3رويکرد اختصاص بودجه به آموزش و پرورش
عضو شوراي مرکزي فراکسيون فرهنگيان مجلس با بيان اينکه دانشگاه فرهنگيان با 3 رويکرد ايجاد شده است، اظهار داشت:بهينهسازي آموزش، ادامه تحصيل معلمان و حمايتهاي ويژه از آموزش و پرورش از اهداف ايجاد اين دانشگاه است.
ايرج نديمي، عضو شوراي مرکزي فراکسيون فرهنگيان مجلس در گفتوگو با خبرنگار فارس«توانا»در خصوص عملکرد دانشگاه فرهنگيان اظهار داشت:اين دانشگاه با 3 رويکرد ايجاد شده است؛ اولين رويکرد با توجه به سطح آموزش و بهينهسازي و توسعه بخشهاي علمي با استفاده از علوم و فنون و تکنولوژي و مباحث جديد آموزشي است.
وي افزود:در حقيقت اين دانشگاه بازمانده دو تعريف است، يک تعريف که از قديم تحت عنوان دانشکده عالي يا دانشگاه تربيت معلم بوده است و ديگري که بعد از انقلاب تحت عنوان مراکز تربيت معلم نامگذاري شده بود.
عضو شوراي مرکزي فراکسيون فرهنگيان مجلس با اشاره به دومين رويکرد گفت:وجود چنين دانشگاهي فرصت مناسبي براي ادامه تحصيل معلمان است تا آن تفکري که در راستاي ارتقاي آموزش و سطح زندگي مطرح بوده است، ادامه داشته باشد.
وي در خصوص سومين رويکرد عنوان کرد:اين دانشگاه به لحاظ تحقق برخي سياستها و نيز حمايتهاي ويژه از وزارت آموزش و پرورش و مديريت فعلي که از نماينده سابق مجلس است، رويکرد مثبتي دارد.نديمي ادامه داد:اين نوع دانشگاه مانند دانشکده وزارت خارجه يا دانشکده صداوسيما و حتي دانشکدههاي تخصصي مانند دانشگاه الزهرا ميتواند مدلي باشد تا علاوه بر تأمين نياز نيروي خود از نظر ابعاد مختلف آموزشي نيز توأم با پرورش باشد.
وي با بيان اينکه معلمي را نميتوان به عنوان يک شغل تعريف کرد، گفت:معلم يکي از اثرگذارترين افراد در دورههاي مختلف زندگي از کودکي تا جواني است و آثار آن ماندني و فقط مربوط به امتحانات نيست؛ بنابراين ايجاد چنين دانشگاهي با توجه به رويکرد و عملکرد آن نسبت به زمان مؤثر و مفيد است و کميسيون تلفيق نيز در حال بررسي و رفع کمبود بودجه اين بخش است.
نديمي در خصوص اختصاص بودجه به آموزش و پرورش در کميسيون تلفيق، اظهار داشت:اين بودجه با توجه به 3 رويکرد به اين وزارتخانه اختصاص داده شده است که اولين رويکرد سنواتي است به اين معني که در کميسيون تلفيق تلاش بر اين شد که بودجههاي پيشنهادي دولت در اين بخش کاهش پيدا نکند.وي افزود:رويکرد دوم در رابطه با پيشنهاد کميسيون آموزش مجلس و به خصوص دو نماينده اين کميسيون بود که سعي بر اين شد تا نظرات اين کميسيون از نظر اختصاص بودجه به بخشهاي مختلف آموزش و پرورش از جمله نوسازي مدارس و وسايل گرمايشي و سرمايشي در نظر گرفته شود.
عضو شوراي مرکزي فراکسيون فرهنگيان مجلس رويکرد سوم را درآمد مازاد کشور عنوان کرد و گفت: براي تأمين بخش ديگري از کسر بودجه آموزش و پرورش مقرر شد که بخشي از هزينههاي آموزشي از درآمد مازاد تأمين شود.به گفته وي، کميسيون تلفيق با توجه به پيشنهادهاي تخصصي نمايندگان کميسيون آموزش مجلس در خصوص بخشهاي مختلف آموزش و پرورش اهتمام داشته و اين بودجه را با توجه به 3 رويکرد اختصاص داده است.