جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2913- تاریخ : 1392/08/11 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)


عكاسخانه
باغ ارم -شيراز

کشف بناي عظيم مذهبي ساخته شده در دوره کوروش هخامنشي


قصار اما...


نگـــاه


ميراث ماندگار


اخبـــــــــار


دنياي عكس
نيروهاي يگان ويژه ارتش کره جنوبي در حال گرفتن عکس يادگاري

طرح ساده
طرح از فاطمه علي‌اكبري

 عكاسخانه 
 باغ ارم -شيراز


 کشف بناي عظيم مذهبي ساخته شده در دوره کوروش هخامنشي 

 باستان شناسان ايراني و ايتاليايي موفق به کشف بقاياي يک بناي عظيم در تخت جمشيد شده اند آنها احتمال مي دهند که اين بنا کاربري مذهبي داشته و با پشتوانه حکومت در دوره کوروش هخامنشي ساخته شده باشد.

عليرضا عسگري سرپرست هيات کاوش و باستان شناسي در شهر پارسه به خبرنگار مهر گفت: مطالعات شهر پارسه از مدتي پيش آغاز شده است و در کاوش هاي فصل پنجم آن، در حريم درجه يک و سمت شمال غربي شهر پارسه، يک بناي بزرگ که به احتمال زياد در دوره کوروش هخامنشي ساخته شده کشف شد. اين بنا آجرهاي لعاب دار رنگي دارد که با موتيف نقش حيوانات اسطوره اي همراه است.

عسگري بيان کرد: اين بنا در شهر پارسه يعني شهري که توسط داريوش هخامنشي بنيان گذاشته، واقع شده است اما به نظر مي رسد زمان ساخت بنا متعلق به دوره کوروش هخامنشي بوده باشد چون نقش مايه هاي به کار رفته در آجرهاي لعاب دار بنا، شبيه به نقش مايه هايي است که در بابل و بين النهرين نيز وجود دارند.

عسگري ادامه داد: کوروش در سال 539 قبل از ميلاد، بابل را فتح کرد و احتمالاً تعدادي از هنرمنداني که در بابل مستقر بودند به منطقه فارس کوچانده شده و اين بنا را در اين مکان ساخته اند.

وي ادامه داد: از سال 521 قبل از ميلاد که داريوش يکم به قدرت رسيد تا سال 486 قبل از ميلاد که خشايارشاه روي تخت سلطنت نشست، تغيير و تحولات مذهبي زيادي انجام شد و حضور بابلي ها در شهر پارسه از اين ديدگاه پرسش برانگيز است که آيا هخامنشيان با تعامل مذهبي جامعه کاهنان بابلي در دوره داريوش مواجه بوده اند يا خير.

عسگري درباره ابعاد اين بنا توضيح داد: اين بنا در ابعاد 33 در 33 متر با ديوارهايي به پهناي 10 متر و هزاران آجر که تمام نماي بيروني آن داراي آجر لعاب دار است ساخته شده است و در داخل آن نيز اتاقي به ابعاد 10 در 10 متر وجود دارد.

وي گفت: پس از 5 سال مطالعه و کاوش، با کشف خط ميخي بابلي _ آکدي و مطالعه نقوش سمبل هاي ايزدان بابل در بنا متوجه شديم که اين بنا متعلق به آغاز دوره هخامنشي است که تا کنون در شهر پارسه ناشناخته مانده بود.

سرپرست هيات کاوش و باستان شناسي در شهر پارسه ادامه داد: برنامه مطالعات اين فصل از کاوش ها تا چند روز ديگر به پايان مي رسد منتها با توجه به اشياي باقي مانده از اين کاوش، مطالعات همچنان ادامه دارد تا بدانيم اين بنا حکومتي است يا مذهبي. اما ترديدي در اين وجود ندارد که بسيار بزرگ بوده و براي ساخت آن به پشتوانه حکومتي احتياج داشته است با اين حال مي تواند يک بناي مذهبي از دوره هخامنشي نيز باشد.

وي درباره بقاياي به جا مانده از اين بنا گفت: سازه هاي معماري متعددي از بنا به جا مانده که بيشتر آنها آجرهاي لعاب دار و يک کتيبه ميخي است که در موزه تخت جمشيد نگهداري مي شوند.

وي ادامه داد: اين بنا يک بناي بزرگ حکومتي است که تا به حال به دست آمده و در معماري آن به صورت گسترده از آجر به جاي سنگ استفاده شده و زمان ساخت آن نيز در دوره کوروش بوده است.

وي به يکي از شگفتي هاي معماري در اين بنا اشاره کرد و گفت: از ملات اندود قير در بين آجرهاي ساختمان به منظور جلوگيري از نفوذ رطوبت در بخش فندانسيون آن استفاده شده است.

عسگري گفت: اميدواريم به دليل اهميتي که اين بنا در تاريخ ايران دارد همچنان بتوانيم کارهاي مطالعاتي آن را در سال هاي آينده ادامه دهيم. بسياري از بخش هاي تخت جمشيد هنوز مطالعه نشده و به حفاظت جدي نياز دارد چون هنوز آثار ناشناخته بسياري در آن باقي مانده است.

وي تصريح کرد: از چند سال پيش تيم مشترک ايران و ايتاليا به سرپرستي من و دکتر پي ير فرانچسکو کاليري از دانشگاه بولونياي ايتاليا برنامه مطالعاتي شهر پارسه را انجام مي دهيم که در اين بين پژوهشکده ميراث فرهنگي، بنياد پژوهشي پارسه- پاسارگاد با ما همکاري کردند و اداره ميراث فرهنگي استان فارس نيز به حمايت از ما برخاستند.


 قصار اما... 

 تسليم نشويد، آغاز هميشه سخت‌ترين مرحله است.

منبع :هشت بهشت


 نگـــاه 

کره مرصع

نرگس عبدي‌فر

هر شي هنري و باستاني كه در اين ديار وجود دارد نمايان گر ذ وق وخلاقيت هنري صنعت گران وبيان گر فرهنگ وتاريخ کهنسال وپرتلاطم وبخشي از ماجراي گذشتگان ( خاطراتي تلخ وشيرين شکست ها ،پيروزي ها ،غرور وخود نمايي ها فرمانروايي همراه با زور ونخوت زمانداران يا عشق ووفاداري ) به اين ديار کهن مي باشد .

گنجينه جواهرات که از گرانبهاترين جواهرات جهان مي باشد در ايران قرار دارد .و يکي از اشياء ممتاز آن که چشم هر بينيده را به حيرت مي آورد کره است که مرصع به سنگ هاي بي نظير مي باشد.و اکنون در موزه جواهرا ت نگهداري مي شود .اين شي د ر سال 1291 ه.ق يعني در بيست هفتمين سال سلطنت ناصرالدين شاه با مبلغي که از جمع وخرج مملکت واز گوهرهاي درخت جواهري که صدر اصفهاني به فتحعلي شاه هديه داده بود به دستور ناصرالدين شاه وتوسط گروهي از جواهر سازان ايراني به سرپرستي ابراهيم مسيحي ساخته شد است .اين کره وتزيينات آن در زمان خود براي برخي افراد تازگي داشت ولي صنعتي که در آن بکار رفته يکي از شاهکارهاي دوره سلطنت ناصرالدين شاه تلقي مي شده است . وزن اين شي ممتاز با پايه 5/ 37کيلوگرم و بدون پايه 34 کيلوگرم وقطر کره تقريبا (66)سانتي مترو وزن جواهرات آن 3656گرم است .تعداد کل جواهراتي که روي آن نصب شده بالغ بر 51366 جواهر است .پيدا کردن کشورها در ميان برق سنگ هاي گوهرها کار مشکلي است ،زيرا به نظر مي آيد مهارت سازنده آن در جواهر سازي ، بيش از نقشه کشي بوده است .

اقيانوس و درياها در روي کره ،به وسيله زمرد تزيين يافته اند خشکي ها از جمله آسياي جنوب شرقي ،ايران ،انگلستان و فرانسه مرصع به الماس ،آفريقا مرکزي وجنوبي مرصع به ياقوت سرخ وکبود ، هند ستان مرصع به ياقوت روشن ،آمريکا شمالي ،جنوبي واستراليا مرصع به ياقوت ولعل مي باشد. وخط استوا ساير خطوط جغرافيايي با الماس وياقوت ريز نشان داده شده است .در يک قسمت کره ميان آسيا وآمريکا شمالي در داخل ذوذنقه عبارت «السلطان بن السلطان ناصرالدين شاه خلدالله ملکه سنه 1291 »منبت والماس شده است .

اورسل در کتاب خود «قفقاز وايران » درباه گوهرهاي اين کره مرصع مي نويسد :ياقوت درشتي که کوه دماوند را مشخص ميساخته از جمله گوهرهايي بوده که آقا محمدخان از شاهرخ افشار نواده نادر گرفته بود و معروف به ياقوت (( اورنگ زيب )) است و الماس درشتي که شهر تهران را مشخص ميکرده معروف به ((الماس ا شرف )) بوده که از گوهرهاي مشهور خزانه صفويان بوده و اشرف افغان هنگام فرار از پيشاپيش سپاه نادر آنرا در بغل خود پنهان ساخته بود و هنگاميکه در جنوب ايران بد ست امير بلوچي گرفتار و کشته گرديد ان الماس با سر اشرف به نزد شاه طهماسب دوم فرستاده شد. اين شي نفيس وساير اشياء گنجينه جواهرات که در نوع خود بي مانند هستند ميراث نياکان ماهستند که با گذ شته پر فراز و نشيب به دست ما رسيده ونمادي از قدرت ،هنر وثروت ملت ماست وما بايد در نگهداري ن کوشا باشيم.


قديمي ترين نقاشي ها، در ديوار غارها!

نرگس عبدي‌فر

انسان ابزار ساز وماهر در دوره ي سنگ در حدود هزران سال بيش داراي تفکر وانديشه بوده است وبه مرور زمان توانسته انديشه هايش را به تصوير بکشد وآن را در غالب نقاشي بر سقف و ديواره غارها وصخره ها با دوده زغال يا سوخته استخوان مخلوط با پيه جانوران و يا رنگيزه ها ي کاني ،مانند گل اخرا و خاک سرخ ،و با به تصوير کشيدن نقوش ساده وانتزاعي با قصد دست يابي برجهان مادي وتصرف آن از طريق جادو داشت و با مکرر ساختن تصاوير جانوران با نقوش ساده وانتزاعي بر صخره ها اميد داشت تعداد آنها را بيشتر ونسل شان را بارورتر کنند وبتوانند بر آنها چيره شود.

در ايران قديمي ترين اثار تصويري را مربوط به دوره نوسنگي مي‌دانند. ايران نيز مانند ساير تمدن هاي بزرگ با نقاشي بر روي صخره‌ها تجلي يافته و کهن ترين اثري که از صخره نگاري ها در ايران بدست آمده در کوه دشت لرستان در جنوب دهکده کرشور آب در منتهي اليه جنوبي بخش چگيني در کوه دوشه و غاري به همين نام که به مرور زمان عوامل طبيعي و غير طبيعي بر آن تاثير گذاشته و سقف آن فرو ريخته است. بر روي ديواره هاي مسطح غار حدود 110 نقش مختلف با رنگ سياه نقاشي شده است موضوع نقاشي شکار و صحنه هاي شکار است .افراد سواره با تير و کمان وپياده با چوب دستي و نيزه يا در حال پرتاب کردن سنگ و نقوش حيواني نيز مانند سگ، بزکوهي،خرگوش از مهمترين صحنه ها و نقشهاي موجود در غارهستند . اندازه نقش ها عموما بين 25 ،15، 10 تا 5 سانتي متر مي باشد.دو غار ديگر در منطقه کوهدشت در دره( مير ملاس ) کوه سرخس نيز مشاهده شده است .اين غارها به مرور زمان فرو ريخته اند وامروزه سايباني بيش از ان باقي نمانده است نقوش هم در بخش شمالي و هم در بخش جنوبي مير ملآس بسيار صدمه ديده اند. اميد است که اين ميراث گرانبهاي جهاني که نمايانگر هنر نياکان ما مي باشد و به مرور زمان از جامعه هنري زدوده شده مورد توجه قرار گيرد.


 ميراث ماندگار 

نظاره آب و آيينه و نور در تكيه بيگلربيگي

مرضيه وروايي

قسمت يازدهم

توجه به چند تابلوي موجود در حسينيه ما را از تاريخ شروع (1311)وپايان ساخت حسينيه (1315) مطلع مي سازد معمار بنا مرحوم استاد مصطفي بناي کرمانشاهي بوده است چراغ ها، چهل چراغ ها ولوسترهاي گران قيمت وقنديل هاي شمع سوز حسينيه را تزيين کرده است.

ضلع غربي:

مهمترين قسمت عمارت بيگلربيگي ،بخش غربي آن است که گنبد خانه حسينيه در آن قرار دارد .اين قسمت شامل ايوان سر پوشيده وستون دار بزرگي است که با سه پله سنگي سرتاسري به حياط تکيه راه دارد.در جلوي ايوان سرپوشيده و ستون دار بزرگي است که با سه پله سنگي سرتاسري به حياط تکيه دارد .در جلوي ايوان دو ستون چوبي ودو ستون نماي نسبتا بلند ديده مي شود که سر ستون ها با گچ بري هاي گل وگياه تزيين شده است .

در چوبي بزرگي ما را به داخل حسينيه فضاي مي برد. سقف ايوان منبت کاري است. نماي داخلي حسينيه آيينه کاري است که در کرمانشاه بي نظير ودر ايران کم نظير است. ايينه ها به اشکال مهم هندسي گره سازي شده اند.استاد محمد علي تهراني در سال 1326آيينه کاري اين محل را با زيباي تمام به انجام رسانده است .

حسينيه داراي يک فضاي دواست .از اتاق هاي طبقه بالا خانم ها در ايام محرم براي عزاداري استفاده مي کرده اند .نرده هاي آهني اين اتاق ها را از فضاي مرکزي حسينيه حفاظت مي کند تا خانم ها و بچه ها با خيال راحت تري از مراسم برگزاري شده در داخل حسينيه بهره ببرند .

ادامه دارد...


 اخبـــــــــار 

برگزاري دوسالانه تصويرگري پس از 11 سال

ششمين دوسالانه تصويرگري با معرفي برگزيدگان آغاز مي شود

افتتاحيه ششمين دوسالانه تصويرگري با معرفي برگزيدگان و اهداي جوايز يكشنبه 12 آبان ماه در موسسه فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود. به گزارش خبرنگار آفرينش،شاپرك به نقل از روابط عمومي مركز هنرهاي تجسمي، در مراسم افتتاحيه جوايز برگزيدگان در بخش هاي دوسالانه اهدا مي شود و همچنين از چهار تصويرگر شاخص تقدير مي شود. نمايشگاه آثار ششمين دوسالانه تصويرگري در بخش هاي تصويرگري كتاب (تصويرگري كتاب هاي 10 سال اخير)، جهان نورها و سايه ها و بخش استعداد جوان يكشنبه 12 آبان ماه در موسسه فرهنگي هنري صبا گشايش مي يابد. 169 اثر در بخش تصويرگري كتاب (97 اثر كتاب كودك و خردسال، 72 اثر كتاب نوجوان)، 132 اثر در بخش جهان نورها و سايه ها(66 اثر كودك و 66 اثر نوجوان)، 30 عنوان و 90 اثر در بخش استعداد جوان و در مجموع 391 اثر در بخش رقابتي دوسالانه به نمايش گذاشته مي شود. نمايشگاه آثار بخش جنبي از برنامه هاي ديگر ششمين دوسالانه تصويرگري است. در ششمين دوسالانه تصويرگري 3402 اثر از 1304 هنرمند تصويرگر به دبيرخانه رسيد كه هيات انتخاب متشكل از هدي حدادي، مرتضي زاهدي، پژمان رحيمي زاده، سيد فضل الله طباطبايي و محمد طلوعي از بين آثار رسيده 391 اثر را براي نمايشگاه دوسالانه انتخاب كردند.


 دنياي عكس 
 نيروهاي يگان ويژه ارتش کره جنوبي در حال گرفتن عکس يادگاري


 طرح ساده 
 طرح از فاطمه علي‌اكبري


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون