جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2761- تاریخ : 1392/02/05 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(پنجشنبه)


وزير آموزش وپرورش :هوشمند سازي 33 هزار مدرسه طي 3 سال


برگزاري مراسم «سپاس معلم» در هفته معلم


تحصيل جهشي براي دانش آموزان مقطع ابتدايي


شخصيت‌هاي علمي


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 وزير آموزش وپرورش :هوشمند سازي 33 هزار مدرسه طي 3 سال  

 
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، دكتر حاجي بابايي ارديبهشت ماه 92در نشست مشترك شوراي معاونين مناطق شهرستان ها و ادارات كل آموزش وپرورش استان بوشهر كه با حضور وزير آموزش وپرورش در سالن شهداي امور تربيتي بوشهر برگزارشد ، با اشاره به اينكه در سال 91 ، 7 مدال در المپيادهاي جهاني توسط دانش آموزان بدست آمد ، گفت :مقام معظم رهبري ( مدظله العالي )جايگاه دستگاه تعليم و تربيت را بالاتر از همه دستگاه ها مي داند دكترحاجي بابايي با بيان اينكه جايگاه معلم در سطح جايگاه هيات علمي است ، گفت :دوران تعيين تكليف براي معلم گذشته است و بايد جايگاه معلم را درست تعريف كنيد.وزير آموزش وپرورش با اشاره به اينكه 700 هزار نفر از داوطلبان كنكور سال گذشته داوطلب پذيرش دانشگاه فرهنگيان بوده است ، تصريح كرد :فقط نفرات برتركنكور مي خواهند به دانشگاه فرهنگيان بروند نشان از تغييرگفتمان است .

وي با بيان اينكه معلمان انسان هاي فرهيخته جامعه هستند ،اظهار كرد :امروزه در هرجا كه مي روي حرف از آموزش وپرورش است .

دكترحاجي بابايي تاكيد كرد :تحول بنيادين براساس پژوهش و تحقيق بوجود آمده و خروجي تربيتي آن نيز نسبت به گذشته متفاوت است .

وي با اشاره به اينكه صدها پروژه تحولي در آموزش وپرورش در حال اجراشدن است ، بيان كرد : هوشمند سازي مدارس يك گفتمان است كه بايد در جامعه جا بيفتد لذا در اين رابطه طي 3 سال گذشته هوشمند سازي 33 هزار مدرسه در كشور شروع شده است .وزير آموزش وپرورش خاطر نشان كرد :با توجه به تدوين سند برنامه درسي ملي ساعات درس براي دانش آموزان اصلاح شده و لذت بخش تر شده است .


 برگزاري مراسم «سپاس معلم» در هفته معلم 

 
معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش از برگزاري مراسم «سپاس معلم»در هفته معلم خبر داد و گفت:تمام معلمان کشور تجليل مي‌شوند.حسين هژبري، معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس «توانا»به برنامه‌هاي هفته معلم اين معاونت اشاره کرد و گفت:در هفته بزرگداشت مقام معلم دو دسته برنامه برگزار مي‌شود که يک دسته در سطح پرسنل و ستاد مناطق آموزش و پرورش است و برنامه‌هاي فرهنگي پيش‌بيني شده است.

وي ادامه داد:در سطح مدارس نيز مراسم «سپاس معلم»توسط دانش‌آموزان اجرا مي‌شود که بر اساس آن، دانش‌آموزان هر کلاس از معلم خود تجليل مي‌کنند.

هژبري اضافه کرد:مراسم «سپاس معلم»از سطح کلاس تا عالي‌ترين سطح کشور برگزار مي‌شود و تمام معلمان سراسر کشور تجليل مي‌شوند.وي به تهيه سرود هفته معلم اشاره کرد و افزود:در تمام استان‌ها، سرود هفته معلم آماده شده است و توسط دانش‌آموزان اجرا مي‌شود.


 تحصيل جهشي براي دانش آموزان مقطع ابتدايي  

 معاون آموزش ابتدايي اداره کل آموزش و پرورش تهران گفت:دانش آموزاني که در امتحانات پايان سال در تمام دروس گزينه خيلي خوب را کسب کرده باشند مي‌توانند ضمن ارائه درخواست جهش تحصيلي پس از شرکت در آزمون مربوطه به پايه بالاتر بروند.فرناز بيگي در گفت‌و‌گو با تسنيم در پاسخ به اين پرسش که شرايط جهش تحصيلي دانش آموزان مقطع ابتدايي اظهار داشت:‌جهش تحصيلي در مقطع ابتدايي براي دانش آموزان پايه دوم به بالا اماکن پذير است به اين صورت که با جهش تحصيلي دانش آموز پايه دوم به چهارم و دانش آموز پايه سوم به پنجم مي‌رود ضمن اينکه براي پايه ششم ابتدايي نيز جهش تحصيلي نداريم.وي در پاسخ به اين پرسش که کدام گروه از دانش‌آموزان مي‌توانند از جهش تحصيلي استفاده کنند؟ افزود: با توجه به اينکه نمرات دانش آموزان پايه ابتدايي به صورت توصيفي است دانش آموزاني که در امتحانات پايان سال در تمام دروس گزينه خيلي خوب را کسب کرده باشند مي‌توانند با استفاده از جهش تحصيلي به پايه‌هاي بعدي بروند.

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه والدين دانش آموزان پس از اعلام نتايج امتحانات مي‌توانند ضمن مراجعه به مدرسه درخواست جهش تحصيلي دانش آموز را ارائه کنند:اداره آموزش و پرورش استثنايي از دانش آموزاني که درخواست جهش تحصيلي دارند آزموني را گرفته و با سنجش سطح استعداد تحصيلي آنها با درخواست گروهي که شرايط لازم را دارند موافقت مي‌شود.


 شخصيت‌هاي علمي 

اسفنديار معتمدي

قسمت اول

اسفنديار معتمدي در 28 بهمن 1317 شمسي در روستاي سده‌ي لنجان اصفهان و در خانواده‌اي کشاورز چشم به جهان گشود. در سال 1324 هم‌زمان با بنيان‌گذاري دبستان چهار کلاسه در سده، تحصيلات ابتدايي خود را آغاز کرد و پس از گذراندن کلاس چهارم، براي ادامه تحصيل به اصفهان رفت. وي کلاس پنجم و ششم را در دبستان 15 بهمن اصفهان پشت سر گذاشت.

در مهرماه 1330 هم‌زمان با نخستين سال بنيان‌گذاري دبيرستان صائب، دوره‌ي سه ساله (سيکل اول) دبيرستان را در آن‌جا آغاز کرد و از درس دبيراني بهره‌برد که پس از بنيان‌گذاري دانشگاه اصفهان به استادي دانشگاه برگزيده شدند. کلاس درس شادروانان سيدعلي خلدي‌نسب ( امام مسجد لبنان)، غلامحسين آهني، رضاقلي نوري نکويي و دکتر خليل رفاهي و رضا دايي جواد برايش بسيار آموزنده و جذاب بود.

دوره‌ي متوسطه را در دبيرستان هراتي که به همت و سرمايه محمد شيخ‌زاده هراتي يزدي ساخته شد در رشته‌ي رياضي (1336) به پايان رساند. در همان سال در رشته‌ي فيزيک وارد دانش‌سراي عالي تهران شد. دوره‌ي سه‌ساله اين مرکز علمي- تربيتي را در محضر آقايان دکتر جناب، دکتر روشن، دکتر تجرد، دکتر ايزديان، دکتر محموديان و دکتر منجمي و استادان علوم تربيتي گذراند و موفق به دريافت ليسانس آموزش فيزيک شد.

ادامه دارد...

منبع جزيره دانش


 كاغذ اخبـار 

نماينده مقام معظم رهبري در اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان:

رشد سياسي دانش‌آموزان فرصت خوبي براي ترويج گفتمان انقلاب است

نماينده مقام معظم رهبري در اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش‌آموزان با بيان اينکه که مسئله رشد سياسي دانش‌آموزان را بايد کاملاً مد نظر قرار بدهيم، افزود:رشد سياسي دانش‌آموزان يک فرصت بسيار خوب براي ترويج گفتمان انقلاب است.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل دفترمرکزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان،حجت الاسلام و المسلمين محمدجواد حاج علي اکبري در جمع مسئولين اين تشکل دانش آموزي، به نامگذاري امسال با عنوان"حماسه سياسي، حماسه اقتصادي"توسط رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت:اين تشکل دانش‌آموزي بايد برنامه عمل امسال خود را بر اساس شعار سال طراحي و با قدرت به پيش ببرد.

وي با بيان اينکه ما در بحث حماسه سياسي بهترين فرصت را به عنوان يک شبکه بهره‌بردار از ظرفيت‌ها و مناسبت‌ها داريم که با توجه به مأموريت تربيتي خود، مسئله رشد سياسي دانش‌آموزان را بايد کاملاً مد نظر قرار بدهيم، افزود:رشد سياسي دانش‌آموزان يک فرصت بسيار خوب براي ترويج گفتمان انقلاب است.

حاج علي اکبري در ادامه به نقش اين تشکل دانش‌آموزي در حماسه اقتصادي اشاره کرد و بيان داشت:در اين بخش نيز ما بايد سهم خودمان را شناسايي کنيم اگر چه سهم کوچکي باشد زيرا تربيت اقتصادي نوجوانان و جوانان موضوع بسيار با اهميتي است که هميشه در دستور کار مراکز تربيتي است.

وي در ادامه به برگزاري انتخابات در کشور اشاره کرد و گفت:رسالت الهي و سهم اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان کمک به برگزاري يک انتخابات پرشور با حضور گسترده است و اين تشکل دانش‌آموزي مثل هميشه در اين بخش خودش را خرج اشخاص نخواهد کرد زيرا ما يک مجموعه تربيتي ماندگار هستيم نه يک حزب سياسي.

نماينده مقام معظم رهبري در اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان در پايان به برگزاري کنگره يازدهم اين تشکل دانش‌آموزي و به نام امام حسن عسگري(ع)در سال‌جاري اشاره کرد و اظهار داشت:با ويژگي‌هاي سال‌جاري اميدواريم تغييراتي که در شوراي مرکزي و مجمع مرکزي اتفاق مي‌افتد، اقدامي مناسب و شايسته باشد.


نظام 6.3.3 با چشم انداز تعليم و تربيت اسلامي همخواني ندارد

عضو سابق کميسيون تعليم و تربيت شوراي عالي انقلاب فرهنگي معتقد است که براي تحول در نظام آموزشي کشور بايد کارهايي فراتر از ايجاد نظام جديد آموزشي انجام مي شد و ايجاد نظام 6.3.3 در قالب نظام جديد آموزشي به هيچ عنوان با چشم انداز نظام تعليم و تربيت اسلامي در کشور همخواني ندارد.

ايراندخت فياض در گفتگو با مهر درباره دستاوردهاي نظام 6.3.3 در سال تحصيلي 92-91 با بيان اين مطلب گفت:هدف از تصويب سند تحول بنيادين تحقق تعليم و تربيت اسلامي بود اما اين نگاه در مدارس و محافل تربيتي ما ديده نمي شود و تنها هدف آموزش و پرورشي ها تغيير ساختار آموزشي بود.

وي افزود:تا قبل از تصويب سند تحول بنيادين، تعليم و تربيت به جايگاهي رسيده بود که بايد ارتقا مي يافت و مي بايست با اجرايي شدن برنامه هاي مختلف، ميزان اثربخشي تعليم و تربيت اسلامي ناشي از تصويب سند تحول در آموزش و پرورش مشاهده مي شد، اما به جاي همه اين اتفاقات تنها شاهد برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش براي تغيير ساختار نظام آموزشي بوديم.

فياض با بيان اينکه اجراي نظام 6.3.3 بازگشت آموزش و پرورش به عقب است، تصريح کرد:در حال حاضر وضعيت آموزش و پرورش بسيار نامساعد است و اين وزارتخانه موظف است تا يک گزارش واقعي از اقدامات انجام شده به مسوولان و مردم ارائه دهد.

عضو سابق کميسيون تعليم و تربيت شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاسخ به اين سوال که سند تحول بنيادين مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و وزير با همين پشتوانه اقدام به ايجاد نظام 6.3.3 کرده است، گفت:اجراي 6.3.3 به هيچ عنوان در سند تحول بنيادين تسريع نشده است و قرار بود که آموزش و پرورش متناسب با اهداف آموزشي ساختار را اصلاح کند نه اينکه به يکباره دست به تغيير بزنند.وي با اشاره به اينکه اجراي 6.3.3 موفق نبوده است، گفت:براي تحول در نظام آموزشي کشور که متناسب با نظام اسلامي تعليم و تربيت باشد، بايد اقدامات بيشتري از اجراي 6.3.3 انجام مي شد تا شاهد تحول سيستم آموزشي هم در عرصه ملي و هم در عرصه فراملي بوديم.


 از گوشه و كنار 

سوالات امتحاني خرداد ماه 92 صرفا از کتب درسي طراحي شده است

رييس مرکز سنجش آموزش و پرورش با بيان اينکه سوالات امتحاني خرداد ماه 92 صرفا از کتب درسي طراحي شده است، گفت:دانش‌آموزاني در اين امتحانات موفق‌تر خواهند بود که کتب درسي را منبع اصلي يادگيري خود قرار داده‌اند، نه کتاب‌هاي درسي و کمک آموزشي را.عبدالامير عرفي در گفت‌وگو با (ايسنا)، افزود:سوالات امتحانات نهايي در حد توان متوسطه دانش‌آموزان کشور است و همه سوالات اين امتحانات از متن کتب درسي طراحي شده است و دانش‌آموزاني موفق‌تر خواهند بود که به جاي بهره‌گيري از کتاب‌هاي کمک درسي، کتاب‌هاي اصلي را مورد توجه قرار دهند.

وي افزود:مرکز سنجش‌ آموزش و پرورش در حال آماده‌سازي آخرين سوالات امتحانات نهايي است و سه روز قبل از برگزاري امتحان هر درس، سوالات با تشريفات امنيتي در اختيار مناطق و شب امتحان نيز در قرنطينه حوزه‌هاي امتحاني قرار خواهد گرفت.

به گفته رييس مرکز سنجش آموزش و پرورش، امتحانات خرداد ماه از 25 ارديبهشت ماه جاري در سراسر کشور آغاز و 20 خرداد ماه نيز به اتمام مي‌رسد.عرفي تصريح کرد:سوالات امتحانات نهايي امسال در حد توان متوسط کشوري طراحي شده و حساسيت‌هاي لازم را در سوالات در نظر گرفته‌ايم و علاوه بر ميانگين حد آموزشي، توان علمي کشور را نيز در نظر گرفته‌ايم تا مناطق برخوردار و غيربرخوردار به طور مساوي از سطح دشواري و آساني سوالات برخوردار باشند تا مشکلي براي دانش‌آموزان ايجاد نشود.وي با تاکيد بر اينکه تمام سوالات امتحانات نهايي صرفا از متن کتب درسي است، گفت:خرداد ماه امسال مبناي طراحي سوالات را محتواي کتب درسي قرار داده‌ايم و دانش‌آموزاني موفق‌تر خواهند بود که به جاي کتاب‌هاي کمک درسي به کتاب‌هاي تحصيلي خود توجه کافي داشتند.به گفته رييس مرکز سنجش آموزش و پرورش، علاوه بر سوالات تشريحي، سوالات چند گزينه‌اي، جواب کوتاه و صحيح يا غلط نيز بخشي از سوالات امتحانات خرداد ماه را تشکيل مي‌دهد و اين امر به معناي سرعت بخشيدن به پاسخ دانش‌آموزان، اعتبار سوال و سرعت تصحيح آن است.عرفي درباره اينکه آيا آموزش و پرورش زماني را براي آماده شدن دانش‌آموزان قبل از امتحانات نهايي در قالب تعطيلات در نظر گرفته يا نه؟ گفت:در رابطه با تعطيلي، هيچ برنامه‌اي نداريم و آماده‌سازي سالن‌هاي مدارس براي برگزاري امتحانات سراسري چند روز قبل از آغاز امتحانات انجام مي‌شود، لذا هيچ‌گونه تعطيلي در نظر گرفته نشده است.وي ادامه داد:در امتحانات امسال براي بخش عمده‌اي از سوالات، پاسخ‌نامه در نظر گرفته شده است و پس از جمع‌آوري پاسخنامه‌ها همان تشريفات امنيتي و قانوني توزيع سوالات امتحانات نهايي براي پاسخ‌نامه‌ها نيز اعمال مي‌شود و پاسخنامه‌ها به همراه مسوول حراست در اختيار مصححين قرار مي‌گيرد.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون