و بازسازي ‌و بهبود مديريت هم نبود.

رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش با بيان اين‌كه‌ بايسته‌ است‌ نگاه ها و انتظارات از آموزش و پرورش ملي باشد، افزود: آموزش وپرورش ‌اميدوار ‌است سايه سياست‌زدگي بر فرهنگ، سنگيني نكند و فشارهاي سهم‌خواهانه و غيركارشناسي برخي از گروه ها‌ وجريان‌ها‌ جايش‌ را‌ به نگاه ملي به آموزش و پرورش و همراهي و همدلي براي حل مشكلات پيچيده در دستگاه ‌عظيم‌ تعليم و تربيت‌ كشور بدهد.


 از گوشه و كنار 

مدير کل آموزش متوسطه اول:

بازماندن بيش از 11 درصد دانش آموزان دوره راهنمايي از تحصيل

مدير کل آموزش متوسطه اول از بازماندن 11 درصد دانش آموزان مقطع راهنمايي از تحصيل خبر داد و گفت: پوشش تحصيلي
دانش آموزان پايه هفتم و سوم راهنمايي به بيش از 88 درصد مي رسد و مابقي اين دانش آموزان از تحصيل در دوره متوسطه اول (راهنمايي) محروم شده اند.

عظيم محبي در گفتگو با مهر گفت: تعداد کل دانش آموزان متوسطه اول شامل پايه هفتم (اول راهنمايي) و پايه نهم(سوم راهنمايي) دو ميليون و 67 هزار و 786 نفر است.امسال نيز به فراخور اجراي طرح تحول دانش آموز پايه هشتم نداشتيم.

وي افزود:در آخرين آمار بررسي شده، از تعداد دو ميليون 67 هزار و 786 نفر، 88.5 درصد پوشش تحصيلي واقعي و 95 درصد پوشش تحصيلي ظاهري داشتند.

وي با بيان اينکه امسال يک ميليون و 21 هزار و 580 دانش آموز در پايه هفتم داشتيم، تصريح کرد: اگر مبناي محاسبه ما پوشش تحصيلي واقعي باشد، بايد گفت که 11.5 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه اول بازمانده از تحصيل هستند که بنا به شرايطي موفق به ادامه تحصيل در اين مقطع نشده اند.

پيش بيني اعتبار 14 ميليارد توماني

مدير کل آموزش متوسطه اول همچنين درباره پيش بيني اعتبار دفتر متوسطه اول براي سال آينده گفت: اعتبار اختصاص داده شده به ما براي برنامه هاي کيفيت بخشي بوده است. البته در يکي دو سال گذشته اعتبارات ما به دليل محدوديت منابع مالي، بسيار اندک بوده است، اما پيش بيني اعتبار ما براي سال آينده 14 ميليارد تومان است که اميدوار هستيم حداقل 8 ميليارد تومان از اعتبار پيش بيني شده به ما تخصيص داده شود.


نرخ بي‌سوادي در ميان زنان سعودي بيشتر است

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که متوسط نرخ بي‌سوادي در ميان مردان عربستاني در سال گذشته ميلادي (2013) زير 4 درصد بوده در حالي که اين آمار در ميان زنان سعودي حدود 10 درصد بوده است.

به گزارش (ايسنا)، وزارت آموزش و پرورش عربستان ضمن اعلام خبر کاهش 61 درصدي نرخ بي‌سوادي در اين کشور تاکيد کرد که هنوز نرخ بي‌سوادي در ميان زنان سعودي بيشتر از مردان است.

در گزارش اين وزارتخانه آمده است که طي 9 سال گذشته حدود 61 درصد از نرخ بي‌سوادي در اين کشور کاسته شده است.

نرخ بي‌سوادي در عربستان نسبت به سال‌هاي 2005 و 2006 ميلادي که زير 18 درصد بوده، حدود 7 درصد کاهش يافته و اين روند در راستاي سياست‌هاي اين کشور در جهت حذف بي‌سوادي از ميان مردم بوده است.

به گزارش ايسنا به نقل از عرب‌نيوز، دولت عربستان در راستاي حذف بي‌سوادي در اين کشور برنامه‌هايي را بر اساس الگوهاي متعددي به منظور دست يافتن به اهداف خود طراحي کرده است.


  قلم معلم 

تكنيك هاي يك معلم تازه كار

آقا معلم

نويسنده: فرانك مك كورت

مترجم: محمدعلي قرباني


مي خواستم واقعيت ماجراي ساندويچ را برايش بگويم و اينكه چطور آن لحظات بحراني را با موفقيت پشت سر گذاشته بودم، بگويم كه آن ساندويچ ناهار من نبود و فقط شاگردي آن را به سمت شاگرد ديگر پرت كرده بود و چون در هيچ كلاسي من درس اين موضوع را نخوانده بودم، رفتم و به عنوان معلمي تازه كار خودم راه حلي پيدا كردم و ساندويچ را خوردم.

البته اميدوار نبودم كه اين راه جواب بدهد، فقط مي خواستم به بچه ها ياد بدهم كه حرام كردن مواد غذايي اشتباه است.

البته خدايي گرسنه هم بودم مي خواستم از ترس از دست دادن شغل عذر خواهي كنم و قول بدهم كه اين كار تكرار نخواهد شد.

اگرچه كلاس من از همه كلاس ها ساكت تر شده بود و با خوردن يك ساندويچ، دانش آموزان هنرستان فني و حرفه اي را آرام كرده بودم.

مي خواستم بگويم لطفا بازهم ساندويچ ژامبون برايم بياوريد تا بتوانم به راحتي چهار كلاس بعد را هم تحت كنترل دربياورم، اما چيزي نگفتم.

منبع : رشد معلم

ادامه دارد...


 انتصابات در آموزش و پرورش 

مدير كل آموزش و پرورش استان سمنان منصوب شد

طي حكمي از سوي علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش ، محمدرضا جهان به سمت مدير كل آموزش و پرورش استان سمنان منصوب شد .

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در اين حكم آمده است : نظربه مراتب تعهد، شايستگي و تجربيات ارزشمند جناب عالي درآموزش و پرورش بدين وسيله به عنوان مديركل آموزش و پرورش استان سمنا ن منصوب مي شويد.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون