جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2736- تاریخ : 1391/12/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)


در آمدزايي دانش آموزان در رشته هاي فني


فارغ‌التحصيلان هنرستاني و توانايي‌هاي آنان به جامعه معرفي مي‌شود


برگزاري آزمون جبراني براي داوطلبان پس از حذف کنکور


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 در آمدزايي دانش آموزان در رشته هاي فني 

 معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت:هم‌اکنون در کشور 900 هزار دانش‌آموز در رشته‌هاي فني و حرفه‌اي در 6 هزار و 700 هنرستان مشغول به تحصيل هستند.به گزارش فارس از کرمان، ابراهيم سحرخيز در آيين اختتاميه هفتمين المپياد ملي فرش دستباف ايران با اشاره به اينکه تاکنون آموزش و پرورش مسير مناسبي را براي توسعه نداشته است، اظهار داشت: توسعه بي‌رويه رشته‌هاي نظري، عارضه اشتغال و رسيدن به توسعه پايدار برطرف نشده است.

وي ادامه داد:ما در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش موظف هستيم، نظام جامع تربيت و مهارت‌آموزي براي دانش‌آموزان رشته‌هاي نظري را داشته باشيم.

سحرخيز با اشاره به اينکه 53 درصد توسعه رشته‌هاي تحصيلي در حوزه علوم انساني بوده است، خاطر نشان کرد:براساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اين روال بايد تغيير يابد.

وي عنوان کرد:بر اساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، توسعه رشته‌هاي فني و حرفه‌اي و کارودانش مورد تأکيد قرار گرفته است که در اين ارتباط بايد 50 درصد دانش‌آموزان در رشته‌هاي فني و حرفه‌اي مشغول به تحصيل شوند.

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه رشته‌هاي فني و حرفه‌اي در کشور ما از جايگاه و منزلت اجتماعي بالايي برخوردار نيست، بيان داشت:بايد براي ارتقاي جايگاه اين رشته‌ها گام‌هاي بيشتري برداشته شود و هم‌اکنون با بيش از 50 دستگاه دولتي و خصوصي براي توسعه رشته‌هاي فني و حرفه‌اي، تفاهم و تعامل کاري انجام
شده است.

سحرخيز با اشاره به اينکه بايد از هنر فرش‌بافي به عنوان هنري که با تاريخ و پيشينه کشور گره خورده و معرف هنر ايراني است به صورت جدي حمايت و از رکود آن جلوگيري شود، افزود:اگر براي جوانان ما اثبات شود که اين هنر مي‌تواند، درآمد موردنياز براي ادامه زندگي آنها را فراهم کند، آموزش و پرورش آمادگي پرداختن به رشته‌هاي اين چنيني را دارد.

وي يادآور شد:هم‌اکنون در کشور 900 هزار دانش‌آموز در رشته‌هاي فني و حرفه‌اي در 6 هزار و 700 هنرستان مشغول به تحصيل هستند که براي نگهداري، تجهيز و به‌روزسازي استانداردهاي هنرستان‌ها، نياز به کمک ساير دستگاه‌ها داريم.

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش تصريح کرد:اينکه افراد به دليل علاقه و عشق وافر خود به سوي صنعت فرش مي‌روند، صحيح است؛ اما به جنبه درآمدزايي آن نيز بايد توجه شود.


 فارغ‌التحصيلان هنرستاني و توانايي‌هاي آنان به جامعه معرفي مي‌شود 

 
مديرکل دفتر فني و حرفه‌اي و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه شناسنامه‌دار کردن هنرستان‌ها از سال گذشته آغاز شده است، گفت:طرح جامع کارآفريني از سال آينده اجرا مي‌شود.محمد شريف‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا، درباره اجراي طرح شناسنامه‌دار کردن هنرستان‌ها، اظهار کرد:اين طرح از سال گذشته آغاز شده و هدف از اجراي آن، جمع‌آوري اطلاعات مربوط به تجهيزات کارگاهي هنرستان‌ها و همچنين فارغ‌التحصيلان است.

وي در توضيح بيشتر گفت:مقرر شده بر اساس اين طرح بعد از يک دوره يک تا دو ساله، هنرجوياني که از هنرستان‌ها فارغ‌التحصيل شده‌اند و در بخش‌هايي مختلف مشغول به کارشده‌اند، رصد شده و در سامانه مربوطه اطلاعاتشان ثبت شود تا با اجراي برنامه جامع کارآفريني که آموزش و پرورش تدوين کرده است، از اين افراد براي ارائه تجربياتشان استفاده شود.

مديرکل دفتر فني و حرفه‌اي و کاردانش تصريح کرد:از سال آينده طرح جامع کارآفريني که در سند تحول بنيادين تدوين شده، اجرا خواهد شد که اسامي فارغ‌التحصيلان هنرستاني و مباحث مربوط به کارآفريني فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي فني و حرفه‌اي و کاردانش بخش مهمي از ابعاد اجرايي اين طرح را تشکيل مي‌دهد.

به گفته شريف‌زاده، مقرر شده طي برنامه‌اي، فارغ‌التحصيلان هنرستاني با هماهنگي اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها و سامانه اطلاعاتي فارغ‌التحصيلان، شناسايي و به جامعه معرفي شوند.

وي اظهار کرد:در راستاي اجراي برنامه‌هاي سند تحول بنيادين، توانمندي‌هاي فارغ‌التحصيلان هنرستاني در ايجاد کارآفريني و بهره‌گيري از تجارب آنها در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد، چرا که فارغ‌التحصيلان هنرستاني از موفق‌ترين افراد جامعه در مشاغل مختلف هستند و با توجه به اينکه در برنامه پنجم توسعه و افق 1404، توسعه رشته‌هاي هنرستاني در اولويت برنامه‌هاي آموزش و پرورش قرار دارد، بايد جامعه را از نتايج کارآمد هنرستان‌ها در ايجاد اشتغال و کارآفريني مطلع کنيم.


 برگزاري آزمون جبراني براي داوطلبان پس از حذف کنکور 

 رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه همچنان تاثير 25 درصدي سوابق تحصيلي در کنکور اعمال مي شود، گفت:پس از حذف کنکور پيشنهاد برگزاري يک آزمون ترميمي و يا جبراني براي داوطلبان ادامه تحصيل مطرح شده است.عبدالامير عرفي در گفت و گو با پانا، اظهار کرد:تا زمانيکه سابقه تحصيلي تاثير 25 درصدي در آزمون سراسري داشته باشد، نمرات آزمون سراسري به صورت مستقل براي کساني که قبل از سال 84 فارغ التحصيل شده اند، محسوب و افراد بر اساس آن گزينش مي شوند.وي تصريح کرد:پيش بيني شده است زماني که تاثير سوابق تحصيلي به 100 درصد برسد، آزمون هاي ترميمي و جبراني داوطلبانه برگزار شود، به اين صورت که افرادي که مي خواهند براي ورود به دانشگاه هاي دولتي اقدام کنند بتوانند در اين آزمون ها شرکت کنند و نمراتي که از اين آزمون ها کسب مي کنند مبنايي براي ورود آنها به دانشگاه هاي دولتي قرار گيرد.

رييس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:آزمون هاي ترميمي فعلا در حد طرح و پيشنهاد است و ما منتظر هستيم طرح يک فوريتي که الان در مجلس در حال پيگيري است تصويب شود.


 كاغذ اخبـار 

عيدي فرهنگيان بازمانده تا پايان اسفند ماه واريز مي‌شود

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد:افراد معدودي از فرهنگيان شهر تهران که هنوز عيدي آنها پرداخت نشده تا پايان اسفند به طور کامل حق و حقوق خود را دريافت مي‌کنند.

سيد علي يزدي خواه در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب گفت:شهر تهران از جمله شهرهايي است که عيدي فرهنگيان بازنشسته و شاغل خود را پرداخت کرده و اگر عيدي تعداد معدودي از فرهنگيان باقي مانده تا پايان اسفند واريز مي شود.

وي افزود:استان تهران از جمله 15 استاني است که عيدي فرهنگيان بازنشسته و شاغل را به طور کامل پرداخت کرده است.

مدير کل آموزش و پرورش شهر تهران درباره پرداخت حق التدريسي ها توضيح داد:هيچ حق التدريسي در آموزش و پرورش شهر تهران نداريم و تنها نيروهاي پيماني در آموزش و پرورش هستند که حق و حقوق آنها نيز پرداخت شده است.

يزدي خواه ادامه داد:البته ممکن است از بين 180 هزار نيروي ما تعداد اندکي هنوز عيدي شان را دريافت نکرده باشند که دليل آنها نيز به دليل جابه جايي و يا تغيير احکامشان باشد که تا پايان اسفند ماه پرداخت خواهد شد.


از سال آينده دانش‌آموزان هر فصل يک کتاب مي‌خوانند

مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش گفت:سرانه مطالعه غير درسي کتاب در ايران بالاتر از 18 دقيقه نيست.به گزارش ايسنا منطقه خراسان، محمدابراهيم محمدي که اختتاميه سومين جشنواره کتاب برتر و جشنواره نويسندگان سخن مي‌گفت، اظهار کرد:سرانه مطالعه مردم ايران بسيار پايين بوده و سرانه مطالعه غيردرسي کتاب در ايران بالاتر از 18 دقيقه نيست.محمدي تصريح کرد:تلاش‌ در جهت ملي کردن جشنواره نويسندگان فردا است که دبيرخانه ملي آن در مشهد يا تهران برگزار خواهد شد.وي از آمادگي حوزه هنري از نويسندگان برتر دانش‌آموزي خبر داد و اظهار کرد:در حال حاضر طرحي را آماده کرده‌ايم که طبق آن در سال آينده هر دانش آموز در هر فصل يک کتاب بخواند.مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش افزود:با وجود 12 ميليون دانش‌آموز و 12 مقطع تحصيلي، چرخه 120 ميليون کتاب بين خانه و مدرسه ايجاد خواهد شد و 57 ميليون نفر ساعت مطالعه در اين طرح انجام خواهد گرفت.وي در بخش بعدي سخنان خود با اشاره به جايگاه قلم و نويسندگي، آن را مقطعي والا توصيف کرد و گفت:با قلم است که انسان نفس مي‌کشد و بهترين راه بقاي انسان قلم است؛ جايگاهي که انسان از طريق قلم به دست مي‌آورد ماندگار خواهد بود.محمدي با اشاره به جشنواره‌هاي کتاب برتر و نويسندگان فردا آن را زمينه‌ساز تربيت نويسندگان جوان دانست و خاطرنشان کرد:اين جشنواره‌ها مقدمه‌اي براي به وجود آمدن سيمين دانشورها و طاهره صفارزاده‌ها است.مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:هر کس قلم و پشتکار داشته باشد نويسنده مي‌شود و همين کافي است.محمدي تاکيد کرد:نويسنده بايد سعي کند که خوب ببيند و خوب تخيل کند تا بتواند به خوبي توصيف کند.

وي با تاکيد بر مساله خوب خواندن، آن را زمينه خوب نوشتن دانست و يادآور شد:سعي کنيد خوب بخوانيد زيرا با خوب خواندن است که مي‌توانيد خوب بنويسيد و خوب انديشه کنيد.مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش افزود:با خواندن است که مي‌توانيد تجربيات خود را تبديل به کلمه کرده و سپس به انديشه برسيد.وي در ادامه به تجربيات خود در مورد نويسندگي اشاره کرد و گفت:کشور ما به وجود نويسندگان جوان و نوجوان افتخار مي‌کند؛ در سال اول دانشگاه مقاله‌اي نوشتم و به روزنامه دادم و با وجود آنکه بعد از چند بار چاپ نشد، نااميد نشده و همچنان نوشتم تا سرانجام به چاپ رسيد.محمدي در بخش ديگري از سخنان خود ملاک‌هاي نويسندگي را برشمرد و خاطرنشان کرد:ايده‌هايتان را بنويسيد تا بتوانيد به نوشتن عادت کنيد، همچنين احساسات درهم‌ تنيده انسان جز با نوشتن ظهور پيدا نمي‌کند.مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش نويسندگان جوان را به استفاده از کلمات مناسب توصيه کرد و اظهار داشت:از بهترين کلمات براي نوشتن استفاده کنيد و اگر توانستيد واژه‌اي توليد کنيد، به خود بباليد.


برگزاري مراسم جشن نيکوکاري در مدارس

مراسم جشنواره نيکوکاري در مدارس کشور برگزار شد و طي آن دانش‌آموزان، هداياي نقدي و غير نقدي خود را در آستانه سال نو به دانش‌آموزان نيازمند اهدا کردند.به گزارش خبرنگار ايسنا، حسين هژبري معاون فرهنگي و پرورشي وزير آموزش و پرورش صبح چهارشنبه در مراسم آغاز جشن نيکوکاري عيد نوروز که در مجتمع آموزشي نور واقع در منطقه 6 تهران برگزار شد، با بيان اينکه در سال گذشته 11 ميليارد و 100 ميليون تومان توسط دانش آموزان براي همنوعان نيازمند خود جمع آوري شده است، گفت:اميدورايم بتوانيم دل تمام دانش‌آموزان نيازمند و خانواده آنها را شاد کنيم.

وي با بيان اينکه شعار امسال اين است که در 60 ثانيه مي توان دل کسي را شاد کرد، افزود:آب از قطره بودن و قطره زيستن خشنود نيست، بنابراين همواره قطره‌ها گرد هم جمع مي‌آيند و دريا را مي‌سازند که از اين خصلت نيز بايد اتحاد و همدلي را مدنظر داشت.هژبري افزود:در گذشته حدود 33 يا 34 زنگ آغاز کار در مدارس نواخته مي‌شد که اکنون به چهار زنگ در طول سال کاهش يافته است.


 از گوشه و كنار 

تاسيس نگارخانه دانش‌آموزي (شهيده ناهيد فاتحي کرجو) در اردوگاه شهيد باهنر تهران

مديرکل امور فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش، گفت:نگارخانه دانش آموزي (شهيده ناهيد فاتحي کرجو) در اردوگاه شهيد باهنر تهران تاسيس شده است.

محمد ابراهيم محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، با اشاره به ايجاد نگارخانه دانش‌آموزي به نام دانش‌آموز"شهيده ناهيد فاتحي کرجو"اظهار کرد:در اين نگارخانه آثار منتخب دانش‌آموزان در بخش‌هايي مانند نقاشي، گرافيک، حجم سازي و پوستر در آن به نمايش گذاشته مي‌شود.وي افزود:اين نگارخانه در اردوگاه شهيد باهنر تهران ايجاد شده و قرار است در روز 21 اسفندماه هم‌زمان با برگزاري گردهمايي معاونان پرورشي و فرهنگي ادارات کل آموزش و پرورش استان‌هاي کشور و با حضور وزير آموزش و پرورش، افتتاح شود.

محمدي ادامه داد:280 اثر از بهترين و برترين آثار دانش‌آموزان کشور شناسايي و در اين نگارخانه در معرض تماشاي بازديد کنندگان و دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.

مديرکل امور فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه برخي از آثار دانش آموزان داراي کيفيت بالايي است، خاطرنشان کرد:در نظر داريم تا در تمام مراکز استان‌ها، نگارخانه دانش‌آموزي ايجاد کنيم.وي با اشاره به اينکه اگر بتوانيم مصوبه مجلس درباره حمايت از آثار هنري را احيا کنيم يک حرکت بزرگ در ايجاد اشتغال دانش آموزي انجام مي‌شود، تصريح کرد:برخي آثار دانش‌آموزان بسيار فاخر است و اگر آثار فاخر دانش‌آموزان خريداري شود، يک گام عملي در بحث حمايت از کار و سرمايه ايراني خواهد بود.محمدي در پايان با اشاره به اينکه بخش ويژه هداياي وزرا درنگارخانه دانش‌آموزي "شهيده ناهيد فاتحي کرجو"در اردوگاه شهيد باهنر تهران ايجاد خواهد شد، گفت:در آينده مي‌خواهيم هدايايي که به وزرا داده مي‌شود را در اين نگارخانه نگهداري کنيم.


بودجه سال 92 آموزش و پرورش افزايش مي‌يابد

رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس از افزايش بودجه سال 92 آموزش و پرورش خبر داد.حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم، رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس «توانا»با اشاره به افزايش بودجه سال 92 آموزش و پرورش، درباره سرانه مدارس اظهار داشت: افزايش سرانه مدارس به افزايش بهره‌وري مي‌انجامد؛ زيرا بهترين روش است تا مديران دستشان باز باشد و بتوانند مهارت خودشان را در مديريت مدرسه نشان دهند.وي ادامه داد:افزايش سرانه مدارس موجب خواهد شد تا مديريت مديران ما قابل مقايسه باشد و مديران مدارس از اين طريق رتبه‌بندي شوند.حجت‌الاسلام مصباحي مقدم در پاسخ به اين پرسش که «آيا مجلس در افزايش سرانه مدارس اقدامي خواهد کرد؟»، گفت:منابع کافي در تمام بخش‌ها نداريم؛ به عنوان مثال توجه داشته باشيد اگر سلامت و بهداشت خانواده و دانش‌آموز نباشد، ما آموزش و پرورش هم نخواهيم داشت.وي اضافه کرد:در حقيقت همه بخش‌ها بايد تقويت شود؛ هر کدام از مسائل کشور را که نگاه کنيد از اهميت و اولويت خاصي برخوردار داست و از سويي با محدوديت منابع مواجه هستيم و بايد معقولانه تصميم‌گيري کنيم.


 قـلـم معـلــم 

خير و شر از ديدگاه فلاسفه

مهري قاسميان لشکاجاني

دبير دبيرستان الزهراء شهر تهران

قسمت پانزدهم

راهكار دوم

شرور از امور عدمى هستند نه وجودى. شر فقدان، محروميت و سلب است و آن‏چه شر مى‏نمايد، عدم نسبى خير است. بنابراين ميان شرور با صفات حق تعالى ناسازگارى رخ نمى‏دهد. «ايتاء الملك و الاعزاز» خير است و نزع اين دو شر. در نتيجه شر عدم الخير است.

« و لا ضير فى انتسابه الى اللَّه سبحانه فانه هوالمالك للخير لايملكه غيره فاذا اعطى غيره شيئا من الخير فله الامر و له الحمد و ان لم يعط او منع فلاحق لغيره عليه حتى يلزمه عليه فيكون امتناعه من الاعطاء ظلما على ان اعطائه و منعه كليهما مقارنان للمصالح العامة الدخيلة فى صالح النظام الدائر بين اجزاء العالم».23

«در نسبت دادن اين عدم به خدا اشكالى نيست، چه اين كه تنها خدا صاحب خير است و غير خدا مالك خير نمى‏باشد. در نتيجه اگر چيزى از خير را به كسى ارزانى داشت تنها امر، امر اوست و سپاس نيز براى اوست و اگر ارزانى نداشت يا منع كرد كسى حقى نخواهد داشت و نمى‏تواند اعتراض كند كه چرا ندادى تا ندادنش ظلم باشد چه اينكه دادن و ندادن خير با توجه به مصالح انجام مى‏گيرد. مصلحتى كه در تمام هستى و ميان تمام اجزاء به چشم مى‏خورد».

همو در فرازى ديگر به بحث درباره شرور مى‏پردازد:« تمام آفريده‏هاى خداوند و تمام چيزهايى كه ممكن است آفريده شوند خير هستند و اگر به فرض محال بپذيريم كه شرى از شرور جهان هستى متعلق آفرينش قرار گرفته است آن شر پس از موجود شدنش چون ساير موجودات خواهد بود؛ يعنى اثرى از شر و قبح در آن ديده نمى‏شود مگر آن وجودش اضافه و ارتباط به شى‏ء ديگرى داشته باشد و بر اساس آن ارتباط شر جلوه كند. بنابراين مانند مار و عقرب به جهت آن اضافه‏اى كه به ما دارند شر شناخته مى‏شوند. اما در واقع منافع آنها از ضررشان بيشتر است والا حق تعالى آنها را به وجود نمى‏آورد:

« الذى احسن كل شى‏ءٍ خلقه» (سجده/ 7(

« تبارك اللَّه رب العالمين» (اعراف/ 54(

« و ان من شى‏ءٍ الا يسبح بحمده و لكن لاتفقهون» (اسراء/ 24¬)44

ادامه دارد...


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون