جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2941- تاریخ : 1392/09/16 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)


بذله گويي بهترين پاسخ در شرايط ناگوار


پيروزي گاز و ذوب‌آهن در هفته چهارم ليگ برتر واليبال بانوان


گــوناگــون


كوتاه از ورزش جوانان


جهت اطلاع


آيينه شهر


 بذله گويي بهترين پاسخ در شرايط ناگوار 

قسمت اول

بي شک هر کدام از ما در طول زندگي روزمره خويش در شرايطي قرار مي گيريم که ممکن است کنترل اعصاب و رفتار خود را از دست بدهيم و به گونه اي غير طبيعي عمل کنيم ...

زماني که به شدت عصباني شده ايم و تمام اعضاي بدن ما آماده پرخاشگري است.وقتي که ترسيده ايم و ترس تمام وجود ما را پر کرده است و جز منبع ترس و فرار از آن ، هيچ چيز ديگر را نمي توانيم احساس و ادراک کنيم.آن گاه که به خاطر از دست دادن يک موقعيت يا هر چيز ارزشمند ديگر کاملاً افسرده شده ايم .هنگامي که به لحاظ يک اشتباه مورد تمسخر و مضحکه ديگران قرار مي گيريم و از شرم تا بناگوش سرخ مي شويم يا آن موقعي که در مواجه با درخواست اطرافيان دوستان و همکاران ، توان دادن پاسخ منفي از ما سلب شده است.

موقعيت ها و شرايطي اند که ما را رنج مي دهند هر يک از ما براي رهايي از چنين وضعيت هايي حتماً مکانيزم هايي را به کار
برده ايم شايد رفتارهاي خاصي را به صورت قالبي فرا گرفته ايم و در مقابل هر نوع محرکي پاسخ هاي يکسان ارائه مي دهيم .ممکن است در برخي موارد احساس کرده باشيم که پاسخ ما به يکي از چنين موقعيت هاي رنج آوري قانع کننده يا ارضا کننده نبوده است.آيا به راستي همه واکنش هاي لازم را براي رويارويي با همه موقعيت ها فرا گرفته ايم؟ آنها کدام اند ؟

در بسياري از موارد گفتار نغز و بذله گويي بهترين پاسخ به شرايط ناگوار و رنج دهنده است.تجربه به اثبات رسانده است که شرايط ناراحت کننده دائمي نيستند و بعد از اندک مدتي خاصيت رنج آور بودن خود را از دست مي دهند.شايد اين امر بدان علت باشد که حوادث اتفاق افتاده واقعاً به اندازه اي که فکر مي کرديم آزار دهنده نبوده اند بلکه تفسير ما در آن لحظه چنين بوده است.برخي از روان شناسان اعتقاد دارند که به جاي اتفاقات بيروني ، انديشه هاي ما ايجاد نگراني و رنج مي کنند نه آن چه در بيرون اتفاق افتاده است.به طور کلي بسياري از مسائل و مشکلات زندگي ، ظاهراً مهم و تعيين کننده اند ، در حالي که واقعاً اين طور نيست و نبايد آن قدر وجود و ذهن فرد را در کنترل خود بگيرند تا جايي که همه اعمال و رفتار وي را تحت الشعاع قرار داده ، فرصتي براي انديشيدن به مطالب و مسائل ديگر زندگي نباشد.

بعضي از مردم جدي بودن و جدي گرفتن يک امر را با غوطه ور شدن در آن اشتباه مي گيرند.فرو رفتن در يک انديشه عمل يا هر امر ديگري با جديت متفاوت است.جدي بودن ، يعني مشغول بودن به يک امر و در عين حال امور ديگر را از نظر دور نداشتن.

به نيکي مي دانيم که بسياري از پديده ها و اتفاقات زندگي روزمره جزيي و زودگذرند.اما براي لحظاتي آن چنان تمام فضاي شخصيت ما را در خود مي کشند و پوشش مي دهند که هر آن چه را آموخته ايم فراموش مي کنيم .به عنوان مثال وقتي معلم هستيم و دانش آموزي ما را عصباني مي کند و با رفتارش موجب رنجش ما مي شود براي دقايقي آن چنان منقلب مي شويم که گويي بدترين حوادث روي داده است.

هر پديده اي را مي توان از نگاه و زاويه اي ديگر نيز مشاهده کرد.اگر ذهن ما تنها روي احساس يا رفتاري خاص تمرکز کند و تنها همان را ببيند و توان ارزيابي، تحليل و نقد آن را نداشته باشد نتيجه اي جز تلخکامي نخواهد داشت.

اغلب اتفاقات و حوادث پريشان کننده زندگي را مي توان با روح شوخي و بذله گويي به اموري قابل تحمل تبديل کرد.اين روحيه که فرد بتواند هنگام خشم ، عصبانيت يا هر موقعيت عاطفي و رنج آور ديگر، لحظه اي توقف کند و با خود شوخي کند يا به خود رفتار و نگرش هاي خود بخندد يک مهارت است مهارتي که بايد آموخته شود.در مثال فوق نيز اگر از منظري ديگر حادثه را ببينيم يعني باور داشته باشيم که نوجوانان نادانسته رفتارهايي انجام مي دهند که بزرگسالان را مي رنجاند و اگر چنين نبود اصولاً تربيت معني پيدا نمي کرد ، با رفتار ناخوشايند يک نوجوان مي توانيم راحت تر کنار بياييم .

همچنين زماني که در کلاس درس در مقابل جمعيت و هر جاي ديگري به خاطر يک اشتباه مورد تمسخر و خنده حضار قرار مي گيريم نبايد موقعيت را آن قدر آزار دهنده و شرم آور بدانيم که گويي همه آبرو و حيثيت ما در گرو همين اشتباه بوده و لاغير. آيا ما به اشتباهات ديگران نخنديده ايم ؟ خيام مي گويد:

آيا همه آن چيزهايي که ما را به خنده واداشته يا رنج داده اند.امروز فراموش نشده اند ؟ پاسخ حتماً مثبت است آيا آن چه ما را به خنديدن به ديگران واداشته واقعاً خيلي شرم آور بوده و آن چه به نظر ما رنج آور بوده است واقعاً ارزش آن همه رنجيدگي را داشته است ؟ به يقين پاسخ منفي است مسائلي از اين قبيل آن اندازه مهم و ماندگار نيستند تا همه افکار ما را به خود مشغول بدارند .به گفته آدلر ، اعمال هر شخص از زاويه انتخاب شيوه زندگي او نگريسته مي شود شيوه اي که مردم به طور خلاق خود را سازمان مي دهند و اين کار عمدتاً تعيين کننده پاسخ آنها به جهان خارج است نتيجه عملي اين فرض اين است که ما انسان ها بيشتر تحت تأثير تفسيرمان از واقعيات قرار مي گيريم تا خود آن واقعيات.از آنجا که ما انسان ها موجودات خودآگاهي هستيم اتفاقات و پريشاني هايي که براي ما به وجود مي آيند براي هر فرد قابل مشاهده و ديدن است و همين مشاهده ما را دوباره پريشان و مختل مي کند پريشاني اوليه ايجاد آشفتگي مي کند و معمولاً به نوعي خاتمه مي يابد و محدود به مجموعه اي از شرايط است ليکن آشفتگي هاي بعدي غالباً فراگير مي شوند و ممکن است تمام زندگي فرد را مختل سازند . آن چه در اين بحث اهميت دارد اين است که پريشاني دوم عملي غير منطقي است.پريشاني اوليه واقعيتي بوده است که اتفاق افتاده و نمي شود آن را انکار کرد اما رغبت به تداوم و بازگو کردن ذهني آن باعث اسير شدن در دام افکار غيرمنطقي و گسترش احساس خشم ، خصومت ، ترس و اضطراب بي دليل مي شود که نه لازم است و نه ضروري و برعکس سبب رنج و تلخکامي بيشتر خواهد بود .

آكا ايران

ادامه دارد...


 پيروزي گاز و ذوب‌آهن در هفته چهارم ليگ برتر واليبال بانوان 

 
هفته چهارم ليگ برتر واليبال بانوان ايران با پيروزي تيم هاي ذوب‌آهن و گاز ايران پيگيري شد.به گزارش (ايسنا) هفته چهارم ليگ برتر واليبال بانوان با پيروزي تيم صدرنشين گاز تهران برابر سنگتاش شيراز به پايان رسيد.گاز دراين بازي با نتيجه 3 بر صفر به پيروزي رسيد.9–25 ، 14– 25 و 8-25 نتيجه ست‌هاي اين بازي بود.تيم ذوب‌آهن اصفهان هم در سه ست پياپي و با نتايج 11–25 ، 13–25 و 10–25 ميزبان خود تيم اسلامشهر را شکست داد.درآخرين بازي هم تيم هاي شهردراي سمنان و بابلسر به مصاف هم رفتند که در پايان تيم سمنان با نتيجه 3 بر 2 به برتري رسيد.جدول رده بندي ليگ برتر واليبال بانوان تا پايان هفته چهارم:1-گاز ايران 12 امتياز/2-ذوب‌آهن اصفهان 9 امتياز/3-دانشگاه آزاد 6 امتياز/4-اسلامشهر 6 امتياز/5-شهرداري سمنان 2 امتياز/6-بابلسر يک امتياز/7-سنگتاش شيراز بدون امتياز


 گــوناگــون  

بازي خودشناسي

قسمت اول

بازي خودشناسي اگر مي‌خواهيد با اين بازي، به اسرار درون خود پي ببريد، به نکته‌هاي زير به‌دقت توجه فرمائيد:

1)يک قلم و کاغذ در کنار خود داشته باشيد.

2)اولين جوابي که به ذهنتان مي‌رسد را بنويسيد.نيازي به فکر کردن نيست.بدانيد که جواب درست و يا غلطي وجود ندارد.

3)سعي نکنيد که جواب‌ها را حدس بزنيد؛ زيرا چيزي از اين کار ياد نخواهيد گرفت.

4)با خودتان صادق باشيد.شايد اين فقط يک بازي سرگرم‌کننده باشد، ولي همين بازي مي‌تواند چيزهاي زيادي راجع‌به خودتان به شما ياد بدهد.از قبول حقيقت نترسيد.

5)قبل از اين‌که جواب خود را بنويسيد، کليد بازي را مطالعه نفرمائيد.

6)تا حدامکان سعي کنيد گروهي بازي کنيد و به عکس‌العمل‌هاي ديگران نيز توجه نمائيد.

قصد اين بازي، شناخت خود و ديگران است.در اين ميان، هرگز خود و يا ديگران را مورد قضاوت قرار ندهيد.تفاوت‌ها هم مي‌توانند جالب باشند.

فرود موفق

هر روز مردم در بسياري از نقاط جهان، پول خوبي مي‌دهند تا بتوانند از درب هواپيماي در حال پرواز، بيرون بپرند.

شايد همه انسان‌ها جرأت پريدن از هواپيما را نداشته‌ باشند؛ ولي آمار نشان مي‌دهد که خطر پريدن از هواپيما با چتر نجات، کمتر از رد شدن از عرض خيابان‌هاي پرتردد شهرهاي شلوغ مي‌باشد.با وجود اين آمار، هنوز ما براي پريدن از هواپيما، به دنبال دليل قانع‌کننده‌اي مي‌گرديم.برخي مي‌گويند علت هيجان پريدن از هواپيما، افزايش ”آدرنالين“در خون است که در زمان سقوط آزاد رخ مي‌دهد؛ ولي افراد کار کُشته در اين رشته، اعتراف مي‌کنند که هيجان حاصل از سقوط آزاد و پرش به بيرون از هواپيما، بعد از دفعه دوم يا سوم، از بين مي‌رود.ايشان معتقد هستند که علت واقعي هيجان پريدن از هواپيما، آن چند دقيقه‌اي است که در آسمان معلق هستيد و داريد به پائين مي‌نگريد.منظره‌اي از جهان زير پاي شماست که با تمام جزئيات، به وضوح ديده مي‌شود.آري، افراد خبره در اين کار، به شما مي‌گويند که اين هيجان، از پريدن نيست که شما را به سقوط آزاد، فرا مي‌خواند، بلکه آن منظره ديدني در زير پاي شماست که دوباره شما را به‌سوي خود مي‌کشاند.حالا فرض کنيد که در بين زمين و آسمان هستيد.به آرامي، به‌سوي زمين کشيده مي‌شويد؛ در حالي‌که چتر شما، با شکوه و زيبائي، وزن شمار را تحمل مي‌کند و در اين حال، شما داريد به‌ منظره زير پايتان مي‌نگريد.چه ‌مي‌بينيد؟ آن را تشريح کنيد:

1)آيا سبزه‌زاري پر از گل مي‌بينيد؟

2)آيا منطقه‌ کوهستاني با دره‌هاي عميق و صخره‌ها را مي‌بينيد؟

3)آيا حيوانات وحشي با دهان باز را مي‌بينيد که در انتظار فرود شما هستند؟

4)آيا يک رودخانه روان مي‌بينيد؟

ويستا

ادامه دارد...


 كوتاه از ورزش جوانان 

جودوکاران نوجوان و جوان ايران 17 آذر به "هايکو"مي روند

تيم هاي ملي جودوي نوجوانان و جوانان ايران 17 آذر به مسابقات قهرماني آسيا در چين اعزام مي شوند.به گزارش (ايسنا)، رقابتهاي جودوي قهرماني نوجوانان و جوانان آسيا 20 تا 22 آذر به ميزباني چين در جزيره "هاينان"از استان"هايکو"برگزار مي‌شود که تيم هاي ملي ايران در هر دو رده بانوان و آقايان در اين رقابتها حضور خواهند داشت.در تيم نوجوانان محمد عباس نژاد(50- کيلوگرم)، محمد رشنونژاد(55-کيلوگرم)، کيوان بيرانوند(60-کيلوگرم)، محمدرضا فتحي پور(66-کيلوگرم)، ايمان نيک اقبال(73-کيلوگرم)، حامد رشيدي(81-کيلوگرم)، رامين صفويه(90-کيلوگرم)و حسين عربي(90+کيلوگرم)روي تاتامي مسابقات آسيايي حضور خواهند داشت.احمد قاسمي (55-کيلوگرم)، آرش آقايي (60-کيلوگرم)، بهزاد محرمي (66-کيلوگرم)، سيد مهرداد زماني (73-کيلوگرم)، عليرضا شيري نوکنده اي (81-کيلوگرم)، اميرحسين محب زاده(90-کيلوگرم)، شايان نصيرپور (100-کيلوگرم)و جعفر پهلواني (100+کيلوگرم)نيز در تيم جوانان به اين مسابقات اعزام مي شوند.تيم ملي نوجوانان در بخش بانوان با سه جودوکار به چين مي رود.فاطمه زماني در وزن 44-کيلوگرم ، مبينا عزيزي در وزن 57- کيلوگرم و زهرا باقري در وزن 78-کيلوگرم نوجوانان اعزامي به مسابقات قهرماني آسيا هستند.طاهره آذرپيوند در وزن 44-کيلوگرم ، الهام بهرامي در وزن 48-کيلوگرم ، غزل يغما در وزن 52-کيلوگرم ، زهرا نادري در وزن 57- کيلوگرم ، دنيا آقايي در وزن 63-کيلوگرم ، صبا کرمعلي در وزن 70-کيلوگرم و زينب جلالوند در وزن 78-کيلوگرم نيز در تيم جوانان حضور خواهند داشت.سرمربيگري
تيم هاي نوجوانان و جوانان را مريم ولي بهاروند بر عهده خواهد داشت.19 آذر ساعت 14 مراسم قرعه کشي و جلسه فني مربيان برگزار مي شود و ساعت 19 همان روز نوجوانان به روي تاتامي مي روند. 20 آذر نيز مسابقات نوجوانان در تمامي اوزان برگزار مي شود.21 آذرماه جودوکاران اوزان سبک وزن هاي رده سني جوانان و 22 آذرماه نيز سنگين وزنهاي اين رده سني به ديدار رقباي خود خواهند رفت.


 جهت اطلاع 

مطالعه،پنجره اي به دنياي انديشه ها

رشد آموزش متوسطه

دكتر نيره شاه محمدي

قسمت هفتم

2-خواندن:

چنانكه در مرحله اول گفته شد،بررسي سطحي و آشنايي با كتاب،كنجكاوي فرد را تحريك و خود به خود،سوالاتي در ذهن او ايجاد مي كند كه ايجاد شوق و علاقه مطالعه را در پي دارد.اگر فرد از نظر بدني و روحي آمادگي نداشته باشد(گرسنگي،تشنگي،بيماري،دلواپسي،خشم،ترس و اضطراب)بايد مطالعه را به وقت ديگري موكول كند،زيرا مطالعه يكي از غذاهاي روح است.همان گونه كه براي غذا خوردن آمادگي و اشتها لازم است.براي خواندن كتاب نيز بايدزمينه هاي مطالعه كردن فراهم شود.اگر فردي به درس خواندن و مطالعه كردن علاقه نداشته باشد،بايد علت اين بي علاقگي را در خودش بجويد.براي اين منظور مي تواند از كتاب داران و معلمان با تجربه كمك بگيرد و پس از پي بردن به علت براي اصلاح آن بكوشد.

3-فهم و درك مطلب:

مطالعه بدون تفكر،مانند بلعيدن غذا بدون جويدن آن است.وقتي مي توان گفت مطلبي به خوبي فهميده شده است كه موضوع آن در ذهن فرد روشن و واضح شده باشد و بتواند آن را به صورت صحيح بازگو كند.براي درك بهتر،خوب است فرد آنچه را كه مي آموزد به مسائل ديگر ربط دهد.يعني بين آنچه خوانده شده است و ديگر مسائل،ارتباط ذهني بيشتري ايجاد كند تا مطالب بهتر در حافظه ثبت شوند.براي فهم بهتر لازم است فصل هاي مشكل كتاب را به دقت بخواند و درباره موضوعات آن با خود به سؤال و جواب پرداخت.

ادامه دارد...


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون