جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2801- تاریخ : 1392/03/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)


ورود نانو به مطالب درسي دانش‌آموزان متوسطه


جايزه 30 ميليون ريالي براي دانش آموزان حافظ قرآن


نتايج نقل و انتقال فرهنگيان تهران مردادماه اعلام مي‌شود


كاغذ اخبـار


شخصيت‌هاي علمي


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 ورود نانو به مطالب درسي دانش‌آموزان متوسطه 

 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوب كرده است كه دانش آموزان شركت كننده در جشنواره نانو از امتيازات مصوبه هاي وزارت علوم برخوردار شوند.ابراهيم سحرخيز در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا و با اشاره به بحث ورود علم نانو به کتابهاي درسي اظهار کرد:با توجه به اهميت علم نانو در دنياي مدرن امروز، دانش‌آموزان بايد از مقطع متوسطه با اين علم آشنا شوند و به همين دليل صحبت هاي مقدماتي براي ورود مباحث علمي نانو به كتاب هاي درسي انجام شده است.

وي ادامه داد:در حال حاضر در برخي از رشته هاي هنرستاني، موضوع پليمر را در حيطه نانو دنبال مي کنند، همچنين در بعضي از دروس مانند زيست شناسي به فراخور تناسب موضوع بحث هايي درخصوص نانو مطرح مي شود.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود:به عبارتي به مرور اين بحث ها وارد کتابهاي درسي دانش آموزان خواهد شد.

سحرخيز با بيان اينکه براي سال تحصيلي آينده حضور مباحث نانو در کتابهاي درسي بيشتر خواهد شد، گفت:همزمان با تغيير کتب درسي علم نانو وارد کتابهايي همانند علوم تجربي، زيست، فيزيک و شيمي مي شود.وي خاطرنشان کرد:قطعاً مباحث علمي نانو در بخش هايي از کتب درسي دانش آموزان متوسطه قرار مي گيرد تا آنها اطلاعات بيشتري در اين زمينه كسب كنند.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد:شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوب كرده است كه دانش آموزان شركت كننده در جشنواره نانو از امتيازات مصوبه هاي وزارت علوم برخوردار شوند.سحرخيز اظهار کرد:اين مصوبه به شوراي عالي آموزش و پرورش مي رود تا در آنجا نيز تاييد و تصويب و سپس به معاونت متوسطه ابلاغ شود.


 جايزه 30 ميليون ريالي براي دانش آموزان حافظ قرآن 

مدير کل امور قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش به اختصاص هداياي ويژه به حافظان کل قرآن در طرح ملي نهضت حفظ قرآن اشاره کرد و گفت:اين هدايا شامل 30 ميليون ريال هديه نقدي، حج عمره و برخورداري از تسهيلات و امکانات سازمان‎ها و نهادهاي مرتبط با آموزش و پرورش است.

به گزارش (ايسنا)منطقه لرستان، محمد بنيادي در گردهمايي معاونين پرورشي شهرستان‎ها و مناطق استان لرستان ايجاد 5000 قطب قرآني در سراسر کشور را از اهداف مقام عالي وزارت برشمرد و گفت:يکي از استان‎هاي موفق در بحث مدارس قرآني، فعاليت اين مدارس در لرستان است.

وي از فعاليت 41 مدرسه رسمي تخصصي قرآني در اين استان خبر داد و افزود: گسترش مدارس قرآني برنامه‎اي به 91 مدرسه در اولويت کاري قرار دارد.بنيادي در گردهمايي مديرکل و معاونين آموزش و پرورش لرستان نيز گفت:سال گذشته يک ميليون و 500 هزار دانش آموز و فرهنگي حافظ نيم جزء و يک جزء آموزش ديدند.

وي همچنين به اختصاص هداياي ويژه به حافظان کل قرآن در طرح ملي نهضت حفظ قرآن اشاره کرد و گفت:اين هدايا شامل 30 ميليون ريال هديه نقدي، حج عمره و برخورداري از تسهيلات و امکانات سازمان‎ها و نهادهاي مرتبط با آموزش و پرورش است.بنيادي با بيان اينکه لوح تقدير با امضاء وزير آموزش و پرورش براي حافظان طرح نور ارسال شده است، گفت: دو ميليارد و 530 ميليون ريال بابت هداياي حافظان قرآن که موفق به کسب حد نصاب قبولي شده‎اند نيز به استان اختصاص داده شده است.

معاون پرورشي و فرهنگي اداره کل آموزش و پرورش استان نيز گفت:در حال حاضر 273 مدرسه فوق برنامه قرآني نيز در لرستان فعاليت مي‎کنند.قرباني همچنين برگزاري مسابقات نماز، احکام و نهج‎البلاغه دانش‎آموزي در استان را از ديگر برنامه‎هاي اين اداره کل با رويکرد تربيت ديني و قرآني در سال‎جاري برشمرد.


 نتايج نقل و انتقال فرهنگيان تهران مردادماه اعلام مي‌شود 

 
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران از اعلام نتايج نقل و انتقال فرهنگيان در مرداد امسال خبر داد.سيد علي يزديخواه، مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با فارس «توانا»اظهار داشت: درخواست‌هاي نقل و انتقال فرهنگيان تهران در حال بررسي است و نتايج آن در مرداد ماه اعلام مي‌شود.

وي ادامه داد:در بحث نقل و انتقالات دو آيتم مد نظر است که شامل توافق مناطق مبدأ و مقصد است؛ به اين معنا که منطقه مبدأ اعلام کند به رشته و جنسيت مورد نظر نيازي ندارد و منطقه مقصد نيز اعلام کند به رشته و جنسيت مورد نظر، نياز دارد.

يزديخواه تأکيد کرد:بر اساس بخشنامه نقل و انتقالات فرهنگيان وزارت آموزش و پرورش، انتقال فرهنگيان از شهرستان‌ها به شهر تهران ممنوع است.


 كاغذ اخبـار 

ساماندهي رشته‌هاي کارودانش در 60 عنوان ديپلم تخصصي

مديرکل دفتر فني وحرفه اي و کارودانش وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه رشته هاي کار و دانش در برخي از بخش هاي جامعه به خوبي تعريف نشده است، گفت:به همين منظور 243 رشته کار ودانش در 60 عنوان ديپلم ساماندهي شده و گرايش مربوط به رشته در عنوان ديپلم ذکر مي شود.

محمد شريف زاده در گفت و گو با پانا، در پاسخ به سوالي مبني بر تعداد عناوين ديپلم هاي رشته هاي فني و حرفه اي و کار و دانش اظهار کرد:در حال حاضر حدود 300 رشته در مجموعه شاخه هاي فني و حرفه اي و کار و دانش وجود دارد که از اين تعداد حدود 243 رشته مربوط به شاخه کار و دانش است.

وي با بيان اينکه تعداد رشته هاي کار و دانش با توجه به تنوع و تعداد رشته ها، بالاست اضافه کرد:رشته هاي کار و دانش بنا بر اعلام نياز مناطق و استانها و همراه با دستگاه هاي متولي که قصد دارند از خدمات دانش آموزان اين رشته ها در آينده استفاده کنند، تعريف مي شوند و با هماهنگي دستگاه هاي بهره بردار، استاندارد مهارت اين رشته ها نوشته و تبيين مي شود.

مديرکل دفتر فني و حرفه اي و کار و دانش آموزش و پرورش ادامه داد:رشته هاي کار و دانش در برخي از بخش هاي جامعه به خوبي تببين و تعريف نشده است، به همين منظور، ما 243 رشته کار و دانش را در 60 عنوان ديپلم ساماندهي کرديم که گرايش مربوط به رشته در عنوان ديپلم آورده مي شود تا دستگاه هاي بهره بردار به خوبي بتوانند نسبت به توانايي هاي دانش آموزان و تخصص آنها آگاهي کسب کنند.شريف زاده با بيان اينکه حدود 43 رشته در شاخه فني و حرفه اي وجود دارد، افزود:در حال حاضر حدود 20 رشته در زمينه صنعت، 20 رشته در بخش خدمات و 4 رشته در زمينه کشاورزي در شاخه فني و حرفه اي تعريف شده است.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا سال تحصيلي آينده رشته جديدي به هنرستان ها اضافه خواهد شد يا خير؟ گفت:بله، ما هر ساله
رشته ها را مورد بررسي و بازنگري قرار مي دهيم، بنا به درخواست دستگاه هايي که تخصص خاصي مدنظرشان است، رشته جديد تعريف مي شود. مديرکل دفتر فني و حرفه اي و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد:سال گذشته به درخواست وزارت صنايع رشته خدمات پس از فروش را تعريف کرديم و با همکاري و کمک همين وزارتخانه استاندارد مهارت هاي لازم اين رشته را تدوين کرديم و در حال حاضر نيز اين رشته در بيشتر استانهاي کشور در هنرستانها ارائه مي شود.شريف زاده تاکيد کرد:اگر دستگاهي اعلام نياز کند، بعد از بررسي وضعيت اشتغال آن رشته در جامعه، استاندارد مهارت هاي رشته را نوشته و به شوراي عالي آموزش و پرورش ارسال خواهيم کرد، در صورت تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش و تامين تجهيزات و امکانات مورد نياز جهت آموزش ، آن رشته را معرفي و به مرحله اجرا در خواهيم آورد.


اعلام نتايج امتحانات دانش‌آموزان تا هفته آينده

رييس مرکز آزمون آموزش و پرورش گفت:نتايج تمامي امتحانات اعم از داخلي و نهايي دانش‌آموزان تا اواسط هفته آينده اعلام مي‌شود.در گفتگو با ايسنا عبدالاميرعرفي افزود:اعلام نتايج امتحانات در برخي از استان‌ها آغاز شده و تا هفته آينده همه استان‌ها نتايج امتحانات را اعلام خواهند کرد.وي تصريح کرد:پس از اعلام نتايج، دانش‌آموزاني که به نمرات نهايي خود اعتراضي داشته باشند، مي‌توانند فرم مخصوص اعتراض را پر کرده و آن را به مدرسه محل تحصيل خود تحويل دهند تا برگه امتحاني آنها مجدد تصحيح شود.رييس مرکز آزمون آموزش و پرورش ادامه داد:نتايج رسمي امتحانات نهايي از طريق مناطق آموزشي به شرکت کنندگان اطلاع رساني مي‌شود و برابر ضوابط در صورتي که دانش آموز به نمره يک يا چند درس خود اعتراض داشته باشد، مي‌تواند درخواست کتبي خود را به واحد آموزشي مربوطه ارائه کند تا مديران آموزشگاه‌ها هماهنگي‌هاي لازم جهت بررسي مجدد و تجديد نظر اوراق امتحاني را با حوزه‌هاي تصحيح مناطق آموزش و پرورش انجام دهند.

به گفته عرفي، در سال تحصيلي جاري بيش از يک ميليون دانش آموز در امتحانات نهايي سال سوم شاخه نظري، فني وحرفه‌اي و پيش دانشگاهي در سراسر کشور در 32 استان شرکت کردند.


 شخصيت‌هاي علمي 

ديدار با استاد علاء الدين حجازي

معلم خطيب و آموزگار اديب

محمد دشتي

قسمت ششم

*شايد مرحوم فخر الدين حجازي (برادر عزيز شما)براي نسل حاضر معلمان ، به اندازه نسل ما شناخته شده نباشد. براي اداي دين به آن بزرگوار و ياد كردي از خطابه ها و سخنراني هاي پرشور كه حتي سنگر هاي رزمندگان در دوران دفاع مقدس را در جاي جاي خطوط دفاعي بي نصيب نمي گذاشت، برايمان بگوييد.

بله ،مرحوم مغفور استاد فخر الدين حجازي ، علاوه بر نسبت برادري، سمت استادي مرا نيز داشته است. من اضافه بر اين كه از محضر درس وي استفاده مي كردم ، در حوزه خطابه و سخنوري هم از فيوضات و راهنمايي هاي بي دريغ ايشان بهره مند بودم و در حوزه سخنوري شاگرد ممتاز مكتب ايشان به شمار مي آيم.

فخر الدين معلمي دلسوز و قانع، استادي فهيم و خردمند،شاعري توانا و خطيبي قدرتمند بود كه به قدرت رعد سخن مي گفت و به حرارت و روشناي صاعقه آسمان خطبه مي خواند و به رواني چشمه ساران و رود هاي خروشان نطق مي كرد.از آغاز جواني معلم بود و سخنور، معلمي جان آگاه و خطيبي دانشمند و توانا به زلالي و رواني آب شعر مي سروده همه شاعراني كه حضور وي را در انجمن هاي ادبي درك كرده اند،به عنوان شاعري سترگ و سخن شناسي بزرگ از ايشان ياد مي كنند.

سخنوري را از انجمن تبليغات اسلامي سبزوار در سن 18 سالگي آغاز كرد و طنين نطق هاي آتشين او تا خراسان بزرگ ، مساجد تهران ، حسينيه ارشاد ، دانشگاه هاي سراسر كشور و تا فراسوي مرزهاي ميهن اسلامي ، ايالات متحده امريكا، مراكز فرهنگي كشورهاي انگلستان ،روسيه، چين،فرانسه،كشورهاي آسيايي و آفريقايي دامن كشيد.

ادامه دارد...

منبع: رشد معلم


 از گوشه و كنار 

3رويکرد اختصاص بودجه به آموزش و پرورش

عضو شوراي مرکزي فراکسيون فرهنگيان مجلس با بيان اينکه دانشگاه فرهنگيان با 3 رويکرد ايجاد شده است، اظهار داشت:بهينه‌سازي آموزش، ادامه تحصيل معلمان و حمايت‌هاي ويژه از آموزش و پرورش از اهداف ايجاد اين دانشگاه است.

ايرج نديمي، عضو شوراي مرکزي فراکسيون فرهنگيان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس«توانا»در خصوص عملکرد دانشگاه فرهنگيان اظهار داشت:اين دانشگاه با 3 رويکرد ايجاد شده است؛ اولين رويکرد با توجه به سطح آموزش و بهينه‌سازي و توسعه بخش‌هاي علمي با استفاده از علوم و فنون و تکنولوژي و مباحث جديد آموزشي است.

وي افزود:در حقيقت اين دانشگاه بازمانده دو تعريف است، يک تعريف که از قديم تحت عنوان دانشکده عالي يا دانشگاه تربيت معلم بوده است و ديگري که بعد از انقلاب تحت عنوان مراکز تربيت معلم نامگذاري شده بود.

عضو شوراي مرکزي فراکسيون فرهنگيان مجلس با اشاره به دومين رويکرد گفت:وجود چنين دانشگاهي فرصت مناسبي براي ادامه تحصيل معلمان است تا آن تفکري که در راستاي ارتقاي آموزش و سطح زندگي مطرح بوده است، ادامه داشته باشد.

وي در خصوص سومين رويکرد عنوان کرد:اين دانشگاه به لحاظ تحقق برخي سياست‌ها و نيز حمايت‌هاي ويژه از وزارت آموزش و پرورش و مديريت فعلي که از نماينده سابق مجلس است، رويکرد مثبتي دارد.نديمي ادامه داد:اين نوع دانشگاه مانند دانشکده وزارت خارجه يا دانشکده صداوسيما و حتي دانشکده‌هاي تخصصي مانند دانشگاه الزهرا مي‌تواند مدلي باشد تا علاوه بر تأمين نياز نيروي خود از نظر ابعاد مختلف آموزشي نيز توأم با پرورش باشد.

وي با بيان اينکه معلمي را نمي‌توان به عنوان يک شغل تعريف کرد، گفت:معلم يکي از اثرگذارترين افراد در دوره‌هاي مختلف زندگي از کودکي تا جواني است و آثار آن ماندني و فقط مربوط به امتحانات نيست؛ بنابراين ايجاد چنين دانشگاهي با توجه به رويکرد و عملکرد آن نسبت به زمان مؤثر و مفيد است و کميسيون تلفيق نيز در حال بررسي و رفع کمبود بودجه اين بخش است.

نديمي در خصوص اختصاص بودجه به آموزش و پرورش در کميسيون تلفيق، اظهار داشت:اين بودجه با توجه به 3 رويکرد به اين وزارتخانه اختصاص داده شده است که اولين رويکرد سنواتي است به اين معني که در کميسيون تلفيق تلاش بر اين شد که بودجه‌هاي پيشنهادي دولت در اين بخش کاهش پيدا نکند.وي افزود:رويکرد دوم در رابطه با پيشنهاد کميسيون آموزش مجلس و به خصوص دو نماينده اين کميسيون بود که سعي بر اين شد تا نظرات اين کميسيون از نظر اختصاص بودجه به بخش‌هاي مختلف آموزش و پرورش از جمله نوسازي مدارس و وسايل گرمايشي و سرمايشي در نظر گرفته شود.

عضو شوراي مرکزي فراکسيون فرهنگيان مجلس رويکرد سوم را درآمد مازاد کشور عنوان کرد و گفت: براي تأمين بخش ديگري از کسر بودجه آموزش و پرورش مقرر شد که بخشي از هزينه‌هاي آموزشي از درآمد مازاد تأمين شود.به گفته وي، کميسيون تلفيق با توجه به پيشنهادهاي تخصصي نمايندگان کميسيون‌ آموزش مجلس در خصوص بخش‌هاي مختلف آموزش و پرورش اهتمام داشته و اين بودجه را با توجه به 3 رويکرد اختصاص داده است.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون