جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2951- تاریخ : 1392/09/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)


پايان داوري مسابقه تصويرگران عاشورايي در گلستان

در نشست ادبي دوپنجره در کرمان:
«خيالباف» نوايي لواساني نقد شد


برنامه‌هاي هفته پژوهش در مراکز کانون


آشنايي نيروهاي خدمات با اصول استاندارد ارتباط موفق


 پايان داوري مسابقه تصويرگران عاشورايي در گلستان 

 
آثار تصويرگران عاشورايي در 4 بخش عکاسي، نقاشي، ادبي و قصه‌گويي داوري شد.به گزارش روابط عمومي اداره‌کل کانون استان گلستان، آثار ارسالي به دبيرخانه اين مسابقه در بخش عکاسي 1825 اثر، در بخش نقاشي896 اثر، در بخش شعر و قطعه ادبي 258 اثر و در بخش قصه‌گويي 13 اثر بوده که در مجموع 2992 اثر به دبيرخانه تصويرگران عاشورايي ارسال و مورد داوري قرار گرفته است.سميه محمدي دبير سومين مسابقه تصويرگران عاشورايي طي سخناني گفت: آثار دريافتي در هر بخش هم از نظر کمي و هم از نظر کيفي نسبت به دو سال گذشته از رشد چشم‌گيري برخوردار بوده است.

داوران «بخش عکاسي» آقايان نوروزي، رسول آبادي و منصور آق، در «بخش نقاشي» خانم‌ها مسيبي، صيادچي و تکاورصياد، در «بخش ادبي» آقاي نشاطي و خانم‌ها رئوفي و شهرياري و هم‌چنين داوران در بخش قصه‌گويي» خانم‌ها حسيني، جلالي و برزميني هستند.اين داوران پس از بررسي آثار در مجموع 46 نفر را در گروه‌هاي سني مختلف به عنوان نفرات برگزيده اعلام کرده‌اند که از برگزيدگان در روز 5 دي ماه در همايش عاشورايي استان در مجتمع فرهنگي هنري گرگان تقدير و تجليل خواهد شد.هم‌چنين در بخش عکاسي و نقاشي 40 اثر منتخب به بخش نمايشگاه راه يافته‌اند که آثار طي نمايشگاهي به مدت يک هفته در مجتمع فرهنگي‌هنري گرگان در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد.


 در نشست ادبي دوپنجره در کرمان:
 «خيالباف» نوايي لواساني نقد شد 

رمان نوجوان 'خيالباف' با حضور حميد نوايي لواساني و مشارکت اعضاي ادبي مراکز فرهنگي هنري کانون کرمان نقد و تحليل شد.به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون کرمان، در ابتداي نشست ادبي "دو پنجره" در کرمان، مسعود گنجعليخان حاکمي مدير کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان در سخناني کوتاه ضمن ابراز خرسندي از حضور حميد نوايي لواساني در جمع اعضاي ادبي کانون کرمان، با اشاره به اين‌که عشق و علاقه کودکان و نوجوانان به دنياي زيباي ادبيات باعث شده است که از راه‌هاي دور و نزيدک در اين نشست ادبي شرکت کنند، گفت: ذهن شاعران و نويسندگان سرشار از انديشه‌هاي ناب است و اين گونه نشست‌ها فرصتي براي بهره بردن از انديشه آن‌هاست.

در ادامه، نوايي لواساني با بيان اين که ادبيات را مي‌خوانيم تا تجربه کسب کنيم، گفت: ادبيات آيينه‌اي از زندگي است چرا که مي‌توانيم هر آن‌چه را که در واقعيت امکانش نيست از طريق شعر و داستان تجربه کنيم و بينش و نگاه‌مان را وسعت دهيم.

نوايي لواساني افزود: هر نويسنده‌اي به مخاطب نياز دارد و در داستان خيالباف حرف‌هايي را زدم که هميشه دوست داشتم به مخاطبم بگويم.

نويسنده رمان خيالباف با اشاره به اين که بهترين چيز براي نويسنده اين است که مخاطب کتابش را با دقت بخواند يادآور شد: برخي نقدها مبتي بر احساسات و ذهنيات خواننده است، اما نقدي سازنده تر است که مبتي بر ساختار اثر و با استدلال و دليل بيان شود تا خالق آن اثر را در ديگر آثارش کمک کند.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا مشکلات زندگي يک نوجوان به عنوان موضوع اصلي داستان انتخاب شده، پاسخ داد: زندگي يک واقعيت است که داراي دو بعد خوبي‌ها و سختي‌هاست و بي وقفه هم ادامه دارد، در اين داستان تلاشم بر اين بود که نگاه درست به زندگي را به مخاطبم نشان دهم.وي مديريت ذهن را يک اصل مهم در زندگي عنوان کرد و گفت: آموزندگي در اين است که فرد صاحب بينش و بصيرت شود و هدفم در اين اثر اين بود که مخاطب نحوه رويارويي با مشکلات و مهارت‌هاي زندگي را بياموزد.اين نويسنده در خصوص انتخاب راوي داستان گفت: دشوارترين بخش داستان «خيالباف» انتخاب راوي بود چون بايستي به گونه اي انتخاب مي‌شد که هم تازگي داشته باشد و هم مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

وي افزود: راوي اين داستان در واقع يک نيروي ماورايي است تا به خواننده نشان دهد هميشه کسي هست که در تمام شرايط و سختي‌ها حامي ما باشد و با تکيه بر اين نيروي لايزل مي‌توانيم در مقابل تمام سختي‌ها و مشکلات ايستادگي کنيم.

در ادامه حميد نوايي لواساني، مطالعه، خلاقيت و مشاهده دقيق را سه اصل موفقيت در نويسندگي دانست و خطاب به تمامي کودکان و نوجوانان علاقمند گفت: پيش از شروع نوشتن مطالعه را در اولويت کار خود قرار دهيد و سعي کنيد از آنجه که ميبينيد در ذهنتان ايده يابي کنيد وبا خلاقيت خود اين ايده‌ها را بپرورانيد تا در راهي که براي خود انتخاب کرده ايد موفق شويد.

بر اساس اين گزارش، رمان خيالباف از مجموعه کتاب‌هاي خودمان توسط حميد نوايي لواساني تاليف و سمينه خوبي آن را تصويرگري کرده است. اين کتاب ويژه گروه سني راهنمايي و دبيرستان در سال 1391 توسط انتشارات کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان به چاپ رسيده است.

نشست ادبي دو پنجره با حصور حميد نوايي لواساني نويسنده کودک و نوجوان، و اعضاي ادبي مراکز فرهنگي هنري کانون در محل اداره کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان کرمان برگزار شد.


 برنامه‌هاي هفته پژوهش در مراکز کانون 

با آغاز هفته پژوهش مراکز فرهنگي هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان فارس پر شور و با نشاط به اجراي برنامه‌هاي مختلف پرداختند تا اعضا و دانش‌آموزان را با پژوهش و اهميت آن آشنا کنند.

بر اساس گزارش‌هاي رسيده از مراکز استان استقبال اعضا و دانش‌آموزان از فعاليت‌هاي اين هفته چشمگير اعلام شده است.

به گزارش روابط عمومي اداره‌کل کانون فارس، 700 دانش‌آموز دختر و پسر به مناسبت هفته پژوهش در مرکز فسا حاضر شدند. برنامه‌هاي مرکز فرهنگي هنري فسا در اين هفته عبارتند از: برگزاري کارگاه پژوهش براي دانش‌آموزان مدارس، برپايي نمايشگاه کتاب‌هاي مرجع و آثار پژوهشي اعضا، تقدير از اعضاي پژوهش‌گري و کتاب‌خوان برتر کتاب‌هاي علمي، برگزاري مسابقه شهر فرنگ کتاب، نمايش فيلم دانا و مانا چه مي‌گويند؟، ميکروسکوپ چيست؟ (آشنايي با آن و انجام يک تحقيق ساده)، برپايي کارگاه کاردستي (سفال‌گري) با موضوع "آنچه دوست دارم در آينده اختراع کنم"،جلسه بحث آزاد "چه‌طور مي‌توان به مطالب موجود در اينترنت براي نوشتن يک تحقيق اعتماد کرد؟"، معرفي شخصيت دکتر منصور رستگار فسايي يکي از بزرگان عرصه پژوهش و ادبيات.

در مرکز ارسنجان نيز فعاليت‌هاي مختلفي در حال اجراست: نمايشگاهي کردن کتاب‌هاي علمي کم استقبال موجود در مرکز، فعاليت‌هاي گروهي اعضا (نشريه ديواري، فعال کردن پانل يافت‌هاي علمي اعضا) معرفي شخصيت‌هاي علمي با تکيه بر معرفي شهداي هسته اي، وبلاگ نويسي با مطالب علمي، انجام آزمايش‌هاي ساده علمي با حضور و توسط خود اعضا . اين فعاليت‌ها تا آخر هفته پژوهش ادامه دارد.

هم‌چنين معرفي کتاب‌هايي مثل دايره المعارف، مراجعه به دايره المعارف‌ها و آموزش چگونه استفاده کردن از اين کتاب‌ها، فعاليت تحقيق با موضوع چگونگي تشکيل سنگ‌ها( جمع کردن سنگ توسط اعضا و دسته بندي کردن و توضيح در مورد چگونگي تشکيل و تهيه کاردستي با سنگ‌ها) و بازديد اعضاي نوجوان دختر از کتاب‌خانه عمومي از جمله فعاليت‌هاي مرکز قير وکارزين است.

هم‌زمان با آغاز هفته پژوهش، مرکز فرهنگي هنري شماره يک شيراز پذيراي نوجوانان پژوهش‌گري است. در اين برنامه ضمن دعوت از مدارس، دانش‌آموزان با کتاب‌خانه و نحوه عضويت در کانون آشنا و با حضور در برنامه‌هاي شعرخواني، قصه‌گويي، پخش انيميشن، معرفي کتاب و ... با نحوه اجراي اين فعاليت‌ها از نزديک آشنا مي‌شوند .

در بخش ديگري از اين برنامه دانش‌آموزان با تماشاي "فيلم دانا و مانا مي‌پرسند"، با نحوه خلق سوال و پيدا کردن موضوع تحقيق آشنا شده و در کارگاه پژوهش ضمن آشنايي با گام‌هاي اساسي پژوهش در قالب کار گروهي با نحوه تدوين طرح تحقيقاتي آشنا مي‌شوند.

هم چنين در ويژه برنامه شب يلدا از اعضاي برتر پژوهش‌گري مرکز با اهداي جوايزي قدرداني خواهد شد. لازم به ذکر است که کارگاه تحقيق يکي از کارگاه‌هاي فعال تابستانه مرکز بوده که حاصل اين کارگاه تدوين هفت طرح تحقيق و ارسال آن به جشنواره پژوهش کانون بود.

مرکز نورآباد نيز با دعوت از مدارس و اجراي برنامه‌هاي متنوعي از قبيل: فضا سازي مرکز به مناسبت هفته پژوهش، برپايي نمايشگاه از کتاب‌هاي علمي و پژوهشي، معرفي کتاب "چگونه پژوهش کنيم" و بيان مراحل يک پژوهش علمي، اجراي مسابقه از توضيحات مباحث و مراحل پژوهش و انجام آزمايش علمي در هفته پژوهش در حال فعاليت است.

مرکز رستم نيز در اين هفته ميزبان دانش‌آموزان مدارس است و قصه‌گويي، برپايي نمايشگاه ازکتاب‌هاي علمي موجود، نمايش فيلم و اجراي مسابقه از مهم ترين فعاليت‌هاي مرکز اعلام شده است.

هم‌زمان با هفته پژوهش، اعضاي دختر کانون جهرم از موزه اين شهرستان بازديد کردند. هم‌چنين اعضاي پسر مرکز به پژوهشکده دکتر برنا رفتند. در اين برنامه اعضا با پژوهشکده و فعاليت‌هاي آن، مراحل انجام پژوهش و بخش‌هاي مختلف پژوهشکده آشنا شدند.

دانش‌آموزان مدرسه نمونه دولتي البرز نيز از مرکز شماره 1 جهرم بازديد کردند. در اين برنامه ضمن معرفي کانون، دانش‌آموزان با مراحل پژوهش و نمونه پژوهش‌هاي برتر کانون آشنا شدند و سپس در مسابقه "بهترين موضوع براي يک پژوهش" شرکت کردند و در پايان به گروه برنده جوايزي اهدا شد. در اين برنامه دکتر زهرا پيلتن، کارشناس پژوهش شهرستان، ميهمان برنامه بود و در خصوص پژوهش کتاب‌خانه‌اي و مراحل آن براي دانش‌آموزان صحبت کرد. اين برنامه تا پايان هفته پژوهش در کانون جهرم ادامه خواهد داشت.

در همين‌حال مرکز شماره 3 شيراز با معرفي پژوهش‌گريان معاصر، برپايي کارگاه کاغذ و تا، برپايي کارگاه نقاشي و اجراي مسابقه پذيراي اعضا و دانش‌آموزان مدارس است.

مرکز فرهنگي هنري شماره يک صفاشهر در هفته پژوهش اولين جشنواره پژوهش مرکز را با عنوان "از گذرگاه دانش" برگزار کرد. در اين برنامه دانش‌آموزان و اعضاي مرکز در دو نوبت به ارايه تحقيقات خود با موضوعات مختلف پرداختند.

در ادامه در کارگاه آموزشي اصول و روش‌هاي تحقيق و پژوهش شرکت کرده و نمونه‌هايي از آثار تحقيقي را مورد بررسي قرار دادند.

گفتني است که 5 موضوع پژوهشي در پنجم آذرماه از طريق مکاتبه با مدارس به دانش‌آموزان و اعضا مرکز اطلاع‌رساني و در موعد مقرر آثار تحقيقي از مدارس دريافت شد که صاحبان آثار در جشنواره به ارايه اثر پرداختند.

معرفي هفته پژوهش، برپايي نمايشگاه از آثار پژوهشي مربيان و اعضا، اجراي برنامه گام به گام جهت آشنايي با مراحل انجام يک پژوهش، اجراي مسابقه تکميل پازل با موضوع تبريک هفته پژوهش و معرفي کتاب، برنامه‌هاي مرکز ني‌ريز در هفته پژوهش است.

کارگاه پژوهش در مرکز گرمسار

به مناسبت هفته پژوهش کارگاه پژوهش در مرکز فرهنگي هنري گرمسار برگزار شده است.

به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان سمنان، به مناسبت هفته پژوهش، کارگاه پژوهش با تعداد 39 دانش‌آموز به منظور افزايش قدرت، انعطاف‌پذيري مغز و تمرين ذهني در خصوص ساختارمندي يک نگاه پژوهش‌گري براي ترکيب و تحليل کردن مطالب با استفاده از روش سوال‌هاي همگرا و واگرا توسط مربي امور فرهنگي انجام شد.

کتاب در دو سري به بچه‌ها ارايه شد اما رده موضوعي يکي بود بچه‌ها بايد پس از مطالعه کتاب پيام کتاب را استخراج مي‌کردند.

کارگاه تحقيق و پژوهش در مراکز خورموج و گناوه

هم‌زمان با روز تحقيق و پژوهش، مراکز فرهنگي‌هنري کانون بوشهر نيز به برپايي کارگاه‌هاي آموزشي آشنايي اعضا با شيوه‌هاي علمي تحقيق و پژوهش و تأثير مطالعه بر روي خلاقيت کودک پرداختند.

به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان بوشهر، در اين کارگاه ضمن در نظر داشتن اهدافي چون تقويت روحيه کنجکاوي و کاوشگري کودکان، ترغيب اعضا به انجام پژوهش و تحقيق و تقويت ميزان مطالعه‌ آنها بررسي شد.

به گفته خانم متين مربي مسوول مرکز خورموج ابتدا مراحلي را که يک پژوهش‌گري بايد در جريان کار پژوهشي خود به ترتيب طي کند را که شامل 1- انتخاب موضوع و اهداف 2 – طرح مسئله (شامل پرسش‌ها و فرضيه سازي) 3- جست‌وجوي منابع و ..است براي بچه‌ها توضيح داده شد؛ سپس آنها را به 3 گروه تقسيم کرديم که گروهي پس از انتخاب موضوع نجوم و فضا به يافتن کتاب‌هايي در اين زمينه در قفسه‌هاي کتاب با راهنمايي مربي پرداختند تا در نهايت نشريه‌اي تحقيقي را با همين موضوع ارايه دهند.

اعضا و دانش‌آموزان مرکز خورموج تا آخرين روز هفته پژوهش مهلت خواهند داشت که نشريه و آثار پژوهشي خود را ارايه داده و از آنها تقدير به عمل مي‌آيد.


 آشنايي نيروهاي خدمات با اصول استاندارد ارتباط موفق 

 
30 نيروي خدماتي کانون استان همدان با آداب معاشرت و بهداشت محيط آشنا مي‌شوند.به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون استان همدان، يک دوره آموزش پذيرايي و آداب معاشرت همراه با بهداشت محيط با هدف ارتقاي سطح آگاهي و دانش براي 30 نفر از نيروهاي خدمات مراکز کانون استان در سالن کنفرانس کانون برگزار شد.حسينعلي نوروزي کارشناس ارشد مهندسي بهداشت محيط در اين باره گفت: در اين دوره کارکنان کانون با طريقه پذيرايي در اتاق مديران و سرپرستان، اصول استانداردها و روش‌ها و آيين پذيرايي، عوامل و مهارت‌هاي لازم براي ايجاد يک ارتباط موفق، بهداشت فردي و محيط، اهميت شناسايي بيماري‌هاي ناشي از کار با تاسيسات عمومي آشنا مي‌شوند.گفتني است اين دوره آموزشي در هفته آخر آذرماه به مدت دو روز با حضور کليه نيروهاي خدماتي از سراسر استان تحت هدايت استاد نوروزي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي در همدان برگزار مي‌شود.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي