جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2948- تاریخ : 1392/09/24 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


عكاسخانه
مجسمه بودا -چين

مديريت شهري به بافت تاريخي يزد توجه کنيد


جليل گلشن در پاسخ به حضور خارجي‌ها در هيات‌هاي باستان شناسي


قصار اما...


نگـــاه


اخبـــــــــار


دنياي عكس
بارش برف در واشنگتن

 عكاسخانه 
 مجسمه بودا -چين


 مديريت شهري به بافت تاريخي يزد توجه کنيد 

 رييس انجمن صنفي هتلداران و مراکز اقامتي يزد خواهان توجه جدي شوراي شهر و مديريت شهري به بافت تاريخي اين استان شد. محتاج‌الله با بيان اين‌که بافت تاريخي يزد در دنيا بي‌نظير است به (ايسنا) گفت: کشورهايي مانند ايتاليا و فرانسه با وجود داشتن بافت تاريخي بسيار کمتري نسبت به بافت‌هاي تاريخي ايران توانسته‌اند با همکاري مجموعه‌ي مديريت شهري، گردشگران زيادي را جذب کنند، در حالي که متأسفانه شهر تاريخي يزد با داشتن بافت بکر تاريخي و جاذبه‌هاي فراوان گردشگري، هر روز بايد شاهد تعرض به آثار تاريخي باشد.

اين عضو شوراي عالي کار خواهان ارائه‌ي تسهيلات مناسب از سوي شهرداري و شوراي شهر به بخش خصوصي شد و اظهار کرد: مطمئن هستيم که در صورت بها دادن به بخش خصوصي، بافت تاريخي احيا و آماده‌ي پذيرايي مناسب از گردشگران مي‌شود.

او در ادامه از استاندار جديد استان يزد خواست تا توجه بيشتري به بافت تاريخي و بحث گردشگري در استان يزد داشته باشد و افزود: اميدواريم با حضور استاندارجديد و نگاه دولت تدبير و اميد به بحث گردشگري، روند گردشگر در شهر تاريخي يزد روند روبه رشدتري به خود بگيرد. وي ادامه داد: لازم است راه‌هاي دسترسي به مکان‌هاي گردشگري در سطح ساخته شده و امکانات و تجهيزات لازم در اين مکان‌ها ايجاد شوند. استان يزد بناها و مساجد تاريخي زيادي دارد بنابراين ظرفيت تبديل شدن به مرکز گردشگري اسلامي را دارد و مسوولان استان مي‌توانند با تبليغ، ترويج و معرفي مساجد تاريخي، اين استان را به‌عنوان مرکز گردشگري اسلامي در کشور و جهان معرفي کنند.

رييس انجمن صنفي هتلداران و مراکز اقامتي يزد با اشاره به اين‌که در صورت حمايت نکردن مسوولان استان، صنعت گردشگري يزد از بين مي‌رود، بيان کرد: بارزترين نقطه‌ي قوت اين استان برخورداري اين منطقه از ظرفيت‌هاي تاريخي، طبيعي و گردشگري منحصربه‌فردي است که شايد نمونه‌ي آن در هيچ کجاي دنيا ديده نشود.

او تأکيد کرد: رونق صنعت گردشگري بهترين راهکار کاهش ميزان بي‌کاري و ايجاد فرصت‌هاي جديد شغلي در استان يزد است و اگر مسوولان استان بيش از پيش از رشد اين صنعت حمايت نکنند، گردشگري يزد از بين مي‌رود. در صورتي‌ که اگر از اين ظرفيت به‌خوبي استفاده شود، بخش قابل توجهي از مشکل بي‌کاري در يزد حل مي‌شود.

محتاج‌الله با اشاره به اين‌که بسياري از مشکلات در زمينه‌ي گردشگري را مي‌توان با اطلاع‌رساني حل و فصل کرد، افزود: متأسفانه مردم استان يزد اطلاعات کافي در اين زمينه ندارند؛ ولي مي‌توان با ساخت برنامه‌هاي تبليغاتي در زمينه‌ي رواج فرهنگ گردشگري، تأثير به‌سزايي بر مردم گذاشت.


 جليل گلشن در پاسخ به حضور خارجي‌ها در هيات‌هاي باستان شناسي  

 تفکر کار نکردن با خارجي‌ها در باستان شناسي غلط استپژوهشکده باستان شناسي پس از سال‌ها فعاليت کمرنگ در اين حوزه، در مهر امسال چند پروژه بزرگ کاوش در نقاط مختلف ايران داشت. در سه پروژه بزرگ آن که يعني تخت جمشيد، ايذه خوزستان و چلو خراسان، باستان شناسان ايتاليايي هم حضور داشتند. همين مسئله باعث واکنش‌هاي متعددي شد. برخي به حضور خارجي‌ها ايراد گرفتند. با اين وجود گلشن مي‌گويد که تفکر کار نکردن با خارجي‌ها غلط است.جليل گلشن در گفت و گوي اختصاصي با CHN درباره واکنش‌هايي که به حضور باستان شناسان خارجي در چند پروژه باستان شناسي شده بود، گفت:« در جامعه جهاني امروز، هيچ کشوري نمي‌تواند درهاي خود را به روي دهکده جهاني ببندد. عده‌اي اين تفکر را دارند که نبايد با خارجي‌ها کار کرد. چرا؟ او در ادامه گفت:« من در سال 71 يک جلسه‌اي با هيئت پژوهشگاه تشکيل دادم . همان زمان پيشنهاد دادم، با توجه به نيازهايي که داريم از خارجي ها دعوت کنيم تا اين نيازها را برطرف کنند و همه مخالفت کردند.»

به گفته گلشن، ما در اينجا دو حالت داريم، يکي اينکه به خارجي‌ها سرويس بدهيم و ديگري اين که از آن‌ها سرويس بگيريم که در نگاه دوم استفاده از توانمندي آن افزاد درست است. مثلا وقتي شما بخواهيد خانه تان را بسازيد آيا خودتان تنهايي اين کار را انجام مي‌دهيد؟.

گلشن گفت:« نگاه من به ورود خارجي به کشور به شکل دوم است.ما بايد از توانمندي کل جهان استفاده کنيم تا مثل آن‌ها شويم. قبلا ما تخصص ميان رشته‌اي خيلي کم داشتيم، اما در حال حاضر اين خلاء ما تا حدودي رفع شده است.


 قصار اما... 

 در يک جامعه بيمار ،سالم ها بيمار محسوب مي شوند .

( فردريش نيچه )

http://www.4jok.com/sms/14

 


 نگـــاه 

طولاني ترين ديوار جهان

نرگس عبدي فر

تاريخ ساخت ديوار چين به قرن نهم ق.م باز مي‌گردد. حکومت وقت چين براي جلوگيري از حملات مليت‌هاي شمالي، برجهاي آتش براي خبر رساني و يا قلعه‌هاي مرزي براي حصول اطلاعات دشمن را در ارتباط با ديوار و بر روي آن ايجاد کرد. در دوره حکمراني سلسله‌هاي بهار و پاييز و کشورهاي جنگجو، ميان دوک‌ها جنگ بر پا شد و کشورها با استفاده از کوه‌هاي مرزي به ساخت ديوار پرداختند تا سال 221 قبل از ميلاد، امپراتور چين شي هوانگ تي پس از به وحدت رساندن چين، اصلاح دستگاه اداري ديوارهاي دوک‌ها را به هم متصل کرد که به صورت ديوار بزرگ در مرزهاي شمالي بر روي کوه‌ها در آمد. او مي‌خواست با اين کار از حملات دشمن به مراتع شمالي جلوگيري کند. ديوار چين به طور کلي به عنوان پروژه تدافعي بر روي کوه‌ها ساخته مي‌شد از بيابان‌ها مراتع و لجنزارها عبور مي‌کرد. کارگران طبق عوارض زميني، ساختار متفاوتي براي ايجاد ديوار در نظر گرفتند که درايت و عقل نياکان چين را نشان مي‌دهد. ديوار بر مسير کوه‌هاي پر فراز و نشيب امتداد يافته‌است. در بيرون ديوار پرتگاه‌هاي بلند ديده مي‌شود. در واقع کوه و ديوار به يکديگر پيوند خورده‌اند. لذا دشمن به هيچ وجه قادر به نفوذ به اين ديوار نبود. ديوار چين معمولاً با آجرهاي بزرگ و سنگ مستطيل ساخته شده و در وسط ان خاک و خرده سنگ ريخته شده نحوه ساخته شدن اين ديوار بسيار جالب است. در ساختن اين ديوار، از مصالح و نيروهاي انساني بيشماري از جمله سربازان، زندانيان و مردم بومي استفاده شده است اما يكي از نكات جالب توجه كه در ساخت اين ديوار وجود دارد، استفاده از آرد برنج در ساختار آجرهاي آن است. به اين شكل كه معماران و طراحان ديوار چين براي آنکه به آجرهاي ديوار استحكام بيشتري ببخشند، به تركيبات سازنده آن، آرد برنج نيز افزودند تا دوام و قدرت ديوار را افزايش دهند. در قسمت هاي مختلف ديوار تفاوت نژادها و قوم هاي مختلف به نحو بسيار چشمگير و باور نکردني، قابل مشاهده است و ارتفاع ان 10 متر است در پهناي ديوار براي عبور چهار اسب کافي است و در يک رديف عرض آن 4-5 متر است تا در زمان انتقال غلات و سلاحها مشکلي ايجاد نشود. طرف دروني ديوار، نرده سنگي و در وجود دارد که به آساني حرکت مي‌کند. در فاصله معييني سکوي ديواري و يا برج آتش براي خبررساني ساخته شده‌است. سکوي ديواري براي ذخيره سلاحها و غلات و استراحت سربازان است و در جنگ مخفيگاه بوده‌است. هنگامي که دشمن دست به حمله مي‌زد برج‌هاي آتش روشن مي‌کردند و سراسر کشور از حمله آگاه مي‌شدند. در اين زمان طول ديوار چين به 5000 کيلومتر مي‌رسيد. در سلسله خان پس از سلسله چين طول ديوار به 10 هزار کيلومتر رسيد. در تاريخ دو هزار و اندي ساله چين، حکمرانان دوران مختلف به ساخت ديوار چين پرداختند. ديواري که امروزه قابل مشاهده است، ديوار متعلق به سلسله مينگ (1368 – 1644 ميلادي) است از غرب به دروازه «جايو گوان» در استان گانسوچين و از شرق به ساحل رود يالو جيان در استان ليائونينگ در شمال شرقي چين منتهي مي‌شود و درميان آن 9 استان، شهر و ناحيه خود مختار به طول 7300 کيلومتر وجود دارد ديوار چين، با عظمت خارق العاده خود، به عنوان طولاني‌ترين و بزرگترين سازه مهندسي تدافعي نظامي از لحاظ زمان ساخت در جهان است. ، که در نهايت در ساحل درياي بوهايي در منطقه شينگ هوانگدائو (300 کيلومتري شرق پکن) به پايان مي رسد تا بدين وسيله، اين ديوار در همه مناطق مهم چين کاملا کارآمد محسوب شود. و مردم آنرا ديوار طولاني مي‌نامند.اکنون مقاومت ديوار چين به عنوان يک مانع نظامي از بين رفته‌است. اما زيبايي معماري مخصوص آن ديدني است. زيبايي ديوار چين پر ابهت، و باعظمت است. از دور ديواري بلند و پر پيچ و خم بر روي کوه‌ها همانند اژدهايي در حال حرکت به چشم مي‌خورد و صحنه‌اي شکوهمند ايجاد شده‌است. از نزديک، دروازه‌هاي پر ابهت، ديوارها، سکوهاي ديوار ي، برج هاي ديده باني ، برج‌هاي آتش هماهنگ با عوارض زميني آکنده از دلربايي هنري استديوار چين داراي اهميت تاريخي و فرهنگي و ارزش ديدني است. چيني‌ها مي‌گويند «کسي که به ديوار چين صعود نکرده باشد، قهرمان نيست».امروزه بريتانيايي توانستند بخشي جديد از ديوار چين را در مغولستان کشف کنند.اين اولين باري است که بخشي از ديوار چين در خارج از چين کشف مي شود. ديوار بزرگ چين در حقيقت متشکل از ساختارهاي متفاوتي است که طي دورانهاي مختلف ساخته شده است.اين ساختار جديد که هزاران سال پنهان باقي مانده بود و در نقشه هاي با نام ديوار چنگيزخان مشخص شده بود، در صحراي گُبي مغولستان کشف شد و محققان دريافتند که اين ساختار بخشي از ديوار چين است.ارتفاع اين ديوار 2.5 متر است و از خاک و شاخه هاي بوته هاي بياباني به نام "ساکسائول" ساخته شده است. در بخشي ديگر در فاصله 15 مايلي از اين ديوار محققان ديواري مشابه را يافتند که از مسير مسطح خود منحرف شده و به ميان دماغه آتشفشاني باستاني کشيده شده است.


 اخبـــــــــار 

تاريخچه نقشه برداري در ايران و جهان

قسمت دوم

اولين تئوري درباره شکل زمين ، توسط طالس(قرن ششم و هفتم قبل از ميلاد) ارائه گرديده است.آنااکسيماندر((شاگرد طالس)) و آريستاکر، جغرافيدان يوناني اولين کساني بودند که نقشه را به همراه تحقيقات جغرافيايي سطح زمين شناخته شده آنروز (در قرن ششم قبل از ميلاد) تهيه نمودند. و همچنين هيپارکوس کارهايي در اين مورد انجام داده است.هرودوت در قرن پنجم قبل از ميلاد پيرو آناکسيماندرو آريستاکر بود.

وي عربستان را جنوبيترين مملکت روي زمين مي دانست. نقشه جهان نماي هرودوت در قرن پنجم قبل از ميلاد ترسيم شده است. در 500 سال قبل از ميلاد هکاته نقشه آناکسيماندر را اصلاح نموده و شرحي درباره جهان نوشت. در قرن پنجم قبل از ميلاد، جغرافيدانان يوناني، دنيا را مستطيلي در نظر گرفتند که طول آن ازشرق به غرب دو برابر شمال به جنوب بود. در سال 350 قبل از ميلاد مسيح (ع) ارسطو کرويت زمين را از روي سايه زمين بر ماه به هنگام خسوف ابزار داشت. اراتستن اولين محاسبه علمي اندازه گيري محيط كره زمين را انجام داد. بدين طريق كه با استفاده از اندازي گيريها انجام شده توسط مصريان، فاصله قوسي از نصف النهار بين اسكندريه و شهر (سين) را محاسبه و سپس شعاع زمين را تعيين نمود. نقشه اراتستن داراي هفت مدار است.

نويسنده :حسين بياري ،روح الله عرب عامري

ادامه دارد...


مهلت ثبت نام در جشنواره فجر تا 29 آذرماه

هنرمندان 42 كشور در ششمين جشنواره تجسمي فجر ثبت نام كردندتاكنون هنرمندان 42 كشور در ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر ثبت نام كرده اند.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر، جلسه شوراي دبيران ششمين جشنواره فجر در دبيرخانه جشنواره برگزار شد.

سيد عباس ميرهاشمي؛ دبير كل ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر در اين جلسه گفت: بيش از 2200 هنرمند ثبت نام كرده اند كه به نظر مي رسد در روزهاي پاياني ثبت نام افزايش قابل توجه هنرمندان را شاهد باشيم.وي ادامه داد: تاكنون هنرمنداني از كشورمان و 42 كشور از جمله اتريش، ايالات متحده آمريكا، اسپانيا، استراليا، ‌برزيل، ايتاليا، تركيه، چين، جمهوري چك، روسيه، فرانسه، هلند، هند، و ... در جشنواره ثبت نام كرده اند. ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر در رشته هاي نقاشي، با موضوع انسان معاصر، خوشنويسي در سه گرايش نستعليق، شكسته نستعليق و نسخ و ثلث با موضوع آزاد نگارگري در سه گرايش نقاشي ايراني با موضوع شعاير ايراني-اسلامي و تذهيب و گل ومرغ با موضوع آزاد، مجسمه سازي با موضوع راه بي انتها و سراميك هنري با موضوع آزاد در بخش ملي برگزار مي شود.بخش بين الملل ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي دررشته هاي كاريكاتور در دو گرايش كارتون با موضوع هنر و چهره با موضوع سياستمداران مطرح جهان، عكاسي در گرايش مستند با موضوع اميد و شادي هاي زندگي، پوستر با موضوع انرژي و تصوير سازي با موضوع خانواده برگزار مي شود.فيلم هاي مستند هنرهاي تجسمي بخش ديگر ششمين جشنواره تجسمي فجر است. هنرمندان براي شركت در بخش ملي و بين الملل ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي مي توانند تا 29 آذرماه سال جاري در سايت جشنواره به نشاني www.ivafestival.irثبت نام كنند و آثارشان را ارسال كنند.


نمايشگاهي از نقاشي‌هايي که با قهوه خلق شده‌اند

نمايشگاهي از نقاشي‌هاي آداک جمشيدزاده با قهوه در فرهنگسراي نياوران گشايش مي‌يابد. اين هنرمند درباره‌ي برپايي اين نمايشگاه به خبرنگار بخش تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: 85 اثر در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته خواهد شد که 45 تابلو با تکنيک قهوه روي بوم است. اين آثار طي ريختن قهوه روي بوم خلق شده‌اند و در کنار آن از نسکافه و همنشيني رنگ‌هايي چون فيروزه‌اي و طلايي استفاده شده است. او افزود: کار با تکنيک نقاشي با قهوه را از پنج سال پيش آغاز کردم. کار ما زمينه‌سازي روي بوم با مواد مختلف از جمله قهوه بود که نوع قرار گرفتن آن روي بوم توجه مرا جلب کرد و تصميم گرفتم کاري کنم که با استفاده از اين مواد تابلوهايي به وجود بيايند که داراي ارزش‌هاي هنري باشند. اين تابلوها علاوه بر ضدآب بودن در مقابل رطوبت مقاوم هستند و قهوه‌اي که رويشان ريخته شده پس از خشک شدن نمي‌ريزد. جمشيدزاده همچنين عنوان کرد: براي خلق يک تابلو، از قبل فکر و ايده‌اي ندارم و زماني که قهوه ريخته مي‌شود به آن شکل مي‌دهم. در واقع در کشيدن آثار نوعي برون‌ريزي عاطفي وجود دارد. قهوه را هر کسي مي‌تواند روي بوم بريزد و کار من شکل دادن و رنگ‌آميزي آن پس از قرار گرفتن روي بوم است. در ورک‌شاپ‌ها هم از بقيه مي‌خواستم که قهوه را هر طور که دوست دارند روي بوم بريزند. اين هنرمند درباره‌ي سبک آثار نيز گفت: سبک نقاشي‌ها به نوع ريختن قهوه روي بوم بستگي دارد. ممکن است در همان مرحله‌ي اول به نقطه‌اي برسد که زيبايي يک اثر آبستره را داشته باشد، ولي بيشتر کارها به سبک رئال – آبستره هستند و عناصري از واقعيت مانند انسان و اسب و حيوانات ديگر در آن‌ها ديده مي‌شود. آداک جمشيدزاده متولد 1359 در اردبيل است و تاکنون نمايشگاه‌هاي مختلفي در ايران، ترکيه و آلمان برگزار کرده است. او کارگاه‌هاي آموزشي مختلفي را در زمينه نقاشي با قهوه در موزه هنرهاي معاصر، نمايشگاه کتاب سال و اولين جنبش هنرمندان معاصر در وزارت کار داشته است. نمايشگاه نقاشي با قهوه جمشيدزاده در روز جمعه 22 آذر ماه ساعت 16 در گالري شماره يک فرهنگسراي نياوران گشايش يافت و تا سي‌ام آذر ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 19 و روزهاي تعطيل ساعت 14 تا 19 به گالري شماره يک فرهنگسراي نياوران مراجعه کنند.


 دنياي عكس 
 بارش برف در واشنگتن


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي