جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2753- تاریخ : 1392/01/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)


زمان ونحوه برگزاري مراحل دوم و نهايي المپيادهاي دانش‌آموزي


باطل شدن مجوز مدارس غيرهوشمند نمونه دولتي


شخصيت‌هاي علمي


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

زمان و نحوه برگزاري آزمون ورودي مدارس راهنماي و متوسطه، تيزهوشان و نمونه دولتي اعلام شد


 زمان ونحوه برگزاري مراحل دوم و نهايي المپيادهاي دانش‌آموزي 

 
معاون وزير و رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان گفت:دهم تا 13 ارديبهشت ماه 92، مرحله دوم المپيادهاي علمي کشوري با حضور 9 هزار دانش‌آموز برگزار مي‌شود.مهري سويزي در گفت‌وگو با پانا با اشاره به زمان برگزاري مرحله دوم المپيادهاي علمي دانش‌آموزي اظهار کرد:دهم تا 13 ارديبهشت ماه 92، رقابت علمي مرحله دوم المپيادهاي دانش‌آموزي در سراسر کشور برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينکه تعداد 9 هزار دانش آموز در مرحله دوم المپيادهاي علمي شرکت خواهند کرد، افزود: امسال با افزايش قابل توجه شرکت کنندگان مرحله دوم آزمون المپيادهاي دانش‌آموزي نسبت به سال گذشته مواجه شده‌ايم؛ سال گذشته 5800 نفر موفق به راهيابي به مرحله دوم المپيادها شده بودند.

رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان ادامه داد:امسال در مرحله دوم آزمون المپيادهاي علمي دانش‌آموزي با رقابت فشرده‌اي روبرو خواهيم بود.

سويزي خاطرنشان کرد:بعد از اعلام نتايج مرحله دوم آزمون المپيادهاي علمي، همانند سال گذشته، اوايل تيرماه، مدرسه تابستاني با حضور منتخبين که حدوداً 300 نفر خواهند بود، برگزار مي شود.

وي با بيان اينکه مدرسه تابستاني با ميانگين 300 ساعت آموزشي حدوداً براي هر رشته برگزار خواهد شد، تصريح کرد:آزمون نهايي مدرسه تابستاني در پايان شهريورماه سال جاري برگزار و دارندگان مدال هاي طلا، نقره و برنز مشخص خواهد شد.رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان اضافه کرد:بعد از مشخص شدن دارندگان مدال ها، آن دسته از دانش آموزاني که مدال طلا کسب کرده اند، وارد مدرسه آمادگي براي المپياد جهاني مي شوند.

سويزي در پايان گفت:هم اکنون نيز دارندگان مدال طلا، دوره آمادگي خود را براي حضور در المپيادهاي جهاني گذرانده اند و به زودي اعلام تيم هاي منتخب جهاني جهت اعزام به المپيادهاي جهاني را خواهيم داشت.


 باطل شدن مجوز مدارس غيرهوشمند نمونه دولتي  

 
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش از باطل شدن مجوز مدارس غيرهوشمند نمونه دولتي و هيات امنايي خبر داد و گفت:هشدارهاي لازم براي هوشمندسازي مدارس نمونه دولتي به مديران اين مدارس داده شده است و در صورتيکه تا پايان سال تحصيلي اين مدارس هوشمند نشود، مجوزهاي مدارس نمونه دولتي باطل شده و اين مدارس به صورت مدارس عادي ادامه فعاليت مي دهند.

ابراهيم سحرخيز در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب گفت:يکي از برنامه هاي امسال اين معاونت آموزش متوسطه را هوشمندسازي مدارس نمونه دولتي و هيات امنايي است.هوشمندسازي منجر به تشويق معلمان براي تدريس به روز مباحث علمي و پاسخگويي به مطالبات دانش آموزان مي شود و مدارس نمونه دولتي و يا هيات امنايي که با اين مجوز فعاليت مي کنند، بايد براساس تعهدات خود هوشمند شوند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ادامه داد:اين مدارس هزينه بيشتري به ازاي ارائه خدمات بهتر از جمله هوشمندسازي از والدين دريافت مي کنند، بنابراين در سال جديد تذکر لازم به تمام مدارس نمونه دولتي و هيات امنايي داده شده که در صورت عدم هوشمندسازي کلاس هاي درس ،مجوزهاي آنها ابطال شده و بايد به عنوان مدارس دولتي به فعاليت خود ادامه دهند.

به گفته سحرخيز منظور از هوشمندسازي مدارس نمونه دولتي، تجهيز همه کلاس ها به رايانه، تامين محتواي الکترونيکي براي دانش آموز و معلم است و اگر در صورتيکه مدرسه اي در ارزيابي هاي ما مجهز به اين امکانات نباشد، مجوزش باطل مي شود.

*مدارس راهنمايي تک نوبته مي‌شود

وي به تک نوبته کردن مدارس راهنمايي اشاره کرد و گفت:با توجه به اينکه از سال تحصيلي جديد مقطع اول متوسطه اول براساس نظام جديد آموزشي ايجاد مي شود، در تلاش هستيم تا همه مدارس راهنمايي را تک نوبته کنيم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ادامه داد:البته در مواردي خاص ممکن است که برخي از کلاس هاي راهنمايي تک نوبته نشود ،اما در سال تحصيلي جديد تقريباً همه مدارس راهنمايي تک نوبته خواهد بود تا هيچ لطمه اي به مباحث آموزشي دانش آموزان وارد نشود.

*تدريس زبان انگليسي وعربي نبايد گرامر محور باشد

وي درباره تغيير محتواي کامل کتاب هاي زبان انگليسي و عربي گفت:با تصويب برنامه درسي ملي، تمامي کتاب ها بايد براساس اين سند و نقشه تدوين شود.کتاب هاي انگليسي و عربي نيز با همين رويکرد است.ضمن آنکه معتقدم در درس زبان انگليسي بيشتر تکيه بر گرامر بوده است، اما با تغيير محتوا، توجه به يادگيري در تمام بخش ها به ويژه مکالمه است.

سحرخيز درباره آموزش معلمان نيز توضيح داد:در درس زبان انگليسي و عربي با کمبود نيروي انساني مواجه نيستيم.بسياري از معلمان فارغ التحصيل زبان انگليسي از دانشگاه هستند.اما بايد توجه داشت که از توانمندي آنها به درستي استفاده شود.


 شخصيت‌هاي علمي 

 قسمت پنجم

بي شك زحمات غلامحسين شكوهي در تاريخ آموزش و پرورش كشور ما فراموش نخواهد شد. شكوهي كودك را در نظام تعليم، كانون توجه قرار مي دهد و شرط لازم معلمي را پذيرش كودك به عنوان انساني مستقل و داراي ويژگي هايي مي داند كه بايد آنها را شناخت و سپس به پرورش و آموزش او پرداخت.

دكتر شكوهي از نظريه پردازان طراز اول كشور در زمينه مسائل تعليم و تربيت است. تجربه طولاني شصت ساله معلمي را نيز پشتوانه خود دارد. شکوهي علاوه بر تدريس، به تحقيق و تأليف و ترجمه آثار مهمي در حوزه تعليم و تربيت پرداخته است. از آن جمله است: روش آموختن حساب و هندسه، تعليم و تربيت و مراحل آن، تعليم و تربيت (كه اين كتاب تأليف امانوئل كانت، فيلسوف و نظريه پرداز صاحبنام آلماني است كه توسط شكوهي دو بار به فارسي ترجمه شده است)، مباني و اصول آموزش و پرورش، مربيان بزرگ (تأليف ژان شاتو، استاد روانشناسي و تعليم و تربيت دانشگاه بردو) همچنين غلامحسين شكوهي تاكنون بيش از شصت مقاله علمي در نشريات دانشكده علوم تربيتي فصلنامه هاي تعليم و تربيت مجله روانشناسي و برخي نشريات تخصصي به چاپ رسانده است.

او همچنين در يك فرصت مطالعاتي كه در ايالت ايلي نويز آمريكا مي گذرانيد، دو مقاله با عناوين «ارزش مكاني» و «تدريس كسر متعارفي» نيز به زبان انگليسي نگاشته كه در نشريه علمي Arithmetic Teacher به چاپ رسيده است.

شكوهي معتقد است اگر كشوري بخواهد رشد كند، بايد فرهنگش درست و صحيح باشد و مردمش خوب تربيت شوند. ما از كشورهاي ديگر چيزي كم نداريم. قدر كشور خود را بدانيم و از موقعيت هاي خوب و عالي اطرافمان استفاده كنيم. به جاي اينكه وقت خود را به بطالت صرف كنيم، صرف اصلاح و تعليم و تربيت كشور كنيم و من خوشحالم و مي بالم كه عاشق معلمي و معلم عاشقي بوده ام.

ادامه دارد...

منبع: سايت ويستا


 كاغذ اخبـار 

هوشمندسازي مدارس استثنايي با اولويت مناطق محروم

در سال تحصيلي جاري هوشمندسازي مدارس استثنايي به طور جدي در دستور کار قرار گرفت و درصد زيادي از مدارس استثنايي با اولويت مناطق محروم هوشمند شدند.به گزارش پانا، در سال هاي اخير تحولات قابل ملاحظه اي در رويکردها و رويه هاي نظام آموزشي در سراسر کشور به وجود آمده است.

آموزش و پرورش يا تعليم و تربيت داراي مفهوم و کاربرد گسترده و پيچيده اي است.بايد درنظر داشت که «آموزش و پرورش»منحصر به افراد، زمان، مکان، يا عمل خاصي نيست.يعني به طور مشخص «آموزش و پرورش»منحصر به مدرسه، کودکان، يا آموزش دروس خاصي نيست، بلکه «آموزش و پرورش»بايد براي همه در هر زمان و مکاني فراهم باشد.

در اين ميان ميزان توجه به دانش آموزان استثنايي، يکي از معيارها و ويژگي هاي ارزيابي نظام هاي آموزشي در سراسر جهان شناخته شده است.وزارت آموزش و پرورش کشور ما نيز در سالهاي اخير، به امر تحصيل دانش آموزان استثنايي توجه ويژه اي داشته و اقدامات موثري را در راستاي بهبود و توسعه کمي و کيفي وضعيت آموزشي اين دانش آموزان به مرحله اجرا در آورده است.

البته نبايد فراموش کرد که علي رغم آنکه اقدامات تحولي و مفيدي در اين زمينه صورت گرفته است، هنوز تا رسيدن به حد مطلوب به گونه اي که تمام کودکان استثنايي بتوانند با توجه به استعدادها، توانايي ها و محدوديت هاي خود از حقوق آموزشي و پرورشي بهره مند شوند، فاصله وجود دارد و لازم است با پيش بيني و اجراي برنامه ها و طرح هاي اثربخش گام هاي بيشتري در جهت رفاه تحصيلي دانش آموزان استثنايي برداشته شود.

*توسعه کمي و کيفي مراکز آموزشي و توانبخشي

بهره برداري از 250 مرکز آموزشي ويژه دانش آموزان استثنايي تا پايان برنامه پنجم توسعه

براساس اين گزارش، در حال حاضر تعداد 112 هزار دانش آموز استثنايي تحت پوشش تحصيلي آموزش و پرورش هستند که 82 هزار نفر از اين تعداد در آموزش و پرورش استثنايي و 30 هزار نفر نيز در مدارس عادي به صورت تلفيقي و فراگير مشغول به تحصيل اند."نامدار عبداللهيان"رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور در گفت و گو با پانا و با اشاره به توسعه کمي مراکز آموزشي دانش آموزان استثنايي اظهار کرد:در حال حاضر 1500 مرکز آموزشگاه مستقل و حدود 370 آموزشگاه به صورت ضميمه مدارس عادي در خدمت به دانش آموزان استثنايي کشورمان فعاليت دارند.وي ادامه داد:توسعه مراکز آموزشي و توانبخشي و همچنين کيفييت بخشي به اين مراکز، از جمله وظايف و تکاليفي است که در برنامه پنجم توسعه بصورت اختصاصي بر عهده سازمان آموزش و پرورش استثنايي گذاشته شده است.

*تقويت کمي و کيفي مراکز اختلالات يادگيري

مراکز اختلالات يادگيري، مراکزي علمي و تخصصي هستند که با اخذ مجوز از سوي سازمان آموزش و پرورش استثنايي، در زمينه شناسايي، تشخيص و آموزش و توانبخشي آن دسته از دانش آموزان مدارس عادي که در يک درس خاص از قبيل رياضي، املاء و نوشتن، خواندن و ...مشکلاتي دارند، فعاليت مي کنند.يکي از برنامه هاي محوري انجام شده سازمان آموزش و پرورش استثنايي در سال اخير، بحث تقويت کيفي مراکز اختلالات يادگيري بوده است، هم از نظر نيروي انساني و هم از نظر تجهيزاتي که براي شناسايي مشکلات ويژه يادگيري دانش آموزان مورد استفاده قرار مي گيرد.

*هوشمندسازي مدارس استثنايي با اولويت مناطق محروم

به صراحت بايد گفت که اگر هوشمند سازي براي مدارس عادي يک نياز است، براي مدارس استثنايي يک ضرورت و اضطرار محسوب مي شود.چون دانش آموزان استثنايي از بعضي حواس محروم اند و دچار برخي نواقص جسمي و ظاهري هستند، لذا هوشمند سازي مدارس باعث تسهيل فرآيند ياددهي و يادگيري اين دانش آموزان مي شود و دانش آموزان با کيفيت بهتري آموزش مي بينند. وجيه الله پرويزي رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران در گفت و گو با پانا در خصوص هوشمند سازي مدارس استثنايي گفت:در سال تحصيلي 92-91 حداقل يک کلاس در تمامي مدارس استثنايي شهر تهران به امکانات هوشمند و فناوري هاي نوين مجهز شدند.


سند برنامه درسي ملي فردا در سازمان پژوهش رونمايي مي‌شود

معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش امروز از سند برنامه درسي ملي در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي رونمايي مي‌کند.به گزارش پانا، محي الدين بهرام محمديان، معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي امروز 27 فروردين ماه از سند برنامه درسي ملي رونمايي خواهد کرد.

سند برنامه درسي ملي به عنوان نقشه راه تهيه و تاليف کتب درسي و همچنين سياست گذاري‌هاي تغيير برنامه‌هاي درسي دانش آموزان است که در اواخر سال گذشته به امضاي رئيس جمهور رسيد.

اين سند در ذيل سند تحول بنيادين آموزش و پرورش که در آذرماه سال 1390 رونمايي شد تهيه و پس از تصويب در شوراي عالي آموزش و پرورش و همچنين تاييد رئيس جمهور به وزارت آموزش و پرورش جهت اجرا ابلاغ شد.با توجه به برنامه ريزي در خصوص تغييرات کتب درسي، هرگونه تغييري در کتاب هاي درسي بر مبناي سند برنامه درسي ملي انجام مي شود.


 از گوشه و كنار 

تمامي هنرستان ها در ايام تابستان براي مهارت آموزي دانش آموزان باز هستند

محمد ابراهيم محمدي در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب گفت:براساس سند تحول بنيادين دانش آموزان تا پايان مقطع متوسطه بايد حداقل يک مهارت را فرا گيرند.به همين دليل شعار امسال اوقات فراغت دانش آموزان را هر دانش آموز يک مهارت اعلام کرده ايم تا تمريني باشد براي دانش آموزان براي فراگيري مهارتي ويژه.

وي افزود:در دستورالعملي که به معاونت هاي پرورشي استانها براي ايام اوقات فراغت تابستان ابلاغ شده است، مهارت آموزي دانش آموزان با توجه به منطقه و اقليم و جنسيت است و در طول ايام تابستان دانش آموزان يک مهارت کاربردي را متناسب با بازار کار فرا مي گيرند.

محمدي تصريح کرد:براي سال 92 ادارات آموزش و پرورش استانها با اتحاديه هاي اصناف تفاهم نامه امضا مي کنند تا دانش آموزان پس از کسب مهارت هاي لازم در چرخه فعاليت هاي صنفي قرار گيرند.

مدير کل فرهنگي و پرورشي آموزش و پرورش از باز بودن هنرستانهاي فني-حرفه اي و کار و دانش در ايام تابستان خبر داد و گفت:تمامي هنرستانها براي مهارت آموزي دانش آموزان در ايام تابستان باز هستند، همچنين ساختمانهاي مدارس به تمام تشکل هايي که برنامه ويژه اي براي مهارت آموزي دانش آموزان داشته باشند در اختيار آنها قرار مي گيرد.

وي اعلام کرد:جشنواره خود اشتغالي دانش آموزان و بازارچه هاي خوداشتغالي در پايان تابستان براي دانش آموزان ايجاد مي شود تا مهارت آموزي دانش آموزان همراه با کارآفريني باشد.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 زمان و نحوه برگزاري آزمون ورودي مدارس راهنماي و متوسطه، تيزهوشان و نمونه دولتي اعلام شد 

معاون مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان از پذيرش حدود 50 هزار دانش آموز جديد در مدارس تيزهوشان در سال تحصيلي 93-92 خبر داد .به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش ، محمد نستوه با بيان اين كه آزمون ورودي مدارس تيزهوشان (سمپاد)19 و20 ارديبهشت ماه در سراسر كشور برگزار مي شود، خاطر نشان كرد :دانش آموزان شركت كننده در آزمون مدارس راهنمايي و متوسطه تيزهوشان به ترتيب به 80 سؤال در 80 دقيقه و 100 سؤ ال در 120 دقيقه پاسخ خواهند داد .

وي با اشاره به اين كه در سال تحصيلي جاري حدود 107 هزار دانش آموز در 535 مركز سمپاد (تيزهوشان )مشغول تحصيل هستند ، گفت :در سال تحصيلي آينده (93-92)اين تعداد به 150 هزار دانش آموز در 662 مركز افزايش خواهد يافت .

وي در پايان ، خاطر نشان كرد :آزمون ورودي مدارس تيزهوشان و نمونه دولتي همزمان با سؤالات يكسان روزهاي 19 و20 ارديبهشت ماه در سراسر كشور برگزار خواهد شد.شايان ذكر است ؛ آزمون مدارس راهنمايي تيزهوشان 20 ارديبهشت و آزمون مدارس متوسطه تيزهوشان 19 ارديبهشت ماه سال جاري برگزار مي شود .


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون