جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2761- تاریخ : 1392/02/05 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(پنجشنبه)


چگونه به جنگ مشکلات برويم؟

براي حضور در بازي‌هاي المپيک نوجوانان آسيا؛
4 بدمينتون باز دختر به اردوي تيم ملي دعوت شدند


نــكتــــه


گــوناگــون


كوتاه از ورزش جوانان


آيينه شهر
بدون شرح - همايون لنگرودي (بديع فر)

 چگونه به جنگ مشکلات برويم؟ 

 بخش دوم

- نياز به تأييد

برخي از باورهاي سخت، غيرعاقلانه و غيرمنطقي ما باعث مي شود تا نتوانيم زندگي بدون اضطراب و خصومتي داشته باشيم. يكي از اين باورها كه ما آن را باور غيرعاقلانه شماره 1 مي ناميم اين است كه: «ما بايد تأييد و محبت ديگران را جلب كنيم.»

از آنجا كه انسان قادر است بي آن كه بميرد يا شديداً ناراحت شود، در انزوا زندگي كند، شاهد هستيم كه برخي از انسانها نيازي به پذيرش ديگران ندارند اما اكثر آنها با وجود آن كه وانمود مي كنند نيازي به تأييد ندارند، سخت نيازمند تأييد ديگران هستند. ما با وجود اين دوست داريم آرزوهايمان برآورده شوند، عملاً نيازي به آنها نداريم. يك انسان حتي اگر يك نقص ذهني داشته باشد و هرگز هيچ كاري را به خوبي انجام ندهد فقط ارزش بيروني ندارد يعني ممكن است براي ديگران دوست يا كارمند خوبي نباشد اما مثل هر فرد كارآمدي از ارزش دروني زيادي برخوردار است.

- ترس افراطي از شكست

نياز شديد به عشق به اندازه كافي شما را غمگين خواهد كرد. اما طرز فكر ديگر يعني باور غيرعاقلانه شماره 2 اين است كه: «هميشه بايد ثابت كنم كه آدم با كفايت، شايسته و موفقي هستم» اگر چه موفقيت منافع زيادي براي انسان دارد، اما بايد دانست كه پرستش متعصبانه الهه موفقيت هم ناراحتي هايي را به همراه خواهد داشت. اگر معتقد باشيد كه بايد در تمامي زمينه ها آدم با كفايت و لايقي باشيد چاره اي نداريد جز آن كه خودتان را يك انسان بدانيد و يا يك آدم حقير.

دلايل زيادي براي بالا رفتن از رفيع ترين كوهها وجود دارد. مثلاً لذت بردن از كوهنوردي، دست و پنجه نرم كردن با مشكلات كوهنوردي، يا ديدن خودمان بر فراز قله ها. اما براي كوهنوردي دلايل بدي هم مي توان آورد: مثل نگاه كردن به مردماني كه در زير پاي ما قرار دارند.

- دست كشيدن از سرزنش خود

باور غيرمنطقي شماره 3: «اعتقاد به سرزنش و تنبيه گناهان باعث مي شود تا مردم احساس كنند بي ارزش اند.» مردم به خطاكاري فكر كنند. اما مردم هر قدر هم كه اعمال شيطاني داشته باشند، شيطان صفت نيستند. وقتي متوجه شديد عصباني هستيد، اگر از اعمال و رفتار ديگران آزرده و ناراحت هستيد، احساساتتان مناسب است و اشكالي ندارد، يعني ترجيح مي دهيد آنها رفتارشان را تغيير دهند و وقتي چنين رفتاري نمي كنند احساس ناكامي و نااميدي مي كنيد. بدون تفكر هيچ عملي را نادرست يا غيراخلاقي ندانيد، بلكه سعي كنيد آن عمل را مورد بررسي قرار دهيد.

- چگونه افسرده نشويم

طرز فكر غيرعاقلانه 4: «اگر چه وقتي به خواسته هاي خود نمي رسيد احساس تأسف، نارضايتي يا ناخشنودي مي كنيد اما لزومي ندارد كه اين مسأله را فاجعه آميز يا وحشتناك بدانيد.» روش منحرف كردن حواس يك مسكن موقتي به حساب مي آيد و راه حل قطعي نيست البته اين روش وقتي براي كاهش مشكلات روانشناختي به كار مي رود اثرات جانبي نامطلوبي هم دارد. گاهي به جاي حمله به افكار غيرعاقلانه اصلي، آنها را تشديد مي كنيم. به طور كلي نمي توان راه آسان و پخته اي براي واكنش به ناكامي توصيه كرد. دشوارترين راه، پيروي از فلسفه هايي است كه مروج ترك دنيا هستند. درمان هاي تخليه اي هم بي ارزش نيستند و گاهي سودمند هستند، اما دليل سودمندي آنها اين است كه در اين درمان ها شاهد روش هاي قوي شناختي، ابراز وجود، مبارزه با شرم و جنبه هاي فلسفي ديگري هستيم كه از چشم پيروانش و دور مانده است. پس ابراز و بيان احساسات يكي از بخش هاي مهم درمان است اما اگر برداشت هاي پخته نيز چاشني كار شود، آنگاه مي توانيم برخي از اين احساسات را تغيير دهيم.- كنترل سرنوشت خود

مردم اكثراً وقت و انرژي زيادي صرف انجام كاري غيرممكن يعني تغيير دادن اعمال ديگران و كنترل آن مي كنند و به اشتباه تصور مي كنند كه قادر به انجام عملي قابل اجرا يعني تغيير دادن افكار يا اعمال خودشان نيستند. آنها سخت پايبند طرز فكر غيرعاقلانه شماره 5 هستند و به ندرت با آن مبارزه مي كنند. اين طرز فكر به شرح زير است:

«احساس بدبختي من ناشي از فشارهاي بيروني است و من كنترل كمي بر روي احساساتم دارم. مردم مي توانند حرف هايي را كه به خودشان مي زنند تغيير دهند و از اين طريق بهتر فكر كنند يا به خودشان فكر كنند.»

- غلبه بر اضطراب

تفكر غيرعاقلانه شماره 6: «اين كه فرد به مسائل خطرناك بيش از اندازه فكر مي كند و نگران است» اگر با وجود تلاش براي مبارزه با اين اضطراب و كسب موفقيت دوباره مضطرب شديد تعجب نكنيد. انسانها از هر آنچه قبلاً براي آنها ترسناك بوده است، باز هم مي ترسند هر چند ديگر برايشان ترسناك نباشند. حتي وقتي با رفتن به جاهاي بلند بر ترس خود از بلندي غلبه مي كنيد باز هم ممكن است گاهي از بلندي و سقوط از آن بترسيد. در اين مواقع ترس خود را بپذيريد و بار ديگر با آن مبارزه كنيد غالباً با اين كار ترس شما زود برطرف خواهد شد.

در اين رابطه يادتان باشد كه فناپذيريد و ذاتاً محدوديت هايي داريد.

همچنين يادتان باشد كه نمي توانيد به طور كامل بر ترس ها و اضطراب ها غلبه كنيد و زندگي يعني جنگ دائمي با نگراني هاي نامعقول. اگر در اين جنگ هوشمندانه و بدون غفلت عمل كنيد، تقريباً از نگراني هاي غيرضروري خود خلاص خواهيد شد.

- خويشتندار شدن

باور غيرعاقلانه شماره 7: «آسانترين راه آن است كه از روبه رو شدن با مشكلات زندگي اجتناب كنيم و از زير بار مسئوليت ها شانه خالي كنيم و سعي نكنيم دنبال خويشتنداري باشيم.»

اگر قرار است كه فرار از مشكلات و مسئوليت ها باعث شود به پاداش كمتري برسيم و اعتماد به نفس ما را كاهش دهد پس عاقلانه تر اين است كه راههاي دشوارتر را انتخاب كنيم.

اين به آن معنا نيست كه كارها و مسئوليت هاي غيرضروري را به گردن بگيريم بلكه ما مي توانيم فعاليت هاي واقعاً لذت بخش را در نظر بگيريم و بدون هرگونه خصومتي با كمال ميل آنها را انجام دهيم.

همين كه خويشتنداري را آغاز كرديم خواهيم ديد كه كارها برايمان آسانتر خواهند شد.

ادامه دارد...

ويستا


 براي حضور در بازي‌هاي المپيک نوجوانان آسيا؛
 4 بدمينتون باز دختر به اردوي تيم ملي دعوت شدند 

 
چهار بدمينتون‌باز دختر براي حضور در بازي‌هاي المپيک نوجوانان آسيا به اردوي تيم ملي دعوت شدند.

به گزارش ايسنا، چهار بدمينتون باز دختر براي حضور در بازي‌هاي المپيک نوجوانان آسيا که اواخر خرداد ماه در شهر «نانچين چين» برگزار مي‌شود به اردوي تيم ملي دعوت شدند.

ثريا آقايي، نيکي طرفي نژاد، سيري بيگي و الناز فيض منش نفراتي هستند که از روز شنبه تمرين‌هاي خود را به مدت يک هفته‌ زير نظر فريبا جلاليان برگزار مي‌کنند.

دور دوم تمرين‌هاي ملي‌پوشان پس از پايان امتحانات مدارس آنها پيگيري مي‌شود.

در بخش پسران نيز مهران شهبازي، عليرضا فغفوري، وهاب طباطبا وکيلي و عرفان جوينده زير نظر مرتضي ولي‌دروي در حال برگزاري اولين مرحله از اردوي تمريني خود هستند.


 نــكتــــه 

خود بزرگ بيني يا خود کم بيني کاذب؟!

هميشه در مورد اعتماد به نفس و فوايد آن که باعث مي شود انسان به چه مراحلي در زندگي برسد بسيار شنيده ايم ولي شايد به اين فکر نکرده باشيم که اين اعتماد به نفس بيش تر از اندازه ممکن است چه مشکل هايي ايجاد کند که از آن به عنوان اعتماد به نفس کاذب ياد مي شود.

مريم عباسي مدرس و مشاور دانشگاه و دبير شبکه شفا در گفت و گو به شناخت و ارزيابي افراد از خود اشاره و آن را مهمترين دليل اعتماد به نفس کاذب مي داند.

اعتماد به نفس کاذب به دليل فقدان خودآگاهي صحيح در فرد بوجود مي آيد . وقتي که فرد خود را نمي شناسد ممکن است از آن چيزي که هست خود را بيشتر يا کمتر در نظر بگيرد.

زماني که فرد با توجه به ناآگاهي از توانايي هاي خود بيشتر از ظرفيت و توانايي هاي خود را در نظر مي گيرد گرفتار اعتماد به نفس کاذب مي شود و اگر کمتر از حد توانايي خود را در نظر بگيرد دچار خود کم بيني کاذب مي شود.

معمولا اين افراد دچار عدم خودآگاهي صحيح يا عدم ارزيابي صحيح از خود هستند دچار اعتماد به نفس کاذب مي شوند. امکان دارد فرد خود را بشناسند اما ارزيابي از ميزان توانايي هايش نداشته باشند به همين دليل به توانمنديهاي خود بيشتر از آن چيزي که هست اعتماد مي کنند.

دو عامل عدم ارزيابي صحيح و عدم خود ارزيابي از خودآگاهي هاي افراد باعث مي شود که فرد گرفتار اعتماد به نفس کاذب شود.

اين کارشناس علوم تربيتي درباره راه هاي بدست آوردن خودآگاهي و خود ارزيابي مي گويد: فرد براي داشتن اين آگاهي و خودارزيابي ها بايد بتواند فرهنگ محيطي که در آن زندگي مي کند را ارزيابي کند.

معمولا افرادي دچار اعتماد به نفس کاذب مي شوند که نمي دانند که جامعه به چه ميزان از توانايي آنها نياز دارد.

سيمرغ


 گــوناگــون  

براي بازگشت به خانه، راه‌هاي ديگري هم هست!

اسير تکنولوژي شده‌ايم، اسير زندگي مدرن! روزهاي‌مان تقريباً شبيه هم شده و چاره اي گويا يافت نمي‌شود؛ کارهاي تکراري، شغل‌هايي که گاه دوست‌شان نداريم و واکنش‌هايي که 90درصد آن‌ها طبيعي و غير قابل کنترل هستند. خسته مي‌شويم از اين‌همه کار، از اين‌همه دوندگي و حالا پايان يک روز کاري فرا ميرسد. مي‌خواهيم به خانه بازگرديم.

کمابيش روز سختي را پشت‌سر نهاده‌ايم و با خاطري پريشان، ميزمان را جمع‌وجور مي‌کنيم تا راهي خانه شويم.

خانه، جايي‌که اسم آن، ‌ما را به رؤياهاي آرامش‌بخش مي‌برد و در آنجا يکي مثل ما منتظر است تا هم‌دم زندگاني‌اش بازگردد و با يک فنجان چاي داغ، خستگي و ناراحتي را از تن و روح‌اش دور نمايد.

مسير محل کار تا خانه را با درگيري‌هاي هر روزه با ترافيک و بوق‌زدن‌هاي بي‌مورد برخي و نيز رعايت‌نکردن قوانين راهنمايي و رانندگي از سوي برخي از شهروندان ديگر، پشت‌سر مي‌گذاريم و تازه پس از 2ساعت که محيط کار را ترک نموده‌ايم، به خانه مي‌رسيم؛ به قول معروف: «خسته و کوفته!» هيچ‌چيز مانند يک فضاي آرام و بي‌سر و صدا، ما را خوشحال و راضي نخواهد كرد و اينک اين دو مقوله شايد به‌نوعي که ما انتظار داريم، مهيا و در دسترس نباشد.

آن‌وقت تمام حجم خستگي‌ها، به‌هم‌ريختگي اعصاب و اثرات رواني منفي ناشي از کار و تلاش و حواشي مخصوص به آن در قالب داد و فرياد و دعواهاي ناخواسته، آواري مي‌شود بر سر اهل خانه و آرامشي که تا همين چند دقيقه پيش آرزويش را داشتيم.

اين‌ها اگرچه خوش‌آيند نيست اما به‌وضوح و به تناوب در زندگي روزمره‌ي خيلي از ما و يا اطرافيان ما رخ‌مي‌دهد و گاه ناگزير بايد با آن‌ها و عواقب آن کنار بياييم. قصد نصيحت و پنددادني در بين نيست، تنها مي‌خواهيم با چند کار ساده و بدون دردسر، اندکي از فشارهاي موجود را کاهش دهيم.

براي رفتن به خانه عجله نکنيد

اگر روزي را که به پايان آن نزديک مي‌شويم، سخت و خسته‌‌کننده پشت‌سر نهاده‌ايم، براي رفتن به خانه، آن‌هم با اعصاب و رواني آزرده، عجله نکنيم؛ تلفن را برداريم و به خانه زنگ بزنيم؛

ضمن پرسيدن حال و احوال و جوياشدنِ اتفاقات روزمره، عنوان کنيم کمي ديرتر به خانه بازمي‌گرديم، حوصله‌ي رانندگي نداريم و امروز ترجيح مي‌دهيم با اتوبوس و مترو و تاکسي به خانه بازگرديم و اگر وسيله‌ي شخصي نداريم، اين‌گونه عنوان شود که قصد پياده‌روي و فکرکردن داريم.

يک تغيير ساده

شايد اصلاً نيازي نباشد توضيح بدهيم و تنها با گفتن اين نکته که نگران نباشيد، امروز کمي ديرتر مي‌آييد، مسأله را با عوض‌نمودن مسير بازگشت به خانه حل‌نماييد؛ با انتخاب مسيري که هيچ‌وقت از آن تردد ننموده‌ايد، انتخاب وسايل نقليه‌ي عمومي، قدم‌زدن در پارک و يا يک پياده‌رو بدون توجه به اطرافيان و نشستن روي يک صندلي در پارک نزديک منزل يا حاشيه‌ي خيابان، با آرامشي بيش‌تر به خانه بازگرديد.

همين انتخاب مسيري ناشناخته يا جديد و حتي انتخاب مسيري طولاني‌تر از حد معمول هر روز، مي‌تواند شما را آرام‌تر به منزل برساند. زندگي، سيستم پيچيده‌اي دارد اما لذت‌بردن از آن، به فرمول‌هاي عجيب و غريبي نياز ندارد.

با يک تغيير ساده و پيش‌پاافتاده مي‌توان تغييراتي اساسي و بنيادين در رفتار و برخوردهاي روزمره ايجاد نمود.

اين کار نبايد با يک مقدمه‌چيني گسترده و در قالب کارهايي پيچيده انجام پذيرد؛ بايد از کوچک‌ترين ابتکارات رفتاري، به‌نفع ساده‌ كردن تعاملات روزمره بهره‌جست و اين امکان‌پذير نيست مگر با استفاده از هوش و ذکاوت ذاتي که در نهاد تمامي انسان‌ها نهادينه شده است.

سيمرغ


 كوتاه از ورزش جوانان 

10 وزنه‌بردار نوجوان به اردوي تيم‌ ملي دعوت شدند

10 وزنه بردار زير 16 سال براي شرکت در دور جديد تمرينات تيم ملي وزنه برداري نوجوانان به اردو دعوت شدند تا خود را براي حضور در رقابت‌هاي قهرماني آسيا آماده کنند.

به گزارش فارس و به نقل از سايت فدراسيون وزنه‌برداري، سيد عليرضا طاهريان (چهارمحال و بختياري)، کيانوش باقري، رامين ولي پور، امير حسين فضلي (مازندران)، شهريار بهنام (خراسان رضوي)، عليرضا دهقان (خوزستان)، ميلاد رشيدي (کرمانشاه)، عليرضا سليماني (گيلان)، سعيد رضازاده و پيمان جان (اردبيل) نفراتي هستند که از روز جمعه ششم ارديبهشت ماه بايد در محل کمپ تيم هاي ملي خود را به کادر فني معرفي کنند.

از اين جمع 9 وزنه‌بردار همراه با تيم وزنه‌برداري کشورمان به رقابت‌هاي قهرماني نوجوانان جهان که فروردين‌ماه گذشته در تاشکند ازبکستان برگزار شد، اعزام شدند و توانستند با کسب 6 مدال طلا، 3 نقره و 3 برنز، ضمن کسب عنوان چهارمي جهان هر دو سهميه المپيک 2014 نوجوانان را به دست بياورند.

رقابت‌هاي وزنه‌برداري قهرماني نوجوانان آسيا طي روزهاي 5 تا 12 خردادماه در دوحه قطر برگزار مي‌شود و تيم کشورمان با هدف کسب عنوان قهرماني، تمرينات خود را از روز شنبه هفتم ارديبهشت زير نظر جورج زالاي آغاز خواهد کرد.


 آيينه شهر 
 بدون شرح - همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون