جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2872- تاریخ : 1392/06/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)

به بهانه سالمرگ اولين برنده نوبل ادبيات
نگاهي به فرانسوي‌هايي که نوبل گرفتند

ضرورت نقد ادبيات کودک و نوجوان
وضعيت اسف‌بار تاليف، جايي براي نقد و نقادي باقي نمي‌گذارد


مشاهير


تازه‌هاي نشر


نغمه


 به بهانه سالمرگ اولين برنده نوبل ادبيات
  نگاهي به فرانسوي‌هايي که نوبل گرفتند 

نيلوفر فلاحي

قسمت دوم و پاياني

ايسنا: "آناتول فرانس" پس از آنکه در سال 1924 ديده از جهان فروبست، مورد انتقادات زيادي به خصوص از سوي برخي اعضاي حزب نازي قرار گرفت. آنها او را نويسنده‌اي مبتذل خطاب مي‌کردند. اما در مقابل «جورج اورول»، نويسنده سرشناس انگليسي‌زبان به دفاع از او پرداخت. وي در نوشته‌هايش در مقابل انتقادات تندي که به فرانس مي‌شد به اين نکته اشاره کرد که بخشي از اين انتقادات تنها به دليل انگيزه هاي سياسي است. منتقدان وي کساني هستند که فرانس در نوشته‌هايش آنها را به خوبي نمايش مي‌داد. از معروفترين رمان‌هاي اين نويسنده فرانسوي مي‌توان به «خدايان تشنه‌اند» و «عصيان فرشتگان» اشاره کرد.

"آنري برگسون" ششمين نويسنده فرانسوي است که جايزه نوبل سال 1927 را به نام خود ثبت کرد. وي تا نيمه اول قرن بيستم مهمترين فيلسوف فرانسوي به حساب مي‌آمد که بسياري از متفکران را متقاعد کرد که تجربه و شهود، راهي مناسب‌تر از عقل و علم براي درک واقعيت است. جايزه نوبل ادبيات براي قدرداني از ايده‌هاي غني وي و مهارت تحسين برانگيزش در ارائه اين ايده‌ها به وي تعلق گرفت. علاوه‌بر جايزه نوبل ادبيات، در سال 1930 مدال افتخار لژيون دونور نيز به وي اهدا شد. او در کتاب‌هايش بيش از هرچيز به بيان عقايد فلسفي و ديني‌اش مي‌پرداخت. وي در کتاب مشهور خود «تحول خلاق» به تحليل نظريه داروين و جايگاه تکامل انسان در اين نظريه مي‌پردازد. اين کتاب در دهه‌هاي نخست قرن بيستم و پيش از طرح نظريه‌هاي "نئو دارويني" از پرفروشترين کتاب‌هاي آن دوره به حساب مي‌آمد.

"روژه مارتين دو گار" ديگر نويسنده فرانسوي بود که توانست در سال 1937 جايزه نوبل ادبيات را به خود اختصاص دهد. نوشتن رمان «تابستان 1914» که در آن حوادث جنگ جهاني اول به تصوير کشيده شده، توانست نظر جوامع ادبي را جلب کند و درست در سالي که اين کتاب منتشر شد، وي توانست جايزه نوبل ادبي را در کارنامه ادبي‌اش ثبت کند.

"آندره ژيد" نويسنده‌اي بود که 10 سال بعد بارديگر توانست جايزه نوبل ادبي را براي فرانسه به ارمغان بياورد. وي در پاريس به دنيا آمد، اما سفرهاي زيادي به آفريقا و روسيه داشت. درون‌مايه کتاب‌ها و نوشته‌هاي وي بيشتر عرفان و مذهب است که آن را با استفاده از نمادگرايي به تصوير مي‌کشيد. او توانست در دنياي ادبيات سبکي خاص را با نام خود ثبت کند. «مائده‌هاي زميني» شاهکار داستان‌نويسي وي به شمار مي‌آيد که توانست در مدت کوتاهي شناخته شود.

در سال 1952 جايزه نوبل ادبيات بار ديگر در دستان يک نويسنده فرانسوي قرار گرفت؛ درون‌مايه نوشته‌هاي «فرانسوا مورياک» نيز همچون آثار نويسنده‌هاي پيشين بيش از درون‌مايه هنري، محتوايي عقيدتي دارد. وي نويسند‌ه‌اي کاتوليک مذهب بود که در آثارش عقايد مذهبي خود را به خوبي به نمايش مي‌گذارد. دغدغه اصلي وي در نوشتن اين آثار نيز همين عقايد مذهبي و جدال دو نيروي خير و شر در درون انسان است. «مورياک» نويسنده‌اي است که علاوه‌بر فعاليت هاي ادبي، در زمينه سياست نيز بسيار فعال بود. وي در سال 1970 موفق به دريافت نشان افتخار لژيون دونور شد. از آثار وي مي‌توان به رمان مشهور «ترز دکور» اشاره کرد.

"آلبر کامو"، نويسنده آثاري چون «بيگانه»، «سقوط» و «طاعون» ديگر نويسنده‌ فرانسوي است که در سال 1957 جايزه نوبل ادبي را کسب کرد. اين نويسنده سرشناس قرن بيستم فرانسه تمام زندگي خود را صرف مبارزه با عقايد پوچگرايي کرد و آزادي عقيده را در زندگي خود سرلوحه قرار داد. گاه عقايد وي درباره آزادي‌هاي فردي باعث مي‌شد که کامو را به عنوان نويسنده‌اي اگزيستانسياليست بشناسند که وي اين گونه برچسب‌ها را به شدت رد مي‌کرد و خود را از همه آنها مبري مي‌دانست. وي در سال 1957 در حالي موفق به دريافت جايزه نوبل ادبيات شد که پس از «روديار کپلينگ»، نويسنده انگليسي جوانترين نويسنده و تنها نويسنده زاده‌ي آفريقا در آن زمان بود که اين جايزه را دريافت مي‌کرد.

اين جايزه براي خلق آثار مهم ادبي به وي داده شد که کامو در آنها به وضوح مشکلات وجدان بشري قرن حاضر را به نمايش گذاشته بود. اين نويسنده سرشناس فرانسوي از سياست نيز دور نماند و در سال 1950 فعاليت هاي بشر دوستانه‌اش را آغاز کرد و دو سال بعد به يونسکو پيوست. وي پيش از اين نيز در جنبش ضدصهيونيستي آمستردام شرکت داشت و همچنين جزو معدود مخالفان صريح حمله هسته‌اي آمريکا به هيروشيما بود. «آلبر کامو» دو سال بعد از دريافت جايزه نوبل در سال 1959 در يک حادثه رانندگي در حاليکه تنها 47 سال داشت درگذشت.

يک سال پس از مرگ «آلبر کامو»، «سن ژان پرس» ديگر نويسنده فرانسوي بود که نوبل ادبيات را به نام خود ثبت کرد. اين جايزه بزرگ ادبي براي تخيل و تصاوير مهيج در اشعار به اين شاعر فرانسوي اعطا شد. نخستين کتاب شعر او با نام «مدايح» منتشر شد. بسياري از کتاب‌هاي وي به زبان‌هاي آلماني، انگليسي و سوئدي ترجمه شده‌اند.

نوبل ادبيات سال 1964 به نويسنده‌اي اعطا شد که آن را نپذيرفت؛ ژان پل سارتر يکي از نويسندگان پرفروش ادبيات کلاسيک فرانسه در حالي از پذيرفتن اين جايزه معتبر سرباز زد که با قاطعيت اعلام کرد هيچگونه جايزه و افتخار رسمي را نخواهد پذيرفت. وي معتقد بود يک نويسنده نبايد هرگز به خود اجازه دهد به يک موسسه تبديل شود. وي که هم‌دوره آلبر کامو بود، همچون او به عنوان يکي از فلاسفه اگزيستانسيالست شناخته مي‌شد؛ عنواني که نه او و نه کامو آن را هرگز نپذيرفتند. سارتر فيلسوف، نمايشنامه‌نويس، فعال سياسي، زندگي‌نامه نويس و يک منتقد ادبي بود که نظريات او در سياست، جامعه‌شناسي و نظريه‌هاي پسااستعماري موثر بود.

وي که در سال‌هاي پاياني عمرش به دليل نابينايي ديگر قادر به نوشتن نبود، در سال 1980 ديده از جهان فروبست. در مراسم خاکسپاري او 50 هزار نفر حضور داشتند. يکي از معروفترين رمان‌هاي وي رمان بلند «تهوع» است که داستان زندگي يک مورخ است که قادر به تعريف آزادي روحي و جسماني‌اش نيست. از ديگر آثار شناخته شده وي نمايشنامه «دست‌هاي آلوده» است که تا کنون بارها بر روي صحنه تئاتر اجرا شده و در سال 1951 نيز فيلمي با اقتباس از اين کتاب ساخته شد.

در سال 1969 نوبل ادبيات به خالق نمايشنامه معروف «در انتظار گودو» تعلق گرفت؛ «ساموئل بکت» يک نويسنده، نمايشنامه‌نويس، کارگردان تئاتر و شاعر ايرلندي‌تبار بود که بيشتر عمرش را در پاريس گذراند و نوشته‌هايي به سه زبان ايرلندي، انگليسي و فرانسوي از خود به جاي گذاشت. «بکت» به عنوان يکي از تاثيرگدارترين نويسنده‌هاي قرن بيستم شناخته مي‌شود. اما نوبل ادبيات براي نوشته‌هايي به او تعلق گرفت که وي در آنها ناتواني انسان مدرن در بازيابي تعالي‌اش را به تصوير مي‌کشيد. بکت درحال گذراندن تعطيلات تابستاني‌اش در تونس بود که به او خبر دادند جايزه نوبل ادبيات را برده است؛ اما وي طبق رسم آن زمان از پذيرفتن اين جايزه امتناع کرد.

"کلود سيمون"، ديگر نويسنده فرانسوي بود تقريبا پس از دو دهه بار ديگر جايز نوبل ادبيات را براي فرانسوي‌ها به ارمغان آورد. وي که جايزه نوبل 1985 را دريافت کرد، يکي از نويسندگان سبک "رمان نو" در ادبيات فرانسه به شمار مي‌آمد. نوشته‌هاي وي به شکل آشکاري تحت تاثير کارهاي "مارسل پروست" و "ويليام فاکنر" قرار داشت؛ با اين حال زمينه و طرح ادبي رمان‌هاي وي تا حد زيادي منحصر به‌فرد بودند. از مشهورترين نوشته‌هاي کلود سيمون، رمان «جاده فلندر» است که در سال 1960 منتشر شد. جنگ درونمايه اصلي بسياري از رمان‌هاي اين نويسنده فرانسوي است.

آخرين باري که يک نويسنده فرانسوي موفق به دريافت نوبل ادبيات شد به سال 2008 برمي‌گردد که «ژان ماري گوستاو لو کلزيو» پانزدهمين فرانسوي نام گرفت که نوبل ادبيات را به نام خود ثبت کرد. وي پيش از کسب نوبل، در سال 1963 جايزه رنودو را براي نخستين رمانش «بازجويي» به دست آورد. کلزيو هفت ساله بود که قلم به دست گرفت و کتابي درباره دريا نوشت. وي بلافاصله پس از ورود رسمي به عرصه ادبيات در سن 23 سالگي توانست جوايز ادبي مهمي را در کارنامه هنري‌اش ثبت کند. نوبل ادبيات به خاطر احساسات شاعرانه جاري در نوشته‌هايش از سوي آکادمي پادشاهي سوئد به وي اعطا شد. رمان مشهور وي «بيابان» نام دارد که در آن تصاويري باشکوه از فرهنگي گمشده در آفريقاي شمالي در مقابل تصويري که مهاجران از اروپا دارند به نمايش گذاشته مي‌شود.


 ضرورت نقد ادبيات کودک و نوجوان
 وضعيت اسف‌بار تاليف، جايي براي نقد و نقادي باقي نمي‌گذارد 

 
به گفته يک شاعر و نويسنده کودک و نوجوان، ضروري است روزنامه‌ها و مهم‌تر از همه، رسانه ملي به معرفي کتاب‌هاي منتشر شده بپردازند، اما واقعيت ماجرا اين است که سرانه پايين مطالعه در جامعه ما و وضعيت اسف‌بار تاليف و انتشار کتاب، جايي براي نقد و نقادي باقي نمي‌گذارد.

اسدالله شعباني، شاعر و نويسنده کودک و نوجوان در گفتگو با مهر، نقد را آينه‌اي دانست که هرکس مي‌تواند نقش خود را در آن ببيند.

وي افزود: ما آينه‌اي نداريم که در آن به خود نگاه کنيم. براي مثال کسي نيست بپرسد اين همه بازنويسي از داستان‌هاي شاهنامه و مثنوي براي چيست و به چه کار مي‌آيد؟ در کدام، حرف تازه‌اي وجود دارد؟ ترجمه چه بر سر تاليف آورده است؟ چرا نوجوان‌هاي ما علاقه چنداني به کتاب‌هاي تاليفي ندارند؟ علت اين‌که کودکان و نوجوانان ما به فضاهاي فانتزي و داستان‌هاي پليسي علاقه‌مند شده‌اند، چيست؟

شاعر مجموعه «تکه‌اي از دريا» به تعريف عام از نقد اشاره و بيان کرد: نقد، شناخت سره از ناسره است و تفاوت عمده نقد ادبيات کودک و نوجوان با ادبيات بزرگسال به نوع مخاطب اين دو برمي‌گردد و نمي‌توان اين مسئله مهم را ناديده گرفت که در نقد ادبيات کودک و نوجوان، بخش عمده‌اي از مخاطبان، غايب هستند. به اين معني که بچه‌ها نمي‌توانند مخاطب نقد شعرها و داستان‌هايي باشند که براي آنها نوشته و سروده شده است. در نتيجه نقد ادبيات کودک و نوجوان، هرگز نمي‌تواند به گستردگي نقد ادبيات بزرگسال باشد.

شعباني با اشاره به اينکه نقد منسجم و هدفمندي از ادبيات کودک و نوجوان وجود ندارد، گفت: نقد، آينه‌اي است که ما را به ما نشان مي‌دهد، اما کسي نيست تا زنگار از رخ اين آينه پاک کند؛ نقدهايي که منتشر مي‌شود، يا نقد صاحب اثر است يا بيش از هر چيز جنبه تعليمي و روانشناسانه دارد؛ در حالي که مهم اين است که يک شعر يا داستان (براي هر گروه سني) در درجه نخست جنبه ادبي و هنري داشته باشد.شاعر مجموعه «پرچم سبز درخت» به رشد نقد ادبيات کودک و نوجوان در سال‌هاي اخير اشاره و بيان کرد: گرچه نقد ادبيات کودک، از رشد بيشتر و بهتري برخوردار بوده و امروز، نشرياتي چون پژوهشنامه ادبيات کودک و نوجوان، کتاب ماه کودک و نوجوان و روشنان، به طور تخصصي به نقد مي‌پردازند، اما تعداد نشريات تخصصي که در حوزه نقد ادبيات کودک منتشر مي‌شود و تعدا منتقدان خوب ادبيات کودک و نوجوان، به شمار انگشتان يک دست هم نمي‌رسد و با اين تعداد اندک نمي‌توان به رشد و بالندگي نقد که موجب گسترش فرهنگ کتاب و کتابخواني مي‌شود، اميدوار بود.

شعباني، وجود نقد ژورناليستي را ضروري دانست و افزود: مجلات تخصصي ادبيات کودک و نوجوان، نشرياتي نيستند که پدر و مادرها يا آموزگاران و مربيان به آن مراجعه کنند. بنابراين ضروري است روزنامه‌ها و مهم‌تر از رسانه‌هاي نوشتاري، تلويزيون به عنوان رسانه ملي به معرفي کتاب‌هاي منتشر شده بپردازند. حتي نشريات ويژه کودک و نوجوان مثل سروش کودکان و کيهان بچه‌ها و... مي‌توانند به اين نکته مهم توجه کنند، اما واقعيت ماجرا اين است که سرانه پايين مطالعه در جامعه ما و وضعيت اسفبار تاليف و انتشار کتاب، جايي براي نقد و نقادي باقي نمي‌گذارد.


 مشاهير 

به بهانه زادروز «لئو تولستوي»، استاد ادبيات واقع‌گراي روسيه

 "لئو نيکولايويچ تولستوي"، نويسنده و نمايش‌نامه‌نويس مطرح روس و خالق شاهکار «جنگ و صلح» که «فئودور داستايوفسکي» او را بزرگ‌ترين نويسنده‌ي معاصر مي‌دانست، 185 سال پيش در نهم سپتامبر 1828 ديده به جهان گشود.

به گزارش ايسنا، لئو تولستوي در "تولا گوبرينا" - شهر مرکزي روسيه - در خانواده‌اي اشراف‌زاده چشم به جهان گشود. او يکي از مشهورترين نويسندگان و شخصيت‌هاي تاريخ روسيه است که رمان‌هاي «جنگ‌ و صلح» و «آناکارنينا»ي او جزو برترين آثار داستاني ادبيات جهان هستند.

در عرصه‌ي فلسفي نيز تولستوي به‌خاطر تفکراتش در باب «پايداري بدون توسل به خشونت» که در برخي آثارش از جمله «پادشاهي خداوند درون شماست» به چشم مي‌خورد، شناخته شده است.تولد او در خانواده‌ اشراف‌زاده‌ي تولستوي، او را از ديگر نويسندگان هم‌عصرش متمايز ساخت؛ هرچند در 2 سالگي مادرش و در 9 ‌سالگي نيز پدرش را از دست داد و توسط عمه‌اش تربيت و بزرگ شد.

تولستوي در سال 1844 در رشته‌ي حقوق به تحصيل پرداخت، اما به‌علت علاقه نداشتن و البته بي‌استعدادي که استادانش به آن اذعان داشتند، آن را نيمه‌تمام رها کرد. اولين تجربه‌ي تولستوي جوان در ادبيات، ترجمه‌ي «سفري احساسي به فرانسه و ايتاليا» بود. تأثير «استرن» بر آثار اوليه‌ي او قابل ‌توجه بود. هرچند تولستوي بعدها او را نويسنده‌اي فريب‌کار دانست.در سال 1851، تولستوي اولين داستان کوتاهش را به‌ نام «تاريخ ديروز» نوشت که نوع خلاقانه‌اي از نويسندگي را به‌ نمايش گذاشت. در سال 1852 اولين رمانش «کودکي» را به‌ پايان رساند و توانست به لطف موفقيت حاصل از آن، جايگاه مناسبي در ادبيات روسيه به‌دست آورد.

ازدواج و تغيير مذهب، دو رويداد مهم زندگي تولستوي بودند. او با دختري 16ساله به نام «سوفي تولستايا» ازدواج کرد و ماحصل اين ازدواج، 14 فرزند بود. همسر تولستوي به او در نگارش آثارش، به ويژه «جنگ و صلح» کمک زيادي کرد. تولستوي پيش‌نويس اين اثر بزرگ را که 1400 صفحه بود، هفت‌بار پاک‌نويس کرد.

لئو در سال 1862 مجله‌اي منتشر کرد که در آن به تبليغ عقايد خاص خود مي‌پرداخت. در سال 1880 او دست به نگارش کتاب «اعتراف» زد و در اين کتاب رسما برگشت خود را از مذهب ارتدوکس اعلام کرد. تولستوي مذهب تازه‌ي خود را عشق به مسيح و اعتقاد به رستگاري بشر بدون تسلط کليسا اعلام کرد و همين امر موجب شد که کليساي ارتدوکس او را تکفير کند.

اولين آثار منتشرشده از تولستوي رمان سه‌گانه‌ي شرح‌حال او به‌نام «کودکي»، «نوجواني» و «جواني» بودند که بين سال‌هاي 1852 تا 1856 منتشر شدند. «جنگ و صلح» که در سال 1869 منتشر شد،‌ يکي از شاهکارهاي ادبيات جهان محسوب مي‌شود که شامل 580 شخصيت داستاني و تاريخي است. اين اثر نظريه‌ي شخصي تولستوي درباره‌ي تاريخ و بويژه بي‌اهميت بودن ناپلئون است. هرچند تولستوي خود «جنگ و صلح» را رمان نمي‌دانست و آن را يک اثر منثور حماسي توصيف مي‌کرد."آناکارنينا" که در سال 1877 به چاپ رسيد، از نگاه تولستوي، اولين رمان واقعي او بود. رمان «رستاخيز» نيز که در سال 1899 منتشر شد، آخرين رمان او بود. تولستوي به ادبيات کودکان نيز بسيار علاقه‌مند بود و داستان‌ها و افسانه‌هاي زيادي در اين زمينه نوشت.تولستوي در طول دوران حيات ادبي‌اش، 11 رمان و رمان کوتاه، ‌هفت اثر فلسفي،‌ سه نمايش‌نامه و بيش از 25 داستان کوتاه نوشت. از آثار معروف او به «تمشک»، «قزاق‌ها»، «مرگ ايوان ايليچ» و «ارباب و نوکر» مي‌توان اشاره کرد.تولستوي روز هفتم نوامبر 1910 در سن 82 سالگي درگذشت. «چارلز ديکنز»، «ارسطو»، «‌ژان ژاک روسو»، «افلاطون» و «نيکولاي گوگول» از جمله الهام‌بخشان او در نويسندگي و فلسفه بودند.


 تازه‌هاي نشر 

عارفانه‌هاي روحاني رمان‌نويس به چاپ دوم رسيد

مجموعه‌ پنج جلدي عارفانه‌ها اثر سيدمحمدرضا واحدي از سوي انتشارات تارونه براي بار دوم روانه بازار شد.

به گزارش فارس، سيد محمدرضا واحدي در اين مجموعه با ترجمه‌ آزاد و روان پنج خطبه‌ اثرگذار بزرگان دين، تلاش کرده است جوانان را با گوشه‌اي ديگر از منابع غني اسلام آشنا سازد.

اين مجموعه‌ پنج جلدي شامل ترجمه‌ خطبه‌هاي فدک، غدير، قاصعه، آخرين خطبه‌ رسول و همام است که علاوه بر سبک و سياق جديد ترجمه، طراحي و صفحه آرايي اين مجموعه نيز از جذابيتي خاص برخوردار است و مي‌توان از اين مجموعه به عنوان اثري متفاوت در اين حوزه نام برد.

واحدي در بخشي از مقدمه‌ي اين اثر خود آورده است: «بعد از انتشار مجموعه‌ «عاشقانه‌ها» که ترجمه‌اي آزاد از شش دعاي وارد شده از اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام با همين قلم است، اينک به لطف خداوند متعال و ياري خاندان نبوت، مجموعه‌ «عارفانه‌ها» که ترجمه‌اي آزاد از پنج خطبه‌ ماندگار و اثر گذار تاريخ اسلام است، در اختيار علاقمندان گرامي قرار مي‌گيرد.

انتخاب عنوان «عارفانه‌ها» براي اين مجموعه، از آن روست که فراز به فراز هرکدام از اين خطبه‌ها، عرفان ديني را مي‌آموزد و شناخت صحيحي از اعتقادات شيعي و معارف اسلامي ارائه مي‌کند. اينک سومين مجلّد از اين مجموعه، تحت عنوان «خطبه‌ قاصعه» به خوانندگان عزيز تقديم مي‌شود.»

مجموعه‌ پنج جلدي عارفانه‌ها در بسته بندي زيبايي تعبيه و با قيمت 18500 تومان از سوي نشر تارونه منتشر شده است و مي‌تواند به عنوان هديه‌ فرهنگي شکيل به دوستان و کارکنان سازمان‌ها اهدا شود. علاقمندان براي تهيه اين کتاب مي‌توانند به سايت انتشارات تارونه مراجعه کنند.


155خاطره از شهيد چگيني در کتاب «معلم شهر» منتشر شد

کتاب «معلم شهر» اثر ميثم رشيدي مهرآبادي، شامل خاطراتي از شهيد قدرت‌الله چگيني از چهره‌هاي سرشناس قزوين و از همراهان شهيد رجايي راهي بازار نشر شد.

به گزارش فارس، کتاب «معلم شهر» اثر ميثم رشيدي مهرآبادي، شامل خاطراتي از شهيد قدرت‌الله چگيني از چهره‌هاي سرشناس قزوين و از همراهان شهيد رجايي که شهريورماه 60 توسط منافقين ترور شد، توسط نشر دانش امروز در سه هزار نسخه و قيمت شش هزار تومان راهي بازار نشر شد.

اين کتاب شامل 155 خاطره از خانواده و اطرافيان و دوستان شهيد در شهرهاي قزوين، تهران، اليگودرز و ساير شهرها به اضافه تعدادي از سخنرانان و تصاوير شهيد است که به کوشش ميثم رشيدي مهرآبادي و با همکاري بنياد شهيد و ايثارگران استان قزوين گردآوري شده است.


چاپ ششم کتاب «اساطير يونان» منتشر شد

چاپ ششم کتاب «اساطير يونان» بازنوشته راجر لنسلين گرين با ترجمه عباس آقاجاني از سوي انتشارات سروش به بازار نشر عرضه شد.به گزارش فارس، اسطوره نقل کننده سرگذشتي قدسي، مينوي است و راوي واقعه اي است که در زمان اولين، رخ داده است. اسطوره حکايت مي‌کند که چگونه از برکت کارهاي نمايان و برجستة موجودات مافوق طبيعي، واقعيتي چه کل واقعيت و يا فقط جزيي از واقعيت پا به عرصه وجود نهاده است و مهم ترين کارکرد اسطوره کشف و آفتابي کردن سرمشق هاي نمونه وار همه آيين‌ها و فعاليت‌هاي معني دار آدمي، از تغذيه و زناشويي گرفته تا کار و تربيت و هنر و فرزانگي است.يونانيان قديم زمين را زمين ناهموار کم و بيش مسطحي مي‌پنداشتند که دور آن را جريان اکئانوس(اقيانوس)گرفته و بالاي آن را گنبد جامد آسمان(از جنس برنج يا آهن) با پايه‌هاي استوار بر کرانه‌هاي جهان پوشانده و زير آن را تارتاروس يا شکنجه گاه ارواح پليد پر کرده است. چاپ ششم اين اثر در 223 صفحه، با قيمت 75000 ريال توسط انتشارات سروش در اختيار علاقمندان اسطوره و اساطير يوناني قرار گرفته است.


"کش دادن مرگ" منتشر شد

مجموعه شعر «کش دادن مرگ» سروده جليل صفربيگي با مقدمه محمدعلي مومني منتشر شد._

به گزارش ايبنا، اين کتاب شامل 89 رباعي است که در 64 صفحه منتشر شده است. در بخشي از مقدمه کتاب که به قلم مومني نوشته شده آمده است: «باز تعريف رباعي، طنز، شعر و فلسفه و تعريف نسبتشان با يکديگر براي زدودن تصوير موجود از آثار طنز، همواره در جريان است و هر نويسنده مي‌کوشد پنجره‌اي تازه به روي تعريف طنز باز کند.»وي در ادامه اين متن نوشته است: «اما کوتاه سخن اينکه فيلسوفان تنها تمايز انسان و ديگر موجودات را در «قدرت خنديدن» مي‌دانند. همين جا روشن است که اين نوع از خنده بر پايه تفکر، مقايسه و پرسش است وقتي که ذهن آدمي با عدم تناسب روبه‌روست و گاهي اين عدم تناسب خيلي بزرگ و عجيب باشد، به آن واکنش نشان مي دهد.»

رباعي‌هاي اين کتاب در فصل‌هاي مختلف با عناوين: «آرزو-رويا»، «عشق-دل»، «فقر»، «هويت-کيستي»، «خود انتقادي-من» و «شعر-شاعر» منتشر شده است.کتاب حاضر با شمارگان هزار و 100 نسخه و قيمت سه هزار و 500 تومان، امسال(1392) از سوي انتشارات فصل پنجم منتشر شده است.


 نغمه 

در وداع رمضان

عليرضا قزوه

آمديم از سفر دور و دراز رمضان

پي نبرديم به زيبايي راز رمضان

هر چه جان بود سپرديم به آواز خدا

هر چه دل بود شكستيم به ساز رمضان

سر به آيينه «الغوث» زدم در شب قدر

آب شد زمزمه راز و نياز رمضان

ديدم اين «قدر» همان آينه «خلّصنا»ست

ديدم آيينه‌ام از سوز و گداز رمضان

بيش از اين ناز نخواهيم كشيد از دنيا

بعد از اين دست من و دامن ناز رمضان

نكند چشم ببندم به سحرهاي سلوك

نكند بسته شود ديده باز رمضان

صبح با باده شوال و رجب آمده بود

آن كه ديروز مرا داد جواز رمضان

شام آخر شد و با گريه نشستم به وداع

خواب ديدم نرسيدم به نماز رمضان


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون