جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2945- تاریخ : 1392/09/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)


دلجويي وزير آموزش و پرورش از دانش آموزان سانحه ديده بيرجند


نحوه ادامه تحصيل دارندگان مدارک تحصيلي دوره‌هاي مختلف آموزشي اعلام شد


انتخاب 42 طرح دانش آموزي در جشنواره خوارزمي


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 دلجويي وزير آموزش و پرورش از دانش آموزان سانحه ديده بيرجند 

 در پي تصادف دو دستگاه خودروي سرويس مدرسه در بيرجند كه روز شنبه هفته جاري اتفاق افتاد، وزير آموزش و پرورش از دانش آموزان سانحه ديده دلجويي كرد.

به گزارش شاپرك به نقل از مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، اين حادثه ظهر شنبه در بلوار پيامبر اعظم (ص) بيرجند بين يك دستگاه اتوبوس و يك دستگاه ميني بوس رخ داد كه حامل 50 نفر دانش آموز بودند كه از ميان آنها چهار نفر مجروح شدند .

"دكتر فاني"وزير آموزش و پرورش ساعتي پس از حادثه از طريق تماس تلفني با مدير كل آموزش و پرورش خراسان جنوبي در جريان وضعيت دانش آموزان حادثه ديده قرار گرفت و از آنان دلجويي نمود .اين گزارش مي افزايد: مدير كل آموزش و پرورش از لحظات اوليه حادثه در بيمارستان حضور يافت و كار درمان دانش آموزان را پيگيري كرد .


 نحوه ادامه تحصيل دارندگان مدارک تحصيلي دوره‌هاي مختلف آموزشي اعلام شد 

 
مدير کميسيون اساسنامه‌ها و مقررات شوراي عالي آموزش و پرورش، نحوه ادامه تحصيل دارندگان مدارک تحصيلي دوره‌هاي مختلف آموزشي را اعلام کرد.شاپور محمدزاده، مدير کميسيون اساسنامه‌ها و مقررات شوراي عالي آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس به نحوه ادامه تحصيل دارندگان مدارک تحصيلي دوره‌هاي مختلف آموزشي اشاره کرد و اظهار داشت: در نظام آموزشي قديم (6 سال ابتدايي و 3 سال سيکل اول) متقاضيان فاقد مدرک تحصيلي پايه اول تا پنجم ابتدايي و مردودي پايه ششم نظام قديم مي توانند به صورت داوطلب آزاد در پايه ششم ابتدايي ثبت نام کنند؛ قبولي پايه ششم نظام قديم مي تواند در پايه هفتم بزرگسالان يا آموزش از راه دور ثبت نام کند.

وي ادامه داد:قبولي پايه اول سيکل اول مي تواند در پايه دوم راهنمايي يا پايه هشتم بزرگسالان نظام جديد يا آموزش از راه دور ثبت نام کند؛ قبولي پايه دوم سيکل اول مي تواند در پايه سوم راهنمايي يا پايه نهم بزرگسالان نظام جديد يا آموزش از راه دور و قبولي پايه سوم سيکل اول مي تواند در پايه اول متوسطه نظام موجود بزرگسالان و يا پايه دهم بزرگسالان نظام جديد ثبت نام کند.

محمدزاده گفت:در نظام آموزشي موجود (5 سال ابتدايي و 3 سال راهنمايي تحصيلي)، متقاضيان فاقد مدرک تحصيلي پايه اول تا چهارم ابتدايي و مردودي پايه پنجم نظام موجود مي توانند به صورت داوطلب آزاد در پايه ششم ابتدايي (مشروط به داشتن حداقل 11 سال تمام) ثبت نام کنند؛ قبولي پايان دوره انتقال نهضت سوادآموزي و پايه پنجم ابتدايي نظام آموزشي موجود قبل از سال تحصيلي 91ـ90 مي تواند در پايه هفتم نظام جديد ثبت نام و ادامه تحصيل دهد و در صورت کسب شرايط قبولي در اين پايه، قبولي وي به عنوان تعيين پايه تلقي شده ومي تواند با رعايت ساير شرايط در پايه هشتم نظام جديد ثبت نام کند و در صورتي که در پايه هفتم مردود شود، مجدداً در پايه هفتم ثبت نام کند و ادامه تحصيل دهد.

وي افزود:قبولي پايه اول راهنمايي مي تواند در پايه دوم راهنمايي بزرگسالان، آموزش از راه دور يا پايه هفتم نظام جديد ثبت نام کند؛ قبول پايه دوم راهنمايي مي تواند در پايه سوم راهنمايي بزرگسالان، آموزش از راه دور يا پايه هشتم نظام جديد ثبت نام کند و قبولي پايه سوم راهنمايي نيز مي تواند در پايه اول متوسطه نظام موجود يا پايه نهم نظام جديد ثبت نام کند.مدير کميسيون اساسنامه‌ها و مقررات شوراي عالي آموزش و پرورش در گفت وگو با فارس تأکيد کرد: متقاضيان موضوع اين شيوه نامه پس از تطبيق وضعيت و بر اساس کارنامه قبولي مجاز خواهند بود، در صورت داشتن ساير شرايط و داير بودن پايه تحصيلي به عنوان دانش آموز در مدارس روزانه ادامه تحصيل دهند؛ در غير اين صورت در واحدهاي آموزشي بزرگسالان آموزش از راه دور يا به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) ادامه تحصيل خواهند داد.


 انتخاب 42 طرح دانش آموزي در جشنواره خوارزمي 

 دبير بخش دانش آموزي پانزدهمين جشنواره جوان خوارزمي ، از انتخاب 42 طرح به عنوان برگزيده كشوري در بخش دانش آموزي خبر داد.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، حسن ساعي دهقان، گفت : از مجموع اين طرح ها ، 3 طرح حائز رتبه نخست ، 11 طرح موفق به كسب رتبه دوم و 28 طرح حائز رتبه سوم شدند.دبير بخش دانش آموزي پانزدهمين جشنواره جوان خوارزمي با تاكيد بر اين كه 20 هزار و 548 طرح از سوي دانش آموزان و هنرجويان به دبيرخانه هاي استاني جشنواره ارائه شد ، افزود : پس از بررسي كارشناسي استاني ، يك هزار و 91 طرح منتخب استاني به مرحله كشوري راه پيدا كردند.

وي با اشاره به اينكه طرح ها در 16 گروه تخصصي مورد بررسي و ارزيابي مجدد قرار گرفته است ، تصريح كرد: از مجموع طرح هاي برگزيده ، 2 طرح مربوط به گروه علمي برق و الكترونيك، 5 طرح درحوزه رايانه، 1 طرح مربوط به مكانيك، 4 طرح مربوط به علوم زيستي و پزشكي، 3 طرح در حوزه كشاورزي و منابع طبيعي، 1 طرح مربوط به فيزيك و نجوم و 3 طرح مربوط به رشته شيمي است .

دهقان اضافه كرد: 2 طرح مربوط به رشته نانوفناوري ، 1 طرح در رشته رياضي ، 8 طرح در زمينه زبان و ادبيات فارسي، 2 طرح مربوط به رشته علوم اسلامي، فلسفه و اديان، 2 طرح در زمينه علوم اجتماعي و 8 طرح مربوط به رشته هنر و معماري است.

دبير جشنواره در خصوص تعداد طرح هاي برگزيده استان ها گفت: 20 استان داراي {طرح هاي برگزيده كشوري مي باشند كه شهر تهران با 10 طرح در جايگاه نخست قرار گرفت ، فارس با 4 طرح دوم شد ، آذربايجان شرقي و بوشهر هر يك با 3 طرح حائز رتبه سوم ، و استان هاي خراسان جنوبي، خوزستان ، سمنان، قزوين ، كرمان، همدان ويزد هر كدام با دو طرح چهارم و استان هاي اصفهان، چهارمحال و بختياري، زنجان، شهرستان هاي تهران، قم، گلستان، مازندران و مركزي با يك طرح حائز رتبه پنجم شدند .


 كاغذ اخبـار 

آموزش علوم : طبيعت در شهر، شهر در طبيعت


مترجم: خانم بتول موسوي

قسمت اول

همه دانش آموزان، به خصوص آناني که با طبيعت کمتر ارتباط دارند، بايد فرصت مشاهده گياهان و جانوران مختلف را در کلاس درس و زمين مدرسه داشته باشند. بر اساس استانداردهاي ملي آموزش علوم امريکا ( 1996 ) درک شکوه و پرمايگي و هيجان دانستن درباره طبيعت، از جمله مهم ترين اهداف آموزش علوم در مدارس است .

کسب چنين تجربه اي براي دانش آموزان ساکن در مناطق شهري اغلب دشوار است، زيرا با وجود خيابان هاي آسفالت شده و ساختمان هايي که دسترسي به فضاي باز را محدود مي کنند، طبيعت بسيار دور از دسترس به نظر مي رسد . با وجود اين، دانش آموزان شهري نيز مي توانند به روش هاي گوناگوني تجربه هاي زيست محيطي داشته باشند و طبيعت را در جاهايي که انتظار آن نمي رود، پيدا کنند .

استانداردهاي ملي آموزش علوم دانش آموزان را به کنجکاوي علمي فرامي خواند . اين فرايند از آمادگي تا پايه چهارم شامل راهکارهاي زير است:

• پرسيدن سؤال

• طرح ريزي و اجراي آزمايشي ساده

• استفاده از ابزار ساده براي جمع آوري اطلاعات

• فراهم کردن يک توضيح نهايي

• و در آخر تبادل نظرها و توضيح ها

انجام دادن پژوهش هاي پايه، در کنار فرايند عادي يادگيري محتوا، يکي از راه هايي است که دانش آموزان را در دستيابي به اين هدف ها کمک مي کند .

ادامه دارد...

منبع:

Leah W. Melber, Science and Children,

مديرکل نظارت بر نشر وتوزيع مواد آموزشي آموزش وپرورش خبر داد:

آغاز تاليف کتب پايه چهارم و هشتم براي مهرماه

مديرکل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش از تاليف هشت عنوان کتاب درسي پايه چهارم و 13 عنوان کتاب پايه هشتم براي مهر 93 خبر داد و گفت:کتاب‌هاي جديدالتاليف چهارم و هشتم در ادامه کتاب‌هاي سوم راهنمايي و هفتم تاليف مي‌شود.

سيد احمد حسيني در گفت‌وگو با (ايسنا)، با بيان اينکه گروه‌هاي درسي بر اساس برنامه درس ملي و برنامه‌اي که سازمان پژوهش آن را برنامه‌ريزي کرده، در حال تدوين کتاب‌هاي درسي هستند، گفت: کار تدوين کتاب‌ها آغاز شده و به تندي پيش مي‌رود.

وي افزود:در تاليف کتاب‌ها از نظرات معلمان و همکاران فرهنگي استفاده مي‌کنيم و يکي از پايه‌هاي اصلي تدوين کتا‌ب‌هاي درسي، همراهي و همکاري معلمان با گروه مولفان است.

مديرکل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه نقد و بررسي کتاب فارسي سوم ابتدايي توسط معلمان شهر تهران در هفته گذشته صورت گرفت، تصريح کرد:با توجه به اهميتي که نظر معلمان درباره کتب درسي دارد، سياست وزارتخانه نيز بر مبناي توجه به نظر معلمان در تدوين کتاب‌هاست.

وي از تدوين هشت عنوان کتاب در پايه چهارم ابتدايي خبر داد و گفت: کتاب فارسي خوانداري و نوشتاري، علوم، رياضي، مطالعات اجتماعي، ديني و قرآن عناويني هستند که براي اين پايه تدوين شده است.مديرکل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بررسي جدي نيز براي زنگ انشاء‌ که يکي از مطالبات رييس‌جمهور از آموزش و پرورش است، در سازمان پژوهش صورت گرفته که در حال بحث و بررسي کارشناسان است و نظرات مختلفي از جمله تدوين کتاب براي زنگ انشاء و يا تقويت زنگ انشاء در دست بررسي است که بايد منتظر نتيجه اين بررسي‌ها بود.

به گفته وي، پس از پايان اين بررسي‌ها، درباره اينکه آيا بايد براي زنگ انشاء، محتوايي طراحي شود يا خير و يا اينکه زنگ انشاء به صورت فعلي تقويت شود؟ مشخص و از سوي سازمان پژوهش اعلام خواهد شد.به گفته وي، سال 93 براي پايه هشتم که پايه جديدالتاسيس متوسطه اول است، حدود 13 عنوان کتاب تدوين مي‌شود که کار طراحي و تدوين اين کتاب‌ها آغاز شده و از جمله اتفاقات مهم اين پايه، تغيير زبان انگليسي در راستاي کتاب پايه هفتم خواهد بود.


 از گوشه و كنار 

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

اختصاص 3 هزار ميليارد ريال جهت احداث يكصد نمازخانه در مدارس تهران

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش ، از اختصاص 3 هزار ميليارد ريال از سوي شهرداري تهران براي احداث يكصد نمازخانه در يكصد مدرسه خبر داد.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، حميد رضا كفاش اظهار داشت: اين حركت ارزشي برگرفته از عمق اعتقاد به اين آيه شريفه " الدين ان مكناهم في الارض اقاموا الصلوه " است.

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: وظيفه خود مي دانم به حكم حديث شريف " من لم يشكر المخلوق لم يشكر الخالق " از اين نيت خالصانه كه همزمان با آغاز دولت تدبير و اميد، موجبات عشق و اميد به راز و نياز با خالق را در دانش آموزان و آينده سازان انقلاب اسلامي تقويت كرده ، قدرداني و تشكر كنم .

وي با بيان اين حديث شريف از نبي مكرم اسلام (ص) كه هر كس مسجدي را به قصد اين كه در آن نام خدا برده شود بسازد ، براي وي خانه اي در بهشت ساخته مي شود، افزود : اين حركت مصداق واقعي مشاركت در امر تعليم و تربيت فرزندان اين مرز و بوم است.وي در پايان اظهار اميدواري كرد: استانداران ، شهرداران و شوراهاي اسلامي مناطق و شهرستان هاي كشور اين حركت بزرگ در امر اقامه نماز را به عنوان الگو و اسوه كار خود قرار داده و از يكديگر سبقت بگيرند.


جشنواره داستان‎نويسي«دفتر آبي» برگزار مي‎شود

اتحاديه انجمن‎هاي اسلامي دانش‎آموزان شهر تهران جشنواره داستان‎نويسي«دفتر آبي» را با هدف شکوفايي استعدادهاي دانش‌آموزان برگزار مي‌کند.

به گزارش شاپرك، اتحاديه انجمن‎هاي اسلامي دانش‎آموزان شهر تهران با توجه به گرايش برخي از دانش‎آموزان به داستان‎نويسي و با نگاه به افق روشن ادبيات داستاني، جشنوار? داستان‏نويسي «دفتر آبي» را با همکاري مؤسسه فرهنگي هنري «شهرستان ادب» برگزار مي‎کند.اين جشنواره با هدف شکوفايي استعدادهاي دانش‎آموزان و جهت‏دهي آنان به سمت ادبيات انقلاب اسلامي برگزار مي‎شود تا از اين رهگذر آيندگاني که مي‎خواهند درباره انقلاب بنويسند، عميق‎تر و ملموس‎تر وارد اين عرصه شوند.اين جشنواره با موضوعات: اخلاق در محيط مدرسه، سبک زندگي دانش‌آموز مسلمان و موضوع آزاد برگزار مي‌شود.برگزيدگان اين جشنواره در دور? حرفه‎اي داستان نويسي شرکت خواهند کرد و آثار آنان در قالب يک مجموعه به چاپ خواهد رسيد.همچنين به دانش‎آموزان برگزيده اين جشنواره 5 عدد تبلت دانش‎آموزي و 5 کمک هزينه سفر به عتبات عاليات اهدا خواهد شد.دانش‎آموزان عضو انجمن اسلامي شهر تهران مي‎توانند آثار خود را تا پايان بهمن ماه 92 به مربي پرورشي مدرسه تحويل داده يا آن را به آدرس: بزرگراه رسالت، نبش خيابان شهيد هدايتي(کرمان شمالي)، پلاک 340 ارسال کرده يا به رايانامه
daftar.abi@shahrestanadab.com ارسال کنند.


  قلم معلم 

يادي از استادي كه معلمي شيوه زندگي اش بود

معلمي كه درس نمي داد!

عليرضا متولي

هجده ساله كه بودم، به محضر معلمي ديگر رفتم كه داستان مي آموخت، در مسجدي كه كمتر محقر بود. وقتي وارد آن مي شدي، احساس مي كردي وارد باغي شده اي درندشت و بي انتها ...

روي بامش كه وصل مي شد به آسمان، اتاقكي بود كه اين معلم هر دوشنبه شب مي آمد و ما برايش داستان هايي را كه نوشته بوديم مي خوانديم و در حضورش نقد مي شديم و گاهي او هم چيزي مي گفت در حد تشويق و آفرين و البته نكته هايي كه بايد در داستان بعدي مراعات مي كرديم.داستاني هم اگر براي خواندن نداشتيم براي ديدنش مي رفتيم.

نوشيدن جرعه اي از محبتش ما را به آن پشت بام رويايي مسجد مي كشاند.

نه سرما جلوگيرمان بود نه گرما.

مي رفتيم و مي نشستيم ومي آموختيم. نه حضور و غيابي در كار بود و نه ترس آوردن پدر و مادر و آرزوي اينكه اي كاش معلم نيايد و ما به بطالت بنشينيم و خوش بگذرانيم.

سي سال در محضرش بودم،بدون اينكه امتحاني بدهم براي دريافت مدركي يا ديپلمي.

اين معلم درس نمي داد و نمي گفت داستان يعني اين وقصه يعني آن.

اين معلم دوست ما بود و برادر ما و براي بعضي از ما مثل پدر بود.

ادامه دارد...


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون