جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2938- تاریخ : 1392/09/12 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


عكاسخانه
استون هنج - انگلستان

حمله به نقوش سنگي بز کوهي در خوزستان


قصار اما...


نگـــاه


اخبـــــــــار


دنياي عكس
بازي يک خرس قطبي در آلاسکا با تور ماهيگيري

 عكاسخانه 
 استون هنج - انگلستان


 حمله به نقوش سنگي بز کوهي در خوزستان  

 آمار دقيقي از پراکندگي محوطه‌هاي خوزستان که نقش بز کوهي در آن‌ها حک شده در دست نيست. اما شواهدي که از تخريب محوطه‌ها برجاي مانده نشان مي‌دهد که اين نقش‌ها از وضعيت مناسبي برخوردار نيستند. در حال حاضر نه‌ تنها براي شناسايي اين نقش‌ها تلاشي صورت نگرفته که بخشي از اين نقوش زير تيغ بلدوزر قرار گرفته است.

خبرگزاري‌ ميراث‌فرهنگي خوزستان مملو از تصاوير و نقوش سنگي بز کوهي است. آثاري که به‌دليل عدم نگهداري صحيح رو به‌ زوال قرا گرفته‌اند. آنطور که در تصاوير مشاهده مي‌شود بسيار از نقوش بز کوهي در شهرستان‌هاي استان خوزستان توسط بلدوزر تخريب شده‌اند. اين درحالي است که، بز کوهي يک اسطوره آريايي بوده که در فرهنگ ايل بختياري رسوخ کرده است. درحال‌حاضر مي‌توان تاثير آن را روي سفالينه‌ها، صخره‌ها ريتون‌ها، اشياء تزيني، لگام اسب، دستبافته‌ها و... مشاهده کرد.

«مجتبي گهستوني» دبير انجمن تاريانا و فعال ميراث‌فرهنگي خوزستان در اين رابطه مي‌گويد: «بارها در مناطقي از خوزستان با تصاويري از نقوش سنگي بز کوهي برخورد کرده‌ام که تمامي آن‌ها به‌دليل نبود رسيدگي‌ در معرض خطر قرار گرفته‌اند.»

اين فعال ميراث‌فرهنگي مي‌گويد با اينکه در خوزستان آمار دقيقي از پراکندگي محوطه‌هايي که نقوش بز کوهي دارند در دست نيست اما تاکنون هم براي شناسايي محوطه‌هايي که در دسترس هستند تلاش چنداني صورت نگرفته است. چنانچه تعدادي از اين نقوش در شهرستان انديکا، در حال فرسايش و تخريب است.اين درحالي است که نقش بز کوهي در فرهنگ زندگي مردم بختياري خوزستان پيوند ديرينه‌اي دارد. به همين دليل است که اين نقوش که به نقوش چوپاني هم معروف هستند در منطقه خوزستان مي‌توان رويت کرد.گهستوني با اعتقاد براينکه اين نقش‌ها به‌دليل ويژه‌گي‌هاي فرهنگي ايل بختياري در منطقه، از اهميت زيادي برخوردار بوده‌اند مي‌گويد که قدمت برخي از اين نقوش، هنوز به درستي مشخص نشده است.سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تاريانا خوزستان با اعلام در خطر بودن نقوش سنگي بز کوهي در انديکا گفت: «نقوش سنگي بز کوهي قلعه بردي به‌دليل آنکه کشاورزان و اهالي روستا هيچگونه شناختي نسبت به آن ندارند در حال فرسايش و تخريب قرار گرفته و به جز مراقبت‌هاي موردي روستائيان هيچ حفاظت اصولي از آنها صورت نمي‌گيرد. با مشاهده اين سنگ‌نگاره‌ها که نشان از تاريخي دور و دراز اين سرزمين دارند مي‌توان نشانه‌هايي از حيوانات، انسان‌ها، گياهان و زندگي را در آن مشاهده کرد.»

دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تاريانا خوزستان با اشاره به وجه تمايز سنگ نگاره‌هاي موجود در خوزستان گفت: «نقش بز کوهي از جمله ويژگي‌هاي مشترک اين سنگ‌نگاره‌ها است. وجود نقوش بزروي سنگ‌ها نشانه وجود آب و سرچشمه‌هاي آن بوده، به گونه‌اي که با کمي مطالعه سنگ نگاره‌ها مي‌توان به اين نتيجه رسيد که عموما سنگ‌نگاره‌هاي اوليه و قديمي‌تر تنها به نقش بز محدود مي‌شده‌اند و در مناطقي که بعدها و در دوره‌هاي متاخرتر طرح‌هايي روي سنگ نگاره‌ها اضافه شده نقوش ديگري مانند انسان و شتر و حتي نوشته‌هايي مي‌توان پيدا کرد. وي در ادامه گفت: «قلعه بردي در منطقه‌اي آباد و داراي ابنيه‌هاي فراواني قرار گرفته و از باغستان‌هاي زيادي برخوردار است که نشان مي‌دهد پيش از اين مراتع زيادي براي حيوانات در اين منطقه وجود داشته است.»از سويي ديگر نقوش سنگي بز کوهي منطقه زيباي کيارس از توابع شهرستان گتوند به شدت در حال تخريب هستند و اقداماتي نظير حفاظت و ثبت در فهرست آثار ملي مي تواند از ادامه روند تخريبي آنها جلوگيري کند.منطقه کيارس در شمال شهرستان گتوند و در فاصله تقريبا 20 کيلومتري آن قرار دارد و نقوش مذکور نيز مشتمل هستند از چند نقش بز که در مرکز تصوير بزي با ابعاد بزرگتر و بر بالاي آن تصوير انساني است که به نظر مي رسد در حال شکار است.سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان با اعلام در خطر بودن نقوش سنگي بز کوهي در بعضي مناطق خوزستان گفت: «نقوش سنگي بز کوهي در حين ناشناس بودن زير پاي کشاورزان روستا و کودکان و نوجوانان در حال فرسايش و تخريب هستند و به جز مراقبتهاي موردي روستائيان، هيچ حفاظت اصولي از آنها صورت نمي‌گيرد.»وي اظهار داشت: «توسعه روستاها و ناشناخته بودن اين سنگ نگاره ها باعث شده که بخش هايي عمده اي از اين نقوش در فرايند توسعه از بين بروند.»


 قصار اما... 

 شادماني اسطوره ايست كه مردم در جستجويش هستند

جبران خليل جبران

منبع: عصر ايران

 


 نگـــاه 

معبد آناهيتا، الهه آب و پاكي

نرگس عبدي فر

شهر تاريخي بيشاپور به استناد سنگ نبشته اي به دو خط اشکاني ساساني که بر روي يکي از دو ستون در مکاني به نام نذورايات نقر شده به سال 266ميلادي ساخته شده ، ويرانه هاي اين شهر تاريخي در فاصله 140کيلومتري شيراز و23کيلومتري غرب شهرستان کازرون در حاشيه رودخانه اي که به همين نام معروف مي باشد قرار گر فته است .

شهر بيشاپور به صورت مستطيلي است که براي اولين بار در زمان ساسانيان طرح ريزي شده است و دور شهر داراي حصاري رفيع و قطور بوده که در جبهه شمالي آن به مقتضيات رود خانه شاپور داراي انحناي بيشتري است .اطراف حصار شهر داراي خندقي است که به منظور حفاظت بيشتر آب در آن جريان داشته است .در ميان شهر دوخيابان وسيع و طويل به طور شمالي ،جنوبي ،شرقي وغربي عمود بر يکديگر کشيده شده که در مرکز شهر يکديگر را قطع مي کنند وبناهاي عظيم و کاخهاومعابد وايوانها مزين به موزاييک که ضمن کاوشهاي باشتان شناسي در اين مکان نمايان شده است .اين شهر بزرگ ساساني را به خوبي نشان مي دهد .در اين زمان رقابتي براي شهر سازي ،ايجاد پل ،کارونسرا ،معابد و آتشگاه وجود داشت ،اما در اهميت اين شهر همين قدر بس که محل معابد آناهيتا در اين شهر ترتيب داده شده است . اين بنا به صورت مکعبي است که هر يکي از اضلاع آن چهار ده متر است ،و از سنگهاي حجاري شده به ابعاد مختلف و بدون ملات به صورت دو جداره ساخته شده است .و به سبک معماري هخامنشي با بست هاي آهني به يکديگر قفل بست شده و به صورت يکپارچه درآمده است .چهل مدخل در سطوح جانبي اين معبد وجود دارد .که بلندي هريک 75/3وپهناي آنها60/1متر مي باشند .بر روي بدنه شمالي اين بنا چهار مجسمه گاو به صورت دو پشته نصب بوده که هم اکنون دو مجسمه آن موجود است اين مجسمه ها علاوه بر جنبه تزييني سمبل و نشانه معبد است .براي ساختن چنين پرستشگاهي بر طبق برنامه قبلي و نقشه بنا پيش بيني گرديده که در عمق 6 متري از سطح زمين هاي اطراف خود ساخته شودتا آب رودخانه که در فاصله 250 متري آن جاري است به درون معبد جريان يابد. براي اين منظور سنگ آب پخش کن يا مقسم آب را به سه مجرا در انتهاي دالان شرقي و در مکان مظهر آب به گونه اي حجاري و نصب کرده اند که مجراي سمت چپ آب را از کانال باريکي به عمق 6 سانتي متري در طول دالان شرقي جاري سازد و در حالي که انشعابي از اين جريان از مرکز دروازه شرقي وارد صحن نيايشگاه مي شود تصفيه آب پس از عبور از کانال حاشيه اين رواق وارد جوي دالان شمالي مي شود وانشعابي ديگر از آن جدا مي شود که از دروازه شمالي وارد محوطه مرکزي مي گردد و مازاد اب در انتهاي اين رواق وارد دالان غربي شده و به همان ترتيبي كه در دالان شمالي و شرقي جريان داشت سراسر دالان غربي را نيز سير مي کند. اين شرايط جاري شدن آب براي مجراي سمت راست اين سنگ تقسيم آب نيز صادق است مجراي وسطي کارش تنظيم آب يعني تشديد و تضعيف جريان آب و کمک به دو مجراي ديگر بوده است با اين توصيف معلوم مي شود که در اين مکان بازي با آب و نيايش آن مورد توجه بوده و دقت و رعايت چنين امر و تکنيکي براي گردش آب اهميت و احترام خاصي مذهبي و توجه به نيايش فرشته آب يعني (رب النوع آناهيتا) را القا مي کند. به همين جهت بناي معبد بيشاپورنه تنخا از نظر ساختماني و سبک معماري حايز اهميت است بلکه از نظر رعايت دستگاه هاي تنظيم و تقسيم و کنترل جريان آب نيز شايان توجه بوده و شايد فقط بتوان آن را با معبد بزرگ ناهيد در استخر مقايسه کرد که متاسفانه از کيفيت معماري و نقشه آن آگاهي نداريم در معبد آناهيتاي بيشاپور نيايش اب به شکل بارزو معجزه آسا آميخته با حس احترام و محبت جلوه گر شده است. معبد بيشاپور سمبل يک پرستشگاه آب است مي توان آنرا جايگاه نوازش و بازي با آب دانست يعني تنها عنصري از عناصر چهارگانه که به فرشته آناهيتا منسوب است از طرفي سمبل حيواني اين رب النوع که به شکل گاو مي باشد در بالاي بدنه شمالي اين مکان و مقابل ورودي معبد نصب شده است.

از توجه به اين ايزد در زمان ساسانيان همين قدر بس که ايزد دودمان ساساني محسوب مي شود و در آغاز سلسله ساساني جد انها اردشير و شاپورسرپرستي معبد آناهيتا را عهده دار بودند و در تمام دوره تاريخي اين سمبل قوم پارسي مورد احترام وستايش بوده است.


 اخبـــــــــار 

گردهمايي 9 نقاش با تازه ترين آثارشان

«مکثار» در گالري شکوه

«مکثار» نمايشگاه گروهي نه نقاش جوان در گالري شکوه در حال برگزاريست.

به گزارش آفرينش،شاپرك به نقل از روابط عمومي اين گالري،در اين نمايشگاه آثاري از بيتا وکيلي، داريوش قره زاد، سعيد احمد زاده، نسترن سيف اله زاده،بهناز جلالي، شيما خشخاشي، ، ماتيسا کازروني، سارا نيرو بخش، ، الهام يزدانيان به روي ديوار رفته است که هر يک از آنها بنا به سبک و سياق نقاش حرف هاي متفاوتي براي گفتن دارند.

گفتمان، وجه قالب آثار نمايشگاه «مکثار» و انتخاب اين عنوان که به معني سخن بسيار است، مخاطب را به بازخواني هر چه بيشتر آثار اين نمايشگاه فرا مي خواند. اين عنوان تاکيدي بر معاصر بودن اين مجموعه و بر جنبه مفهومي آن صحه مي گذارد. در اين نمايشگاه از هر يک از هنرمندان يک اثر از تازه ترين آثارشان به نمايش گذاشته شده است.

گفتني است نمايشگاه گروهي نقاشي «مکثار» تا بيستم آذرماه در گالري شکوه برپاست و علاقمندان مي توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار در گالري شکوه واقع در فرمانيه، بلوار اندرزگو، کوچه سليمي (شمالي)، کوچه امير نوري، شماره 19 ديدن نمايند.

آغاز تدوين مقررات گردشگري / ورود 3.5 ميليون گردشگر خارجي در 8 ماهه اول

معاون گردشگري کشور از آغاز تدوين مقررات جامع گردشگري خبر داد و گفت: در 8 ماهه نخست امسال حدود 3 و نيم ميليون گردشگر خارجي به ايران آمده است که 24 درصد نسبت به سال گذشته با رشد رو به رو بوده است.به گزارش مهر، مرتضي رحماني موحد معاون جديد گردشگري سازمان ميراث فرهنگي در نخستين نشست خبري خود با حضور رسانه ها که پيش از ظهر يکشنبه در ساختمان معاونت گردشگري برگزار شد، اعلام کرد: در زمينه زيرساختهاي گردشگري دچار ضعف هستيم. همچنين در سرمايه گذاري بهينه در ارائه و توليد امکانات گردشگري بايد کار بيشتري انجام داد. برخي از تصميمات غيرکارشناسي موجب شده موجي از تقاضا بدون محاسبه درست در اين صنعت ايجاد شود.

وي ادامه داد: پروژه هاي نيمه تمام که بهره بردار مشخصي ندارند، بسيار زياد است و بايد به ثمر برسد. همچنين برنامه هاي اميدوارکننده اي در صنعت گردشگري داريم که ما را به سمت يک هدف روشن هدايت مي کند. بايد آمادگي فوق العاده اي را در جذب ورود گردشگران ايجاد کنيم.رحماني موحد يکي از برنامه هاي خود را کاهش تصدي گريهاي دولتي عنوان کرد و گفت: روحيه تعامل اقشار مختلف صنوف گردشگري براي حل مشکلات به ما قوتي داده که با اقدامات کوتاه مدت و ميان مدت صنعت گردشگري را توسعه دهيم.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي بيان کرد: اصلاح ساختار تشکيلاتي معاونت گردشگري يکي از برنامه هاي کوتاه مدت ماست. در اين اصلاح قصد داريم به مفيد و موثر بودن تشکيلات فکر کنيم. اميدوارم تا يکي دو هفته آينده اين کار به ثمر برسد.

گردشگري ابوموسي، شايد وقتي ديگر

رحماني موحد در پاسخ به سوال ديگري درباره اجرايي نشدن قولهاي مربوط به جزيره گردشگري ابوموسي و تبديل آن به قطب گردشگري کشور بيان کرد: بايد براي آن در سطحي فراتر از سازمان ميراث فرهنگي هدف گذاري کرد و برنامه هاي آن را در دستور کار سازمانهاي مرتبط نيز قرار دهيم و پس از آن با اطلاعات بيشتر گزارشي ارائه کنيم.معاون گردشگري کشور بيان کرد: آمار خام حوزه گردشگري حاکي از آن است که در 8 ماهه نخست امسال حدود 3 و نيم ميليون گردشگر خارجي به ايران آمده است که 24 درصد نسبت به سال گذشته با رشد رو به رو بوده است.


دستگيري دوآلماني به اتهام دزدي آثارباستاني مصر

دو مرد آلماني به اتهام دزدي آثارباستاني در مصر دستگير شدند.

خبرگزاري ـ بين‎الملل ـ دو مرد آلماني که به عنوان باستان شناسان آماتور معرفي شده‎اند به اتهام ورود غيرقانوني به هرم "خوفو" بدون دريافت مجوز ورود و سرقت نمونه‎هايي از محفظه نگاهداري از فرعون دراتاقي درنزديکي محل دفن او دستگير شدند.

دو مرد پيش ازاين نيز طبق گزارش‎ها متهم به قاچاق آثار هنري و خارج کردن آن‎ها از مصر براي انجام برخي آزمايش‎هاي علمي در دانشگاه درسدن بودند. درحال حاضر پرونده اين دو مرد به دادستان کل مصرارجاع داده شده است و نام اين دو مرد به مقامات پليس بين‎الملل – اينترپل– نيزاعلام شده است.

سفارت آلمان درقاهره اقدامات اين دو مرد را که محکوم کرده و تاکيد کرده است که هيچ يک از آن‌ها هيچ ارتباط و يا وابستگي به هيچ يک از موسسات باستان شناسي آلمان ندارند.


کشف شهري بر جاي مانده از عصر آهن درسوئد

يک تيم بين‌المللي از باستان‌شناسان در جريان کاوش‌هاي خود در محوطه‌اي تاريخي ساحل درياي بالتيک در جنوب سوئد موفق به کشف شهري بر جاي مانده از عصر آهن شدند. به گزارش (ايسنا)، تا کنون در اين شهر که مي‌توان آن را يکي از نخستين نشانه‌هاي شهرنشيني در منطقه اسکانديناوي دانست، صدها اثر تاريخي شامل بقاياي خانه‌هاي سنگي، ظرف‌هاي سنگي و سفالي، سلاح، مجسمه‌هاي سنگي به شکل سر انسان و زيورآلات ساخته شده از طلا و برنز کشف شده‌اند. طي دهه‌هاي اخير محوطه‌هاي تاريخي فراواني در سواحل درياي بالتيک در سوئد کشف شده‌اند که در يکي از آنها در سال 2004 يک گنجينه ارزشمند متعلق به وايکينگ‌ها شامل 4 هزار سکه طلا و نقره کشف شد. محوطه‌هاي تاريخي اين منطقه بين 3500 تا 1400 سال قدمت دارند و همواره آثار تاريخي ارزشمندي در آن‌ها کشف شده‌اند که علت اصلي اين امر قرار داشتن سواحل سوئد در درياي بالتيک در مسير کشتي‌هاي تجاري در هزاران سال قبل بوده است. حدود يک‌سال قبل نيز در جريان کاوش‌هاي باستان‌شناسان سوئدي در محوطه‌هاي تاريخي در جنوب سوئد که به استنهنج اين کشور شهرت دارد، بقاياي يک مقبره 5000 ساله کشف شد.


 دنياي عكس 
 بازي يک خرس قطبي در آلاسکا با تور ماهيگيري


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون