جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2951- تاریخ : 1392/09/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)


انگيزه اي براي درس خواندن ندارم!


درخشش بي نظير دانش آموز روژين برين باكسب دومدال طلا و نقره دررشته ووشو


گــوناگــون


كوتاه از ورزش جوانان


داستان


آيينه شهر


 انگيزه اي براي درس خواندن ندارم! 

 قسمت دوم - پاياني

بي ترديد، شکل تحصيل در دبستان با شکل تحصيل در دانشگاه، يکسان نيست و شما نمي توانيد همان گونه که در دبيرستان درس مي خوانديد، در دانشگاه نيز به همان شيوه موفق باشيد و يا شکل ارائة درس رياضي و ياد گرفتن آن با درس فارسي، متفاوت است و بر همين اساس، در درس هاي دانشگاه، بيشتر حجم کار بر دوش فراگير است و استاد تنها به ارائة مطالبي که دانشجو با تلاش فردي به آنها نمي رسد، مي پردازد.از اين رو، دانشجو بايد به گونه اي به درس توجه کند که مطالب سهل را خود فراگير بگيرد و مطالب دشوار را به کمک استاد بياموزد.از اين رو، توصيه مي شود به امور زير توجه کنيد:

1.قبل از شرکت در کلاس درس، پيش مطالعه (مطالعه قبلي)داشته باشيد.

2.با بر شمردن ثمرات و فوايد درس و مجموعه درس ها و اجراي دقيق موارد قبلي، سطح انگيزة خود را افزايش دهيد.

3.به هنگام پيش مطالعه، برخي نکات مهم درس را يادداشت کنيد.

4.رأس ساعت مقرر، در کلاس درس حاضر شويد و بدانيد که تأخير و غيبت (هر چند مجاز)، آفت تحصيل مفيد است.

5.در کلاس درس، به سخنان استاد و ارائة او به صورت دقيق گوش دهيد و با تمرين، ميزان تمرکز حواس خود را بالا ببريد و براي اين کار، از 5 دقيقه شروع و لحظه به لحظه، آن را زيادتر کنيد.

6.مطالب دشوار درس را يادداشت کنيد.

7.اگر بين مطالبي که در پيش مطالعه ياد گرفتيد و آن چه استاد مي گويد، ناسازگاري وجود داشت، سؤال کنيد و هر جا که ابهام داشتيد، سؤال کنيد.

8.از استاد درخواست کنيد که کتاب هاي ديگري را غير از متن درسي، به شما معرفي کند.اين کتاب ها بايد يکي در سطح برتر از متن درسي و يکي در سطحي پايين تر از متن درسي باشد؛ تا اگر مطلب را متوجه نشديد، به کتاب ساده تر مراجعه کنيد و اگر مطالب درس را متوجه شديد، براي گسترش و تعميق آموخته ها، به مطالعة آن بپردازيد.

9.بعد از فرا گرفتن درس، مدتي بر روي آن و مطالب آموخته شدة قبلي، فکر کنيد؛ يعني فضايي مناسب و آرام برگزيده و حدود 30 تا 60 دقيقه به ميزان ضرورت بر روي مطلب آموخته شده بينديشيد.

10.بعد از يادگيري و تفکر، مطالب را به زبان خود در دفتر اصلي درس يادداشت کنيد.اگر به صورت مستمر و منظم، تمام مطالب را اين گونه بررسي و يادداشت کنيد، در پايان ترم، جزوة شما خود يک کتاب مفيد خواهد بود. همچنين به نکات زير در مورد شيوة مطالعه دقت کنيد:

1.از مطالعه شتاب زده پرهيز کنيد.

2.کتاب يا بخش مورد نظر از کتاب را به قسمت هاي کوچک تر تقسيم کنيد و هر قسمتي را مطالعه کرده، بفهميد و بعد به سراغ قسمت بعدي برويد.

3.فضا و مکان مطالعه را براي خود مکاني جذاب و نشاط آفرين بسازيد، حتي با تغيير محيط و به کارگيري وسايل نشاط آور.

4.نور کافي,حرارت متناسب,وضعيت نشستن و فضاي مناسب براي درس و نيز به کارگيري ابزار کمک آموزشي خوب، در تحصيل و مطالعه بسيار مؤثر مي باشند.

5.ورزش صبحگاهي را فراموش نکنيد و در روز، سه تا چهار نوبت و در هر نوبت، 5 تا 6 بار، تنفس عميق را فراموش نکنيد.

6.متن درسي و مورد مطالعه را هماهنگ و هم سطح با فهم خود برگزينيد.

7.خود را به رعايت نظم در مطالعه عادت دهيد؛ مانند شروع در ساعت معين و پايان در ساعت معين. همچنين مطالعه را قطع نکنيد و از انحراف فکر و حواس پرهيز کنيد.

چند تذکر:

1.تحول جديد و ترک سابقه و روش قبلي به سرعت و سهولت انجام نمي پذيرد؛ از اين رو، صبر و حوصله و مقاومت، شرط موفقيت است.

2.نظارت بر اجرا و اين که برنامة درسي خود را به دست خودتان ارزيابي کنيد، لازمة پيشرفت است؛ زيرا نواقص را مرتفع و برنامه را پيش مي برد.بنابراين، عملکرد تحصيلي خود را ارزيابي و نقاط ضعف آن را مرتفع سازيد.

3.هرگاه در اجراي برنامة تحصيلي خود موفقيت داشتيد، خود را تشويق کنيد و پشتکار خود را افزايش دهيد.

4.براي هر روز (هر 24 ساعت)خود برنامه داشته باشيد و بر اساس آن حرکت کنيد و شب، ميزان هماهنگي خود را با برنامه، ارزيابي کنيد.

نظم و برنامه ريزي در زندگي، براي استفادة مناسب از فرصت ها و رسيدن به اهداف است.براي منظم شدن، بايستي اهداف را در دو گروه بلندمدت و کوتاه مدت، تنظيم کرد؛ سپس برنامه اي زمان بندي شده براي وصول به آن طراحي و اجرا کرد.بدون تعيين اهداف، برنامه ريزي، غيرممکن و بدون برنامه ريزي، نظم ناميسر است.

اشخاص منظم، حتي براي کوچک ترين کارهاي زندگي خود داراي برنامه هستند؛ مانند چگونه خوابيدن، چگونه لباس پوشيدن، چگونه نماز خواندن، چگونه ناخن گرفتن و چگونه موها را شانه کردن.موفقيت در هر کاري، مرهون سه امر است؛ شناخت هدف، برنامه ريزي، همت و تلاش.با توکل بر خداوند و اجراي اين سه رکن، به يقين، به هدف خواهيد رسيد.

اکنون شما بايد امور زير را رعايت کنيد:

1.عزم و همت خود را محکم کنيد.

2.با مشورت با افراد خبره نحوه درس خواندن خود را اصلاح کنيد و براي اوقات شبانه روز خود برنامه ريزي کنيد.ساعات ابتدايي صبح را نخوابيد و سعي کنيد در آن ساعات، درس بخوانيد و براي خود هم مباحثه انتخاب کنيد و تمامي درس ها را بدون استثنا، با او بحث و گفت وگو کنيد.

3.براي پاي بند بودن و عمل کردن به برنامه هاي طراحي شدة خود، از يک برنامة تنبيه و پاداش کمک بگيريد و در پايان هر روز يا هر هفته، به ميزان موفقيت ها و عملي کردن برنامه هاي طراحي شده، خود را تشويق کنيد و به ميزان تنبلي ها و عمل نکردن به آن برنامه، خود را تنبيه کنيد.

بيتوته


 درخشش بي نظير دانش آموز روژين برين باكسب دومدال طلا و نقره دررشته ووشو 

كسب دومدال طلا و نقره توسط دانش آموز نخبه آموزش وپرورش ناحيه يك ساري مازندران دررشته ووشو ودعوت به تيم ملي برگ زريني ديگر از افتخارات آموزش وپرورش ناحيه يك ساري درخشش وپيروزي مقتدرانه دانش آموز روژين برين از مدرسه فضيلت وكسب دومدال طلا ونقره درفرم چيانگ شو(نيزه)ونقره درفرم جي ين شو (شمشير باريك )در مسابقات كشوري ووشو ودعوت به اردوي تداركاتي تيم ملي جهت شركت در مسابقات جهاني 2014 تركيه را به خانواده محترم وهمه علاقه مندان به سربلندي جمهوري اسلامي ايران تبريك مي گوييم.اردلان فريدوني مدير آموزش وپرورش ناحيه يك ساري ضمن تبريك به واسطه كسب اين افتخار بزرگ وعالي ورزشي، شايستگي بي نظير دانش آموزان مازندراني را نشانه استعداد وتوانمندي وافر فرزندان اين مرزو بوم دانست واز بارگاه ايزد لايزال ،توفيق روزافزون وتداوم كاميابيهاوافتخارات را درسطح ملي و جهاني خواستارشد.


 گــوناگــون  

11 نکته براي آغاز يک هفته خوب

براي يک شروع خوب هيچ وقت دير نيست.حتما شما هم بر حسب عادت بخشي از کارهايتان و يا شروع يک کار جديد را به اول هفته موکول کرده ايد؛ امروز همان روز است پس بهتر است دست به کار شويد تا هفته اي موفق را آغاز کنيد.همه مي دانيم که براي شروع يک فعاليت جديد و شروع کارها هيچ وقت دير نيست اما اغلب عادت کرده ايم آن را به شروع هفته يا شنبه موکول کنيم، امروز همان شنبه اي است که براي آغاز درنظر گرفته ايم، پس بياييد شروع کنيم.

1-برنامه ريزي کنيد :

يک دفترچه تهيه کنيد و اولويت هاي هفته را در آن يادداشت کنيد هر کاري که انجام شد و يا هرقرار ملاقاتي را که انجام داديد تيک بزنيد تا مطمئن شويد چيزي از قلم نيفتاده است.

2-وقت بگذاريد :

براي انجام هر کار، ساعتي را تعيين و برآورد کنيد آن مسئوليت يا کارتان چقدر طول مي کشد به اين ترتيب خودتان را موظف خواهيد کرد در اسرع وقت به انجام امور بپردازيد.

3-استراحت و تفريح را فراموش نکنيد :

علاوه بر انجام کار هاي محوله وقتي را براي تفريح، استراحت و گذراندن زمان در کنار عزيزانتان اختصاص دهيد؛ اين زمان ها انرژي شما را در سطح شگفت انگيزي افزايش خواهد داد.

4-مشورت کنيد :

قبل از انجام هر کار مهمي که احساس مي کنيد چندين راهکار مختلف براي تحقق آن وجود دارد بايک متخصص مشورت کنيد به اين ترتيب از اتلاف وقت و انرژي پيش گيري خواهيد کرد.

5-به برنامه تان عمل کنيد :

بسياري از ما عادت کرده ايم ايده هاي خوب و مبتکرانه را به خاطر ترس از نتيجه در جايي از ذهنمان ذخيره کنيم اما آنجا به هيچ کارمان نخواهد آمد مگر اين که سعي کنيم آن ها را تجربه کنيم.پس سعي کنيد به برنامه اي که درنظر گرفتيد عمل کنيد و آن را به تاخير نيندازيد.

6-مثبت انديش باشيد :

براي موفقيت در شروع يک هفته کاري نگاه مثبت و پر انرژي به کارها و آنچه پيش رو داريد مي تواند بسيار مفيد و تاثيرگذار باشد.

7-گروهي کار کنيد :

از خودخواهي پرهيز و تلاش کنيد در شادي ها و موفقيت هايتان ديگران را هم دخيل کنيد.هميشه به فکر اين نباشيد که خودتان گل بزنيد هر از چند گاهي به جاي هت تريک به فکر اين باشيد که پاس گل بدهيد اين کار نه تنها محبوبيت شما را در محيط کار افزايش مي دهد بلکه انرژي تان را چند برابر مي کند.

8-خطاپذير باشيد :

وقتي کار اشتباهي انجام داديد بدون بهانه آن را بپذيريد و اگر لازم ديديد عذرخواهي کنيد گاهي تعصب بيش از حد به روي يک ايده يا تصميم باعث مي شود که کل ماهيت کارتان زير سوال برود.

9-از درگيري بي مورد پرهيز کنيد :

منظور اين نيست که هرگاه بر سر مسائل کاري با همکاران تان اختلاف نظر پيدا کرديد پا به فرار بگذاريد يا اين که هر چه آن ها مي گويند بپذيريد بلکه مقصود آن است که در عين اينکه بر مواضع صحيح خودتان اصرار مي کنيد از بحث هاي بيهوده و پرداختن به حاشيه بپرهيزيد.

10-راه راست را انتخاب کنيد :

هميشه ميانبرهاي غير قانوني يا به اصطلاح راه هاي دور زدن برخي مشکلات به ذهن خطور مي کند و بعضا ممکن است وسوسه شويم که کاري خلاف عرف و اخلاق انجام دهيم تا موفقيت بيشتري به دست آوريم اما توصيه ما به شما اين است که از امتحان کردن اين روش ها يا فکر کردن به آن پرهيز کنيد چراکه اگر در ظاهر هم موفق شويد در پيش وجدانتان شکست خورده و بي ارزش خواهيد بود.

11-به خدا توکل کنيد :

اول و آخر اين برنامه ريزي يک اصل مهم است و آن اين که به خداي بزرگ اعتماد کنيد و بدانيد او بهتر صلاح کار ما را مي داند.اگر به آنچه مي خواستيم رسيديم بايد شکرش را به جا آوريم و اگر به آنچه مي خواستيم نرسيديم باز هم بايد شکر کنيم و به حکمتش رضايت دهيم.

سيمرغ


 كوتاه از ورزش جوانان 

كسب مقام سوم مسابقات هندبال مدارس منطقه2 توسط دانش آموزان متوسطه اول دخترانه امام صادق (ع)

توسط دانش آموزان تيم هندبال متوسطه اول دخترانه امام صادق (ع)توانستند مقام سوم مسابقات هندبال مدارس منطقه2 را كسب كنند.به گزارش واحد اطلاع رساني مجتمع آموزشي امام صادق (ع)، تيم هندبال متوسطه اول دخترانه امام صادق (ع) پس از برد 4 بازي و يك باخت توانست به مقام سوم مسابقات هندبال مدارس منطقه 2 دست پيدا كند.

در اين مسابقات كه ابتدا به صورت دوره اي برگزار شد تيم مدرسه توانست به عنوان سرگروه از گروه خود صعود كند و در بازي حذفي نيز برنده ميدان شود.اين تيم دربازي نيمه نهايي شكست خورد و در رقابت بعدي خود كه مسابقه براي مقام سوم برگزار شد پيروز بازي ها شود.


كسب مقام اول تيمي در مسابقات ژيمناستيك در سطح آموزشگاه هاي منطقه دو تهران

دانش آموزان دبستان پسرانه امام صادق (ع)در مسابقات تيمي ژيمناستيك در سطح آموزشگاه هاي تهران مقام اول تيمي را كسب نمودند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني مجتمع آموزشي امام صادق (ع)با تلاش مستمر و پيگيري هاي مداوم ، دانش آموزان دبستان پسرانه امام صادق (ع) در مسابقات ژيمناستيك در سطح آموزشگاه هاي منطقه دو موفق به كسب مقام اول تيمي شدند.اسامي اين دانش آموزان به شرح زير است:آرش نعمت اللهي و محمد حسين ساريخاني پايه اول/محمد حسن ساريخاني و امير عباس فلاحت كار پايه دوم/عيسي ذوالفقاري و محمد يونس مرحمتي پايه سوم/ امير عرشيافرج پور و سيد محمد حسين موسوي پايه چهارم/لازم به ذكر است كه كسب اين مقام و برتري نتيجه تلاش مستمر و پيگيري هاي مربيان محترم ورزش اين آموزشگاه ، آقايان مختاري ، محمد زاده و اميني مي باشد.


 داستان 

من و بازي خاطره ها

رشد آموزش متوسطه

آزاده فخري

قسمت هشتم

مادر صورتش خوني بود.لباس هايش هم خوني بود.فهميدم مادر و پدرم كه زير پنجره خوابيده بوده اند با شيشه هاي شكسته به طور سطحي زخمي شده اند.ولي خب آن لحظه كه نمي دانستم و فقط اين را مي ديدم كه سر تا پاي مادرم خون است و لباس هاي خوني اش به تنش چسبيده اند.مرا كه ديد قبول كرد برود و سوار شود،ماشين آژير كشان به زحمت از ميان جمعيت راه باز كرد و رفت. از پشت سرم و همين طور از سقف هال صداي ناله آجرها مي آمد

كه مقاومتشان تمام شده بود و مثل پارچه اي در حال پاره شدن بودند،پاسدار جوان به بغض من توجهي نكرد.مرا كه اجازه نداده بودم در بغل بگيرد،مثل بسته اي كوچك به زير بازو زد و از خانه دويد بيرون،باز هم پابرهنه در آن سرماي زمستان روي آسفالت كف كوچه ايستاده بودم و دنبال چهره اعضاي خانواده ام ميان آن همه تماشاگر مي گشتم.پاسدار ديگري آمد و مرا سمت آمبولانسي برد كه كمي دورتر بود.خانه ما هم با صداي مهيبي فرو ريخت و گرد و خاك وحشتناكي به پا شد.كوچه اصلا شبيه كوچه ما نبود!انگار خانه ما را بلند كرده و جاي ديگري روي زمين گذاشته بودند!

خانه همسايه هاي سمت چپ . سمت راستمان هم مثل خانه ما تل خاك شده بود و پاسدار ها به كمك نيروهاي امدادي هلال احمر و آتش نشاني در حال گشتن ميان آوارها بودند.

ادامه دارد...


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي