جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2838- تاریخ : 1392/05/07 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)


تدوين فرم نظر سنجي در خصوص شيوه نامه انتخاب معلمان نمونه سال 93-92


قرآن مبناي برنامه‌ريزي آموزشي در آموزش و پرورش است


برگزاري نخستين كنگره علمي، آموزشي بازي‌هاي رايانه‌اي و ارتقاي سلامت


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 تدوين فرم نظر سنجي در خصوص شيوه نامه انتخاب معلمان نمونه سال 93-92 

 
قائم مقام وزير در ستاد بزرگداشت مقام معلم از تهيه فرم نظر سنجي در خصوص شيوه نامه انتخاب معلمان نمونه سال 93-92 خبر داد .به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، اسدالله اسدي گرمارودي با اشاره به مطلب فوق افزود :با توجه به مفاد سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و سياست ها و برنامه هاي مصوب در راستاي ارتقاء منزلت اجتماعي و جايگاه معلمان ، هر سال بر اساس ضوابط مصوب به كمك فرمي 25 سنجه اي كه معيارهايي را در سه محور ارزشي، دانشي و مهارتي مورد بررسي قرار مي دهد، تعدادي از معلمان كه حد نصاب امتياز لازم را كسب كرده باشند به عنوان معلم نمونه در سطح مدرسه /منطقه/استان و كشور انتخاب و مورد تقدير و تشويق قرار مي گيرند .

رئيس مركز برنامه ريزي و آموزش نيروي انساني اضافه كرد :ستاد بزرگداشت مقام معلم با عنايت به لزوم مشاركت همكاران در اصلاح و بهبود پرسشنامه تصميم گرفت تا از نظرات پيشنهادي همكاران در تكميل آن استفاده نمايد.

وي افزود همكاران محترم مي توانند پيشنهادات اصلاحي خود را حد اكثر تا تاريخ 25/5/92 به نشاني پست الكترونيكي setadmarkazi@medu.ir ارسال نمايند.

اسدي گرمارودي تصريح كرد :از ارائه دهندگان بهترين پيشنهادات نيز تقدير خواهد شد.


 قرآن مبناي برنامه‌ريزي آموزشي در آموزش و پرورش است 

 
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش، قرآن را پايه و اساس نظام تعليم و تربيت خواند وآن را مبناي برنامه‌ريزي آموزشي قلمداد كرد.به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، حجت الاسلام و المسلمين دكترمحي الدين بهرام محمديان در نشست تخصصي اهداف و شاخص هاي توسعه آموزش عمومي قرآن كشور در بيست و يكمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با اشاره به اينكه قرآن كتاب هدايت و زندگي است، افزود: هدف از تلاوت قرآن، رسيدن به انسان‌شناسي، هستي‌شناسي وخداشناسي است.

وي با اشاره به اينكه هدف آموزش عمومي قرآن در آموزش و پرورش، دستيابي دانش‌آموزان به مراتبي از حيات طيبه است تا بتوانند ضمن شناسايي جايگاه خود در هستي، به شناخت دين و پروردگار متعال نيز دست يابند، گفت:در سند تحول بنيادين، هدف تربيت قرآني دستيابي به حيات طيبه با رويكرد شكوفايي فطرت در 4 عرصه ارتباط با خود، خدا، خلق و خلقت در 11 حوزه يادگيري عنوان شده است.

محمديان افزود:هدف كمي آموزش قرآن در 3 سال اول دوره ابتدايي روخواني و روان‌خواني قرآن و در سه سال دوم،‌ توانمندسازي و آشنايي دانش‌آموزان با مفاهيم قرآن به صورت ساده و معارف قرآن متناسب با سن آنان و ايجاد انس و الفت ودر 3 سال دوره اول متوسطه آشنايي با مفاهيم قرآن، فنون قرآني و ترجمه آيات است.

وي با اشاره به اينكه براساس برنامه انس با قرآن، تلاوت قرآن نبايد در هيچ دوره‌اي حذف شود ، تأكيد كرد: هدف در 3 سال دوره دوم متوسطه تدبر در آيات قرآن و دستيابي دين از متون قرآني براي زندگي كردن است.

دكتر محمديان با اشاره به اينكه در دوره ابتدايي شاخص‌هاي اندازه‌گيري آموزش قرآن توصيفي هستند ،افزود: در دوره دوم ابتدايي شاخص‌ها علاوه بر توصيفي، كمّي خوهد بود و برخي از محفوظات قرآني در حفظ آيات قرآن و معارف و توانمندي صحيح خواندن قرآن نيز مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با اشاره به شاخص‌هاي كمي و عملي در 2 دوره متوسطه گفت:اهداف تربيتي قرآن اقناع ذهني دانش‌آموزان به تقدس و بركت قرآن، ايجاد آرامش دل در آنان و راهنماي عمل بودن قرآن است.


 برگزاري نخستين كنگره علمي، آموزشي بازي‌هاي رايانه‌اي و ارتقاي سلامت 

 نخستين كنگره علمي،آموزشي بازي هاي رايانه اي و ارتقاي سلامت با رويكرد سبك زندگي سالم به همت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشكي در بهمن‌ماه سال 92 برگزار مي‌شود.به گزارش پانا، نخستين كنگره علمي،آموزشي بازي هاي رايانه اي و ارتقاي سلامت با رويكرد سبك زندگي سالم به همت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشكي، وزارت آموزش و پرورش و بنياد ملي بازي هاي رايانه اي در بهمن ماه سال 1392 برگزار مي شود.علاقمندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر و تماس با دبيرخانه كنگره به پايگاه اينترنتي كنگره به نشاني www.game.behdasht.gov.irمراجعه نمايند.


 كاغذ اخبـار 

رويکرد جديد در آموزش زبان انگليس

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از آموزش تفکر و سبک زندگي در پايه اول متوسطه خبر داد و اعلام کرد:نخستين بار، نحوه تفکر و سبک جديد زندگي در کتاب تازه تاليف تفکر و سبک زندگي به دانش آموزان پايه اول دوره اول متوسطه آموزش داده مي‌شود.

به گزارش پانا، ابراهيم سحرخيز، افزود:طبق اهداف برنامه درسي ملي ، در اين کتاب ، دانش آموزان با آداب و مهارت هاي زندگي آشنا مي شوند و نحوه خردورزي را مي آموزند تا در آينده ، وظايف شهروندي خود را ايفا کنند.

وي گفت:در اين کتاب ، نحوه مواجه شدن با واقعيت ها و آسيب هاي اجتماعي آموزش داده مي شود و آموزش محتواي تکميلي آن در پايه هاي تحصيلي بالاتر ادامه مي يابد.

سحرخيز همچنين گفت:کتاب کار و فناوري از ديگر کتب تازه تاليف پايه اول دوره اول متوسطه است که با هدف آموزش و نهادينه کردن فرهنگ کار و کارآفريني از اول مهر در اين پايه تدريس خواهد شد.

وي افزود:طبق برنامه درسي ملي ، دروس اين پايه 30 ساعت در هفته از شنبه تا چهارشنبه تدريس مي شود و دانش آموزان در روزهاي پنجشنبه مي توانند در کنار خانواده باشند يا از برنامه هاي اوقات فراغت مدارس استفاده کنند.سحرخيز همچنين به واحد مرکزي خبر،گفت:کتاب زبان انگليسي پايه اول دوره اول متوسطه نيز امسال با رويکرد جديد تدريس مي شود.


جزئيات حضور دانش‌آموزان در برنامه‌هاي تابستاني

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش گفت:در حال حاضر حدود 18 هزار پايگاه اوقات فراغت براي فعاليت‌هاي تابستاني دانش‌آموزان داير است.حسين هژبري، معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس «توانا»، به برنامه‌هاي اوقات فراغت دانش‌آموزان اشاره کرد و اظهار داشت:در حال حاضر 18 هزار پايگاه اوقات فراغت در سراسر کشور داير است و حدود 2.5 تا 3 ميليون دانش‌آموز تحت پوشش برنامه‌هاي اين پايگاه‌ها هستند.وي به طرح اردوهاي هجرت و جهادي اشاره کرد و گفت:اين طرح به منظور بهسازي و بازسازي مدارس، از تيرماه آغاز شده و تا پايان مردادماه ادامه دارد که سازمان نوسازي مدارس کشور، بسيج سازندگي، بسيج دانش‌آموزي و معاونت پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش در اين طرح همکاري دارند.

هژبري افزود: در سال گذشته 16 هزار مربي و استادکار در اين طرح شرکت کردند و 400 هزار دانش‌آموز به فعاليت پرداختند که پيش‌بيني مي‌کنيم امسال نيز همين تعداد در اين طرح شرکت کرده باشند.وي با بيان اينکه برخي هنرستان‌هاي فني‌وحرفه‌اي و کاردانش براي دانش‌آموزان برنامه دارند، ادامه داد:اين مراکز مهارت‌هاي مختلف را به دانش‌آموزان آموزش مي‌دهند.

*شرکت حدود 2 ميليون دانش‌آموز در برنامه‌هاي کنکور

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش به فعاليت کانون‌هاي پرورش فکري کودکان و نوجوانان اشاره کرد و بيان داشت:حداقل يک ميليون دانش‌آموز تحت پوشش برنامه‌هاي فرهنگي و هنري اين کانون هستند.

وي با بيان اينکه مدارس تيزهوشان براي دانش‌آموزان برنامه دارد، افزود:مدارس تيزهوشان براي تمام دانش‌آموزان تحت پوشش در ايام تابستان برنامه و اردو دارند.

هژبري ادامه داد:برخي از دانش‌آموزان سوم دبستاني و پيش‌دانشگاهي نيز در تابستان به برنامه‌هاي علمي و کلاس‌هاي کنکور مي‌پردازند که حدود 1.5 تا 2 ميليون دانش‌آموز درگير کلاس‌هاي کنکور و فعاليت‌هاي علمي هستند.وي به طرح «مزرعه تابستاني من»اشاره کرد و گفت:در اين طرح حدود 3 ميليون دانش‌آموز روستايي در کنار خانواده به فعاليت‌هاي دامداري و کشاورزي مي‌پردازند.معاون فرهنگي و پرورشي وزير آموزش و پرورش ادامه داد:برخي از دانش‌آموزان نيز در فعاليت زبان‌آموزي و برخي در کلاس آزاد تئاتر و غيره شرکت مي‌کنند.


 از گوشه و كنار 

اطلاعيه دفتر مراقبت از آسيب‌هاي اجتماعي در مورد ارزيابي ادارات كل آموزش و پرورش

دفتر مراقبت در برابر آسيب هاي اجتماعي در مورد ارزيابي عملكرد ادارات كل آموزش و پرورش كشور،اطلاعيه اي صادر كرد.

به گزارش پانا، دفتر مراقبت در برابر آسيب هاي اجتماعي در مورد ارزيابي عملكرد ادارات كل آموزش و پرورش كشور،اطلاعيه اي صادر كرد.متن اطلاعيه به شرح زير است:به اطلاع كليه ادارات كل آموزش و پرورش كشور مي رساند ، دفتر مراقبت در برابر آسيب هاي اجتماعي ، نتيجه دومين مرحله ارزيابي هاي خود از عملكرد ادارات كل آموزش و پرورش در سال تحصيلي 92-1391 را در هفته سوم مرداد ماه جاري اعلام و منتشر مي نمايد. لذا ، كليه استان هايي كه تاكنون مستندات خود را كامل نكرده اند ، هرچه سريعتر ، مستندات خود را جهت ارزيابي و مطابقت با شاخص ها به دفتر مراقبت ارسال نمايند.همچنين به آگاهي مي رساند ، دفتر مراقبت در نظر دارد نتيجه نهايي ارزيابي هاي مربوط به سال تحصيلي 92-1391 را در هفته سوم شهريور ماه و قبل از آغاز سال تحصيلي جديد اعلام و استان هاي برگزيده را معرفي نمايد.


وجود 6800 پروژه نيمه تمام آموزشي و ورزشي در کشور

معاون عمراني وزير آموزش و پرورش گفت:در حال حاضر 6800 پروژه نيمه تمام آموزشي و ورزشي در کشور داريم که 82 درصد آنها دولتي است.مرتضي رئيسي، رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور در گفت‌وگو با فارس «توانا»اظهار داشت:در حال حاضر 6800 پروژه نيمه تمام آموزشي و ورزشي در کشور داريم که اميدواريم با تخصيص اعتبارات بتوانيم بخشي از آنها را تکميل کرده و تحويل دهيم. وي ادامه داد:اتمام تمام پروژه‌هاي نيمه تمام به اعتباري حدود 4 هزار ميليارد تومان نياز دارد و اين در حاليست که اعتبار عمراني آموزش و پرورش در مجموع ملي و استاني در سال‌جاري به حدود 2 هزار ميليارد تومان مي‌رسد.

رئيسي اضافه کرد:از مجموع 6800 پروژه نيمه تمام، 82 درصد دولتي و 18 درصد مردمي يا مشارکتي است که از اين 18 درصد، 9 درصد مردمي و 9 درصد مشارکت دولت و مردم است.

وي افزود:6800 پروژه نيمه تمام دولتي شامل 830 سالن ورزشي، 240 استخر و مدارس طرح تخريب و بازسازي است.


چاپ وتوزيع حدود 130ميليون جلدكتاب درسي براي تمامي پايه‌ها

مدير كل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي از چاپ و توزيع حدود 130 ميليون جلد كتاب درسي در كشور براي همه پايه ها و دوره هاي تحصيلي خبر داد.به گزارش پانا، احمد حسيني گفت:از مجموع 1100 عنوان كتاب درسي تغيير يافته در پايه‌ها و دوره‌هاي تحصيلي مختلف ، محتواي 50 عنوان با تغييرات اساسي به چاپ مي رسد.وي افزود:به استثناي كتب درسي پايه هاي سوم ابتدايي و اول دوره متوسطه كه جديدالتاليف هستند ، كتب درسي ديگر پايه ها با حدود 5 درصد تغيير جزئي چاپ مي شود.

حسيني با اشاره به اين مطلب كه روند تاليف و چاپ كتب درسي از مردادماه سال گذشته آغاز شده است و مرداد امسال به پايان مي رسد، تصريح كرد:توزيع كتب درسي مانند سال هاي پيش از شهريورماه آغاز مي شود و تا پايان اين ماه ادامه خواهد يافت .

مدير كل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي، يادآور شد:كتاب هاي فيزيك پايه هاي اول و دوم متوسطه تغييرات كلي داشته است و كتاب رياضي پايه هاي اول و ششم ابتدايي و علوم پايه اول دوره اول متوسطه نيز با تغييرات جزئي به چاپ مي رسد.


  قلم معلم 

اهميت مدارس هوشمند

قسمت اول

درعصري که مازندگي مي کنيم آموزش وپرورش اکثرکشور هاي جهان ، دچار تحول ودگرگوني شده است. در واقع استفاده از نرم افزارها ، سخت افزارها و توليد محتواي آموزشي به پيدايش نظام نوين آموزش منجر گرديده است. که مي تواند درانتقال هر چه بهترمفاهيم و مطالب درسي ، افزايش سطح يادگيري و کاهش اتلاف وقت تاثيربسزايي داشته باشد.

اما متاسفانه هنوزدر اکثرمدارس کشورما ،آموزش رايج آموزش به شيوه سنتي مي باشد که نتوانسته مشکلات آموزشي وپرورشي ما را حل کند. در روش هاي سنتي ،همان طور که مي دانيم ميزان مشارکت دانش اموزان را در امر تدريس ويادگيري بسيار کم است که اين خود باعث خستگي وکسالت دانش آموزان وحفظ طوطي وار مطالب درسي وکاهش عمر يادگيري مي شود. علاوه بر اين دانش آموزان کم تر خودشان دنبال پاسخ سوالات وجمع آوري مطالب درسي مي روند وبيشتر اين معلم است که پاسخ سوالات را مي دهد ودر واقع معلم محور است وروحيه تحقيق وپژوهش گري در دانش آموزان بسيار ضعيف مي باشد. از طرفي ميزان علاقه و اشتياق دانش آموزان به استفاده از رايانه امري غير قابل انکارو اغماض مي باشد که ما مي توانيم بااستفاده از فناوري نوين اطلاعات وارتباطات در امرآموزش به اين شوروعلاقه هدف وسمت وسو بدهيم ودانش آموزرادرجريان يادگيري قرار دهيم وبه نتايج ارزشمند آموزشي وپرورشي نايل شويم . در مدارس هوشمند که درآن ازکاربردفناوري نوين اطلاعات وارتباطات استفاده مي شوددانش آموزان نفش اصلي واساسي درفرايند ياددهي وياگيري رادارد .

ادامه دارد...

مهين فاتح


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
ويژه
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون