جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2872- تاریخ : 1392/06/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)


تهيه طرح درس هاي نمونه روزانه براي دبيران علاقمند سراسر کشور در دوره متوسطه نظري


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 تهيه طرح درس هاي نمونه روزانه براي دبيران علاقمند سراسر کشور در دوره متوسطه نظري  

 
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بيان اينکه هدايت تحصيلي دانش آموز بايد از مقطع ابتدايي آغاز شود، گفت:با اجراي نظام جديد آموزشي انتخاب رشته دانش آموزان در کلاس نهم (سوم متوسطه اول) انجام مي شود.ابراهيم سحرخيز در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب گفت:با اجراي نظام جديد آموزشي بايد ماهيت و نحوه هدايت تحصيلي دانش اموزان تغيير و استعدادهاي دانش آموز از مقطع ابتدايي شناسايي شود و در نهايت در دوره متوسطه دانش آموز بداند که مي خواهد در چه رشته اي تحصيل کند.

وي افزود:شناسايي استعدادهاي دانش اموز بيشتر برعهده معاونت پرورشي است و بايد در اين زمينه شوراي عالي آموزش و پرورش مصوباتي را اتخاذ کند تا معلمان پرورشي از مقطع ابتدايي دانش اموز را به سمت رشته مورد دلخواهش راهنمايي کنند.

سحرخيز ادامه داد:با اجراي نظام جديد آموزشي 6.3.3، دانش اموزان از آغاز مقطع متوسطه دوم رشته هاي تخصصي مورد نظر خود را مي خوانند و انتخاب رشته در کلاس نهم انجام مي شود.

به گفته معاون آموزش ابتدايي متوسطه آموزش و پرورش، دانش آموزاني که امسال در مقطع هفتم درس مي خوانند، از دو سال ديگر بايد رشته مورد نظرشان را در کلاس 9 انتخاب کنند.

وي با بيان اينکه انتخاب رشته در كلاس نهم به تدريج طي دو سال ديگر به صورت كامل اجرا مي شود، تصريح کرد:دانش آموزان کلاس هفتمي بايد از آغاز سال تحصيلي به فکر رشته مورد نظر خود باشند، چرا که نمرات درسي سال هفتم و هشتم در انتخاب رشته دانش آموزان به عنوان يكي از فاكتور هاي انتخاب رشته حائز اهميت است.

سحرخيز درباره وضعيت مشاوران هدايت تحصيلي نيز توضيح داد:تمام مشاوراني كه در مقطع متوسطه فعاليت داشتند به متوسطه اول منتقل مي شوند البته اين به آن معنا نيست كه در متوسطه دوم از مشاوره بي نياز هستيم چرا كه اميدواريم در آينده وضعيت آموزش و پرورش دگرگون و در زمينه استخدام ها به اين وزارتخانه اجازه استخدام و بكارگيري نيرو به ويژه مشاوره داده شود.

وي همچنين ادامه داد: اعزام 150 کارشناس به استان‌هاي مختلف براي بازگشايي مدارس

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اعزام بيش از 150 نفر از مديران و کارشناسان به استان‌هاي مختلف در قالب 32 گروه براي پروژه مهر خبر داد و گفت:تمهيدات لازم براي شروع پايه هفتم از جمله اقداماتي است که بايد پيگيري شود.

به گزارش تسنيم، ابراهيم سحرخيز معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پروژه مهر با هدف بررسي و نظارت بر برنامه‌هاي ادارات کل آموزش وپرورش استان‌ها، مناطق و مدارس تابعه در زمينه تمهيدات و برنامه ريزي لازم براي آغاز سال تحصيلي و بازگشايي مدارس، اظهار داشت:اين پروژه با دبيري معاونت متوسطه و با اعزام نيروهاي متخصص اعزامي و بهره گيري از شاخص هاي متعدد ارزيابي انجام مي شود و در نهايت نتيجه گزارش بازرسان طي مدت دو هفته به بالاترين مقام وزارتخانه ارائه مي شود.

وي با اشاره به 5 محور سازماندهي نيروي انساني، تعمير و تجهيز مدارس براي آغاز سال تحصيلي، توجيه و تبليغ براي شروع سال تحصيلي، تاييد صلاحيت نيروهاي جديد الانتصاب و نظارت و ارزيابي توسط استان ها از مناطق و مدارس تابعه به عنوان 5 محور مورد نظر در بررسي ها به ارائه گزارشي از عملکرد پروژه مهر درسال جاري پرداخت.

براساس اين گزارش، رئوس برنامه هاي معاونت آموزش متوسطه و برخي از استان‌ها که در قالب گزارش عملکرد پروژه مهر سال جاري تهيه و ارسال شده است، به شرح زير است:

ساماندهي (توسعه و تعديل )مجتمع‌هاي آموزشي و پرورشي، روستايي، عشايري و شهري مطابق با ضوابط مقرر.کيفيت‌ بخشي مدارس نمونه دولتي از منظرفضا، امکانات، تجهيزات، هوشمند سازي و ساماندهي نيروي انساني.نظارت بر ثبت نام دانش آموزان پذيرفته شده در آزمون ورودي مدارس نمونه دولتي .

پيگيري و نظارت بر ثبت نام دانش آموزان مدارس شبانه روزي.دريافت اطلاعات از استان ها و بررسي و ساماندهي ساعات اضافه تدريس نيروي انساني و تلاش در جهت به حداقل رساندن آن در چارچوب نياز مدارس .ايجاد تمهيدات لازم براي شروع پايه هفتم از جمله بررسي وضعيت نيروي انساني، همکاري با دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي و نقد و بررسي کتب جديد التاليف.

همکاري با مرکز آموزش نيروي انساني در خصوص تامين مدرس و آموزش آن به ويژه براي کتب جديد التاليف پايه هفتم.تخصيص ساعات گروه هاي آموزشي متناسب با نياز استان در چارچوب ساعات مصوب.

انجام مطالعات و ارائه الگوي ارزشيابي ترکيبي به شوراي عالي آموزش وپرورش در دوره متوسطه اول .

بررسي و بازنگري در آئين نامه اجرايي مدارس و قوانين و مقررات موجود و ارائه پيشنهادات به شوراي عالي.

تدوين دستورالعمل ايمني و پيشگيري در مدارس با تشکيل کارگروه و عضويت نمايندگان ساير معاونت ها و ارسال آن به کميته مستند سازي براي ارسال به استان ها.پيش بيني و تمهيدات لازم براي افزايش 3 درصدي هنرجويان شاخه هاي فني و حرفه اي و کاردانش در پايه دوم.برگزاري جلسات هم انديشي با معاونان آموزش متوسطه، معاونان پشتيباني و روساي ادارات آموزش فني و حرفه اي بطور استان به استان و تنظيم توافقنامه توسعه کمي و کيفي آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و کاردانش .تدوين دستورالعمل ويژه ايمني و بهداشت در کارگاه ها و آزمايشگاه‌هاي هنرستان‌ها و ارسال آن از طريق دبيرخانه ايمني و بهداشت به ساير استان‌ها.

آمادگي براي اجراي ارزشيابي آغازين و پيشرفت تحصيلي در دوره‌هاي راهنمايي، متوسطه نظري و فني و حرفه‌اي و کاردانش در راستاي کيفيت بخشي .

تهيه طرح درس هاي نمونه روزانه براي دبيران علاقمند سراسر کشور در دوره متوسطه نظري .

تنظيم برش‌هاي استاني از برنامه پنجم توسعه و تنظيم موافقت نامه با استان‌ها براي تحقق شاخص هاي آموزشي .برنامه ريزي به منظور جايگزيني و تامين تجهيزات رشته مکانيک خودرو با توجه به تغييرات سرفصل هاي درسي با تخصيص 16 ميليارد ريال از محل اعتبارات طرح 30147037 تملک دارايي.

بررسي تراکم کلاس در هنرستان ها و استفاده از حداکثر ظرفيت هنرستان ها در توسعه آموزش هاي فني و حرفه‌اي .


 كاغذ اخبـار 

تمديد فعاليت 5پايگاه سنجش سلامت کلاس اولي‌‌ها

رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران گفت:‌5 هزار نفر از نوآموزان در مراجعه به پايگاه‌هاي سنجش مشکوک به مشکل شناخته شدند که مشکلات بينايي و شنوايي از جمله شايع‌ترين مشکلات بود.

وجيهه الله پرويزي در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به اينکه تا هفته اول شهريور 88 هزار نوآموز کلاس اولي توسط پايگاه‌هاي سنجش سلامت تحت ارزيابي قرار گرفتند، اظهار داشت:83 هزار نفر از نوآموزان بدون مشکل شناسايي شدند و در ارزيابي اوليه براي ثبت نام به مدارس عادي ارجاع داده شدند.وي افزود:5 هزار نفر از نوآموزان بدو ورود به دبستان مشکوک به مشکل شناخته شدند و به پايگاه‌هاي تخصصي ارجاع داده شدند، در کل 90 درصد از نوآموزان به مدارس عادي ارجاع داده شدند، در سال تحصيلي گذشته 96 هزار نفر از نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد ارزيابي قرار گرفتند که 300 نفر از آنها به مدارس استثنايي ارجاع داده شدند.پرويزي ادامه داد:براي اينکه اولياء دانش‌آموزان نگراني نداشته باشند فعاليت 5 پايگاه سنجش سلامت را در تهران تمديد کرديم بنابراين خانواده‌هايي که هنوز نوآموزان خود را براي سنجش سلامت نبرده‌اند مي‌توانند تا پايان شهريور به اين پايگاه‌ها مراجعه کنند.وي درخصوص اسامي اين پايگاه‌هاي سنجش سلامت عنوان کرد:پايگاه اوليا در منطقه 4، پايگاه حافظ در منطقه 5، پايگاه قدس در منطقه 11، پايگاه امام موسي صدر در منطقه 15 و پايگاه عمار در منطقه 18 اسامي پايگاه‌هاست که تا پايان شهريور به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.


برگزاري مسابقات AITMO در دي‌ماه امسال

مدير روابط عمومي خانه رياضي گفت:مسابقات AITMO براي نوجوانان شهرهاي آسيايي است که در دي ماه امسال در کشور اندونزي برگزار مي‌شود.رضا حقي در گفت‌و گو با پانا درباره جزييات مسابقات AITMO خانه رياضي، گفت:مسابقات AITMO براي نوجوانان شهرهاي آسيايي است که در دي ماه امسال در کشور اندونزي برگزار مي‌شود.وي با بيان اينکه دوره‌هاي آمادگي براي دانش‌آموزان برگزار مي‌شود، افزود:پس از برگزاري اين دوره‌هاي آموزشي، دانش‌آموزان برتر به اين مسابقات اعزام خواهند شد.

*برگزاري 2 مرحله آزمون در 19 مهر و آذرماه

به گفته حقي، کشور ايران در دوره قبل اين مسابقات بعد از کشور بلغارستان که به عنوان مهمان شرکت کرده بود، دوم شده و در طي آن 5 مدال طلا، 2 مدال نقره و 1 مدال برنز دريافت کرده است.

حقي تصريح کرد:در اين مسابقات 8 دانش‌آموز از مقاطع راهنمايي و اول متوسطه شرکت خواهند کرد.2 مرحله آزمون انتخابي نيز در 19 مهرماه و آذرماه براي آن‌ها برگزار مي‌شود.وي با اشاره به اينکه کلاس‌هاي آموزشي و دوره‌هايي براي دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: دانش‌آموزان با شرکت در اين کلاس‌ها از محتواي مسابقات AITMO آگاه مي‌شوند.وي در خاتمه خاطرنشان کرد:از ويژگي بارز اين مسابقات، برگزاري آن به زبان انگليسي است که دانش‌آموزان بايد براي شرکت در آن از تسلط نسبي به زبان و رياضي برخوردار باشند.


پخش مجلات صوتي براي نشاط زنگ‌ تفريح دانش‌آموزان

مدير کل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پرسش مهر رئيس جمهور از دانش‌آموزان همزمان با اول مهر گفت:‌مجله صوتي حاوي مناجات و ترانه‌هاي دانش‌آموزي مهر 92 با هدف نشاط‌ مندکردن محيط مدارس در زنگ‌هاي تفريح پخش خواهد شد.محمد ابراهيم محمدي در گفت‌وگو با تسنيم درخصوص برنامه‌هاي فرهنگي و پرورشي مدارس براي مهر 92 اظهار داشت:براي سال تحصيلي جديد در قالب پروژه مهر به بحث آماده سازي مدارس براي استقبال از سال تحصيلي جديد مي‌پردازيم.

وي افزود:در قالب بحث پروژه مهر مدرسه آرايي را در دست اجرا داريم که براي اين طرح 40 شاخص را در نظر گرفته‌ و به مدارس ابلاغ کرده‌ايم که مدارس بر اساس اين شاخص‌ها آراسته شده و براي اول مهر آماده هستند.

مدير کل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ديوار نويسي متناسب با مقاطع تحصيلي و جنسيت دانش‌آموزان، مجله صوتي و مراسم صبحگاه متناسب با موضوعات و مناسبت‌هاي مختلف از جمله برنامه‌هاي فرهنگي است که در سال تحصيلي جديد در مدارس کشور اجرا مي‌شود.

محمدي بيان کرد:پرسش مهر رئيس جمهور از دانش‌آموزان موضوع ديگري است که در روز اول مهر آن را اجرا خواهيم کرد که پرسش مهر امسال درخصوص دولت تدبير و اميد و ارتباط با آن و نگاه دانش آموزان و فرهنگيان است.

وي با اشاره به توليد مجله صوتي براي زنگ تفريح دانش‌آموزان عنوان کرد:سال گذشته در بحث مجله صوتي تجربه خوبي داشتيم و امسال مجله صوتي را با تغييرات اساسي‌تر متناسب با نيازهاي دانش آموزان به صورت ماهيانه ارائه خواهيم کرد در حقيقت مجله صوتي با هدف مديريت هوشمندانه زنگ‌هاي تفريح دانش‌آموزان توليد مي‌شود.

مدير کل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش در رابطه با محتواي مجله صوتي دانش آموزان گفت: ترانه‌هاي دانش‌آموزي، پيام‌هاي متناسب با سن دانش آموزان، مناجات‌ها و اذکار و آوازهاي ايراني از جمله محتواهاي مجله صوتي دانش‌آموزان است که مجلات صوتي با هدف نشاط مند کردن مدارس کشور در زنگ‌هاي تفريح دانش‌آموزي پخش مي‌شود.

محمدي در پايان از توليد مجله روزنه حاوي فيلم‌هاي کوتاه دانش‌آموزي براي پخش از مدارس کشور در سال تحصيلي جديد خبر داد.


 از گوشه و كنار 

معاون ابتدايي وزارت آموزش و پرورش :

آموزش دروس دانش‌آموزان دبستاني فقط به زبان فارسي انجام مي‌شود

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت:با توجه به اينکه زبان رسمي کشورمان فارسي است، آموزش به دانش‌آموزان حتي در مناطق دوزبانه به فارسي انجام مي‌شود.فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس «توانا»و در پاسخ به اين پرسش که «آيا برنامه‌اي براي آموزش دروس دانش‌آموزان به زبان ديگري غير از فارسي در مناطق دوزبانه وجود دارد؟»، اظهارداشت:با توجه به اينکه زبان رسمي کشورمان زبان فارسي است، همه بدون استثنأ بايد به اين زبان مسلط باشند.

وي افزود:اگر کسي بخواهد چندين زبان ديگر را آموزش ببيند مشکلي ندارد؛ به نظر من زبان يک وسيله ارتباطي است و از طريق آن مي‌توان ارتباطات بهتري را با ديگران برقرار کرد؛ اما اينکه ما در مدارس بخواهيم دروس را به زبان ديگري به جزء فارسي تدريس کنيم به نظرم در هيچ کشور ديگري هم اين کار انجام نمي‌شود.

قربان تأکيد کرد:اين کار در هيچ جاي دنيا انجام نمي‌شود و آموزش‌هاي رسمي در تمام دنيا به زبان رسمي همان کشور انجام مي‌شود.

وي با اشاره به مشارکت دانش‌آموزان ابتدايي در طرح جابرابن حيان، خاطرنشان کرد:20 درصد دانش‌آموزان ابتدايي در سال گذشته در طرح جابر ابن حيان شرکت کردند و پيش‌بيني مي‌کنيم اين عدد در سال تحصيلي آينده تا 30 درصد رشد داشته باشد.معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش، اضافه کرد:استقبال خانواده‌ها، دانش‌آموزان و همکاران در اين طرح بي‌نظير بود و بايد به مرور به سمتي حرکت کنيم تا در تمام سطح مدارس ابتدايي طرح جابر ابن حيان را داشته باشيم.

قربان ادامه داد:اين طرح کمک مي‌کند تا دانش‌آموزان در اوان کودکي که وارد مدرسه مي‌شوند با فرآيند پژوهش آشنا ‌شوند؛ يکي از خلأهايي که در نظام آموزشي کشور با آن مواجه بوديم، حافظه محوري دانش‌آموزان است که آنها تمايلي به کارهاي پژوهشي نداشتند و اگر هم فعاليت پژوهشي انجام مي‌دادند، بيشتر کپي‌برداري بود.


 قلم معلم 

يكي ديگر از نظام تعليم و تربيتي صحيح در ايجاد عدالت ميانه‌روي در تفكر و انجام امور است

نام و نام‌خانوادگي دبير: شيدا حدادي

شاغل در مدارس: راهنمايي اسلامشهر

قسمت دوم

يكي ديگر از نظام تعليم و تربيتي صحيح در ايجاد عدالت دورانديشي است

يك انسان موفق و يك فرد كه از تجربه خود در امور استفاده مي‌كند، هميشه بفكر عاقبت كارها مي‌باشد. زيرا برخي از كارها بستگي بسياري به برخي ديگر از كارها دارد، و چه بسيار مي‌شود كه چندين امر دست به دست هم داده و نتيجه‌ي نيكو و يا غيرمطلوبي را به بار مي‌آورد. اگر انسان در كاري بدون توجه به جوانب و اطراف و زمان و خصوصيات آن نظر كند، گاهي ممكن است آن عمل را نامطلوب بداند و اقدام نكند، يا آن كه برعكس گاهي ممكن است آن كار را عمل خوبي دانسته و اقدام كند، حال آنكه تصورش غلط باشد و اين نوع اقدامات كه از روي عاقبت انديشي انجام نمي‌گيرد موجب شكست انسان در اداره‌ي امور خواهد شد. اما اگر انسان در هر كاري جميع جوانب و اطراف و احتمالات آنرا در نظر بگيرد، اميدواري بيشتري به نتيجه‌ي مطلوب آن داشته، و از ناراحتي و دردسر بيشتر در امان خواهد بود. چه بسا دوستي با يك فرد، يا دشمني با شخصي سرسلسله‌ي پاره‌اي از موفقيت‌ها و يا شكستها خواهد شد. زيرا ممكن است آن فرد شاخ و برگ‌ها و ريشه‌هايي داشته باشد كه اگر انسان دورانديش نباشد در دوستي ودشمني با اينگونه افراد ممكن است در اثر بي‌اطلاعي از شاخ و برگ و ريشه‌هاي آن فرد از عاقبت كارها بي‌خبر بوده و قهراً با عجله نمودن در دشمني و يا در اثر كندي در جلب رضايت آن شخص با شكست‌هايي جبران ناپذير مواجه شود. كسي كه دورانديش نيست با درنظر نگرفتن جوانب كار ، با درنظر نگرفتن امور آينده، ممكن است با بي‌عدالتي تمام رفتار نمايند. و عدل را زير پا بگذارد، حق مظلومي را ناديده بگيرد. يك انسان دورانديش ، آخرت گرا هم مي‌باشد. با جهت‌گيري آخرتي در همه‌ي امور، استعدادهاي نوراني انسان شكوفا مي‌شود و راه را درست و به سلامت طي مي‌كند و به سلامت نفس و نزاهت وجود و رضايت حق دست مي‌يابد . و اين طور مي‌شودكه به آينده سازان، به جوانان و نوجوانان آموخت كه : اين جهان مدرسه‌ي تربيت و شدن انسان است تا به همه‌ي امورش رابطه‌ي آخرتي برقرار نمايد و مقصدش آن جهان است .

ادامه دارد...


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون