جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2938- تاریخ : 1392/09/12 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

دكتر فاني وزير آموزش و پرورش:
از وزير تا معلم دورترين روستا، بايد نگرش هايمان به هم نزديك شود

مانور زلزله در مدارس کشور برگزار شد
توزيع 25 هزار جلد کتاب آموزشي


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 دكتر فاني وزير آموزش و پرورش:
 از وزير تا معلم دورترين روستا، بايد نگرش هايمان به هم نزديك شود 

 
سلسله نشست هاي صميمي وزير آموزش و پرورش با كارشناسان حوزه ستادي از معاونت آموزش ابتدايي كليد خورد.به گزارش شاپرك به نقل ازروابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، اين نشست صبح يكشنبه 10 آذر ماه در معاونت آموزش ابتدايي با حضور وزير آموزش و پرورش برگزار شد .

دكتر فاني با اشاره به اهميت نگاه كارشناسي در تصميم گيري ها و برنامه ها گفت: آموزش و پرورش به دست كارشناسان درست مي شود و من به عنوان وزير آموزش و پرورش تنها در پرتو حضور نگاه دقيق، صريح و علمي شما مي توانم به عهدي كه با مردم و رئيس جمهور محترم بسته ام عمل كنم .

وي با اشاره به اين كه در برابر هر تحولي مقاومت هايي صورت مي گيرد به بيان چرايي مقاومت در برابر تغيير پرداخت و با اشاره به سه عامل، عدم آگاهي، به خطر افتادن منافع فردي يا گروهي و عدم رضايت از تغييرات گذشته به عنوان علل مقاومت در برابر تغيير افزود: توسعه مشاركت مديران و كار شناسان از برنامه هاي اصلي من و نياز برنامه ريزي است .

وزير آموزش و پرورش بر حق كارشناسان در بيان صريح و آزادانه نظرات و ديدگاه هاي تخصصي خود تاكيد كرد و گفت: به هنگام حضور من در اين جلسات راحت حرف هايتان را بزنيد، زيرا آموزش و پرورش و حوزه ستادي به كارشناسان آگاه و صريح نياز دارد نه افرادي مطيع و فرمان بر .

دكتر فاني يكي ديگر از نيازهاي آموزش و پرورش را تقريب نگرش ها دانست و افزود: از وزير تا معلم دورترين روستا، بايد نگرش هايمان به هم نزديك شود و تحقق اين امر با بخشنامه ودستور امكان پذير نيست، بلكه نيازمند مباحث كارشناسي دو سويه و تعاملي است .

وي انسداد بي سوادي را يك تكليف جدي براي آموزش و پرورش و معاونت ابتدايي دانست، ادامه داد: آموزش و پرورش در همه جاي كشور وجود دارد، اما تحقق انسداد بيسوادي ، علاوه بر تلاش هاي آموزش و پرورش، نيازمند همكاري جدي ساير دستگاه هاي فرهنگي و قضايي است. تا برخي پدر و مادرها به علت تعصبات فرهنگي و قومي و يا بهره وري از نيرو كار كودكان، مانع تحصيل فرزندان خود نشوند.

وزير آموزش و پرورش در بخش پاياني سخنان خود مهم ترين اولويت هاي كاري خود را نيروي انساني دانست و گفت: بايد عوامل افزايش انگيزه آموزگاران ابتدايي را شناخت و اعتقاد من اين است كه معلمان ابتدايي بايد دريافتي بيشتري از ساير معلمان داشته باشند.

در اين نشست مهندس ديمه ور گزارشي از روند فعاليت هاي معاونت ابتدايي را ارائه داد وكارشناسان حاضر آزادانه به بيان ديدگاه ونقطه نظرات خود پرداختند.


 مانور زلزله در مدارس کشور برگزار شد
 توزيع 25 هزار جلد کتاب آموزشي 

 
رئيس سازمان جوانان جمعيت هلال احمر با حضور در پانزدهمين مانور سراسري زلزله و اميني از اجراي طرح ملي دادرس در 12 هزار مدرسه در سال جاري خبر داد و گفت: بر اين اساس، دو ميليون و 500 هزار دانش آموز در سراسر کشور تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند.

به گزارش مهر، دکتر وحيد قبادي دانا در حاشيه اين مانور گفت: طرح ملي دادرس از سال گذشته آغاز شده و در قالب تيم هاي 14 نفره، مهارت هاي امدادي لازم به دانش آموزان آموزش داده مي شود تا در هنگام بروز حوادث و بلايا بهترين واکنش را داشته باشند.

رئيس سازمان جوانان جمعيت هلال احمر اضافه کرد: دو هزار و 656 مدرسه در سال گذشته تحت پوشش طرح ملي دادرس قرار داشتند و بيش از 380 هزار دانش آموز آموزش هاي لازم را فراگرفته اند که اين رقم در سال جاري به 12 هزار مدرسه و دو ميليون و 500 هزار دانش آموز افزايش مي يابد.

چاپ و توزيع 25 هزار جلد کتاب آموزشي بين دانش آموزان

رئيس سازمان جوانان هلال احمر توزيع شش هزار جلد کتاب در سال گذشته را از جمله برنامه هاي آموزشي سازمان جوانان در طرح ملي دادرس عنوان کرد و گفت: امسال 25 هزار جلد کتاب آموزشي چاپ و بين جامعه هدف اين طرح توزيع خواهد شد.

وي اضافه کرد: سال گذشته سه ميليارد و 984 ميليون ريال براي اجراي طرح ملي دادرس هزينه شد که پيش بيني مي شود اين رقم در سال جاري به 11 ميليارد ريال افزايش يابد.

وي با اشاره به اجراي پانزدهمين مانور سراسري زلزله و اميني در مدارس گفت: اين مانور تلنگري براي حساس سازي دانش آموزان و مسئولان در هنگام وقوع حوادث و بلايا است.

لزوم آمادگي مستمر دانش آموزان در حوادث و بلايا

رئيس سازمان جوانان هلال احمر بر آمادگي مستمر دانش آموزان تاکيد کرد و افزود: بايد هميشه براي مقابله با حوادث و بلايا آماده باشيم و برنامه ريزي کنيم تا در هنگام وقوع حوادث غافل گير نشويم تا بتوانيم بهترين برخورد را در شرايط سخت از خود نشان دهيم.

وي هدف از اجراي اين مانور را آمادگي و ترويج فرهنگ مقاوم سازي در برابر مخاطرات طبيعي مانند زمين لرزه، افزايش ايمني، کاهش تلفات و خسارات ناشي از حوادث و بلايا، ارتقا فرهنگ ايمني و مقاوم سازي، ايجاد آمادگي براي انجام واکنش هاي صحيح و سريع در برابر زلزله و افزايش سطح آگاهي دانش آموزان در مورد نحوه مقابله با حوادث و کاهش خسارات آن عنوان کرد.

مراسم نمادين اجراي پانزدهمين مانور سراسري زلزله و ايمني در مدارس به مناسبت روز جهاني مقابله با بلاياي طبيعي با حضور مسئولاني از پژوهشگاه زلزله شناسي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش‏، جمعيت هلال احمر، سازمان مديريت بحران، سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني و اورژانس در دبيرستان دخترانه آرميتا مصلي نژاد شهرري برگزار شد.

پخش آژير از راديو سراسري، انجام عمليات پناهگيري، انجام عمليات خروج اضطراري توسط دانش آموزان و معلمان، شروع عمليات تخليه ساختمان توسط گروه هاي تجسس و امداد و نجات و انتقال مجروحين به حياط مدرسه، شروع عمليات اطفاء حريق، شروع عمليات برپايي بيمارستان صحرايي و ورود ماشين هاي امدادي و انتقال مصدومين به مراکز درماني از جمله
تمرين هاي صورت گرفته در پانزدهمين مانور سراسري زلزله و ايمني در مدارس بود.


 كاغذ اخبـار 

فهم سريع دروس

يادداشت برداري در كلاس

قسمت چهارم


راههاي مقابله با فراموشي و بهسازي حافظه

براي بهسازي حافظه و كاستن از ميزان فراموشي بايد مطالب يادگيري را به صورت معني دار آموخت و محتواي حافظه خود را سازمان داد .

1-سازماندهي :يكي از مشكلات عمده در راه يادگيري از عوامل فراموشي ، جابجايي اطلاعات و قاطي شدن اطلاعات در يكديگر است.در صورت تنظيم و سازماندهي اطلاعات، اين عامل مخرب از بين رفته و حافظه انسجام كافي پيدا مي كند.در ضمن مي توان با تلاش اندكي ، ميزان بسيار زيادي اطلاعات را از حافظه بدست آورد.

2-استفاده از واسطه‌ها:يك راه براي معنا بخشيدن به مطالب ظاهرا بي معنا استفاده از واسطه‌ها يا ميانجي‌ها است.

3-ساخت سلسله مراتبي مطالب:عناصر يا تكاليف يادگيري را مي توان به صورت يك سلسله مراتب از ساده به دشوار مرتب كرد به نحوي كه يادگيري هر عنصر يا تكليف به يادگيري تكاليف ديگر مربوط باشد فايده اين عمل اين است كه يادگيرنده، يادگيري خود را با مطالب ساده آغاز مي كند و با يادگيري هر مطلب پيش نياز براي يادگيري مطالب بعدي آمادگي كسب مي كند.

وجود پيش نياز يادگيري براي هر مطلب تازه آن مطلب را به حالت آشنا و معني دار براي يادگيرنده در مي آورد 4-الگوي يادگيري فعال:با استفاده از اين الگو مي توان ياد داري مطالب آموخته شده را طولاني تر كرد .چنين فعاليتي باعث خواهد شد كه ارتباطهاي بيشتري ما بين مطالب آموختني بر قرار شود كه بدين طريق آنها بهتر رمز گرداني خواهند شد.

الف )يادگيري بخش بخش:منظور از اين روش اين است كه مطالب زياد به بخشهاي كوچكتري تقسيم شود چرا كه با اين روش قسمتهاي قبلي مطالب در تسلط آموخته مي شوند و يادگيرنده پس از يادگيري هر قسمت به سراغ قسمت بعدي خواهد رفت .

ب)پر آموزي:براي مقابله با مشكل فراموشي از فرد خواسته مي شود كه مطالب آموخته شده را تكرار كند .بدين طريق اطلاعات بيشتر تثبيت خواهند شد.

ج)تمرين و مرور ذهني:مرور ذهني به تكرار بخش كوچكي از اطلاعات گفته مي شود كه بلافاصله بعد از رسيدن آن به حافظه كوتاه مدت صورت مي گيرد و باعث باقي ماندن اطلاعات در حافظه كوتاه مدت مي شود .


منبع:سايت خانواده آكا-مهارت و يادگيري مطالعه و تند خواني و فهم سريع دروس


با حضور مدير كل فرهنگي و هنري وزارت آموزش وپرورش برگزار شد:

همايش كارگروه تحول آفريني در كانون هاي فرهنگي و تربيتي

مدير كل فرهنگي و هنري وزارت آموزش وپرورش ، اردوگاه را كلكسيوني از فرهنگ توسعه ، رفتار و برنامه هاي سخت افزاري و نرم افزاري دانست .به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، محمد ابراهيم محمدي ، اردوگاه محل تربيت يك انسان و شهروند خوب است كه در آن كار محسوس تربيتي صورت مي گيرد ،افزود : مدير اردوگاه افزون برتوان مندي اداره كردن يك مدرسه بزرگ بايد برنامه ريزي خوب ، هنرمند ، داراي ارتباطات خوش و به لحاظ روابط عمومي بسيار عالي باشد .مدير كل فرهنگي و هنري وزارت آموزش وپرورش ضمن تبيين جايگاه اردوگاه در مسائل تربيتي گفت : اردوگاه كلكسيوني از فرهنگ توسعه و رفتار و برنامه هاي سخت افزاري و نرم افزاري است و به عبارتي مدرسه بزرگي كه در آن آموزش بصورت خود انگيخته و بر اساس كشفيات غيررسمي و ناهوشيارانه صورت مي گيرد.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه اردوگاه بايد نماد استان ، مردم شناسي ،گويش و كتيبه هايش و حتي غذا ها استاني باشد ، يادآور شد : اردوگاه بايد بگونه اي طراحي شود كه معرف نخبگان ، بزرگان ، صنايع دستي ، آداب رسوم و سنت هاي آن استان باشد .گفتني است ، اين همايش دو روز با حضور مديران كانون هاي ملي 6 استان كشور يزد ، مركزي ، لرستان ، چهارمحال بختياري ،كهكيلويه و بوير احمد و اصفهان در مركز فرهنگي باهنر اصفهان برگزارشد .


كلنگ زني دبستان شش كلاسه خيرساز در روستاي سهلاور شهرستان كهنوج

طي مراسمي كلنگ مدرسه خير ساز شش كلاسه ابتدايي روستاي سهلاور از توابع بخش مركزي شهرستان كهنوج با حضور جمعي از مسئولين و خيرين و دانش آموزان ابتدائي روستا به زمين زده شد .به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در اين مراسم حجه الاسلام افشارمنش، نماينده ولي فقيه و امام جمعه شهرستان كهنوج گفت: مدرسه سازي از زير ساخت هاي اساسي و مهم آموزشي در راستاي تعليم و تربيت فرزندان و كمك به نسل آينده جامعه است .لازم به ذكر است ، اين دبستان شش كلاسه در 412 متر مربع زمين همجوار مدرسه فعلي با همت و كمك خير مدرسه ساز سيد محمد زريباف با نظارت اداره كل نوسازي مدارس استان كرمان ساخته خواهد شد.


 از گوشه و كنار 

توزيع هداياي رهبري در بين 6 هزار و 400 دانش‌آموز روستاهاي اسدآباد

6 هزار و 400 دانش‌آموز ابتدايي و راهنمايي روستاهاي شهرستان اسدآباد ، هداياي مقام معظم رهبري را دريافت كردند.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، اين هدايا در نمايشگاهي در سالن چند منظوره شهيد راحمي شهرستان براي بازديد دانش‌آموز به نمايش گذاشته شد تا بتوانند البسه مورد نظر خود را انتخاب كنند.

مدير آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد با اشاره به اينكه ثبت‌نام براي دريافت هداياي رهبر انقلاب در شهرستان اسدآباد از 25 آبان‌ ماه انجام شد، افزود : توزيع هدايا بين دانش‌آموزان 18 مجتمع و 5 مدرسه مستقل روستايي از روز پنجشنبه هفته گذشته انجام شده است .

وي با تاكيد بر اينكه همه دانش‌آموزان روستايي هداياي خود را دريافت كرده‌اند. خاطرنشان كرد: مانتو، شلوار و كفش براي دختران و پيراهن، شلوار و كفش براي پسران هداياي اهدايي از سوي بنيادي علوي بوده است.


با تصويب هيات وزيران:

شرايط معافيت تحصيلي مشمولان نظام وظيفه عمومي اعلام شد

با تصويب هيات وزيران ، آئين نامه اجرايي معافيت تحصيلي مشمولان نظام وظيفه عمومي اعلام شد.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، براساس اين آئين نامه، معافيت تحصيلي دانش آموزاني كه اخراج يا از تحصيل انصراف دادند و يا ترك تحصيل مي كنند، چنانچه ظرف مدت يكسال از تاريخ ترك تحصيل در همان رشته بازگشت به تحصيل نمايند، حسب مورد با درخواست مدرسه و تصويب كميسيون موارد خاص مناطق و نواحي آموزش و پرورش، مشروط به رعايت سقف سنوات تحصيلي موضوع مواد (32) و (33) قانون خدمت وظيفه عمومي مصوب 1363 استمرار مي يابد.

همچنين معافيت از تحصيلي براي مشمولان در مقطع تحصيلي متوسطه، هريك از دانشگاهي و حوزه هاي علميه داخل و يا خارج از كشور، فقط يكبار صادر مي شود.

شايان ذكر است؛ اين مصوبه در تاريخ 6/9/92 از سوي اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است .


  قلم معلم 

آموزگار بزرگ سخن

آشنايي با دكتر حسن انوري و يك عمر تلاش معلمانه اش

اسفنديارمعتمدي

برگرفته از رشد معلم

قسمت پنجم و پاياني

ب) نمونه هايي از كتاب هاي غير درسي

1) اصطلاحات ديواني دوره غزنوي و سلجوقي

2) تنظيم مجلات از لغت نامه دهخدا ( حروف الف، ب، و ك و ي)

3) صداي سخن عشق، تهران، انتشارات سخن 1374

4) غمنامه رستم و سهراب، تهران، انتشارات نشر ناشر 1363

5) گزيده بوستان سعدي، انتشارات سعدي 1369

گزيده گلستان سعدي، تهران، علمي، 1371

دكتر حسن انوري علاوه بر كتاب، مقالات علمي و تحقيقي بسياري در مجلات كشور منتشر كرده است.

او در سال 1353 به دعوت دانشگاه كلن به آلمان رفت و نيز در سالهاي 58-1357 فرصت مطالعاتي خود را در دانشگاه پرينستون آمريكا گذراند.

در آبان ماه 1387 چهره ماندگار برگزيده در رشته ادبيات فارسي ودر آذرماه 1389 بازنشسته نمونه صندوق بازنشستگي كشوري و برنده جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران در دوره بيست و يكم شد.

دكتر حسن انوري همچنان پويا و پر تلاش است.

چشم به كارهاي آينده ايشان داريم.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون