جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2767- تاریخ : 1392/02/12 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(پنجشنبه)


اول فكر كن؛ بعد حرف بزن


تيم ملي فوتسال زنان 15 ارديبهشت به روسيه مي رود


نــكتــــه


كوتاه از ورزش جوانان


گــوناگــون


آيينه شهر


 اول فكر كن؛ بعد حرف بزن 

 
امكان دارد كه براي همه ما در مرحله اي زندگي و يا در برخي از مراودات اين اتفاق رخ دهد خصوصا كه غالبا اين اتفاق زماني مي‌افتد كه ما خيلي سريع در يك فضاي استرس آور و يا در طي درگيري و مواجه با افراد به پاسخگويي مي‌پردازيم....

يكي از مهمترين و بديهي ترين جنبه‌هاي زندگي ما انسانها توانايي ايجاد تعامل از طريق صحبت كردن است. البته نيازي نيست كه قبل از اينكه حرف بزنيم درباره اينكه چه مي‌خواهيم بگوييم به طراحي و سازمان بندي شرايط و نحوه بيان خود بپردازيم.

چرا كه معمولا براي ما چندان مطلوب نيست كه وسواس و بررسي زيادي بر روي عملكرد خود داشته باشيم چون اين نحوه عملكرد بيشترمانع از برقراري يك رابطه موثر مي شود تا حفظ يك ارتباط.

اما از طرف ديگر برخي از افراد دايما در حال مرور رفتار و گفتار خود بوده و لذا در نتيجه اين بررسي افراطي دچار احساس گناه و پشيماني مي شوند كه چرا اين گونه گقتند؟ چرا اين حرف را زدند؟ چرا اين گونه جواب ندادند ؟ و ...

البته امكان دارد كه براي همه ما در مرحله اي ز زندگي و يا در برخي از مراودات اين اتفاق رخ دهد خصوصا كه غالبا اين اتفاق زماني مي‌افتد كه ما خيلي سريع در يك فضاي استرس آور و يا در طي درگيري و مواجه با افراد به پاسخگويي مي‌پردازيم. تشخيص اينكه ما در هر موقعيتي چگونه بايد صحبت كنيم و چه بگوييم، يك درك و فهم مهم است.

هدف اين است كه بفهميم چه زماني بايد روان و طبيعي حرف بزنيم، چه زماني بايد قبل از حرف زدن فكر كنيم و چه زماني نبايد اصلا حرف زد. براي رسيدن به اين مرحله اين توصيه ها را در نظر داشته باشيد:

-خودتان را ببينيد. دقت كنيد كه چه موقع اين اتفاق مي‌افتد. چه شرايطي باعث مي‌شود كه شما حرفي بزنيد كه بعدا آرزو مي‌كنيد كاش طور ديگري مي‌گفتيد. آيا اين اتفاق غالبا با يك نفر يا در يك گروهي از مردم اتفاق مي‌افتد؟ سعي كنيد يك الگو پيدا كنيد.

- موقعيت و شرايط‌تان را درك كنيد. وقتي كه فهميديد چه شرايطي باعث اين اتفاق مي‌شود تلاش كنيد كه در اين دست موقعيتها به نحوه رفتار و گفتار خود توجه جدي تري داشته باشيد و حتي در صورت امكان قبل از قرار گرفتن در اين دست شرايط، خودتان را آماده كنيد.

- مكالمه را در نظر بگيريد. حال كه متوجه شديد در يكي از آن موقعيت ها قرار داريد، هدف شما بايد پردازش اطلاعات باشد. اغلب زماني كه به طور مناسب پاسخ نمي دهيد به اين دليل است كه به طور كامل و واضح نمي‌دانيم كه بايد چه بگوييم؟ الان زمان آن فرا رسيده است كه عقب بنشينيد و به آنچه كه در اطرافتان گفته مي شود گوش كنيد.

بر روي آنچه كه قرار است بگوييد متمركز نشويد بلكه فقط گوش كنيد. ذهن شما اين اطلاعات را در پس زمينه‌اش ضبط خواهد كرد.

- به مردم نگاه كنيد. چه كسي حرف مي‌زند و چطور با هم تعامل مي‌كنند؟ برخي افراد خيلي خوب مثال مي‌زنند و برخي خوب جمله‌بندي مي‌كنند. برخي افراد براي مكالمه با ديگران از زبان بدن و علائم و اشاره‌هاي چهره خوب استفاده مي‌كنند. درحاليكه برخي ديگر پرگويي مي‌كنند. اينكه افراد چطور اطلاعات شان را مي‌سازند معيار خوبي است از اينكه چطور اطلاعات را كسب مي‌كنند. -پاسخ‌ها را فرمول‌بندي كنيد.

گزينه‌هاي خود را هم در نظر بگيريد. راههاي مختلفي براي گفتن يك مساله وجود دارد و حالا هدف شما پيدا كردن بهترين روش رساندن آن چيزي است كه مي‌خواهيد بگوييد، بطوريكه تاثير مثبت داشته باشد. تعامل در درجه اول تابعي از گيرنده‌ است لذا شما بايد با در نظر گرفتن شنوندگان تان به تعامل بپردازيد.

- اطلاعات را در نظر بگيريد. آيا آنچه كه مي‌خواهيد بگوييد موثر، الزامي، دقيق، بموقع و مناسب است؟ اگر شما فقط به دليل اينكه ديگران صحبت مي‌كنند پاسخ مي‌دهيد آنگاه ممكن است كه تعامل شما از الگوي ارائه شده فوق تبعيت نكند.

اگر اينطور نيست بهتر است عقب بنشينيد و فقط به گوش دادن ادامه دهيد. شما مي‌خواهيد حرفي بزنيد كه تاثيرگذار باشد نه اينكه فقط چيزي گفته باشيد.

- واكنش‌ها را بسنجيد. آيا اطلاعاتي كه مي‌خواهيد ارائه دهيد طوري فرمول‌بندي شده است كه اثر مثبتي داشته باشد؟ ايجاد يك فضاي منفي‌‌گرايانه ايجاد كننده شكست تعامل و گفتگوست. به نحوه بازخورد شنونده‌ها دقت كنيد. خراب كردن توانايي تعامل نزد مردم تنها در يك لحظه اتفاق مي‌افتد.

اول فكر كن؛ بعد حرف بزن

- مراقب تن صدايتان باشيد. طرز حرف زدن شما به اندازه آنچه كه مي‌خواهيد بگوييد مهم است. تن صداي شما مي‌تواند اشتياق و صميميت شما را منتقل كند و يا بيانگر طعنه و سرزنش شما باشد و حتي ممكن است باعث شود كه پيام گفتار شما به غلط فهميده شود.

- تعامل داشته باشد. شما اكنون مي‌دانيد چه مي‌خواهيد بگوييد. الگوي درست چيست؟ چطور آنرا بگوييد و چطور به طور موثر واكنش نشان دهيد؟ منتظر يك فرصت خوب براي شروع حرف زدن باشيد. معمولا قطع كردن حرف ديگران كار خوبي نيست اما گاهي اين كار خود يك روش مناسب است.

- مرحله (بند) اول را تكرار كنيد. وقتيكه حرف مي‌زنيد، آنچه را مي‌خواهيد بگوييد در نظر بگيريد و روي واكنش ديگران دقت و توجه داشته باشيد.

با گذشت زمان، شما پيشرفت مي‌كنيد و ديگر بعد از برقراري يك تعامل ساده دايما در عذاب وجدان و بررسي موقعيت نخواهيد بود.

تبيان


 تيم ملي فوتسال زنان 15 ارديبهشت به روسيه مي رود 

 
تيم ملي فوتسال زنان ايران آخرين مرحله اردوي آمادگي خود را براي حضور در مسابقات چهار جانبه روسيه از ديروز - 11 ارديبهشت - با هدف مروري بر تاکتيک ها آغاز کرد و پانزدهم همين ماه تهران را به مقصد روسيه ترک خواهد کرد.

به گزارش ايرنا، شهرزاد مظفربراي برگزاري اين اردو 15 فوتساليست جوان را به اردو دعوت کرده و در پايان اين اردو 14 نفر در قالب تيم ملي عازم روسيه خواهند شد. هدف تيم ملي فوتسال زنان از برگزاري اردوها و حضور در رقابتهاي چهار جانبه روسيه، ارتقاي آمادگي بازيکنان جهت شرکت در بازيهاي داخل سالن آسيا است.

فهيمه زراعي،نسيمه غلامي،سهيلا ملمولي، فرزانه توسلي، طاهره مهدي پور، نسترن مقيمي، بهناز خياط، نغمه مرادي، فاطمه اعتدادي، نيلوفر اردلاني ، سپيده زرين راد، پريا نوروزي، آروز صدقياني زاده ، فرشته کريمي و ليلا اقبالي نفرات دعوت شده به اين اردو هستند. تورنمنت چهارجانبه روسيه با حضور تيم هاي اوکراين، ايران، روسيه و مجارستان برگزار مي شود.

برنامه مسابقات تيم ملي فوتسال در رقابتهاي چهار جانبه روسيه به شرح زير است :

دوشنبه/ 16 ارديبهشت ماه: ايران – اوکراين – ساعت 16 به وقت محلي. روسيه – مجارستان – ساعت 18 به وقت محلي

سه شنبه / 17 ارديبهشت ماه: مجارستان – اوکراين – ساعت 16 به وقت محلي. ايران – روسيه – ساعت 18 به وقت محلي

پنجشنبه / 19 ارديبهشت ماه: مجارستان – ايران – ساعت 16 به وقت محلي. روسيه - اوکراين – ساعت 18 به وقت محلي


 نــكتــــه 

ارزش پول را چگونه به کودکان بياموزيم؟

آيا دوست داريد فرزنداني تربيت کنيد که ارزش پول را مي دانند؟ مي توانيد از راهکارهاي زير براي تربيت آنها استفاده کنيد. هيچ گاه براي آموزش ارزش پول به کودکان زود نيست اما بهتر است تا زماني که شمردن را ياد نگرفته اند، صبر کنيد. هنگامي که به خوبي حساب و کتاب را ياد گرفتند، مي توانيد در مورد پول و پس انداز آن به آنها آموزش دهيد.

در مورد راه هاي مختلف خرج کردن پول با او صحبت کنيد

بايد به کودکان تفاوت بين خواستن و نياز را بياموزيم. بنابراين، در بحثي آزاد در مورد چارچوب هاي ذهني خود که هنگام خرج کردن پول داريد با او صحبت کنيد. مي توانيد هنگامي که آنها را با خود به سوپرمارکت مي بريد، اين موقعيت را به کلاس درس براي آموزش تفاوت خواسته ها و نيازها تبديل کنيد. طوري رفتار کنيد که او متوجه شود شما قيمت ها و ارزش هر کدام از محصولات را مقايسه و بهترين و مناسب ترين را انتخاب مي کنيد.

به آنها اجازه بدهيد پس انداز کنند

هنگام خريد اسباب بازي براي فرزندان خود، از پول توجيبي هفتگي آنها استفاده نکنيد. در خانه، هنگامي که فرصت داريد و آنها نيز سوالاتي دارند در مورد پول هايشان با آنها صحبت کنيد. اجازه دهيد همين پول هاي کم خود را به دلخواه خود تقسيم کنند. به اين ترتيب، آنها مقداري از پولشان را داخل قلک پس انداز و باقي آن را براي خريد وسايل يا خوراکي هاي مورد علاقه شان خرج مي کنند. به آنها کمک کنيد تا بدانند با اين کار چقدر پول را مي توانند در طول يکسال پس انداز کنند و تصوير خوبي از آينده را در ذهنشان بسازيد.

کمک کنيد تا اهداف مالي براي خود تعريف کنند

هنگامي که فرزند شما درخواست خريد اسباب بازي دارد، مي توانيد از اين فرصت براي آموزش تعيين هدف مالي به او استفاده کنيد. آنها با اين کار تشويق مي شوند پس انداز کنند و درک مي کنند که پس انداز کردن پول، عادت رضايت بخشي است.

بدون شک، آنها اين مساله را در موارد ديگر نيز همچون تمايل به خريد يک کتاب در فروشگاه، رعايت خواهند کرد و تصميم مي گيرند آيا پول خود را خرج يا آن را پس انداز کنند. اين مساله روي اهداف اوليه آنها نيز تاثيرگذار است.

برترين ها


 كوتاه از ورزش جوانان 

تيم فوتبال نونهالان مدعي قهرماني در آسيا است

بازيکن آباداني تيم فوتبال نونهالان گفت: با نتايج به دست آمده درمسابقات مقدماتي خود را به عنوان مدعي اصلي قهرماني در آسيا معرفي کرديم.

محمدرضا غبيشاوي به ايرنا گفت: تيم نونهالان در اين مسابقات که به ميزباني مشهد برگزار شد عملکرد خيلي خوبي داشت و با اقتدار به دور بعد صعود کرد.

وي اظهار کرد: در چهار بازي انجام شده چهار پيروزي پر گل به دست آورديم که نشان از قدرت بالاي تيم دارد.

غبيشاوي گفت: کادر فني با انجام تمرينات بسيار حرفه اي تيم را به خوبي آماده رقابت ها کرده بود و بازيکنان با آمادگي مناسبي مقابل حريفان به ميدان رفتند.

وي اضافه کرد: اگر در دور بعدي مسابقات با همين آمادگي به مصاف حريفان برويم قهرماني در آسيا دور از دسترس نخواهد بود.

غبيشاوي افزود: حضور در اين تيم افتخار بزرگي براي من بود و با حضور در اين دوره از مسابقات تجربيات زيادي را کسب کردم.

تيم فوتبال نونهالان ايران روز سه شنبه در آخرين ديدار خود در مشهد برابر پاکستان با سه گل به برتري رسيد و با 12امتياز به عنوان تيم نخست گروه اول اين رقابت ها به دور بعدي صعود کرد.


 گــوناگــون  

اگر کودک تان در هنگام بازي دعوا مي کند

بهترين راه براي توقف جنگ و بازداشتن بچه ها از ادامه دعوا، جدا کردن آنهاست. پس از جنگ کردن، به آنها 5 دقيقه فرصت دهيد ، سپس بگذاريد بازي را از سر بگيرند يا به کار ديگري مشغول شوند.

1 - وقتي اختلاف عقيده يا برخورد لفظي بين کودکان به وجود مي آيد ، تا حد امکان آنها را به حال خود بگذاريد. دخالت والدين در اين مورد باعث مي شود که بين کودکان براي جلب نظر و موافقت پدر و مادر درگيري تازه اي به وجود آيد. بيشتر جنگها دو طرفه هستند و بعضي اوقات طرفي که مظلوم به نظر مي رسد ، ممکن است شروع کننده جنگ و متجاوز اصلي باشد. حتي بچه هاي کوچک خوب مي دانند که چگونه بچه بزرگتر را در دام دعوا گرفتار کنند.

2 - در اثر دعوا اگر يکي از بچه ها صدمه ببيند، بايد از ادامه آن جلوگيري کرد؛ حتي اگر اين صدمه تصادفي و غير عمدي بوده باشد، اجازه ندهيد که کار دعوا به صدمات جديتري کشيده شود. بچه ها بايد ياد بگيرند که در اين مشاجرات دوستانه و خانوادگي و برخوردهاي فيزيکي، حد و مرز و مقرراتي وجود دارد. از خودتان بپرسيد که آيا حاضر مي شويد کس ديگري فرزندتان را آزار برساند؟ اگرجواب اين سوال منفي است، بايد از ادامه دعوا جلوگيري کنيد.

3 - وقتي در اثر دخالت شما دعوا به پايان رسيد، موضوع را پيگيري نکنيد و درباره چگونگي شروع جنگ و پيدا کردن مقصر اصلي پي جويي نكنيد. اگر در اين امر زياد دخالت کنيد، بچه ها عادت مي کنند به جاي اين که خودشان مشکل خود را حل کنند، براي حل و فصل اختلافشان منتظر پدر و مادر بمانيد.

4 - بهترين راه براي توقف جنگ و بازداشتن بچه ها از ادامه دعوا، جدا کردن آنهاست. پس از جنگ کردن، به آنها 5 دقيقه فرصت دهيد، سپس بگذاريد بازي را از سر بگيرند يا به کار ديگري مشغول شوند. اگر سر يک اسباب بازي دعوا مي کنند، مايه دعوا را براي يک روز از آنها بگيريد يا از آنها بخواهيد که راه حل مسالمت آميزي براي بازي کردن با آن پيدا کنند.

5 - اگر کودکان شما نمي توانند به آرامي با هم بازي کنند و در طول بازي اتاق را برهم مي ريزند، به آنها ياد دهيد که آرامتر بازي کنند. بعضي از بچه ها نسبت به ساير همسن و سالهايشان فعالترند و زور بيشتري دارند و اگر با هم کشتي بگيرند، يکي از آنها ممکن است صدمه ببيند. احتمال اين خطر را بايد با مشکلاتي که ناشي از بازي نکردن آنهاست مقايسه کنيد.

6 - در تعيين حد و مرزها و مقررات، حرف خود را به روشني و دقيق بيان کنيد. اگر در گفته شما ابهامي باشد، با مشکل روبه رو خواهيد شد. درباره نحوه برخورد و کلماتي که به کار مي برند، آنها را ياري نماييد و حد و مرز آنها را در برخوردهاي فيزيکي و شوخيهاي لفظي و عملي مشخص نماييد . البته نبايد انتظار داشته باشيد که هميشه مطيع و سر به راه باشند.

7 - به فرزندان خود ياد دهيد تا نيروي خود را به نحو سالمي به کار برند . بچه ها گاهي سرحال هستند و براي نشان دادن قدرت خود با ديگران گلاويز مي شوند. آنها راه ديگري براي زور آزمايي و مصرف انرژي خود نمي شناسند. بايد به آنها بياموزيد که با فعاليتهايي مثل دويدن، بالا رفتن از پله و ورزشهاي ديگر در پارک يا در حياط منزل و بازيهايي که به ديگران صدمه اي نمي زند، خود را آرام کنند. اگر مجبور به ماندن در خانه هستيد، به آنها اجازه دهيد تا از کيسه بوکس استفاده کنند يا به بالش و متکا مشت بکوبند.

8 - اگر فرزندان شما اغلب در حال جنگ و دعوا هستند، رفتار و حرکات آنها را به دقت زير نظر بگيريد. ممکن است متوجه شويد که با وجود اين برخوردها، رابطه خوبي بين آنها برقرار است. منتظر اوقاتي باشيد که با هم دوست هستند و علت دوستي و بازي آنها را پيدا کنيد. پس از مدتي مي توان به عامل اختلاف پي برد و مشکل را به سادگي برطرف کرد. گاهي نيز دعواي بچه ها براي جلب توجه والدين است. در اين مورد بايد وقت بيشتري را با آنها بگذارنيد.

9 -با رعايت نکات فوق اگر باز هم کودکان خود را در حال برخورد و دعوا ديديد، بهتر است درباره اين مشکل با دوستان خود مشورت کنيد. در مورد رفتار خود نيز بينديشيد. اگر خستگي محيط کار را همراه خود به خانه مي آوريد و با افراد منزل با عصبانيت برخورد مي کنيد، در اين باره تجديد نظر نماييد .

تبيان زنجان


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون