جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2851- تاریخ : 1392/05/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)


کتاب درسي اولي‌ها در جشن غنچه‌ها توزيع مي شود


آغاز امتحانات جبراني دانش‌آموزان از دوم شهريور


هوشمند شدن 4 مدرسه استثنايي در تهران


كاغذ اخبـار


خواندني‌ها


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 کتاب درسي اولي‌ها در جشن غنچه‌ها توزيع مي شود 

 
معاون آموزش متوسطه و دبير ستاد پروژه بازگشايي مدارس با تشريح ويژه برنامه هاي مهر ماه آموزش و پرورش گفت:کار ساماندهي نيروي انساني و معلمان به اتمام رسيده است و از نيمه دوم شهريور ماه ناظران ويژه اي به مدارس سراسر کشور براي بررسي آمادگي مدارس در اول مهرماه اعزام مي شوند.

ابراهيم سحرخيز در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب گفت:براساس بخشنامه هاي ارسالي به مدارس از سوي ستاد پروژه مهر، ثبت نام دانش آموزان به اتمام رسيده است و از 15 تيرماه کار ساماندهي نيروي انساني و جابه جايي معلمان شروع شد و در حال حاضر اين کار به اتمام رسيده است.وي افزود:همچنين کميته ساماندهي نيروي انساني وظيفه برگزاري دوره هاي ضمن خدمت را براي معلماني که درصدد تدريس در پايه هايي که کتاب جديدالتاليف را دارند، داشت که اين دوره ها نيز از بعد از ماه رمضان براي معلمان شروع شده است.سحرخيز با اشاره به کميته ساماندهي مدارس تصريح کرد:اين کميته دستورالعمل هاي مربوط به زيباسازي مدارس را براي مهر ماه به مديران مدارس و مناطق ابلاغ کرده است.همچنين اگر مدارسي نيازمند نوسازي و تجهيز بوده اند، بايد براساس اين دستورالعمل نوسازي و تجهيز شوند.

بر همين اساس مديران مدارس بايد نظافت عمومي محيط هاي آموزشي، رنگ‌آميزي راهروها، کلاسها و محيط‌هاي آموزشي، ساماندهي فضاهاي کلاس، تعمير و بازسازي وسايل گرمايشي و سرمايشي و بازبيني و بهسازي ميزها و نيمکت‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.وي ادامه داد:از نيمه دوم شهريور ماه بازرسان ستاد به مناطق مختلف کشور به منظور بازديد از مدارس اعزام مي شوند و مدارس هرکدام براساس آمادگي شان ارزيابي مي شوند.

به گفته معاون آموزش متوسطه، کميته تبليغات نيز بايد اطلاع رساني هاي مربوط به زمان توزيع کتاب، برگزاري جشن غنچه ها، تهيه لوازم التحرير براي کودکان نيازمند را انجام دهد که اين اقدامات در دستور کار قرار گرفته است.سحرخيز اعلام کرد:جشن غنچه ها براي نوآموزان 31 شهريور ماه برگزار مي شود و قرار است که کتابهاي آنها نيز در همان روز به آنها تحويل داده شود.همچنين زنگ آغاز سال تحصيلي دوشنبه اول مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس به صدا در مي آيد.


 آغاز امتحانات جبراني دانش‌آموزان از دوم شهريور  

 
رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات جبراني دانش‌آموزان از دوم شهريور شروع شده و تا 18 شهريور ادامه دارد که طراحي سوالات متناسب با توانمندي دانش‌آموزان است.عبدالامير عرفي در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به امتحانات جبراني دانش‌آموزان اظهار داشت: امتحانات جبراني دانش‌آموزان سال سوم متوسطه و پيش دانشگاهي که در امتحانات خرداد موفق به کسب نمره قبولي نشدند از تاريخ 2 شهريور تا 18 شهريور برگزار مي‌شود.

وي افزود: نتايج امتحانات تا آخر شهريورماه اعلام مي‌شود همچنين طراحي سوالات امتحاني متناسب با توانمندي دانش‌آموزان است و ساعت شروع امتحان از 10 صبح است.


 هوشمند شدن 4 مدرسه استثنايي در تهران 

رئيس آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران گفت:تاكنون 4 مدرسه استثنايي تمام‌هوشمند شده و بقيه آن‌ها به 2 كلاس مجهز شده‌اند.در آينده نيز با تلاش مديران و مشاركت‌هاي مردمي مجهزترين مدرسه استثنايي در خاورميانه احداث خواهد شد.

وجيه الله پرويزي در ارتباط با هوشمندسازي مدارس استثنايي اظهار كرد: در سال گذشته مرحله اول هوشمندسازي مدارس استثنايي انجام شده است.در اين مرحله تمام مدارس به يك كلاس مجهز، هوشمند شدند.

وي افزود:مرحله دوم هوشمندسازي مدارس استثنايي در تابستان انجام شد و به اميد خدا جشن هوشمندسازي مدارس را خواهيم گرفت.

رئيس آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران همچنين خاطرنشان كرد:تاكنون 4 مدرسه استثنايي تمام‌هوشمند شده و بقيه آن‌ها به 2 كلاس مجهز شده‌اند.در آينده نيز با تلاش مديران و مشاركت‌هاي مردمي مجهزترين مدرسه استثنايي در خاورميانه احداث خواهد شد.


 كاغذ اخبـار 

هوشمندسازي 40 هزار مجمتع آموزشي تا پايان تابستان

رئيس مركز آمار، فناوري اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش از هوشمندسازي بيش از 40 هزار مجمتع آموزشي تا پايان تابستان خبر داد و گفت:سال گذشته سازمان نوسازي مدارس 413 ميليارد ريال براي هوشمندسازي مداري به ويژه مدارس تازه ساخت و جديدالتاسي اختصاص داده است.

يوسف نوري در گفتگو با مهر درباره روند هوشمندسازي مدارس کشور با بيان اين مطلب گفت:طرح فراگير هوشمندسازي مدارس از يکسال و نيم پيش شروع شده و در اين مدت نيز پژوهشهاي لازم در حوزه نحوه هوشمندسازي مدارس از سوي مرکز سنجش و مرکز فناوري ارتباطات آموزش و پرورش انجام شده است.

وي افزود:نتايج پژوهشها حاکي از آن است که زيرساختهاي لازم در اکثريت مدارس کشور فراهم شده است، اما در حوزه کاربرد بايد تلاشهايي براي آموزش فرهنگيان انجام شود تا معلمان با توانمندي کامل از ابزار و ادوات هوشمند براي آموزش دروس و انتقال صحيح مفاهيم به دانش آموز استفاده کنند.

به گفته نوري، دوره‌هاي آموزشي هوشمندسازي با همکاري مرکز نيروي انساني آموزش و پرورش بايد براي فرهنگيان به صورت حضوري و نيمه حضوري برگزار شود که هماهنگي لازم براي برگزاري اين کلاسها انجام شده است.وي با اشاره به هوشمندسازي مجتمع هاي آموزشي توضيح داد:يکي از برنامه هاي اصلي ما براي سال تحصيلي جديد هوشمندسازي مجتمع هاي آموزشي روستاني است که به اين منظور نيز بيش از 30 ميليارد ريال اعتبار براي تجهيز آنها اختصاص داده شده است و تا پايان تابستان و قبل از شروع سال تحصيلي جديد بيش از 40 هزار مجتمع روستايي و مدارس عشاير هوشمند مي شوند.

*تبلت در سال تحصيلي جديد به سه مدرسه پايتخت وارد مي شود

نوري درباره ورود تبلت به مدارس پايتخت براي سال تحصيلي جديد توضيح داد:اين طرح در سه مدرسه از مناطق مختلف شهر تهران به صورت پايلوت اجرايي مي شود تا نتايج آن مورد بررسي قرار گيرد.وي با بيان اينکه درصدد بومي سازي استفاده از تبلت در مدارس کشور هستيم، افزود:در صورتيکه امکان بومي سازي تبلت براي دانش آموزان وجود داشته باشد، پس از بررسي نهايي و مثبت بودن نتايج آن، تبلت به مدارس وارد مي شود.نوري با اشاره به اينکه تکليف ورود تبلت به مدارس تا مهرماه سال آينده مشخص مي شود، افزود:در حال حاضر در بسياري از مدارس دنيا از تبلت براي سيستم آموزشي استفاده مي کنند و ما نيز ضمن مطالعه تجارب اين کشورها، درصدد بومي سازي آن با فرهنگ و هويت ايراني هستيم.


مدير گروه مطالعات اجتماعي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش:

حذف سه عنوان درسي از پايه‌هاي سوم و هفتم

ناهيد فلاحيان در گفت‌وگو با (ايسنا)، درباره حذف سه عنوان درسي تاريخ، جغرافيا و تعليمات اجتماعي و تلفيق و جايگزيني محتواي اين سه کتاب در قالب مطالعات اجتماعي، گفت:برنامه درسي تعليمات اجتماعي سال‌ها بود که هيچ گونه تغيير اساسي نداشته و حدود 10 سالي است که براي محتواي اين درس تلاش مي‌شود.

مدير گروه مطالعات اجتماعي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر همين اساس نقشه راه متفاوتي براي درس مطالعات اجتماعي در پايه ابتدايي تا پايان متوسطه اول تدوين شد.وي گفت:در تغييرات جديد، محتوا در چهار عرصه رابطه انسان با خدا، با خود، خلق و عالم خلقت و همچنين پنج عنصر تعقل، ايمان، علم، عمل و اخلاق تدوين شده و بحث اخلاق درون‌سازي ارزش‌ها و نگرش‌ها از اهميت بالايي برخوردار است.

وي با تاکيد بر اينکه در پايه ابتدايي موضوعات کاملا تلفيقي است و بيشتر بر موضوع خانه و مدرسه تاکيد شده است، گفت:براي اينکه دانش‌آموزان با محيط خارج که در آن زندگي مي‌کنند، شناخت و تعامل بهتري داشته باشند، برنامه‌هاي تلفيقي در اين پايه بيشتر است، اما در پايه هفتم ضمن آنکه از تحول تلفيقي استفاده شده، دانش‌آموزان و دبيران از حجم محفوظات سه کتاب مجزا و آموزش آن در زمان محدود 45 دقيقه به يک کتاب با محتواي جديد دست پيدا کرده‌اند.فلاحيان خاطر نشان کرد:در مطالعات اجتماعي به جاي اينکه دانش‌آموزان را به سرعت از وقايع اطلاعات زياد عبور دهيم و معلمان مجبور باشند آزمون‌هاي متعددي را برگزار کنند، يک کتاب تحت عنوان مطالعات اجتماعي در 12 فصل ارائه مي‌شود و يک نمره در کارنامه دانش‌آموز درج خواهد شد.

وي با تاکيد بر اينکه در کتاب جديد، جغرافيا و تاريخ تضعيف نشده، بلکه به روزتر شده است، اظهار کرد: بخشي از تاريخ اين کتاب که عمدتا تاريخ ايران و باستان است، به جاي تاکيد بر سلسله‌ها و تاريخ سياسي، به اوضاع اجتماعي و اقتصادي مردم در گذشته پرداخته است و با موضوعات جذاب، انواع ورزش‌ها، جشن‌ها و داد و ستد آن زمان را به دانش‌آموزان آموزش مي‌دهد.


 خواندني‌ها 

اگر زبان و ادب فارسي نبود

قسمت سوم - پاياني

در بهشت ادبيات و زبان فارسي ،گل هاي معطر بوستان و گلستان بوييدني است.

در تفرج در اين باغ مي توان لحظه هاي عارفانه و عاشقانه را در آثار عطار و نظامي و در نثر كشف المحجوب و اسرالتوحيد و آثار سهروردي و عينالقضاة يافت.

ادبيات و زبان فارسي بهشتي نيست كه تنها ايران زمين را در خود جاي داده باشد اين بهشت،خوان گسترده و باغ دلگشا و روح افزايي است كه كران تا كران جهان را زير سايه سار خويش گرفته است.زبان و ادبيات ما زبان ديروز و امروز نيست،زبان و ادب همه روزگاران است.زبان رسانه هاي امروز و همه خويش انديشان و صاحب نظران و فرداپردازان است ؛زباني است كه بي آن تاريخ فردا به لكنت مي افتد و زيبايي و دانايي و رسايي معطل و تعطيل مي شود.

اگر زبان فارسي و ادبيات فارسي نباشد،هويت ما گم خواهد شد ،شناسنامه ما مهر باطل خواهد خورد و قفلي سنگين بر گنجينه معارف و حقايق و دقايق آويخته خواهد شد.

اگر چنين است - كه چنين است-دريغ است اين بهشت نباشد؛اين سبز قدسي سايه گستر برچيده شود يا آسيب ببيند و اين قصر رفيع آسمان ساي فرو ريزد.

اگر دلواپس اين آفت و خطر برخاسته و خداي ناخواسته هستيم ،اين باغ را باغباني كنيم و اين آستان و حريم آسماني را پاسداري.

بكوشيم اين زبان را به كار ببريم ،واژه هاي بيگانه را از ساحت زبان برانيم و ادبيات شيرين و شورانگيزمان را بخوانيم و بدانيم و نشناسيم.اين تهديد،جدي است كه زبان ها در حال افولو بيماري و مرگ تدريجي اند و حاكميت زبان بيگانه ميدان بر ديگر زبان ها تنگ مي كند و بي رحمانه تيغ بر حلقومشان مي نهد.

بايد كاري كرد تانسل ما به ويژه كودكان و نوجوانان،متون ارجمند و گران سنگ و ژرف ادبي را بخوانند و در گلگشت و تفرج در بهشت ادبيات،جان را سيراب ،روح را تربيت ،وجود را از ناروايي ها پيراسته و دل را به مهر و روشني و خرد آراسته كنند.

زبان و ادبيات فارسي ،بهشت است و بهشت گستران بي هيچ ترديد بهشتي اند.

جان و زبان و جهانتان بهشتي باد.

منبع:رشد آموزش زبان و ادب فارسي /سر دبير


 از گوشه و كنار 

آغاز طرح استقبال از مهر از 15 شهريور

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران از افزايش ناوگان حمل و نقل دانش آموزي خبر داد و گفت:محيط داخلي سرويس مدارس محيط تعليم و تربيت است که دانش آموزان نکات متعددي من جمله قانون مداري ، مديريت زمان و تعاملات اجتماعي را در آن
فرا مي گيرند.

به گزارش ايسنا، يزدي‌خواه با اشاره به طرح استقبال از مهر که از 15 شهريور آغاز و تا 15 مهر ادامه خواهد يافت و با تاکيد بر بازگشايي شکوهمند مدارس در آغاز سال تحصيلي و مراسم جشن شکوفه ها به تشکيل ستاد ساماندهي سرويس مدارس اشاره کرد.

وي در نخستين ستاد مرکزي بازگشايي مدارس اظهارداشت:به عنوان خادم فرزندان کلان شهر تهران، از توجه ويژه حوزه حمل و نقل و ترافيک تشکر مي کنم.

وي خواستار تقويت همکاري هاي بين بخشي براي خدمت رساني به اقشار مختلف شهروندان بويژه دانش آموزان عزيز شهر تهران شد و افزود:پس از مصوبه هيئت دولت، طي چند سال اخير اقدامات شايسته اي در خصوص حمل و نقل و سرويس مدارس انجام شده است.

به گفته مديرکل آموزش و پرورش شهرتهران، دانش آموزان گرانبهاترين سرمايه هاي اجتماعي ما هستند و آموزش و پرورش شهر تهران با دارا بودن يک ميليون و 200 هزار دانش آموز در 4500 واحدآموزشي 9 درصد دانش آموزان کشور را دارا مي باشد.

وي به همکاري هايي که بين دستگاه هاي مختلف و آموزش و پرورش شهر تهران در زمينه هاي مختلف من جمله اردوي راهيان نور، آموزش هاي هلال احمر و امداد و نجات، هميار پليس و ...انجام مي شود اشاره نمود و اظهارداشت:ان‌شاء الله اين جلسه زمينه اي باشد براي بازگشايي با شکوه مدارس و بهار تعليم و تربيت.


وجود 1700 مدرسه تخصصي ورزش در کشور

معاون تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش، گفت:تعداد 1700 مدرسه تخصصي ورزش در کشور وجود دارد.

به گزارش پانا، کيومرث هاشمي با بيان اينكه موضوع سرانه براي فضاي ورزشي در سطح دنيا منسوخ شده است تصريح كرد:امروزه نسبت به گذشته از نظر فضاي ورزشي پيشرفت زيادي داشته‌ايم، چشم‌انداز در نظر گرفته شده ساخت 4 هزار سالن ورزشي در كشور بود كه ساخت 3 هزار سالن شروع شده است و از اين تعداد 1000 سالن به بهره‌برداري رسيده است در صورتي كه تا قبل از اين كل سالن‌هاي ورزشي كشور 1350 سالن بود.

معاون تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه تعداد خيرين مدرسه‌ساز بسيار بيشتر از خيرين سازنده سالن‌هاي ورزشي است، خاطر نشان كرد:كساني كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند اكثرا از زمينه ورزشي و تمكن مالي برخوردارند و تا به حال 550 سالن ورزشي كشور توسط خيرين ساخته شده است.

هاشمي افزود:ناهنجاري قامتي دانش‌آموزان، واقعيتي است كه وجود دارد.علل به وجود آمدن ناهنجاري قامتي و شيوع آن بين دانش‌آموزان عادات غلط بدني است كه در اين خصوص هزار پايگاه اصلاح ناهنجاري‌هاي قامتي دانش‌آموزان در سراسر كشور احداث شده كه از اين تعداد 47 پايگاه در خراسان رضوي فعاليت دارند.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون