جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2941- تاریخ : 1392/09/16 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

دكتر فاني در نشست صميمي معاونت آموزش متوسطه:
اعلام آمادگي براي همكاري با صنوف و دستگاهها براي توسعه فني حرفه اي و كارودانش


حضور وزارت آموزش و پرورش در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي الكامپ


كاغذ اخبـار


انتصابات در آموزش و پرورش


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 دكتر فاني در نشست صميمي معاونت آموزش متوسطه:
 اعلام آمادگي براي همكاري با صنوف و دستگاهها براي توسعه فني حرفه اي و كارودانش 

 
فاني با اشاره به ضرورت همكاري با صنوف و بخش خصوصي گفت: من اعلام آمادگي مي‌كنم كه از هر صنفي كه مي‌تواند در توسعه آموزش‌هاي كار دانش و فني حرفه‌اي به ما كمك كند، استقبال مي‌كنيم. ما آماده برون سپاري آموزش‌هاي تخصصي درحوزه فني هستيم. ما امكانات در اختيارشان قرار مي‌دهيم. دروس تخصصي با آن‌ها، دروس عمومي و نظارت با ما.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، دكتر علي اصغر فاني دومين نشست صميمي خود را به كارشناسان و مديران معاونت آموزش متوسطه اختصاص داد و همكاران اين معاونت در گفتگويي آزاد، مهمترين مسائل اين حوزه را مطرح كردند و با وزير به تبادل نظر پرداختند.كارشناسي را دوست خواهم داشت كه انتقاد كند

دكتر فاني وزير آموزش و پرورش گفت:ما كارمند نمي‌خواهيم، كارشناس مي‌خواهيم. من كارشناسي را دوست خواهم داشت كه انتقاد كند، با من محاجه كند و نگويد چون فاني وزير است حرف نزنم !اگر اين طور نباشد من از شما گلايه مي كنم. راحت حرفتان را بزنيد. من هيچ كس را به خاطر نظرش حتي اگر مخالف نظر من باشد استنطاق نمي‌كنم.دكتر فاني در ادامه گفت:بله قربان گو نياز نداريم. فكر كنيد، پيشنهاد بدهيد، ايده بدهيد. در اين دوره تصميمات بر اساس كار كارشناسي خواهد بود و هيچ كاري بدون مطالعه صورت نمي گيرد. در اين دوره طرح‌هاي يك شبه نداريم لذا رسالت كارشناسان سنگين است و در عين احترام به شما انتظارات بيشتري هم از شما داريم. وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه دكتر مهرمحمدي رئيس دانشگاه فرهنگيان خواسته است تا مطالعات و تمهيدات لازم براي تربيت كارشناس برنامه ريزي را انجام دهد، گفت: ما به سمت تربيت كارشناس براي حوزه ستادي خواهيم رفت چون به اين شكل نمي توانيم ادامه دهيم و بايد روش مان را علمي كنيم لذا ضروريست تا به سمت تربيت كارشناس در حوزه‌هاي مالي، پرسنلي، آموزشي، توسعه، برنامه ريزي، فناوري و ديگر زمينه‌ها حركت كنيم.

در مقوله هوشمندسازي؛ ورود سخت افراز به مدرسه مشكلي را حل نمي كند

دكتر فاني در ارتباط با هوشمند سازي مدارس گفت: من در مطالعاتي كه در كشورهاي مختلف داشته‌ام به اين نتيجه رسيدم كه كشورهايي كه از سخت افزار وارد بحث هوشمند سازي شده‌اند، شكست خورده‌اند. متأسفانه در مقوله هوشمندسازي با يك به هم ريختگي مواجهيم و تجهيزاتي را وارد كرديم كه نه تعريفي براي آن داريم و نه تمهيد مقدماتي براي آن شده است. اگر معلم نتواند از اين سخت افزارها استفاده كند، ورود سخت افراز به مدرسه مشكلي را حل نمي كند.

اعلام آمادگي براي همكاري با صنوف و دستگاهها براي توسعه فني حرفه اي و كارودانش

وزير آموزش و پرورش در ارتباط با بحث آموزش هاي فني و حرفه‌اي گفت: در اين سال‌ها ما هم از بعد كيفي و هم از بعد كمي افت كرديم. آموزش هاي فني و حرفه‌اي بايد با عشق و علاقه بچه‌ها همراه باشد نه با اجبار. سياست ما تقويت بعد كيفي آموزش هاي حرفه اي و كارودانش است نه افزايش آمار.

وزير آموزش و پروش گفت: من در برنامه هاي خود همكاري هاي فرا دستگاهي از جمله همكاري با وزارت صنعت، معدن و تجارت را به جد دنبال مي‌كنم و براي همراهي و جلب منافع براي آموزش و پرورش به سراغ دستگاه ها مي‌روم.

در پايان فاني افزود: اعتبارات معاونت آموزش متوسطه بايد افزايش يابد.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه در ابتداي اين ديدار گفت: آموزش متوسطه در كانون توجهات درون و برون قرار دارد و همين امر باعث شده بيشترين انتظارات از اين حوزه باشد. طرح خريد خدمت يا برون سپاري و كاهش تصدي گري ها و كيفيت بخشي به آموزش ها از اوليت هاي ماست.

معاون آموزش متوسطه افزود: متأسفانه وضعيت هنرستان ها و مراكز كار و دانش خوب نيست و منابع و تجهيزات كافي مي‌خواهيم و همين باعث شده در اين سال‌ها حركت به سمت آموزش هاي نظري بيشتر متمايل شود. لذا لازم است تا يك تغيير نگاه به تخصيص منابع در بخش هنرستان و كار و دانش اتفاق بيفتد.


 حضور وزارت آموزش و پرورش در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي الكامپ 

 
وزارت آموزش و پرورش با حضور در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي الكامپ ايران ، آخرين دستاوردهاي فناوري اطلاعات خود را به نمايش گذاشته است .به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، آخرين دستاورد هاي مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با شعار "مدرسه هوشمند ، نسل هوشمند " در سالن 6 اين نمايشگاه از ساعت 9 صبح تا 16 بعدازظهر در معرض ديد علاقه مندان قرار دارد.

در غرفه وزارت آموزش و پرورش ، سامانه هاي زير ساخت و تخصصي براي گروه هاي كاربردي شامل دانش آموز ، اولياء ، معلم و كارمندان براي بازديدكنندگان به نمايش گذاشته شده است .لازم به ذكر است ؛ نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكي موسوم به ايران الكامپ 2013 از پنجشنبه در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران به مدت چهار روز برپا شده است.


 كاغذ اخبـار 

توصيه‌هايي مهم براي امتحان

3-آرام ولي هوشيار باشيد.اگر حق انتخاب داريد، مكان مناسبي را براي نشستن انتخاب كنيد.نيمكتي را انتخاب كنيد كه بر روي آن فضاي كافي براي كار داشته باشيد.به پشتي نيمكت تكيه دهيد و راحت باشيد.

4-در ابتدا نگاهي گذرا به سؤالات بياندازيد حدودا 10درصداز وقت خود را براي اين كار صرف كنيد.كلمات كليدي (در سؤالات )را مشخص كنيد و براي پاسخ دادن به سؤالات زمانبندي كنيد در حاليكه سؤالات را مي خوانيد، نكاتي كه به ذهنتان مي رسد و مي توانيد مفيد باشد را در كنار آنها يادداشت كنيد.

5-براي پاسخگويي به سؤالات از يك برنامه منظم پيروي كنيد.

ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهيد و بعد به آنها كه نمره بيشتري دارند.سپس به ترتيب به سوالاتي پاسخ دهيد كه:

-مشكل تر هستند.

-جواب دادن به آنها وقت بيشتري مي گيرد.

-نمره كمتري دارند.

6-در امتحانات تستي براي انتخاب پاسخ درست دقت كنيد.

-ابتدا پاسخهايي را كه مي دانيد اشتباه است، كنار بگذاريد.

-اگر تست نمره منفي ندارد، از بين پاسخهاي باقي مانده، پاسخ صحيح را انتخاب نماييد و يا حدس بزنيد.

-اگر امتحان نمره منفي دارد و شما دليل خاصي براي انتخاب پاسخ خود نداريد، حدس نزنيد.

-شك نكنيد، معمولا اولين گزينه اي كه انتخاب مي كنيد، پاسخ صحيح است.پس پاسخ خود را تغيير ندهيد، مگر اينكه واقعا به نتيجه قطعي رسيده باشيد.


منبع:سايت خانواده آكا-مهارت و يادگيري مطالعه و تند خواني و فهم سريع دروس

قائم ‌مقام وزير آموزش و پرورش :

تمام انرژي معلمان صرف توسعه منابع انساني شود

قائم‌مقام وزير آموزش و پرورش ، اصل توسعه هر كشور را منابع انساني آن عنوان كرد و افزود: تمام انرژي معلمان صرف توسعه منابع انساني شود .

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، خليل بابالو صبح روز پنج‌شنبه 14 آذر ماه 92 در مراسم توديع و معارفه مديران كل آموزش و پرورش استان همدان، با بيان اينكه تمام تلاش ما براي تربيت نسل جديد است، اظهار كرد: بسياري از كشورها كه از منابع زيرزميني برخوردار نيستند اقدام به توليد نرم‌افزار، دانش و انديشه توسط نيروي انساني و حتي آن را صادر مي‌كنند؛ چراكه منبع ثروتشان انديشه و فكر است.

رئيس مركز امور بين‌الملل و مدارس خارج از كشور با اشاره به اينكه ماموريت اصلي ما به عنوان معلم تربيت نسل جديد و دانش‌آموزان است و كوچكترين غفلتي نبايد داشته باشيم، ادامه داد: اگر كوچكترين غفلتي در ترتيب نسل جديد و نيروي انساني رخ دهد ظلم كرده‌ايم؛ بنابراين اميدواريم جامعه پرانرژي و اميدوار به وسيله اركان تعليم و تربيت، مسير صحيح خود را بيابد.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه فرهنگيان جزو بهترين اقشار جامعه هستند، خاطرنشان كرد: از عناصر فرهنگي انتظار داريم الگو باشند؛ هر چند جايي ممكن است اختلاف سياسي و روشي داشته باشيم اما در تعليم و تربيت بايد متحد عمل كنيم.بابالو يادآور شد: وزير آموزش و پرورش از جنس معلمان است و ويژگي‌هاي يك معلم را دارد كه سكاندار تعليم و تربيت شده. اميدواريم با حضور وي دوران پررونق و پرافتخاري براي آموزش و پرورش شكل گيرد.

قائم مقام وزير با تاكيد بر اينكه كار در آموزش و پرورش ماهيت سختي دارد ، افزود : با تدبير و اميد كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري نيز است، ازبحران هايي كه دنياي كفر براي ملت ايران پيش آورده، عبور خواهيم كرد؛ چراكه افراد جامعه شايسته و تربيت‌شده مكتب اسلام هستند و از اين گذرگاه ها به سلامت دور مي شويم.در پايان اين مراسم نيز با حكم وزير آموزش و پرورش غلامرضا فولاوندراد به عنوان مدير كل جديد آموزش و پرورش استان همدان منصوب و از خدمات عباسي حسني محتشم در چهار سال اخير تقدير به عمل آمد.


مشاور وزير آموزش و پرورش:

حل مشكل مدارس خسارت ديده زلزله دشتستان از اولويت هاي آموزش و پرورش است

مشاور وزير آموزش و پرورش گفت:با توجه به تخريب و آسيب ديدگي مدارس شهرستان دشتستان بر اثر زلزله هفتم آذر ، انعكاس خسارت ها و اتخاذ تصميم هاي لازم براي حل مشكلات مدارس خسارت ديده از اولويت هاي وزارت آموزش و پرورش است .

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، محمد كاظم حجازي در جريان بازديد از مدارس خسارت ديده دشتستان افزود :با تامين منابع اعتباري براي تكميل مدارس نيمه تمام در دست ساخت عمده مشكلات مدارس خسارت ديده از زلزله شهرستان دشتستان برطرف خواهد شد.

براساس اعلام مسئولان آموزش و پروش مناطق مختلف شهرستان دشتستان تعدادي مدرسه در اين شهرستان براثر زلزله پنج و هفتم دهم ريشتري روز پنجشنبه هفتم آذر در اين شهرستان آسيب ديده است.


 انتصابات در آموزش و پرورش 

مدير آموزش و پرورش منطقه هشت شهرتهران منصوب شد

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش،طي حكمي از سوي اسفنديار چهاربند مديركل آموزش وپرورش شهر تهران ، مصطفي عرب عامري به سمت مدير آموزش و پرورش منطقه هشت منصوب شد.


مدير كل جديد آموزش و پرورش خراسان رضوي منصوب شد

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش،طي حكمي از سوي وزير آموزش و پرورش ، سيد جواد حسيني به سمت مدير كل جديد آموزش و پرورش خراسان رضوي منصوب شد.


 از گوشه و كنار 

استقبال از برگزاري نخستين جشنواره مدارس غير دولتي

برگزاري نخستين جشنواره مدارس غير دولتي شهر تهران و صنايع وابسته با استقبال گسترده مواجه شده است.

به گزارش مهر، بنا بر اعلام دبيرخانه اجرايي نخستين جشنواره مدارس غير دولتي شهر تهران و صنايع وابسته، استقبال مدارس و موسسات آموزشي، کمک آموزشي و خدمات آموزشي از برگزاري اين جشنواره مناسب بوده و با توجه به اينکه بطور روز افزون بر ميزان تقاضاي شرکت کنندگان در جشنواره افزوده مي شود، از هم اکنون بررسي جهت افزايش فضاي برگزاري نمايشگاه آغاز شده تا در صورت نياز و در حد امکان با اختصاص سالن يا سالنهاي جديد امکان حضور تعداد بيشتري از متقاضيان ايجادشود.

نخستين جشنواره مدارس غير دولتي شهر تهران و صنايع وابسته طي روزهاي هفتم تا دهم اسفند ماه سال جاري در محل دايمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برگزار مي شود.


  قلم معلم 

نيم نگاهي به مدارس مالزي

صادق صادق پور

قسمت سوم

اصول و اهداف آموزشي

ويژگي هاي جالب مدارسي كه از آن ها بازديد كرديم، از اين قرار است.

لبخند و آرامش: همه آرام بودند و به يكديگر لبخند و اميد هديه مي دادند.

ادب و احترام: افراد عامل موفقيت خود را رعايت آداب، حرف شنوي از مسئولان و تبعيت از قانون مي دانستند.

كارگروهي و كارگاهي: معتقد بودند كه لازمه كار گروهي موفق، انتخاب گروه كاري مناسب است.

نظم و نظافت: معلمان و مديران، خود الگوي نظم بودند و امور خدماتي توسط دانش آموزان و مسئولان مربوطه انجام مي شد.

اعتقاد به هدف: اهداف به صورت شفاف بيان مي شدند و شرط ادامه همكاري، هم سويي و همراهي در جهت تحقق هدف بود.

وجود سيستم و تفكر سيستمي: حقوق معلمان براساس توانايي ها، طرح درس، رضايت مخاطبان، مي شد و تعيين تكاليف، تشويق و تنبيه و... از سيستم خاص خود پيروي مي كرد.

مديريت زمان: زمان را غنيمت مي شمردند و براي لحظه لحظه حضور موثر عوامل مدرسه برنامه ريزي كرده بودند.

استفاده از فناوري: اطلاع رساني به موقع، يادگيري لذت بخش و ارتباط آسان و درست اركان مدرسه از مهمترين عوامل بهره گيري از فناوري بود.

ادامه دارد..


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون