جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2727- تاریخ : 1391/12/08 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)

در نشستي رسانه‌اي
چشم انداز جشنواره هشتم پويانمايي تهران تشريح شد

به همت مربيان کانون کرمان:
کتابک‌هاي 'سبک زندگي ساده' در کانون توليد مي‌شود

صاحب‌نظران در حاشيه جشنواره پويانمايي تهران عنوان کردند:
انيميشن، محصولي براي تمام گروه‌هاي سني

توسط انسيه موسويان ارايه مي‌شود
ارايه‌ي پايان‌نامه‌‌ي دانشگاهي بررسي طنز در شعر کودک


 در نشستي رسانه‌اي
 چشم انداز جشنواره هشتم پويانمايي تهران تشريح شد 

 
نشست خبري هشتمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران صبح روز 7 اسفند در سالن کنفرانس مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار شد.به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، در اين نشست رسانه‌اي سيدصادق رضايي مديرعامل کانون، علي گنج کريمي معاون توليد و رييس جشنواره و محمدرضا کريمي صارمي دبيرجشنواره برنامه‌هاي جشنواره را براي خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي تشريح کردند.

سيدصادق رضايي مديرعامل کانون در اين نشست درباره هنر انيميشن گفت: اگر ما انيميشن را به عنوان يک روش براي بيان حرف‌هايمان بدانيم، ادبيات‌، فرهنگ و هنر و علت اصلي به وجود آمدن هنر، يعني داستان، قصه و خيال انگيز بودن دست به دست هم مي‌دهند که يک کشور انيميشن بومي و مطابق با فرهنگ خودش داشته باشد. خاستگاه اصلي استفاده از اين بيان هنري، ادبيات فولکلور بسيار قوي آن‌هاست.

رضايي ادامه داد: بهره‌گيري از عنصر تخيل نزد ايرانيان سرآمد جهانيان است. اگر قصه‌ها، افسانه‌ها و ضرب‌المثل‌ها و حتي اشعار ما را ببينيد عنصر تخيل و مجموع معاني آن ساعت‌ها مخاطب را به تفکر و تامل فرا مي‌خواند. از اين جهت دست ما پر است. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها براي نسل‌هاي بعد قصه گفتند و اين قضيه همين طور تا نسل امروز ادامه پيدا کرده است. ملتي که قصه نداشته باشد الان قطعا انيميشن ندارد و انيميشن وارداتي خواهد داشت.

وي افزود: ما در ادبيات ملتي قوي و سرمنشا ادبيات جهان هستيم. هربخشي از ادبيات جهان مثل ادبيات حماسي، ادبيات طنز، ضرب‌المثل و ... به ادبيات ايران وصل است. بهره‌گيري از فرم و قالب انيميشن امروزه يک ابزار است و مي‌شود از زاويه تعليم و تربيت به آن نگاه کرد. از لحاظ محتوا بهترين قصه‌ها، حکايت‌ها و روايت‌ها را داريم، اما از اين بيان هنري به درستي استفاده نمي‌کنيم. ما فرم، دانش، ابزار و محتوا را داريم، اما گاهي اين باور وجود ندارد که هنرمند ايراني هم داراي توانيي است. از جمله کارهايي که مي‌تواند به مباحث انيميشن کمک و از آن به خوبي استفاده کند جشنواره پويانمايي تهران است. تبادل تجربه، ديدار دوستان و استفاده از ديدگاه‌هاي هم‌ديگر از اتفاقات خوب اين رويداد هستند.

رضايي هم‌چنين خاطر نشان کرد: انيميشن يک هنر است و براي مانايي، پايداري و عبور از مرزها بايد به اقتصاد و تجاري کردن آن هم فکر کرد و اين کار قطعا به عهده هنرمندان نيست. نهادها و افراد ديگري وظيفه دارند تا مطابق قانون اين بستر را براي فيلم‌سازان فراهم کنند. از جمله زبان‌ها و ابزارهاي کانون براي جذب مخاطبان اصلي‌اش يعني کودکان و نوجوانان گرايش و اهميت دادن به انيميشن است.

در ادامه اين نشست علي گنج کريمي معاون توليد و رييس جشنواره در سخناني کوتاه به هشتمين جشنواره پويانمايي تهران اشاره و از اين رويداد به عنوان بهار انيميشن کانون ياد کرد

وي هم‌چنين از عدم حمايت‌هاي بيروني از کانون براي برگزاري اين جشنواره هم گفت: هنوز تا شروع جشنواره فرصت باقي است و هرکس مي‌خواهد کمک کند باب آن باز است.

محمدرضا کريمي صارمي دبير هشتمين دوره جشنواره پويانمايي تهران نيز سخنران بعدي اين نشست بود که به ارايه آمار دقيق و جزييات برگزاري اين رويداد بزرگ فرهنگي هنري پرداخت. وي گفت: اگر تلاش مجموعه در اين 18 سال نبود امروز شاهد اين جشنواره و اين دوره نبوديم. خدا را شکر باوجود شرايط اقتصادي، کوچک‌ترين تغييري در اين جشنواره پيش نيامد. باوجود تحريم‌ها 70 کشور جهان در اين جشنواره شرکت کردند. تا همين ديروزهم به رغم پايان مهلت ارسال آثار 1000 فيلم به دبيرخانه رسيد. ما امسال فيلم‌هاي ديني را در بخشي جداگانه داوري کرديم،کما اين‌که در دوره قبلي نيز بخش دانشجويي را جدا کرده بوديم. هم‌چنين بخشي را به عنوان مفاهيم ارزشمند انقلاب اسلامي به آيين‌نامه جشنواره اضافه کرديم که شامل آثاري است که از نظر مفاهيم ارزشي داراي جايگاه ويژه‌اي هستند.

دبير جشنواره با اشاره به اين‌که حدود 3500 نفر براي بخش سينمايي جشنواره پويانمايي ثبت نام کرده بودند‌ درباره‌ نمايش اين آثار هم گفت: 4 سالن استاندارد را در اختيار داريم که دو سالن به نام‌هاي شهيد بهنام و غدير در کانون پرورش فکري و کودکان است و برخي ديگر از آثار هم در سينما فلسطين و سينما کانون نمايش داده خواهند شد. هم‌چنين نمايش آثار با حدود 100 سانس نمايش از ساعت 9 صبح هر روز از 13 تا 17 اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

وي افزود: داوري بخش‌هاي مختلف جشنواره به جز بخش بين‌الملل انجام شده و قرار است تا روز 13 اسفند ماه، داوري سيفژ و بخش بين الملل به طور هم‌زمان انجام شود.

دبير جشنواره‌ پويانمايي از برگزاري هم‌زمان 30 هفته‌ فيلم در 30 استان کشور خبر داد و گفت: در اين هفته‌هاي فيلم بهترين آثار حوزه‌ کودک ايران و جهان به طور رايگان نمايش داده خواهند شد.هم‌چنين 30 کارگاه آموزشي هم توسط 30 مربي که در 7 دوره‌ گذشته آموزش ديده‌اند، برگزار مي‌شود.

وي برگزاري سه نشست تخصصي درباره سازمان ملي مجازي کشور و معرفي آن‌، راهکارهاي مناسب براي هنر پويا نمايي و بزرگداشت اسفنديار احمديه با رونمايي کتابي درباره‌ او به نام «خوشه‌هاي گندم» را از ديگر برنامه‌هايي دانست که هم‌زمان با جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران انجام مي‌شود.

صارمي هم‌چنين در پايان گفته‌هاي خود با اشاره به برگزاري بخش جشنواره‌ جشنواره‌ها و و بازار پويانمايي با برپايي 30 غرفه و حضور شرکت‌هاي معتبر بين‌المللي گفت: در کانون صدها کتاب مناسب براي ساخت انيميشن وجود دارد که مي‌توانند براي اين حوزه قابل استفاده باشند.

در پايان اين نشست، سيدصادق رضايي، مديرعامل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در پاسخ به پرسشي درباره‌ نقش اين جشنواره در پيشرفت انيميشن ايران و چشم‌انداز و آينده‌ آن گفت: اولين و بديهي‌ترين هدفي که براي يک جشنواره مي‌شود تعريف کرد، ترويج عنوان آن جشنواره است. در اين راستا با عدد و رقم مي‌توان بررسي کرد که در طول اين سال‌ها چه تعداد اثر پويانمايي توليد کرده‌ايم،زيرا وقتي عدد قابل قبول باشد ما مي‌توانيم جشنواره‌اي را برگزار کنيم.

وي افزود: حضور اين تعداد فيلم در چنين جشنواره‌اي نشان از موفقيت آن دارد و قصد ما هم معرفي بهترين‌ها به جشنواره‌هاي بين المللي است که يکي از نمونه‌هاي آن موفقيت انيميشن «روباهي که به دنبال صدا رفت» در آلمان و فرانسه است.

صارمي نيز در اين باره گفت: سال 75 که ايده‌ اوليه‌ جشنواره شکل گرفت، فقط 10 فيلم مستقل در سينماي انيميشن وجود داشت، اما امروز 2000 اثر توليد شده در اين حوزه داريم و يکي از اهداف جشنواره بستر سازي بود که اين هم تحقق پيدا کرد.

هشتمين دوره جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران از 13 تا 17 اسفند ماه سال جاري در مرکز آفرينش‌هاي هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار مي‌شود


 به همت مربيان کانون کرمان:
 کتابک‌هاي 'سبک زندگي ساده' در کانون توليد مي‌شود 

 به منظور ترويج سبک و منش زندگي ديني در بين خانواده‌ها، کتابک‌هاي 'سبک زندگي ساده' حاوي بيانات مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در کانون کرمان توليد مي‌شود.به گزارش روابط عمومي استان کرمان، مسعود گنجعليخان حاکمي مدير کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان کرمان با بيان اين مطلب گفت: با توجه به تاکيد مقام معظم رهبري (مدظله العالي) بر تلاش نخبگان، برنامه‌ريزان فرهنگي و متوليان امور تربيتي بر ترويج سبک و منش زندگي ديني و فرهنگ‌سازي صحيح در بين خانواده‌ها، کانون کرمان نيز کتابک‌هاي تربيتي را به همت مربيان و کارشناسان اين مجموعه تدوين خواهد کرد.گنجعليخان حاکمي افزود: متاسفانه استفاده‌هاي غلط از فن‌آوري روز باعث شده که سبک‌هاي زندگي ساده به فراموشي سپرده شود.وي با تاکيد بر اين‌که بايستي براي ورود دوباره شيوه‌هاي زندگي ساده در بين خانواده‌ها سرمايه‌گذاري کنيم تصريح کرد: کانون با تدوين کتابک‌هاي تربيتي قصد دارد کودکان و نوجوانان را با سبک زندگي ساده و درست هم‌چون زندگي امام راحل(ره) هرچه بيش‌تر آشنا کند.مدير کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان کرمان با اشاره به اين‌که در کانون شيوه‌ي زندگي از طريق هنر، فرهنگ، علم و اخلاق آموزش داده مي‌شود اذعان داشت: در اين طرح حاصل تجربيات چند ساله مربيان به صورت مدون تهيه مي‌شود و در اختيار کودکان و نوجوانان قرار مي‌گيرد. وي هم‌چنين اظهار اميدواري کرد که حاصل اجرايي شدن اين طرح، مرجعي کامل و کاربردي براي استفاده آيندگان باشد.فاطمه جعفرزاده کارشناس مسوول فرهنگي کانون کرمان و دبير کارگروه ترويج سبک زندگي ساده نيز در اين‌باره گفت: در اجراي طرح تدوين کتابک‌هاي تربيتي سعي داريم تمامي مربيان را در اين کار سهيم کنيم و در گام نخست اجراي اين طرح کارگروهي متشکل از تعدادي از مربيان فعال در اين زمينه تشکيل شده است.جعفرزاده افزود: در اولين نشست اين کارگروه که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين مجيد سجادي مدرس دانشگاه فرهنگيان در محل مجتمع کانون تشکيل شد فرازهايي از سخنان مقام معظم رهبري (مدظله العالي) ارايه شد و اعضاي کارگروه در مورد چگونگي نحوه‌ي اجراي کار به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.وي هم‌چنين اجراي طرح پژوهش در قرآن را از ديگر برنامه‌هاي کارگروه ترويج سبک زندگي ساده برشمرد و گفت: در اين طرح پژوهشي که به موضوع محبت مي‌پردازد، سوره‌هاي قرآن کريم همراه با تفاسير، نهج البلاغه و نهج الفصاحه مورد بررسي قرار مي‌گيرد و نتيجه تحقيق در قالب فيش‌هايي براي بهره برداري بعدي ارايه خواهد شد.

کارگروه" ترويج سبک زندگي ساده" با ترکيبي 10 نفره از مربيان مراکز فرهنگي‌هنري کانون کرمان آغاز به کار کرده است و فاطمه جعفرزاده کارشناس مسوول فرهنگي کانون دبيري آن را بر عهده دارد.


 صاحب‌نظران در حاشيه جشنواره پويانمايي تهران عنوان کردند:
 انيميشن، محصولي براي تمام گروه‌هاي سني 

 
هشتمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران، 13 تا 17 اسفند سال جاري به همت کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در تهران و 5 استان کشور برگزار مي‌شود. در ادامه دوتن از صاحب‌نظران عرصه‌ي سينما و انيميشن کودک و نوجوان درباره‌ي اين هنر سخن گفته‌اند.

****

انيميشن فقط مختص کودکان نيست

احترام برومند عنوان کرد: انيميشن فقط مختص کودکان نيست. به نظر من انيميشن براي بزرگ‌ترها هم هست، انيميشن يک کاربري خيلي عميقي دارد و مي‌توان بزرگترين پيام‌ها را با کارتون و انيميشن داد.

احترام برومند در گفت‌و‌گو با روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، گفت:وقتي اسم انيميشن و پويا­نمايي مي‌آيد ناخودآگاه به ياد کودکان مي‌افتيم، چراکه در عامه مردم، چنين جا افتاده که کارتون مربوط به بچه‌هاست، ولي در واقع چنين چيزي نيست.

وي در ادامه افزود: انيميشن فقط مختص کودکان و صرفاً مربوط به آن‌ها نيست. به نظر من انيميشن براي بزرگ‌ترها هم هست، چراکه انيميشن کاربري خيلي عميقي دارد و در تمام دنيا هم خيلي به آن اهميت داده مي‌شود. آن اين است که مي‌توان بزرگ‌ترين پيام‌ها را با کارتون و انيميشن داد. خيلي وقت‌ها خيلي از هنرمندان بهتر مي‌توانند ذهنيت خودشان را با انيميشن نشان دهند و گاهي مؤثرتر هم هست.

او ادامه داد: در سال‌هاي 52 و 53 در کانون پرورش فکري هنرمندان بزرگي داشتيم هم‌چون آقايان اکبر صادقي، مثقالي، مميز و خانم نفيسه رياحي که به کار انيميشن مشغول بودند و انيميشن‌هايي مي‌کشيدند که خيلي تفکر و انديشه در آن بود. خاطرم هست در برنامه‌هاي کودک و نوجوان هم اين دوستان را معرفي مي‌کرديم و گاهي هم کارها و آثارشان را نمايش مي‌داديم. انيميشن‌هايي که در کانون توليد مي‌شد خيلي خوب بود و استفاده مي‌کرديم.

برومند درباره کارتون­هاي ديروز گفت: هميشه شاهد بودم که بچه‌ها خيلي به انيميشن علاقه‌مند بودند، يعني بيش‌تر از کارتون‌ها استقبال مي‌کردند تا برنامه‌هاي زنده. طبيعتاً اگر بتوان از برنامه‌ها و کارتون‌هاي توليد داخلي استفاده کرد بهتر است، چون مطابق با روحيات و آداب و رسوم و فرهنگ کشور خودمان است، اما آن زمان ما توليدات داخلي‌مان متأسفانه خيلي نبود و بيش‌ترمجبور بوديم از کارتون‌هاي خارجي استفاده کنيم. به ياد دارم زماني که من مجري برنامه کودک بودم کارتون‌هاي «سوپرمن»، «سندباد» و «فوتباليست‌ها» خيلي طرفدار داشتند. کارتون‌هاي ايراني آن موقع خيلي رواج پيدا نکرده بود. آن قدرها توليد نداشتيم که مرتب پخش شود. دغدغه‌مان بيش‌تر بچه‌ها بودند و سعي مي­کرديم بيش‌تر برويم به سمت کارتون‌هاي لطيف‌تر و عاطفي‌تر، ولي در عمل نشد شايد يک مدت خواستيم، ولي دو مرتبه ديديم سليقه‌اي که بچه‌هاي ما دارند آني نيست که بزرگ‌تر‌ها دلشان مي‌خواست داشته باشند.

او تغيير و تفاوت را امري طبيعي دانست و افزود: همان­طور که الان همه چيز تغيير کرده، خوب انيميشن‌ها هم فرق کرده‌اند. مثلاً کارتون‌هاي اوايل انقلاب با 2 سال بعد انقلاب کلي فرق داشت يا انيميشن‌هاي امروز با 10، 15 سال پيش تفاوت زيادي دارد. به هر حال ذائقه‌ها تغيير کرده است، خود ما هم فرق کرده‌ايم. الان همه وقتي کار مي‌کنند بين‌المللي کار مي‌کنند، ولي 30، 40 سال پيش اين‌طوري نبود، مثلاً وقتي کارتون ژاپني بود بيش‌تر مربوط به فرهنگ و روحيه خودشان بود. الان همه بيش‌تر به آن بخش بين‌المللي‌اش نگاه مي­کنند و نمي‌توان گفت اين خوب است يا بد. اين جبر روزگار است و جبر تاريخ، يعني جهان مي‌رود به طرف اينکه واقعاً يکي شود و نمي‌تواند از هم جدا شود، اين است که بچه‌هاي ما الان روي لپ‌­تاپ و کامپيوترشان هر طور برنامه‌اي را که بخواهند از همه جاي دنيا انتخاب کرده، نگاه مي‌کنند و جالب اينجاست که با آن ارتباط هم برقرار مي‌کنند. اين جبر تاريخي است که هيچ نقطه‌اي از جهان نمي‌تواند خودش را قرنطينه و محدود کند به يک طور سليقه و بگويد خوب آداب و رسوم من اين است، پس از توليدات ديگر کشورها استفاده نمي‌کنم.وي در پايان گفت: نمي‌دانم آيا در دنيا فيلم انيميشن زياد اکران مي‌شود يا نه، ولي به خاطر دارم چند سال پيش در لوزان سوئيس يک کار انيميشن ديدم که بسيار زيبا و عالي بود. استقبال خوبي هم از آن شد، به هر حال اميدوارم در ايران هم اين امکان به وجود بيايد و شاهد چنين انيميشن­هايي باشيم. البته مي‌دانم ما هم در شروع راهيم، احتمالاً در سال‌هاي بعد در اين زمينه پيشرفت خواهيم کرد و مخاطب نيز بعدها به اين‌گونه فيلم‌ها عادت خواهد کرد.

کانون گزينه‌اي مناسب براي توليد و اکران فيلم‌هاي انيميشن در ايران

توليد و اکران انيميشن در سينماي ايران مساله‌اي است که فکر هنرمندان و علاقه‌مندان را به خود اختصاص داده است و با توجه به اقبالي که انيميشن در سينماهاي جهان از آن برخوردار است، در کشور ما آن طور که شايسته است به آن توجهي نمي‌شود.در همين حال انيميشن مي‌تواند راهکار مناسبي براي رونق بخشيدن به سينماي از رونق افتاده ايران باشد، به شرطي که همه دست به دست هم دهند و از اين مهم حمايت کنند.در همين رابطه فرشته طائرپور تهيه‌کننده نام آشناي فيلم‌هاي کودک، در آستانه‌ي برگزاري هشتمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران يادداشتي را به روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ارسال کرده است که متن آن چنين است:

" شرايط اکران در سينماي ايران، متاسفانه بر اساس عادت‌هاي قديمي شکل گرفته است. يادم هست وقتي مي‌خواستيم گروه سينماي کودک و نوجوان را راه‌اندازي و فيلم گلنار را اکران کنيم، تنها تصوري که از سوي سينماداران و تهيه کنندگان قديمي به ما منتقل مي‌شد اين بود که فيلم‌هاي کودک در اکران جواب نمي‌دهند و ما محکوم به شکست هستيم.همان سال فيلم گلنار شد پرفروش‌ترين فيلم سال.

سينماي انيميشن نيز بدون هيچ توجيه منطقي، برچسب ناموفق خورده است، در حالي که مي‌بينيم همين نوع سينما در همه جاي جهان دارد جواب مي‌دهد و از سوي مخاطبان گوناگون‌، به خصوص بزرگسالان مورد استقبال قرار مي‌گيرد.البته در سال‌هاي پيش، هزينه و زمان لازم براي توليد يک فيلم سينمايي انيميشن نسبت به فيلم زنده، توجيه کافي نداشت و به اندازه امروز هم جوانان مستعدي که دانش اين هنر را به‌خصوص در زمينه انيميشن رايانه‌اي داشته باشند فعال نبودند، اما فکر مي‌کنم با توجه به سرعت و کيفيت فني موجود در اين عرصه و هم‌چنين با توجه به قابليت‌هاي اين نوع سينما براي پرداختن به سوژه‌هاي تخيلي و تاريخي، زمان آن فرا رسيده که تهيه‌کنندگان و نويسندگان سينمايي نگاه جدي‌تري به سينماي انيميشن داشته باشند. اين نوع سينما بايد براي ورود به عرصه توليد و اکران، گام‌هاي بلند‌تر و پيگيرتري بردارد و بي‌ترديد يک نگاه مديريتي و حمايتي موثر از سوي مراکز دولتي ذيربط که به نقش خود دراين مهم واقف هستند، مي‌تواند فصل جديدي را در سينماي ملي ايران بگشايد.شايد مرکزي مانند کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان بتواند با تشکيل شورايي متخصص براي تعريف و تاليف متون مناسب سينماي انيميشن نقش مهمي در اين زمينه ايفا کند. به هرحال بايد به اين واقعيت توجه داشت که يکي از شروط لازم براي مناسب شمردن يک فيلم‌نامه جهت ساخت به روش انيميشن، اين است که آن قصه، قابليت ساخت به صورت زنده را نداشته و از جوهر تخيل و خلاقيت‌هاي ذهني بهره‌ي کافي برده باشد.

کانون پرورش فکري با توجه به سابقه درخشاني که از بدو تاسيس تاکنون در حوزه توليدات انيميشن‌ کوتاه و هنري داشته و عملا در اين بخش به موفقيت‌هاي جهاني بزرگ‌تري نسبت به بخش مربوط به سينماي حرفه‌اي خود دست يافته، مي‌تواند گزينه مناسبي براي راه اندازي سينماي انيميشن ايران باشد.


 توسط انسيه موسويان ارايه مي‌شود
 ارايه‌ي پايان‌نامه‌‌ي دانشگاهي بررسي طنز در شعر کودک 

 
نشست علمي و ترويجي يافته‌هاي پژوهشي واحد پژوهش کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان به موضوع 'بررسي طنز و فکاهه در شعر کودک و نوجوان' اختصاص يافته است.در اين نشست دکتر اسماعيل اميني با موضوع «عناصر طنز آفرين در شعر کودک و نوجوان » و دکتر عرفان نظر آهاري پيرامون «ضرورت طنز در شعر کودک و نوجوان » سخنراني خواهند کرد.

بر اساس اين خبر، انسيه موسويان يافته‌هاي پژوهشي پايان نامه کارشناسي ارشد خود را با عنوان: «بررسي طنز و فکاهه در شعر کودک و نوجوان در دهه هشتاد» ارايه خواهد کرد. اين پايان‌نامه از پايان نامه‌هاي مورد حمايت واحد پژوهش کانون است.

نشست "بررسي طنز و فکاهه در شعر کودک و نوجوان" ساعت 9 تا 12 روز سه‌شنبه هشتم اسفند در سالن کنفرانس مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري کانون برگزار مي‌شود.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون